OptiMate III - druhá část článku

     6) ČERVENÁ svítivá dioda: rozsvícená červená svítivá dioda znamená, že po nabití akumulátoru není jeho nabití stabilní, nebo i po pokusech oživení je akumulátor nepoužitelný. Příčinou může být závada v samotném akumulátoru, jako zkrat článků nebo kompletní sulfatace. Další možností pokud je akumulátor stále připojený ke kabelovému svazku vozidla je ztráta proudu skrze starý kabelový rozvod popřípadě sepnutý spínač. Vždy vyjměte akumulátor z vozidla, připojte OptiMate a nechte proběhnout program nabíjení ještě jednou. Pokud se poté rozsvítí zelená svítivá dioda, je chyba v kabelovém svazku vozidla. Jestliže svítí červená svítivá dioda, je podezřelý akumulátor a měl by být vzat do profesionálního servisu pro zkoušku zátěžovým testem například na přístroji BatteryMate. Je důležité upozornit na to, že i pokud svítí červená svítivá dioda, je baterie nabíjena stabilním proudem 13,6V dokud není odpojena. Tím je chráněna ještě před větším opotřebením.
   7) Nejdříve odpojte OptiMate od sítě se střídavým proudem a poté od baterie. Vždy nejdříve odpojte napájení ze sítě před odpojením nebo připojením akumulátoru.

   Tento návod
   na použití nebo chcete - li technický popis výrobku není špatný avšak řekl bych, že je psaný pro spotřebitele západní mentality. Některé zcela jasné věci jsou zde popisovány zbytečně složitě a naopak důležité jsou zmíněny jen okrajově nebo chybí zcela a tak v celé řadě Českých motorkářů vyvolá další otázky. Pojďme se tedy podívat na tento návod trochu podrobněji - alespoň v těch důležitých věcech.
   1) zde zcela chybí zmínka o tom, co se stane pokud je nabíječka již zapojená a vy položíte svorky na vodivý předmět (například na ponku položený klíč, kleště, svěrák....) nebo je propojíte navzájem. Pokud by jste toto udělali s běžnou nabíječkou lítaly by od svorek jiskry jak od prskavky na vánočním stromečku a pokud by to dopadlo dobře pak by zřejmě shořela pojistka nabíječky. U nabíječky OptiMate se však neděje zcela nic - což je nejen velmi příjemné, ale  z bezpečnostního hlediska velmi dobré.
   3) sulfatace* - toto slovo, pokud jej autor návodu již použil by určitě zasloužilo alespoň okrajové vysvětlení neboť nekompletní informace je mnohdy horší nežli žádná informace. Vzhledem k tomu že je to ale záležitost akumulátoru vrátím se k tomuto výrazu alespoň laicky a okrajově ve stati věnované AKU.
   6) v souvislosti s rozsvícenou červenou kontrolkou při nabíjení "v motocyklu" se mi zdá být použitý výraz : ztráta proudu skrze starý kabelový rozvod .... více nežli nešťastné. Navíc z této formulace je jen velmi složité vytušit další souvislosti. Oč se tedy jedná. Pokud akumulátor nabíjíte "v motocyklu" pomocí zásuvky a rozsvítí se červená kontrolka nemusí to vždy znamenat, že je problém v akumulátoru. Nabíječka totiž současně testuje též kabelovou síť stroje a pokud je v této síti někde "studený spoj" (uvolněný kontakt, zoxidované pojistkové lůžko, zoxidované knektory .....)  vzniká takzvaný přechodový odpor, který nabíječka vyhodnotí jako chybu. Přestože to v návodu není nikterak zdůrazněno tento test kabelové sítě je vele důležitý a může vám odhalit nejeden problém, ale též ušetřit nepříjemnosti a zbytečně vyhozené peníze za zakoupení nového akumulátoru neboť ten váš - i když nestartoval byl plně funkční a problém byl vlastně v kabelové síti vašeho stroje.
   Je však pravděpodobné,
   že by si tyto lehké nedostatky v návodu náš motorkář dříve nebo později ověřil praxí. To co je zarážející a co mi vadí podstatně víc je, že v tomto návodu zcela chybí informace na jaký typ akumulátorů je tato skvělá nabíječka určena. 
Proto doufám že budete věřit mé ověřené informaci : nabíječkou OptiMate III můžete nabíjet všechny běžně
známé a používané akumulátory. A jaké že to jsou?

   A) Klasický akumulátor
   akumulátor s olověnými deskami a elektrolytem (roztok kyseliny sírové H2 S04 a destilované vody H2O). Označují se většinou jako Pb/Acid nebo Lead/Acid případně  Pb/H2 SO4. Tyto obyčejné olověné akumulátory (asfaltové případně celoplastové) mají na každém článku nalévací zátku pro kontrolu, doplňování destilované vody a odvětrání. Pozor :
elektrolitem se plní pouze při prvním nalití. V provozu se dolívá pouze destilovaná voda.

2x ilustrační foto

   B) Uzavřený akumulátor (nepřesné avšak vžité označení : "bezúdržbový")

   jde o běžný olověný akumulátor, který je ovšem hermeticky uzavřen a nemá běžné zátky plnícího média, které je buď již z výrobce nalito nebo jej výrobce dodává jako příbal. Hladinu média takovéhoto akumulátor není nutné za celou dobu jeho životnost kontrolovat ani dolívat. Při náhodném poškození obalu z tohoto typu akumulátorů nic nevytéká neboť mezi jednotlivými deskami je inertní hmota na kterou je elektrolyt vázán. Tyto akumulátory jsou tedy odolné  proti vytékání elektrolytu při jakékoliv poloze akumulátoru a proto se v současné době
hojně používají u motocyklů. Většina těchto akumulátorů také obsahuje bezpečnostní ventil, který by měl zabránit explozi akumulátoru, pokud by došlo k dlouhotrvajícímu tvrdému zkratu, či déletrvajícímu přebíjení spojeným s plynováním článků. Označují se podobně jako olověné akumulátory.
   C) Gelový akumulátor
   zde je vnitřní "konstrukce" mezi jednotlivými deskami značně odlišná od klasického a "bezúdržbového" akumulátoru a bylo by zcela zbytečné ji v tomto článku podrobně popisovat. V úvodu tohoto článku jsem se již zmínil o omylu - kdy si většina z vás myslí, že má ve svém stroji geklový akumulátor což je ovšem obecně vžitý omyl neboť ve skutečnosti máte obyčejné uzavřené olověné akumulátory. Podívejte se schválně doma na označení své "gelovky" a pokud tam najdete něco jako : Lead/Acid (v překladu Olovo/Kyselina) nebo Pb/Acid případně Pb/H2 SO4 a podobně, tak jde o zcela normální uzavřený akumulátor - viz. výše. Nicméně, mimo zhruba o třicet procent vyšší nabíjecí proud, nižší vnitřní odpor a 150% vyšší cenu se parametry gelových akumulátorů příliš neliší od parametrů uzavřených AKU a pro nabíjení gelových akumulátorů platí naprosto stejná pravidla, jako pro nabíjení a udržování uzavřených akumulátorů, takže vše, co bylo a bude řečeno o uzavřených akumulátorech (B "bezúdržbové"), platí obdobně i pro gelové akumulátory, které má ve svém stroji opravdu jen málo kdo (obzvláště v těch dříve vyrobených).

*Sulfatace

   nevratný chemický proces na olověných deskách akumulátoru, kdy při elektrochemické reakci dochází k neustálé přeměně PbSo4 na Pb a So4 a naopak. Pokud se molekuly olova při elektrochemickém procesu akumulátoru nevrátí do původního tvaru krystalického seskupení, dostanou se mimo elektrochemický proces a působí naopak proti tomuto procesu. Tyto nereagující částice různých sloučenin olova pak působí jako nežádoucí odpor mezi elektrolytem a aktivní hmotou elektrod. K sulfataci dochází jednak stárnutím akumulátoru a jednak jeho vybíjením (nebo samovybíjením) na spodní kritickou hranici. V současné době sice již existují přístroje a metody, jak sulfatací zničený akumulátor obnovit (pulsační "rozbíjení" krystalů, chemické roztoky...) ale toto jsou spíše záležitosti laboratorní - pro nás je v praxi důležité vědět  to, že sulfatace výrazným způsobem zkracuje životnost AKU a můžeme tomuto do značné míry čelit tím, že nedopustíme vybití baterie na nebo pod kritickou hranici a pokud k tomuto přeci jenom dojde pak je nesmírně důležitý správný postup nabíjení. Pokud jste pozorně četli první část článku pak jsem se zde zmiňoval o tom, že u klasického akumulátoru A) se při jeho hlubokém vybití doporučuje - akumulátor nejprve na krátký čas (cca 60 - 90 minut) nabíjet až dvojnásobnou hodnotou (dle kapacity akumu.) předepsaného dobíjecího proudu a poté přepnout na standardní proud. Toto je právě akce, kterou zabráníme probíhající chemické reakci v nevratném procesu. U akumulátorů "bezúdržbových" B) je princip stejný ovšem metoda musí být vzhledem k neodvětrání prostoru kde probíhá chemická reakce (tedy prostoru každého jednoho článku), naprosto odlišná. Zde je nutné nasimulovat (imitovat)  "pulsační rozbíjení krystalů" nikoli krátkodobým zvýšením proudu jako u klasické AKU, ale podstatným zvýšením napětí (opět krátkodobě - cca 90 - 120 minut - před vlastním nabíjením).
   Je velice složité popsat tento proces tak, aby byl zcela srozumitelný pro každého laika a odborník se při jeho čtení netloukl hlavou o dubový stůl. Myslím si však, že jako okrajová informace k danému tématu je řečené postačující.
   Důležité a podstatné
   pro nás bude vědět to, že : B) "bezúdržbový" a též C) gelový akumulátor nesmíme ! v žádném případě ! nabíjet klasickou nabíječkou. Proč? Kdo dočetl tento článek až sem, tomu to již bude zřejmé, proto pouze pro pořádek a laicky řečeno : z toho důvodu, aby nedošlo k znehodnocení akumulátoru - což by se zcela jistě stalo neboť jak je řečeno, tyto akumulátory musejí mít z důvodu hermeticky uzavřených článků (neodvětraných) zcela jiný režim nabíjení.
   Prosím aby jste tuto skutečnost přijali jako fakt a vyhnuli se veškerým experimentům. Vaše osobní zkušenosti s nabíjení tohoto typu akumulátorů normální nabíječkou si raději nechte pro své využití neboť ne každý tuto věc musí pochopit správně a vámi dobře míněná rada a praktická zkušenost se nakonec obrátí proti vám. Rovněž se ani na okamžik nezamýšlejte nad podobným "zvěrstvem" jako je například : nabíjení "bezůdržbového" akumulátoru s normální nabíječkou při povolení nalévacích šroubů (odvětraní článků) atd atd ....... Každý váš "experiment" se doslova a do písmene - podepíše přinejmenším na životnosti vašeho akumulátoru a to již nehovořím o extrémním riziku pro vaše zdraví a majetek,  neboť  toto je v dostatečné míře zdůrazňováno v každém návodu nejen akumulátoru, ale též nabíječky.
   Nejsem tak bohatý
   abych kupoval levné věci. Tak toto přísloví v případě nabíječky platí jako ušité. Kvalitní akumulátor není nikterak levná záležitost a jeho životnost se většinou pohybuje v horizontu 5ti let. Proč tedy tuto životnost zkracovat nekvalitní nabíječkou, která nejen že může akumulátoru podstatně zkrátit životnost, ale potažmo může způsobit další opravdu velké a nejen materiálové škody.

Zpět na úvod tohoto článku :

klikni pro pokračování článku  :

 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser