|
Probuzení
spícího tygra ....... |
II. část |
|
|
|
|
|
Trochu
podrobněji k tabulce běžné údržby. |
|
Znovu stejně jako v úvodu článku
připomínám, že i když se v některých případech bude hovořit o VS 1400,
drtivou většinu z toho co je zde napsané můžete aplikovat na většinu strojů
našeho stylu. Pokud v rozboru tabulky běžné údržby dojdu k části, které je na našich
stránkách věnován samostatní článek - zmíním ji pouze okrajově a v textu
nechám "živý" hypertextový odkaz na podrobné vysvětlení. |
|
1. Akumulátor
- udržovat stále v optimálním stavu nabití. Přebíjení nebo hluboké vybití
silně zkracuje životnost AKU. Nezapomeňte kontrolovat dotažení kontaktů -
jejich špatné utažení (nebo oxidace) bývá velmi často prvotním
zdrojem nesnází. Podrobný článek k bodu č.1
- klikni zde - |
|
2. Vzduchové
filtry - výrazným způsobem ovlivňují nejen spotřebu ale též
výkon vašeho stroje. Dodržujte proto jejich |
|
|
předepsanou výměnu a pokud máte molitanové pak praní
věnujte vždy náležitou péči. Zpětnou montáž provádějte až po jejich
dokonalém uschnutí a nasycení předepsaným speciálním olejem
- klik -
(olej určený
pro molitanové filtry). |
3. Zapalovací
svíčky - výrobce většinou udává jejich výměnu ob servis.
Osazujte svíčky předepsané výrobcem. Pro standardní podmínky provozu
jsou u VS 1400 předepsané svíčky od fy. NGK s hodnotami DPR8EA-9.
Vzdálenost mezi elektrodami je výrobcem stanovená v rozmezí 0,8 – 0,9 mm.
Kvalitnější svíčky, například s iridiovými kontakty mohou přivodit problém.
Konkrétně : motor osazený těmito svíčkami nesmí být po studeném
startu vypnut dokud není ohřátý na provozní teplotu (což je u vzduchem
chlazených motorů mnohdy poměrně dlouhá doba). Já osobně používám k
naprosté spokojenosti svíčky doporučené neboť "odpískat" jedním startem
iridiové za 1.600 Kč je dle mého mínění dost drsné avšak nejen z mích
zkušeností zcela reálné. Originální (předepsané) svíčky ale raději měním při každém servisu neboť právě
svíčky jsou příčinou mnoha problémů (obzvláště pokud nemáte ideálně
seřízenou synchronizaci a bohatost směsi). Určitě je lepší vyměnit
svíčky při servisu nežli někde v noci - uprostřed lijáku. Oněch „ušetřených“
220 Kč, což je |
|
|
ilustrační foto |
částka za 2 kvalitní NGK
svíčky - za to jistě nestojí. Rovněž také není od věci
vozit jednu sadu svíček sebou neboť na pumpě je většinou nekoupíte.
Nikdy, opakuji nikdy neskladujte svíčky o jejichž funkčnosti máte
pochybnost. |
4. Benzínový
kohout - zde není žádná údržba předepsaná, ale pokud
benzínový kohout na stroji máte a používáte jej pak kontrolujte jeho těsnost
(nikoli těsnost uzavírání, ale zda nerosí okolo hřídelky nebo v napojení).
Pokud benzínový kohout používáte jen zřídka doporučuji jej jednou za čas (5
-10 nádrží) přepnout z jedné krajní polohy do druhé. Může se vám totiž stát
(pokud poctivě tankujete ještě před přepnutím na rezervu), že v jedné
pozici dlouhodobě otevřený kohout „zamrzne“. Je to způsobeno vinou oxidace
jeho hliníkového těla. Poměrně podrobný |
článek k bodu č.4
- klikni zde - |
|
5. Motorový olej
+ filtr - předepsanou výměnu a hodnoty náplně striktně
dodržujte!!! Mějte na paměti, že kvalitnější nemusí znamenat pro váš stroj
lepší. Filtr - někteří výrobci doporučují měnit ob výměnu oleje. Já jej
měním při každé výměně oleje. Je potěšující, že se dnes již bez problémů dá
sehnat celochromové provedení. Problematice olejů a maziv jsou na našich
stránkách věnovány dva články
- klikni zde -
a další
- naleznete zde - |
6. Volnoběžný
chod motoru - nechte společně se synchronizací karburátorů
seřídit při |
každém servisu
- klikni zde -
|
ilustrační foto |
7. Bovdeny
dekompresorů - o těchto jsem se již zmínil a skutečně se
vyplatí udržovat je plně funkční (nejen provádět jejich mazání, ale též
kontrolovat předepsané vůle). |
8. Kardan a jeho
náplň oleje - velice často se v souvislosti s kardanem mluví
jako o bezúdržbovém sekundárním převodu. Přesto je dobré kontrolovat,
alespoň při každém servisu, stav olejové náplně. Já vzhledem k tomu, že se
jedná o finanční položku 80,- Kč (2dcl hypoidního oleje) měním olej v
kardanu
- klikni zde -
ob servis. |
9. Spojková
hadička - pokud je máte v původním fabrickém provedení
(tedy "gumové") pak je skutečně dobré tuto v předepsaném časovém
horizontu zaměnit, neboť je vystavená dosti velkým tlakům a teplotám. Otázka
však je taková zda při této výměně není lepší již rovnou osadit "pancéřku".
Podrobný článek k o "pancéřkách"
- klikni zde - |
10. Spojková
kapalina - na této nešetřete a používejte vždy „brzdovku“ s
nejvyšším bodem varu. Eliminujete tak špatnou funkci spojky, která se může
zavzdušňovat z důvodu vaření kapaliny. Podrobný článek
- naleznete zde - |
11. Brzdy
- tak to je kapitola o které by se dalo diskutovat dlouho. Ovšem pokud jste
si pozorně přečetli články které otevírají odkazy v bodu 9 a 10
bude již mnohé jasné proto pouze dodám : stav brzdových destiček kontrolujte
i mezi servisními periodami, neboť jejich opotřebení se může zásadně lišit v
přímé úměře k jejich zatížení. Takže se vám může stát, že totožné brzdové
destičky sjedete jednou za 10.000,- km a podruhé nemusí vydržet ani 6.000,-
km. Zmiňovaných 6.000,- km je vcelku málo, ale mě většinou na předku
nevydrží ani tolik. Sadu destiček na jedno kolo od druhovýrobce lze koupit
okolo 500,- Kč. Kotoučům a destičkám je věnován
- tento článek - |
12. Brzdové
hadičky - kontrolujte těsnost všech spojů a napojení.
Jakákoli netěsnost ani orosení není přípustné. Pokud máte původních
gumotextilníc, pak by měla být jejich výměna provedena v časovém horizontu
stejném jako u |
spojkové hadičky - tedy za čtyři roky. |
|
ilustrační
foto |
|
13. Brzdová
kapalina - s výrobcem - doporučeným údajem (v některých
návodech na obsluhu a běžnou údržbu) o výměně brzdové kapaliny po
čtyřech létech zásadně nesouhlasím !!! Po čtyřech létech budete mít, místo
brzdové kapaliny v brzdách tekutinu, jejíž bod varu se bude blížit hodnotě
bodu varu obyčejné vody. Tento fakt si může každý velice snadno ověřit. Já
osobně si myslím, že dvouletá perioda pro výměnu brzdové kapaliny je
maximum, za které nelze jít, ale docela určitě se budete cítit daleko
bezpečněji, provedete li výměnu před každou sezónou. Není to zase až tak
finančně a časově náročná záležitost, |
navíc za ten pocit jistoty to určitě stojí. Zásadně
používejte kapalinu s nejvyšším bodem varu - jako u spojky ale o tom jste si
již jistě přečetli v svrchu uvedených odkazech. |
14. Pneumatiky
- opět téma, o kterém by jsme mohli diskutovat hodně dlouho. Snad
nejhorší na jakých jsem kdy jel, byly na novém Intruderu výrobcem osazené
Bridgestone. Vhodná guma dokáže výrazným způsobem zlepšit jízdní vlastnosti
každého stroje a „Introše“ obzvláště. Přidržme se však pouze hodnot pro
huštění, neboť téma vhodných pneumatik by vydalo na samostatný článek. To,
že je nutné dodržovat předepsané hodnoty v závislosti na zatížení stroje je
každému jasné - stejně jako to, že nedodržením těchto hodnot přímo úměrně
klesá jejich životnost. Rovněž se ale podhuštěné pneumatiky podepíší
na životnosti duše, což si málo kdo uvědomuje. Duše ovšem stárne i zcela
přirozenou cestou a tak bychom jí měli v pneumatikách měnit minimálně po
čtyřech letech. |
Uvádím tabulku
předepsaného huštění pro VS 1400 s tím, že si každý musí být vědom toho, že tlak v
pneumatikách se vždy a zásadně měří na nezahřátých gumách - tedy před každou
delší jízdou.
|
|
Pneumatika
|
Přední
|
Zadní
|
Rozměr
|
110/90-19 62H |
170/80-15M/C 77H |
Zatíženo
|
S řidičem
|
S řidičem +
tandem
|
Pneu
přední
|
200
kPa |
200
kPa |
Pneu
zadní |
200
kPa |
225
kPa |
|
|
|
Poznámka pod čarou : |
Osobně pneu silně přehušťuji - částečně se
tím potlačí bantamový efekt a můžete pak projíždět zatáčky ostřeji. Ovšem je
to vykoupeno cenou za pohodlí. |
16. Přední
vidlice - že je na drtivé většině strojů měkká, je chronicky
známo. Částečně pomůže naplnění o stupeň hustším olejem. Pokud vám začnou
rosit simerinky nečekejte, až budou šavle prázdné a měňte vždy oba simerinky
součastně. Při výměně nechejte zkontrolovat rovnost nosných trubek a trubky
samotné (kluzáky) nechejte přeleštit. Zvýší se tak životnost
simerinků. Podrobný článek o výměně simerinků
- naleznete zde - |
Nedílnou součástí přední vidlice je hlava
řízení která si zaslouží naší velkou pozornost neboť tato se značnou
měrou podílí na kvalitě jízdních vlastností stroje. Podrobný článek který se
zabývá seřízením vůle v ložiscích krku řízení a jejich případné výměně
- naleznete zde - |
17. Zadní
tlumiče - jsou u většiny strojů seřiditelné (přinejmenším
předpětí pružin) a každý by si měl přizpůsobit toto předpětí pružin svým
proporcím. V zásadě však platí to samé co o pneumatikách - tedy že : tužší
sice o něco zmenší pohodlí dvou půlek, ale zato dovolí sportovnější
projíždění zatáček. |
18. Dotažení
všech šroubových spojů - nepodceňujte tuto část předepsaného
servisu a skutečně poctivě zkontrolujte všechny šroubové spoje. Sem
samozřejmě patří i horní oka zadních tlumičů
- klikni zde -
jakož i výplety obou kol. Alespoň namátkovou kontrolu provádějte i mezi
servisními periodami. Stroje našeho stylu vydávají |
poměrně silné vibrace a pokud k tomu ještě připočítáte „kvalitu“ našich
silnice pak musí být každému jasné, že nejen šroubové spoje silně trpí a
proto je vhodné udělat alespoň vizuální kontrolu ostatních spojů a
kompletnosti stroje. |
|
Je docela možné, že se někomu bude zdát
doporučená údržba zbytečně četná a řekne si, že stroj deklarovaných
parametrů by měl snést podstatně hrubší přístup a je rovněž pravda, že
stroje našeho stylu mají většinou skutečně buldočí výdrž a snesou i velmi
hrubé zacházení. Ale ne nadarmo jedna lidová moudrost říká : stokrát nic
umořilo osla. |
V závěru
|
ilustrační foto |
musím upozornit, že to co
jsme si zde řekli je sice hodně podobné avšak to není :
Desatero minimální denní
kontroly před jízdou.
Abychom
měli naše povídání kompletní - uvedu jej. Možná v někom zbudí úsměv neboť to
co desatero obsahuje vnímá (lépe řečeno nevnímá) většina zkušených
jako zcela automatické, ale ruku na srdce - kdo z vás zkušených si
skutečně před jízdou prověří například tak důležitou věc jako je osvětlení? |
|
Desatero minimální denní
kontroly - před jízdou. |
|
1. |
Motorový olej |
Zkontrolovat
stav - v případě potřeby olei doplnit |
2. |
Stav benzínu |
Dostatečně
doplnit pro plánovanou trasu |
3. |
Stav chladící
kapaliny |
Zkontrolovat
stav - v případě potřeby kapalinu doplnit |
4. |
Brzdy |
Zkontrolovat
jejich funkčnost a stav brzdové kapaliny |
5. |
Sekundární
převod |
Zkontrolovat
stav - v případě potřeby seřídit - promazat |
6. |
Pneumatiky |
Zkontrolovat
stav a předepsaný tlak případně upravit |
7. |
Otočná rukojeť
plynu |
Zkontrolovat
lehké ovládání v každé poloze |
8. |
Světla -
houkačka |
Zkontrolovat
jejich funkčnost |
9. |
Vypínání motoru |
Zkontrolovat
funkci |
10. |
Vizuální
kontrola |
Zkontrolovat
kompletnost a neporušenost motocyklu |
|
|
|
Mnoho krásných zážitků v sezóně 2005 a snad
již |
brzo AHOJ v sedlech |