|
OptiMate III - inteligentní
nabíječka |
|
|
|
|
Pohled do nedaleké historie : |
|
není to zase
až tak dávno kdy se ještě používali klasické "asfaltové" akumulátori.
Najdou se i dnes jejich zastánci - kteří tvrdí, že mají své nesporné
výhody - já však toto tvrzení nesdílím. Řekněte sami - jaká je výhoda v
tom, že si akumulátor můžu opravit proti tomu který se sice opravit nedá,
ale zase je zkonstruován tak, že prostě žádnou opravu a praktickou údržbu
nepotřebuje. |
|
Přestože těmto starým "asfaltovým" akumulátorům již prakticky odzvonilo není
na jejich éru nutné vzpomínat nikterak s opovržením neboť obzvláště u nás
a za režimu bolševika skutečně bylo dobré pokud jste si mohli zajít do
"kovošrotu" a ze dvou třech nefunkčních AKU si poskládat jednu
funkční. Většinou totiž došlo k tomu, že se rozsypal pouze jeden článek
který následně vybíjel celý akumulátor. Jako nouzové řešení stačilo tento
vadný článek překlemovat (vyřadit) a bylo možné nějaký čas jezdit.
Mezi tím jste si sehnali podobně "postiženoý" AKU a bylo jen otázkou
zručnosti vadný článek vyměnit za funkční. Přestože v době bolševika byla
tato praxe velice běžná a zvládal |
|
|
jí každý zručný "garážista"
- byla tato akce co do případného úrazu velice nebezpečná. Při demontáži
vadného článku bylo totiž nutné nahřát asfalt a většinou se tak dělalo za
pomoci autogenu!!! Poté jste museli dost složitě ale naprosto přesně
manipulovat s elektrolitem nasáklými deskami. Nově osazený článek opět
zalít horkým asfaltem, doplnit elektrolit a doufat, že se akce povedla. Ne
zřídka zůstalo u doufání a tak se dělal pokus II ..... III ..... |
Kdo neměl tak hluboko do kapsy - koupil si
akumulátor nový, ale ani zde nebylo vše až tak bez problémů jak by se mohlo
zdát a nešlo vždy jen o peníze. Šlo též o "důvěru" v socialistický servis,
který se sice mnohdy honosil titulem "vzorná provozovna" nebo "zde
pracuje kolektiv brigády socialistické práce" ovšem ....... Proto si mnoho
těch, kteří měli možnost, vlastní nalití, formátování a nabíjení
akumulátoru, raději dělali "svépomocí". Bylo to však opět velice nebezpečné,
zdraví škodlivé, zdlouhavé a životním prostředí neprospívající. Doba však
byla taková a pokud bych si vypůjčil citát z jedné hodně známé knihy,
mohlo by se říci : bylo to nutné - neboť imperialisté číhali na hranici
|
Nabíjení |
těchto "asfaltových" AKU mělo své předepsané postupy a
používané nabíječky ne vždy pracovali v režimu, který bylo pro jeho
dostatečnou životnost zapotřebí
striktně dodržet. Již samotný proces "namíchání" elektrolitu
(kyseliny s destilovanou vodou) ve správném poměru mohl
přivodit nejeden malér (nemluvím o finanční ztrátě). Vlastní proces nalití,
formátování a nabití AKU byl nejen dost složitý a časově náročné, ale
navíc při použití po domácku vyrobené nabíječky (nezřídka mnohakilogramové
monstrum) bylo málo kdy možné regulovat nabíjecí proudu -
takže jste jen velice složitě mohli dodržet hlavní zásadu nabíjení :
nabíjet maximálně jednou desetinou kapacity baterie. Tyto nabíječky
měli většinou jen jeden konstantní proud a pokud i regulace byla pak jste
tuto museli složitě nastavovat a hlídat neboť například při hlubokém
vybití akumulátoru se doporučovalo jej nejprve "probrat šokem" to znamená
po krátký čas (dle kapacity) započít nabíjení až dvojnásobnou
hodnotou předepsaného dobíjecího proudu a poté přepnout na standardní
proud. Pokud jste i tuto možnost měli pak též nebylo vyhráno. Bylo vám
sice jasné, že váš akumulátor má kapacitu např.14Ah což pro vás
znamenalo že nabíjet můžete proudem o maximální hodnotě 1,4Ah ale u
provozovaného akumulátoru, který byl pouze odstaven vyvstával zcela zásadní
problém po jakou dobu, neboť stejně tak jako hluboké vybití též
přebíjení akumulátoru zkracuje výrazným způsobem jeho životnost. |
V nejrůznějších návodech bylo toto velice šalamounsky řečeno
: akumulátor nabíjíme do konečných znaků jejího úplného nabití
.
Kdo mněl na nabíječce ampérmetr byl částečně vysmátý. Neboť jeden z
hlavních znaků úplného nabití je ten, že proud který jste nastavili
klesl k nule (dobře patrné na ampérmetru nabíječky) - neboli -
baterka přestala brát. Dalším takovým znakem byla hustota elektrolytu,
kterou bylo potřeba měřit hustoměrem. Na plováku hustoměru byl vyznačen
stav nabití a dle jeho polohy vůči hladině (v elektrolytu "nasátého" z
AKU) bylo možné určit momentální stav nabití akumulátoru. Pokud se vám veškeré tyto předepsané úkony povedlo
dodržet nebylo zdaleka řečeno, že váš akumulátor vydrží předepsanou
životnost. Po celou dobu jeho životnosti bylo nesmírně důležité v
něm hlídat
hladinu kapaliny neboť olověné desky musely být zcela ponořené v elektrolytu. Obzvláště v letním období bylo proto velmi nutné
hladinu často kontrolovat (u neprůhledného obalu to bylo vcelku
složité) a doplňovat destilovanou vodou na předepsanou hladinu.
Doplňování bylo nutné i s příchodem novějších akumulátorů jejichž obal byl již
kompletně plastikový (v některých případech částečně průhledný) a v něm zalité články se nedaly vyměňovat. |
S postupem |
času, příchodem nových technologií a materiálů je situace zcela jiná.
Nechci tím v žádném případě říci, že se veškeré s vrchu popsané úkony
a procesy "smrskly" na minimum, ale drtivá většina jich je řízená
a prováděna zcela
automaticky. Vlastní princip akumulátoru a jejího nabíjení se nikterak zcela
zásadně nezměnil, avšak použitý materiál a technika nám takřka úplně
eliminovaly tyto složité a zdlouhavé procesy. Dá se říci, že horní řádky
jsem v tomto článku psal hlavně proto, aby si každý uvědomil co
všechno probíhá automaticky a nebo je bez našeho zásahu a přičinění řízeno
inteligentní nabíječkou III genrace. |
Přestože si většina z vás myslí, že má ve svém stroji gelovku v drtivé většině to nebude pravda a bude se jednat o takzvaný "bezúdržbový"
akumulátor. Jeho "bezúdržbovost" spočívá hlavně v tom, že se do těchto
akumulátorů po zakoupení pouze nalije "příbal" a dále, po celou dobu jeho
životnosti - již nic nekontrolujeme ani nedolíváme. Pouze udržujeme jeho
řádnou kondici (správný stavu nabití). Tuto starost za nás 100% a naprosto
bezchybně vyřeší zakoupení inteligentní nabíječky,
které pracují na zcela automatickém principu. A proto - že hlavní náplní
tohoto článku je seznámit se s takovýmto výrobkem, pojďme se podívat na jedno
takovéto velice chytré a cenově dostupné zařízení. |
Možná však nebude nezajímavé přečíst si nejprve vlastní návod (pouze technická část
návodu - vynechal jsem bezpečnostní a zdravotní pasáže) a poté se
nejen k některým v návodu řečeným věcem vrátíme. |
|
|
|
|
|
OptiMate - III |
|
Připojení k akumulátoru
: |
|
pro připojení k akumulátoru jsou k dispozici krokodýlí svorky pro rychlé
použití nebo propojovací kabely s naletovanými očky pro permanentní
připojení. Pokud použijete svorky, odpojte a vyjměte akumulátor z vozidla
před nabíjením a umístěte ji do dobře ventilovaného prostoru. Pro
připojení propojovacího kabelu s očky požádejte o asistenci servisního
technika. Propojovací konektor se dvěmi svorkami umístěte mimo akumulátor
a uchyťte jej na bezpečné místo, aby nepřišel do kontaktu s pohybujícími
se předměty. Zabraňte vniknutí vlhkosti a nečistot do konektoru.
Nepřipusťte aby nečistoty a mazivo polarizovalo konektor. Přepálenou
pojistku vyměňte za novou stejné hodnoty. |
Použití nabíječky OptiMate |
1)
Připojte nabíječku k akumulátoru : červenou
(+) svorku k
pozitivnímu vývodu a černou (-) svorku k negativnímu
vývodu. Pokud zaměníte polaritu červená svítivá dioda se rozsvítí.
Nabíječka je chráněna proti této chybě; následkem nebude žádné poškození a
nabíječka se automaticky odpojí. Odpojte svorky a znova správně připojte.
|
|
LED (světelná
dioda) informační panel |
|
indikace připojení přístroje do
sítě - |
|
|
|
- akumulátor je
nabitý (je připraven k použití) |
(střídavý proud 220V) |
|
|
|
- nestandardní stav
(čtěte vysvětlení v textu viz. níže) |
|
|
|
- akumulátor bylo
třeba nabíjet (nabíjení v běžném režimu) |
akumulátor je opačně připojený - |
|
|
- probíhá oživení
akumulátoru (byl hluboce vybitý / sulfatace) |
(otočte prosím polaritu) |
|
|
2) Připojte nabíječku k síti dávající
střídavý proud o napětí od 220 do 240V. Světle zelená svítivá dioda
značící připojení k síti se rozsvítí. Pokud se dioda nerozsvítí
zkontrolujte znova připojení k síti. |
3) Oranžová OŽIVOVACÍ
svítivá dioda se rozsvítí (dole na pravé straně informačního panelu)
pokud je provedeno správné připojení a napětí akumulátoru je nad
úrovní 2V. Pokud je akumulátor silně vybitý (hluboký stupeň vybití nebo
sulfatace) zůstane oranžová svítivá dioda svítit po dobu maximálně 2
hodin během kterých, je použito speciálního vysokého napětí (maximum 22V)
a velice malého fixního proudu (200mA) pro dosažení oživení akumulátoru.
Po maximálně 2 hodinách, nebo do doby, kdy akumulátor může přijmout
normální nabíjecí program, (který u většiny akumulátorů je možný hned
při připojení) zhasne oranžová svítivá dioda OŽIVENÍ a rozsvítí
se žlutá NABÍJECÍ svítivá dioda. |
4 - a) Režim NABÍJENÍ (žlutá svítivá
dioda) přivádí konstantní proud 0,6 A do akumulátoru, jehož
progresivně narůstající odpor způsobí nárůst nabíjecího napětí do hodnoty
14,3V, kdy OptiMate začne režim vstřebání & ověřování. |
|
4 - b)
Nabíjecí napětí je nyní limitováno 13,6V po dobu 30 minut. Pokud se
sledované napětí sníží o 300mV nebo více, nebo pokud proud odebíraný
akumulátorem se zvýší nad úroveň 200mA během těchto 30-ti minut, přepne se
program okamžitě do hlavního NABÍJECÍHO režimu a stupeň
4 - a) se opakuje. OptiMate tímto
automaticky zajišťuje plné nabití před tím než začne udržovací stupeň.
|
5) Udržovací režim obsahuje automatický
test akumulátoru z hlediska jeho samovolného vybití. Tento test se opakuje
každých 30 minut tak dlouho jak je akumulátor připojený. Po dobu 30-ti
minut není na akumulátor přiváděn žádný proud a je monitorována stabilita
napětí akumulátoru. Pokud se napětí akumulátoru sníží pod 12,3V rozsvítí
se červená svítivá dioda na informačním panelu indikující problém, ale
akumulátor bude pokračovat v udržovacím |
režimu (13,6V)
dokud nebude odpojen. Podívejte se na detailnější informaci k indikaci
červenou svítivou diodou v následujícím odstavci. Pokud napětí akumulátoru
zůstane vyšší nebo na úrovni 12,3V během 30-ti minutového testu rozsvítí
se zelená svítivá dioda a bude svítit do okamžiku, kdy případný
následující test bude nevyhovující a rozsvítí se červená svítivá dioda. S
rozsvícenou zelenou svítivou diodou a v průběhu dalších 30-ti minut každou
hodinu, umožní OptiMate akumulátoru odebírat proud do hodnoty 200mA pro
podporu jakéhokoliv připojeného příslušenství nebo alarmu, případně
zestárlého kabelového svazku. |