Probuzení spícího tygra .......

II. část

     Trochu podrobněji k tabulce běžné údržby.
     Znovu stejně jako v úvodu článku připomínám, že i když se v některých případech bude hovořit o VS 1400, drtivou většinu z toho co je zde napsané můžete aplikovat na většinu strojů našeho stylu. Pokud v rozboru tabulky běžné údržby dojdu k části, které je na našich stránkách věnován samostatní článek - zmíním ji pouze okrajově a v textu nechám "živý" hypertextový odkaz na podrobné vysvětlení.
     1. Akumulátor - udržovat stále v optimálním stavu nabití. Přebíjení nebo hluboké vybití silně zkracuje životnost AKU. Nezapomeňte kontrolovat dotažení kontaktů - jejich špatné utažení (nebo oxidace) bývá velmi často prvotním zdrojem nesnází. Podrobný článek k bodu č. - klikni zde -
     2. Vzduchové filtry - výrazným způsobem ovlivňují nejen spotřebu ale též výkon vašeho stroje. Dodržujte proto jejich
předepsanou výměnu a pokud máte molitanové pak praní věnujte vždy náležitou péči. Zpětnou montáž provádějte až po jejich dokonalém uschnutí a nasycení předepsaným speciálním olejem - klik - (olej určený pro molitanové filtry).
   3. Zapalovací svíčky - výrobce většinou udává jejich výměnu ob servis. Osazujte svíčky předepsané výrobcem. Pro standardní podmínky provozu jsou u VS 1400 předepsané svíčky od fy. NGK s hodnotami DPR8EA-9. Vzdálenost mezi elektrodami je výrobcem stanovená v rozmezí 0,8 – 0,9 mm.  Kvalitnější svíčky, například s iridiovými kontakty mohou přivodit problém. Konkrétně : motor osazený těmito svíčkami nesmí být po studeném startu vypnut dokud není ohřátý na provozní teplotu (což je u vzduchem chlazených motorů mnohdy poměrně dlouhá doba). Já osobně používám k naprosté spokojenosti svíčky doporučené neboť "odpískat" jedním startem iridiové za 1.600 Kč je dle mého mínění dost drsné avšak nejen z mích zkušeností zcela reálné. Originální (předepsané) svíčky ale raději měním při každém servisu neboť právě svíčky jsou příčinou mnoha problémů (obzvláště pokud nemáte ideálně seřízenou synchronizaci a bohatost směsi). Určitě je lepší vyměnit svíčky při servisu nežli někde v noci - uprostřed lijáku. Oněch „ušetřených“ 220 Kč, což je

ilustrační foto

částka za 2 kvalitní NGK svíčky - za to jistě nestojí. Rovněž také není od věci vozit jednu sadu svíček sebou neboť na pumpě je většinou nekoupíte. Nikdy, opakuji nikdy neskladujte svíčky o jejichž funkčnosti máte pochybnost.
   4. Benzínový kohout - zde není žádná údržba předepsaná, ale pokud benzínový kohout na stroji máte a používáte jej pak kontrolujte jeho těsnost (nikoli těsnost uzavírání, ale zda nerosí okolo hřídelky nebo v napojení). Pokud benzínový kohout používáte jen zřídka doporučuji jej jednou za čas (5 -10 nádrží) přepnout z jedné krajní polohy do druhé. Může se vám totiž stát (pokud poctivě tankujete ještě před přepnutím na rezervu), že v jedné pozici dlouhodobě otevřený kohout „zamrzne“. Je to způsobeno vinou oxidace jeho hliníkového těla. Poměrně podrobný
článek k bodu č. - klikni zde -

   5. Motorový olej + filtr - předepsanou výměnu a hodnoty náplně striktně dodržujte!!! Mějte na paměti, že kvalitnější nemusí znamenat pro váš stroj lepší. Filtr - někteří výrobci doporučují měnit ob výměnu oleje. Já jej měním při každé výměně oleje. Je potěšující, že se dnes již bez problémů dá sehnat celochromové provedení. Problematice olejů a maziv jsou na našich stránkách věnovány dva články  - klikni zde -   a další - naleznete zde -
   6. Volnoběžný chod motoru - nechte společně se synchronizací karburátorů seřídit při
každém servisu - klikni zde -

ilustrační foto

   7. Bovdeny dekompresorů - o těchto jsem se již zmínil a skutečně se vyplatí udržovat je plně funkční (nejen provádět jejich mazání, ale též kontrolovat předepsané vůle).
   8. Kardan a jeho náplň oleje - velice často se v souvislosti s kardanem mluví jako o bezúdržbovém sekundárním převodu. Přesto je dobré kontrolovat, alespoň při každém servisu, stav olejové náplně. Já vzhledem k tomu, že se jedná o finanční položku 80,- Kč (2dcl hypoidního oleje) měním olej v kardanu - klikni zde - ob servis.
   9. Spojková hadička - pokud je máte v původním fabrickém provedení (tedy "gumové") pak je skutečně dobré tuto v předepsaném časovém horizontu zaměnit, neboť je vystavená dosti velkým tlakům a teplotám. Otázka však je taková zda při této výměně není lepší již rovnou osadit "pancéřku". Podrobný článek k o "pancéřkách"  - klikni zde -
   10. Spojková kapalina - na této nešetřete a používejte vždy „brzdovku“ s nejvyšším bodem varu. Eliminujete tak špatnou funkci spojky, která se může zavzdušňovat z důvodu vaření kapaliny. Podrobný článek  - naleznete zde -
   11. Brzdy - tak to je kapitola o které by se dalo diskutovat dlouho. Ovšem pokud jste si pozorně přečetli články které otevírají odkazy v bodu 9 a 10 bude již mnohé jasné proto pouze dodám : stav brzdových destiček kontrolujte i mezi servisními periodami, neboť jejich opotřebení se může zásadně lišit v přímé úměře k jejich zatížení. Takže se vám může stát, že totožné brzdové destičky sjedete jednou za 10.000,- km a podruhé nemusí vydržet ani 6.000,- km. Zmiňovaných 6.000,- km je vcelku málo, ale mě většinou na předku nevydrží ani tolik. Sadu destiček na jedno kolo od druhovýrobce lze koupit okolo 500,- Kč. Kotoučům a destičkám je věnován - tento článek -
   12. Brzdové hadičky - kontrolujte těsnost všech spojů a napojení. Jakákoli netěsnost ani orosení není přípustné. Pokud máte původních gumotextilníc, pak by měla být jejich výměna provedena v časovém horizontu stejném jako u
spojkové hadičky - tedy za čtyři roky.

ilustrační foto

   13. Brzdová kapalina - s výrobcem - doporučeným údajem (v některých návodech na obsluhu a běžnou údržbu) o výměně brzdové kapaliny po čtyřech létech zásadně nesouhlasím !!! Po čtyřech létech budete mít, místo brzdové kapaliny v brzdách tekutinu, jejíž bod varu se bude blížit hodnotě bodu varu obyčejné vody. Tento fakt si může každý velice snadno ověřit. Já osobně si myslím, že dvouletá perioda pro výměnu brzdové kapaliny je maximum, za které nelze jít, ale docela určitě se budete cítit daleko bezpečněji, provedete li výměnu před každou sezónou. Není to zase až tak finančně a časově náročná záležitost,
navíc za ten pocit jistoty to určitě stojí. Zásadně používejte kapalinu s nejvyšším bodem varu - jako u spojky ale o tom jste si již jistě přečetli v svrchu uvedených odkazech.
   14. Pneumatiky - opět téma, o kterém by jsme mohli diskutovat hodně dlouho. Snad nejhorší na jakých jsem kdy jel, byly na novém Intruderu výrobcem osazené Bridgestone. Vhodná guma dokáže výrazným způsobem zlepšit jízdní vlastnosti každého stroje a „Introše“ obzvláště. Přidržme se však pouze hodnot pro huštění, neboť téma vhodných pneumatik by vydalo na samostatný článek. To, že je nutné dodržovat předepsané hodnoty v závislosti na zatížení stroje je každému jasné - stejně jako to, že nedodržením těchto hodnot přímo úměrně klesá jejich životnost. Rovněž  se ale podhuštěné pneumatiky podepíší na životnosti duše, což si málo kdo uvědomuje. Duše ovšem stárne i zcela přirozenou cestou a tak bychom jí měli v pneumatikách měnit minimálně po čtyřech letech.
    Uvádím tabulku předepsaného huštění pro VS 1400 s tím, že si každý musí být vědom toho, že tlak v pneumatikách se vždy a zásadně měří na nezahřátých gumách - tedy před každou delší jízdou.

Pneumatika

Přední

Zadní

Rozměr

110/90-19 62H

170/80-15M/C 77H

Zatíženo

S řidičem

S řidičem + tandem

Pneu  přední

200  kPa

200  kPa

Pneu  zadní

200  kPa

225  kPa

Poznámka pod čarou :
   Osobně pneu silně přehušťuji - částečně se tím potlačí bantamový efekt a můžete pak projíždět zatáčky ostřeji. Ovšem je to vykoupeno cenou za pohodlí.
   16. Přední vidlice - že je na drtivé většině strojů měkká, je chronicky známo. Částečně pomůže naplnění o stupeň hustším olejem. Pokud vám začnou rosit simerinky nečekejte, až budou šavle prázdné a měňte vždy oba simerinky součastně. Při výměně nechejte zkontrolovat rovnost nosných trubek a trubky samotné (kluzáky) nechejte přeleštit. Zvýší se tak životnost simerinků. Podrobný článek o výměně simerinků  - naleznete zde -
   Nedílnou součástí přední vidlice je hlava řízení která si zaslouží naší velkou pozornost neboť tato se značnou měrou podílí na kvalitě jízdních vlastností stroje. Podrobný článek který se zabývá seřízením vůle v ložiscích krku řízení a jejich případné výměně  - naleznete zde -
   17. Zadní tlumiče - jsou u většiny strojů seřiditelné (přinejmenším předpětí pružin) a každý by si měl přizpůsobit toto předpětí pružin svým proporcím. V zásadě však platí to samé co o pneumatikách - tedy že : tužší sice o něco zmenší pohodlí dvou půlek, ale zato dovolí sportovnější projíždění zatáček.
   18. Dotažení všech šroubových spojů - nepodceňujte tuto část předepsaného servisu a skutečně poctivě zkontrolujte všechny šroubové spoje. Sem samozřejmě patří i horní oka zadních tlumičů - klikni zde - jakož i výplety obou kol. Alespoň namátkovou kontrolu provádějte i mezi servisními periodami. Stroje našeho stylu vydávají
poměrně silné vibrace a pokud k tomu ještě připočítáte „kvalitu“ našich silnice pak musí být každému jasné, že nejen šroubové spoje silně trpí a proto je vhodné udělat alespoň vizuální kontrolu ostatních spojů a kompletnosti stroje.

   Je docela možné, že se někomu bude zdát doporučená údržba zbytečně četná a řekne si, že stroj deklarovaných parametrů by měl snést podstatně hrubší přístup a je rovněž pravda, že stroje našeho stylu mají většinou skutečně buldočí výdrž a snesou i velmi hrubé zacházení. Ale ne nadarmo jedna lidová moudrost říká : stokrát nic umořilo osla.
   V závěru

ilustrační foto

   musím upozornit, že to co jsme si zde řekli je sice hodně podobné avšak to není  : Desatero minimální denní kontroly před jízdou. Abychom měli naše povídání kompletní - uvedu jej. Možná v někom zbudí úsměv neboť to co desatero obsahuje vnímá (lépe řečeno nevnímá) většina zkušených jako zcela automatické, ale ruku na srdce - kdo  z vás zkušených si skutečně před jízdou prověří například tak důležitou věc jako je osvětlení?
Desatero minimální denní kontroly - před jízdou.

1.

Motorový olej

Zkontrolovat stav - v případě potřeby olei doplnit

2.

Stav benzínu

Dostatečně doplnit pro plánovanou trasu

3.

Stav chladící kapaliny

Zkontrolovat stav - v případě potřeby kapalinu doplnit

4.

Brzdy

Zkontrolovat jejich funkčnost a stav brzdové kapaliny

5.

Sekundární převod

Zkontrolovat stav - v případě potřeby seřídit - promazat

6.

Pneumatiky

Zkontrolovat stav a předepsaný tlak případně upravit

7.

Otočná rukojeť plynu

Zkontrolovat lehké ovládání v každé poloze

8.

Světla - houkačka

Zkontrolovat jejich funkčnost

9.

Vypínání motoru

Zkontrolovat funkci

10.

Vizuální kontrola

Zkontrolovat kompletnost a neporušenost motocyklu

video - wmv

k
l
i
k
k
l
i
k

7,15 MB
   Mnoho krásných zážitků v sezóně 2005 a snad již
brzo AHOJ v sedlech
 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400    

Zpět na úvod článků :

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 

 

 Zpět do článků : Co dělat ...

           
Generál (cservis.cz) 31.03.2005 16:00
Zakrátko po zveřejnění této II. části článku mi přišlo e-mailem několik dotazů a to převážně ohledně svíček. Proto jsem v této části článku (3. Zapalovací svíčky) rozšířil informaci a doplnil ilustrační foto. Škoda že nepíšete víc sem :-( Vaše dotazy by jistě zajímali i ostatní a je o moc levnější zeptat se - nežli utrácet za nevhodné nebo méně vhodné věci.
Pichlerová Radka (iol.cz) 24.05.2009 12:47
no pořídila jsem si motorku,o Choppra savage 650.No chtěla jsem se zeptat zda by jste mi nemohl poradit:jde o to že jsem ktomu nedostala žádné instrukce no a ženská no.No hlavně jsem si všimla že asi je třeba dolejt olej ale vůbec nevím jakej tam byl,tak jakej mám použít.Je toho mnohem víc no ale tohle je asi nejdůležitější abych to nezadřela,předem děkuji za info.email:r.pichlerova@centrum.cz
Generál (cservis.cz) 08.11.2009 18:52
Čágo - asi už bude s křížkem po funuse neb nějaký čas starší komentáře nefungovali. Pokud ale ještě něco k tomuto stroji (mimo jiné se mu říká král jednoválců) potřebuješ - zeptej se na našem fóru Bakuse který tento stroj zná nazpaměť ;-)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser