|
Zásuvka DIN 12V - její
montáž a další užitečné informace |
|
|
|
|
|
Název dnešního článku již napovídá, že řeč
nebude pouze o montáži DIN 12V zásuvky na motocykl Vzhledem k tomu, že by se
v případě popisu montáže této velmi užitečné "věcičky" jednalo o vcelku
krátkou informaci využiji dnešní článek a jakousi nenásilnou formou do něho
zařadím i další velmi drobné informace, kvůli kterým nemá význam otvírat
samostatný článek. Je více nežli pravděpodobné, že informace které zde uvedu
se některým z vás budou zdát zbytečně podrobně popisované a druhým zcela
zbytečné neboť si řeknou : to snad musí vědět každý, tak proč s tím
otravuješ. Pravda je však taková, že i ta - pro vás banální velice drobná
informace může začínajícím hodně pomoct. |
|
Vlastní montáž zásuvky popíši na VS 1400
Intruder, ale drtivá většina postupu bude takřka pro všechny stroje společná
a tak doufám, že se majitelé ostatních strojů |
|
|
nebudou cítit
dotčeni. Je to čistě z praktického důvodu neboť pro tento stroj mám i
fotodokumentaci, takže to co bych musel mnohdy složitě popisovat z velké
části vysvětlí odkaz na zařazené foto. |
Všeobecně : |
To že je nesmírně důležité mít akumulátor v
plné kondici je jistě každému jasné ovšem cest jak jej v plné kondici udržet
je poměrně hodně. Ideální je podnikat v průběhu roku dlouhé jízdy při nichž
je akumulátoru vydaná energie (při |
startování, provoz v malých otáčkách .....) zcela
doplněna vlastní jízdou. Bohužel takovýchto jízd nebývá v sezoně mnoho a navíc mnozí z
nás akumulátor ještě zatěžují dalším odběrem (přídavná světla, budíky,
podsvícený motor, podtlakovky ....) takže dříve nebo později je nutné
AKU tak jako tak dobít. Jak a proč je nesmírně důležité použít
správnou nabíječku máme na našich stránkách ve velmi obsáhlém článku
podrobně popsáno
- KLIKNI ZDE -
takže si nyní řekněme jak konkrétně si tuto činnost usnadnit
a navíc získat velice snadno dostupný zdroj 12V (pro dobíjení
mobilu, fotoaparátu, videokamery, přenosky ......). |
foto č.1 |
|
|
Vně nebo uvnitř : |
V některých návodech na obsluhu toho či
onoho konkrétního stroje naleznete důrazné varování ve kterém je uvedeno
zhruba toto : Nedobíjejte akumulátor, je-Ii umístěn v motocyklu, můžete
poškodit regulátor nebo usměrňovač. Proč je toto varování v návodu
uvedeno? Pouze proto, že se výrobce a potažmo prodejce stroje jistí
proti neoprávněným reklamacím. Pokud však postupujete v souladu se všemi
zákonitostmi a máte správnou nabíječku například viz. foto
č.1 - není nejmenší důvod kvůli
běžnému dobíjení akumulátor (mnohdy pracně a složitě) z motocyklu
vyjímat. |
Některé
možnosti : |
12V DIN zásuvka |
Jak konkrétně ale hlavně bezpečně akumulátor
dobít pokud je umístěn v motocyklu? Možností se nabízí hned několik.
A) pomocí svorek - z hlediska mnohdy minimálního prostoru
okolo kontaktů AKU a tím pádem i možnosti nechtěného krátkého spojení je
toto řešení většinou méně
vhodné. B) pomocí zásuvky - ať již přímo dodávané společně s
nabíječkou nebo "podomácku" vyrobené - vzhledem k jednostrannému využití
nepraktické C) pomocí universální
12V DIN zásuvky
- ideální řešení |
|
O universálnosti a velice širokém uplatnění
(nejen pro běžný provoz) této zásuvky nemůže |
být nejmenších pochyb,
na daný moment ale bude jistě většinu z vás hlavně zajímat, jak
konkrétně tuto zásuvku zapojit, ale též to - jak ji na motocykl funkčně,
pevně a bezpečně
upevnit. |
Jak a kde : |
Již při volbě vlastního zapojení existuje
několik variant. Dali by se však shrnout do dvou všeobecných z nich ani
jedna není prioritní a záleží spíše na konkrétním stroji pro kterou variantu
se rozhodnete . A) zapojení zásuvky přímo
|
na svorky akumulátoru B) zapojení zásuvky na
svorkovnici, nebo do kabelového svazku ......... v místech, která jsou pod
přímím napojením na AKU - tedy takové místo které je "živé" i při vyjmutí
klíčku ze zapalování.
|
|
Přestože není ani jedno připojení prioritní
já osobně se u stroje VS 1400 kloním k variantě B) viz. foto č.2
a to hlavně z toho důvodu, že přeci jenom čas od času děláte na stroji něco, kdy je dobré nebo dokonce žádoucí na AKU odpojit alespoň mínus pól. No a
čím více je na vlastní svorce kontaktů tím je samozřejmě tato akce
obtížnější.
|
Pokud jsme se již rozhodli jak DIN 12V
zásuvku zapojíme zbývá složitější - vybrat vhodné |
foto č.2 |
místo kde bude umístěna. Vámi volené místo pevného uchycení
zásuvky by mělo splnit následující požadavky. A) aby bylo snadno
přístupné pro připojení zástrčky B) na zvoleném místě nesmí být
zásuvka zbytečně vystavována vlhku |
(přestože je vodotěsná) ale hlavně
rotujícím částím motocyklu, tepelnému a mechanickému poškození!!! C)
v místě zvažovaného upevnění musíte najít pevný bod jejího uchycení. |
|
Toto místo bude individuální pro každý model
motocyklu. Já jsem v případě čtrnáctky Introše volil levou stranu (v
konci podsedadlového krytu) viz. foto č. 3 |
Jestliže tedy máme již jasno jak a kde bude
zásuvka umístěna můžeme se pustit do vlastní realizace jejího upevnění a
následného zapojení do okruhu el. instalace na což budete ve většině případů
potřebovat alespoň průměrně vybavenou dílnu nebo garáž. |
Montáž pro VS 1400 : |
foto č.3 |
Nejprve si vyrobíme z antikorozního plechu
poměrně jednoduchý držák viz. foto č.4 Síla plechu úchytky by sice
bohatě stačila 1mm ovšem vzhledem k tomu, že do této úchytky budete vrtat
otvor 6,5mm (pro uchycení) ale hlavně |
|
|
18mm
(pro vlastní zásuvku) je z výrobního hlediska praktičtější použít
plech o síle 2mm. |
|
Jestliže se podíváte na "patvar" úchytky jistě vás napadne proč jsem
právě takovýto volil, když by bohatě stačila na dvou místech provrtaná
páskovina. Neříkám, že by tato jednoduší varianta nebyla schůdná,
později ale |
foto č.4 |
foto č.5 |
možná
uznáte, že "patvar" má své výhody. |
foto č.6 |
|
Z rámu odšroubujeme držák (háček)
podsedadlového krytu viz. foto č.5 a vyzkoušejte zda vámi
vyrobený držák pasuje. Určitě jste si všimli, že demontovaný háček má
polohovou aretaci. Tato aretace polohy je z důvodu správné pozice háčku vůči
podsedadlovému krytu. No a právě námi vyrobený "patvar" plní tutéž funkci
ovšem pro zásuvku. |
|
Do
vyrobeného držáku upevněte zásuvku (kadmiovanou maticí - je součástí DIN
12V zásuvky) a zadní část zásuvky řádně odizolujte viz. foto č.6.
Můžete použít smršťovací bužírku nebo kvalitní izolaci atd. |
|
Takto
připravený držák s osazenou zásuvkou přišroubujeme na háček
podsedadlového krytu. Pokud jste pracovali přesně - zúročí se vám vaše
úsilí přesnou polohou zásuvky viz. foto č.7, která se nemění
(pootáčením) ani při jejím dotahování. Vše tedy pevně utáhněte a
|
foto č.7 |
můžete přistoupit k
vlastnímu zapojení zásuvky do okruhu el. instalace. |
foto č.8 |
|
Zde je nesmírně důležité zachovat polaritu
plus a mínus. Při vlastním zapojení (pokud jste si na akumulátoru
neodpojili alespoň mínusový kontakt) dejte pozor na krátké
spojení (myšleno : aby jste při utahování šroubku plusového kontaktu
neukostřili šroubovákem).
|
klikni pro pokračování
článku : |
|
|