Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti. Ptejte
  se raději : "co dělat aby ....."
   Ložiska v krku řízení...

07.10.2008

     Nejen na našem diskusním fóru, ale i při nejrůznějších debatách na našich akcí, při náhodných setkání ..... jste se zcela jistě setkali s dotazem typu :
  vlní se mi mašina - nevíš čím to může být?
     Ti zkušenější zcela jistě vědí, že příčin může být celá řada - nevhodným "obutím" stroje počínaje až po zcela rozhozenou geometrii. Mezi těmito póly leží ještě celá řada dalších možných příčin "neklidného" chování se stroje, které se povětšinou projeví v nejméně vhodný okamžik. Další vcelku častá příčina je podhuštěné - případně nevyvážené pneu, špatné odpružení stroje (neodpovídající nastavení tuhost podvozku podmínkám v nichž je stroj provozován), špatný stav tlumičů a to jako takových - případně jejich olejové (tlumící) náplně, špatný stav ložisek kol - potažmo stav přírub (náby kol),
rozpěrky a osy kol, špatný stav výpletu kol (většinou uvolněné nezřídka chybějící dráty) neodpovídající (většinou velká) vůle zadní kyvné vidlice, špatně seřízená vůle kuželových ložisek v krku řízení - případně jejich špatný stav (nesmíte zapomínat, že ani ložiska nejsou nesmrtelná přestože se o ně staráte v předepsaném intervalu).
ilustrační video č.1
wmv 4,86 MB
   Vzhledem k tom, že některým svrchu jmenovaným možným příčinám "vlnění" stroje (které mnohdy vede až k velmi nebezpečnému rozkmitání řidítek - viz. ilustrační video č.1) byl
na našich stránkách věnován samostatní článek (viz. odkazy v konci této stránky) řekneme si dnes alespoň několik prioritních informací k výměně ložisek v krku řízení a jejich seřízení.

ilustrační video č.2
wmv 2,87 MB
huštění pneu stav pneu stav tlumičů náboje a rozpěrky kol ložiska kol
  pouze několik málo ukázek možných příčin "vlnění" stroje 
   První a zcela zásadní věcí kterou bychom měli udělat pokud zjistíme že se nám stroj "vlní" je správně "diagnostikovat" příčinu tohoto jevu - může jich však být několik (což jsem si již řekli v úvodu článku) a pokud se tyto "spojí" stane se jízda na takovémto stroji spíše nežli zážitkem "bojem o přežití". V každém svém článku zdůrazňuji a nebude tomu jinak ani dnes - že se při hledání problému má postupovat cestou nejmenšího odporu. Co to v praxi znamená? Jediné - začnete od toho nejjednoduššího neboli nebudete měnit ložiska v kyvné vidlici a krku řízení když bohatě stačilo správně nahustit pneu, seřídit tuhost pružení .........

   Pokud jsme provedli inspekci snadno seřiditelných a kontrolovatelných míst možných příčin "vlnění" stroje a tento se stále chová "neklidně" nezbude nám nežli přistoupit k složitějším úkonům z nichž jedním je kontrola a případné seřízení vůle ložisek v krku řízení. Mimochodem tato kontrola a případné vymezení vůle kuželových ložisek patří mezi běžné servisní úkony a tak pokud dáváte stroj pravidelně servisovat do značkové dílny - měl by být také tento velice důležitý celek (hlava řízení) v naprostém pořádku, ale znáte to.........
   Jak zjistíte, že je vůle v krku řízení seřízena správně? Bohužel tato vůle (na rozdíl - například
od tlaku v pneumatikách atd...) není měřitelná a tak v nejrůznějších manuálech naleznete mnohdy "návody" nad kterými se lze pouze pousmát. Například a nyní cituji : zdvihněte motocykl v jeho přední části do té míry aby se kolo nedotýkalo země. Obkročmo se postavte nad blatník a uchopte pevně vidlice. S vidlicí kývejte střídavě směrem dopředu a dozadu a pokud ucítíte vůli v hlavě řízení pak je nutné utáhnout ložiska....... Ch_jo..... pokud tam bude již takováto zemědělská vůle - nedovedu si představit, že by na tomto stroji byl schopen ještě někdo jezdit. Stran vymezení vůle v krku řízení se v manuálech dočtete též velmi obecné - v praxi nepoužitelné rady. Opět cituji z jednoho manuálu : segmentovou seřizovací matici nad horním ložiskem dotáhněte rukou a poté otočte klíčem o 1/4 otáčky. Aretační matici utáhněte předepsaným momentem..... opět více nežli polemické a snad ..... snad, použitelné u zcela nově osazených ložisek...... Jak tedy správně postupovat? Dá se říci, že kontrola vůle ložisek v krku řízení a vymezení jejich vůle se spíše nežli dle "návodů" provádí profesním cítěním získaným dlouholetou praxí. Pokusím se vám tuto akci v následujících řádkách popsat  - snad srozumitelně.
ilustrační video č.3
wmv 6,13 MB
Zdvihněte přední kolo do vzduchu a dejte jej do přímého směru. V této poloze (pokud stroj stojí vertikálně v rovině) by se mělo kolo samo udržet. Řidítka tedy nesmějí samovolně "padat" do rejdu. Jestliže řidítky lehce (cca 1/4 dráhy) pootočíte do jedné nebo druhé strany měli by opět zůstat stát viz začátek vide č. 3 případně již mít pouze lehkou tendenci dokončit samovolně otočení až k dorazu viz video č. 3. Pokud vám tímto způsobem funguje krk řízení - pak je vše naprosto OK, ale pozor!!!! Zmíněnou kontrolu může velice
ovlivnit kabeláž, bovdeny a hadičky vedené po řidítkách a tak je před touto kontrolou musíte zcela uvolnit aby chod zdviženého kola v hlavě řízení nepřibrzďovali.
   Pokud řidítka z přímého směru "padají" do plného rejdu velice ochotně a to již při zcela nepatrném jejich vychýlení z přímého směru viz video č. 4 - znamená to jediné. Vůle v ložiskách krku řízení je příliš velká a bude nutné tyto utáhnout segmentovou seřizovací maticí viz video č. 5. Opět to bude chtít cit pro akci a ložisko utahujte za stálého velmi pomalého otáčená řidítky mezi krajními polohami až do té doby pokud neucítíte, že válečky začínají "psát". V tento moment - kdy válečky začínají "psát" (neomylně to ucítíte na chodu řidítek)
ilustrační video č.4
wmv 4,21 MB
ilustrační video č.5
wmv 5,99 MB
do ložiska - bylo by toto správně utaženo ovšem opět pozor!!!! Tím když utáhnete  aretační matici viz video č. 6. dojde k dalšímu již nežádanému zmenšení vůle v ložisku a hlava řízení vám půjde ztuha. Znamená to tedy, že segmentovou seřizovací matici v momentě kdy začnou ložiska "psát" lehce povolíte. O kolik - nelze říci neboť vše bude záležet na stavu ložisek, závitové vůli atd. atd. Znamená to tedy, že s největší pravděpodobností budete muset toto seřízení (v závislosti na utažení aretační matice)
opakovat neboť pokud krk řízení přetáhnete viz. ilustrační video č.7 - pak je to pro plnohodnotný pocit z jízdy stejně "nezdravé" jako mít v hlavě řízení jezedáckou vůli.......
ilustrační video č.6
wmv 7,85 MB
   Při této akci - tedy vymezení vůle v krku řízení nezřídka nastane situace, že vůli ložisek v krku řízení nelze správně seřídit neboť tyto jsou již "vyběhaná". Jak to poznáte? Opět velice snadno. Pokud jsou ložiska v krku řízení "vymačkaná" bude cítit zcela jiný chod hlavy řízení v krajní (u dorazu řízení) a středové poloze (kdy je kolo ve směru jízdy) a pak nezbývá nežli
ilustrační video č.7
wmv 13,70 MB
přistoupit k jejich výměně. Jak se stane, že se ložiska takto "vymačkají"? Má to opět celou řadu příčin a to již z výroby ne zcela dostatečné zatěsnění ložisek proti nečistotám a vlhku až po jejich zanedbanou údržbu (seřizování - lépe řečeno zanedbání seřizování jejich vůle a mazání odpovídajícím tukem - vazelínou).
   Pokud si před touto akcí - tedy výměnou ložisek v krku řízení opět otevřete manuál zcela jistě se dočtete strohé avšak velmi důrazné varování zhruba v následné znění : výměnu
ložisek v hlavě řízení smí provádět pouze autorizovaný servis...... ovšem vzhledem k tomu, že zcela po právu a ne nadarmo se nejen říká, ale hlavně platí pořekadlo o zlatých českých rukách, jsem přesvědčen o to, že by tuto výměnu měl český motorkář s průměrně vybavenou dílnou zmáknout..... konec konců kdybych si to nemysle - byl by tento náš článek do značné míry bezpředmětný. Pře svrchu řečené však nebude od věci přečíst si pozorně následné řádky neboť již při demontáži stávajících ložisek bude dobré znát pár fíglů s nimiž se nyní seznámíme........

   Demontáž ložisek :

 

   Jestliže jste si již demontovali celou přední část stroje včetně horních i spodních brýlí (což není pro trochu zručného motorkáře žádný problém) bude nutné z krku řízení též demontovat vnější kroužky ložisek a to již v mnoha případech problém bude a dost velký - nikoli však neřešitelný. Dost možná si někdo z vás vzpomene, že jsem před časem dával tento obrázek (foto č.1) do sekce - foto ode mne - coby hádanku : co je to .......... Tato hádanka se bohužel nedočkala zcela správného rozluštění avšak pevně věřím, že v souvislosti s výše řečeným je již každému jasné nač se tento dílenský přípravek používá. Ano je to tak - jedná se o profi přípravek na demontáž vnějších kroužků kuželových ložisek z krku řízení. Jak to funguje? Skvěle Nemá smysl abych zde tuto akci popisoval zdlouhavým klepáním do klávesnice neboť bohatě postačí pokud si

foto č.1

kliknete na video č. 8 a bude již vše naprosto jasné. Ovšem také bude nabíledni, že tento přípravek málo komu leží v garáži a také to, že kvůli výměně těchto ložisek si jej nikdo nepoběží za nemalý peníz koupit.
ilustrační video č.8
wmv 5,52 MB

   Jestliže jsem však v předešlé části našeho článku hovořil o zlatých českých rukách pak si vypůjčím ještě jedno pořekadlo o zdravém  selském rozumu kterým povětšina zdatných motorkářů v našich
končinách také skvěle vládne a tak tedy není opravdu nutné utrácet za drahý profi přípravek neboť starý ventil se jistě bude válet mnohým v garáži a pokud si na dřík nasadíte trubičku (nejlépe silnostěnnou) pak vám tento udělá také skvělou službu. Je však nutné klepat střídavě po obvodu aby nedošlo při demontáži k zbytečnému křížení.

   Pokud tedy již máme vnější kroužky ložisek z krku řízení demontované - zbývá poslední úkol a tím je demontáž vnitřního kroužku ze sloupku spodních brýlí. Tento kroužek bývá nalisován s poměrně velkým přesahem většinou takřka na doraz ke spodním brýlím takže použití stahováku bude velmi problémové neřkuli ze začátku nemožné. Co včíl? Řešení je celá řada od částečného přepálení tohoto kroužku (což není dvakrát řemeslné) až opětovně po profi přípravky. V našich podmínkách jsou vcelku schůdně dvě varianty. Tou první je, že se vám povede mezi vnitřní kroužek a tělo spodních brýlí (minimálně ze dvou stran  - proti sobě)

foto č.2

zaklepnout ostré majzlíky které ložisko od základny nazvednou do té míry, že již půjde
použít stahovák který by se ve vaší dílně měl nacházet. Druhou variantou je vylisovat ze spodních brýlí sloupek řízení čímž vlastně součastně slisujete také tento kroužek. Ovšem k této akci již budete potřebovat lis případně navštívit dílnu která je jím vybavená.
   Montáž - osazení nových ložisek :

ilustrační video č.9
wmv 7,82 MB
   Pokud jste průměrně technicky zdatní pak by vlastní osazení pro vás neměl být problém přesto je dobré mít pro tuto akci předem připravených několik věcí. Předně a to jsme si již řekli - je vnitřní kroužek na sloupek řízení nalisován v poměrně velkým přesahem (běžné kuličkové ložisko se lisuje s přesahem 0,02mm zatímco zde je tento přesah až 0,05mm !!!)  a tak nebude od věci mít
(přestože si ložisko dostatečně ohřejete) připravený narážecí trn odpovídajících průměru.

foto č.3

   Vlastní ohřátí ložiska lze udělat několika způsoby. Pokud máte horkovzdušnou pistoli viz foto č.3 pak jí použijte v opačném případě poslouží například retro vařič viz. ilustrační video č.9 avšak POZOR !!! Ložisko nesmíte v žádném případě "přehřát" neboť by došlo k popuštění jeho materiálových vlastností jinými slovy - ztratilo by tvrdost a tím pádem by vám po velice krátké době odešlo do věčných lovišť. Na jakou teplotu tedy lze ložisko bez úhony jeho vlastností ohřát? Pokud vám zde napíši že maximum je xx°C nebude vám to nic platné neboť tuto teplotu nebudete schopni ohlídat a tak si pamatujte, že ložisko vám nesmí při ohřívání v žádném případě !!! zmodrat. Pokud začne mít zcela lehký zlatavý nádech pak je to maximum na kterou lze ohřívat. Nejste li si jisti že tento moment ohlídáte raději ohřejte trn odpovídajícího průměru a na něm teprve vlastní ložisko viz. ilustrační video č.9
   Osazení vnějších ložisek do krku řízení probíhá obdobně s tím rozdílem, že ohřejeme vlastní hlavu řízení - zde opět POZOR !!! neboť lak na krku řízení nesnese příliš velkou teplotu která ostatně ani není třeba neboť vnější kroužky ložisek jdou do krku osadit poměrně dobře viz. ilustrační video č.10
ilustrační video č.10
wmv 9,14 MB
   K vlastní montáži ložisek si neodpustím ještě pár drobností. Dejte si pozor na správnou polohu ložiska. Vzhledem k tomu, že se jedná o kuželová ložiska tak se vám může velice
snadno stát (neboť s ohřátým ložiskem budete spěchat) , že ložisko osadíte obráceně což je docela průšvih. Samozřejmě, že protikus ohřívaného dílu - neuškodí ochladit. Jestliže tedy ohříváme ložisko ochladíme sloupek řízení. Pokud ohříváme krk řízení - ochladíme vnější kroužek ložiska.

   Před vlastní kompletací krku řízení ložiska řádně namažte (skutečně se nežinýrujte) plastickým mazivem (dříve narození použijí vazelínou )  nejlépe typu A 4. Proč právě tímto plastickým mazivem? Tuto otázku vám zodpoví specifikace á_čtyřky : plastické mazivo na bázi vápenatých mýdel, mající krátkovláknitou strukturu, střední až hutné konzistence. Je vhodné zejména pro mazání valivých ložisek pracujících za normálních provozních podmínek. Dobře odolává vlivům vody a je schopné funkce v širokém rozsahu teplot
od-25°C do 80°C.  Specifikace ISO 6743/9 CAHA4 DIN 51 502 K4E-30 Norma TN 23-241

   A v závěru? 
   Snad ani nemusím připomínat, že pokud budete seřizovat vůli v ložiskách krku řízení - musí být povolené také aretační šrouby teleskopických tlumičů - viz. foto č.4.
   Přestože výměna ložisek v krku řízení není nic světaborného neodpustím si zdůraznit :
hlava řízení zcela zásadním způsobem ovlivňuje jízdní vlastnosti každého stroje - proto je potřeba veškeré práce provádět naprosto zodpovědně.
   Zcela jistě se vám péče o hlavu řízení nejen finančně (ale též na jízdním komfortu)

foto č.4

mnohonásobně vrátí proto tento důležitý celek udržujte v naprostém pořádku - tedy provádějte pravidelnou kontrolu (seřizování) vůle a mazání. Mazáním velmi výrazně ochráníte ložiska proti povětrnostním vlivům a nečistotám neboť ložiska v krku řízení (u většiny našich strojů) nemají prakticky žádnou jinou ochranu (například simerinky atd).
   Velmi důležitá je kontrola a dodatečné vymezení vůle u nově osazených ložisek po ujetí 500 km. Později tuto kontrolu provádějte (případně žádejte od servisu) při každém servisním intervalu.

Výpis souvisejících článků

1) výměna simerinků tlumičů
2) výměna ložisek v kole
   A v úplném závěru ještě upozorním na již zmíněné související články které naleznete na odkazech vpravo.
   Čágo v sedlech
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  
informace o bezplatném SKYPE  

 volání naleznete zde - klikni -

 

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : co dělat...

 
 
Kytara (upc.cz) 08.10.2008 11:34
Generále, ilustrační video kmitání ložiska č.2 mě mile rozesmálo, ten prst, a potom to - pomalejc :-)))
Kytara (upc.cz) 08.10.2008 11:50
Jo a samozřejmě super článek, ostatně jako vždy, velká pochvala. Takto názorně předvedenou domontáž montáž bych zvládnul i já kopyto. Dělám si prdel,... nezvlád :-))
Švéd (iol.cz) 13.10.2008 17:43
Ahoj Generále ! Ke konci této sezony, se začli projevovat výše zmíněné neduhy naq mém VéeLku 1500.Tlakem v pneu to není, olej v tlumičích jsem měnil loni při zazimovávání.Budu se řídit tímto článkem a uvidím.Průjezd zatáček v nižších rychlostech je v poho,ale od cca 50-ky je to (hlavně při nerovnostech na silnici) velmi nepříjemné.Pneu se na krajích sjíždí víc než uprostřed.Na rovince jsem při cca 40-50-ce zkoušel pustit řiditka a okamžitě se přední kolo rozkmitalo do stran tak, že jsem měl co dělat, abych řidítka znovu uchopil pevně do ruk a sklidnil je.To je zatím vše a až budu chytřejší, dám o příčině a jejím odstranění vědět-snad bude stačit pouze to vymezení vůle v ložisku. Naviděnou nejen v JČ (Rožmberk) Švéd
Švéd (dialtelecom.cz) 22.04.2010 22:09
Sypu si popel na hlavu, bo jsem zde v říjnu 08 slíbil něco o vědění. Dnes mi volal Generál ohledně výše diskutovaného a já si uvědomil, že zde něco dlužím.V mém případě byla příčina kmitání řidítek v ložisku krku řízení-mělo totálně vymačkané důlky v kroužcích- a také to způsobovala sjetá pneumatika.I letos na jaře jsem měl přední pneu.sjetou na odebrání techničáku kdy,kolem 50-ky,se řidítka při jízdě "bez drže" rozkmitala.Po nazutí nové papuče je klid ;-) Tak jen zopakuji Generálova slova, pokud se vám stane tento neduh,největší podíl a také nejčastější má na tom sjeté pneu.,které se v předu sjíždí do "špičata",pak vadné-vymačkané ložisko nebo jeho velká vůle. Vynechal jsem tlak v pneu.,ale to v mém případě bylo ok.A pak se načítají další drobnůstky, málo oleje v tlumičích,vadná ložiska v předním kole nebo špatně vyvážené kolo či odpadlé závaží.Tak ať vám to jezdí bez nepříjemných kmitů,když si třeba za jízdy oběma rukama stahujete bundu,tak jak se to stalo mně a pak měl co dělat,abych nešel na "tlamu"...
Flatron (gemnet.cz) 14.02.2016 18:02
Ahoj.Děkuji moc za článek. Pomohl mě na výbornou.
Radek (iol.cz) 13.05.2016 22:04
Pěkný článek
Pietre (iol.cz) 02.06.2017 20:22
Super návod. Teď mě to čeká.. Tak snad se zadaří.😉 Jen si nejsem jistej, jestli horní brýle jdou dolů po sundání těch dvou matic..?
Pavel (144.102) 07.09.2017 13:03
Díky super. Akorát nevím proč se musí povolit tlumiče při seřizování vůle krku..Děkuji
Generál (cservis.cz) 07.09.2017 21:13
TO - : Pavel Povolit je potřeba tlumiče ve spodních brýlých. Když to neuděláš, tak budeš nechtěně též utahovat (šponovat) horní a spodní brýle mezi sebou.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser