|
OptiMate III - druhá část článku |
|
|
|
|
6) ČERVENÁ svítivá dioda:
rozsvícená červená svítivá dioda znamená, že po nabití akumulátoru není
jeho nabití stabilní, nebo i po pokusech oživení je akumulátor
nepoužitelný. Příčinou může být závada v samotném akumulátoru, jako zkrat
článků nebo kompletní sulfatace. Další možností pokud je akumulátor stále
připojený ke kabelovému svazku vozidla je ztráta proudu skrze starý
kabelový rozvod popřípadě sepnutý spínač. Vždy vyjměte akumulátor z
vozidla, připojte OptiMate a nechte proběhnout program nabíjení ještě
jednou. Pokud se poté rozsvítí zelená svítivá dioda, je chyba v kabelovém
svazku vozidla. Jestliže svítí červená svítivá dioda, je podezřelý
akumulátor a měl by být vzat do profesionálního servisu pro zkoušku
zátěžovým testem například na přístroji BatteryMate. Je důležité upozornit
na to, že i pokud svítí červená svítivá dioda, je baterie nabíjena
stabilním proudem 13,6V dokud není odpojena. Tím je chráněna ještě před
větším opotřebením. |
|
|
7) Nejdříve odpojte OptiMate
od sítě se střídavým proudem a poté od baterie. Vždy nejdříve odpojte
napájení ze sítě před odpojením nebo připojením akumulátoru. |
|
|
|
Tento návod |
na
použití nebo chcete - li technický popis výrobku není špatný avšak řekl
bych, že je psaný pro spotřebitele západní mentality. Některé zcela jasné
věci jsou zde popisovány zbytečně složitě a naopak důležité jsou zmíněny
jen okrajově nebo chybí zcela a tak v celé řadě Českých motorkářů vyvolá
další otázky. Pojďme se tedy podívat na tento návod trochu
podrobněji - alespoň v těch důležitých věcech. |
1) zde zcela chybí zmínka o tom, co se
stane pokud je nabíječka již zapojená a vy položíte svorky na vodivý
předmět (například na ponku položený klíč, kleště, svěrák....) nebo je
propojíte navzájem. Pokud by jste toto udělali s běžnou nabíječkou lítaly
by od svorek jiskry jak od prskavky na vánočním stromečku a pokud by to
dopadlo dobře pak by zřejmě shořela pojistka nabíječky. U nabíječky
OptiMate se však neděje zcela nic - což je nejen velmi příjemné,
ale z bezpečnostního hlediska velmi dobré.
|
3)
sulfatace* - toto slovo, pokud jej autor návodu již použil by
určitě zasloužilo alespoň okrajové vysvětlení neboť nekompletní informace
je mnohdy horší nežli žádná informace. Vzhledem k tomu že je to ale
záležitost akumulátoru vrátím se k tomuto výrazu alespoň laicky a okrajově
ve stati věnované AKU. |
6) v souvislosti s rozsvícenou červenou
kontrolkou při nabíjení "v motocyklu" se mi zdá být použitý výraz :
ztráta proudu skrze starý kabelový rozvod .... více nežli nešťastné.
Navíc z této formulace je jen velmi složité vytušit další souvislosti. Oč
se tedy jedná. Pokud akumulátor nabíjíte "v motocyklu" pomocí zásuvky
a rozsvítí se
červená kontrolka nemusí to vždy znamenat, že je problém v akumulátoru.
Nabíječka totiž současně testuje též kabelovou síť stroje a pokud
je v této síti někde "studený spoj" (uvolněný kontakt, zoxidované
pojistkové lůžko, zoxidované knektory .....) vzniká takzvaný
přechodový odpor, který nabíječka vyhodnotí jako chybu. Přestože to v
návodu není nikterak zdůrazněno tento test kabelové sítě je vele
důležitý a může vám odhalit nejeden problém, ale též ušetřit
nepříjemnosti a zbytečně vyhozené peníze za zakoupení nového akumulátoru
neboť ten váš - i když nestartoval byl plně funkční a problém byl vlastně
v kabelové síti vašeho stroje. |
Je však pravděpodobné, |
že
by si tyto lehké nedostatky v návodu náš motorkář dříve nebo později
ověřil praxí. To co je zarážející a co mi vadí podstatně víc je, že v
tomto návodu zcela chybí informace na jaký typ akumulátorů je tato skvělá
nabíječka určena. |
Proto doufám že
budete věřit mé ověřené informaci : nabíječkou OptiMate III můžete
nabíjet všechny běžně |
známé a používané
akumulátory. A jaké že to jsou? |
|
A) Klasický akumulátor |
akumulátor s olověnými deskami a elektrolytem (roztok
kyseliny sírové H2 S04 a destilované vody H2O).
Označují se většinou jako Pb/Acid nebo
Lead/Acid případně Pb/H2 SO4. Tyto obyčejné olověné
akumulátory (asfaltové případně celoplastové) mají na každém článku
nalévací zátku pro kontrolu, doplňování destilované vody a odvětrání.
Pozor : |
elektrolitem se
plní pouze při prvním nalití. V provozu se dolívá pouze destilovaná
voda. |
2x ilustrační
foto |
B) Uzavřený akumulátor
(nepřesné avšak vžité označení : "bezúdržbový") |
|
jde o běžný olověný akumulátor, který je ovšem hermeticky uzavřen a nemá
běžné zátky plnícího média, které je buď již z výrobce nalito nebo jej
výrobce dodává jako příbal. Hladinu média takovéhoto akumulátor není nutné
za celou dobu jeho životnost kontrolovat ani dolívat. Při náhodném
poškození obalu z tohoto typu akumulátorů nic nevytéká neboť mezi
jednotlivými deskami je inertní hmota na kterou je elektrolyt vázán. Tyto
akumulátory jsou tedy odolné proti vytékání elektrolytu při
jakékoliv poloze akumulátoru a proto se v současné době |
hojně používají
u motocyklů. Většina těchto akumulátorů také obsahuje bezpečnostní ventil,
který by měl zabránit explozi akumulátoru, pokud by došlo k
dlouhotrvajícímu tvrdému zkratu, či déletrvajícímu přebíjení spojeným s
plynováním článků. Označují se podobně jako olověné akumulátory. |
C) Gelový akumulátor |
zde je vnitřní "konstrukce" mezi jednotlivými deskami značně odlišná od
klasického a "bezúdržbového" akumulátoru a bylo
by zcela zbytečné ji v tomto článku podrobně popisovat. V úvodu tohoto
článku jsem se již zmínil o omylu - kdy si většina z vás myslí, že má ve
svém stroji geklový akumulátor což je ovšem obecně vžitý omyl neboť ve
skutečnosti máte obyčejné uzavřené olověné akumulátory. Podívejte se
schválně doma na označení své "gelovky" a pokud tam najdete něco jako :
Lead/Acid (v překladu Olovo/Kyselina) nebo Pb/Acid
případně Pb/H2 SO4
a podobně, tak jde o zcela normální
uzavřený akumulátor - viz. výše. Nicméně, mimo zhruba o třicet
procent vyšší nabíjecí proud, nižší vnitřní odpor a 150% vyšší cenu se
parametry gelových akumulátorů příliš neliší od parametrů uzavřených AKU a
pro nabíjení gelových akumulátorů platí naprosto stejná pravidla, jako pro
nabíjení a udržování uzavřených akumulátorů, takže vše, co bylo
a bude řečeno o uzavřených akumulátorech (B
"bezúdržbové"), platí obdobně i pro gelové
akumulátory, které má ve svém stroji opravdu jen málo kdo (obzvláště v
těch dříve vyrobených). |
*Sulfatace |
nevratný chemický proces na olověných deskách akumulátoru, kdy při
elektrochemické reakci dochází k neustálé přeměně PbSo4 na Pb a So4 a
naopak. Pokud se molekuly olova při elektrochemickém procesu akumulátoru
nevrátí do původního tvaru krystalického seskupení, dostanou se mimo
elektrochemický proces a působí naopak proti tomuto procesu. Tyto
nereagující částice různých sloučenin olova pak působí jako nežádoucí
odpor mezi elektrolytem a aktivní hmotou elektrod. K sulfataci dochází
jednak stárnutím akumulátoru a jednak jeho vybíjením (nebo
samovybíjením) na spodní kritickou hranici. V současné době
sice již existují přístroje a metody, jak sulfatací zničený akumulátor
obnovit (pulsační "rozbíjení" krystalů, chemické roztoky...) ale
toto jsou spíše záležitosti laboratorní - pro nás je v praxi důležité
vědět to, že sulfatace výrazným způsobem zkracuje životnost AKU a
můžeme tomuto do značné míry čelit tím, že nedopustíme vybití baterie na
nebo pod kritickou hranici a pokud k tomuto přeci jenom dojde pak je
nesmírně důležitý správný postup nabíjení. Pokud jste pozorně četli první
část článku pak jsem se zde zmiňoval o tom, že u klasického akumulátoru
A)
se při jeho hlubokém vybití doporučuje - akumulátor nejprve na krátký čas
(cca 60 - 90 minut) nabíjet až dvojnásobnou hodnotou (dle
kapacity akumu.) předepsaného dobíjecího proudu a poté přepnout
na standardní proud. Toto je právě akce, kterou zabráníme probíhající
chemické reakci v nevratném procesu. U akumulátorů "bezúdržbových"
B)
je princip stejný ovšem metoda musí být vzhledem k
neodvětrání prostoru kde probíhá chemická reakce (tedy prostoru každého
jednoho článku), naprosto odlišná. Zde je nutné nasimulovat
(imitovat) "pulsační
rozbíjení krystalů" nikoli krátkodobým zvýšením proudu jako u
klasické AKU, ale podstatným zvýšením napětí (opět krátkodobě -
cca 90 - 120 minut -
před vlastním nabíjením). |
Je velice složité popsat tento proces tak, aby byl zcela srozumitelný pro
každého laika a odborník se při jeho čtení netloukl hlavou o dubový stůl.
Myslím si však, že jako okrajová informace k danému tématu je řečené
postačující. |
Důležité a
podstatné |
pro nás bude vědět to, že :
B) "bezúdržbový" a též
C) gelový akumulátor nesmíme
! v žádném případě ! nabíjet klasickou nabíječkou. Proč? Kdo
dočetl tento článek až sem, tomu to již bude zřejmé, proto pouze pro
pořádek a laicky řečeno : z toho důvodu, aby nedošlo k znehodnocení
akumulátoru - což by se zcela jistě stalo neboť jak je řečeno, tyto
akumulátory musejí mít z důvodu hermeticky uzavřených článků
(neodvětraných) zcela jiný režim nabíjení. |
Prosím aby jste tuto skutečnost přijali
jako fakt a vyhnuli se veškerým experimentům. Vaše osobní zkušenosti s
nabíjení tohoto typu akumulátorů normální nabíječkou si raději nechte pro
své využití neboť ne každý tuto věc musí pochopit správně a vámi dobře
míněná rada a praktická zkušenost se nakonec obrátí proti vám. Rovněž se
ani na okamžik nezamýšlejte nad
podobným "zvěrstvem" jako je například : nabíjení "bezůdržbového"
akumulátoru s normální nabíječkou při povolení nalévacích šroubů
(odvětraní článků) atd atd ....... Každý váš "experiment" se
doslova a do písmene - podepíše přinejmenším na životnosti vašeho akumulátoru
a to již nehovořím o extrémním riziku pro vaše zdraví a majetek, neboť
toto je v dostatečné míře zdůrazňováno v každém návodu nejen akumulátoru,
ale též nabíječky. |
Nejsem tak bohatý |
abych kupoval levné věci. Tak toto
přísloví v případě nabíječky platí jako ušité. Kvalitní akumulátor není
nikterak levná záležitost a jeho životnost se většinou pohybuje v
horizontu 5ti let. Proč tedy tuto životnost zkracovat nekvalitní
nabíječkou, která nejen že může akumulátoru podstatně zkrátit životnost,
ale potažmo může způsobit další opravdu velké a nejen materiálové škody.
|
|
|
|
|