Zásuvka DIN 12V - její montáž a další užitečné informace

II. část

     Je zvláštní, že poměrně hodně lidí kteří zaplatili za svůj vysněný stroj mnoholeté úspory již není ochotno obětovat necelých 400,- Kč do originální 12V DIN zásuvky a tuto zásuvku řeší v našich krajích velmi oblíbeným "samodomo". Nechci však v žádném případě říci, že ve velmi skromných podmínkách nemůže vzniknout výrobek - případně komplet na profesionální úrovni. Naopak viděl jsem již mnoho výrobků které byli propracované do nejmenšího detailu. Samozřejmě záleží na každém jednom jak a zda vůbec tuto záležitost řeší.  Mějte tedy pouze na paměti, že zásuvka by měla být na plusovém vedení připojena přes odpovídající pojistku.

 

   U originální DIN zásuvky je toto řešeno samostatným pojistkovým pouzdrem (bajonetový uzávěr) na plusovém kablíku viz. foto č.9 U tohoto uzávěru se na chviličku zastavím. Toto velice praktické pojistkové pouzdro vám může docela
zamotat hlavu a to v tom směru, že při případné výměně pojistky nepůjde otevřít. Je to zapříčiněno pouze tím, že plast má v drážce kudy protahujete bajonetový uzávěr již z výroby
lehký "otřep".  doporučuji toto pojistkové pouzdro ještě před utažením kablíku na
   Dobrá rada :
svorkovnici několikrát rozebrat a znovu složit. Pokud totiž tuto akci několikrát "na sucho" zopakujete, pak při případné výměně pojistky na cestách (ve stísněném prostoru - kablík je  již upevněn) půjde vše naprosto bez problémů. Navíc se tak máte možnost přesvědčit o

hodnotách pojistky, která je u originální DIN zásuvky 2A. Při konečné montáži DIN zásuvky a

foto č.9

potažmo při jejím elektrickém zapojení dbejte na to, aby bylo toto pojistkové pouzdro přístupné pro výměnu pojistky.
   Zástrčka :

   Jestliže tedy již máme kompletní montáž hotovou, můžeme přistoupit ke zkoušce. Jak sám název DIN napovídá jedná se o normalizovanou zásuvku a zástrčku. Zatím je sice situace taková, že pro celou řadu věcí, které jste koupili v dřívějším období a máte nyní doma budete muset pořídit přechody, ale s postupem času by nově zaváděné výrobky měli přejít pod tuto normu, takže u nových výrobků by již neměl být nejmenší problém. Tedy alespoň do té doby než někoho opět napadne ....
   Upozornění : propojení DIN zásuvky a zástrčky slouží pouze k účelům nabíjení akumulátoru

DIN

motocyklu a  pro připojení běžných 12V spotřebičů jako například : přenosná svítilna, chladnička, kávovar atd, atd ..... za pomoci adaptéru lze dobíjet mobil, digitální fotoaparát, videokameru atd.... toto propojení NELZE opakuji NELZE využít pro připojení dalšího akumulátoru k posílení startu stroje.
   Několik drobných informací :

 

   Pravidelně každým rokem (zejména v jarním období) se mi povede "opravit" několik strojů pouhou radou přes mobilní telefon (loni jich bylo jen na jaře pět ). Vesměs se vždy jedná o zcela banální věci v nichž prioritu hraje právě el. instalace. Pominu však momenty kdy se skutečně jedná o závadu, neboť této problematice je věnována
poměrně obsáhlá minisérie článků s názvem : Když to nejede - KLIKNI ZDE - a tyto řádky věnuji pouze několika málo detailům. 
   Předně by si měl každý zjistit, kde u svého stroje najde základní výbavu a hlavně pojistkovou skříňku. Mnohdy totiž banální věc jakou je výměna vypálené pojistky obnáší rozebrání velké části stroje. Není proto opravdu žádná ostuda pokud si výměnu pojistky uděláte "nasucho" doma v garáži neboť při rozebírání nejrůznějších částí a krytů narazíte na spoustu velmi drobných dílů, podložek, průchodek atd, atd .... které - pokud o nich nevíte můžete při výměně
pojistky na cestě a zpětné kompletaci stroje A) osadit špatně B) poztrácet aniž by jste o tom

foto č.10

vlastně věděli neboť pokud nevíte (například), že v plastovém krytu akumulátoru je ocelová průchodka, těžko jí budete hledat a spokojíte se s podložkou pod šroubem - což je ovšem chyba neboť bez průchodky budete plast utahováním
deformovat. Koukněme se tedy na několik takových detailů, na které by jste měli narazit (pokud je již někdo před vámi nebo v servisu nepoztrácel). Opět bude řeč o konkrétním stroji - VS 1400. Majitelům ostatních obzvláště pak starších strojů z druhé ruky doporučuji, aby si originální stav ověřili u některého ze svých známých - kteří mají stroj v původním stavu.

foto č.11 foto č.12

foto č.13

   Pod opěrkou spolujezdce je uzamykatelný kastlík v němž se nachází nářadí. Pozor při zpětné montáži zkontrolujte průchodky foto č. 10 (žluté zvýraznění) zda nejsou zatlačené do vnitřku opěrky. Pokud ano vyjměte je a dejte do správné polohy. Při montáži na trny průchodky nasliňte (nemažte !!! ničím jiným) Pokud tak neuděláte při zaklapnutí na trny může dojít k jejich zatlačení do vnitřku opěrky a tím pádem ke ztrátě celého čalounění. Foto č. 11 gumová "kšanda" pokud jí nebudete mít nářadí vám bude za jízdy po čase nejspíš cinkat. Těsnící gumová lemovka zabraňuje proniknutí vody do nářadí. Tuto lemovku na bocích při zpětné montáži plastového krytu se zámkem nasliňte. Na fotu č. 12 (žluté zvýraznění) by ve vnitřním prostoru pro nářadí měla být gumová kostka (není vyfoceno) která zabraňuje klepání nářadí do blatníku. "U" příchytka na tomto snímku (modré zvýraznění) slouží pro zasunutí držáku sedla
tandemisty pokud si budete doma zkoušet výměnu pojistky udělejte si na této příchytce (modré zvýraznění)
    Rada :
lihovým fixem šipku ve směru jízdy. Při zpětné montáži se vám toto označení bude hodit. Teprve po povolení dvou
křížových šroubů foto č. 13 (červené zvýraznění) se dostanete k vlastní pojistkové skříni. Při zpětné montáži sedla řidiče dbejte, aby jste plastový držák sedla řádně zahákli foto č. 13  (žluté zvýraznění) . Po zasunutí správnost postupu prověřte tahem směrem vzhůru. Víčko pojistkové skříňky  foto č. 14 obsahuje rezervní pojistky. V místě (na tomto snímku) červeně označeném má být gumový těsnící "hranolek". Může se vám však stát, že tento zůstane přilepený na pojistkové skřínce. Důležité je aby jste jej neztratili. Proto při zpětné montáži víčka zkontrolujte zda skutečně na jednom či druhém místě je.

foto č.14

    Akumulátor :
   Jednou jsem kdesi na fóru četl nářek jakéhosi borce, který si stěžoval že vyndat ze čtrnáctky Introše akumulátor je hrozný "hemeroid". Bohužel nespecifikoval proč. Pokud postupujete správně - žádný problém není. AKU nejprve
odpojte. velice často se stává, že nevíte, nebo si nemůžete vzpomenout, který kontakt se odpojuje první no a
    Rada :
při zpětné montáži který má být zapojen jako první. Je na to velice prostá rada. Řekněte si pouze když něco
vyndávám - bude toho tam méně : tedy odpojím nejprve mínus svorku. A naopak když zase akumulátor do stroje dávám bude toho tam více : nejprve tedy zapojíte plus. Akumulátor je tedy odpojený - potom stačí na každé straně desítku klíčekem povolit šroub M6 viz. foto č. 15 Při této akci stojí stroj na rovné pevné podlaze a jako druhý povolujete šroub na pravé straně kastlíku (modré zvýraznění) . Po jeho vytočení pozvolna odklápíte dno kastlíku. Součastně s odklápěním vyjíždí (samotíží)  akumulátor z kastlíku. Jednodušší to snad ani být nemůže. Na stejném snímku jsem v červeném větrníku umístnil zvětšeninu šroubku a průchodky, která musí být zasunutá z vnitřní strany do víčka kastlíku. Pokud tam není tak při dotahování dojde

foto č.15

k deformaci tohoto víčka (prohne se a jeho rohy hrubě netěsní). Do vnitřního prostoru kastlíku se tak velice snadno dostane i poměrně velký štěrk (který odlétá od předního kola) a pokud se tento dostane mezi akumulátoru a stěnu kastlíku pak vibrace mohou AKU (potažmo další věci) nevratně poškodit. Zmínil - li jsem se již o kastlíku tak ten je díky svému umístění velice namáhán a za krátkou dobu působí na naleštěném stroji dosti nevábně. Existuje však celá řada krytů a tak jen namátkou - viz. foto č. 16
   K vlastnímu akumulátoru - vše je řečené v již zmíněném článku a proto se omezím pouze na osazení zcela nového AKU. Pokud jste si koupili nový výrobcem předepsaný akumulátor jeho "oživení" není složité. U každého bývá velice přesný i když trochu strohý návod. Později se k tomuto vrátím. Nejprve bych však měl uvést následující : Pokud si nejste jisti jaký typ akumulátoru s jakou minimální kapacitou je pro váš stroj vhodný pak vám jistě přijde vhod aplikační tabulka ve které naleznete pro každý konkrétní model stroje nejen konstrukci a
foto č.16 foto č.17
kapacitu, ale v této aplikační tabulce akumulátorů naleznete též v jaké poloze mají být kontakty, jaké jsou jeho vnější rozměry, hmotnost a ještě celou řadu dalších doplňujících informací....  - KLIKNI ZDE -
   Ale zpět k novému akumulátoru. Jak jsem řekl u každého je přesný ale strohý návod a pokud se jím budete krok po kroku řídit pak zcela jistě nebude nejmenší problém. Ale  nesmíte začít "špekulovat". Pokud ano pak vám začne vrtat hlavou - jak je možné že se elektrolyt nerozlije, když jej do útrob akumulátoru převracíte atd, atd...Vzhledem k tomu, že
kresby v návodu nejsou nic moc - tak toho z nich příliš nevyčtete a proto možná přijde vhod foto č.18
krátké vysvětlení, ale hlavně detailní foto.

   Zcela otevřená, krátká reklama : pro kompletní sortiment výrobce Yuasa mám přímé obchodní zastoupení - ceny jsou příznivé - dodání do dvou pracovních dnů. Například AKU na fotu č. 17, který je určen pro VS 1400 stojí na daný moment  2.250,- Českých.
   Každý akumulátor tohoto bezúdržbového typu viz. foto č. 17 má příbal viz. foto č. 18. Návod uvádí, že přípal (nádoba s elektrolytem) máte vyjmout z plastového sáčku a z této nádoby  sejmout těsnící lištu. Všimněte si (detail v červeném větrníku), že každá část této nádoby má 
své hrdlo utěsněné AL fólií podobnou té jako jsou víčka na jogurtu.  Nádobu poté překlopit na

foto č.19

vývody akumulátoru viz. fotu č. 19. Tyto otvory jsou šikmo seříznuté a propíchnou v AL fólii otvory. Akumulátor se začne plnit elektrolytem. Vše probíhá v naprosté čistotě a nebojím se říci, že tuto akci můžete bez obav provést doma v obýváku. Poté co celý obsah "příbalu" vyteče (vybublá) do AKU lištou kterou jste sundali z příbalu AKU uzavřete a tento je připraven k použití. Je žádoucí aby jste AKU po nalití nechal alespoň 6hodin (před vlastním použitím) odstát.
   Ke každému akumulátoru je dodáván záruční list. Pokud tak prodejce neudělá vyžádejte si jej a ve vlastním zájmu si zkontrolujte zda zaplnil výrobní číslo viz. foto č. 19  (modré zvýraznění). V případě reklamace by pozdější zaplnění vaší rukou totiž nemusel uznat. Zkušenost je však taková - konkrétně Yuasa je natolik kvalitní, že případná oprávněná reklamace je skutečně velkou vzácností.
    Co říci závěrem ? šablona pro tisk 1:1
   K drobnostem, které jsme si řekli v závěru článku snad není nic nutné, neboť se jednalo pouze o to ukázat na několik konkrétních detailů, které nezasvěcenému mohou zbytečně ztrpčovat radostný požitek z jízdy. A k hlavnímu tématu tohoto článku? Pokud někdo z vás zrealizuje tuto montáž na jiném nežli popsaném stroji budou vám ostatní jistě vděční, pokud  na naše stránky umístníte alespoň nákres vámi vyrobeného držáčku.
* šablona pro VS 1400
   Aktualizováno 28.05.2006
   Jak již bylo v úvodu článku řečeno - zde popsaná montáž je jen jednou z mnoha možností jak tuto velice dobrou vychytávku na stroj uchytit. Variant je opravdu mnoho a uchycení na prakticky libovolný stroj (tak aby byla tato zásuvka velice snadno přístupná a přitom nepřekážela) se nechá vymyslet celá řada. Snímek umístěný vlevo zachycuje držáček který realizoval Hary a umístil na svou Suzuki - VS 800 Intruder
    A co říci na úplný závěr ?
montáž na VS 800    Snad jen to, že za relativně opravdu nevelký peníz a maximálně 3 hoďky práce získáte
zcela  funkční zdroj 12V pro své putování krajinou a velmi si usnadníte práci spojenou s občasným dobíjením
akumulátoru. Jinými slovy : za málo
peněz - hodně muziky.
 
Foto : archiv K1400

   spojení na autora článku

 

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

Zpět na úvod článků :

   

 Zpět do článků : Radíme si ...

 
 
Pavvan (sdas.cz) 14.02.2005 16:01
Nejen proto, že fotkách je použitej jako vzor můj Introš, tak se mi tahle vychytávka líbí a zásuvka mi scházela.MObil pro komunikaci potřebuju víc než bych chtěl a spoustu dalších cajků na nabíjení taky. Musím to doladit a pořídit další redukce a kabliky. Už aby oschl asfalt!
Tom (novatv.cz) 22.04.2005 12:21
Nazdar Generále, problém s nabíjením na cestách jsem také řešil a též jsem si nechal udělat zásuvku na 12V. Abych ale s sebou nemusel vozit spoustu dalších speciálních nabíječek na 12V (a také se mi je ani nechtělo kupovat), koupil jsem si v Conradu asi za 1.500,- Kč měnič z 12V na 220V. S sebou teď vozím standardní nabíječky na 220V a jsem naprosto spokojen :-)) Čau Tom zx12@volny.cz
školník (iol.cz) 18.11.2010 19:15
Ahoj Generále. Dovoluji si pozdravit takto žoviálně, přesto-že nejsem členem Vaší party. Vaši stránku ale pravidelně sleduji. Chtěl bych přispět poznámkou k zásuvce 12v. Mám VTX 1300 a také jsem řešil umístění zásuvky. Nakonec jsem koupil tu na kabel. Je to plastová trubka do které se ze zadu připájí vhodný kulatý kablík, který se skrytě připevní ke kountrukci a nechá se volný jen tolik, aby dosáhl do brašny, nabo rolky. Já mám zásuvku v brašně. Došel jsem k názoru, že když chci nabít mobil nabíječkou do auta, budu ho mít určitě v brašně a nebudu za jízdy tahat choulostivý kablík od nabíječky někde po motorce. Když náhodou sundám brašny (které mám sundavací a zastamdací) strčím zásuvku do rolky, tu vozím v zadu pořád. Přeji krátkou zimu a nazdar.
Merlin (nextra.sk) 23.02.2014 14:00
NJN, vy pridavate zasuvky, ja ji mam origo. Problem byl, ze odesly kabliky ku teto zasuvce (BMW R1150R) toz sem musel rozdelat nejdriv opleteni buntu, nasledne pak rodelat kostru, abych zvednul prdel a dostal se ku pojistkove skrince. nakonec sem to nasel, ale delal to dva dny.. Ale jak sem uz to mel jednou rozdelane, tak sem si natahnul ty kabely hrubsi a udelal si pod refletor jeste jednu zasuvku ACC spinanou klickem, abych nemusel odpojovat carachy co mam za plexi, (kamera, GPS)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser