Zásuvka DIN 12V - její montáž a další užitečné informace

   Název dnešního článku již napovídá, že řeč nebude pouze o montáži DIN 12V zásuvky na motocykl Vzhledem k tomu, že by se v případě popisu montáže této velmi užitečné "věcičky" jednalo o vcelku krátkou informaci využiji dnešní článek a jakousi nenásilnou formou do něho zařadím i další velmi drobné informace, kvůli kterým nemá význam otvírat samostatný článek. Je více nežli pravděpodobné, že informace které zde uvedu se některým z vás budou zdát zbytečně podrobně popisované a druhým zcela zbytečné neboť si řeknou : to snad musí vědět každý, tak proč s tím otravuješ. Pravda je však taková, že i ta - pro vás banální velice drobná informace může začínajícím hodně pomoct.
   Vlastní montáž zásuvky popíši na VS 1400 Intruder, ale drtivá většina postupu bude takřka pro všechny stroje společná a tak doufám, že se majitelé ostatních strojů

nebudou cítit dotčeni. Je to čistě z praktického důvodu neboť pro tento stroj mám i fotodokumentaci, takže to co bych musel mnohdy složitě popisovat z velké části vysvětlí odkaz na zařazené foto.
   Všeobecně :
   To že je nesmírně důležité mít akumulátor v plné kondici je jistě každému jasné ovšem cest jak jej v plné kondici udržet je poměrně hodně. Ideální je podnikat v průběhu roku dlouhé jízdy při nichž je akumulátoru vydaná energie (při
startování, provoz v malých otáčkách .....) zcela doplněna vlastní jízdou. Bohužel takovýchto jízd nebývá v sezoně mnoho a navíc mnozí z nás akumulátor ještě zatěžují dalším odběrem (přídavná světla, budíky, podsvícený motor, podtlakovky ....) takže dříve nebo později je nutné AKU tak jako tak dobít. Jak a proč je nesmírně důležité použít správnou nabíječku máme na našich stránkách ve velmi obsáhlém článku podrobně popsáno  - KLIKNI ZDE -  takže si nyní řekněme jak konkrétně si tuto činnost usnadnit a navíc získat velice snadno dostupný zdroj 12V (pro dobíjení mobilu, fotoaparátu, videokamery, přenosky ......).

foto č.1

   Vně nebo uvnitř :
   V některých návodech na obsluhu toho či onoho konkrétního stroje naleznete důrazné varování ve kterém je uvedeno zhruba toto : Nedobíjejte akumulátor, je-Ii umístěn v motocyklu, můžete poškodit regulátor nebo usměrňovač. Proč je toto varování v návodu uvedeno? Pouze proto, že se výrobce a potažmo prodejce stroje jistí proti neoprávněným reklamacím. Pokud však postupujete v souladu se všemi zákonitostmi a máte správnou nabíječku například viz. foto č.1 - není nejmenší důvod kvůli běžnému dobíjení akumulátor (mnohdy pracně a složitě) z motocyklu vyjímat.
   Některé možnosti :

12V DIN zásuvka

   Jak konkrétně ale hlavně bezpečně akumulátor dobít pokud je umístěn v motocyklu? Možností se nabízí hned několik. A) pomocí svorek - z hlediska mnohdy minimálního prostoru okolo kontaktů AKU a tím pádem i možnosti nechtěného krátkého spojení je toto řešení většinou méně vhodné. B) pomocí zásuvky - ať již přímo dodávané společně s nabíječkou nebo "podomácku" vyrobené - vzhledem k jednostrannému využití nepraktické C) pomocí universální 12V DIN zásuvky  - ideální řešení

   O universálnosti a velice širokém uplatnění (nejen pro běžný provoz) této zásuvky nemůže
být nejmenších pochyb, na daný moment ale bude jistě většinu z vás hlavně zajímat, jak konkrétně tuto zásuvku zapojit, ale též to - jak ji na motocykl funkčně, pevně a bezpečně upevnit.
   Jak a kde :
   Již při volbě vlastního zapojení existuje několik variant. Dali by se však shrnout do dvou všeobecných z nich ani jedna není prioritní a záleží spíše na konkrétním stroji pro kterou variantu se rozhodnete . A) zapojení zásuvky přímo
na svorky akumulátoru B) zapojení zásuvky na svorkovnici, nebo do kabelového svazku ......... v místech, která jsou pod přímím napojením na AKU - tedy takové místo které je "živé" i při vyjmutí klíčku ze zapalování.

   Přestože není ani jedno připojení prioritní já osobně se u stroje VS 1400 kloním k variantě B) viz. foto č.2 a to hlavně z toho důvodu, že přeci jenom čas od času děláte na stroji něco, kdy je dobré nebo dokonce žádoucí na AKU odpojit alespoň mínus pól. No a čím více je na vlastní svorce kontaktů tím je samozřejmě tato akce obtížnější.
   Pokud jsme se již rozhodli jak DIN 12V zásuvku zapojíme zbývá složitější - vybrat vhodné

foto č.2

místo kde bude umístěna. Vámi volené místo pevného uchycení zásuvky by mělo splnit následující požadavky. A) aby bylo snadno přístupné pro připojení zástrčky B) na zvoleném místě nesmí být zásuvka zbytečně vystavována vlhku
(přestože je vodotěsná) ale hlavně rotujícím částím motocyklu, tepelnému a mechanickému poškození!!! C) v místě zvažovaného upevnění musíte najít pevný bod jejího uchycení.

   Toto místo bude individuální pro každý model motocyklu. Já jsem v případě čtrnáctky Introše volil levou stranu (v konci podsedadlového krytu)  viz. foto č. 3
   Jestliže tedy máme již jasno jak a kde bude zásuvka umístěna můžeme se pustit do vlastní realizace jejího upevnění a následného zapojení do okruhu el. instalace na což budete ve většině případů potřebovat alespoň průměrně vybavenou dílnu nebo garáž.
   Montáž pro VS 1400 :

foto č.3

   Nejprve si vyrobíme z antikorozního plechu poměrně jednoduchý držák viz. foto č.4 Síla plechu úchytky by sice bohatě stačila 1mm ovšem vzhledem k tomu, že do této úchytky budete vrtat otvor 6,5mm (pro uchycení) ale hlavně
18mm (pro vlastní zásuvku) je z výrobního hlediska praktičtější použít plech o síle 2mm.

   Jestliže se podíváte na "patvar" úchytky jistě vás napadne proč jsem právě takovýto volil, když by bohatě stačila na dvou místech provrtaná páskovina. Neříkám, že by tato jednoduší varianta nebyla schůdná, později ale
foto č.4 foto č.5 možná uznáte, že "patvar" má své výhody.

foto č.6

   Z rámu odšroubujeme držák (háček) podsedadlového krytu  viz. foto č.5 a vyzkoušejte zda vámi vyrobený držák pasuje. Určitě jste si všimli, že demontovaný háček má polohovou aretaci. Tato aretace polohy je z důvodu správné pozice háčku vůči podsedadlovému krytu. No a právě námi vyrobený "patvar" plní tutéž funkci ovšem pro zásuvku.
   Do vyrobeného držáku upevněte zásuvku (kadmiovanou maticí - je součástí DIN 12V zásuvky) a zadní část zásuvky řádně odizolujte viz. foto č.6. Můžete použít smršťovací bužírku nebo kvalitní izolaci atd.

   Takto připravený držák s osazenou zásuvkou přišroubujeme na háček podsedadlového krytu. Pokud jste pracovali přesně - zúročí se vám vaše úsilí přesnou polohou zásuvky viz. foto č.7, která se nemění (pootáčením) ani při jejím dotahování. Vše tedy pevně utáhněte a
foto č.7 můžete přistoupit k vlastnímu zapojení zásuvky do okruhu el. instalace.

foto č.8

   Zde je nesmírně důležité zachovat polaritu plus a mínus. Při vlastním zapojení (pokud jste si na akumulátoru neodpojili alespoň mínusový kontakt) dejte pozor na krátké spojení (myšleno : aby jste při utahování šroubku plusového kontaktu neukostřili šroubovákem).

klikni pro pokračování článku :

 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser