|
Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké
hodně špatné zkušenosti..... |
|
Ptejte se raději : "co
dělat aby ....." |
|
Výměna ložiska v
předním kole |
|
|
|
|
|
Ještě do nedávna
jsem si myslel, že by tuto akci měl zvládnout každý průměrně zdatný
motorkář a proto jsem pokládal za zcela zbytečné věnovat výměně
ložiska prostor - zařazením samostatného článku .... Když se mi však na
dílnu dostal stroj na kterém bylo uděláno poměrně mnoho zásadních úprav
dospěl jsem k názoru, že by si tento článek měl přečíst nejen motorkář
jenž si na svém stroji ledacos udělá sám, ale také nejrůznější "úpravci"
strojů, kteří více nežli na technickou stránku věci hledí na kabát který
jejich "dílo" prodává. |
|
Předně je nutné si uvědomit několik
základních věcí. Pokud jste zjistili, že vám ložisko v kole odešlo do
věčných lovišť (pozná se to vcelku jednoduše neboť začne vykazovat
horizontální vůli a jeho chod nebude plynulý - při jeho otáčení |
|
|
budete na prstu vnímat vymačkání kuliček) a nastal čas ložisko vyměnit - je bezpodmínečně nutné koupit nové a to přesně dle
doporučení výrobce. Opakuji - dle doporučení výrobce. Proč dávám
takový důraz na nákup správného ložiska? Ložiska jako taková (přestože
jsou konstrukčně i rozměrově shodná) jsou totiž vyráběna nejen v
různých provedeních viz. foto č.1 ale také v různých třídách přesnosti. |
|
|
Vlastní výměna ložiska v předním kole (pokud není náboj
kola v oblasti uložení ložiska vymačkaný) není složitá ovšem musí
se dodržet některé zákonitosti. Pokud je však náboj kola vymačkaný -
ložisko v něm nedrží - pak je celá záležitost o dost složitější ovšem
nepředbíhejme a řekněme si nejprve postup výměny ložiska pokud je nába
kola OK. |
Demontáž (stejně
jako vlastní montáž) ložiska je v nejrůznějších manuálech popsána
dost složitě a navíc v těchto manuálech naleznete nejrůznější
přípravky |
foto č.1 |
které vám v mnoha případech pouze
podří mozek. |
|
Jako první po vyjmutí kola uděláte to, že
rozpěrku mezi ložisky vhodným nástrojem vychýlíte mimo střed (v nábě je
pro tento posun dost místa). Pokud se vám povede vychýlit rozpěrku
mezi ložisky tak, aby jste se dostali vhodnou kulatinou klepnout zevnitř
na ložisko - je již prakticky vyhráno - ovšem ještě před tím než do
ložiska začnete zevnitř |
klepat je nutné A) druhou stranu náby
podložit nejlépe silnostěnnou trubkou odpovídajícího průměru B)
nábu v oblastí právě demontovaného ložiska ohřát horkovzdušnou pistolí.
Pokud jí nemáte postačí kolo položit na vařič. V obou případech
(horkovzdušná pistole i vařič) ohřátí náby zbytečně nepřežeňte. Ne že
by jste tím ublížily ložisku - to stejně půjde po demontáži do špon - ovšem musíte mít na
paměti, že náboj předního kola je z lehké slitiny a tak jej nechtějte
rozfajkrovat doběla |
|
Po správném ohřátí náboje kola (na
teplotu cca 140 - 150°C) a jeho podložení by mělo jít |
ložisko bez
většího násilí vyklepnout. Jako první vždy demontujte to ložisko ke
kterému je snazší přístup. Druhé půjde již o mnoho snáz neb se po
demontáži prvního a vyjmutí rozpěrky podstatně zvětší vnitřní prostor
náboje kola. Ovšem ani v tomto druhém případě nezapomeňte náboj kola opět
ohřát ve správném místě na odpovídající teplotu a před vyklepáváním
ložiska nábu opět podložte. |
|
|
Montáž nových ložisek
- to že náboj kola před montáží musí být
vyčištěn snad ani nebudu připomínat přesto uvedu některé zákonitosti
jimiž by jste se při osazování nových ložisek měli řídit. Předně a to
jako zcela první a hodně zásadní věc je nutné proměřit si délku
rozpěrné trubičky (která je mezi ložisky) Tato rozpěrka musí
být vždy delší (o cca 0,2 až 0,5mm) nežli je prosto mezi
ložisky. Jinými slovy nikdy se nesmí stát aby se po montáži
ložisek (doražení do dna náby) rozpěrka mezi nimi volně pohybovala
- tedy aby byla krátká neboť v takovémto případě by jste |
takto
rozhodně NE |
|
utahováním kola vymačkávali kuličky ložiska z klece
čímž by jste jej nejen částečně znehybnili (kolo by se otáčelo ztuha),
ale ložiska by jste tím prakticky odsoudili k jepičímu životu. |
Pokud zjistíte že je rozpěrka krátká je
nutné nechat udělat novou správných rozměrů. Nestrkejte tam podložku
neb je to - za á) neřemeslné - za bé) nepraktické - za cé) tenká podložka se po velice krátké době vymačká a nastává
z vrchu popsaný problém. |
|
Pokud budete nechávat vyrábět novou
rozpěrku nechte jí udělat z houževnatějšího materiálu (obyčejná "hlazenka"
nebude to pravé ořechové). Po jejím vyrobení je vhodné tuto rozpěrku povrchově upravit zinkováním
- případně jí alespoň natřete základovkou, aby vám v náboji kola zbytečně nekorodovala.
|
Další důležitou zásadou je - že při
montáži ložisek působíme pouze na právě montovaný |
foto č.2 |
kroužek (průměr) ložiska. Jinými slovy pokud
ložisko osazujeme do otvoru působíme na jeho vnější kroužek
(což je náš případ). Pokud osazujeme ložisko na hřídel tlak musí
být veden tlak na jeho vnitřní kroužek. Tato zásada je nesmírně
důležitá a jejím nedodržením může dojít k poškození ložiska. Z
řečeného tedy zcela jasně vyplývá, že "zatloukat" ložisko do náboje kola
pomocí osy je více nežli neřemeslné neřkuli fušérské. |
Přestože jsem v úvodu psal, že pro osazení
nových ložisek nebudete potřebovat žádné "forichtunky" nebude od věci
vzhledem k řečenému (v předchozím odstavci) pokud si pro montáž
ložiska do náboje kola opatříte alespoň trubku |
|
|
jejíž vnější průměr bude
o cca 0,5mm menší nežli je vnější průměr ložiska. Jestliže však máte
ve svém bydlišti šikovného soustružníka může vám zhotovit narážecí trn
viz. foto č.2 (na tomto snímku si všimněte odlehčení za
modrou šipkou směrem směrem k vodícímu trnu - toto odlehčení zajistí
působení síly ve správném místě. |
Nyní se
tedy již můžeme pustit do osazování nových ložisek. Náboj kola opět
ohřejeme ale tentokrát pouze na teplotu do 100°C (ne že by
ložisko větší teplotu nevydrželo, ale
mohla by se znehodnotit jeho náplň která jinak vydrží po celou |
když je
plac a cajk tak jde všechno... řekl Dežo a sáhl kozu nebozízkem |
dobu životnosti
ložiska). |
Náboj kola
z druhé strany podložte obdobným způsobem který jsme si popsali při
demontáži a osaďte ložisko. |
|
Některé starší zdroje uvádějí, že se má
jednak ohřát nába a druhak ložisko podchladit v mrazáků. Podchlazením
ložiska rozhodně nic nezkazíte ovšem náboje pro ložiska se většinou dělají
s přesahem 0,02mm (pro představu síla |
průměrného lidského vlasu je 0,04mm) takže po
ohřátí náboje kola většinou není zapotřebí k naklepnutí ložiska
používat velké síly. Pokud máte první ložisko osazené nezapomeňte
|
|
si před
montáží druhého vložit do vnitřního prostoru náboje kola rozpěrku
|
|
|
Při montáži druhého ložiska (pomocí
zmíněné trubky) je vhodné z podložené strany náboje prostrčit již
namontovaným ložiskem a osazenou rozpěrkou osu kola. Na tuto osu lehce
vyčnívající z náboje kola nastrčte ložisko a do ohřáté, podložené náby jej
již velice snadno zaklepnete. Toto prostrčení osy má hned dvě výhody.
Montované ložisko je lépe vedeno a |
rozpěrka se ustaví ve správné poloze (nastřezená
vůči ložiskům). |
a je to
|
Z vrchu jsme si popsali montáž ložisek do
náboje kola který má předepsané parametry. Ovšem není to až tak neobvyklé,
že při demontáži kola (přezutí pneu, řešení defektu atd....) na nás
ložiska z náboje kola vypadnou což pro případnou demontáž ložisek není zlé
- ovšem tímto konstatováním dobré zprávy končí a nastává dilema. |
|
Pokud tedy
zjistíte, že ložiska v náboji kola nedrží je nezbytně nutné tento
problém vyřešit - jinak řečeno z mnoha zcela zásadních důvodů
nedoporučuji s takovýmto kolem jezdit. |
|
video wmv |
2,87 MB |
|
Předně je
nutné vyhodnotit v jakém stavu je zbytek kola. Zda jeho výplet,
ráfek... nemá také již svůj zenit za sebou. Pokud tomu tak není a kolo je
kromě volného |
náboje v pořádku stojí
za to náboj opravit. Způsob opravy bude do značné míry |
|
ovlivněn dvěma faktory. 1) jaká je vůle mezi
ložiskem a nábojem kola 2) kolik jste ochotni do opravy
investovat. Jestliže vůle ložiska v náboji kola nepřesahuje 0,5mm nabízí
se varianta použít speciální lepidlo od fy. Loctite |
Ještě před tím, nežli se vydáte lepidlo
koupit je nutné zjistit si skutečnou vůli kterou má lepidlo vytěsnit neboť
tyto jsou k dostání hned v několika variantách viz. foto č. 3 K
této tabulce pouze uvedu, že údaj který je v ní uveden jako :
obvodová vůle nemůžete počítat z každé strany ložiska.
Jedná se tedy o celkovou vůli spáry. |
Jestliže lepidlo nepokryje vůli kterou
máte v náboji kola vůči ložisku máte další možnost která je podstatně
dražší a tou je nechat vysoustružit v náboji kola větší otvor a do něho
napasovat vložku která bude odpovídat rozměrům ložiska (s přesahem
0,02mm). Tento postup je však opravdu nároční už z toho důvodu že bude
nutné sehnat soustruh s velkým
|
|
točným průměrem nebo kolo rozplést a po opravě jej s náboje znovu zkompletovat.
|
|
Úniková varianta
opravy je koupit ocelový stáčecí metr a tímto vytěsnit obvodovou vůli
ložiska. Tyto metry mívají různou sílu materiálu - neměl by být
problém sehnat vhodný. |
|
Tato poslední varianta sice nezní moc
řemeslně, ale věřte mi že jsme za dob bolševika takto
|
foto č.3 |
zcela běžně opravovali motokrosová závodní kola a takto
opravené kolo povětšinou vydrželo daleko víc nežli pokud se do ráfku osadila
zcela nový náboj. |
|
V závěru již jen několik drobných
doporučení. Pokud budete ložisko lepit postupujte skutečně přesně dle
instrukcí výrobce. Ono se toho totiž nechá poměrně hodně zkazit již při
odmašťování náboje - neboť benzín nebude zcela jistě to pravé ořechové.
Dřív nežli osadíte ložisko do náby (vlastně kamkoli) prohlédněte si
jej jestli má značení z obou stran. Pokud ne montujte jej vždy tak aby
značení bylo po montáži na té straně z které jej můžete přečíst. Rozpěrka
kola musí mít nejen zcela správnou délku (to jsme si již řekli) ale
její dosedací plochy musejí být kolmé na osu otvoru. Jinými slovy - pokud
bude byť jen jeden konec rozpěrky uříznutý jako salám (viz. foto vlevo
nahoře - červená šipka) zcela jistě dojde po |
foto č.4 |
|
utažení kola k excentrickému tlaku na ložisko v jehož
důsledkem dojde k uvolnění ložiska v náboji kola - viz. video |
Jestliže již máte kolo venku zkontrolujte si osu - zda
nehází - pokud ano nehte jí srovnat případně zakupte osa novou. Velice
často bývá (z nejrůznějších důvodů) prohnutá. No a pokud již
nebudete vědět co roupama - můžete si z dlouhé chvíle vyleštit převod
náhonu tachometru viz foto č.4 |
No a to je pro dnešek již opravdu vše -
přeji úspěšné doladění strojů k jarnímu osedlání a snad již brzy |
AHOJ v sedlech |
|
|
|