Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti.....
  Ptejte se raději : "co dělat aby ....."
   Výměna ložiska v předním kole

   Ještě do nedávna jsem si myslel, že by tuto akci měl zvládnout každý průměrně zdatný motorkář a proto jsem pokládal za zcela zbytečné věnovat výměně ložiska prostor - zařazením samostatného článku .... Když se mi však na dílnu dostal stroj na kterém bylo uděláno poměrně mnoho zásadních úprav dospěl jsem k názoru, že by si tento článek měl přečíst nejen motorkář jenž si na svém stroji ledacos udělá sám, ale také nejrůznější "úpravci" strojů, kteří více nežli na technickou stránku věci hledí na kabát který jejich "dílo" prodává.
     Předně je nutné si uvědomit několik základních věcí. Pokud jste zjistili, že vám ložisko v kole odešlo do věčných lovišť (pozná se to vcelku jednoduše neboť začne vykazovat horizontální vůli a jeho chod nebude plynulý - při jeho otáčení
budete na prstu vnímat vymačkání kuliček) a nastal čas ložisko vyměnit - je bezpodmínečně nutné koupit nové a to přesně dle doporučení výrobce. Opakuji - dle doporučení výrobce. Proč dávám takový důraz na nákup správného ložiska? Ložiska jako taková (přestože jsou konstrukčně i rozměrově shodná) jsou totiž vyráběna nejen v různých provedeních viz. foto č.1 ale také v různých třídách přesnosti.

   Vlastní výměna ložiska v předním kole (pokud není náboj kola v oblasti uložení ložiska vymačkaný) není složitá ovšem musí se dodržet některé zákonitosti. Pokud je však náboj kola vymačkaný - ložisko v něm nedrží - pak je celá záležitost o dost složitější ovšem nepředbíhejme a řekněme si nejprve postup výměny ložiska pokud je nába kola OK.
   Demontáž (stejně jako vlastní montáž) ložiska je v nejrůznějších manuálech popsána dost složitě a navíc v těchto manuálech naleznete nejrůznější přípravky

foto č.1

které vám v mnoha případech pouze podří mozek.
   Jako první po vyjmutí kola uděláte to, že rozpěrku mezi ložisky vhodným nástrojem vychýlíte mimo střed (v nábě je pro tento posun dost místa). Pokud se vám povede vychýlit rozpěrku mezi ložisky tak, aby jste se dostali vhodnou kulatinou klepnout zevnitř na ložisko - je již prakticky vyhráno - ovšem ještě před tím než do ložiska začnete zevnitř
klepat je nutné A) druhou stranu náby podložit nejlépe silnostěnnou trubkou odpovídajícího průměru B) nábu v oblastí právě demontovaného ložiska ohřát horkovzdušnou pistolí. Pokud jí nemáte postačí kolo položit na vařič. V obou případech (horkovzdušná pistole i vařič) ohřátí náby zbytečně nepřežeňte. Ne že by jste tím ublížily ložisku - to stejně půjde po demontáži do špon - ovšem musíte mít na paměti, že náboj předního kola je z lehké slitiny a tak jej nechtějte rozfajkrovat doběla
   Po správném ohřátí náboje kola (na teplotu cca 140 - 150°C) a jeho podložení by mělo jít
ložisko bez většího násilí vyklepnout. Jako první vždy demontujte to ložisko ke kterému je snazší přístup. Druhé půjde již o mnoho snáz neb se po demontáži prvního a vyjmutí rozpěrky podstatně zvětší vnitřní prostor náboje kola. Ovšem ani v tomto druhém případě nezapomeňte náboj kola opět ohřát ve správném místě na odpovídající teplotu a před vyklepáváním ložiska nábu opět podložte.

   Montáž nových ložisek - to že náboj kola před montáží musí být vyčištěn snad ani nebudu připomínat přesto uvedu některé zákonitosti jimiž by jste se při osazování nových ložisek měli řídit. Předně a to jako zcela první a hodně zásadní věc je nutné proměřit si délku rozpěrné trubičky (která je mezi ložisky) Tato rozpěrka musí být vždy delší (o cca 0,2 až 0,5mm) nežli je prosto mezi ložisky. Jinými slovy nikdy se nesmí stát aby se po montáži ložisek (doražení do dna náby) rozpěrka mezi nimi volně pohybovala - tedy aby byla krátká neboť v takovémto případě by jste

takto rozhodně NE

utahováním kola vymačkávali kuličky ložiska z klece čímž by jste jej nejen částečně znehybnili (kolo by se otáčelo ztuha), ale ložiska by jste tím prakticky odsoudili k jepičímu životu.
   Pokud zjistíte že je rozpěrka krátká je nutné nechat udělat novou správných rozměrů. Nestrkejte tam podložku neb je to - za á) neřemeslné - za bé) nepraktické - za cé) tenká podložka se po velice krátké době vymačká a nastává z vrchu popsaný problém.

   Pokud budete nechávat vyrábět novou rozpěrku nechte jí udělat z houževnatějšího materiálu (obyčejná "hlazenka" nebude to pravé ořechové). Po jejím vyrobení je vhodné tuto rozpěrku povrchově upravit zinkováním - případně jí alespoň natřete základovkou, aby vám v náboji  kola zbytečně nekorodovala.
   Další důležitou zásadou je - že při montáži ložisek působíme pouze na právě montovaný

foto č.2

kroužek (průměr) ložiska. Jinými slovy pokud ložisko osazujeme do otvoru působíme na jeho vnější kroužek (což je náš případ). Pokud osazujeme ložisko na hřídel tlak musí být veden tlak na jeho vnitřní kroužek. Tato zásada je nesmírně důležitá a jejím nedodržením může dojít k poškození ložiska. Z řečeného tedy zcela jasně vyplývá, že "zatloukat" ložisko do náboje kola pomocí osy je více nežli neřemeslné neřkuli fušérské.
   Přestože jsem v úvodu psal, že pro osazení nových ložisek nebudete potřebovat žádné "forichtunky" nebude od věci vzhledem k řečenému (v předchozím odstavci) pokud si pro montáž ložiska do náboje kola opatříte alespoň trubku

jejíž vnější průměr bude o cca 0,5mm menší nežli je vnější průměr ložiska. Jestliže však máte ve svém bydlišti šikovného soustružníka může vám zhotovit narážecí trn viz. foto č.2 (na tomto snímku si všimněte odlehčení za modrou šipkou směrem směrem k vodícímu trnu - toto odlehčení zajistí působení síly ve správném místě.
   Nyní se tedy již můžeme pustit do osazování nových ložisek. Náboj kola opět ohřejeme ale tentokrát pouze na teplotu do 100°C (ne že by ložisko větší teplotu nevydrželo, ale mohla by se znehodnotit jeho náplň která jinak vydrží po celou

když je plac a cajk tak jde všechno... řekl Dežo a sáhl kozu nebozízkem

 dobu životnosti ložiska).
   Náboj kola z druhé strany podložte obdobným způsobem který jsme si popsali při demontáži a osaďte ložisko.
   Některé starší zdroje uvádějí, že se má jednak ohřát nába a druhak ložisko podchladit v mrazáků. Podchlazením ložiska rozhodně nic nezkazíte ovšem náboje pro ložiska se většinou dělají s přesahem 0,02mm (pro představu síla
průměrného lidského vlasu je 0,04mm) takže po ohřátí náboje kola většinou není zapotřebí  k naklepnutí ložiska používat velké síly. Pokud máte první ložisko osazené nezapomeňte

si před montáží druhého vložit do vnitřního prostoru náboje kola rozpěrku

   Při montáži druhého ložiska (pomocí zmíněné trubky) je vhodné z podložené strany náboje prostrčit již namontovaným ložiskem a osazenou rozpěrkou osu kola. Na tuto osu lehce vyčnívající z náboje kola nastrčte ložisko a do ohřáté, podložené náby jej již velice snadno zaklepnete. Toto prostrčení osy má hned dvě výhody. Montované ložisko je lépe vedeno a
rozpěrka se ustaví ve správné poloze (nastřezená vůči ložiskům).

a je to

   Z vrchu jsme si popsali montáž ložisek do náboje kola který má předepsané parametry. Ovšem není to až tak neobvyklé, že při demontáži kola (přezutí pneu, řešení defektu atd....) na nás ložiska z náboje kola vypadnou což pro případnou demontáž ložisek není zlé - ovšem tímto konstatováním dobré zprávy končí a nastává dilema.

   Pokud tedy zjistíte, že ložiska v náboji kola nedrží je nezbytně nutné tento problém vyřešit - jinak řečeno z mnoha zcela zásadních důvodů nedoporučuji
s takovýmto kolem jezdit.
video wmv
2,87 MB
   Předně je nutné vyhodnotit v jakém stavu je zbytek kola. Zda jeho výplet, ráfek... nemá také již svůj zenit za sebou. Pokud tomu tak není a kolo je kromě volného
náboje v pořádku stojí za to náboj opravit. Způsob opravy bude do značné míry
ovlivněn dvěma faktory. 1) jaká je vůle mezi ložiskem a nábojem kola  2) kolik jste ochotni do opravy investovat. Jestliže vůle ložiska v náboji kola nepřesahuje 0,5mm nabízí se varianta použít speciální lepidlo od fy. Loctite
   Ještě před tím, nežli se vydáte lepidlo koupit je nutné zjistit si skutečnou vůli kterou má lepidlo vytěsnit neboť tyto jsou k dostání hned v několika variantách viz. foto č. 3 K této tabulce pouze uvedu, že údaj který je v ní uveden jako : obvodová vůle nemůžete počítat z každé strany ložiska. Jedná se tedy o celkovou vůli spáry.
   Jestliže lepidlo nepokryje vůli kterou máte v náboji kola vůči ložisku máte další možnost která je podstatně dražší a tou je nechat vysoustružit v náboji kola větší otvor a do něho napasovat vložku která bude odpovídat rozměrům ložiska (s přesahem 0,02mm). Tento postup je však opravdu nároční už z toho důvodu že bude nutné sehnat soustruh s velkým

točným průměrem nebo kolo rozplést a po opravě jej s náboje znovu zkompletovat.
   Úniková varianta opravy je koupit ocelový stáčecí metr a tímto vytěsnit obvodovou vůli ložiska. Tyto metry mívají různou sílu materiálu - neměl by být problém sehnat vhodný.
Tato poslední varianta sice nezní moc řemeslně, ale věřte mi že jsme za dob bolševika takto

foto č.3

zcela běžně opravovali motokrosová závodní kola a takto opravené kolo povětšinou vydrželo daleko víc nežli pokud se do ráfku osadila zcela nový náboj.

   V závěru již jen několik drobných doporučení. Pokud budete ložisko lepit postupujte skutečně přesně dle instrukcí výrobce. Ono se toho totiž nechá poměrně hodně zkazit již při odmašťování náboje - neboť benzín nebude zcela jistě to pravé ořechové. Dřív nežli osadíte ložisko do náby (vlastně kamkoli) prohlédněte si jej jestli má značení z obou stran. Pokud ne montujte jej vždy tak aby značení bylo po montáži na té straně z které jej můžete přečíst. Rozpěrka kola musí mít nejen zcela správnou délku (to jsme si již řekli) ale její dosedací plochy musejí být kolmé na osu otvoru. Jinými slovy - pokud bude byť jen jeden konec rozpěrky uříznutý jako salám (viz. foto vlevo nahoře - červená šipka) zcela jistě dojde po

foto č.4

utažení kola k excentrickému tlaku na ložisko v jehož důsledkem dojde k uvolnění ložiska v náboji kola - viz. video
Jestliže již máte kolo venku zkontrolujte si osu - zda nehází - pokud ano nehte jí srovnat případně zakupte osa novou. Velice často bývá (z nejrůznějších důvodů) prohnutá. No a pokud již nebudete vědět co roupama - můžete si z dlouhé chvíle vyleštit převod náhonu tachometru viz foto č.4
   No a to je pro dnešek již opravdu vše - přeji úspěšné doladění strojů k jarnímu osedlání a snad již brzy
AHOJ v sedlech

 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE

volání naleznete

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

zde - klikni -

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : co dělat ...   

 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser