|
Dlouhodobé ustájení
aneb uložení "máši" nejen k zimnímu
spánku ... |
|
|
|
|
Ostatní kapaliny : |
|
to co jsme si již řekli o olejové náplni
motoru a chladící kapalině platí beze zbytku též pro ostatní
olejové náplně a kapaliny. To znamená - každá náplň má svou "životnost"
která je omezená A) počtem ujetých kilometrů B) časovým horizontem C)
obojím. Vzhledem k tomu, že jsou tyto hodnoty pro každý stroj specifické
nebudeme je zde nikterak detailně rozebírat neboť každý jistě má možnost
si konkrétně pro svůj stroj zjistit za jak dlouho se má měnit brzdová
kapalina, olei v kardanu a tlumičích, proto znovu a velmi důrazně připomenu
- pokud je čas výměny z důvodu A až C pak tuto proveďte před
odstavení stroje mimo provoz!!! Důvod jsme si již řekli a je |
V-max
- drsnější nežli drsný |
|
opět stejný. Zabránění koroze a oxidace součástek a |
Ilustrační foto
6 |
dílů, která může být obzvláště u brzdové soustavy značná.
Výměnu těchto náplní můžeme provádět až po posledním vrknutí plynovou
rukojetí neboť po výměně není nutné stroj projíždět. |
|
Podvozková část |
nevyžaduje žádná zvláštní opatření ale
je zde ale. Neměli bychom zapomenout na vzduchové filtry, které jak
již název napovídá mají za úkol odfiltrovat ze vzduchu veškeré nečistoty.
Jsou konstruované tak, že pro předepsaný počet kilometru tuto činnost
provádějí naprosto bezchybně avšak veškerý prach a nečistoty ulpí na
jejich povrchu a nechávat takto |
zanesené filtry na pospas vlhkému agresivnímu prostředí
není nejlepší nápad neboť je to další místo kde se při orosení velmi
dlouho drží vlhkost. Proto filtry vyjměte a je li čas údržby z důvodu A až C
filtry vyperete a uskladněte
Ilustrační foto
7 |
(platí pro molitanové + K&N
filtry). Papírové vložky pouze vyjměte a uskladněte v suchu.
|
|
Důležité varování!
* |
nikdy opakuji nikdy neperte molitanové
+ K&N
filtry v benzínu, technickém benzínu, acetonu ani jiných
rozpouštědlech !!! Molitanové filtry vyperte v teplé vodě s
přidáním Jaru. Pro praní K&N
filtrů dodává výrobce speciální přípravek neboť filtry obsahují
bavlněná vlákna. |
Do
ústí (hrdel) karburátorů směrem od airboxu si z libovolného
kousku molitanu vystřihněte jakousi "zátku". Lehce potřete
olejem a vložte do těchto hrdel. Necpěte tam probůh hadr !!!
|
V případě že se stroj orosí (a on se orosí
mnohokrát za zimu) je lepší pokud tuto vlhkost stroj "vydýchá"
nežli pokud jí "utemujete" hadrem a zabráníte odvětrání. Obdobné zátky
si můžete rovněž vyrobit pro koncovky výfuků . |
|
Lanka a bovdeny |
Ilustrační foto
8 |
nevyžadují žádná zvláštní opatření takže
pouze pokud chcete v rámci jakési větší údržby můžete bovdeny prostříkat
silikonovým sprejem. Je jich poměrně dost neboť vedle těch které máte na
očích jsou většinou ještě u dekompresorů, sinchronizace karburátorů a
sytiče. |
|
Kola a pneumatiky |
při čtení článků s naším dnešním tématem
se často setkáte s tím, že je doporučováno stroj postavit "na špalky".
Pokud máte pneumatiky v pořádku - neuniká vzduch a podlaha v místě kde
bude stroj odstaven není agresivní (například zaolejovaná, natřená
agresivní barvou...) |
pak je to naprosto zbytečné. Argumenty které
tvrdí, že se dlouhodobým odstavením pneumatiky deformují a v místech styku
s podlahou zůstanou trvalé stopy - jsou zcela scestné. U plášťů současné
konstrukce nahuštěných na předepsaný tlak toto nepřichází v úvahu. Zkuste
se zamyslet jak dlouho stojí stroj například na prodejně nežli se dostane
k zákazníkovy. Ve většině případů je to rozhodně déle nežli zimní
odstávka. |
Akumulátor : |
|
|
ze všech částí našeho stroje snáší zdaleka
nejhůře odstavení mimo provoz právě baterka. Není to věc nikterak levná a
proto je velmi žádoucí se o ni po dobu odstavení stroje náležitě postarat.
Baterku vyjměte a uložte na teplém a
|
suchém místě. Je
bezpodmínečně nutné v době odstavení stroje baterku udržovat v kondici
což není z technického hlediska zrovna nejlehčí neboť stejně jako
vybitá tak i přebitá baterie přichází podstatným způsobem o životnost.
Musíte si též uvědomit, že součastné takzvané "bezúdržbové" baterie
(většina z vás si myslí, že má baterii gelovou, ale v drtivé většině
to není pravda - přečtěte si štítek na vaší baterii a uvidíte že
mám pravdu) mají zcela jiný režim nabíjení a dobíjení nežli ty
klasické. |
Důrazné varování!
* |
tyto nové
"bezúdržbové" a gelové akumulátory nemají odvětrání a tak je pro jejich nabíjení
|
|
nutný tzv. pulzní proud. Pokud totiž na "bezúdržbový"
případně gelovový akumulátor zapojíte
klasickou nabíječku může dojít nejen k jejímu totálnímu znehodnocení, ale
je zde i velké riziko úrazu a poškození dalšího majetku. Ideální pro naší
baterii je pokud nasimulujeme přibližně stejný režim jako má při svém
normálním provozu. Na trhu je dnes již dostatek takzvaných inteligentních
nabíječek které můžeme k uskladněné baterii připojit na celou zimu. Nabíječka
sama po celou tuto dobu vyhodnocuje stav akumulátoru a v případě
potřeby automaticky zahájí dobíjení. Tyto nabíječky mají i celou řadu dalších vychytávek jako například : pokud se vám
"povede" přehodit plus a mínus - pak to nabíječka pozná a nejen že se nic
nestane, ale jste na to automaticky upozorněn atd.............. Jenže to by byl
již zase jiný článek - který si můžeš přečíst zde :
a pokud by jste se zajímali konkrétně o nabíječku
OptiMate4
pak je na našich stránkách rovněž zpracován podrobný článek
Velmi dobrou vychytávkou (nejen pro nabíjení akumulátoru) je mít na
stroji osazenu DIN 12V zásuvku. Dost možná pro vás bude tedy článek
který se zabývá její montáží - osazení na stroj
inspirací coby další možné vylepšení k jarnímu bezproblémovému startu..... |
Konzervace : |
Toto není chrom ale lak |
hlavně proboha neprovádějte sprejování
stroje nejrůznějšími zcela zaručenými přípravky. Ze stroje který jste si
ještě před těmito pracemi perfektně umyli nyní již pouze vlhkým hadrem
setřete případný prach a osahání které vzniklo touto činností a vše
naprosto běžným zato důkladným způsobem ošetřete. To znamená - lak
kvalitní leštěnkou a chrom přípravky k tomu určenými. Nezapomeňte na sedlo
a kožené části. Pokud máte garáž kde by se mohli vyskytnou hlodavci pak
raději tyto části (sedlo, brašny, rolka ....) demontujte a
uskladněte na bezpečnějším místě. Asi nemá smysl zde jmenovat konkrétní
výrobky neboť zcela jistě má |
|
Ano - toto je chrom |
každý svůj oblíbený.
Pokud by zde byl však někdo kdo úplně začíná pak mu jistě ostatní ve
FÓ-RUM nějaký konkrétní doporučí. Jestliže již máte stroj
dokonale naleštěný a nezapomněli jste ani na dráty kol pak již zbývá
pouze stroj přikrýt. Posloužit může například starší, ale čisté
prostěradlo, deka..... Igelity nejsou vhodné neboť zabraňují odvětrání
oroseného stroje.
Shrnuto a podtržen : |
jestliže jste
celou sezonu udržovali svůj stroj v řádném stavu pak vše co jsme
si zde řekli pro vás nemůže obnášet více práce jak na jeden den a
z toho nejvíce strávíte mytím a leštěním. Samozřejmě pokud jste v
průběhu sezóny údržbě stroje nevěnovali náležitou péči pak
|
|
|
|
(například) jenom na vyleštění drátů můžete
strávit i půl víkendu. Přesto doporučuji aby jste tento čas svému stroji
věnovat neboť předejdete problémům při jarním osedlání. Jak na jaře
bezproblémově osedlat takto uskladněný stroj si povíme v samostatném článku - někdy
s blížící se vesnou. |
V neposlední řadě : |
Ilustrační foto
9 a 10 |
berte prosím tento článek jako
všeobecnou informaci pro dlouhodobější odstavení stroje který byl
řádně a běžně používán. Je jasné, že pokud byl stroj používán v
extrémních podmínkách a v průběhu sezóny se mu nedostalo řádné a
předepsané péče, je "proces" ustájení podstatně jiný a nejen daleko
náročnější ale i nákladnější. Rovněž bych chtěl upozornit na to, že pokud
plánujete s vaším strojem sem tam v zimním období vyjet pak nic proti
tomu. V takovém případě pouze vynechejte nalévání oleje do válců a
demontáž filtrů. Musím však upozornit že takováto vyjížďka v drtivé
většině případů nadělá více škody jak
|
|
užitku. Pokud se ještě jedná o enduro - pak snad, ale v
případě "adamitů" a supersportů je to spíše objednávka nemocničního lůžka
neboť přestože bývají někdy i v zimě silnice suché tak při teplotě která v
zimním období panuje ani neohřejete pneumatiky a to již nehovořím o
všudypřítomném štěrku. Příznivci chromu by si zase měli uvědomit, že i
když je asfalt suchý tak sůl je snad i ve vzduchu. Co takovéto nasolení
stroje v kombinaci s jeho pozdějším orosením znamená pro hliníkové díly a
chrom je jistě každému jasné. |
|
Závěrem : |
pokud děláte průběžnou předepsanou údržbu
při provozu stroje pak opravdu není nutné jakkoli detailně rozebírat váš
stroj, neboť jak již bylo řečeno i spojový materiál má svou životnost. Na
druhou stranu pokud jste se rozhodli stroj
|
odstavit a nemáte ideálně
temperovanou garáž kde je stálá teplota - neželte čas a zde
popsané úkony udělejte. Ten kdo si myslí, že kdovíjak svému stroji
prospěje tím - že jej několikrát za zimu protočí je na velkém omylu.
Krom zcela zbytečného orosení a následné oxidace, vystavuje svůj
stroje dalšímu zcela zbytečnému opotřebení
|
|
|
|
Poznámka
pod čarou: |
nebylo by vůbec špatné jestliže by jste posli námět
pro příští článek. Takže pokud by jste |
|
chtěli, aby byl některý z příštích článků napsán na
konkrétní téma případně ke konkrétnímu technickému problému, dejte vědět -
díky. |
|
|
|
|