Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti.....
  Ptejte se raději : "co dělat aby ....."
   Zadní tlumiče....

   Pokud by vám někdo řekl, že musí zkontrolovat zadní pružící a tlumící jednotku vyznělo by to přinejmenším podivně neboť pro tento díl (může být jeden středový případně dva - na každé straně stroje jeden) se všeobecně vžilo označení :
zadní tlumiče a tak zůstaneme i v našem článku u tohoto zkráceného názvu.
     Pro funkci zadních tlumičů platí bezezbytku to co bylo řečeno v předešlém článku k tlumičům předním  - klikni zde -  s tím rozdílem, že zadní tlumiče jsou v drtivé většině případů konstruované jako nerozebíratelné neboli bezúdržbové. V praxi to tedy znamená, že jejich náplň stejně jako těsnící prvky (simerinky) jsou celoživotní a při poruše se mění jako celek. Vzhledem k tomu, že žijeme v česku tak již vidím některé z vás jak při přečtení předchozí věty nadskočíte půl metru nad židličku s tím že znáte chlápka který ty nerozebíratelné tlumiče běžně opravuje a to za pár kaček.
Ovšem vlastní (do značné míry problematická) oprava funkce zadních tlumičů není náplní tohoto článku a tak se pojďme věnovat tématu.
   Věrni mottu série těchto článku "co dělat aby ....." si řekneme vše podstatné pro předejití velmi reálného problému se zadními tlumiči nejen u VS 1400.
   exkurz :  
   absolutní pohodu přenádherného jarního dne (kdy jsme se vydali za kůží) nemohla pokazit ztráta ocasu foto č.1 ani ztracení podsedadlového krytu foto č.2 ba ani nenadálá exploze antipichu foto č.3+4 nám na náladě neubrala. Tyto drobnosti (pokud se jede ve velké partě) k motorkám prostě patří a tak po dosažení cíle foto č.5 bylo pouze otázkou co se přihodí na zpáteční cestě......
foto č.1 foto č.2 foto č.3 foto č.4 foto č.5
   Cesta zpátky v krásném dnu ubíhala až nehorázně rychle a bylo nádherné ve zpětných zrcátkách sledovat  jak se had našich mašin vlní krajinou ve vzorné koloně která se však po projetí kruháče v Novém Městě na Moravě začala natahovat do té míry až se zastavila. Důvod byl prostý - porucha jednoho ze strojů jedoucího v zadní části kolony. No porucha stroje není to pravé slovo - přesněji by mělo být řečeno : rozpadnutí se zadního tlumiče. Samo sebou za jízdy. Jak k tomu došlo jsem se dozvěděl až z pozdějšího vyprávění které by dalo na samostatný článek Vzpomenu jen Kadlákova slova : koukám co se to děje neb mně "předjíždělo" po asfaltu skákající péro...... péro při své "jízdě" udeřilo jednu tandemistku po noze takže Kapitán (na jehož Introši došlo k samovolné rozborce zadního tlumiče viz. foto č.6+7) byl později nařknut, že holky mlátí pérem po nohách....   Vzhledem k tomu že vše dopadlo pouze technickou újmou stroje bylo těch vtipných poznámek opravdu na článek, ale vraťme se k tématu....

   Příčina :

   jestliže jsem v úvodu článku uvedl že tato nebo podobná příhoda je velmi reálná pak mi skutečně můžete věřit neboť zde popsaná samovolná rozborka zadního tlumiče (přirozeně za jízdy a v ten nejméně vhodný okamžik) se již stává evergreenem....... 

   Důvod je prostý - povolená kontramatka viz. foto č.8 na oku zadního tlumiče ovšem příčina jejího povolení již tak jednoznačná není.

foto č.6

   Již se stává pomalu pravidlem, že novější ročníky mají více výrobních

foto č.7
nedodělků jak ty starší. V našem konkrétním případě jde o to, že na závit pístnice není u novějších ročníků ve výrobním závodě aplikováno lepidlo proti povolení a tak uvolnění pístnice z horního oka tlumiče aretuje pouze kontramatka což je (jak prokazuje provoz) naprosto nedostatečné. Starší ročníky měli pístnici aretovanou nejen kontramatkou, ale také závitovým lepidlem ovšem i zde vlivem stárnutí a únavy pryžového dorazu dochází také k uvolnění. Proto jsem již před léty uvedl v jednom ze svých článků - cituji z článku : 18. Dotažení všech šroubových spojů : nepodceňujte tuto část předepsaného servisu a skutečně poctivě

zkontrolujte všechny šroubové spoje. Sem samozřejmě patří i horní oka zadních tlumičů...

foto č.8

   No jo - no. Ono se to snadno napíše : zkontrolujte dotažení horního oka zadního tlumiče, ale dostat s ke kontramatce potažmo zkontrolovat její dotažení již tak snadné nebude neboť se musí (pro tento kontrolní

video wmv

   

23,2 MB

a servisní úkon) výrazně stáhnout pružina která (ač se zadní tlumiče jeví jako měkké) má značné předpětí.
   Jak na to :
   stažení pružiny zadního tlumiče lze provést pomocí dvou kamióňáckých kurtů ovšem musím důrazně upozornit, že se při takto stahované pružině budete pohybovat na hraně neboť pokud se vám při stahování pružiny kurt smekne (což je velmi reálné) může
vám rázově uvolněná pružina zkazit nejen zbytek dne.....
   Vzhledem k tomu, že se tento servisní úkon stal (v poslední době) velmi žádaným, ale také s přihlédnutím k svrchu řečenému neboli proto že jsme již docela dlouho tahali čerta za ocas, bylo na čase zapojit do akce to co nosím na krku a dát vzniknout poměrně zdařilému stahováku - viz video.
   Stažením pružiny viz foto č 9 si uděláme dostatečný prostor k jakékoli další akci. Záměrně píši k jakékoli další akci nikoli k utažení kontramatky neboť  utažení kontramatky je pouze polovičaté řešení. Doporučuji přinejmenším stočit oko tlumiče z pístnice, očistit závit, odmastit a do závitů aplikovat Loctite 242 - klikni -  

   Upozornění : u některých tlumičů (převážně staršího data výroby kdy se tyto oka ještě lepily) se vám může stát, že oko nepůjde z pístnice stočit případně že půjde obtížně povolit.
V takovémto případě je nutné oko nahřát horkovzduškou. Nepřežeňte to však s teplotou ať
si neupečete silentblok jenž je zalisován v oku tlumiče.

foto č.9

   Je dost možné, že vás napadne otázka : proč oko tlumiče stáčet, když (jak píšeš) je možné že bylo "nalepené". Jednak (ověřeno praxí) těch ok které opravdu drží bude méně jak toho pověstného šafránu a druhak není od věci tuto
akci spojit s výměnou pryžových dorazů které bývají mnohdy v žalostném stavu a právě tuto výměnu nelze provést bez demontáže horného oka tlumiče z jeho pístnice.
   Pokud se rozhodnete pryžové dorazy vyměnit pak jednoznačně doporučuji záměnu originálních za větší (delší - viz. foto č.10)  Nebudete věřit jaký efekt tato záměna přinese. Doraz tlumiče (tedy moment kdy "vymetete" pořádnou díru a tlumiče jdou skutečně na doraz) bude o poznání kultivovanější (měkké dosednutí).
   Ono se to snadno řekne - použít větší (delší) ale kde je vzít když se v nabídce běžné
foto č.10 maloobchodní sítě nenabízejí?
   Ten kdo již nějakou tu úpravu na svém stroji dělal mi jistě dá za pravdu že největší problém je vždy s pryžovými komponenty avšak jak jsem již jednou poznamenal - žijeme v česku a díky bohu stále platí pořekadlo o zlatých českých rukách.

   Dobrá rada :
   pokud tedy máte ve svém okolí šikovného soustružníka stačí zakoupit dorazy ze Škody Forman a pustit se do díla. Avšak pozor tyto dorazy Škody Forman se nabízejí v několika provedení (materiálovém) a tak si probůh nekupte polyuretanové, ale zcela normální
pryžové nebo chcete li gumové

foto č.11

   Další postup je myslím dostatečně zřejmí ze zařazeného fota č 11 takže k tomuto již pouze telegraficky A) pryžový doraz Škody Forman B) zde je vidět která část dorazu byla použita. C) soustružníkem zhotovený doraz. D) původní tedy originální doraz zadních tlumičů stroje VS 1400 Intruder
   Dlužno ještě dodat, že vás soustružník za tuto zakázku nebude příliš chválit neboť pokud nemá odsávání tak si při této akci zaser..... celou soustružnu jemným gumovým prachem
   Pokud jste pozorně četli tak vám v článku zcela jistě neušla má poznámka, že je tento servisní úkon v poslední době velmi žádaným (což bylo mimo jiné i podnětem pro vznik stahováku).
   Nemenšímu zájmu se však v poslední době těší také delší dorazy
foto č.12 a vzhledem k tomu, že jsem nechtěl aby se na mně můj soustružník

foto č.12a

naštval - zadal jsem mu vyrobit "pouze" formu a vlastní zhotovení těchto gumových dorazů jsem svěřil profi dílně. Jak se jim "upečení" dorazů povedlo můžete posoudit na snímcích č. 12 + č.12a .
   Co říci v závěru?
   člověk nemusí být zrovna ekonom aby zvážil všechna pro a proti. Pokud tak přesto uděláte, zcela jistě vám vyjde že není nad čím váhat....
 

 

   spojení na autora článku

Foto : archiv K1400      

 

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 

 

 Zpět do článků : Co dělat ...

           
Juraj (slovanet.sk) 14.05.2017 08:45
Zdravi Ťa prosim ta nadaly by sa u teba zakupit tie predĺžené prižové dorazy do zadných tlmičov? Mám intrudera VS 800, stare dorazy sa my úplne rozpadly takže idem na doraz kov na kov. Bol by som Ti veľmi povďačný, už som z toho zúfalý jazdím aj s mojou polovičkou a dostáva pekné šupy do zadku.Kontakt na mňa : semple76@azet.sk alebo +421 905 142 464. Vopred ďakujem!
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser