|
|
|
|
Benzínová pumpa ......... |
|
|
|
Je více nežli pravděpodobné, že si většina z
nás na tento nedílný kus benzínové soustavy za léta provozu ani
nevzpomene. Jedná se totiž o velmi spolehlivé čerpadlo, které pro
všechny čtyři výrobce ze "země vycházejícího slunce" vyrábí
Mitsubishi a navzájem se v drtivé většině liší pouze vlastním
uchycením a vývody. Uchycení (je v přímé návaznosti na "tělo"
čerpadla řešeno objímkou - viz. snímek
č.1 + 3), ale i vývody (viz snímek
č.2) jsou již přímo specifické nejen pro každou značku, ale
rozdíly naleznete i v modelových řadách. Tento fakt sám o sobě však
příliš neznamená neboť pokud jste sehnali čerpadlo z jiného stroje
pak na vlastní "tělo" čerpadla můžete použít váš stávající držák
(viz snímek
č.3) a vývody nebývá problém pomocí benzínových hadiček
uzpůsobit (viz snímek
č.4). |
|
|
Avšak dříve než se
dostaneme k problematice vlastního čerpadla nebude na škodu říci si pár
základních věcí k vlastní funkci čerpadla. Musíme si uvědomit, že
benzínové čerpadlo má dvě základní funkce. Ta která je každému
|
č.1 |
jasná je, že se stará o dodávku paliva
ke karburátorům během jízdy. Druhá (i když by se mělo napsat první) neméně
důležitá funkce je ta, že benzínové čerpadlo musí zajistit správnou
hladinu v plovákových komorách karburátorů ještě před vlastním startem.
A právě tuto věc si málo kdo uvědomuje. Nesprávné používání benzínové
pumpy tak vede ke zcela zbytečnému zklamán z občasných potížích při
startování stroje a v mnohých případech může dojít i ke zcela zbytečnému
vybytí baterie. Jak tedy správně postupovat při prvním startu - obzvláště
po
|
č.2 |
|
|
delším odstavení stroje nebo po tom, co
byla nádrž respektive karburátory vyjeté "do sucha". Nejprve si tedy
musíme uvědomit, že pro snadné a bezproblémové nastartování stroje (mimo
jiné) je velice důležité mít benzín nejen v nádrži, ale jeho správnou
hladinu musejí mít i karburátory. Tuto podmínku je nutné dodržet nejen při
již zmíněném delším odstavení stroje či "vysušení" karburátorů, ale i při
běžném každodenním užívání motocyklu. Při odstavení zahřátého
|
č.3 |
stroje totiž dojde (vlivem teploty
vycházející z celého agregátu) k odpaření podstatné části benzínu z
plovákových komor karburátorů a proto je nutné tuto hladinu před vlastním
startem doplnit na optimální množství. A právě o tuto nesmírně důležitou
záležitost se stará benzínové čerpadlo. Byl by však omyl, domnívat se, že
je tento proces řízen automaticky a nemůžeme jej nikterak ovlivnit.
Postup se však bude velice lišit a to v závislosti na značce kterou
sedláte. Je tedy nutné nejen dobře znát svůj stroj, ale rovněž správně
používat jeho
|
č.4 |
|
|
důležité části ke kterým benzínové
čerpadlo bezesporu patří.
|
|
Jak tedy správně
postupovat ? Není to nikterak složité jen je třeba znát a dodržet několik
"zákonitostí". Jak jsem již uvedl každá značka má svá specifika. Začnu
tedy u toho nejméně složitého a to je systém, který využívá
Yamaha. Zde je celá věc naprosto
přehledná a velice se podobá systému který využívá
velká část výrobců osobních automobilů.
|
Po zapnutí klíčku v
zapalování se okamžitě rozeběhne benzínové čerpadlo a doplní karburátory
na potřebnou hladinu. Zde je tedy nutné pouze vyčkat doplnění hladin - po
dobu
|
ilustrační foto |
chodu čerpadla je slyšet jeho
charakteristický zvuk který zmizí
|
ilustrační foto |
|
(čerpadlo vypnulo) po úplném doplnění
karburátorů a můžeš startovat - nestartujte tedy dříve, dokud
čerpadlo pracuje (dokud neztichne). Trochu složitější (pro ovládání) formu
volila |
Suzuki
|
zde je pro doplnění
hladiny plovákových komor nutné dodržet tento postup :
Při zařazeném neutrálu, zmáčkni tlačítko startéru bez vymáčknutí spojky.
Pokud uděláš popsané, benzínové čerpadlo se okamžitě rozeběhne a ty
uslyšíš charakteristický zvuk, který se v přímé
|
závislosti na stoupající hladině bude
měnit (intenzita cvakání se bude zmenšovat) až ustane úplně (čerpadlo
vypnulo). Hladina karburátorů je doplněna a ty můžeš provést bezproblémový
start. Dle mého názoru nejhorší řešení používá Honda a
Kawasaki. Tyto dvě firmy zvolili
systém (poskytující prostor pro socialistické DoDo - dodělej doma), kdy
čerpadlo pracuje pouze při startování. Není tedy možné doplnit
odpařený benzín či prázdné karburátory před vlastním startem což při delším stání nebo při
již zmíněném "vysušení" karburátorů vyžaduje minimálně to, aby
byl váš akumulátor v "dobré kondici". |
|
Možná vás napadne otázka :
co když se při dodržení popsaného postupu zvuk čerpadla |
ilustrační foto |
|
neozve nebo naopak neustane. V
prvním případě : zvuk čerpadla se neozve na 90 % to znamená, že
karburátory mají správnou hladinu a můžete okamžitě startovat. Může se
však stát, že se nějaký "kutil" vrtal v parabole a přehodil žluto zelené
dráty. V parabole jsou totiž dva takřka totožné páry žluto zelených
kablíků ovšem jen jeden má na
samičce konektoru kouřovou bužírku a za samečkem černou izolepou udělaný
kroužek. Pokud je tedy některý "kutil" správně nespároval nebude vám
svrchu zmíněný postup načerpání karburátorů fungovat. Náprava je snadná
- správně spárovat žluto zelené kablíky. |
ilustrační foto |
V druhém
případě : zvuk čerpadla neustává : máte málo, nebo žádný
benzín případně |
máte v palivové soustavě vzduch což se
často stane po odpojení nádrže z palivového systému (tedy při
demontáži nádrže ze stroje nebo poté co vám zcela došel benzín.) Netrapte čerpadlo zbytečným dlouhým během na prázdno a
doplňte benzín (případně po doplnění benzínu krátce projeďte čímž se
vzduch ze systému zcela odstraní). Pokud však zjistíte, že je benzínu dostatek a
v systému již není žádný vzduch přesto čerpadlo
stále "dává" (nevypne) jedná se na 99 % o dosti závažnou
poruchu a pokud necháte čerpadlo běžet ještě chvilku - je více než
pravděpodobné : A) že benzín začne vytékat vně motocyklu některou
netěsností palivového okruhu (hadičky, filtr, spoje atd) nebo |
B) že
benzín začne vytékat přepadem plovákové komory jejíž jehla z nejrůznějších
příčin neuzavřela přívod benzínu. V každém
případě bude někde netěsnost, neboť palivové čerpadlo vypíná tehdy -
jestliže "ucítí" předem nastavený odpor neboli po docílení určitého předem
stanoveného tlaku v benzínovém systému. Pokud je tedy někde v
benzínovém systému jakákoli netěsnost, pak tohoto tlaku není dosaženo a
čerpadlo nevypne. Jedná se skutečně o velmi závažnou poruchu a
je nutné netěsnost najít a opravit. Samozřejmě začínáme vždy u toho
méně složitého - proveďte tedy vizuální kontrolu všech spojů. Pokud není
nic viditelně povoleno ani poškozeno spusťte na okamžik čerpadlo a pokuste
se zjistit odkud benzín vytéká. |