Brzdové kotouče a destičky .......

II. část

     Povrchová úprava  
     kotouče je pro konečný efekt stejně důležitá jako jeho tvar. Jestliže jste udělali kotouč z antikora je do značné míry vystaráno a většinou se volí pouze ze dvou dalších variant. Nechat kotouč ve stavu v jakém je po broušení a nebo nefunkční plochy vyleštit do zrcadlového lesků. Druhá varianta je velmi nákladná a může stát takovou částku jako vlastní kotouč neboť "díky" členitosti kotouče mizí velmi drahé leštící nástroje a pasty doslova před očima. V případě že jste však kotouč nechali zhotovit z materiálů náchylných ke korozi bude nevyhnutelné jej "povrchovat".  Jakákoli kvalitní povrchová úprava není
rovněž levnou záležitostí a pokud zvolíte levnější variantu například nikl, kadmium atd ........... můžete tím celkový optický vjem (z jinak pěkného kotouče - viz foto č.1) zcela "zazdít". 

   Brzdové destičky
   Myslím si, že neřeknu nic nového ani převratného když povím, že s destičkami je to hodně podobné jako například s olejem. Jak to myslím? Destičky jsou zcela běžná spotřební věc  jejíž "výrobou" se zabývá celá řada firem. Proč jsem dal slovo výrobou do uvozovek? Je to z toho důvodu, že jen velmi málo dodavatelů je skutečným výrobcem destiček od A do Z.
   Většinou (neříkám že je to pravidlo) pouze nakoupenou směs lepí na základové desky a v

foto č.1

některých případech dokonce již hotové destičky pouze označují svým logem. Ale to jsem tak trochu odbočil a chtěl jsem tím vlastně jen říct, že to co dnes můžete koupit v obchodní síti se co do kvalitativních ukazatelů nebude příliš lišit. Dalo by se tedy říct, že na tom od jakého výrobce máte destičky až tak nezáleží ovšem zcela zásadní bude jakou směs pro jaký kotouč a také styl jízdy zvolíte. Nedá se tedy říct, že destičky od fy. XY jsou nejlepší právě pro váš stroj - dokonce se nedá ani říct, že destičky které si na stejném stroji jako máte vy nemůže vynachválit váš kamarád,
budou také vyhovovat vám. Je zde celá řada parametrů a není prakticky jiná možnost jak najít "ty své" nežli  experimentovat. Nesmírně důležité je to, aby jste věděli nejen od jakého "výrobce" jste destičky zakoupily ale zcela zásadní je vědět jakou směs vámi zakoupené destičky mají. Označení směsi není nikterak normalizováno a ani být nemůže neboť to co vyhovuje jednomu materiálu z něhož je vyrobený kotouč může být zcela nevhodné pro kotouč  z jiného materiálu. Různé fy. mají tedy i různé značení směsi a též různou škálu (může být i 8 druhů). Pro nás (jako pro spotřebitele) je však důležité abychom zcela přesně věděli označení právě kupované a mohu doporučit začít u standardní směsi, která bývá jakýmsi

foto č.2

pomyslným středem. Poté jak samy vyhodnotíme účinnost těchto destiček a jejich trvanlivost můžeme se při příštím nákupu od stejné fy. již od něčeho "odpíchnout" a na příště třeba zvolit měkčí případně tvrdší směs ze škály tohoto výrobce. Druh směsi (na fotu č.2 v zeleném kroužku) kódové označení pro který model motocyklu jsou destičky určeny (různé fy. mohou mít různé značení - na fotu č.2 v modrém kroužku) jakož i deklarovaný druh směsi (na fotu č.2 bílá šipka) bývá uveden na každém balení.

   Základní deska
   Přestože se to někomu může zdát jako nepodstatné pak věřte, že i základní deska brzdové destičky má svá úskalí a není až tak úplně jedno z čeho je vyrobená. Velmi důležitá vlastnost pro tuto základní desku je její tepelná vodivost - nebo - lépe řečeno, vlastnost nepřenášet teplotu která vzniká při brzdění na brzdový váleček a potažmo do brzdového systému. Proto se v některých případech můžete u špičkové brzdové destičky setkat s tím, že mají základní desku "keramickou". Ovšem u našeho stylu tato záležitost není až tak prvořadá jako vlastní

ilustrační foto

směs. Přesto (v případě pokud si tyto základové desky vyrábíme samy) bychom i o této
méně podstatné informaci měli vědět.

   Lepené destičky
   Jestliže jsem již začal hovořit o vlastní výrobě destiček povězme si o tomto trochu více. Osobně si myslím, že drtivá většina z vás bude mít k tomuto řešení brzdových destiček - tedy  k lepení na základnu opotřebené destičky nebo na základnu vlastní výroby dost silnou averzi a většinou si řeknete - nestojí mi za to ušetřit 100 - 200 korun raději si koupím originální a mám jistotu. Ovšem pravda je taková, že originální nekupuje prakticky nikdo a ty které koupíte od
různých druhovýrobců můžou být v mnoha případech méně vhodné nežli ty, které si necháte 

ilustrační foto

od firmy která se tímto úzce specializuje nalepit. Věc se má tak, že pro prodejce v motoshopu jsou destičky pouze jakýmsi doplňkovým sortimentem a velice ochotně vám vychválí ty destičky na kterých má větší rabat. Ovšem člověk který se zabývá lepením destiček si nedovolí nakoupit špatnou směs, neboť je to mnohdy velmi výrazný zdroj jeho obživy. Navíc o směsi kterou vám lepí toho ví o mnoho víc - nežli ten kterého zajímá pouze kolik mu zbude v pokladně
po prodeji jedné sady destiček.

   Životnost
   Velmi diskutovaná bývá nejen životnost destiček ale i brzdového kotouče a dlužno říci, že zde se nedopátráte prakticky ničeho neboť to co platí pro jednoho již nebude platit pro druhého. Na životnosti brzdových kotoučů a destiček se výrazným způsobem podepíše nejen vlastní styl jízdy, ale též provozní podmínky. Velmi podstatnou roli ovšem bude hrát (což jsem již mnohokrát zdůraznil) harmonie kotouče a směsi.
   Co říci v závěru?

sada pro VS 1400

   Kotouče mívají na své ploše vyznačenou minimální sílu (například pro VS 1400 je to 4,5mm na přením a 5,5 mm na zadním kole) a pokud tomu tak není zjistěte si jaká je tato hodnotu. Tuto minimální hodnotu by jste neměly výrazným způsobem porušovat. Pro měření síly kotouče použijte raději nežli posuvné měřítku - mikrometr a měřte na několika místech pracovní plochy kotouče. Pokud osadíte nové destičky mějte na paměti, že vám několik desítek až stovek kilometrů budou brzdit méně nežli jste zvyklý. Pokud osadíte nový kotouč měli by jste několik desítek až stovek km tento kotouč "zajíždět". Není dobré nový kotouč okamžitě vystavit
nadměrnému ohřátí.
 

 

   spojení na autora článku

Foto : archiv K1400    

Zpět na úvod článků :

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 

 

 Zpět do článků : Radíme si :

           
zhomola@seznam.cz (iol.cz) 25.12.2006 22:29
mam zajem o výrobu kotouču na MT01 yamaha. je to možné. diky
fagisuk007@seznam.cz (satnet.cz) 08.07.2009 20:55
Dobry den mam ctyrkolku Yamaha 350 a v zadu mi odesli brzdove desticky a nove se mi moc kupovat nechce tak sem se chtel zeptat kde a jake bych mel koupit lepidlo a oblozeni na desticky eventuelne kde by se to dalo udelat moc vam dekuji S pozdravem Smid
Generál (cservis.cz) 08.07.2009 23:32
TO - Smid : svépomocí to nezvládneš. Musíš se obrátit na některou profi dílnu, která má pro toto potřebnou výbavu. Já osobně nechávám obložení lepit v Pelhřimově ale stejná dílna (vybavená pecí a dalším) by měla být v každém větším městě.
fagisuk007@seznam.cz (satnet.cz) 12.07.2009 12:38
Dobre tak dik
hadgi@email.cz (conkline.cz) 18.04.2011 05:03
Mohl bych vás poprosit o výrobu dvou kotoučů na sportstera-08 ?
Generál (cservis.cz) 18.04.2011 08:37
TO : hadgi- bohužel, kotouče vyrábím pouze na VS Intruder. O rozšíření na další stroje neuvažuji.
oliva (upcbroadband.cz) 11.03.2014 19:13
Zdravím měl bych zájem o kotouče na VS 1400 je možné je stále vyrobit zaslal bych vám model v ipt formátu nebo jaký potřebujete dík za odpověď
Generál (cservis.cz) 12.03.2014 09:10
To - oliva : Čágo, kotouče mám vyrobené. Design pouze takový jako je na posledním fotu v článku. Provedení : leštěné nebo neleštěné.
oliva (upcbroadband.cz) 12.03.2014 16:10
Dík za odpověď ale chci vlastní dizajn takže nic dík
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser