Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti.....
  Ptejte se raději : "co dělat aby ....."
   Nejen výměna simerinků v předních tlumičích

   Správná funkce předních tlumičů a potažmo hlavy řízení velice výrazným způsobem ovlivňuje jízdní vlastnosti doslova každého motocyklu. Je pravda že u některých stylů jako je ten náš se této partii nevěnuje patřičná pozornost, ale zkuste si položit jednu jedinou otázku a po jejím zodpovězení mi zcela jistě dáte za pravdu že i v našem stylu si tento celek (tlumiče a hlava řízení) zaslouží naši oprávněnou pozornost a péči. Ta otázka zní : proč se na starých strojích (obzvláště pak nám všem velmi dobře známých Jawách) intenzivní zabrzdění přední brzdou rovnalo takřka jistému pádu? Nebylo to z důvodů nekvalitních brzd, pneumatik a většinou ani kvůli nekvalitní vozovce (ta hrála většinou až druhořadou roli). Důvod byl prostý - vůle v předních tlumičích a pokud se k tomu přidala i nějaká ta v krku řízení byl pád neodvratný. Co se vlastně stalo? Tím jak zabrzdíte začne na kluzáky tlumičů působit ze směru jízdy
poměrně velký tlak a pokud byla v tlumičích vůle (byla tam takřka vždy) pak se přirozeně tomuto tlaku pohyblivá část tlumičů (kluzáky) poddala - ve smyslu vymezení této vůle. Přední kolo, které je v těchto kluzácích zavěšené toto zcela nežádoucí vychýlení tlumičů ze směru jízdy mnohonásobně umocnilo čímž se dostalo mimo osu stroje (směru jízdy) a vše ostatní již většina z nás poznala na vlastní kůži. Tyto tlumiče byli v mnoha případech odkázány pouze na silonová pouzdra která se velmi rychle opotřebila a tak kdo je chtěl mít OK byla pro něho údržba tlumičů nekonečnou ságou.
   Konstrukce dnešních tlumičů je na daleko vyšší úrovni stejně jako použité materiály ovšem nesmíme zapomínat na to, že jejich princip (ať se nám to líbí nebo ne) zůstal do dnešních dnů prakticky nezměněn - to mimo jiné znamená, že se při jejich funkci dva materiály o sebe navzájem nepřetržitě třou. V našem případě kluzáky (které jsou z velmi kvalitní oceli) "vydírají" spodky tlumičů. Olejová náplň tlumičů má tedy vedle funkce útlumu pérování též velmi  důležitou funkci snížení tohoto tření a potažmo zamezení vzniku otěrů.
   No a nyní položím druhou otázku : kolik z  vás vyměnilo olej v tlumičích aniž by vás k tomuto kroku nedonutila jejich netěsnost případně jejich jiná porucha. Vsadím se že tak maximálně jeden z deseti. Přitom i olej v tlumičích má svoji životnost - náplň není "nesmrtelná". Navíc pokud příliš dlouho nevyměníte tuto náplň dochází vlivem mikroskopických otěrů k zcela zbytečnému opotřebování vnitřních kluzných částí tlumičů což se zcela jistě a výrazným způsobem projeví na jejich životnosti. Pokud nyní čekáte, že napíši : vyměňte olej v tlumičích po najetí xxx kilometrů případně xxx sezon pak vás zřejmě zklamu neboť tento údaj se bude zcela zásadně lišit nejen od každého jednoho modelu stroje, ale též od  podmínek v jakých byl stroj provozován. Dokonce ani v manuálech nebývá tento údaj uveden - jediné co se v uživatelské příručce dočtete je to, že se jedná o velmi složitý celek jehož kontrola by mněla být prováděna ob servis (tedy 12 - 24 - 36.000km ....) a v případě potřeby ......... Dle mého názoru je tento údaj více nežli polemický neboť jak
zkontrolujete kvalitu oleje bez toho aniž by jste tlumiče rozebrali dost dobře nechápu a pokud jsou již rozebrané, neznám nikoho kdo by "starou" náplň lil zpátky. Je tedy nutné řídit se citem pro stroj neboť každý z vás ví nejlépe zda při vašem stylu jízdy a při podmínkách za jakých stroj provozujete (hlavně co se kvality vozovky týká) je reálné větší navýšení otěru v olejové náplni tlumičů. Tento otěr se na funkci tlumičů nikterak závažně neprojeví, ale to co je více nežli jasné je - že se výrazným způsobem "podepíše" na vzniku vůle kluzáků v těle tlumiče (co tato vůle obnáší je řešeno v úvodu článku) a v některých případech (nikoli ojedinělých) je tento "podpis" velice dobře "čitelný" (v podobě podélných drážek - foto č.1 - červené šipky)

foto č.1

   Nedělám si iluze a bylo by i naprosto zbytečné, aby se každý z vás po přečtení tohoto článku pustil do výměny olejové náplně v tlumičích, ale pokud již její čas nastal a nebo pokud vás k tomu přinutila netěsnost simerinků případně jakákoli jiná jejich dysfunkce (nejčastěji po pádu ohnuté kluzáky) nebude od věci pokud si o této  záležitosti povíme alespoň pár základních informací.
   Za léta strávená v sedle krosového stroje (kde dobré tlumiče znamenají pro úspěšné umístění podstatně více nežli vlastní motor) jsem zkoušel u tlumičů dělat nejrůznější úpravy, které v době dávno minulé měli své opodstatnění. Zkušenosti které jsem při tomto nasbíral se hodí dodnes, přestože jsou tyto pionýrská léta dávnou minulostí a tlumiče, které si dříve vyráběla prakticky každá fabrika pro své motocykly sama jsou ty tam. Vznikly fy. které se úzce specializují na výrobu celých tlumičů a nebo přinejmenším firmám vyrábějícím motocykly dodávají podstatné komponenty. Z těch asi nejznámějších jmenujme alespoň Öhlins, Marzocchi ....
   Není však smyslem tohoto článku rozebírat zde nesmírně složitý mechanizmus tlumení (do kterého vám radím nezasahovat) avšak jsou věci - drobnosti - které udělat můžete. Abych nepředbíhal vezmeme všechno postupně.
   Pokud jste u svého stroje zjistili netěsnost simerinků a tlumiče vám začínají "rosit" není nutné okamžitě odstavit stroj. Nejprve si sežeňte opravdu dobré simerinky a teprve poté se pusťte do rozebírání tlumičů neboť dříve často praktikované zkrácení pérka simerinku s největší pravděpodobností nepomůže. Pozor - to že se vám na kluzácích objeví olejový kroužek nemusí znamenat závadu simerinků. Tyto se vám mohou objevit hlavně po zimní odstávce kdy
olej vyvzlínat mezi "břity" simerinků (simerinky dnešních tlumičů bývají často dvoubřité).

   Jestliže se však olej na tlumičích objevuje opakovaně a po delší dobu nebo dokonce stéká po tlumičích je nanejvýš pravděpodobné, že životnost simerinků je u konce.
   Výměna simerinků v předních tlumičích není nic složitého a průměrně zdatný motorkář by jí mněl zvládnout bez potřeby speciálního nářadí. Vzhledem k tomu, že je konstrukce tlumičů u strojů našeho stylu velmi podobná bude zde popsaná výměna na VS 1400 hodně podobná té kterou budete dělat u ostatních strojů a tak neuškodí (i ostatním majitelům jiných
strojů) dočíst si článek do konce

foto č.2

   Velmi důležité je, ještě před tím nežli stroj "vyšpalkujete" povolit si všechny šrouby, které bude nutné při této výměně později demontovat. Použijte k tomu skutečně pouze zánovní nevymačkané klíče. Veškeré šrouby na tlumičích, brýlích, kole .... jsou totiž utažený značnou silou a navíc jsou na očích. Pokud si "ožvýkáte" hlavu šroubu nebo vnitřní šestihran imbusu bude to nejen velmi nepěkně vypadat, ale velice snadno se vám může stát, že šroub z důvodu použití vymačkaných klíčů vůbec nepovolíte a co to znamená za průšvih jistě každý ví. Možná ale nebude zase tak od věci si postup demontáže tlumičů ze stroje popsat detailněji (již vidím - jak se zkušenější chytají za hlavu - a někteří s ní možná tlučou o hranu stolu . No což - každý jednou začínal a tak mazáci začnou číst až další kapitolu)

   Demontáž tlumičů z motocyklu :
   z hlediska možného mechanického poškození doporučuji demontovat nádrž!!! Poté je nutné odpojit přední brzdič (od pancéřky) nebo demontovat brzdič z tlumiče. Osobně se přikláním k první variantě. Je sice pracnější avšak alespoň si při zpětné montáži vyměníte brzdovou kapalinu, která (jak jistě víte má také svou předepsanou životnost). Poté zcela povolte šrouby objímek blinkrů (viz. foto č.2 zele. šipka A). Vytočte dvě matky z horní části brýlí (viz. foto č.2 modrá šipka B). Pod těmito matkami uvidíte vnitřní imbus
který je aretací pro pružiny. Pozor - tento vnitřní imbus slouží k povolení této aretace a bývá dost utažen. Navíc je "utopený" v trubce kluzáku o cca 3cm takže se k němu běžným imbus klíčem budete špatně dostávat proto je vhodné použít imbus nástavec do gola sady. Při vytáčet aretace bude pružina do této od spodu tlačit - zatím pouze povolte - nevytáčejte!!! Povolte si přední kolo. Velice lehce si povolte imbusi ve spodních brýlích, které drží kluzáky (viz. foto č.3 žlutá šipka C). Nyní je již nutné stroj "vyšpalkovat" do té míry aby se vám přední kolo nadzvedlo. Další krok - demontujte přední kolo a blatník. Nyní se vrátíte k povolování

imbusu aretujícího pružiny. Jak bylo řečeno - po celou dobu bude pružina tlačit proti vám a tak

foto č.3

je nutné počítat s tím, že po dotočení proti vám tato aretační matice lehce vyskočí. Není to nic nebezpečného, ale nejspíš se trochu leknete. Pružina "povyskočí" cca 2cm nad kluzáky. Po vytočení těchto matek tedy z kluzáků trčí pružiny. Nevyndávejte je! Ne že by jste nemohli - ovšem zbytečně si pokapete nejen celý stroj, ale i podlahu garáže od oleje v kterém byli pružiny ponořeny. Povolte již zcela imbus šrouby (viz. foto č.3 žlutá šipka C) a vyjměte tlumiče z brýlí. Je možné, že to půjde ztuha. V takovém případě si můžete pomoci lehkým roztáhnutím (například vhodným šroubovákem) průřezu brýlí - kterým prochází imbus šroub (viz. foto č.3 žlutá šipka C).
   Je dobré mít v garáži poměrně velkou plastovou přepravku (bez otvorů) případně postačí papírová krabice - dovnitř ale dejte nádobu na vylití oleje. Nejprve postavte tlumič do přepravky (krabice) a vytáhněte pružinu. Vylijte olej do nádoby a položený přes vrchní hranu jej nechte "odkapat" - nyní je čas na

   Demontáž vlastních tlumičů :
   za hliníkovou část upevněte tlumič do svěráku. Nemusím snad připomínat, že svěrák před tímto utažením osadíte měkkými čelistmi (měkká čelist = do pravého úhle ohnutý 2 - 4mm silný AL plech o rozměrech velikostí čelistí svěráku. Pokud je nemáte pak si je udělejte - nejen nyní, ale i příště je využijete). Tlumič do svěráku utáhněte "s chutí" nikoli však bezmyšlenkovitě. Do čelistí jej utáhněte tak, aby se některý z jeho nálitků opřel z boku o čelist svěráku. Toto je důležité pro konečnou demontáž - později pochopíte proč.
   Jako první povolte imbus šroub (většinou M8) na spodku tlumičů (raději to udělejte hned ať na tento šroub později nezapomenete). Pod hlavami těchto imbusáků jsou měděné podložky a tak si je neztraťte. Poté demontujte (pokud je tlumiče mají) kovové okrasné krytky prachovek (viz. foto č.4 modré šipky) Tyto jdou v některých případech bez

poškození dost obtížně demontovat. Mějte proto trpělivost neboť "orvané" krytky prachovek stejně jako "ožvejkané" hlavy šroubů na stroji příliš parády nenadělají. Pro usnadnění této demontáže je na tlumiči udělán speciální "zářez" (viz. foto č.1 modrá šipka). Využijte jej, ale opět s rozmyslem. Tento zářez v žádném případě není určen pro to aby jste pod krytku narvali šroubovák. Zářez byl zkonstruován pro možnost klepnutí do hrany této krytky - nikoli pod ní. Ideální je použít tvrdé dřevo (proti létum) v krajním případě hliníkový nebo měděný trn. Po demontáži ozdobné krytky (viz foto č.5 C - která potažmo slouží jako aretace pryžové prachovky) se dostaneme k vlastní prachovce viz. foto č.5 B. Tuto je na rozdíl od krytky

foto č.4

naopak nutné uvolnit ostrým šroubovákem. Jde to poměrně lehce a neměl by být žádný výraznější problém s jejím dalším použitím. Nyní jsme si obnažily "cestu" k demontáži (nechce se mi napsat ségrovky - neboť přestože plní stejnou funkci pod tímto názvem si jisto jistě každý představí zcela jistě jiný díl) zajišťovací kruhové "spony" vlastního simerinku (viz. foto č.6 - modré šipky) Tento se rovněž nechá velice snadno demontovat a tím pádem je tlumič připraven k finálnímu rozebrání. Jestliže máte tlumič rádně upevněn ve svěráku a
foto č.5 foto č.6
proti posunu zapřen o některý z nálitku (viz foto č.5 A) pak za kluzák "s chutí" trhněte ve směru ven z tlumiče (viz. foto č.6 - červená šipka). Je možné že se vám to na poprvé nepovede, ale nemusíte mít obavu - nikterak svému tlumiči neubližujete a toto mírné "násilí" je nutné k "vyškubnutí" simerinku z těla tlumiče. Uvidíte, že
druhý tlumič vám půjde rozebrat daleko lépe.

klikni pro pokračování článku :

 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser