|
Zásuvka DIN 12V - její
montáž a další užitečné informace |
II. část |
|
|
|
|
|
|
Je zvláštní, že poměrně hodně lidí kteří
zaplatili za svůj vysněný stroj mnoholeté úspory již není ochotno obětovat
necelých 400,- Kč do originální 12V DIN zásuvky a tuto zásuvku řeší v našich
krajích velmi oblíbeným "samodomo". Nechci však v žádném případě říci, že ve
velmi skromných podmínkách nemůže vzniknout výrobek - případně komplet na
profesionální úrovni. Naopak viděl jsem již mnoho výrobků které byli
propracované do nejmenšího detailu. Samozřejmě záleží na každém jednom jak a
zda vůbec tuto záležitost řeší. Mějte tedy pouze na paměti, že zásuvka
by měla být na plusovém vedení připojena přes odpovídající pojistku. |
|
U originální DIN zásuvky je toto řešeno
samostatným pojistkovým pouzdrem (bajonetový uzávěr) na plusovém
kablíku viz. foto č.9 U tohoto uzávěru se na chviličku zastavím. Toto
velice praktické pojistkové pouzdro vám může docela |
|
|
zamotat hlavu a to v tom
směru, že při případné výměně pojistky nepůjde otevřít. Je to
zapříčiněno pouze tím, že plast má v drážce kudy protahujete bajonetový
uzávěr již z výroby |
lehký "otřep". |
|
doporučuji toto pojistkové pouzdro ještě před utažením kablíku na |
Dobrá rada : |
svorkovnici několikrát rozebrat a
znovu složit. Pokud totiž tuto akci několikrát "na sucho" zopakujete, pak
při případné výměně pojistky na cestách (ve stísněném prostoru -
kablík je již upevněn) půjde vše naprosto bez problémů. Navíc
se tak máte možnost přesvědčit o |
|
|
hodnotách pojistky, která
je u originální DIN zásuvky 2A. Při konečné montáži DIN zásuvky a |
foto č.9 |
potažmo při jejím elektrickém zapojení dbejte na to, aby bylo
toto pojistkové pouzdro přístupné pro výměnu pojistky. |
Zástrčka : |
|
Jestliže tedy již máme kompletní montáž
hotovou, můžeme přistoupit ke zkoušce. Jak sám název DIN napovídá jedná se o
normalizovanou zásuvku a zástrčku. Zatím je sice situace taková, že pro
celou řadu věcí, které jste koupili v dřívějším období a máte nyní doma
budete muset pořídit přechody, ale s postupem času by nově zaváděné výrobky
měli přejít pod tuto normu, takže u nových výrobků by již neměl být nejmenší
problém. Tedy alespoň do té doby než někoho opět napadne .... |
Upozornění
: propojení DIN zásuvky a zástrčky slouží pouze k účelům
nabíjení akumulátoru |
DIN |
motocyklu a pro připojení běžných 12V
spotřebičů jako například : přenosná svítilna, chladnička, kávovar atd, atd
..... za pomoci adaptéru lze dobíjet mobil, digitální fotoaparát,
videokameru atd.... toto propojení NELZE opakuji NELZE využít
pro připojení dalšího akumulátoru k posílení startu stroje. |
Několik drobných informací : |
|
Pravidelně každým rokem (zejména v jarním
období) se mi povede "opravit" několik strojů pouhou radou přes mobilní
telefon (loni jich bylo jen na jaře pět
). Vesměs se vždy
jedná o zcela banální věci v nichž prioritu hraje právě el. instalace.
Pominu však momenty kdy se skutečně jedná o závadu, neboť této problematice
je věnována |
poměrně obsáhlá minisérie článků s názvem : Když to
nejede -
KLIKNI ZDE - a tyto řádky věnuji pouze několika málo
detailům. |
|
Předně by si měl každý zjistit, kde u svého
stroje najde základní výbavu a hlavně pojistkovou skříňku. Mnohdy totiž
banální věc jakou je výměna vypálené pojistky obnáší rozebrání velké části
stroje. Není proto opravdu žádná ostuda pokud si výměnu pojistky uděláte
"nasucho" doma v garáži neboť při rozebírání nejrůznějších částí a krytů
narazíte na spoustu velmi drobných dílů, podložek, průchodek atd, atd ....
které - pokud o nich nevíte můžete při výměně |
pojistky na cestě a zpětné kompletaci stroje A)
osadit špatně B) poztrácet aniž by jste o tom |
foto č.10 |
vlastně věděli neboť pokud nevíte (například), že
v plastovém krytu akumulátoru je ocelová průchodka, těžko jí budete hledat a
spokojíte se s podložkou pod šroubem - což je ovšem chyba neboť bez
průchodky budete plast utahováním |
|
|
deformovat. Koukněme se tedy na několik takových
detailů, na které by jste měli narazit (pokud je již někdo před
vámi nebo v servisu nepoztrácel). Opět bude řeč o konkrétním
stroji - VS 1400. Majitelům ostatních obzvláště pak starších strojů z
druhé ruky doporučuji, aby si originální stav ověřili u některého ze
svých známých - kteří mají stroj v původním stavu. |
|
foto č.11 |
foto č.12 |
foto č.13 |
|
Pod opěrkou spolujezdce je uzamykatelný
kastlík v němž se nachází nářadí. Pozor při zpětné montáži
zkontrolujte průchodky foto č. 10 (žluté zvýraznění) zda
nejsou zatlačené do vnitřku opěrky. Pokud ano vyjměte je a dejte do správné
polohy. Při montáži na trny průchodky nasliňte (nemažte !!! ničím
jiným) Pokud tak neuděláte při zaklapnutí na trny může dojít k jejich
zatlačení do vnitřku opěrky a tím pádem ke ztrátě celého čalounění. Foto č.
11 gumová "kšanda" pokud jí nebudete mít nářadí vám bude za jízdy po
čase nejspíš cinkat. Těsnící gumová lemovka zabraňuje proniknutí vody do
nářadí. Tuto lemovku na bocích při zpětné montáži plastového krytu se
zámkem nasliňte. Na fotu č. 12 (žluté zvýraznění) by ve
vnitřním prostoru pro nářadí měla být gumová kostka (není vyfoceno)
která zabraňuje klepání nářadí do blatníku. "U" příchytka na tomto snímku
(modré zvýraznění) slouží pro zasunutí držáku sedla |
tandemisty |
|
pokud
si budete doma zkoušet výměnu pojistky udělejte si na této příchytce
(modré zvýraznění) |
Rada : |
|
lihovým fixem šipku ve směru jízdy. Při zpětné montáži
se vám toto označení bude hodit. Teprve po povolení dvou |
křížových šroubů foto č. 13 (červené
zvýraznění) se dostanete k vlastní pojistkové skříni. Při zpětné
montáži sedla řidiče dbejte, aby jste plastový držák sedla řádně zahákli
foto č. 13 (žluté zvýraznění) . Po zasunutí správnost
postupu prověřte tahem směrem vzhůru. Víčko pojistkové skříňky
foto č. 14 obsahuje rezervní pojistky. V místě (na tomto snímku)
červeně označeném má být gumový těsnící "hranolek". Může se vám však
stát, že tento zůstane přilepený na pojistkové skřínce. Důležité je aby jste
jej neztratili. Proto při zpětné montáži víčka zkontrolujte zda
skutečně na jednom či druhém místě je. |
|
foto č.14 |
Akumulátor : |
Jednou jsem kdesi na fóru četl nářek
jakéhosi borce, který si stěžoval že vyndat ze čtrnáctky Introše akumulátor
je hrozný "hemeroid". Bohužel nespecifikoval proč. Pokud postupujete správně
- žádný problém není. AKU nejprve |
odpojte. |
|
velice
často se stává, že nevíte, nebo si nemůžete vzpomenout, který kontakt
se odpojuje první no a |
Rada : |
při zpětné montáži který má být zapojen jako
první. Je na to velice prostá rada. Řekněte si pouze když něco |
vyndávám - bude toho tam méně : tedy odpojím
nejprve mínus svorku. A naopak když zase akumulátor do stroje dávám
bude toho tam více : nejprve tedy zapojíte plus. Akumulátor je
tedy odpojený - potom stačí na každé straně desítku klíčekem povolit šroub
M6 viz. foto č. 15 Při této akci stojí stroj na rovné pevné
podlaze a jako druhý povolujete šroub na pravé straně kastlíku
(modré zvýraznění) . Po jeho vytočení pozvolna odklápíte dno
kastlíku. Součastně s odklápěním vyjíždí (samotíží) akumulátor
z kastlíku. Jednodušší to snad ani být nemůže. Na stejném snímku jsem v
červeném větrníku umístnil zvětšeninu šroubku a průchodky, která musí
být zasunutá z vnitřní strany do víčka kastlíku. Pokud tam není tak při
dotahování dojde |
|
foto č.15 |
k deformaci tohoto víčka (prohne se a jeho rohy
hrubě netěsní). Do vnitřního prostoru kastlíku se tak velice snadno
dostane i poměrně velký štěrk (který odlétá od předního kola) a pokud
se tento dostane mezi akumulátoru a stěnu kastlíku pak vibrace mohou AKU
(potažmo další věci) nevratně poškodit. Zmínil - li jsem se již o
kastlíku tak ten je díky svému umístění velice namáhán a za krátkou dobu
působí na naleštěném stroji dosti nevábně. Existuje však celá řada krytů a
tak jen namátkou - viz. foto č. 16 |
|
|
K vlastnímu akumulátoru - vše je řečené
v již zmíněném článku a proto se omezím pouze na osazení zcela nového AKU. Pokud jste si koupili nový výrobcem předepsaný akumulátor jeho
"oživení" není složité. U každého bývá velice přesný i když trochu
strohý návod. Později se k tomuto vrátím. Nejprve bych však měl uvést
následující : Pokud si nejste jisti jaký typ akumulátoru s jakou
minimální kapacitou je pro váš stroj vhodný pak vám jistě přijde vhod
aplikační tabulka ve které naleznete pro každý konkrétní model stroje
nejen konstrukci a |
foto č.16 |
foto č.17 |
|
kapacitu, ale v této aplikační tabulce akumulátorů naleznete též v jaké poloze mají být kontakty, jaké jsou jeho vnější
rozměry, hmotnost a ještě celou řadu dalších doplňujících informací.... -
KLIKNI ZDE - |
|
Ale zpět k novému akumulátoru. Jak jsem řekl
u každého je přesný ale strohý návod a pokud se jím budete krok po kroku
řídit pak zcela jistě nebude nejmenší problém. Ale nesmíte začít "špekulovat".
Pokud ano pak vám začne vrtat hlavou - jak je možné že se elektrolyt
nerozlije, když jej do útrob akumulátoru převracíte atd, atd...Vzhledem k
tomu, že |
kresby v návodu nejsou nic moc - tak toho z nich příliš
nevyčtete a proto možná přijde vhod |
foto č.18 |
krátké vysvětlení, ale hlavně detailní foto. |
|
Zcela otevřená, krátká reklama
:
pro kompletní sortiment výrobce
Yuasa mám přímé obchodní zastoupení - ceny jsou příznivé - dodání do
dvou pracovních dnů. Například AKU na fotu č. 17, který je určen pro VS
1400 stojí na daný moment 2.250,- Českých. |
Každý akumulátor tohoto bezúdržbového typu
viz. foto č. 17 má příbal viz. foto č. 18. Návod uvádí, že
přípal (nádoba s elektrolytem) máte vyjmout z plastového sáčku a z
této nádoby sejmout těsnící lištu. Všimněte si (detail v červeném
větrníku), že každá část této nádoby má
|
své hrdlo utěsněné AL fólií
podobnou té jako jsou víčka na jogurtu. Nádobu poté překlopit na |
foto č.19 |
vývody akumulátoru viz. fotu č. 19. Tyto otvory
jsou šikmo seříznuté a propíchnou v AL fólii otvory. Akumulátor se začne plnit elektrolytem. Vše
probíhá v naprosté čistotě a nebojím se říci, že tuto akci můžete bez obav
provést doma v obýváku. Poté co celý obsah "příbalu" vyteče (vybublá)
do AKU lištou kterou jste sundali z příbalu AKU uzavřete a tento je
připraven k použití. Je žádoucí aby jste AKU po nalití nechal alespoň
6hodin (před vlastním použitím) odstát. |
Ke každému akumulátoru je dodáván záruční
list. Pokud tak prodejce neudělá vyžádejte si jej a ve vlastním zájmu si
zkontrolujte zda zaplnil výrobní číslo viz. foto č. 19 (modré zvýraznění).
V případě reklamace by pozdější zaplnění vaší rukou totiž nemusel uznat.
Zkušenost je však taková - konkrétně Yuasa je natolik kvalitní, že
případná oprávněná reklamace je skutečně velkou vzácností. |
Co říci závěrem ? |
šablona pro tisk 1:1 |
K drobnostem, které jsme si řekli v závěru
článku snad není nic nutné, neboť se jednalo pouze o to ukázat na několik
konkrétních detailů, které nezasvěcenému mohou zbytečně ztrpčovat radostný
požitek z jízdy. A k hlavnímu tématu tohoto článku? Pokud někdo z vás
zrealizuje tuto montáž na jiném nežli popsaném stroji budou vám ostatní
jistě vděční, pokud na naše stránky umístníte alespoň nákres vámi
vyrobeného držáčku. |
|
* |
šablona pro
VS 1400 |
Aktualizováno
28.05.2006 |
|
Jak již bylo v úvodu článku řečeno -
zde popsaná montáž je jen jednou z mnoha možností jak tuto velice
dobrou vychytávku na stroj uchytit. Variant je opravdu mnoho a
uchycení na prakticky libovolný stroj (tak aby byla tato zásuvka
velice snadno přístupná a přitom nepřekážela) se nechá vymyslet
celá řada. Snímek umístěný vlevo zachycuje držáček který realizoval
Hary a umístil na svou Suzuki - VS 800 Intruder |
A co říci na úplný závěr ? |
montáž na
VS 800 |
Snad jen to, že za relativně opravdu
nevelký peníz a maximálně 3 hoďky práce získáte |
|
zcela funkční zdroj 12V pro své
putování krajinou a velmi si usnadníte práci spojenou s občasným dobíjením
|
akumulátoru. Jinými slovy : za málo |
|
peněz - hodně muziky. |
|