Oleje a maziva ... |
|
|
část I. |
|
|
|
|
|
|
Úvod : |
|
problematika
maziv je velmi složitý chemicko-technologický obor a na vývoj
jednotlivých druhů maziv vynakládají jejich výrobci miliardy dolarů.
Z výše uvedeného důvodu vyrábí maziva (tak jako třeba pneumatiky)
pouze několik světových výrobců, většinou nadnárodní společnosti
zabývající se zpracováním ropy. Maziva se podle druhů a určení dělí na několik skupin
(např.průmyslové oleje, automobilové oleje atd.) a podskupin
(automobilové oleje lze např. rozdělit na motorové oleje a převodové
oleje). Následující text se bude zabývat pouze automobilovými oleji, a
vše, co je použitelné, se bude týkat jak motorových, tak převodových
olejů, i když to v textu nebude výslovně uvedeno. Pokud se v textu
|
|
|
hovoří o zásadách použití olejů, týká se to
běžného provozu, a nikoliv použití při závodním či soutěžním sportu
nebo nasazení při různých expedicích apod. |
Oleje určené pro motocykly (dále jen motocyklové oleje) patří do
skupiny olejů automobilových. Zásadní rozdíly v koncepci olejů
určených pro automobily s oleji motocyklovými nejsou, avšak některé
rozdíly ve složení jejich záměnu |
vylučují. Důvodem je
skutečnost, že motory supersportů jsou de facto špičkové motory |
ilustrační foto |
závodní, mají více
než dvojnásobný měrný výkon při stejném pracovním objemu než motory
automobilové, na rozdíl od automobilů mohou mít motocykly
společnou olejovou náplň pro mazání motoru a převodovky se spojkou
pracující v olejové lázni apod.. Na motocyklové oleje jsou tak
kladeny vysoké požadavky, v některých vlastnostech dokonce
protichůdné. |
|
V současnosti je vyráběna a používána široká škála benzinových
motocyklových motorů, od vysokozdvihových nízkootáčkových motorů
těžkých cruiserů, po supervýkonné nízkozdvihové vysokootáčkové
motory supersportů a proto také paleta motorových olejů pro
motocykly je |
velmi
široká. Při jejich použití je třeba se řídit pokyny výrobců motorů,
kteří pro jednotlivé motory předepisují konkrétní typy motocyklových
olejů se specifickými vlastnostmi, neboť nejlépe vědí, co
konkrétnímu motoru nebo převodovce zabezpečí dlouhodobě nejšetrnější
provozní podmínky. |
Oleje minerální a syntetické
: |
základně se automobilové oleje dělí podle složení,
resp. technologie výroby na minerální a syntetické. Toto dělení mělo pro běžné motoristy praktický zásadní
význam v minulosti, zhruba v polovině minulého století, kdy výroba syntetických
maziv byla v počátcích a technologie jejich výroby nedovolovala minerální a
syntetické oleje míchat, neboť by došlo k destabilizaci oleje, srážení a zpěnění
jejich směsi při zatížení. Nástup syntetických olejů znamenal obrovský kvalitativní
skok ve výkonových vlastnostech a požadované vysoké viskozitě motorových olejů. Postupem doby byla technologie výroby syntetických
automobilových olejů (na rozdíl od průmyslových olejů) upravena tak, že dnes je
míchání obou typů automobilových olejů možné. Vznikly tak tzv. polosyntetické automobilové oleje, jejichž
minerální báze je zušlechtěna různým procentem syntetických komponent. Postupem doby však byly učiněny i velké kroky
v technologiích zušlechťování minerálních olejům, zejména tzv. technologií VHVI,
a kvalitativní rozdíl mezi oleji na syntetické a minerálními bázi již není
zdaleka tak dramatický. O současných automobilových olejích již prakticky nelze
říci, že jsou čistě minerální, ale že jsou postaveny na minerální bázi, neboť
pro dosažení požadovaných vlastností jsou komponovány s velkou zušlechťující
syntetickou složkou. Dnes se s ohledem na vysokou kvalitu všech automobilových
olejů využívá názvu "syntetický", který je historicky synonymem nejvyšší
kvality, zejména pro marketingové účely.
|
Dle svého chemického principu se syntetické báze (olejové
základy, které stojí na počátku vývoje automobilového oleje - vysvětleno dále)
dělí na tzv.PAO a estery (zůstaňme u těchto jednoduchých označení, neboť odborné
chemické názvy jsou značně složité). I tyto dva typy syntetických bází jsou však při komponování
syntetického automobilového oleje v různém poměru míšeny, aby konečný produkt
těžil z jejich kladných vlastností a záporné se vzájemně doplnily nebo dokonce
vyrušily. Jako příklad lze uvést, že syntetické oleje typu PAO při
dlouhodobém styku s gumou způsobují její smršťování, což by v motoru způsobilo
potíže zejména s různými těsněními. Naproti tomu syntetické oleje na bázi esterů způsobují
bobtnání gumy. A tak se při komponování automobilových olejů využívá
těchto protichůdných vlastností a vhodným poměrem se jejich negativní vlastnosti
vyruší. Estery mají jednu velmi důležitou kladnou vlastnost, která
je dána jejich molekulární stavbou a polaritou částic, a to je přilnavost ke
kovovým materiálům, což způsobuje, že se po dlouhou dobu drží na kolmých
plochách a nestékají, čímž jednak tyto plochy konzervují, neboť jsou na ně
navázány antioxydační přísady, a navíc zabraňují nadměrnému opotřebení třecích
ploch nad hladinou olejové lázně při nastartování motoru po delší odstávce. I když teoreticky lze říci, že samotná olejová esterová
báze má "lepší" vlastnosti, než čistá PAO báze, tak prakticky se rozdíly
stírají, s ohledem na skutečnost, že automobilové oleje jsou komplikované
sloučeniny složené z mnoha komponent.
|
Navíc je v označení "syntetický" poněkud nejasno. Názvem "syntetický" jsou dnes označovány dva typy
automobilových olejů, které se však podstatně liší výrobní technologií. Jsou to jedna automobilové oleje založené na skutečně
syntetických základech, kterými jsou PAO a estery (pro zjednodušení je nazveme
PAO). Na druhé straně se dnes označují jako "syntetické"
automobilové oleje v podstatě na minerální bázi, zušlechtěné tzv. technologií
VHVI, |
kterou se dosahuje
vysokých hodnot viskozity, původně dosažitelných pouze u skutečně
|
ilustrační foto |
syntetických olejů. PAO jsou skutečně plně syntetické oleje, dá se
říci "ze
zkumavky". Oleje založené na moderní technologii VHVI jsou
zjednodušeně řešeno minerální oleje zušlechtěné technologií (říkejme jim "VHVI
oleje") a označení „syntetický“ není z "puristického" hlediska zcela namístě. Nelze však říci, že označení automobilových VHVI olejů jako
"syntetické" je podvod, neboť po sporu v roce 1999, ve kterém Mobil napadl
Castrol za klamání zákazníku, když své produkty založené na VHVI technologii
začal nazývat "syntetické", National Advertising Division (NAD) (instituce Council of Better Business Bureaus)
dala souhlasné |
|
stanovisko s používáním slova
“syntetický” i pro produkty založené na VHVI technologii, zejména s ohledem na
plnou srovnatelnost jejich vlastností a skutečností, že motoristická veřejnost
chápe název "syntetický" jako synonymum "vysoce výkonný" a nikoliv jako princip
podstaty vzniku. Dalším důvodem byla zejména skutečnost, že při zpracování
minerální báze VHVI technologií dojde k tak zásadním změnám ve složení a k tak
podstatným změnám v samotné látkové struktuře původně minerální olejové báze, že
ani označení "minerální" už není namístě, protože výsledný produkt postrádá
některé esencionální vlastnosti minerálních látek, byť z hlediska požadavků na
automobilový olej nežádoucí. Nabízící se označení "polosyntetický" však již bylo obecně
chápáno jako mix plně syntetického a minerálního automobilového oleje v různém
poměru. Důsledkem tohoto "oficiálního" stanoviska bylo, že
postupně několik výrobců přešlo od PAO k levnější VHVI technologii. Důležitější než spory o "jazykovou čistotu" označení je
skutečnost, že z hlediska praktického se rozdíly v kvalitě pohybují mimo rozsah
praktického významu.
|
V běžném provozu produkčních motorů nedává smysl používat
nejdražší špičkové syntetické oleje, protože jejich vlastnosti nebudou zdaleka
využity, tím méně, pokud ani sám výrobce výkonné syntetické oleje nepředepisuje. Jelikož tento text je určen zejména motorkářům, je namístě
upozornit, že motory dnešních supersportů patří spíše mezi motory závodní než
produkční a podle toho je třeba k nim přistupovat. Běžnému motoristovi je zcela lhostejné, zda olej, který
používá je syntetický, polosyntetický či minerální, hlavně že plní dokonale svůj
účel, a to už dnes dokáží pro většinu produkčních motorů s rezervou i oleje
minerální. Výrobci sami se nesnaží o osvětu. Není problém zjistit si význam značení pneumatik - každý
prodejce má k dispozici leták, který vysvětluje, co jednotlivé znaky v označení
pneumatiky znamenají a v jakém pořadí jsou seřazeny (šířka běhounu, poměr šířky
běhounu k výšce, rozměry disku, typ ráfku atd.). U olejů se o významu označení nedozvíte prakticky nic,
kromě viskozity (vysvětleno dále), která dnes u širokorozsahových celoročních
olejů ztrácí pro motoristy v našich zeměpisných podmínkách důležitost, ale
v označení výkonových parametrů maziv jednoho výrobce se nevyzná leckdy ani
odborník jiného výrobce, natož pumpařka, která olej prodává.
|
Aditiva (přísady) : |
všechny automobilové oleje jsou dnes již tzv.aditivované,
tzn., že obsahují různé zušlechťující přísady. Aditiva jsou komplikované chemické sloučeniny, jejichž
složení výrobci přísně tají. Při vývoji automobilového oleje je nejdříve vytvořena
tzv.olejová báze (základ), která splňuje představy výrobce o základních
vlastnostech oleje (typ oleje, tepelná odolnost, viskozita atd.) Pak si výrobce stanoví konkrétní výkonové parametry, které
má olej splňovat, a chemickým laboratořím předá zadání pro vytvoření "balíku" aditiv, který po smíchání s olejovou bází požadované parametry motorovému oleji
zaručí a stabilizuje ho. Pro výkonově odlišné oleje stejného výrobce tak může být
použit stejný základ a výkonové parametry jsou dány složením aditiv. V některých případech výrobci aditiv nakupují olejovou bázi
od některé ropné společnosti a zušlechtěnou svými aditivy ji prodávají jako
automobilové oleje pod svou značkou. |
Aditiva jsou různého typu a v automobilovém oleji plní
různé funkce, avšak musí být sladěny tak, aby se vzájemně nerušila, olej byl
stabilní a aditiva spolu nereagovala nežádoucím způsobem, což je s ohledem na
chemickou složitost jednotlivých aditiv a výsledné směsi velký problém. Jeden typ aditiv, tzv. detergenty, na sebe váží karbony a
všechny pevné částice vzniklé v provozu zejména stykem s velmi teplými součástmi
motoru, zabraňují jejich usazování a usazeniny uvolňují. Jiná aditiva zvyšují výkonové parametry olejů tím, že
vytvářejí na povrchu motorových součástí "film" na molekulové bázi, který
snižuje adhezi (tření) a zabraňuje opotřebení i v případech, že mazivo je
vysokým vzájemným tlakem po sobě se troucích součástí vytlačeno a nebo se olej
ještě nedostal na všechna namáhaná místa když motor nebyl delší dobu používán. Další aditiva brání oxidaci oleje a jeho stárnutí, změnu
viskozity a ztrátu výkonových parametrů. Jiná aditiva chrání motor před korozí, neboť uvnitř
studeného nepoužívaného motoru dochází při prudších změnách teploty ke
kondenzaci na stěnách, ze kterých stekl olej. Moderní automobilové oleje obsahují ještě další aditiva,
jejichž smyslem je zvýšit užitné hodnoty maziva. |
|
|
klikni pro pokračování
článku :. |
|
|