|
|
Motto
: "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně
špatné zkušenosti. Ptejte |
|
se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Ložiska v krku řízení... |
07.10.2008 |
|
|
|
|
|
Nejen na našem diskusním fóru, ale i při
nejrůznějších debatách na našich akcí, při náhodných setkání ..... jste se zcela
jistě setkali s dotazem typu : |
|
vlní se mi mašina - nevíš čím to může být?
|
|
Ti zkušenější zcela jistě vědí, že příčin
může být celá řada - nevhodným "obutím" stroje počínaje až po zcela
rozhozenou geometrii. Mezi těmito póly leží ještě celá řada dalších
možných příčin "neklidného" chování se stroje, které se povětšinou projeví v
nejméně vhodný okamžik. Další vcelku častá příčina je podhuštěné - případně
nevyvážené pneu, špatné odpružení stroje (neodpovídající nastavení tuhost
podvozku podmínkám v nichž je stroj provozován), špatný stav tlumičů a
to jako takových - případně jejich olejové (tlumící) náplně, špatný
stav ložisek kol - potažmo stav přírub (náby kol), |
|
|
rozpěrky a osy kol, špatný stav výpletu kol (většinou
uvolněné nezřídka chybějící dráty) neodpovídající (většinou velká)
vůle zadní kyvné vidlice, špatně seřízená vůle kuželových ložisek v krku
řízení - případně jejich špatný stav (nesmíte zapomínat, že ani ložiska
nejsou nesmrtelná přestože se o ně staráte v předepsaném intervalu).
|
|
ilustrační video č.1 |
wmv 4,86 MB |
|
Vzhledem k tom, že některým svrchu
jmenovaným možným příčinám "vlnění" stroje (které mnohdy vede až k velmi
nebezpečnému rozkmitání řidítek - viz. ilustrační video č.1) byl |
na našich stránkách věnován samostatní článek (viz.
odkazy v konci této stránky) řekneme si dnes alespoň několik prioritních
informací k výměně ložisek v krku řízení a jejich seřízení. |
|
První a zcela zásadní věcí kterou bychom měli udělat pokud
zjistíme že se nám stroj "vlní" je správně "diagnostikovat" příčinu tohoto
jevu - může jich však být několik (což jsem si již řekli v úvodu článku)
a pokud se tyto "spojí" stane se jízda na takovémto stroji spíše
nežli zážitkem "bojem o přežití". V každém svém článku zdůrazňuji a nebude tomu
jinak ani dnes - že se při hledání problému má postupovat cestou nejmenšího
odporu. Co to v praxi znamená? Jediné - začnete od toho nejjednoduššího
neboli nebudete měnit ložiska v kyvné vidlici a krku řízení když bohatě
stačilo správně nahustit pneu, seřídit tuhost pružení ......... |
|
Pokud jsme provedli
inspekci snadno seřiditelných a kontrolovatelných míst možných příčin
"vlnění" stroje a tento se stále chová "neklidně" nezbude nám nežli
přistoupit k složitějším úkonům z nichž jedním je kontrola a případné
seřízení vůle ložisek v krku řízení. Mimochodem tato kontrola a případné
vymezení vůle kuželových ložisek patří mezi běžné servisní úkony a tak
pokud dáváte stroj pravidelně servisovat do značkové dílny - měl by být
také tento velice důležitý celek (hlava řízení) v naprostém
pořádku, ale znáte to......... |
Jak zjistíte, že je vůle
v krku řízení seřízena správně? Bohužel tato vůle (na rozdíl -
například |
|
od tlaku v pneumatikách atd...) není měřitelná a
tak v nejrůznějších manuálech naleznete mnohdy "návody" nad kterými se lze
pouze pousmát. Například a nyní cituji : zdvihněte motocykl v jeho přední
části do té míry aby se kolo nedotýkalo země. Obkročmo se postavte nad
blatník a uchopte pevně vidlice. S vidlicí kývejte střídavě směrem dopředu a
dozadu a pokud ucítíte vůli v hlavě řízení pak je nutné utáhnout
ložiska....... Ch_jo..... pokud tam bude již takováto zemědělská vůle -
nedovedu si představit, že by na tomto stroji byl schopen ještě někdo
jezdit. Stran vymezení vůle v krku řízení se v manuálech dočtete též velmi
obecné - v praxi nepoužitelné rady. Opět cituji z jednoho manuálu :
segmentovou seřizovací matici nad horním ložiskem dotáhněte rukou a poté
otočte klíčem o 1/4 otáčky. Aretační matici utáhněte předepsaným
momentem..... opět více nežli polemické a snad ..... snad, použitelné u
zcela nově osazených ložisek...... Jak tedy správně postupovat? Dá se říci,
že kontrola vůle ložisek v krku řízení a vymezení jejich vůle se spíše nežli
dle "návodů" provádí profesním cítěním získaným dlouholetou praxí. Pokusím
se vám tuto akci v následujících řádkách popsat - snad srozumitelně. |
|
ilustrační video č.3 |
wmv 6,13 MB |
|
Zdvihněte přední kolo do vzduchu a dejte jej do přímého
směru. V této poloze (pokud stroj stojí vertikálně v rovině) by
se mělo kolo samo udržet. Řidítka tedy nesmějí samovolně "padat" do
rejdu. Jestliže řidítky lehce (cca 1/4 dráhy) pootočíte do jedné
nebo druhé strany měli by opět zůstat stát viz začátek vide č. 3
případně již mít pouze lehkou tendenci dokončit samovolně
otočení až k dorazu viz video č. 3. Pokud vám tímto způsobem
funguje krk řízení - pak je vše naprosto OK, ale pozor!!!! Zmíněnou kontrolu
může velice |
|
ovlivnit kabeláž, bovdeny a hadičky vedené po řidítkách a tak je
před touto kontrolou musíte zcela uvolnit aby chod zdviženého kola v hlavě
řízení nepřibrzďovali. |
Pokud řidítka z přímého směru "padají" do
plného rejdu velice ochotně a to již při zcela nepatrném jejich vychýlení z
přímého směru viz video č. 4 - znamená to jediné. Vůle v
ložiskách krku řízení je příliš velká a bude nutné tyto utáhnout segmentovou
seřizovací maticí viz video č. 5. Opět to bude chtít
cit pro akci a ložisko utahujte za stálého velmi pomalého otáčená řidítky
mezi krajními polohami až do té doby pokud neucítíte, že válečky začínají
"psát". V tento moment - kdy válečky začínají
"psát" (neomylně to ucítíte na chodu řidítek) |
|
ilustrační video č.4 |
wmv 4,21 MB |
|
|
ilustrační video č.5 |
wmv 5,99 MB |
|
do ložiska - bylo
by toto
správně utaženo ovšem opět pozor!!!! Tím když utáhnete aretační matici
viz video č. 6. dojde
k dalšímu již nežádanému zmenšení vůle v ložisku a hlava řízení vám půjde
ztuha. Znamená to tedy, že segmentovou seřizovací matici v momentě kdy
začnou ložiska "psát" lehce povolíte. O kolik - nelze říci neboť vše bude
záležet na stavu ložisek, závitové vůli atd. atd. Znamená to tedy, že s
největší pravděpodobností budete muset toto seřízení (v závislosti na utažení aretační matice) |
|
opakovat neboť pokud krk řízení přetáhnete viz. ilustrační video č.7
- pak je to pro plnohodnotný pocit z jízdy stejně "nezdravé" jako mít v
hlavě řízení
jezedáckou vůli....... |
|
ilustrační video č.6 |
wmv 7,85 MB |
|
Při této akci - tedy vymezení vůle v krku
řízení nezřídka nastane situace, že vůli ložisek v krku řízení nelze správně
seřídit neboť tyto jsou již "vyběhaná". Jak to poznáte? Opět velice snadno.
Pokud jsou ložiska v krku řízení "vymačkaná" bude cítit zcela jiný chod
hlavy řízení v krajní (u dorazu řízení) a středové poloze (kdy je
kolo ve směru jízdy) a pak nezbývá nežli
|
|
ilustrační video č.7 |
wmv 13,70 MB |
|
přistoupit k jejich výměně. Jak se stane, že se ložiska
takto "vymačkají"? Má to opět celou řadu příčin a to již z výroby ne
zcela dostatečné zatěsnění ložisek proti nečistotám a vlhku až po jejich
zanedbanou údržbu (seřizování - lépe řečeno zanedbání
seřizování jejich vůle a mazání odpovídajícím tukem - vazelínou).
|
Pokud si před touto akcí - tedy výměnou
ložisek v krku řízení opět otevřete manuál zcela jistě se dočtete strohé
avšak velmi důrazné varování zhruba v následné znění : výměnu |
|
ložisek v
hlavě řízení smí provádět pouze autorizovaný servis...... ovšem vzhledem
k tomu, že zcela po právu a ne nadarmo se nejen říká, ale hlavně platí
pořekadlo o zlatých českých rukách, jsem přesvědčen o to, že by tuto výměnu
měl český motorkář s průměrně
vybavenou dílnou zmáknout..... konec konců kdybych si to nemysle - byl by
tento náš článek do značné míry bezpředmětný. Pře svrchu řečené však nebude od
věci přečíst si pozorně následné řádky neboť již při demontáži stávajících ložisek
bude dobré znát pár fíglů s nimiž se nyní seznámíme........
|
|
|
Jestliže
jste si již demontovali celou přední část stroje včetně horních i
spodních brýlí (což není pro trochu zručného motorkáře žádný problém)
bude nutné z krku řízení též demontovat vnější kroužky ložisek a to již
v mnoha případech problém bude a dost velký - nikoli však neřešitelný.
Dost možná si někdo z vás vzpomene, že jsem před časem dával tento
obrázek (foto č.1) do sekce - foto ode mne - coby hádanku
: co je to .......... Tato hádanka se bohužel nedočkala zcela
správného rozluštění avšak pevně věřím, že v souvislosti s výše řečeným
je již každému jasné nač se tento dílenský přípravek používá. Ano je to
tak - jedná se o profi přípravek na demontáž vnějších kroužků kuželových
ložisek z krku řízení. Jak to funguje? Skvěle
Nemá smysl abych zde tuto akci popisoval zdlouhavým klepáním do
klávesnice neboť bohatě postačí pokud si |
foto č.1 |
|
|
kliknete na video č. 8 a bude již vše naprosto
jasné. Ovšem také bude nabíledni, že tento přípravek málo komu leží v garáži
a také to, že kvůli výměně těchto ložisek si jej nikdo nepoběží za nemalý
peníz koupit. |
|
ilustrační video č.8 |
wmv 5,52 MB |
|
|
Jestliže jsem však v předešlé části našeho
článku hovořil o zlatých českých rukách pak si vypůjčím ještě
jedno pořekadlo o zdravém selském rozumu kterým
povětšina zdatných motorkářů v našich |
|
končinách také skvěle vládne a tak tedy není opravdu
nutné utrácet za drahý profi přípravek neboť starý ventil se jistě bude
válet mnohým v garáži a pokud si na dřík nasadíte trubičku (nejlépe
silnostěnnou) pak vám tento udělá také skvělou službu. Je však nutné
klepat střídavě po obvodu aby nedošlo při demontáži k zbytečnému křížení.
|
|
Pokud tedy již máme vnější kroužky ložisek z
krku řízení demontované - zbývá poslední úkol a tím je demontáž vnitřního
kroužku ze sloupku spodních brýlí. Tento kroužek bývá nalisován s poměrně
velkým přesahem většinou takřka na doraz ke spodním brýlím takže použití
stahováku bude velmi problémové neřkuli ze začátku nemožné. Co včíl? Řešení
je celá řada od částečného přepálení tohoto kroužku (což není dvakrát
řemeslné) až opětovně po profi přípravky. V našich podmínkách jsou
vcelku schůdně dvě varianty. Tou první je, že se vám povede mezi vnitřní
kroužek a tělo spodních brýlí (minimálně ze dvou stran - proti
sobě) |
foto č.2 |
zaklepnout ostré majzlíky které ložisko od základny
nazvednou do té míry, že již půjde |
|
použít stahovák který by se ve vaší dílně měl nacházet.
Druhou variantou je vylisovat ze spodních brýlí sloupek řízení čímž vlastně
součastně slisujete také tento kroužek. Ovšem k této akci již budete
potřebovat lis případně navštívit dílnu která je jím vybavená. |
Montáž - osazení nových ložisek
: |
|
|
ilustrační video č.9 |
wmv 7,82 MB |
|
Pokud jste průměrně technicky zdatní pak
by vlastní osazení pro vás neměl být problém přesto je dobré mít pro tuto
akci předem připravených několik věcí. Předně a to jsme si již řekli - je
vnitřní kroužek na sloupek řízení nalisován v poměrně velkým přesahem
(běžné kuličkové ložisko se lisuje s přesahem 0,02mm zatímco zde je tento
přesah až 0,05mm !!!) a tak nebude od věci mít |
|
(přestože si ložisko dostatečně ohřejete)
připravený narážecí trn odpovídajících průměru. |
foto č.3 |
Vlastní ohřátí ložiska lze udělat několika
způsoby. Pokud máte horkovzdušnou pistoli viz foto č.3
pak jí použijte v opačném případě poslouží například retro
vařič
viz. ilustrační video č.9 avšak POZOR
!!! Ložisko nesmíte v žádném případě "přehřát" neboť by došlo k
popuštění jeho materiálových vlastností jinými slovy - ztratilo by tvrdost a
tím pádem by vám po velice krátké době odešlo do věčných lovišť. Na jakou
teplotu tedy lze ložisko bez úhony jeho vlastností ohřát? Pokud vám zde
napíši že maximum je xx°C nebude vám to nic platné neboť tuto teplotu
nebudete schopni ohlídat a tak si pamatujte, že ložisko vám nesmí při
ohřívání v žádném případě !!! zmodrat. Pokud začne mít zcela lehký
zlatavý nádech pak je to maximum na kterou lze ohřívat. Nejste li si jisti
že tento moment ohlídáte raději ohřejte trn odpovídajícího průměru a na něm
teprve vlastní ložisko viz. ilustrační video č.9 |
Osazení vnějších ložisek do krku řízení
probíhá obdobně s tím rozdílem, že ohřejeme vlastní hlavu řízení - zde opět
POZOR !!! neboť lak na krku řízení nesnese příliš velkou teplotu
která ostatně ani není třeba neboť vnější kroužky ložisek jdou do krku
osadit poměrně dobře viz. ilustrační video č.10 |
|
ilustrační video č.10 |
wmv 9,14 MB |
|
K vlastní montáži ložisek si neodpustím
ještě pár drobností. Dejte si pozor na správnou polohu ložiska.
Vzhledem k tomu, že se jedná o kuželová ložiska tak se vám může velice
|
snadno stát (neboť s ohřátým ložiskem budete spěchat)
, že ložisko osadíte obráceně což je docela průšvih. Samozřejmě, že protikus
ohřívaného dílu - neuškodí ochladit. Jestliže tedy ohříváme ložisko
ochladíme sloupek řízení. Pokud ohříváme krk řízení - ochladíme vnější
kroužek ložiska. |
|
Před vlastní
kompletací krku řízení ložiska řádně namažte (skutečně se
nežinýrujte) plastickým mazivem (dříve narození použijí vazelínou
)
nejlépe typu A 4. Proč právě tímto plastickým mazivem? Tuto
otázku vám zodpoví specifikace á_čtyřky : plastické mazivo na bázi
vápenatých mýdel, mající krátkovláknitou strukturu, střední až hutné
konzistence. Je vhodné zejména pro mazání valivých ložisek pracujících
za normálních provozních podmínek. Dobře odolává vlivům vody a je
schopné funkce v širokém rozsahu teplot |
|
od-25°C do 80°C. Specifikace ISO 6743/9 CAHA4 DIN 51
502 K4E-30 Norma TN 23-241 |
|
A v
závěru? |
Snad ani nemusím připomínat, že pokud budete
seřizovat vůli v ložiskách krku řízení - musí být povolené také aretační
šrouby teleskopických tlumičů - viz. foto č.4. |
Přestože výměna ložisek v krku řízení není
nic světaborného neodpustím si zdůraznit : |
hlava řízení zcela zásadním způsobem ovlivňuje
jízdní vlastnosti každého stroje - proto je potřeba veškeré práce
provádět naprosto zodpovědně. |
Zcela jistě se vám péče
o hlavu řízení nejen finančně (ale též na jízdním
komfortu) |
foto č.4 |
mnohonásobně vrátí proto tento důležitý celek udržujte v
naprostém pořádku - tedy provádějte pravidelnou kontrolu
(seřizování) vůle a mazání. Mazáním velmi výrazně ochráníte ložiska
proti povětrnostním vlivům a nečistotám neboť ložiska v krku řízení (u
většiny našich strojů) nemají prakticky žádnou jinou ochranu
(například simerinky atd). |
Velmi důležitá je
kontrola a dodatečné vymezení vůle u nově osazených ložisek po ujetí
500 km. Později tuto kontrolu provádějte (případně žádejte od
servisu) při každém servisním intervalu. |
|
A v úplném závěru ještě
upozorním na již zmíněné související články které naleznete na odkazech
vpravo. |
|
Čágo v sedlech |