|
Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/technika/znaceni/motorovych_oleju.php:88) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3 Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/technika/znaceni/motorovych_oleju.php:88) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3 Profa (34.103) 28.01.2008 09:01 Marconi já zírám. Já myslel, že jsi jen na vysílačky :-) ještě by mě zajímalo,v čem jsou ty syntetické oleje ´výhodnější´. Každopádně díky za super článek. Profa Marconi (msm.cz) 28.01.2008 11:07 Ahoj Profesore, to víš, vysílačky to je moje, o tom bych mohl vyprávět hodiny. Ale k syntetice. Zásadní přínos syntetických olejů je v tom, že zanechávají určitý tenký ochranný film na mazaných místech a součástkách motoru i po delším odstavení. Minerální olej stéká do olejové vany, ochranný film se ztenčuje, trhá a objevují se místa bez olejového filmu. Po nastartování pak chvilku trvá, než je motor a všechny jeho části dokonale promazán (je to v jednotkách sekund). Mluvíme-li o syntetických esterových olejích, jejich výhodnější vlastnosti oproti minerálním olejům se projevují zejména v lepších nízko i vysokoteplotních vlastnostech oleje, vysokou pevností mazacího filmu, čímž je zajištěno dokonalé mazání v širokém spektru režimů motoru. Syntetické esterové oleje vykazují lepší tepelnou stabilitu, lépe redukují tření pohyblivých částí. Neznamená to však, že minerální olej je nějaký přežitek a patří do historie, naopak. Díky jejich určité „nedokonalosti“ mají i některé příznivé vlastnosti – například méně kvalitní minerální oleje vykazují paradoxně vyšší pevnost mazacího filmu díky sirným sloučeninám (ty mají výborné protioděrové vlastnosti) než například PAO syntetika. Ostatně současné minerální oleje jsou svoji kvalitou někde úplně jinde, než bývaly kdysi. Pevnost mazacího filmu je vůbec kapitola sama pro sebe. Ideální stav je ten, kdy jednotlivé součásti se nedotýkají a jsou separovány vrstvičkou oleje. Působením sil je olej vytlačován z těchto ploch, vrstva oleje je tenká (roli hraje viskozita, teplota, zatížení oleje, rychlost pohyblivých částí, síly tam působící, atd.) a o tom, zda se neporuší, „nepotrhá“, a neobjeví se místa „suchá“, vypovídá HTHS viskozita – pokud se nemýlím, je zjišťována za teploty oleje 150 stupňů C. Ale zpět k otázce. V našem případě pomaloběžných 4-taktů, si dovoluji tvrdit, že je jedno, zda používáš olej syntetický či minerální. Esterová syntetika má význam zejména pro vysokootáčkové motory s velkým měrným výkonem. Jak jsem říkal Generálovi – čím víc se hroužíš do problematiky olejů, tím více poznáváš, že v olejích není nic jen černobílé. Z pohledu našich nízkootáčkových strojů je podstatné dodržet předepsanou viskozitní třídu a předepsané výkonnostní parametry oleje, než jeho druh (minerální, syntetika). To je můj názor. Syntetikou nepřestřelíš, minerálním olejem nic nepokazíš. Pro minerální oleje většinou hovoří i příznivější cena. Profa (34.103) 28.01.2008 17:39 Ty jo zírám. Kde jsi k těmhle znalostem přišel? Moc tomu nehovím, jen vím, že když jsem z minerálního 10W 40 přešel na syntetický, tuším 5W 40 tak mi to vždycky tak prvních 200-400 km jelo jak namydlený blesk a netuším čím to. Každopádně díky za odpověď:-) Filip Marauder (nextra.cz) 28.01.2008 22:29 Jen moje laická poznámka k intervalům výměny oleje. Dle mého názoru předepsaný interval výměny oleje je opravdu jen velmi orientační a je to jakýsi průměr optimálních hodnot s obrovským rozptylem. Svědčí pro to mnoho faktů. Například Suzuki udává pokud vím u všech svých strojů interval výměny oleje 6000 km a jaksi nerozlišuje jestli se jedná o dvouválcového jedenapůllitrového intrudera s 60 koněma při 5000 ot/min nebo čtyřválcovou šestistovku GSX-R se 120 koněma při 14 000/min. (hodnoty berte jako přibližné)Je zcela zřejmé že v těchto strojích se bude olej opotřebovávat diametrálně odlišně a přesto mají stejný interval výměny. Naopak třeba Honda má pro změnu interval výměny oleje 10 tis. U některých aut se mění olej po 10 tis km, u jiných srovnatelný tentýž olej po 50 tis km. Před lety tuším Mazda oficiálně vydala doporučení že i u starších ročníků aut prodlužuje interval výměny oleje z 10 na 15 tis. Takže ono je to opravdu jen baj očko a záleží na spoustě faktorů kdy olej měnit. Někdy může být předepsaný interval příliš krátký, jindy naopak příliš dlouhý v závislosti na provozních podmínkách, seřízení motoru atd. atd. Marconi (eurotel.cz) 29.01.2008 09:24 Ahoj, ano, doporučený interval výměny oleje je „jen“ doporučený, nejedná se o exkatní hodnotu. Nicméně je stanoven tak, aby při jeho dodržování docházelo jen k malému opotřebení motoru a nezkracovala se zbytečně jeho životnost. Opotřebení oleje je závislé na konkrétním typu motoru, jeho provedení, konstrukci, atd., a samozřejmě také na režimu jízdy. Jak jsem již uvedl, pokud jen popojíždíme, většinu kilometrů najíždíme ve městě, časté studené starty a krátké přejezdy, je vhodné doporučený interval výměny zkrátit o cca 25-30%. Běhěm studeného chodu motoru vzniká v oleji mnoho kyselých korozivních látek a olej tak rychleji degraduje, jejich příliš velká hladina pak způsobuje korozi motoru a jeho částí. Každý olej má však jistou tzv. alkalickou rezervu, která tyto kyselé produkty do určité hladiny neutralizuje. Exaktně lze stanovit výměnný interval tak (v mém motoru, při mém stylu jízdy), že po dosažení výměnného intervalu (ujetí příslušného počtu km) odevzdám olej k expertize. Dozvím se, zda jsem jej již měl vyměnit dříve a nebo zda je olej stále v dobré kondici a výměnný interval mohu posunout. Ale myslím, že to už přesahuje téma „značení olejů“ do jiné roviny. Fafa (upc.cz) 05.02.2008 11:05 Tý vole tak trobotechnik nikdy nebudu.je mnoho slov jejichš význam mi uniká,nebo dokonce zní sprostě. vždy si nechám poradit,ale tahle rada je na mě až moooc dobrá. Markoni co teda do F6C? dík a radši řekni i značku. mám sice svědomí čistý(jezdim ke Generálovi)ale jistota je jistota. i když jsem trochu okrajově chytil že jistota neni nikdy PS prosimtě je něco v čem se neorientuješ? dyk to už musí bejt nuda když všechno víš Fafa (upc.cz) 05.02.2008 11:09 nooo koukám že já se neorientuju ani v čeština.je ale zajmací ,že když mluvim tak ty hrubky nikdo nepozná Snaker (hbnet.cz) 05.02.2008 13:12 Srdečně zdravím. Jsem, co se týče olejů, naprostý laik, proto je tohle téma pro mě velice přínosný. Teprve nedávno, po 20-ti letech pouhého pokukování po chopperech, jsem zakoupil jednoho draka 650. A v manuálu jsem se dočetl, na stránkách o výměně oleje, že je nutno použít olej bez aditiv právě z důvodu společné olejové lázně, aby spojka neprokluzovala. A tady se nějak nemůžu zorientovat, jaká je vlastně nabídka takových olejů a hlavně jak je vlastně tenhle druh olej značen. Můžete někdo na tohle téma taky ztratit krátkou řeč? Díky za případnou ochotu. Marconi (eurotel.cz) 10.02.2008 20:33 FAFO, kdepak, ja nevim nic, zivot je tak slozitej, barevnej, ze jen lituju, ze hodne veci ve svem zivote uz nestihnu zkusit, prozit a naucit se... Takze uz nic nepribiram a mam jen svoji trojku: radio - moto - foto :-))) Oleje mne zajimaly, jezdim, mazu, a tak jsem chtel vedet co je za tim a jednou si rekl, ze by to mohlo zajimat i ostatni a tak vznikl ten clanek... Jinak TO SNAKER - s tim aditivem si hlavu u Draga 650 lamat nemusis. Totiz - mazani motockylu ma proti autu jednu zvlastnost, spojka neni sucha - takze na olej se kladou vlastne protichudne pozadavky - zjednodusene receno - olej musi mazat (kvuli motoru) a pritom zase ne az tak moc (kvuli spojce), takze ne kazdy olej co vyhovuje do auta, vyhovuje taky do masiny. Obecna zasada je - 1) dodrzet viskozitni tridu - to je to oznaceni treba 5W-30 a podobne... 2) vykonnostni tridu (nepresne kvalitu) oleje jak predepisuje vyrobce, to jsou ta dve pismena dle API - napriklad SE, SF, SG (ktere jsou s nejvetsi pravdepodobnosti urceny take pro Tveho Draga) - do motorky nikdy neptari olej urceny pro diesly, ani neni vhodne tam cpat vyssi vykonnostni tridu oleje nez stanovil vyrobce (napriklad SJ, SL) - ty resi jiny problem, totiz usporu paliva v autech, ne problematiku mokre spojky v masine; pro klid duse muzes na baleni oleje hledat klasifikaci dle JASO - MA ci MB, coz jsou oleje urcene pro mazani motocyklu (ale pro Draka oznaceni MA, MB neni vubec podminkou)... 3) do oleje nepridavat zadna aditiva, pokud je vyrobce nepripousti (a nedefinuje jaka) - aditiva jsou pridavne latky do motoroveho oleje (napriklad od spolecnosti Bishop's, ale jsou i do prevodovek, nebo i do paliva - napr. Slick 50) pro dosazeni zmenenych parametru mazani - vetsinou opet za ucelem uspory paliva a vetsi ochrany motoru. Marketingova tvrzeni a raklama jsou mnohdy fascinujici, ale budiz nestrane receno, ze jsou i nazory, ktere pred aditivy varuji a spise nez ochranu motoru predikuji jeho vetsi opotrebeni. To je ale uplne jine tema (mimochodem, Slick 50 jsem tu s kolegy v roce 1990 uvadel na trh - dodavali jsme prvni baleni tohoto aditiva). Ale zpet k motorkam - prave diku faktu, ze v masine olej maze nejen motor, ale "maci" se v nem i spojka, tyto pridavna aditiva do motockyloveho oleje nikdy nepatri!!! Takze pokud vyrobce rika olej bez aditiv, nemysli tim nejaky specialni olej, ale prave tyto pridavne latky, ktere si do oleje v urcitem pometru primichas sam. Takze pro Draka 650 - koukni do manualu - at jsi vzdelanej :-))) a pouzivej predepsany olej, nic do neho dal nepridavej. Predpokladam, ze to bude 10W-30, 10W-40 ci 15W-40 a doporucena vykonnostni trida bude SE, SF nebo SG. Volil bych tu nejvyssi predepsanou - SG (muzes ale jiste volit i nizsi predepsane - tam bys mohl snad na oleji usetrit i nejakou tu korunu) a prislusnou viskozitni tridu - myslim, ze pro podminky v CR je 10W-40 idelani olej "prvni" volby - tedy pro ty, co se nemohou rozhodnout, co je pro jejich milacka nejlepsi :-))) A to je taky vlastne odpoved pro Fafu... Snaker (43.96) 11.02.2008 17:46 TO MARCONI: Tak tomu říkám odpověď. Díky moc a když to tak porovnávám s tím, co jsem si myslel od počátku, tak zjišťuju, že jsem se ani nijak zvlášť neseknul. Fakt ještě jednou díky moc, více vyčerpávájící odpověď jsem nemohl dostat. :-))) Apropo "manuál": znám ho už pomalu nazpaměť. A zase narážím na to, cos řekl o olejích. Čím víc se do problematiky dostáváš, tím víc víš, že nic nevíš. TO VŠICHNI NA K1400: Sleduju tohle společenství lidí na K1400 už minimálně třičtvrtě roku a moc se mi zamlouvá. Hlavně je tu moje věková kategorie (je mi 44 let) a taky jsem přesvědčenej, že tady to je o něčem jiným než jen o tom bejt frajer na superbiku. Hodlám se připojit, ale až budu mít co nabídnout. Nemám ještě ani pořádný fotky. Můžu nabídnout radu z herpetologie (tomu se věnuju minimálně 20 let) a z oboru digitální fotografie a webové aplikace, ale motorkou jsem si udělal radost až teď a teprv se seznamuju s "novou milenkou". Petr Brno (karneval.cz) 12.02.2008 19:19 Pro Snakera , Marconi odpustí . Jak to , že nemáš co nabídnout ? Přečetl jsem si to od Tebe dvakrát a myslím , že můžeš nabídnout svoji povahu . Já ji beru . Je to víc , než fotka nějaké motorky . Snaker (43.96) 12.02.2008 21:25 Joooo, tak tahle řeč mě moc potěšila. Petře díky za ta slova. Jen mě to utvrzuje v tom, že se v K1400 jedná o jedinečnou sortu lidí. Ale to už nepatří sem, tedy pod rubriku "Oleje". Snad se jednou potkáme osobně, abysme dali řeč. Člověk, který mi po pár psaných větách natolik věří, stojí určitě za osobní poznání. Marconi (eurotel.cz) 12.02.2008 21:28 To Snaker - jak říká Petr Brno... Takže ať Drak slouží k plné spokojenosti a třeba někdy na vyjížďce... Luboš Štětí (rionet.cz) 18.01.2009 18:07 Zdravím Vás všechny, po přečtení celého souboru otázek a odpovědí by mě zajímalo taky to když jsem si koupil (před 3 měsíci) VS800 a chci měnit olej tak nevím zda je tam minerální a nebo syntetika. Může mi někdo poradit co mám dělat? Předem děkuji. Nodzi (poda.cz) 19.01.2009 14:44 Luboši, napiš do fóra tady na webu. Tam najdeš pro svou motorku mnoho kvalitních odpovědí. Navíce jsou tam lidi co Ti budou rozumět a ty jim. Jurkes (easycm.cz) 11.09.2010 15:02 Marconi prosím o radu kolik dcl oleje se dává do předních tlumičů u Drag Stara 650 clasic,nemáš s tím nějakou zkušenost,nemužu to nikde najít díky Miláno (mujmail.cz)3 (upcbroadband.cz) 30.03.2011 21:08 Marconi,beru Tě za studnici moudrostí.Něco jsem o olejích také slyšel, ale přečtením Tvých článků jsem si doplnil vzdělání.Bohužel nesedlám žádného choppera, ale kočíruji jen obyčejné auto Citroen C4.Přesto mě zajímá, jestli firemní náklonnost Citroenu k olejům TOTAL je jen vlastenecká povinnost a nebo TOTAL,konkrétně TOTAL QARTZ 9000 5W-40 má takovou alkalickou rezervu, že snese 30 000km (nebo 2 roky).Zajímají mě právě ty 2 roky, kdy jsem "svátečně" najezdil 17000 km. Proto mám dotaz, jestli hnětením v motoru se započetím oxydace oleje a jeho saturováním různými zbytky (síra a pod.)dochází k takovému znehodnocení, které nutí k výměně po 2 letech? A jak je to s nepoužitým syntetickým olejem v načatém 5litrovém uzavřeném kanystru? Dá se mluvit o znehodnocení oxydací? Pokud bych se měl držet 2leté výměnné lhůty, jsem rozhodnut přejít na levnějšího výrobce,než je TOTAL při zachování výkonnostní třídy oleje. Zdravím a předem děkuji za odpověd´. |
||
zpět na úplný začátek WEBu |
||
Chopper a cruiser |