Věc .........

   Jsou věci které v rytmu našeho života přetrvávají i když jejich význam je - mírně řečeno, pochybný. Pojďme se tedy podívat trochu blíže na jednu věc, která nám spíše nežli pomoct může přivodit nejednu horkou chvilku a přesto si mnoho motorkářů myslí, že bez ní by jeho stroj byl čímsi ochuzen. Touto věcí je benzínový kohout, který na moderních motocyklech již vůbec nenajdete a u těch starších "přežil" pouze díky setrvačnosti s níž byl v dobách dávno minulých osazován a pro daný systém karburátorů měl i své nepochybné opodstatnění.  Pokud mám být konkrétní pak benzínový kohout - takový jak jej známe z Jaw byl používán u karburátorů plněných samospádem. Tedy karburátorů, které ležely níže nežli nádrž a benzín do jejich plovákových komor natékal

"samospádem". Zde měl benzínový kohout skutečně své opodstatnění neboť pokud jsi odstavil motocykl a neuzavřel jsi benzínový kohout mohlo dojít k tomu, že "jehla" (ovládaná plovákem v závislosti na výšce hladiny)

ilustrační foto

z nejrůznějších příčin neuzavřela přívod paliva.

ilustrační foto

   Tím došlo nejen k "ulití" karburátorů, ale mohla vytéct celá nádrž vně stroje. Ale spádové karburátory jsou již dávno minulostí a dnes je budete marně hledat i na velmi starých strojích (myslím tím uznávané zahraniční značky). S tím jak šel vývoj dopředu objevili se karburátory podtlakové, které musely mít již zcela jiný benzínový kohout. Zatímco tedy na klasickém benzínovém kohoutu pro spádové karburátory jste našli tři polohy :

A) zapnuto "ON" B) rezerva "RES" C) vypnuto "OFF"

u karburátorů podtlakových to jsou polohy  : A) "PRI"  B)  "ON"  C) "RES"  - všimněte si, že zde již není

poloha "OFF" čili vypnuto. Takovýto kohout pracoval na principu podtlaku což znamená, že pokud podtlak nebyl (motor nebyl v chodu)  benzín kohoutem - v případě že byl přepnut na : B)  "ON"  C) "RES", neprotekl. V případě, že stroj byl déle odstaven z provozu (benzín se z plovákové komory odpařil a jeho hladina je pro start nedostatečná) nebo ti došel benzín a tím pádem jsi "vysušil" karburátory měl jsi možnost přepnout kohout na polohu A) "PRI" a takto,  tedy mimo "pracovní okruh" karburátory "přeplavit". Vývoj se však nezastavil a tak podtlakové plnění plovákových komor (pomocí membrány umístěné v palivovém kohoutu) postupujícím časem bylo do palivového systému vřazeno elektrické benzínové čerpadlo. Avšak pro mne ze zcela nepochopitelných důvodů benzínový kohout "přežil". Od tohoto okamžiku (kdy je do systému vřazeno benzínové čerpadlo) však můžeme o případně osazeném benzínovém kohoutu hovořit, jen a pouze, jako o věci (později vysvětlím). Je proto nanejvýš podivné pokud se ti v oficiálnímu návodu na obsluhu snaží vnutit - absolutně zavádějící informaci. Abych byl konkrétní ocituji doslovně pasáž týkající se benzínového kohoutu otištěnou v oficiálním českém návodu k Suzuki VS 1400 (doslovný opis jsem vložil níže - mezi modré linky) : 

Palivový kohout :

Poloha "ON"

Toto je normální poloha palivového kohoutu pro jízdu.

Poloha "RESERVE"

Jestliže je málo paliva v nádrži, je třeba přepnout palivový kohout do této polohy. Poté jsou k dispozici ještě cca 3 I paliva ( *poznámka : k rezervě se vrátím později).

Poloha "OFF"

Otočte palivovým kohoutem do polohy "OFF", jakmile vypnete motor na delší dobu, než několik minut. V této poloze neteče žádné palivo do karburátorů ( **poznámka : toto je blud stejně jako upozornění dole).
Upozornění!

Ponechání palivového kohoutu v polohách "ON" nebo "RES" při vypnutém motoru může vést k přeplavení karburátorů. Palivo pak přetéká do motoru, což může být při nastartování motoru příčinou mechanického poškozenI motoru.

ilustrační foto

  **poznámka : pokud má tvůj benzínový kohout tři polohy A) zapnuto "ON" B) rezerva "RES" C) vypnuto "OFF" a má benzínové čerpadlo, vždy a za všech okolností je benzín veden z benzínového kohoutu do čerpadla a toto jej teprve "podává" ke karburátorům. Návod je tedy zcela scestný a zavádějící. Při této kombinaci není nutné kohout vypínat - troufnu si říct, že je to dokonce nežádoucí, neboť je absolutně nemožné "ulít" karburátory.

ilustrační foto

Jediného čeho dosáhneš jeho častým vypínáním bude jeho netěsnost (opotřebení těsnícího "O" kroužku palivového kohoutu). Rovněž se vystavuješ tomu, že při odjezdu s kohoutem v nesprávné poloze ti dojde benzín v té nejnemožnější situaci. Než potom načerpáš úplně prázdné karburátory můžeš prožít na přeplněné křižovatce hodně horkou chvilku a pokud ve stresu při opětovném stratu užiješ nesprávný postup - vybiješ si baterii.

*poznámka : musíte si uvědomit, že uváděná rezerva je objem - který by vytekl z nádrže motocyklu pokud by tento stál na stojánku ve vodorovné poloze. Pokud však jedete nikdy !!! nebudete mít po přepnutí na rezervu k dispozici objem který je "papírově" uváděn. Ze zkušenosti mohu říct, že velmi záleží na tom jaký profil má silnice na níž se právě nacházíte. Pokud bude plná zatáček, které se nechají klopit až na stupačku pak se vám může stát, že po přepnutí na rezervu nenajedete více jak upocených 15km.

ilustrační foto
ilustrační foto

   Je to věc : benzínový kohout na současných motocyklech renomovaných zahraničních fy. jinak nelze brát ani nazvat . Jak jsme si již řekli, "ulití" karburátorů přes elektrické čerpadlo je nemožné a rezerva je svým způsobem velmi problematická. Znám spoustu velmi dobrých motorkářů, kteří jezdí s kohoutem přepnutým na rezervu. Důvod je jasný. Představte si že předjíždíte kamión. V protisměru jede Avie a vám na úrovni kamiónu dojde benzín. To je průšvih což ? Jistě, každý může říct : benzín mi dojde i přitom, když pojedu na rezervu. To je ale již  záležitost, kterou si každý daleko víc ohlídá nežli pokud se spoléhá na rezervu. Nehledě na to, že pokud zapomenete po tankování

(když jste na pumpu přijeli na rezervu) přepnout, takřka stoprocentně se můžete spolehnout, že si vyzkoušíte jak se tlačí váš stroj - a jde to opravdu ztuha.

   Co dodat závěrem?  Je s podivem, že oficiální - rádoby "návod" na použití, vydaný výhradním dovozcem obsahuje takovéto zavádějící informace. Jak je tomu tedy ve skutečnosti ? Benzínový kohout na novějších motocyklech našeho stylu výrobci osazují pouze pro navození dojmu klasiky. Jinou funkci zde tato věc nemá.

Foto  :

 Archiv a Internet

Spojení na autora článku :

Text   :

 Generál

Zpět do sekce - Co dělat...  

 
     
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser