Dlouhodobé ustájení aneb uložení "máši" nejen k zimnímu spánku ...

Ostatní kapaliny :
     to co jsme si již řekli o olejové náplni motoru a chladící kapalině platí beze zbytku též pro ostatní olejové náplně a kapaliny. To znamená - každá náplň má svou "životnost" která je omezená A) počtem ujetých kilometrů B) časovým horizontem C) obojím. Vzhledem k tomu, že jsou tyto hodnoty pro každý stroj specifické nebudeme je zde nikterak detailně rozebírat neboť každý jistě má možnost si konkrétně pro svůj stroj zjistit za jak dlouho se má měnit brzdová kapalina, olei v kardanu a tlumičích, proto znovu a velmi důrazně připomenu - pokud je čas výměny z důvodu A C pak tuto proveďte před odstavení stroje mimo provoz!!! Důvod jsme si již řekli a je

V-max - drsnější nežli drsný

opět stejný. Zabránění koroze a oxidace součástek a

Ilustrační foto 6

dílů, která může být obzvláště u brzdové soustavy značná. Výměnu těchto náplní můžeme provádět až po posledním vrknutí plynovou rukojetí neboť po výměně není nutné stroj projíždět.

Podvozková část
   nevyžaduje žádná zvláštní opatření ale je zde ale. Neměli bychom zapomenout na vzduchové filtry, které jak již název napovídá mají za úkol odfiltrovat ze vzduchu veškeré nečistoty. Jsou konstruované tak, že pro předepsaný počet kilometru tuto činnost provádějí naprosto bezchybně avšak veškerý prach a nečistoty ulpí na jejich povrchu a nechávat takto
zanesené filtry na pospas vlhkému agresivnímu prostředí není nejlepší nápad neboť je to další místo kde se při orosení velmi dlouho drží vlhkost. Proto filtry vyjměte a je li čas údržby z důvodu A C filtry vyperete a uskladněte

Ilustrační foto 7

(platí pro molitanové + K&N filtry). Papírové vložky pouze vyjměte a uskladněte v suchu. 
Důležité varování! *
   nikdy opakuji nikdy neperte molitanové + K&N filtry v benzínu, technickém benzínu, acetonu ani jiných rozpouštědlech !!! Molitanové filtry vyperte v teplé vodě s přidáním Jaru. Pro praní K&N filtrů dodává výrobce speciální přípravek neboť filtry obsahují bavlněná vlákna.
   Do ústí (hrdel) karburátorů směrem od airboxu si z libovolného kousku molitanu vystřihněte jakousi "zátku". Lehce potřete olejem a vložte do těchto hrdel. Necpěte tam probůh hadr !!!
V případě že se stroj orosí (a on se orosí mnohokrát za zimu) je lepší pokud tuto vlhkost stroj "vydýchá" nežli pokud jí "utemujete" hadrem a zabráníte odvětrání. Obdobné zátky si můžete rovněž vyrobit pro koncovky výfuků .
Lanka a bovdeny

Ilustrační foto 8

   nevyžadují žádná zvláštní opatření takže pouze pokud chcete v rámci jakési větší údržby můžete bovdeny prostříkat silikonovým sprejem. Je jich poměrně dost neboť vedle těch které máte na očích jsou většinou ještě u dekompresorů, sinchronizace karburátorů a sytiče.

Kola a pneumatiky
   při čtení článků s naším dnešním tématem se často setkáte s tím, že je doporučováno stroj postavit "na špalky". Pokud máte pneumatiky v pořádku - neuniká vzduch a podlaha v místě kde bude stroj odstaven není agresivní (například zaolejovaná, natřená agresivní barvou...)
pak je to naprosto zbytečné. Argumenty které tvrdí, že se dlouhodobým odstavením pneumatiky deformují a v místech styku s podlahou zůstanou trvalé stopy - jsou zcela scestné. U plášťů současné konstrukce nahuštěných na předepsaný tlak toto nepřichází v úvahu. Zkuste se zamyslet jak dlouho stojí stroj například na prodejně nežli se dostane k zákazníkovy. Ve většině případů je to rozhodně déle nežli zimní odstávka.
Akumulátor :    
   ze všech částí našeho stroje snáší zdaleka nejhůře odstavení mimo provoz právě baterka. Není to věc nikterak levná a proto je velmi žádoucí se o ni po dobu odstavení stroje náležitě postarat. Baterku vyjměte a uložte na teplém a

suchém místě. Je bezpodmínečně nutné v době odstavení stroje baterku udržovat v kondici což není z technického hlediska zrovna nejlehčí neboť stejně jako vybitá tak i přebitá baterie přichází podstatným způsobem o životnost. Musíte si též uvědomit, že součastné takzvané "bezúdržbové" baterie (většina z vás si myslí, že má baterii gelovou, ale v drtivé většině to není pravda - přečtěte si štítek na vaší baterii a uvidíte že mám pravdu) mají zcela jiný režim nabíjení a dobíjení nežli ty klasické.
Důrazné varování! *
   tyto nové "bezúdržbové" a gelové akumulátory nemají odvětrání a tak je pro jejich nabíjení
nutný tzv. pulzní proud. Pokud totiž na "bezúdržbový" případně gelovový akumulátor zapojíte klasickou nabíječku může dojít nejen k jejímu totálnímu znehodnocení, ale je zde i velké riziko úrazu a poškození dalšího majetku. Ideální pro naší baterii je pokud nasimulujeme přibližně stejný režim jako má při svém normálním provozu. Na trhu je dnes již dostatek takzvaných inteligentních nabíječek které můžeme k uskladněné baterii připojit na celou zimu. Nabíječka sama po celou tuto dobu  vyhodnocuje stav akumulátoru a v případě potřeby automaticky zahájí dobíjení. Tyto nabíječky mají i celou řadu dalších vychytávek jako například : pokud se vám "povede" přehodit plus a mínus - pak to nabíječka pozná a nejen že se nic nestane, ale jste na to automaticky upozorněn atd.............. Jenže to by byl již zase jiný článek - který si můžeš přečíst zde : a pokud by jste se zajímali konkrétně o nabíječku OptiMate4 pak je na našich stránkách rovněž zpracován podrobný článek Velmi dobrou vychytávkou (nejen pro nabíjení akumulátoru) je mít na stroji osazenu DIN 12V zásuvku. Dost možná pro vás bude tedy článek který se zabývá její montáží - osazení na stroj inspirací coby další možné vylepšení k jarnímu bezproblémovému startu.....
Konzervace :

Toto není chrom ale lak

   hlavně proboha neprovádějte sprejování stroje nejrůznějšími zcela zaručenými přípravky. Ze stroje který jste si ještě před těmito pracemi perfektně umyli nyní již pouze vlhkým hadrem setřete případný prach a osahání které vzniklo touto činností a vše naprosto běžným zato důkladným způsobem ošetřete. To znamená - lak kvalitní leštěnkou a chrom přípravky k tomu určenými. Nezapomeňte na sedlo a kožené části. Pokud máte garáž kde by se mohli vyskytnou hlodavci pak raději tyto části (sedlo, brašny, rolka ....) demontujte a uskladněte na bezpečnějším místě. Asi nemá smysl zde jmenovat konkrétní výrobky neboť zcela jistě má

Ano - toto je chrom

každý svůj oblíbený. Pokud by zde byl však někdo kdo úplně začíná pak mu jistě ostatní ve FÓ-RUM nějaký konkrétní doporučí. Jestliže již máte stroj dokonale naleštěný a nezapomněli jste ani na dráty kol pak již zbývá pouze stroj přikrýt. Posloužit může například starší, ale čisté prostěradlo, deka..... Igelity nejsou vhodné neboť zabraňují odvětrání oroseného stroje.
Shrnuto a podtržen :
   jestliže jste celou sezonu udržovali svůj stroj v řádném stavu pak vše co jsme si zde řekli pro vás nemůže obnášet více práce jak na jeden den a z toho nejvíce strávíte mytím a leštěním. Samozřejmě pokud jste v průběhu sezóny údržbě stroje nevěnovali náležitou péči pak

(například) jenom na vyleštění drátů můžete strávit i půl víkendu. Přesto doporučuji aby jste tento čas svému stroji věnovat neboť předejdete problémům při jarním osedlání. Jak na jaře bezproblémově osedlat takto uskladněný stroj si povíme v samostatném článku - někdy s blížící se vesnou.
V neposlední řadě :

Ilustrační foto 9 a 10

   berte prosím tento článek jako všeobecnou informaci pro dlouhodobější odstavení stroje který byl řádně a běžně používán. Je jasné, že pokud byl stroj používán v extrémních podmínkách a v průběhu sezóny se mu nedostalo řádné a předepsané péče, je "proces" ustájení podstatně jiný a nejen daleko náročnější ale i nákladnější. Rovněž bych chtěl upozornit na to, že pokud plánujete s vaším strojem sem tam v zimním období vyjet pak nic proti tomu. V takovém případě pouze vynechejte nalévání oleje do válců a demontáž filtrů. Musím však upozornit že takováto vyjížďka v drtivé většině případů nadělá více škody jak

užitku. Pokud se ještě jedná o enduro - pak snad, ale v případě "adamitů" a supersportů je to spíše objednávka nemocničního lůžka neboť přestože bývají někdy i v zimě silnice suché tak při teplotě která v zimním období panuje ani neohřejete pneumatiky a to již nehovořím o všudypřítomném štěrku. Příznivci chromu by si zase měli uvědomit, že i když je asfalt suchý tak sůl je snad i ve vzduchu. Co takovéto nasolení stroje v kombinaci s jeho pozdějším orosením znamená pro hliníkové díly a chrom je jistě každému jasné.

Závěrem :
   pokud děláte průběžnou předepsanou údržbu při provozu stroje pak opravdu není nutné jakkoli detailně rozebírat váš stroj, neboť jak již bylo řečeno i spojový materiál má svou životnost. Na druhou stranu pokud jste se rozhodli stroj

odstavit a nemáte ideálně temperovanou garáž kde je stálá teplota - neželte čas a zde popsané úkony udělejte. Ten kdo si myslí, že kdovíjak svému stroji prospěje tím - že jej několikrát za zimu protočí je na velkém omylu. Krom zcela zbytečného orosení a následné oxidace, vystavuje svůj stroje dalšímu zcela zbytečnému opotřebení

Poznámka pod čarou:

   nebylo by vůbec špatné jestliže by jste posli námět pro příští článek. Takže pokud by jste
chtěli, aby byl některý z příštích článků napsán na konkrétní téma případně ke konkrétnímu technickému problému, dejte vědět - díky.

 

   spojení na autora článku

Foto : archiv K 1400

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

Zpět na úvod tohoto článku :

Zpět do sekce : co dělat ...

 
     
Kobra99 (cservis.cz) 29.09.2008 22:49
super clanek, ale mozna hloupej dotaz.Proc tankovat plnou nadrz? Asi hloupej priklad,ale napr. u sekacky ma byt nadrz na benzin prazdna,protoze dochazi k vyprchani benzinu a pak sekacka nejde nastartovat - coz jsem si uz overil :-) Takze bych i zde cekal podobny postup ;-)
Horachlap (cservis.cz) 29.09.2008 22:50
Víš, koroze je svinstvo.
šošon (selfnet.cz) 19.11.2008 20:58
krásně ti to v nádrži zkoroduje a pak máš po hehe
Checo Cabron (187.180) 23.11.2010 17:01
Poučný článek, jako vždy. Dík
Miloš (chello.sk) 06.11.2013 23:45
netreba plnu nadrz benzin nekoroduje a pary vytlacia vzduch aj vlhkost ale chcem sa spytat na ine ze ktory alternator dobija bateriu pulzne :-D a ked ziaden tak preco by som mal nabijat bateriu drahou pulznou nabijackou ked mi staci obycajna nabijacka s nastavitelnym tokom prudu
Zorro (iol.cz) 08.11.2017 17:49
to: Miloš - protože je předpoklad, že si tu dražší pulzní koupíš u generála Severy,vždyť je přece tady na stránkách nabízí a prodává :-) a o kšeft jde až na prvním místě.Copak jste ho ještě "neprokoukli"???
 
 

zpět na úplný začátek WEBu

 
  Chopper a cruiser