Upozornění :

Popsaná oprava byla provedena na VS 1400, ale vzhledem k tomu co bylo řečeno na první

 

stránce "čerpadla jsou totožná" bude oprava jiných značek nebo modelů bezmála shodná !!!

č.5
   Pokud při "natlakování" systému zjistíte netěsný spoj nebo prasklou hadičku  je vyhráno. Spoj utáhněte případně vyměňte hadičku. Pokud ovšem teče benzín z přepadové hadičky karburátoru čeká vás oprava podstatně složitější a časově dost náročná. V případě, že vám teče benzín přepadovou hadičkou se totiž s největší pravděpodobností bude jednat o to, že "jehla" nezavřela přívod paliva do plovákové komory. Příčin může být mnoho. Avšak bez demontáže krytu plovákové komory karburátoru je oprava spíše náhodná. Někdy pomůže profouknout přepadovou hadičku případně drsnější poklepání na karburátor který však bývá dost nepřístupní. Musíme tedy demontovat některé části motocyklu (viz snímek č.5). Co se

stane pokud poklepeme na karburátor ? Například může být pod "jehlou"nečistota, kterou otřes uvolní a jehla potom dosedne do svého sedla. Nebo jehla mohla pouze uvíznout a otřes ji uvolní atd, atd. Je to takový pokus za který nic nedáte a může to vyjít. Nejspíš ale tento pokus nevyjde a pokud ano, je nanejvýš pravděpodobné, že se tato závada bude opakovat neboť pokud se pod jehlu dostala nečistota dá se předpokládat, že jí bude v systému víc a je jen otázkou času kdy se tento problém objeví  znova. Pokud jehla uvízla a poklepání ji uvolnilo je rovněž třeba počítat s tím, že jste tento problém odstranili jen dočasně. Ona totiž i jehla má svou životnost - tedy obzvláště její gumový hrot (klikni na snímek č.6).

č.6

   Ne nadarmo se říká "není kouře bez ohně" pokud se vám již vyskytl tento problém : čerpadlo nevypnulo, jenom blázen by si mohl myslet, že tento problém byl náhodný případně že jej jednou pro vždy odstranil poklepáním na karburátor. Je nutné najít nejen důvod proč čerpadlo nevypnulo ale i odstranit příčinu a to dřív než vás stroj nechá někde, kde budete pomoc hledat jen složitě nebo příliš draze. Karburátory jsou plněné - jeden po druhém. Naplní li se tedy ten který je blíže k čerpadlu začne se teprve plnit druhý !!! Proto závadu vždy začněte

č.7 č.8

hledat u karburátoru který je blíže k čerpadlu. V drtivé většině to bude zadní (z pozice jízdy). Chtěl bych zdůraznit, že přístup ke karburátorům je opravdu složitý a musíte rozebrat další věci (vřetně airboxu), nežli se k plovákové komoře vůbec dostanete - avšak nerozebírejte víc nežli je třeba.

Postup

    Vlastní karburátor nemusíte vůbec odpojovat.  Pokud jste si tedy zajistili přístup ke karburátoru a podařilo se vám sejmout víčko plovákové komory (viz snímek č.8) musíte demontovat plováky (viz snímek č.7). Plováky jsou zavěšené na čepu, který musíme vyklepnout (na snímku č.7 je tento čep pod pozicí 5). Po vyjmutí plováku máme již volný přístup k vlastnímu pouzdru v němž je jehla. Pouzdro je fixováno šroubkem po jehož povolení jde pouzdro lehce vytáhnout (na snímku č.7 je pouzdro a jehla pod pozicí 7). Přestože má

pouzdro jehly ještě své dost jemné sítko, možnost proniknutí nečistoty na sedlo jehly je velmi reálná. Je tedy nutné všechny tyto díly "vyprat" nejlépe v benzínu. Tím co jste právě udělali jste možná odstranily důvod proč čerpadlo nevypínalo. Ovšem je nutné odstranit i příčinu tedy zdroj nečistot. Neboť jak jsem již psal - pokud nečistota pronikla až na sedlo jehly dá se předpokládat,  že v systému budou nečistoty další. Proto je nutné : dokonale vyčistit nádrž. Hadičku, která byla napojena na nádrž ponořte do čisté petroleje a spusťte čerpadlo.

č.9 č.10

Pokud nemáte petrolej a použijete benzín z motorky, jsem si jist že se nic závažného nestane. Během jedné minuty musí protéct celým systémem 600ml petroleje  (viz snímek č.10). Tímto jste si pročistily nejen celý systém, ale zároveň jste si ověřily funkci čerpadla. Avšak pokud vycházející petrolej není naprosto čistá, musíte dál hledat zdroj nečistot. V mém případě tímto zdrojem bylo vlastní čerpadlo !!! které při činnosti samo sebe šrotovalo a tím pádem vyrábělo velice jemné špony, které se dostaly až na sedlo jehly, kde pak docházelo k netěsnosti. Příčin však může  

být daleko víc. Popsali jsme si zde jen jednu z možných závad - pro které čerpadlo nevypnulo. Další možnou příčinou je to, že čerpadlo prostě nevyvine požadovaný tlak a nebo "tlačí" tolik, že plováky tlak  neudrží. A tak bych mohl pokračovat dál. Možná však bude lepší si něco málo říct o vlastním mechanismu čerpadla a případnou závada pak již lépe odhalíte. Víčko elektrické části čerpadla (viz snímek č.9)  je zapečetěné takže by jste jej neměli v žádném případě sundávat.  Jenže pokud čerpadlo nefunguje a nebo je jeho funkce špatná ...........

č.11 č.12

Jsem toho názoru, že pokud se obrátíte byť i na autorizovaný servis stejně se s ním nikdo zabývat nebude a rovnou vám osadí nové - přitom třeba stačilo přiletovat upadlý drátek u kontaktu. Pokud tedy již nemáte stroj v záruce a vyčerpali jste všechny možnosti může se středně zručný motorkář pustit i do tohoto dílu. Po elektrické stránce to není nikterak složité. Jak jsme si již řekli čerpadlo zapíná po obdržení el. impulsu a vypíná při dosažení určitého předem nastaveného tlaku. Tuto periodiku řídí kontakty (viz snímek č.11), které jsem pro lepší viditelnost zvýraznil červeně. Kontakty jsou ovládány přes kolébkový mechanizmus jenž je nazvedáván a spouštěn čepem (viz snímek č.12), který stoupá a klesá v závislosti na sloupci vytlačené tekutiny (pokud to přeženu - kdyby nebylo kontaktu, které rozepnou el. impuls tak by tento čep vylezl z čerpadla ven). Celá věc se odehrává ve velice rychlém sledu a může vám tak trochu připomenout klasické zapalování včetně jiskření mezi kontakty.  Přesto že kontakty mají gumové dorazy  (viz snímek č.11), které jsem pro lepší viditelnost zvýraznil modře, pochází charakteristický zvuk čerpadla právě z tohoto zdroje.

   Jaký byl prvopočátek poškození mého čerpadla - to se můžu jen dohadovat. Faktem je to, že když jsem čistil nádrž bylo spadlé sítko, které je na trubičce uvnitř nádrže (viz snímek č.13) a první příznaky jsem začal pozorovat po natankování na pochybné benzínce. Je tedy možné, že natankovaná nečistota "načala" čerpadlo a to pak vlivem zvětšené vůle začalo "šrotovat" své "vnitřnosti". Je ovšem docela dost dobře možné i to, že se čerpadlo prostě nepovedlo již ve výrobě. Nic s tohoto však není již důležité. Důležité je pamatovat na to, že se nelze

č.13 č.14

spolehnout pouze na sítko v nádrži, ale je dobré mít ještě benzínový filtr, který v porovnání s čerpadlem stojí pár korun a je možné jej vřadit do jakéhokoli benzínového systému. U filtrů obecně platí - že větší je lepší. (viz snímek č.14).

   V úplném závěru si ještě troufnu říct, že pokud bych byl majitelem Hondy nebo Kawi docela vážně bych uvažoval o tom - udělat si tlačítko, kterým bych mohl v případě potřeby ovládat benzínové čerpadlo.

   

Spojení na autora článku :

Text a foto :

 Generál

Zpět na úvod článku :

   

Zpět do sekce - Co dělat...   

 
     
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser