|
Brzdy a
brzdový systém - výměna kapaliny |
II. část |
|
|
|
|
|
Výměna brzdové kapaliny
a odvzdušnění systému se provádí prakticky stejně jako u automobilu avšak ne
vždy tak snadno neboť dráha pístu v brzdové pumpě a pístků v brzdiči je u
motocyklů nepatrná ("vyhnat" bezezbytku vzduchové bubliny ze systému brzd
motocyklů bývá proto někdy docela problém). Vzhledem k řečenému je tedy mnohdy lepší nežli klasický
postup použít
takzvanou odsávací pumpu. Ale to bychom předbíhali. Vzhledem k tomu, že
tento úkon nepatří do kategorie se kterým bychom museli bezpodmínečně navštívit
servis a nechat vykrvácet svou portmonku pojďme si přiblížit konkrétně jak
vše provést i v úplně skromných podmínkách. |
|
Dříve nežli začneme cokoli dělat, měli
bychom se přesvědčit, zda nám půjde povolit odvzdušňovací šroub.
Odvzdušňovací šroub (odvzdušňovák) je v těle brzdícího třmenu utažen
na |
|
|
kónus a
někdy bývá obtížné jej povolit. Pokud tak neuděláte hned dokud je ještě
nádobka uzavřená může dojít k tomu, že při povolování tohoto šroubu budete
lomcovat s celou motorkou a vyšplouchne vám kapalina z otevřené nádobky |
což velmi neblaze
ponese lak na vašem stroji neboť ten by s kapalinou neměl přijít do styku
nikdy. Pro první povolení odvzdušňováku je vhodné
použít golu se šestihranným oříškem neboť pokud na odvzdušňováku "ožvýkáte"
hrany nemuselo by se vám jej podařit příště povolit - což je docela
průšvih. Pokud jste tento šroub povolili - udělejte ještě to, že jej
několikrát po sobě znovu lehce utáhněte a povolte (rozhýbejte před
započetím díla). |
|
1) Nádobku a kolo v
oblasti brzdícího třmenu obalte hadrem (proti potřísnění kapalinou). |
2)
Odšroubujte víčko nádobky brzdové kapaliny a starou kapalinu z nádobky
odsajte např. |
injekční stříkačkou, bužírkou s balónkem atd, atd..... |
foto č.7 |
3) Na dně nádobky může být u
některých brzdových pump plíšek.
Funkcí plíšku je zabránit kapalině vystříknout z nádobky při prudkém stisku
páčky, nicméně pod ním bývá nejvíce nečistot, takže ho vyjměte
(nezapomenout, jak tam
|
byl) a pokud jsou na dně nádobky
nečistoty - vyčistěte je.
|
4) Nalijte do nádobky novou kapalinu.
Další postup můžete udělat hned několika způsoby. K prvnímu postupu
A) je však dobré mít pomocníka. |
A) Vy si
na brzdovém třmenu nasadíte na odvzdušňovák průhlednou hadičku, jejíž konec
strčíte do skleničky a na šestihran šroubu nasadíte klíč patřičných rozměrů.
Nyní pomocník zmáčkne brzdovou páčku a nechá jí zmáčknutou, |
|
kdežto vy
plynule povolíte odvzdušňovací šroub. Pomocník cítí jak mu páčka
klesá k řidítku a hadičkou by měla do skleničky začít nepatrně odtékat
kapalina. Jakmile má pomocník páčku až na řidítku vy utáhnete šroub.
Když je odvzdušňovák utažený pomocník pozvolna uvolní páčku (z
nádobky ubude kapalina). Pomocník opět páčku stiskne a drží
stisknutou. Vy povolíte odvzdušňovák ......... a tak to jde stále
dokola..... namačkat, držet, povolit a utáhnout ...... namačkat, držet,
povolit a utáhnout ............. |
|
tento cyklus opakujete tak dlouho, dokud do skleničky
nezačne natékat čistá (nová) kapalina. Průběžně je třeba kontrolovat
hladinu kapaliny v nádobce (aby nedošlo z důvodu nedostatku kapaliny v
nádobce k zavzdušnění). |
B) pokud máte nasadíte na odvzdušňovací šroub
odsávací pumpu (například viz. úvodní foto). Povolíte odvzdušňovací
šroub a odsajete starou kapalinu. Zde je nesmírně důležité sledovat hladinu
kapaliny v nádobce a v případě potřeby včas tuto doplnit. Vše jde velmi
dobře, není třeba pomocník - bohužel pokud nemáte kamaráda, který vám "odsávačku" zapůjčí musíte investovat cca 1.500,- Kč |
C) při tomto postupu nelijte novou kapalinu
do nádržky. Pouze odsajte starou. Nasaďte na odvzdušňovací šroub hadičku se
stříkačkou v které je nová kapalina. Odvzdušňovák povolte a pozvolna
natlačte novou kapalinu do systému. Stará kapaliny se bude vytlačovat do
nádobky. Tento postup je hned z několika důvodů méně vhodný. |
Nicka která vás rosfajruje doběla.
|
|
Jak bylo v úvodu tohoto článku řečeno posun
pístků je velmi malý - v některých případech sotva několik desetin milimetru
a pokud vám zůstane v systému sebemenší vzduchová bublinka brzdy nebudou
správně fungovat. V mnohých případech se stane, že jste postupovali zcela
správně, vytéká již pouze krásně čistá, nová kapalina bez vzduch, ale přesto
účinek brzd není 100% Je to v mnohých případech již cítit na chodu páčky
(nejde domáčknout natvrdo - jakoby pruží). Toto je neklamným znamením,
že nám někde v systému zůstal vzduch. |
Jedním z důvodů proč tomu tak je může být upevnění
brzdového třmenu. Podíváte li se na |
foto č.8 |
snímek č.7 vidíte, že odvzdušňovací šroub je
umístěn na nejvyšším místě brzdiče - což je naprosto správně. Ovšem pokud
zmíněný brzdič upevníte v jiné poloze - mnohdy stačí změnit sklon vidlice
(což je v našem stylu zcela běžné) a nad odvzdušňovákem se tím pádem
"vyrobí" vzduchová kapsa ze které "vyhnat" vzduch bývá mnohdy na Bohnice.
Klasický příklad pochybně upevněného brzdiče (přímo od výrobce) je vidět na snímku č.
8 Pokud se vám na místě (na které ukazuje žlutá šipka)
utvoří "vzduchová kapsa" pak je opravdu velký problém. Jestliže se vám
nechce brzdič odšroubovat a natočit odvzdušňovák do nejvyšší polohy -
nezbývá nežli doufat, že vzduchová bublina při provozu sama "odejde" do
nádobky. Z vlastní zkušenosti vím, že je to dost reálné. Prostě z jednoho na
druhé máčknutí brzdy páčka ztuhne a dále již funguje na 100%. |
Upozornění : |
Toto "samovolné" odvzdušnění se musí stá po
velmi krátké jízdě. Při této jízdě jeďte skutečně velmi opatrně a pokud
možno po nekvalitní vozovce. Pokud k němu nedojde již po několika
kilometrech bezpodmínečně musíte odvzdušňování opakovat i za cenu, že
povolíte brzdič a natočíte jej odvzdušňovákem do nejvyšší polohy. |
Poloha páčky a
brzdového pedálu |
|
Vlastní chod brzdové pumpy ovlivnit nelze.
Ten je daný konstrukci, ale většinou se nechá seřídit poloha páčky nebo
pedálu vůči pístu pumpy. Pravidlo je takové, že páčka nesmí dojít na
řidítko, ale neměli by jste brzdit s otevřenou dlaní. U pedálu zadní brzdy
bývá tento krok podstatně delší : 6 - 8cm |
Je mi jasné, že tato práce není zrovna tou,
na kterou by se člověk těšil a dost možná i toto naše dnešní povídání
nepatřilo k těm které by člověk vyhledával. Avšak pokud si z tohoto |
článku zapamatujete a budete se řídit alespoň tím
základním nebyl napsán zbytečně a též |
ilustrační foto |
doufám, že informace zde obsažená - hlavně začínajícím -
pomůže v orientaci a vám ostatním můžu doporučit volné pokračování tohoto
článku, které bude věnováno pancéřovým hadičkám |
(jejich výroba v amatérských |
|
|
podmínkách). |
|
Poznámka
autora článku : |
|