|
|
|
|
|
Dlouhodobé ustájení
aneb uložení "máši" nejen k zimnímu
spánku ... |
|
|
|
|
A je zde zase. I když je kalendářně stále
ještě podzim, paní zima o sobě už dává vědět doslova na každém
kroku. Ne že bych jí neměl rád, dokonce se na ní z barové židličky skrz
okno horské chaty velice rád dívám, ale co naplat, tato zábava je finančně
velice náročná a vzhledem k tomu, že do našich končin toto období přichází
se železnou pravidelností, tak nezbývá nežli se s tímto faktem smířit a
přijmout náležitá opatření aby nám toto období nedělalo vrásky na čele |
|
ještě při příchodu jara. |
Ilustrační foto
1až 3 |
|
Pro nás jedním z nejdůležitějších opatření
bude, postarat se o to aby jsme s příchodem jara osedlali svůj stroj
přinejmenším ve stejné kondici v jaké jej v těchto dnech ukládáme. Je sice
pravda, že takřka na každém moto. WEBu naleznete článek s touto tématikou,
avšak některé články ve vás mohou vyvolat spoustu dalších otázek a
jiné zase zacházejí do (pro běžné zazimování) zcela zbytečných
detailů při jejichž |
|
|
|
čtení nabýváte dojmu, že stroj bude uskladněn pro
příští generace
. Jak tedy správně
postupovat a udělat jen to - co je skutečně nutné udělat? Dříve
nežli si tuto problematiku objasníme rád bych předeslal, že skutečně nemá
smysl dělat více nežli je nutné neboť časté a zcela zbytečné rozebírání
některých částí motocyklu může paradoxně přivodit problém. Oni totiž
například i závity mají svou určitou životnost a obzvláště pak
ty v hliníku. To samé platí i pro některé spony, rychloupínače atd ... |
Úvod : |
zřejmě by nikdo z nás nebyl proti mít svůj
stroj přes zimu "ustájený" pěkně v teploučku a pokud možno ve své
blízkosti (foto 2
). Reálnost takovéhoto
"přezimování" je však velmi malá - přesto bychom měli svému stroji
zajistit lepší zimoviště nežli je tomu na snímku 3. Jaká by tedy
měla být garáž v níž plánujeme odstavit svou "mášu"? Vzhledem k tomu, že
málo kdo z nás má na výběr nebudeme tomuto tématu věnovat příliš prostoru. |
Garáž : |
ideální je taková, která má stálo
teplotu a je úplně jedno zda je to 2°C nebo 20°C. Nejhorší pro náš
stroj je - pokud se v garáži často a velice rychle mění teplota - což bývá
velmi často i ve vytápěných garáží. Každou rychlejší a výraznější změnu
teplot není schopen náš stroj akceptovat okamžitě. Projeví se to na něm
tak - že se "orosí" což není dobré zejména pro části a díly náchylné ke
korozi (hliníkové díly, vnitřek motoru ..). Proto ani parkování v
garáži kde součastně parkujete motocykl a v zimě často používaný automobil
nebude moc vhodné. Při každém příjezdu auta s nasolenými koly váš vůz ve
vytopené garáži velmi rychle vysychá a klima které je v té chvíli v garáži
není nepodobné |
Ideální garáž
|
tomu které je v
přímořských oblastech. Jestliže tedy nemáte jinou možnost nežli
parkovat
|
|
svůj stroj
v společných prostorách s v zimě často používaným autem - zajistěte
alespoň po příjezdu auta až do jeho úplného vyschnutí dobré větrání.
Jak shrnout tuto část našeho článku? Ne každá garáž je ideální - avšak
vždycky a z mnoho příčin stoprocentně platí, že i "mizerná" garáž je lepší
- nežli žádná garáž. |
Před posledním vrknutím
|
plynovou rukojeti bychom si nejdříve měli ujasnit v jakém stavu je
olej. Jestliže máte před předepsanou výměnou olejové náplně
proveďte tuto výměnu ještě nyní !!! V žádném |
|
případě nenechávejte výměnu na jaro. Starý -
opotřebený olej nemá již zdaleka takové konzervační schopnosti jako nový a
vůbec se nemusíte obávat, že se vám nová olejová náplň přes zimu
znehodnotí neboť olej v motoru nemá o mnoho horší podmínky nežli ten který
je celou zimu skladovaný mnohdy v nevhodných skladových prostorách
velkoprodejců. Myslím si, že není třeba zdůrazňovat jaký olej použít a též
to, že starý olej musíme vypouštět z ohřátého stroje. Po nalití nového
oleje stroj krátce projedeme - nejlépe k benzínce, kde si mimo dotankování
nádrže
(do plna) zakupte přípravek : Velfobin
nebo jemu
podobný a ještě přímo na benzínce aplikujte dle návodu výrobce.
Proč použít tento přípravek když v zimě jezdit stejně nebudete? K
vysvětlení se vrátím později. Před touto poslední jízdou rovněž
zkontrolujte (ten kdo má) stav chladící kapaliny. Pokud jste v létě
dolévali do chladiče pouze destilovanou vodu, zvyšovali jste bod tuhnutí
chladicí kapaliny. Změřte proto bod tuhnutí kapaliny, případně doplňte
dostatečné množství nemrznoucí směsi. Jestliže totiž kapalina v mrazech
ztuhne, může prasknout nejen chladič, ale i celý blok motoru. Chladicí
kapalina by se měla kompletně vyměnit nejméně jednou za tři roky,
protože časem ztrácí své antikorozní vlastnosti. Zkontrolujte, zda nejsou
na viditelných místech chladicí soustavy trhlinky a netěsnosti. |
Jako první |
r.v. 1999 a
2002 |
a ještě dříve nežli začnete připravovat
svou "mášu" k dlouhodobému odstavení mimo provoz - celý stroj dokonale
umyjte. Když říkám dokonale tak to myslím doslova. Proč? Použiji
malý příklad : jaký je hlavní důvod, že se kazí zuby. Laicky řečeno - že
si je nečistíme. Tím že si je nečistíme vznikne na nich "povlak" pod
kterým doslova bují různá verbež - která vám naruší sklovinu a .......
něco podobného se děje i pod nánosem nečistoty. Jestliže máte například
na drátech kol nečistotu pak se v této nečistotě drží podstatně déle vlhký
agresivní vzduch který je přímo "životodárný" pro korozi a při každé změně
teploty (orosení stroje) se |
|
|
tento proces opakuje. Mějte na paměti, že to co uschne
na jaře za hodinu bude na podzim vysychat týden. Je na to jedno krásné
úsloví : na jaře kýbl - na podzim lžíce.
|
Benzínová soustava : |
Ilustrační foto
4 |
v každé benzínové soustavě vzniká voda -
která nám dokáže velmi znepříjemnit život. V některých článcích je proto
doporučováno před odstavením stroje celou benzínovou soustavu zbavit
zbytků benzínu a nádrž, karburátory ...... nakonzervovat. Je to blbost
- promiňte mi tento výraz ale jinak jsem nemohl. Jestliže mi někdo
doporučuje před odstaveném stroje sundat víčka karburátorů, karburátory
vytřít do sucha a nakonzervovat - pak jsem jiné slovo použít nemohl. Ano v
benzínové soustavě se vytvoří voda, ale mi jsme si do benzínu ještě při
posledním tankování nalili Velfobin. Pokud nádrž má odkalovací šroub - pak
jej pro klidné
|
|
svědomí použijte. Jestliže máte v palivovém systému
vřazený filtr - pak jej vyměňte. Poté doplňte nádrž a plovákové komory
karburátoru na maximální hladinu. Odkalovat karburátory je na zimu
zbytečné. Odkalení je mnohem důležitější na jaře - ale to již bude zase
jiný článek.
|
Motor : |
kromě již provedené výměny oleje doporučuji : stlačeným vzduchem
vyfoukat prostor okolo zapalovacích svíček kolem nichž (i přes
dokonalé umytí) můžou být značné mechanické nečistoty, které by
mohli napadat do válců. |
Ilustrační
foto 5 |
Vytočit svíčky. Nechat chvilku
odvětrat spalovací prostor. Poté do každého válce stříknout (podle
objemu stroje) cca 10 - 20 ml motorového oleje. Se strojem malinko
(náklony zleva doprava) "zacvičte" tak, aby se olej rozlil po
obvodu celého pístu. Přes otvory pro svíčky přehoďte hadřík. Necháme
"odstát" a po krátkém čase (stačí 3- 5 min) motorem několikrát
(ne více jak 2- 3 úvratě) otočte. Otočení motorem můžeme
provést A) startérem. B) na stojánku při zařazeném posledním
rychlostním stupni otočíme kolem. C) při zařazeném posledním
rychlostním stupni a puštěné spojce stroj popotlačíme. Poté opětovně
do každého válce stříknout cca 5 - 10 ml motorového oleje. Na místo
demontovaných svíček osaďte staré
|
|
(je
dobré mít takovéto svíčky označené například červenou barvou) a ty
pouze velice jemně utáhněte. Na kontakty |
|
původních svíček (ty které
jste demontovali) dejte plastikové chrániče a uložte je nejen na
suchém místě - ale hlavně na takovém - kde je na jaře opět najdete
. |
|
|
|
klikni pro
pokračování článku :. |
|
|
|
|