|
Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké
hodně špatné zkušenosti..... |
|
Ptejte se raději : "co
dělat aby ....." |
|
Zadní tlumiče.... |
|
|
|
|
|
Pokud by vám někdo řekl, že musí
zkontrolovat zadní pružící a tlumící jednotku vyznělo by to přinejmenším
podivně neboť pro tento díl (může být jeden středový případně dva - na
každé straně stroje jeden) se všeobecně vžilo označení : |
zadní tlumiče a tak zůstaneme i v našem článku u
tohoto zkráceného názvu. |
|
Pro funkci zadních tlumičů platí
bezezbytku to co bylo řečeno v předešlém článku k tlumičům předním
- klikni zde -
s tím rozdílem, že zadní tlumiče jsou v drtivé většině případů
konstruované jako nerozebíratelné neboli bezúdržbové. V praxi to tedy
znamená, že jejich náplň stejně jako těsnící prvky (simerinky) jsou
celoživotní a při poruše se mění jako celek. Vzhledem k tomu, že žijeme v
česku tak již vidím některé z vás jak při přečtení předchozí věty
nadskočíte půl metru nad židličku s tím že znáte chlápka který ty
nerozebíratelné tlumiče běžně opravuje a to za pár kaček. |
|
|
Ovšem vlastní (do značné míry problematická)
oprava funkce zadních tlumičů není náplní tohoto článku a tak se pojďme
věnovat tématu. |
Věrni mottu série těchto článku
"co dělat aby ....." si řekneme vše podstatné
pro předejití velmi reálného problému se zadními tlumiči nejen u VS 1400. |
exkurz : |
absolutní pohodu přenádherného jarního dne
(kdy jsme se vydali za kůží) nemohla pokazit ztráta ocasu foto
č.1
ani ztracení podsedadlového krytu foto č.2 ba ani nenadálá exploze
antipichu foto č.3+4 nám na náladě neubrala. Tyto drobnosti
(pokud se jede ve velké partě) k motorkám prostě patří a tak po
dosažení cíle foto č.5 bylo pouze otázkou co se přihodí na zpáteční
cestě...... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.1 |
foto č.2 |
foto č.3 |
foto č.4 |
foto č.5 |
|
|
|
|
|
|
Cesta zpátky v krásném dnu ubíhala až
nehorázně rychle a bylo nádherné ve zpětných zrcátkách sledovat jak se had
našich mašin vlní krajinou ve vzorné koloně která se však po projetí kruháče v Novém Městě
na Moravě začala natahovat do té míry až se zastavila. Důvod byl prostý -
porucha jednoho ze strojů jedoucího v zadní části kolony. No porucha
stroje není to pravé slovo - přesněji by mělo být řečeno : rozpadnutí
se zadního tlumiče. Samo sebou za jízdy. Jak k tomu došlo jsem se
dozvěděl až z pozdějšího vyprávění které by dalo na samostatný článek
Vzpomenu jen Kadlákova slova : koukám co se to děje neb mně
"předjíždělo" po asfaltu skákající péro...... péro při své "jízdě"
udeřilo jednu tandemistku po noze takže Kapitán (na jehož Introši došlo
k samovolné rozborce zadního tlumiče viz. foto č.6+7) byl
později nařknut, že holky mlátí pérem po nohách....
Vzhledem k tomu že vše dopadlo pouze technickou újmou stroje bylo těch
vtipných poznámek opravdu na článek, ale vraťme se k tématu.... |
|
Příčina : |
|
jestliže jsem v úvodu
článku uvedl že tato nebo podobná příhoda je velmi reálná pak mi
skutečně můžete věřit neboť zde popsaná samovolná rozborka zadního
tlumiče (přirozeně za jízdy a v ten nejméně vhodný okamžik) se
již stává evergreenem....... |
Důvod je prostý -
povolená kontramatka viz. foto č.8 na oku zadního
tlumiče ovšem příčina jejího povolení již tak jednoznačná není. |
foto č.6 |
Již se stává pomalu
pravidlem, že novější ročníky mají více výrobních |
foto č.7 |
|
nedodělků jak ty starší. V našem konkrétním případě jde
o to, že na závit pístnice není u novějších ročníků ve výrobním závodě
aplikováno lepidlo proti povolení a tak uvolnění pístnice z horního oka
tlumiče aretuje pouze kontramatka což je (jak prokazuje provoz)
naprosto nedostatečné. Starší ročníky měli pístnici aretovanou nejen
kontramatkou, ale také závitovým
lepidlem ovšem i zde vlivem stárnutí a únavy pryžového dorazu dochází také
k uvolnění. Proto jsem již před léty uvedl v jednom ze svých
článků - cituji z článku : 18. Dotažení
všech šroubových spojů : nepodceňujte tuto část
předepsaného servisu a skutečně poctivě |
|
zkontrolujte všechny šroubové spoje. Sem samozřejmě
patří i horní oka zadních tlumičů... |
foto č.8 |
No jo - no. Ono se to snadno napíše :
zkontrolujte dotažení horního oka zadního tlumiče, ale dostat s ke
kontramatce potažmo zkontrolovat její dotažení již tak snadné nebude neboť
se musí (pro tento kontrolní |
|
video wmv |
|
|
|
|
|
23,2 MB |
|
a servisní úkon) výrazně stáhnout pružina která
(ač se zadní tlumiče jeví jako měkké) má značné předpětí.
|
Jak na to
: |
stažení
pružiny zadního tlumiče lze provést pomocí dvou kamióňáckých kurtů
ovšem musím důrazně upozornit, že se při takto stahované
pružině budete pohybovat na hraně neboť pokud se vám při stahování
pružiny kurt smekne (což je velmi reálné) může |
|
vám rázově uvolněná pružina zkazit nejen zbytek dne..... |
Vzhledem k tomu, že se tento servisní úkon
stal (v
poslední době) velmi žádaným, ale také s přihlédnutím k svrchu řečenému
neboli proto že jsme již docela dlouho tahali
čerta za ocas, bylo na čase zapojit do akce to co nosím na krku a dát
vzniknout poměrně zdařilému stahováku - viz video. |
Stažením pružiny viz foto č 9
si uděláme dostatečný prostor k jakékoli další akci. Záměrně píši k
jakékoli další akci nikoli k utažení kontramatky neboť utažení
kontramatky je pouze polovičaté řešení. Doporučuji přinejmenším
stočit oko tlumiče z pístnice, očistit závit, odmastit a do závitů
aplikovat Loctite 242 - klikni -
|
|
Upozornění : u
některých tlumičů (převážně staršího data výroby kdy se tyto oka ještě
lepily) se vám může stát, že oko nepůjde z pístnice stočit případně že
půjde obtížně povolit. V takovémto případě je nutné oko nahřát horkovzduškou.
Nepřežeňte to však s teplotou ať |
si neupečete silentblok jenž je zalisován v oku
tlumiče. |
foto č.9 |
Je dost možné, že vás napadne otázka :
proč oko tlumiče stáčet, když (jak píšeš) je možné že bylo "nalepené".
Jednak
(ověřeno praxí) těch ok které opravdu drží bude méně jak toho
pověstného šafránu a druhak není od věci tuto |
|
akci spojit s výměnou pryžových dorazů které bývají
mnohdy v žalostném stavu a právě tuto výměnu nelze provést bez
demontáže horného oka tlumiče z jeho pístnice. |
Pokud se rozhodnete
pryžové dorazy vyměnit pak jednoznačně doporučuji záměnu originálních
za větší (delší - viz. foto č.10) Nebudete věřit
jaký efekt tato záměna přinese. Doraz tlumiče (tedy moment kdy
"vymetete" pořádnou díru a tlumiče jdou skutečně na doraz) bude o
poznání kultivovanější (měkké dosednutí). |
Ono se to snadno řekne
- použít větší (delší) ale kde je vzít když se v nabídce běžné |
foto č.10 |
maloobchodní sítě nenabízejí?
|
|
Ten kdo již nějakou tu úpravu na svém
stroji dělal mi jistě dá za pravdu že největší problém je vždy s pryžovými
komponenty avšak jak jsem již jednou poznamenal - žijeme v česku
a díky bohu stále platí pořekadlo o zlatých českých rukách. |
|
Dobrá rada : |
|
pokud
tedy máte ve svém okolí šikovného soustružníka stačí zakoupit dorazy
ze Škody Forman a pustit se do díla. Avšak pozor tyto dorazy Škody
Forman se nabízejí v několika provedení (materiálovém) a tak si
probůh nekupte polyuretanové, ale zcela normální |
|
pryžové nebo chcete li gumové
|
foto č.11 |
Další postup je myslím dostatečně zřejmí
ze zařazeného fota č 11
takže k tomuto již pouze telegraficky A) pryžový doraz Škody Forman
B) zde je vidět která část dorazu byla použita. C)
soustružníkem zhotovený doraz. D) původní tedy originální doraz
zadních tlumičů stroje VS 1400 Intruder |
|
Dlužno
ještě dodat, že vás soustružník za tuto zakázku nebude příliš chválit neboť pokud nemá
odsávání tak si při této akci zaser..... celou soustružnu jemným
gumovým prachem |
Pokud jste
pozorně četli tak vám v článku zcela jistě neušla má poznámka, že je
tento servisní úkon v poslední době velmi žádaným (což bylo mimo
jiné i podnětem pro vznik stahováku). |
Nemenšímu zájmu se však v poslední době těší
také delší dorazy |
foto č.12 |
a vzhledem k tomu, že
jsem nechtěl aby se na mně můj soustružník |
|
|
foto č.12a |
naštval - zadal jsem mu vyrobit "pouze" formu a
vlastní zhotovení těchto gumových dorazů jsem svěřil profi dílně. Jak se
jim "upečení" dorazů povedlo můžete posoudit na snímcích č.
12 + č.12a . |
Co
říci v závěru? |
člověk nemusí být zrovna ekonom aby zvážil
všechna pro a proti. Pokud tak přesto uděláte, zcela jistě vám vyjde že
není nad čím váhat.... |