Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti. Ptejte
  se raději : "co dělat aby ....."
   Když to nejede... část I. - všeobecná

   
   Dnešní podtitul sekce : co dělat .... je věc velmi nepříjemná, ale bohužel dost častá. Tedy, abych byl přesnější - nejčastěji se s "odepřením poslušnosti" můžeme potkat po delší odstávce stroje. Příčin může být celá řada, avšak většinou se skutečná příčina
může připsat na vrub neodborného odstavení stroje. Jak správně stroj zazimovat či odstavit na delší dobu je téma kterému se budeme věnovat až po skončení sezóny,
protože nyní musíme vyřešit proč stroj, který jezdil až do pozdního podzimu nám velmi neochotně případně vůbec nestartuje. Nezřídka se rovněž stane to, že stroj sice natočíme, avšak dříve či později (většinou však zcela nečekaně) začne vykazovat nepravidelný chod či úbytek výkonu - zkrátka nejsou to ty svěží koně které nás nutí s každým zatažením za plynovou rukojeť pevně uchopit "otěže".
   Přestože je pozdě přemítat nad tím, co jsme udělali špatně při odstavení stroje - můžeme nyní, správným postupem při jeho opětovném uvedením do provozu, alespoň eliminovat některé z případných nepříjemností. Základní podmínkou bezproblémového nastartování je to, abychom měli akumulátor ve 100% nabitém stavu. Další důležitou věcí, kterou bychom neměli opomenout je "odkalení" karburátorů.  K tomuto slouží na spodu plovákové komory umístěný odkalovací šroub (viz snímek č.1 modrá šipka). Pokud stroj má pak je velmi důležité a velmi často opomíjené promazání bovdenů dekompresorů. Tyto dekompresory jsou při startování automaticky ovládané pomocí lanka. Pokud však lanko v bovdenu vázne, mohla by být činnost

ilustrační foto

dekompresorů (viz snímek č.2) částečně nebo úplně nefunkční, což by způsobilo velké problémy při startování. Bovdeny proto řádně promažeme, nejlépe pomocí oleje ve spreji. Pokud jej nemáte, může posloužit například olejem naplněná injekční stříkačka - kde si jí opatřit, radit nebudu. Dá se říci, že to samé platí i o sytiči a jeho bovdenu. V neposlední řadě pak musíme při vlastním startu dodržet specifika určená pro jednotlivý stroj. V případě prvního startu to pro většinu strojů především znamená, abychom ještě před vlastním startem provedli doplnění plovákové komory karburátoru na předepsanou výšku. Jak toto udělat?  Myslím si, že tento postup je dostatečně popsáno v článku : Benzínová pumpa (minimum,

foto č.1

které by jste si v tomto článku měli přečíst začíná u fota č.3). Pojďme si tedy něco málo a zatím všeobecně
(k jednotlivým problémům se budeme později vracet vždy v samostatném článku) povědět, co dělat když ......
ani "neťukne" ... foto č.2
   zapamatujte si, že ať je již příčina poruchy motocyklu jakákoli, při hledání této příčiny je nutné jít cestou nejmenšího odporu v našem případě to znamená nezačínat hned rozebírat polovinu motocyklu, ale začít u toho nejjednoduššího a používat při tom zdravý selský rozum!  Pokud je tedy motor po zmáčknutí startéru úplně "hluchý" (neotočí se, ani necvaká relátko ...) nezačínejte se okamžitě dobývat k baterii, abyste se přesvědčit zda je skutečně

příčinou absence napětí. Přesvědčte se nejprve jestli vám svítí kontrolky a světla. Pokud ano pak začněte příčinu hledat jinde nežli v baterii. První nač se podívejte je mikrospínač na páčce spojky (viz foto č.3). Tento mikrospínač může mít po zimě zoxidované kontakty. U pohotovostního stojánku "policajta" platí pro mikrospínač to samé (viz. foto č.4). Tyto mikrospínače jsou velmi dobře přístupné a tak není
problém "prozvonit" jejich funkci. V mnoha případech však stačí stáhnout jeho konektory, tyto očistit, nakonzervovat a opětovně nasadit.
Poznámka :
   mnohdy dojde k uvolnění konektorů těchto mikrospínačů při mytí stroje. Proto pokud po důkladném umytí motocyklu nenastartujete hledejte příčinu nejprve zde.

foto č.3

   Pokud kontrola mikrospínačů nepřinesla žádaný efekt musíme hledat dál. Nyní již u zdroje, foto č.4
tedy baterie. Jestliže mají oba kontakty 100% dotek, baterie je nabitá a žádná pojistka není vypálená - nezbývá nežli "jít po drátu". Pokud tedy není slyšet cvakání startovacího relátka dá se předpokládat že je někde uvolněný spoj. Tento uvolněný spoj (pokud půjdete "po drátu") by neměl být problém nalézt, utáhnout a tím pádem odstranit závadu. Závadu ve vadném startovacím relátku hledejte skutečně až jako úplně poslední možnost.
Je slyšet cvakání relátka ...
   ale motor se ani nepohne. Kontakty baterie mají 100% dotek, baterie je nabitá a žádná
pojistka není vypálená - dá se opět předpokládat uvolněný drát. Baterka sice "vyslala impuls" ke startovacímu relátku, které sepnulo silnoproud, ale vlivem uvolněného spoje dochází k přechodovému odporu - tím pádem ke ztrátě napětí a tato ztráta může být tak velká, že ostatkový proud (přicházející ke startéru) již nedokáže motor roztočit. Závadu ve vadném startovacím relátku hledejte opět až jako úplně poslední možnost. Ale pokud jsou všechny spoje v pořádku a relátko pouze cvaká a nesepne silnoproud ke startéru je zde již jistá pravděpodobnost poškození jeho silové části. Abychom se přesvědčily, že je silová část startovacího relé skutečně poškozená provedeme zkoušku "překlenování" silnoproudu mimo startovací relé.
Poznámka :  
   mnohdy při zkoušce zapomeneme dodržet správný postup startování, takže například startujeme bez zapnutého klíčku nebo se zařazenou rychlostí ......... což nás pak vede k mylnému závěru, že závada přetrvává.
Motor točí, ale nenaskočí ...  
   toto takřka básnické spojení slov nás mnohdy dokáže pořádně vytočit. Opět první nač se budeme soustředit při hledání příčin nenastartování je - baterie. Přestože baterie motorem točí není zaručeno, že má dostatek proudu k nastartování. Velice podstatnou část proudu spotřebuje vlastní startér a to co "zbude" jde teprve na zapalovací cívky, které musejí bezpodmínečně mít pro své "nabuzení" a vyslání dostatečně silného impulsu ke svíčkám předepsané hodnoty. Pokud je tedy tato hodnota nízká a to z důvodu "slabé" baterie nebo z důvodu ztrát přechodovým odporem, pak přestože se motor otáčí - nenastartuje. Zde je rada vcelku jednoduchá. Uveďte baterii do 100% stavu nabití a překontrolujte (kontakty baterie počínaje........) veškeré spoje silnoproudu.
Polopatická poznámka :
   pro lepší pochopení této části si dovolím technicky nenadaným motorkářům tento problém vysvětlit. Představte si vodní nádrž (baterka). Z této vodní nádrže je vypouštěn proud vody do hlavního koryta. Toto koryto se dále dělí na několik vodních toků z nichž má každý jinak velký průtok (v našem případě : ke startéru, na cívky .......). Co udělá voda, která se valí z vodní nádrže korytem. Kam poteče? Jestliže je hladina vody v nádrži dostatečná zaplní všechny koryta. Pokud je však poloprázdná (nedostatečně nabitá baterie) případně bude odtok vody z nádrže něčím omezen (přechodový odpor) voda poteče pouze tam, kde se nehromadí neboli stále ubývá (v našem případě ke startéru) a na ostatní ramena se vody nedostane nebo dostane tak málo, že nestačí pro vykonání určité práce. 
Točí a přestože ... ilustrační foto
   je vše z vrch uvedené v pořádku nenastartuje. V tomto případě máme ještě další nejméně tři místa, možných problémů. Prvním bude zapalování, druhým je palivový systém a tím třetím je vlastní startér. Předpokládám, že není nutné zmiňovat se o tom, že k nastartování je nezbytně nutné mít všechny tyto záležitosti naprosto v pořádku. Pro případné hledání poruchy je však dosti obtížné rozhodnou se kde začít.  Obzvláště po zimě je totiž argument - mám tam svíčky teprve 1000 km, úplně k ničemu. Neboť při studených startech a vypínání ještě neohřátého motoru může "odejít" ve velice krátké době. Pokud je svíčka mokrá dá se předpokládat, že

směs do spalovacího prostoru proudí a pravděpodobná příčina je v zapalování. Pokud si dáte svíčku do "fajfky" a budete zkoušet zda jiskří - a ona jiskřit bude, máme jistotu pouze v tom, že na svíčku jde proud. V žádném případě to nemusí znamenat, že je i svíčka v pořádku. Svíčka která hází jiskru při atmosférickém tlaku nemusí totiž ani "bliknout" pokud se dostane pod kompresi. Zde je tedy rada jasná. Pokud je svíčka mokrá a vše z vrchu popsané je v pořádku vyměňte jí přestože "venku" hází jiskru.
   Jestliže jste však zjistili, že je svíčka úplně suchá pak bude problém v palivovém systému a zde se opět odvolám na již zmíněný článek : Benzínová pumpa
   V případě, že je vše co jsme si zde řekli úplně v pořádku pak je zde ještě další možnost a tou je vlastní startér, který sice točí ovšem nevyvine potřebný "švih" který je nutný pro zapálení směsi. Jinými slovy přestože je vše OK startér motorem pouze "převaluje" což k nastartování nemůže stačit. Tento specifický problém má i své slangové pojmenování. Při této poruše říkáme že : se startér lepí. Toto označení problému je velice výstižné neboť vlastně vinou vyběhaných kluzných ložisek rotoru (viz foto č.5) startéru dochází k tomu, že rotor  je při startování excentricky přitahován ke statoru a v extrému dokonce až na něj. V tomto případě

pomůže pouze výměna kluzných ložisek rotoru startéru - což není nikterak složité. foto č.5
Co dodat v závěru ...  
   docela určitě je ještě celá řada příčin nenastartování případně problémového startování. Například zanesené vzduchové filtry, špatné uhlíky startéru ..... ale toto všechno již souvisí s něčím všeobecným a právě tento článek byla všeobecná část a i proto je jeho podtitul : část I. Detailně se budeme jednotlivým problémům věnovat vždy v samostatném článku - tak jako je tomu například v článku : Benzínová pumpa.
A na úplný závěr ...
   pokud si pro hledání příčin nenastartování či problémového startování vašeho stroje z dnešního článku zapamatujete alespoň tuto větu : "přestože jsou dnešní motocykly na velice vyspělé technické úrovní je nutné vždy používat zdravý selský rozum a potom jít cestou nejmenšího odporu" - pak věřím, že pro vás bude mít tento článek přínos, avšak - musím opět jedním dechem dodat : viz. motto
 
   Další ze článků série  : co dělat když to...... budeme věnovat problémům spojeným s koupí stroje z druhé ruky.
   Mějte se fajn

 
Foto : archiv K 1400

Spojení na autora článku :  

       

Zpět do sekce - Co dělat...   

   
       
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser