|
Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké
hodně špatné zkušenosti..... |
|
Ptejte se raději : "co
dělat aby ....." |
|
Nejen výměna simerinků v předních tlumičích |
|
|
|
|
|
Správná funkce předních
tlumičů a potažmo hlavy řízení velice výrazným způsobem ovlivňuje jízdní
vlastnosti doslova každého motocyklu. Je pravda že u některých stylů jako
je ten náš se této partii nevěnuje patřičná pozornost, ale zkuste si
položit jednu jedinou otázku a po jejím zodpovězení mi zcela jistě dáte za
pravdu že i v našem stylu si tento celek (tlumiče a hlava řízení)
zaslouží naši oprávněnou pozornost a péči. Ta otázka zní : proč se na
starých strojích (obzvláště pak nám všem velmi dobře známých
Jawách) intenzivní zabrzdění přední brzdou rovnalo takřka jistému
pádu? Nebylo to z důvodů nekvalitních brzd, pneumatik a většinou ani
kvůli nekvalitní vozovce (ta hrála většinou až druhořadou roli).
Důvod byl prostý - vůle v předních tlumičích a pokud se k tomu
přidala i nějaká ta v krku řízení byl pád neodvratný. Co se vlastně stalo?
Tím jak zabrzdíte začne na kluzáky tlumičů působit ze směru jízdy |
|
|
poměrně velký tlak a pokud byla v tlumičích vůle
(byla tam takřka vždy) pak se přirozeně tomuto tlaku pohyblivá část
tlumičů (kluzáky) poddala - ve smyslu vymezení této vůle. Přední kolo,
které je v těchto kluzácích zavěšené toto zcela nežádoucí vychýlení
tlumičů ze směru jízdy mnohonásobně umocnilo čímž se dostalo mimo osu stroje (směru jízdy) a
vše ostatní již většina z nás poznala na vlastní kůži. Tyto tlumiče byli v
mnoha případech odkázány pouze na silonová pouzdra která se velmi rychle
opotřebila a tak kdo je chtěl mít OK byla pro něho údržba tlumičů
nekonečnou ságou. |
Konstrukce dnešních tlumičů je na daleko
vyšší úrovni stejně jako použité materiály ovšem nesmíme zapomínat na to,
že jejich princip (ať se nám to líbí nebo ne) zůstal do dnešních
dnů prakticky nezměněn - to mimo jiné znamená, že se při jejich
funkci dva materiály o sebe
navzájem nepřetržitě třou. V našem případě kluzáky (které jsou z velmi kvalitní
oceli) "vydírají" spodky tlumičů. Olejová náplň tlumičů má tedy vedle
funkce útlumu pérování též velmi důležitou funkci snížení tohoto tření a
potažmo zamezení vzniku otěrů. |
No a nyní položím druhou otázku : kolik z vás vyměnilo olej v
tlumičích aniž by vás k tomuto kroku nedonutila jejich netěsnost případně
jejich jiná porucha. Vsadím se že tak maximálně jeden z deseti. Přitom i
olej v tlumičích má svoji životnost - náplň není "nesmrtelná". Navíc
pokud příliš dlouho nevyměníte tuto náplň dochází vlivem mikroskopických
otěrů k zcela zbytečnému opotřebování vnitřních kluzných částí tlumičů což
se zcela jistě a výrazným způsobem projeví na jejich životnosti. Pokud
nyní čekáte, že napíši : vyměňte olej v tlumičích po najetí xxx kilometrů
případně xxx sezon pak vás zřejmě zklamu neboť tento údaj se bude zcela
zásadně lišit nejen od každého jednoho modelu stroje, ale též od
podmínek v jakých byl stroj provozován. Dokonce ani v manuálech nebývá
tento údaj uveden - jediné co se v uživatelské příručce dočtete je to, že
se jedná o velmi složitý celek jehož kontrola by mněla být prováděna ob
servis (tedy 12 - 24 - 36.000km ....) a v případě potřeby
......... Dle mého názoru je tento údaj více nežli polemický neboť jak
|
zkontrolujete kvalitu oleje bez toho aniž by jste
tlumiče rozebrali dost dobře nechápu a pokud jsou již rozebrané, neznám
nikoho kdo by "starou" náplň lil zpátky. Je tedy nutné řídit se citem pro
stroj neboť každý z vás ví nejlépe zda při vašem stylu jízdy a při
podmínkách za jakých
stroj provozujete (hlavně co se kvality vozovky týká) je reálné
větší navýšení otěru v olejové náplni tlumičů. Tento otěr se na funkci
tlumičů nikterak závažně neprojeví, ale to co je více nežli jasné je - že
se výrazným způsobem "podepíše" na vzniku vůle kluzáků v těle tlumiče
(co tato vůle obnáší je řešeno v úvodu článku) a v některých případech
(nikoli ojedinělých) je tento "podpis" velice dobře
"čitelný" (v podobě podélných
drážek - foto č.1 - červené šipky) |
|
foto č.1 |
Nedělám si iluze a bylo by i naprosto
zbytečné, aby se každý z vás po přečtení tohoto článku pustil do výměny
olejové náplně v tlumičích, ale pokud již její čas nastal a nebo pokud vás
k tomu přinutila netěsnost simerinků případně jakákoli jiná jejich
dysfunkce (nejčastěji po pádu ohnuté kluzáky) nebude od věci pokud
si o této záležitosti povíme alespoň pár základních informací. |
Za léta strávená v sedle krosového stroje
(kde dobré tlumiče znamenají pro úspěšné umístění podstatně více nežli
vlastní motor) jsem zkoušel u tlumičů dělat nejrůznější úpravy, které v
době dávno minulé měli své opodstatnění. Zkušenosti které jsem při tomto
nasbíral se hodí dodnes, přestože jsou tyto pionýrská
léta dávnou minulostí a tlumiče, které si dříve vyráběla prakticky každá
fabrika pro své motocykly sama jsou ty tam. Vznikly fy. které se úzce
specializují na výrobu celých tlumičů a nebo přinejmenším firmám
vyrábějícím motocykly dodávají podstatné komponenty. Z těch asi
nejznámějších jmenujme alespoň Öhlins,
Marzocchi
.... |
Není však smyslem tohoto článku rozebírat
zde nesmírně složitý mechanizmus tlumení (do kterého vám radím
nezasahovat) avšak jsou věci - drobnosti - které udělat můžete. Abych
nepředbíhal vezmeme všechno postupně. |
Pokud jste u svého stroje zjistili
netěsnost simerinků a tlumiče vám začínají "rosit" není nutné okamžitě
odstavit stroj. Nejprve si sežeňte opravdu dobré simerinky a teprve poté
se pusťte do rozebírání tlumičů neboť dříve často praktikované zkrácení
pérka simerinku s největší pravděpodobností nepomůže. Pozor - to že
se vám na kluzácích objeví olejový kroužek nemusí znamenat závadu
simerinků. Tyto se vám mohou objevit hlavně po zimní odstávce kdy |
olej vyvzlínat mezi "břity" simerinků (simerinky
dnešních tlumičů bývají často dvoubřité). |
|
Jestliže se však olej na tlumičích
objevuje opakovaně a po delší dobu nebo dokonce stéká po tlumičích je
nanejvýš pravděpodobné, že životnost simerinků je u konce. |
Výměna
simerinků v předních tlumičích není nic složitého a průměrně zdatný
motorkář by jí mněl zvládnout bez potřeby speciálního nářadí. Vzhledem k
tomu, že je konstrukce tlumičů u strojů našeho stylu velmi podobná bude
zde popsaná výměna na VS 1400 hodně podobná té kterou budete dělat u
ostatních strojů a tak neuškodí (i ostatním majitelům jiných
|
strojů) dočíst si článek do konce
|
foto č.2 |
Velmi důležité je, ještě před tím nežli
stroj "vyšpalkujete" povolit si všechny šrouby, které bude nutné při této
výměně později demontovat. Použijte k tomu skutečně pouze zánovní
nevymačkané klíče. Veškeré šrouby na tlumičích, brýlích, kole ....
jsou totiž utažený značnou silou a navíc jsou na očích. Pokud si
"ožvýkáte" hlavu šroubu nebo vnitřní šestihran imbusu bude to nejen velmi
nepěkně vypadat, ale velice snadno se vám může stát, že šroub z důvodu
použití vymačkaných klíčů vůbec nepovolíte a co to znamená za průšvih
jistě každý ví. Možná ale nebude zase tak od věci si postup demontáže
tlumičů ze stroje popsat detailněji (již vidím - jak se zkušenější
chytají za hlavu - a někteří s ní možná tlučou o hranu stolu
.
No což - každý jednou začínal a tak mazáci začnou číst až další kapitolu)
|
|
Demontáž tlumičů z motocyklu : |
z hlediska možného
mechanického poškození doporučuji demontovat nádrž!!! Poté je nutné
odpojit přední brzdič (od pancéřky) nebo demontovat
brzdič z tlumiče. Osobně se přikláním k první variantě. Je sice
pracnější avšak alespoň si při zpětné montáži vyměníte
brzdovou
kapalinu, která (jak jistě víte má také svou předepsanou
životnost). Poté zcela povolte šrouby objímek blinkrů (viz.
foto č.2 zele. šipka A). Vytočte dvě matky z horní
části brýlí (viz. foto č.2 modrá šipka B). Pod
těmito matkami uvidíte vnitřní imbus |
|
který je aretací pro pružiny. Pozor - tento
vnitřní imbus slouží k povolení této aretace a bývá dost utažen. Navíc je
"utopený" v trubce kluzáku o cca 3cm takže se k němu běžným imbus klíčem
budete špatně dostávat proto je vhodné použít imbus nástavec do gola sady.
Při vytáčet aretace bude pružina do této od spodu tlačit - zatím pouze
povolte - nevytáčejte!!! Povolte si přední kolo. Velice lehce si
povolte imbusi ve spodních brýlích, které drží kluzáky (viz. foto č.3
žlutá šipka C). Nyní je již nutné stroj "vyšpalkovat" do té
míry aby se vám přední kolo nadzvedlo. Další krok - demontujte přední kolo
a blatník. Nyní se vrátíte k povolování |
|
imbusu aretujícího pružiny. Jak bylo řečeno - po celou
dobu bude pružina tlačit proti vám a tak |
foto č.3 |
je nutné počítat s tím, že po dotočení proti vám tato
aretační matice lehce vyskočí. Není to nic nebezpečného, ale nejspíš se
trochu leknete. Pružina "povyskočí" cca 2cm nad kluzáky. Po vytočení
těchto matek tedy z kluzáků trčí pružiny. Nevyndávejte je! Ne že by
jste nemohli - ovšem zbytečně si pokapete nejen celý stroj, ale i podlahu
garáže od oleje v kterém byli pružiny ponořeny. Povolte již zcela imbus
šrouby (viz. foto č.3 žlutá šipka C) a vyjměte
tlumiče z brýlí. Je možné, že to půjde ztuha. V takovém případě si můžete
pomoci lehkým roztáhnutím (například vhodným šroubovákem) průřezu
brýlí - kterým prochází imbus šroub (viz. foto č.3 žlutá šipka C). |
Je dobré mít v garáži poměrně velkou
plastovou přepravku (bez otvorů) případně postačí papírová krabice
- dovnitř ale dejte nádobu na vylití oleje. Nejprve postavte tlumič do
přepravky (krabice) a vytáhněte pružinu. Vylijte olej do nádoby a
položený přes vrchní hranu jej nechte "odkapat" - nyní je čas na
|
|
Demontáž vlastních tlumičů : |
za hliníkovou část
upevněte tlumič do svěráku. Nemusím snad připomínat, že svěrák před
tímto utažením osadíte měkkými čelistmi (měkká čelist = do pravého
úhle ohnutý 2 - 4mm silný AL plech o rozměrech velikostí čelistí
svěráku. Pokud je nemáte pak si je udělejte - nejen nyní, ale i příště
je využijete). Tlumič do svěráku utáhněte "s chutí" nikoli však
bezmyšlenkovitě. Do čelistí jej utáhněte tak, aby se některý z jeho
nálitků opřel z boku o čelist svěráku. Toto je důležité pro konečnou
demontáž - později pochopíte proč. |
|
Jako první povolte imbus šroub (většinou M8) na
spodku tlumičů (raději to udělejte hned ať na tento šroub později
nezapomenete). Pod hlavami těchto imbusáků jsou měděné podložky a tak si
je neztraťte. Poté demontujte (pokud je tlumiče mají) kovové
okrasné krytky prachovek (viz. foto č.4 modré šipky) Tyto
jdou v některých případech bez |
|
poškození dost obtížně
demontovat. Mějte proto trpělivost neboť "orvané" krytky prachovek
stejně jako "ožvejkané" hlavy šroubů na stroji příliš parády
nenadělají. Pro usnadnění této demontáže je na tlumiči udělán
speciální "zářez" (viz. foto č.1 modrá šipka). Využijte
jej, ale opět s rozmyslem. Tento zářez v žádném případě není určen pro
to aby jste pod krytku narvali šroubovák. Zářez byl zkonstruován pro
možnost klepnutí do hrany této krytky - nikoli pod ní. Ideální je
použít tvrdé dřevo (proti létum) v krajním případě hliníkový
nebo měděný trn. Po demontáži ozdobné krytky (viz foto č.5 C
- která potažmo slouží jako aretace pryžové prachovky) se
dostaneme k vlastní prachovce viz. foto č.5 B. Tuto je na
rozdíl od krytky |
foto č.4 |
|
naopak nutné uvolnit
ostrým šroubovákem. Jde to poměrně lehce a neměl by být žádný
výraznější problém s jejím dalším použitím. Nyní jsme si obnažily
"cestu" k demontáži (nechce se mi napsat ségrovky - neboť přestože
plní stejnou funkci pod tímto názvem si jisto jistě každý představí
zcela jistě jiný díl) zajišťovací kruhové "spony" vlastního simerinku
(viz. foto č.6 - modré šipky) Tento se rovněž nechá
velice snadno demontovat a tím pádem je tlumič připraven k finálnímu
rozebrání. Jestliže máte tlumič rádně upevněn ve svěráku a
|
|
|
foto č.5 |
foto č.6 |
|
proti posunu zapřen o některý z nálitku (viz foto č.5
A)
pak za kluzák "s chutí" trhněte ve směru ven z
tlumiče (viz. foto č.6 - červená šipka). Je možné že se vám
to na poprvé nepovede, ale nemusíte mít obavu - nikterak svému tlumiči
neubližujete a toto mírné "násilí" je nutné k "vyškubnutí" simerinku z
těla tlumiče. Uvidíte, že |
druhý
tlumič vám půjde rozebrat daleko lépe. |
|
klikni pro pokračování
článku : |
|
|
|
|