|
Upozornění : |
Popsaná
oprava byla provedena na VS 1400, ale vzhledem k tomu co bylo řečeno
na první |
|
stránce
"čerpadla jsou totožná" bude oprava jiných značek nebo modelů bezmála
shodná !!! |
|
č.5 |
Pokud při "natlakování" systému
zjistíte netěsný spoj nebo prasklou hadičku je vyhráno. Spoj
utáhněte případně vyměňte hadičku. Pokud ovšem teče benzín z přepadové
hadičky karburátoru čeká vás oprava podstatně složitější a časově dost
náročná. V případě, že vám teče benzín přepadovou hadičkou se totiž s
největší pravděpodobností bude jednat o to, že "jehla" nezavřela
přívod paliva do plovákové komory. Příčin může být mnoho. Avšak bez
demontáže krytu plovákové komory karburátoru je oprava spíše náhodná. Někdy pomůže
profouknout přepadovou hadičku případně drsnější poklepání na karburátor
který však bývá dost nepřístupní. Musíme tedy demontovat některé části
motocyklu (viz snímek
č.5). Co se |
|
|
stane pokud poklepeme na
karburátor ? Například může být pod "jehlou"nečistota, kterou otřes uvolní a jehla
potom dosedne do svého sedla. Nebo jehla mohla pouze uvíznout a otřes ji
uvolní atd, atd. Je to takový pokus za který nic nedáte a může to vyjít.
Nejspíš ale tento pokus nevyjde a pokud ano, je nanejvýš
pravděpodobné, že se tato závada bude opakovat neboť pokud se pod jehlu
dostala nečistota dá se předpokládat, že jí bude v systému víc a je jen
otázkou času kdy se tento problém objeví znova. Pokud jehla uvízla a
poklepání ji uvolnilo je rovněž třeba počítat s tím, že jste tento problém
odstranili jen dočasně. Ona totiž i jehla má svou životnost - tedy
obzvláště její gumový hrot (klikni na snímek
č.6). |
č.6 |
|
|
Ne nadarmo se říká "není
kouře bez ohně" pokud se vám již vyskytl tento problém : čerpadlo
nevypnulo, jenom blázen by si mohl myslet, že tento problém byl náhodný
případně že jej jednou pro vždy odstranil poklepáním na karburátor. Je
nutné najít nejen důvod proč čerpadlo nevypnulo ale i odstranit
příčinu a to dřív než vás stroj nechá někde, kde budete pomoc hledat
jen složitě nebo příliš draze. Karburátory jsou plněné - jeden po
druhém. Naplní li se tedy ten který je blíže k čerpadlu začne se teprve
plnit druhý !!! Proto závadu vždy začněte |
|
č.7 |
č.8 |
hledat u karburátoru který je blíže k
čerpadlu. V drtivé většině to bude zadní (z pozice jízdy). Chtěl bych
zdůraznit, že přístup ke karburátorům je opravdu složitý a musíte rozebrat
další věci (vřetně airboxu), nežli se k plovákové komoře vůbec dostanete -
avšak nerozebírejte víc nežli je třeba. |
Postup |
|
Vlastní karburátor nemusíte
vůbec odpojovat. Pokud jste si tedy zajistili přístup ke
karburátoru a podařilo se vám sejmout víčko plovákové komory (viz
snímek
č.8) musíte demontovat plováky (viz snímek
č.7). Plováky jsou zavěšené na čepu, který musíme vyklepnout
(na snímku
č.7 je tento
čep pod pozicí 5). Po vyjmutí plováku máme již volný přístup k vlastnímu
pouzdru v němž je jehla. Pouzdro je fixováno šroubkem po jehož
povolení jde pouzdro lehce vytáhnout (na snímku
č.7 je
pouzdro a jehla pod pozicí 7).
Přestože má |
|
|
pouzdro jehly ještě své dost jemné
sítko, možnost proniknutí nečistoty na sedlo jehly je velmi reálná. Je
tedy nutné všechny tyto díly "vyprat" nejlépe v benzínu. Tím co jste právě
udělali jste možná odstranily důvod proč čerpadlo nevypínalo. Ovšem
je nutné odstranit i příčinu tedy zdroj nečistot. Neboť jak jsem
již psal - pokud nečistota pronikla až na sedlo jehly dá se předpokládat,
že v systému budou nečistoty další. Proto je nutné : dokonale vyčistit
nádrž. Hadičku, která byla napojena na nádrž ponořte do čisté petroleje a
spusťte čerpadlo. |
|
č.9 |
č.10 |
Pokud nemáte petrolej a použijete
benzín z motorky, jsem si jist že se nic závažného nestane. Během jedné
minuty musí protéct celým systémem 600ml petroleje (viz snímek
č.10). Tímto jste si pročistily nejen celý systém, ale zároveň
jste si ověřily funkci čerpadla. Avšak pokud vycházející petrolej není
naprosto čistá, musíte dál hledat zdroj nečistot. V mém případě tímto
zdrojem bylo vlastní čerpadlo !!! které při činnosti samo sebe
šrotovalo a tím pádem vyrábělo velice jemné špony, které se dostaly
až na sedlo jehly, kde pak docházelo k netěsnosti. Příčin však může
|
|
být daleko víc. Popsali jsme si zde jen
jednu z možných závad - pro které čerpadlo nevypnulo. Další možnou
příčinou je to, že čerpadlo prostě nevyvine požadovaný tlak a nebo
"tlačí" tolik, že plováky tlak neudrží. A tak bych mohl pokračovat
dál. Možná však bude lepší si něco málo říct o vlastním mechanismu
čerpadla a případnou závada pak již lépe odhalíte. Víčko elektrické části
čerpadla (viz snímek
č.9) je zapečetěné takže by jste jej neměli v žádném
případě sundávat. Jenže pokud čerpadlo nefunguje a nebo je jeho
funkce špatná ........... |
|
č.11 |
č.12 |
Jsem toho názoru, že pokud se obrátíte
byť i na autorizovaný servis stejně se s ním nikdo zabývat nebude a rovnou
vám osadí nové - přitom třeba stačilo přiletovat upadlý drátek u kontaktu.
Pokud tedy již nemáte stroj v záruce a vyčerpali jste
všechny možnosti může se středně zručný motorkář pustit i do tohoto dílu.
Po elektrické stránce to není nikterak složité. Jak jsme si již řekli
čerpadlo zapíná po obdržení el. impulsu a vypíná při dosažení určitého
předem nastaveného tlaku. Tuto periodiku řídí kontakty (viz snímek
č.11), které jsem pro lepší viditelnost zvýraznil
červeně. Kontakty jsou ovládány přes
kolébkový mechanizmus jenž je nazvedáván a spouštěn čepem (viz snímek
č.12), který stoupá a klesá v závislosti na sloupci vytlačené
tekutiny (pokud to přeženu - kdyby nebylo kontaktu, které rozepnou el.
impuls tak by tento čep vylezl z čerpadla ven). Celá věc se odehrává ve
velice rychlém sledu a může vám tak trochu připomenout klasické zapalování
včetně jiskření mezi kontakty. Přesto že kontakty mají gumové dorazy
(viz snímek
č.11), které jsem pro lepší viditelnost zvýraznil
modře, pochází charakteristický zvuk čerpadla
právě z tohoto zdroje. |
|
Jaký byl prvopočátek
poškození mého čerpadla - to se můžu jen dohadovat. Faktem je to, že když
jsem čistil nádrž bylo spadlé sítko, které je na trubičce uvnitř nádrže
(viz snímek
č.13) a první příznaky jsem začal pozorovat po natankování na
pochybné benzínce. Je tedy možné, že natankovaná nečistota "načala"
čerpadlo a to pak vlivem zvětšené vůle začalo "šrotovat" své "vnitřnosti".
Je ovšem docela dost dobře možné i to, že se čerpadlo prostě nepovedlo již
ve výrobě. Nic s tohoto však není již důležité. Důležité je pamatovat na
to, že se nelze
|
|
č.13 |
č.14 |
spolehnout pouze na sítko v nádrži, ale
je dobré mít ještě benzínový filtr, který v porovnání s čerpadlem stojí
pár korun a je možné jej vřadit do jakéhokoli benzínového systému. U
filtrů obecně platí - že větší je lepší. (viz snímek
č.14).
|
V úplném závěru si
ještě troufnu říct, že pokud bych byl majitelem Hondy nebo Kawi docela
vážně bych uvažoval o tom - udělat si tlačítko, kterým bych mohl v případě
potřeby ovládat benzínové čerpadlo.
|