|
Motto
: "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně
špatné zkušenosti. Ptejte |
|
se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Probuzení
spícího tygra ....... |
|
|
|
|
|
|
Při pohledu na úvodní foto našeho článku se
ani nechce věřit, že byl tento snímek pořízen před necelými čtrnácti dny
(12.03.05). Přestože „paní“ zima jistě asi neřekla své poslední slovo, nic
to nezmění na tom faktu, že to má již dávno s p o č í t a n ý !!!!! |
|
Docela jistě, celá řada z vás, již pavučinu
z výfuku vymetla, přesto připojím pár rad pro „oživení“ spící máši. |
|
I když se v některých případech bude hovořit
o VS 1400, drtivou většinu z toho co je zde napsané můžete aplikovat na
většinu strojů našeho stylu. Pokud v tomto článku dojdu k části, které je na našich
stránkách věnován samostatní článek - zmíním ji pouze okrajově a v textu
nechám "živý" hypertextový odkaz na podrobné vysvětlení. |
|
Je jasné, že první a bezproblémový start
bude velmi ovlivněn tím, jak kdo "zazimova" a dle tohoto se také postup
|
|
|
při uvedení do provozu po takovéto dlouhodobé odstávce
bude lišit. Proto je snad každému jasné, že některé úkony které jste
opomněli udělat před odstavením stroje
- klikni zde -
bude dobré udělat alespoň před prvním vyjetím. |
1. Jestliže jste před zimním odstavením do nádrže
nenalili Velfobin tak to udělejte alespoň nyní (Velfobin
by se měl nechat běžně koupíte na takřka každé pumpě) |
|
2. Odkalte karburátory a pokud má nádrž vypoušťák - pak i nádrž. |
3. Osadíme - jak doufám v teple skladovaný a na
100% nabitý akumulátor
- klikni zde -
. Toto - tedy plnohodnotné nabití akumulátoru je pro
první start opravdu velmi důležité. |
4. Vytočte svíčky (jak doufám tak jste tam přes
zimu měly staré vyřazené) |
5. Bez zmačknuté spojky, se zařazeným neutrálem a
bez plynu zmačkněte startér. Tímto by |
se mělo ozvat benzínové čerpadlo,
které naplní karburátory. Zvuk benzínového čerpadla je zcela
charakteristický - uslyšíte rychlé jakoby duté cvakání. Tento zvuk se bude s
plněním karburátorů postupně měnit, až zcela utichne. Znamená to jedno
jediné - karburátory by měly být naplněné. Pozor - může se stát a to vinou
oxidace, že některý nebo oba karburátory neuzavřou přívod benzínu a tím
pádem vám začne téct benzín přepadovou hadičkou pod motorku. V tomto případě
je nezbytně nutné sundat nádrž a vnitřek karburátoru dokonale vyčistit.
Většinou zůstává „vyset“ plovák na karburátoru zadního válce
- klikni zde -
. Pokud budete
sundávat nádrž nezapomeňte, před odpojením dvou benzínových hadiček, zavřít
přídavný kohout, který je umístněný na hliníkové „kostce“ v zadní části
nádrže. Rovněž je velmi důležité označit si (pokud tak není originálně),
levou a pravou hadičku, čímž se eliminujete jejich prohození při zpětné
montáži. V případě, že tyto hadičky navzájem prohodíte bude to mít za
příčinu, že vyjedete rezervu benzínu při přepnutém kohoutu na normální
provoz. Co to znamená každý ví - "česká tlačenka". Rovněž nezapomeňte při
zpětné montáži nádrže otevřít přídavný kohout na hliníkové „kostce“. |
6. Velmi důležité a velmi často opomíjené je
promazání bovdenů obou dekompresorů. Jak jistě víte VS 1400 má na každém
válci dekompresor, který usnadňuje startování. Tyto dekompresory jsou při
startování automaticky ovládané pomocí lanka. Pokud však lanko vázne v bovdenu mohla by být činnost dekompresorů částečně nebo úplně nefunkční, což
by způsobilo velké problémy při startování. Bovdeny proto řádně promažeme,
nejlépe pomocí oleje ve spreji. Pokud nemáte může posloužit například olejem
naplněná injekční stříkačka - kde si jí opatřit, radit nebudu. |
7. Pokud tedy máte již naplněné karburátory,
přepadem neuniká benzín a promazali jste bovdeny dekompresorů - zmáčkněte
spojku, přidejte trochu plynu a zastartujte. Ne na dlouho, plně by mělo
postačit, aby se každý píst 3 až 5x „převalil“ (je dobré volně přehodit
přes otvory po svíčkách hadřík aby vám z válců "vyfrkaný" olej neznečistil
celý motorový prostor). Tímto jste odstranily olej z válců, který jste -
jak doufám, do každého válce před zimou aplikovali. |
|
8. Osaďte vyprané a předepsaným olejem namazané
vzduchové filtry, které jste (jak opět |
doufám) skladovali v suchém prostředí. |
9. Namontujte svíčky - je nesmírně důležité aby
byli suché, čisté a kontakty měli předepsanou vzdálenost (pokud jste je
tam měli celou zimu nebude to moc dobré a není od věci je dát na krátkou
dobu ke zdroji tepla
- třeba fén atd... V krajním případě je možné použít i zapalovač), dejte sytič naplno a bez
plynu zastartujte. Mělo by se ozvat uchu lahodící bublání zvolna se
zahřívající šelmy. |
10. Jelikož jste hladinu oleje (pokud máte pak
i stav a hladinu chladící kapaliny), stav a nahuštění
pneumatik, funkčnost brzd a hladinu brzdové kapaliny jakož i osvětlení (včetně brzdového světla a blinkrů)
a
těsnost všech spojů dříve zkontrolovali - nebrání vám již nic v cestě za novými
fantastickými zážitky. |
Nesmírně důležité
je to, aby jste po prvním startu stroj skutečně projeli. Pokud to neuděláte, nedojde k žádoucímu vypálení veškerých usazenin vzniklých odstávkou
stroje. Jestliže tedy stroj řádně neprohřejete (nejlépe dostatečně
dlouhou jízdou) dá se očekávat, že dříve nebo později dojde k zanesení
svíček, trysek karburátorů...... |
|
Možná, ale nebude od věci ještě
si zopakovat
to - co by měla
obsahovat běžná údržba. |
|
Interval pro
výměnu / kontrolu |
km |
Interval pro
výměnu / kontrolu |
mil |
Doba při nedodržení km |
měsíců |
|
1.000 |
6.000 |
12.000 |
18.000 |
24.000 |
600 |
4.000 |
7.500 |
11.000 |
15.000 |
2 |
12 |
24 |
36 |
48 |
1. |
Baterie |
- |
i |
i |
i |
i |
2. |
Vzduchové filtry |
Vyperte každých 4.000 mil (6.000 km) |
3.
|
Zapalovací svíčky
|
- |
i |
v |
i |
v |
4. |
Benzínový kohout |
i |
i |
i |
i |
i |
5. |
Motorový olei + filtr |
v |
v |
v |
v |
v |
6. |
Volnoběh motoru |
i |
i |
i |
i |
i |
7. |
Bovdeny dekompresorů |
i |
i |
i |
i |
i |
8. |
Kardan – olejová náplň |
v |
- |
i |
- |
i |
9. |
Spojková hadička |
i |
i |
i |
i |
i |
Výměna po 4 létech provozu * |
10.
|
Spojková kapalina
|
i |
i |
i |
i |
i |
Výměna po 2 létech provozu * |
11.
|
Brzdy
|
i |
i |
i |
i |
i |
12.
|
Brzdové potrubí
|
i |
i |
i |
i |
i |
Výměna po 4 létech provozu * |
13.
|
Brzdová kapalina
|
i |
i |
i |
i |
i |
Výměna po 2 létech provozu * |
14.
|
Pneumatiky
|
i |
i |
i |
i |
i |
15. |
Krk řízení |
i |
i |
i |
i |
i |
16. |
Přední vidlice |
i |
- |
i |
- |
i |
17. |
Zadní tlumiče |
i |
- |
i |
- |
i |
18. |
Dotažení všech
šroubových spojů
|
u |
u |
u |
u |
u |
|
|
v
=
výměna |
i
=
inspekce (kontrola, seřízení, dolití) |
u
=
utáhnout |
|
Tabulka zde uvedená sice mluví velice jasně,
ale myslím nebude od věci si v další části článku k jednotlivým bodům |
údržby povědět trochu více - alespoň ve všeobecné rovině |
|
klikni pro pokračování článku
: |
|