Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti. Ptejte
  se raději : "co dělat aby ....."
    Probuzení spícího tygra .......

 

     Při pohledu na úvodní foto našeho článku se ani nechce věřit, že byl tento snímek pořízen před necelými čtrnácti dny (12.03.05). Přestože „paní“ zima jistě asi neřekla své poslední slovo, nic to nezmění na tom faktu, že to má již dávno s p o č í t a n ý !!!!!
     Docela jistě, celá řada z vás, již pavučinu z výfuku vymetla, přesto připojím pár rad pro „oživení“ spící máši.
     I když se v některých případech bude hovořit o VS 1400, drtivou většinu z toho co je zde napsané můžete aplikovat na většinu strojů našeho stylu. Pokud v tomto článku dojdu k části, které je na našich stránkách věnován samostatní článek - zmíním ji pouze okrajově a v textu nechám "živý" hypertextový odkaz na podrobné vysvětlení.
   Je jasné, že první a bezproblémový start bude velmi ovlivněn tím, jak kdo "zazimova" a dle tohoto se také postup
při uvedení do provozu po takovéto dlouhodobé odstávce bude lišit. Proto je snad každému jasné, že některé úkony které jste opomněli udělat před odstavením stroje  - klikni zde -  bude dobré udělat alespoň před prvním vyjetím.
1. Jestliže jste před zimním odstavením do nádrže nenalili Velfobin tak to udělejte alespoň nyní (Velfobin by se měl nechat běžně koupíte na takřka každé pumpě)

2. Odkalte karburátory a pokud má nádrž vypoušťák  - pak i nádrž.
3. Osadíme - jak doufám v teple skladovaný a na 100% nabitý akumulátor - klikni zde - .  Toto - tedy plnohodnotné nabití akumulátoru je pro první start opravdu velmi důležité.
4. Vytočte svíčky (jak doufám tak jste tam přes zimu měly staré vyřazené)
5. Bez zmačknuté spojky, se zařazeným neutrálem a bez plynu zmačkněte startér. Tímto by
se mělo ozvat benzínové čerpadlo, které naplní karburátory. Zvuk benzínového čerpadla je zcela charakteristický - uslyšíte rychlé jakoby duté cvakání. Tento zvuk se bude s plněním karburátorů postupně měnit, až zcela utichne. Znamená to jedno jediné - karburátory by měly být naplněné. Pozor - může se stát a to vinou oxidace, že některý nebo oba karburátory neuzavřou přívod benzínu a tím pádem vám začne téct benzín přepadovou hadičkou pod motorku. V tomto případě je nezbytně nutné sundat nádrž a vnitřek karburátoru dokonale vyčistit. Většinou zůstává „vyset“ plovák na karburátoru zadního válce  - klikni zde - . Pokud budete sundávat nádrž nezapomeňte, před odpojením dvou benzínových hadiček, zavřít přídavný kohout, který je umístněný na hliníkové „kostce“ v zadní části nádrže. Rovněž je velmi důležité označit si (pokud tak není originálně), levou a pravou hadičku, čímž se eliminujete jejich prohození při zpětné montáži. V případě, že tyto hadičky navzájem prohodíte bude to mít za příčinu, že vyjedete rezervu benzínu při přepnutém  kohoutu na normální provoz. Co to znamená každý ví - "česká tlačenka". Rovněž nezapomeňte při zpětné montáži nádrže otevřít přídavný kohout na hliníkové „kostce“.
6. Velmi důležité a velmi často opomíjené je promazání bovdenů obou dekompresorů. Jak jistě víte VS 1400 má na každém válci dekompresor, který usnadňuje startování. Tyto dekompresory jsou při startování automaticky ovládané pomocí lanka. Pokud však lanko vázne v bovdenu mohla by být činnost dekompresorů částečně nebo úplně nefunkční, což by způsobilo velké problémy při startování. Bovdeny proto řádně promažeme, nejlépe pomocí oleje ve spreji. Pokud nemáte může posloužit například olejem naplněná injekční stříkačka - kde si jí opatřit, radit nebudu.
7. Pokud tedy máte již naplněné karburátory, přepadem neuniká benzín a promazali jste bovdeny dekompresorů - zmáčkněte spojku, přidejte trochu plynu a zastartujte. Ne na dlouho, plně by mělo postačit, aby se každý píst 3 až 5x „převalil“ (je dobré volně přehodit přes otvory po svíčkách hadřík aby vám z válců "vyfrkaný" olej neznečistil celý motorový prostor). Tímto jste odstranily olej z válců, který jste - jak doufám, do každého válce před zimou aplikovali.

8. Osaďte vyprané a předepsaným olejem namazané vzduchové filtry, které jste (jak opět
doufám) skladovali v suchém prostředí.
9. Namontujte svíčky - je nesmírně důležité aby byli suché, čisté a kontakty měli předepsanou vzdálenost (pokud jste je tam měli celou zimu nebude to moc dobré a není od věci je dát na krátkou dobu ke zdroji tepla - třeba fén atd... V krajním případě je možné použít i zapalovač), dejte sytič naplno a bez plynu zastartujte. Mělo by se ozvat uchu lahodící bublání zvolna se zahřívající šelmy.
10. Jelikož jste hladinu oleje (pokud máte pak i stav a hladinu chladící kapaliny), stav a nahuštění pneumatik, funkčnost brzd a hladinu brzdové kapaliny jakož i osvětlení (včetně brzdového světla a blinkrů) a těsnost všech spojů dříve zkontrolovali - nebrání vám již nic v cestě za novými fantastickými zážitky.
   Nesmírně důležité je to, aby jste po prvním startu stroj skutečně projeli. Pokud to neuděláte, nedojde k žádoucímu vypálení veškerých usazenin vzniklých odstávkou stroje. Jestliže tedy stroj řádně neprohřejete (nejlépe dostatečně dlouhou jízdou) dá se očekávat, že dříve nebo později dojde k zanesení svíček, trysek karburátorů......
   Možná, ale nebude od věci  ještě si zopakovat to - co by měla obsahovat běžná údržba.
Interval pro výměnu / kontrolu km
Interval pro výměnu / kontrolu mil
Doba při nedodržení  km měsíců

1.000

6.000

12.000

18.000

24.000

600

4.000

7.500

11.000

15.000

2

12

24

36

48

1.

Baterie

-

i

i

i

i

2.

Vzduchové filtry

Vyperte každých 4.000 mil (6.000 km)

3.

Zapalovací svíčky

-

i

v

i

v

4.

Benzínový kohout

i

i

i

i

i

5.

Motorový olei + filtr

v

v

v

v

v

6.

Volnoběh motoru

i

i

i

i

i

7.

Bovdeny dekompresorů

i

i

i

i

i

8.

Kardan – olejová náplň

v

-

i

-

i

9.

Spojková hadička

i

i

i

i

i

Výměna po 4 létech provozu *

10.

Spojková kapalina

i

i

i

i

i

Výměna po 2 létech provozu *

11.

Brzdy

i

i

i

i

i

12.

Brzdové potrubí

i

i

i

i

i

Výměna po 4 létech provozu *

13.

Brzdová kapalina

i

i

i

i

i

Výměna po 2 létech provozu *

14.

Pneumatiky

i

i

i

i

i

15.

Krk řízení

i

i

i

i

i

16.

Přední vidlice

i

-

i

-

i

17.

Zadní tlumiče

i

-

i

-

i

18.

Dotažení všech šroubových spojů

u

u

u

u

u

v = výměna
= inspekce (kontrola, seřízení, dolití)
u = utáhnout
   Tabulka zde uvedená sice mluví velice jasně, ale myslím nebude od věci si v další části článku k jednotlivým bodům
údržby povědět trochu více - alespoň ve všeobecné rovině

klikni pro pokračování článku :

 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser