|
Brzdové
kotouče a destičky ....... |
II. část |
|
|
|
|
|
Povrchová úprava |
|
|
kotouče je pro konečný efekt stejně důležitá
jako jeho tvar. Jestliže jste udělali kotouč z antikora je do značné míry
vystaráno a většinou se volí pouze ze dvou dalších variant. Nechat kotouč ve
stavu v jakém je po broušení a nebo nefunkční plochy vyleštit do zrcadlového
lesků. Druhá varianta je velmi nákladná a může stát takovou částku jako
vlastní kotouč neboť "díky" členitosti kotouče mizí velmi drahé leštící
nástroje a pasty doslova před očima. V případě že jste však kotouč nechali
zhotovit z materiálů náchylných ke korozi bude nevyhnutelné jej "povrchovat".
Jakákoli kvalitní povrchová úprava není |
|
|
rovněž levnou záležitostí a pokud zvolíte levnější
variantu například nikl, kadmium atd ........... můžete tím celkový optický
vjem (z jinak pěkného kotouče - viz foto č.1) zcela "zazdít". |
|
Brzdové
destičky |
Myslím si, že neřeknu nic nového ani převratného když povím, že s destičkami
je to hodně podobné jako například s olejem. Jak to myslím? Destičky jsou
zcela běžná spotřební věc jejíž "výrobou" se zabývá celá řada firem.
Proč jsem dal slovo výrobou do uvozovek? Je to z toho důvodu,
že jen velmi málo dodavatelů je skutečným výrobcem destiček od A do Z.
|
Většinou (neříkám že je to pravidlo) pouze nakoupenou
směs lepí na základové desky a v |
foto č.1 |
některých případech dokonce již hotové destičky pouze
označují svým logem. Ale to jsem tak trochu odbočil a chtěl jsem tím vlastně jen říct, že
to co dnes můžete koupit v obchodní síti se co do kvalitativních ukazatelů nebude příliš
lišit. Dalo by se tedy říct, že na tom od jakého výrobce máte destičky až
tak nezáleží ovšem zcela zásadní bude jakou směs pro jaký kotouč a
také styl jízdy zvolíte. Nedá se tedy říct, že destičky od fy. XY jsou
nejlepší právě pro váš stroj - dokonce se nedá ani říct, že destičky které
si na stejném stroji jako máte vy nemůže vynachválit váš kamarád, |
budou také vyhovovat vám. Je zde celá řada parametrů a není prakticky jiná
možnost jak najít "ty své" nežli experimentovat. Nesmírně důležité je
to, aby jste věděli nejen od jakého "výrobce" jste destičky zakoupily ale zcela zásadní je
vědět jakou směs vámi zakoupené destičky mají. Označení směsi není nikterak
normalizováno a ani být nemůže neboť to co vyhovuje jednomu materiálu z
něhož je vyrobený kotouč může být zcela nevhodné pro kotouč z jiného
materiálu. Různé fy. mají tedy i různé značení směsi a též různou škálu
(může být i 8 druhů). Pro nás (jako pro spotřebitele) je však
důležité abychom zcela přesně věděli označení právě kupované a mohu
doporučit začít u standardní směsi, která bývá jakýmsi |
|
|
foto č.2 |
pomyslným středem. Poté jak samy vyhodnotíme účinnost těchto destiček a
jejich trvanlivost můžeme se při příštím nákupu od stejné fy. již od něčeho
"odpíchnout" a na příště třeba zvolit měkčí případně tvrdší směs ze škály tohoto výrobce. Druh
směsi (na fotu č.2 v zeleném kroužku) kódové označení pro který model
motocyklu jsou destičky určeny (různé fy. mohou mít různé značení - na
fotu č.2 v modrém kroužku) jakož i deklarovaný druh směsi (na fotu
č.2 bílá šipka) bývá uveden na každém balení. |
|
Základní deska |
Přestože se to někomu může zdát jako nepodstatné pak
věřte, že i základní deska brzdové destičky má svá úskalí a není až tak
úplně jedno z čeho je vyrobená. Velmi důležitá vlastnost pro tuto
základní desku je její tepelná vodivost - nebo - lépe řečeno, vlastnost
nepřenášet teplotu která vzniká při brzdění na brzdový váleček a potažmo
do brzdového systému. Proto se v některých případech můžete u špičkové
brzdové destičky setkat s tím, že mají základní desku "keramickou".
Ovšem u našeho stylu tato záležitost není až tak prvořadá jako vlastní |
ilustrační
foto |
směs. Přesto
(v případě pokud si tyto základové desky vyrábíme samy) bychom i
o této |
|
méně podstatné informaci měli vědět. |
|
Lepené
destičky |
Jestliže jsem již začal hovořit o vlastní
výrobě destiček povězme si o tomto trochu více. Osobně si myslím, že drtivá
většina z vás bude mít k tomuto řešení brzdových destiček - tedy k
lepení na základnu opotřebené destičky nebo na základnu vlastní výroby dost
silnou averzi a většinou si řeknete - nestojí mi za to ušetřit 100 - 200
korun raději si koupím originální a mám jistotu. Ovšem pravda je taková, že
originální nekupuje prakticky nikdo a ty které koupíte od |
různých druhovýrobců můžou být v mnoha případech méně
vhodné nežli ty, které si necháte |
ilustrační foto |
od firmy která se tímto úzce specializuje nalepit. Věc se
má tak, že pro prodejce v motoshopu jsou destičky pouze jakýmsi doplňkovým
sortimentem a velice ochotně vám vychválí ty destičky na kterých má větší
rabat. Ovšem člověk který se zabývá lepením destiček si nedovolí nakoupit
špatnou směs, neboť je to mnohdy velmi výrazný zdroj jeho obživy. Navíc o
směsi kterou vám lepí toho ví o mnoho víc - nežli ten kterého zajímá pouze
kolik mu zbude v pokladně |
po prodeji jedné sady destiček. |
|
Životnost |
Velmi diskutovaná bývá nejen životnost
destiček ale i brzdového kotouče a dlužno říci, že zde se nedopátráte
prakticky ničeho neboť to co platí pro jednoho již nebude platit pro
druhého. Na životnosti brzdových kotoučů a destiček se výrazným způsobem
podepíše nejen vlastní styl jízdy, ale též provozní podmínky. Velmi
podstatnou roli ovšem bude hrát (což jsem již mnohokrát zdůraznil)
harmonie kotouče a směsi. |
Co říci v závěru? |
sada pro VS 1400 |
Kotouče mívají na své ploše vyznačenou
minimální sílu (například pro VS 1400 je to 4,5mm na přením a 5,5 mm na
zadním kole) a pokud tomu tak není zjistěte si jaká je tato hodnotu.
Tuto minimální hodnotu by jste neměly výrazným způsobem porušovat. Pro měření
síly kotouče použijte raději nežli posuvné měřítku - mikrometr a měřte na několika
místech pracovní plochy kotouče. Pokud osadíte nové destičky mějte na
paměti, že vám několik desítek až stovek kilometrů budou brzdit méně
nežli jste zvyklý. Pokud osadíte nový kotouč měli by jste několik desítek až
stovek km tento kotouč "zajíždět". Není dobré nový kotouč okamžitě vystavit |
nadměrnému ohřátí. |