|
Motto
: "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně
špatné zkušenosti. Ptejte |
|
se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Když to nejede... část I. -
všeobecná |
|
|
|
|
|
|
Dnešní podtitul sekce : co dělat .... je věc
velmi nepříjemná, ale bohužel dost častá. Tedy, abych byl přesnější -
nejčastěji se s "odepřením poslušnosti" můžeme potkat po delší odstávce
stroje. Příčin může být celá řada, avšak většinou se skutečná příčina
|
|
|
může připsat na
vrub neodborného odstavení stroje. Jak správně stroj zazimovat či odstavit
na delší dobu je téma kterému se budeme věnovat až po skončení sezóny,
|
|
protože nyní
musíme vyřešit proč stroj, který jezdil až do pozdního podzimu nám velmi
neochotně případně vůbec nestartuje. Nezřídka se rovněž stane to, že stroj
sice natočíme, avšak dříve či později (většinou však zcela nečekaně)
začne vykazovat nepravidelný chod či úbytek výkonu - zkrátka
nejsou to ty svěží koně které nás nutí s každým zatažením za plynovou
rukojeť pevně uchopit "otěže". |
|
|
Přestože je pozdě přemítat nad tím, co
jsme udělali špatně při odstavení stroje - můžeme nyní, správným postupem
při jeho opětovném uvedením do provozu, alespoň eliminovat některé z
případných nepříjemností. Základní podmínkou bezproblémového nastartování
je to, abychom měli akumulátor ve 100% nabitém stavu. Další důležitou
věcí, kterou bychom neměli opomenout je "odkalení" karburátorů. K
tomuto slouží na spodu plovákové komory umístěný odkalovací šroub (viz
snímek č.1 modrá šipka). Pokud stroj má pak je velmi
důležité a velmi často opomíjené promazání bovdenů
dekompresorů. Tyto dekompresory jsou při startování automaticky ovládané
pomocí lanka. Pokud však lanko v bovdenu vázne, mohla by být činnost
|
ilustrační foto |
|
dekompresorů (viz
snímek č.2) částečně nebo úplně nefunkční,
což by způsobilo velké problémy při startování. Bovdeny proto řádně
promažeme, nejlépe pomocí oleje ve spreji. Pokud jej nemáte, může
posloužit například olejem naplněná injekční stříkačka - kde si jí
opatřit, radit nebudu. Dá se říci, že to
samé platí i o sytiči a jeho bovdenu. V neposlední řadě pak musíme při
vlastním startu dodržet specifika určená pro jednotlivý stroj. V případě
prvního startu to pro většinu strojů především znamená, abychom ještě před
vlastním startem provedli doplnění plovákové komory karburátoru na
předepsanou výšku. Jak toto udělat? Myslím si, že tento postup je
dostatečně popsáno v článku : Benzínová pumpa
(minimum,
|
foto č.1 |
|
které by jste si v tomto článku měli přečíst začíná
u fota č.3).
Pojďme si tedy něco málo a zatím všeobecně |
(k jednotlivým problémům se budeme později vracet
vždy v samostatném článku) povědět, co dělat když
...... |
ani "neťukne" ... |
foto č.2 |
zapamatujte si, že ať je již příčina poruchy motocyklu jakákoli,
při hledání této příčiny je nutné jít cestou nejmenšího odporu v našem případě to znamená
nezačínat hned rozebírat
polovinu motocyklu, ale začít u toho nejjednoduššího a používat při
tom zdravý selský rozum! Pokud
je tedy motor po zmáčknutí startéru úplně "hluchý" (neotočí
se, ani
necvaká relátko ...) nezačínejte se okamžitě dobývat k baterii,
abyste se přesvědčit zda je skutečně
|
příčinou absence napětí. Přesvědčte se nejprve
jestli vám svítí kontrolky a světla. Pokud ano pak začněte
příčinu hledat jinde nežli v baterii. První nač se podívejte je
mikrospínač na páčce spojky (viz foto č.3). Tento
mikrospínač může mít po zimě zoxidované kontakty.
U pohotovostního stojánku "policajta"
platí pro mikrospínač to samé (viz. foto č.4). Tyto
mikrospínače jsou
velmi dobře přístupné a tak není |
problém "prozvonit" jejich funkci. V mnoha
případech však stačí stáhnout jeho konektory, tyto očistit,
nakonzervovat a opětovně nasadit. |
Poznámka : |
mnohdy dojde k uvolnění konektorů těchto
mikrospínačů při mytí stroje. Proto pokud po důkladném umytí motocyklu
nenastartujete hledejte příčinu nejprve zde. |
|
|
foto č.3 |
|
Pokud kontrola mikrospínačů nepřinesla
žádaný efekt musíme hledat dál. Nyní již u zdroje, |
foto č.4 |
tedy baterie. Jestliže mají oba kontakty 100% dotek,
baterie je nabitá a žádná pojistka není vypálená - nezbývá nežli
"jít po drátu". Pokud tedy není slyšet cvakání startovacího
relátka dá se předpokládat že je někde uvolněný spoj. Tento uvolněný spoj
(pokud půjdete "po drátu") by neměl být problém nalézt, utáhnout a
tím pádem odstranit závadu. Závadu ve vadném startovacím relátku hledejte
skutečně až jako úplně poslední možnost. |
|
Je slyšet cvakání relátka ... |
ale motor se ani nepohne. Kontakty baterie
mají 100% dotek, baterie je nabitá a žádná |
pojistka není vypálená -
dá se opět předpokládat uvolněný drát. Baterka sice "vyslala impuls" ke
startovacímu relátku, které sepnulo silnoproud, ale vlivem uvolněného
spoje dochází k přechodovému odporu - tím pádem ke ztrátě napětí a tato
ztráta může být tak velká, že ostatkový proud (přicházející ke
startéru) již nedokáže motor roztočit. Závadu ve vadném startovacím
relátku hledejte opět až jako úplně poslední možnost. Ale pokud jsou
všechny spoje v pořádku a relátko pouze cvaká a nesepne silnoproud ke
startéru je zde již jistá pravděpodobnost poškození jeho silové části.
Abychom se přesvědčily, že je silová část startovacího relé skutečně
poškozená provedeme zkoušku "překlenování" silnoproudu mimo startovací relé. |
Poznámka : |
|
mnohdy při zkoušce zapomeneme dodržet správný postup
startování, takže například startujeme bez zapnutého klíčku nebo se
zařazenou rychlostí ......... což nás pak vede k mylnému závěru, že závada
přetrvává. |
Motor točí, ale nenaskočí ... |
|
toto takřka básnické spojení slov nás
mnohdy dokáže pořádně vytočit. Opět první nač se budeme soustředit při
hledání příčin nenastartování je - baterie. Přestože baterie motorem točí
není zaručeno, že má dostatek proudu k nastartování. Velice podstatnou
část proudu spotřebuje vlastní startér a to co "zbude" jde teprve na
zapalovací cívky, které musejí bezpodmínečně mít pro své "nabuzení" a
vyslání dostatečně silného impulsu ke svíčkám předepsané hodnoty. Pokud je
tedy tato hodnota nízká a to z důvodu "slabé" baterie nebo z důvodu ztrát
přechodovým odporem, pak přestože se motor otáčí - nenastartuje. Zde je
rada vcelku jednoduchá. Uveďte baterii do 100% stavu nabití a
překontrolujte (kontakty baterie počínaje........) veškeré spoje
silnoproudu. |
Polopatická poznámka : |
pro lepší pochopení této části si dovolím
technicky nenadaným motorkářům tento problém vysvětlit. Představte si
vodní nádrž (baterka). Z této vodní nádrže je vypouštěn proud vody
do hlavního koryta. Toto koryto se dále dělí na několik vodních toků z
nichž má každý jinak velký průtok (v našem případě : ke startéru, na
cívky .......). Co udělá voda, která se valí z vodní nádrže korytem.
Kam poteče? Jestliže je hladina vody v nádrži dostatečná zaplní všechny
koryta. Pokud je však poloprázdná (nedostatečně nabitá baterie)
případně bude odtok vody z nádrže něčím omezen (přechodový odpor)
voda poteče pouze tam, kde se nehromadí neboli stále ubývá (v našem
případě ke startéru) a na ostatní ramena se vody nedostane nebo
dostane tak málo, že nestačí pro vykonání určité práce. |
Točí a přestože ... |
ilustrační foto |
je vše z vrch uvedené v pořádku nenastartuje. V tomto
případě máme ještě další nejméně tři místa, možných problémů. Prvním bude
zapalování, druhým je palivový systém a tím třetím je vlastní startér. Předpokládám, že
není nutné zmiňovat se o tom, že k nastartování je nezbytně nutné mít
všechny tyto záležitosti naprosto v pořádku. Pro případné hledání poruchy
je však dosti obtížné rozhodnou se kde začít. Obzvláště po zimě je
totiž argument - mám tam svíčky teprve 1000 km, úplně k ničemu. Neboť při
studených startech a vypínání ještě neohřátého motoru může "odejít" ve
velice krátké době. Pokud je svíčka mokrá dá se předpokládat, že |
|
směs do spalovacího prostoru proudí a pravděpodobná
příčina je v zapalování. Pokud si dáte svíčku do "fajfky" a budete zkoušet
zda jiskří - a ona jiskřit bude, máme jistotu pouze v tom, že na svíčku
jde proud. V žádném případě to nemusí znamenat, že je i svíčka v pořádku.
Svíčka která hází jiskru při atmosférickém tlaku nemusí totiž ani
"bliknout" pokud se dostane pod kompresi. Zde je tedy rada jasná. Pokud je
svíčka mokrá a vše z vrchu popsané je v pořádku vyměňte jí přestože
"venku" hází jiskru. |
Jestliže jste však zjistili, že je svíčka
úplně suchá pak bude problém v palivovém systému a zde se opět odvolám na
již zmíněný článek : Benzínová pumpa
|
V případě, že je vše co jsme si zde řekli
úplně v pořádku pak je zde ještě další možnost a tou je vlastní startér,
který sice točí ovšem nevyvine potřebný "švih" který je nutný pro zapálení
směsi. Jinými slovy přestože je vše OK startér motorem pouze "převaluje"
což k nastartování nemůže stačit. Tento specifický problém má i své
slangové pojmenování. Při této poruše říkáme že : se startér lepí. Toto
označení problému je velice výstižné neboť vlastně vinou vyběhaných
kluzných ložisek rotoru (viz foto č.5) startéru dochází k
tomu, že rotor je při startování excentricky přitahován ke
statoru a v extrému dokonce až na něj. V tomto případě |
|
pomůže pouze výměna kluzných ložisek rotoru startéru -
což není nikterak složité. |
foto č.5 |
Co dodat v závěru ... |
|
docela určitě je ještě celá řada příčin
nenastartování případně problémového startování. Například zanesené
vzduchové filtry, špatné uhlíky startéru ..... ale toto všechno již
souvisí s něčím všeobecným a právě tento článek byla všeobecná část a i
proto je jeho podtitul : část I. Detailně se budeme jednotlivým
problémům věnovat vždy v samostatném článku - tak jako je tomu například v
článku : Benzínová pumpa. |
A na úplný závěr ... |
pokud si pro hledání příčin nenastartování
či problémového startování vašeho stroje z dnešního článku zapamatujete
alespoň tuto větu : "přestože jsou dnešní motocykly na velice vyspělé technické
úrovní je nutné vždy používat zdravý selský rozum a potom jít cestou
nejmenšího odporu" - pak věřím, že pro vás bude mít tento článek přínos, avšak
- musím opět jedním dechem dodat : viz. motto |
|
Další ze článků série : co
dělat když to...... budeme věnovat problémům spojeným s koupí stroje z
druhé ruky. |
Mějte se fajn |
|
|
|