Brzdy a brzdový systém - výměna kapaliny

II. část

     Výměna brzdové kapaliny a odvzdušnění systému se provádí prakticky stejně jako u automobilu avšak ne vždy tak snadno neboť dráha pístu v brzdové pumpě a pístků v brzdiči je u motocyklů nepatrná ("vyhnat" bezezbytku vzduchové bubliny ze systému brzd motocyklů bývá proto někdy docela problém). Vzhledem k řečenému je tedy mnohdy lepší nežli klasický postup použít takzvanou odsávací pumpu. Ale to bychom předbíhali. Vzhledem k tomu, že tento úkon nepatří do kategorie se kterým bychom museli bezpodmínečně navštívit servis a nechat vykrvácet svou portmonku pojďme si přiblížit konkrétně jak vše provést i v úplně skromných podmínkách.
     Dříve nežli začneme cokoli dělat, měli bychom se přesvědčit, zda nám půjde povolit odvzdušňovací šroub. Odvzdušňovací šroub (odvzdušňovák) je v těle brzdícího třmenu utažen na
kónus a někdy bývá obtížné jej povolit. Pokud tak neuděláte hned dokud je ještě nádobka uzavřená může dojít k tomu, že při povolování tohoto šroubu budete lomcovat s celou motorkou a vyšplouchne vám kapalina z otevřené nádobky
což velmi neblaze ponese lak na vašem stroji neboť ten by s kapalinou neměl přijít do styku nikdy. Pro první povolení odvzdušňováku je vhodné použít golu se šestihranným oříškem neboť pokud na odvzdušňováku "ožvýkáte" hrany nemuselo by se vám jej podařit příště povolit  - což je docela průšvih. Pokud jste tento šroub povolili - udělejte ještě to, že jej několikrát po sobě znovu lehce utáhněte a povolte (rozhýbejte před započetím díla).

   1) Nádobku a kolo v oblasti brzdícího třmenu obalte hadrem (proti potřísnění kapalinou).

   2) Odšroubujte víčko nádobky brzdové kapaliny a starou kapalinu z nádobky odsajte např.
injekční stříkačkou, bužírkou s balónkem atd, atd.....

foto č.7

   3) Na dně nádobky může být u některých brzdových pump plíšek. Funkcí plíšku je zabránit kapalině vystříknout z nádobky při prudkém stisku páčky, nicméně pod ním bývá nejvíce nečistot, takže ho vyjměte (nezapomenout, jak tam
byl) a pokud jsou na dně nádobky nečistoty - vyčistěte je.
   4) Nalijte do nádobky novou kapalinu. Další postup můžete udělat hned několika způsoby.  K prvnímu postupu A) je však dobré mít pomocníka.
A) Vy si na brzdovém třmenu nasadíte na odvzdušňovák průhlednou hadičku, jejíž konec strčíte do skleničky a na šestihran šroubu nasadíte klíč patřičných rozměrů. Nyní pomocník zmáčkne brzdovou páčku a nechá jí zmáčknutou,
kdežto vy plynule povolíte odvzdušňovací šroub. Pomocník cítí jak mu páčka klesá k řidítku a hadičkou by měla do skleničky začít nepatrně odtékat kapalina. Jakmile má pomocník páčku až na řidítku vy utáhnete šroub. Když je odvzdušňovák utažený pomocník pozvolna uvolní páčku (z nádobky ubude kapalina). Pomocník opět páčku stiskne a drží stisknutou. Vy povolíte odvzdušňovák ......... a tak to jde stále dokola..... namačkat, držet, povolit a utáhnout ...... namačkat, držet, povolit a utáhnout .............
tento cyklus opakujete tak dlouho, dokud do skleničky nezačne natékat čistá (nová) kapalina. Průběžně je třeba kontrolovat hladinu kapaliny v nádobce (aby nedošlo z důvodu nedostatku kapaliny v nádobce k zavzdušnění).
B) pokud máte nasadíte na odvzdušňovací šroub odsávací pumpu (například viz. úvodní foto). Povolíte odvzdušňovací šroub a odsajete starou kapalinu. Zde je nesmírně důležité sledovat hladinu kapaliny v nádobce a v případě potřeby včas tuto doplnit. Vše jde velmi dobře, není třeba pomocník - bohužel pokud nemáte kamaráda, který vám "odsávačku" zapůjčí musíte investovat cca 1.500,- Kč
C) při tomto postupu nelijte novou kapalinu do nádržky. Pouze odsajte starou. Nasaďte na odvzdušňovací šroub hadičku se stříkačkou v které je nová kapalina. Odvzdušňovák povolte a pozvolna natlačte novou kapalinu do systému. Stará kapaliny se bude vytlačovat do nádobky. Tento postup je hned z několika důvodů méně vhodný.
   Nicka která vás rosfajruje doběla.

   Jak bylo v úvodu tohoto článku řečeno posun pístků je velmi malý - v některých případech sotva několik desetin milimetru a pokud vám zůstane v systému sebemenší vzduchová bublinka brzdy nebudou správně fungovat. V mnohých případech se stane, že jste postupovali zcela správně, vytéká již pouze krásně čistá, nová kapalina bez vzduch, ale přesto účinek brzd není 100% Je to v mnohých případech již cítit na chodu páčky (nejde domáčknout natvrdo - jakoby pruží). Toto je neklamným znamením, že nám někde v systému zůstal vzduch.
Jedním z důvodů proč tomu tak je může být upevnění brzdového třmenu. Podíváte li se na

foto č.8

snímek č.7 vidíte, že odvzdušňovací šroub je umístěn na nejvyšším místě brzdiče - což je naprosto správně. Ovšem pokud zmíněný brzdič upevníte v jiné poloze - mnohdy stačí změnit sklon vidlice (což je v našem stylu zcela běžné) a nad odvzdušňovákem se tím pádem "vyrobí" vzduchová kapsa ze které "vyhnat" vzduch bývá mnohdy na Bohnice. Klasický příklad pochybně upevněného brzdiče (přímo od výrobce) je vidět na snímku č. 8 Pokud se vám na  místě (na které ukazuje žlutá šipka) utvoří "vzduchová kapsa" pak je opravdu velký problém. Jestliže se vám nechce brzdič odšroubovat a natočit odvzdušňovák do nejvyšší polohy - nezbývá nežli doufat, že vzduchová bublina při provozu sama "odejde" do nádobky. Z vlastní zkušenosti vím, že je to dost reálné. Prostě z jednoho na druhé máčknutí brzdy páčka ztuhne a dále již funguje na 100%.
   Upozornění :
   Toto "samovolné" odvzdušnění se musí stá po velmi krátké jízdě. Při této jízdě jeďte skutečně velmi opatrně a pokud možno po nekvalitní vozovce. Pokud k němu nedojde již po několika kilometrech bezpodmínečně musíte odvzdušňování opakovat i za cenu, že povolíte brzdič a natočíte jej odvzdušňovákem do nejvyšší polohy.
   Poloha páčky a brzdového pedálu

   Vlastní chod brzdové pumpy ovlivnit nelze. Ten je daný konstrukci, ale většinou se nechá seřídit poloha páčky nebo pedálu vůči pístu pumpy. Pravidlo je takové, že páčka nesmí dojít na řidítko, ale neměli by jste brzdit s otevřenou dlaní. U pedálu zadní brzdy bývá tento krok podstatně delší : 6 - 8cm
   Je mi jasné, že tato práce není zrovna tou, na kterou by se člověk těšil a dost možná i toto naše dnešní povídání nepatřilo k těm které by člověk vyhledával. Avšak pokud si z tohoto
článku zapamatujete a budete se řídit alespoň tím základním nebyl napsán zbytečně a též

ilustrační foto

doufám, že informace zde obsažená - hlavně začínajícím - pomůže v orientaci a vám ostatním můžu doporučit volné pokračování tohoto článku, které bude věnováno pancéřovým hadičkám 
(jejich výroba v amatérských    
podmínkách).   Poznámka autora článku :
 

   V úvodu toho článku byl opraven výraz "plující" za správné : plovoucí.

   spojení na autora článku

Foto : archiv K1400    

Zpět na úvod článků :

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 

 

 Zpět do článků : Co dělat ...

           
Vladimír (154.58) 02.03.2005 10:17
Už se těším na pokračování o pancéřových hadičkách (u nás na Moravě šlaušky), normální -gumové- se po čase unaví a nafukují se, to má značný vliv na účinnost brzd. Moc je to poznat na předku u Intrudera. Ale při práci na brzdách - opatrně, jdo o vlastní hubu. A ještě - kdo dělá pancéřové hadičky lisované, ne šroubované???
Medved (logica.com) 02.03.2005 13:59
:-((( - je to nejake citlive ;-) Vladimir > lisovane pancerovky delaji vsichni :-). Krome tech co si je bastli v garazi. Napr. Spiegler dela jak celolisovane (uplne nerozebiratelne) tak "pololisovane" (nevim jak jinak to pojmenovat) - na hadicce je nalisovane sroubeni a do nej je zasroubovane banjo.
Generál (cservis.cz) 03.03.2005 17:21
To - Medvěd Což to je jasné, ale domnívám se, že Vladimír myslel !!! kde mu udělají lisované na míru !!! Protože ty co se běžně koupí v obchodu mají standardní délky se skoky např. 5cm. Ovšem někdy je i tato dimenze moc velká a je žádoucí, aby byla hadička dlouhá například předně 72cm. To znamená že tu kterou koupíš v prodejně bude 70cm (příliš krátká) nebo potom 75cm (zbytečně dlouhá) neboť vznikne nežádoucí, neefektní a v mnoha případech i nebezpečný "pytel" (zachycení za okolní předměty).
Medved (logica.com) 04.03.2005 10:37
Generale, jeste jedna poznamka k plovoucim (ne plujicim ;-) ) kotoucum : to s tim nytovanim je blbost (si myslim) ten venec(rotor) na holdru(nosici, drzaku) rozhodne neni nanytovan - osobne nechapu, proc tem cepum vsichni rikaji nyty - jsou to opravdu cepy, zajistene segrovkou. Takze rotor si doma v garazi vymeni pohodlne kazdy sam (ja jsem to delal naposledy pred par lety v zime v obyvaku ;-) ).
Generál (cservis.cz) 04.03.2005 12:26
Medvěde, to je ale právě tvůj pohled. Zde je to totiž naprosto stejné jako s pancéřovými hadičkami !!!! Originál jsou nýtované. Proto pokud chceš přenýtovat originál musíš to udělat v dílně která je na to zařízená. To co máš ty na mašině, tedy čep se zajišťovací segrovkou - je to - co se bastlí v garazi - tvůj výraz :-) Jinak ale nemusíš mít obavu tento systém : čep a ségrovka se používá i u závodních okruhových strojů - ovšem zde pro zcela pochopitelné důvody.
Medved (upc.cz) 13.03.2005 18:40
Hmmm, je bastleni a bastleni. Ale o to nejde. Prvovyrobci mozna plovouci kotouce nytuji, ale renomovane firmy zabyvajici se specialne brzdami (Spiegler, Brembo, ...) uz original plovouci kotouc dodaji s cepy a segrovkami - nytovani vubec nepouzivaji. Nytovani je bezesporu lacinejsi ale vydrzi mene. Na nyty urcite nelze pouzit tak kvalitni material jako na cepy ...
Generál (cservis.cz) 14.03.2005 03:08
No ale vždyť to je - to co říkám : s kotoučem je to naprosto stejné jako s hadičkami. Originál hadičky nestojí za nic ....
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser