|
Věc ......... |
|
|
Jsou věci které v rytmu našeho života
přetrvávají i když jejich význam je - mírně řečeno, pochybný. Pojďme se tedy
podívat trochu blíže na jednu věc, která nám spíše nežli pomoct může
přivodit nejednu horkou chvilku a přesto si mnoho motorkářů myslí, že bez ní by
jeho stroj byl čímsi ochuzen. Touto věcí je benzínový kohout, který na
moderních motocyklech již vůbec nenajdete a u těch starších "přežil" pouze
díky setrvačnosti s níž byl v dobách dávno minulých osazován a pro daný
systém karburátorů měl i své nepochybné opodstatnění. Pokud mám být
konkrétní pak benzínový kohout - takový jak jej známe z Jaw byl používán u karburátorů
plněných samospádem. Tedy karburátorů, které ležely níže nežli nádrž
a benzín do jejich plovákových komor natékal |
|
|
"samospádem". Zde měl benzínový kohout skutečně své opodstatnění neboť pokud jsi odstavil
motocykl a neuzavřel jsi benzínový kohout mohlo dojít k tomu, že
"jehla" (ovládaná plovákem v závislosti na
výšce hladiny) |
ilustrační foto |
z nejrůznějších příčin neuzavřela přívod paliva.
|
ilustrační foto |
|
Tím došlo nejen k "ulití" karburátorů, ale mohla vytéct
celá nádrž vně stroje. Ale spádové karburátory jsou již dávno minulostí a
dnes je budete marně hledat i na velmi starých strojích (myslím tím
uznávané zahraniční značky). S tím jak šel vývoj dopředu objevili se karburátory
podtlakové, které musely mít již zcela jiný benzínový kohout. Zatímco tedy
na klasickém benzínovém kohoutu pro spádové karburátory jste našli tři
polohy :
|
|
A) zapnuto "ON" B) rezerva "RES"
C)
vypnuto "OFF"
|
u karburátorů podtlakových to jsou
polohy : A)
"PRI"
B) "ON" C) "RES" - všimněte si, že zde již
není |
poloha "OFF" čili vypnuto. Takovýto
kohout pracoval na principu podtlaku což znamená, že pokud podtlak nebyl
(motor nebyl v chodu) benzín kohoutem - v případě že byl přepnut na : B) "ON"
C) "RES", neprotekl. V případě, že stroj byl déle
odstaven z provozu (benzín se z plovákové komory odpařil a jeho
hladina je pro start nedostatečná) nebo ti
došel benzín a tím pádem jsi "vysušil" karburátory měl jsi možnost
přepnout kohout na polohu A) "PRI" a takto, tedy
mimo "pracovní okruh"
karburátory "přeplavit". Vývoj se však nezastavil a tak
podtlakové plnění plovákových komor (pomocí membrány umístěné v
palivovém kohoutu) postupujícím
časem bylo do palivového systému vřazeno elektrické benzínové čerpadlo. Avšak
pro mne ze zcela nepochopitelných důvodů benzínový kohout "přežil".
Od tohoto okamžiku (kdy je do systému vřazeno benzínové čerpadlo) však
můžeme o případně osazeném benzínovém kohoutu hovořit, jen a pouze, jako
o věci (později vysvětlím). Je proto nanejvýš podivné pokud se ti v
oficiálnímu návodu na obsluhu snaží vnutit - absolutně zavádějící
informaci. Abych byl konkrétní ocituji doslovně pasáž týkající se
benzínového kohoutu otištěnou v oficiálním českém návodu k Suzuki VS 1400
(doslovný opis jsem vložil níže - mezi modré linky) :
|
|
|
|
|
|
Palivový kohout : |
|
Poloha "ON" |
Toto je normální
poloha palivového kohoutu pro jízdu. |
|
Poloha
"RESERVE" |
Jestliže je málo
paliva v nádrži, je třeba přepnout palivový kohout do této polohy. Poté
jsou k dispozici ještě cca 3 I paliva ( *poznámka :
k rezervě se vrátím později). |
|
Poloha
"OFF" |
Otočte palivovým
kohoutem do polohy "OFF", jakmile vypnete motor na delší dobu, než několik
minut. V této poloze neteče žádné palivo do karburátorů
( **poznámka : toto je blud
stejně jako upozornění dole). |
|
Upozornění! |
Ponechání
palivového kohoutu v polohách
"ON" nebo "RES"
při vypnutém motoru může vést k přeplavení karburátorů. Palivo pak
přetéká do motoru, což může být při nastartování motoru příčinou
mechanického poškozenI motoru. |
|
|
|
ilustrační foto |
**poznámka : pokud má tvůj benzínový kohout
tři polohy
A) zapnuto "ON" B) rezerva "RES" C)
vypnuto "OFF"
a má benzínové čerpadlo, vždy a za všech
okolností je benzín veden z benzínového kohoutu do čerpadla a toto jej
teprve "podává" ke karburátorům. Návod je tedy zcela scestný a
zavádějící. Při této kombinaci není nutné kohout vypínat - troufnu
si říct, že je to dokonce nežádoucí, neboť je absolutně nemožné "ulít"
karburátory.
|
ilustrační foto |
|
|
Jediného čeho dosáhneš jeho častým
vypínáním bude jeho netěsnost (opotřebení těsnícího "O" kroužku
palivového kohoutu). Rovněž se vystavuješ tomu, že při odjezdu s kohoutem v nesprávné poloze ti dojde benzín v té
nejnemožnější situaci. Než potom načerpáš úplně prázdné karburátory můžeš
prožít na přeplněné křižovatce hodně horkou chvilku a
pokud ve stresu při opětovném stratu užiješ nesprávný postup
- vybiješ si baterii.
|
*poznámka :
musíte si uvědomit, že uváděná rezerva je objem - který by vytekl z nádrže
motocyklu pokud by tento stál na stojánku ve vodorovné poloze. Pokud však
jedete nikdy !!! nebudete mít po přepnutí na rezervu k dispozici
objem který je "papírově" uváděn. Ze zkušenosti mohu říct, že velmi záleží
na tom jaký profil má silnice na níž se právě nacházíte. Pokud bude plná
zatáček, které se nechají klopit až na stupačku pak se vám může stát, že
po přepnutí na rezervu nenajedete více jak upocených 15km.
|
ilustrační foto |
|
ilustrační foto |
Je to věc :
benzínový kohout na současných motocyklech renomovaných zahraničních fy.
jinak nelze brát ani nazvat . Jak jsme si již řekli, "ulití" karburátorů
přes elektrické čerpadlo je nemožné a rezerva je svým způsobem velmi
problematická. Znám spoustu velmi dobrých motorkářů, kteří jezdí s
kohoutem přepnutým na rezervu. Důvod je jasný. Představte si že
předjíždíte kamión. V protisměru jede Avie a vám na úrovni kamiónu dojde
benzín. To je průšvih což ? Jistě, každý může říct : benzín mi dojde i
přitom, když pojedu na rezervu. To je ale již záležitost, kterou si
každý daleko víc ohlídá nežli pokud se spoléhá na rezervu. Nehledě na to,
že pokud zapomenete po tankování |
|
(když jste na pumpu přijeli na
rezervu) přepnout, takřka stoprocentně se můžete spolehnout, že
si vyzkoušíte jak se tlačí váš stroj - a jde to opravdu ztuha. |
Co dodat závěrem? Je
s podivem, že oficiální - rádoby "návod" na použití, vydaný výhradním
dovozcem obsahuje takovéto zavádějící informace. Jak je tomu tedy ve
skutečnosti ? Benzínový kohout na novějších motocyklech našeho stylu
výrobci osazují pouze pro navození dojmu klasiky. Jinou funkci zde tato
věc nemá. |