|
Pancéřové
hadičky, průtoková očka
....... |
I. část |
|
|
|
|
|
S výrazem pancéřová hadička se již každý z
vás jistě setkal a dnes již nemůže být pochyb, že výměnou originálních
"gumových" hadiček získá váš stroj nejen na designu, ale též účinnost
prvku
ovládaného pancéřovou hadičkou stoupne. |
|
Design |
|
Je
s podivem, kolik let ve výrobních závodech vydržely a možno říci stále se
osazují neefektní a pochybně funkční "gumové" hadičky. Stačí aby jste se
podívali na ilustrační foto (2x viz. níže) a musí se vám otvírat
kudla v kapse. Z jakého důvodu jsou tyto hadičky dodnes na nové stroje
osazovány možno jen polemizovat avšak fakt - že již pouhý pohled na ně
dokáže zkazit celkový dojem z celé přední partie stroje je naprosto
nepopiratelný. |
|
A právě design nutí nové majitele zamyslet
se nad tím, jak tuto partii "zkulturnit" neboť brzdový účinek je zpočátku
|
|
|
i u těchto hadiček v normě. Jistě je to též ovlivněno
tím, že majitel svůj nový stroj nežene hned na ostří, ovšem s odstupem času
dojde takřka každý k tom, že by přece jenom zlepšení brzdícího účinku nebylo
na škodu a začne pátrat po možnostech jak spojit příjemné s užitečným.
Existuje celá řada nejrůznějších variant, které jsou samozřejmě též různě
náročné jak na provedení tak na portmonku. Jedno, dalo by se říci -
totální řešení - zachycuje úvodní foto článku. Ale zůstaňme na zemi
neboť i za vcelku přijatelný peníz se nechá tento fabrický nedodělek doladit
do oku lahodícímu stavu a navíc, jak bylo naznačeno, zlepší se účinek brzd.
|
|
Funkčnost |
|
Proč jsem nazval tyto originální gumové
hadičky "pochybně funkční"? Vysvětlení není nikterak složité a vychází z
fyzikálních zákonů. Jak jsme si v článku o brzdovém systému řekli
- klikni zde -
přenos
tlaku z brzdové pumpy do brzdiče obstarává brzdová kapalina. Z hodin fyziky
si pamatujeme, že kapalina je nestlačitelná a tak by měl být tento přenos
bezztrátový ovšem pokud je kapalina v gumové hadičce pak dojde k tomu, že se
určitá část tlaku "vytratí" neboť gumová hadička
se tomuto vysokému tlaku podá "nafoukne se"
(čím
starší hadička |
tím je
tato ztráta větší a proto by se měli tyto gumové hadičky měnit každé max.
čtyři roky) |
2x ilustrační foto |
S vrchu uvedeného je nám tedy jasné, že
záměnou gumové hadičky za nepoddajnou teflonovou hadičku opatřenou navíc
antikorovým opletem (všeobecně vžité pojmenování - pancéřová hadice
neboli "pancéřovka") tyto nežádoucí |
ztráty tlaku takřka zcela eliminujeme. |
|
Jakou vybrat |
Při výměně originálních "gumových" hadiček
za pancéřové se nabízí hned několik variant. |
A) můžete si z katalogu objednat přímo pro váš
konkrétní stroj jednotlivou hadičku, případně celou sadu. Toto řešení má ovšem hned
několik úskalí. Jednak musíte mít vše v originálu, tedy hlavně řidítka
(která nechá v originálu jen málo kdo) a druhak za tuto sadu zaplatíte
poměrně dost velkou částku (například za brzdovou hadičku na VT 600
Shadow - zaplatíte €
60,- ) |
B) druhé řešení které se nabízí je : zakoupení
pancéřové hadičky s nalisovaným závitovým |
foto č.1 |
zakončením (viz foto č.1) + odpovídající
průtokové očka (možná pro jejich tvar se všeobecně vžilo
pojmenování : banjo). Tyto "benža" lze zakoupit nejen s
vyústěním pod různým úhlem (zpravidla 0°, 20°, 45° a 90°) ale též v
nejrůznější povrchové úpravě. Tyto barevné jsou však zhotoveny z duralu a povrchovány eloxem, zatímco klasické bývají vyrobeny vesměs z velmi vděčného
antikora. Toto druhé řešení má nespornou výhodu v tom, že není náročné na
"výrobu" a je zde velmi malá pravděpodobnost případné netěsnosti. Nevýhoda
tohoto řešení je opět v relativně |
|
vysoké ceně
(metrová hadička se závitovým zakončením stojí €
60,- a každé duralové očko
€ 7,65
eloxované €
9,15 antikorové € 10,95)
Další a podstatně větší nevýhoda tohoto
řešení je v tom, že tyto hadičky jsou vyráběny v předem stanovených
rozměrech a dimenze mezi jednotlivými rozměry se s délkou hadičky
zvětšuje. Jestliže je u hadiček do 80cm možnost volby po 2cm
pak u délek nad 80cm je tento krok již 5cm. Mohlo by
se zdát, že v 80ti cm je tato délková tolerance zanedbatelná -
avšak není tomu tak a později si vysvětlíme proč. Při zakupování těchto
hadiček je rovněž nutné počítat s tím, že zatímco zakoupíme například 60cm
hadičku celkový rozměr po natočení dvou "benž" bude 65cm
(viz foto č.2) |
foto č.2 |
|
C) další a dalo by se
říci designově a finančně nejpřijatelnější možností je zhotovit si pancéřky
přímo na míru. Hadičky jako takové jsou dnes již zcela běžně k zakoupení v
metráži a co se týká benja pak zde je výběr opravdu obrovský. |
Toto řešení má snad jedinou "vadu" a tou je, že zhotovení
vyžaduje určitou zručnost avšak není to nic co by průměrně zručný motorkář
neměl zvládnout - proto si zde přiblížíme pouze některé zákonitosti. Nejprve
si ale ke koncovkám a hadičkám prodávaným v metráži řekněme něco |
|
málo všeobecně, aneb co je třeba vědět - |
než půjdete nakupovat |
|
První co bychom měli vědět, dříve nežli se
vypravíme zakoupit hadičky a "benža" je to, že existuje celá řada
výrobců a ne vše co je nabízeno musí být dobré, byť je to cenově zajímavé.
Neboli v případě brzdových hadiček lze zcela bez ostychu říci okřídlené :
nejsem tak bohatý |
abych kupoval levné věci. Tyto pancéřové
hadičky a věci související se poslední dobou |
foto č.3 |
|
(díky jejich spolehlivosti, funkčnosti a oblíbenosti
mezi motorkáři) stali pro nejrůznější výrobce velice lukrativní
záležitostí a tak se na trhu objevuje jejich poměrně pestrá nabídka.
Stejně jako u všeho zde platí, že antikoro, teflon,mosaz ..... má hned
několik jakostních tříd a též vlastní opracování a celkové zpracování
prvků mívá dost rozdílnou kvalitu. Zjistit výrobce u tohoto sortimentu
je v mnoha případech takřka nemožné a tak bych (co se pancéřky týká)
poradil : A) pancéřové hadičky
kupovat pouze z ověřeného zdroje nejlépe na dílně, kde ze
stejného kluba z kterého vám požadovaný rozměr odstřihnou sami pracují.
V koncovkách (benja) je situace o mnoho lepší neboť zde o kvalitě již mnohé
napoví vlastní zpracování. |
foto č.4 |
|
Následující řádky a informace v nich obsažená možná
přijde někomu jako malicherná, ale věc se má tak, že pokud o těchto
detailech víte tak je při zakoupení vnímáte a dáváte si na ně pozor, pokud
tuto informaci nemáte pak u přepážky prodejního pultu budete v některých
případech zbytečně nejistí. B)
Průtokové očka (banja) jak již bylo řečeno těchto koncovek je
celá řada a liší se nejen použitým materiále, povrchovou úpravou ale též
vyústěním která bývá pod různým úhlem (viz foto č.3). Jedno
však mají společné - každá koncovka se skládají z několika dílů (viz foto
č.4). Měli by jste se tedy alespoň ujistit, že je kupované banjo
kompletní. |
|
Nejdůležitější částí průtokového
zakončení ("benža" ) je z bronze vyrobený, formovatelný |
foto č.5 |
|
nátrubek. Tento titěrný díl (viz. foto č.4
zelená
šipka) do značné míry určuje kvalitu a těsnost spoje (později při popisu montáže vysvětlím). To co vás na
tomto dílu upoutá je, že na jeho obvodu mohou být v některých
případech vyražená čísla (viz. foto č.4
modrá
šipka) jejichž význam (je li
nějaký) se mi nepodařilo zjistit (detail viz foto č.5).
Je dobré pokud má očko na dosedacích plochách drážku (viz. foto č.4
červená šipka) Tato drážka do
značné míry napomáhá formování těsnících podložek (při utahování)
průtokového šroubu (viz foto č.6). Zjistěte, zda převlečná
matice jde na těle benja volně (rukou) otáčet v celém rozsahu
závitu a vizuálně zkontrolujte zda závit není "potrhaný".
C) Průtokový šroub - je velmi
dobré, zbavit |
foto č.6 |
|
se při výměně hadiček nejrůznějších redukcí, přechodek atd....které výrobce
osadil (z důvodu univerzálního
použití konkrétního dílu), neboť čím více spojů tím je větší
pravděpodobnost možného problému. Tyto složité redukce může ve většině
případů více jak plnohodnotně nahradit průtokový šroub. V poslední
době se na trhu nově objevují průtokové šrouby s čidlem (viz foto
č.7). Tato libůstka nám poskytuje další možnosti a to například :
zbavit se mnohdy problematického, mechanického mikrospínače. Princip této
novinky je naprosto stejný jako u běžného tlakového čidla s tím, že zde je
vše integrováno do průtokového šroubu. Cena takovéhoto šroubu se pohybuje
okolo 1.400,- Kč což se zdá být oproti cca 60,- Kč za klasiku nehorázné.
Ovšem uvědomte si, že za kvalitní mikrospínač zaplatíte 900 - 1.500,- Kč,
takže vlastně - není co řešit. Navíc - tento průtokový šroub s čidlem můžete
osadit prakticky kdekoli(například
pod dekl na spojkový váleček) a zbavit se tak ne příliš vzhledného avšak
potřebného spínače na řidítkách (viz foto
č.8). Možností je skutečně mnoho - ale to by bylo již zase jiné
téma. Vzhledem k tomu, že vše co bude dále řečeno o klasickému průtokovému
šroubu platí bezezbytku též pro průtokový šroub s tlakovým čidlem (berte
tuto informaci jako jedno z možných řečení) budeme v další části článku
hovořit o průtokovém šroubu již jen ve |
|
foto č.7 |
|
foto č.8 |
|
všeobecné rovině. Při jeho zakoupení tedy musíme znát nejen jeho délku a
průměr, ale hlavně též druh a stoupání závitu. V dnešní době se s Whitworthovým závitem potkáte většinou a v omezené míře již jen na H-D,
přesto je nezbytné prověřit zda se skutečně jedná o Metrický závit a
zjistit si stoupání. Tyto dva závity v žádném případe nezatočíte
do sebe. Nepokoušejte se o to ani v případě, že vám šli tyto dva
rozdílné závity zkraje volně zatočit, neboť při dalším utahování vám
závit zcela jistě z důvodu rozdílného stoupání "zamrzne" (pro
detailisti : Whitworth má vrcholový úhel 55° a jeho stoupání je v palcích.
Metrický závit má vrcholový úhel 60° a jeho stoupání je v mm - ostatní
viz. norma ČSN - 014030 - "výtah" |
foto č.9 |
|
viz. foto č.10). Jestliže nemáte možnost
toto proměření udělat (ideální jsou závitové měrky), vezměte si sebou
do obchodu díl, který jste z místa (kde hodláte průtokový šroub použít)
vytočili. V obchodu pak závity přiložte na sebe (viz. foto č.9)
a proti světlu zkontrolujte zda se shoduje stoupání a vrcholový úhel.
D) Podložky - pod každou stranu
banja musí být použita tvárná podložka (foto č.11).
Zpravidla se používají podložky zhotovené z lehkých slitin nebo z mědi.
Každý mechanik upřednostňuje jiné řešení, ale o tom až v popisu vlastní
montáže. |
|
foto č.10 |
|
F) Smršťovací bužírka - může
se stát, že vám prodávající nabídne : transparentní, flexibilní PVC
krytí pancéřových hadiček. Toto složité souvětí neobnáší nic jiného
nežli : průhlednou, velice ohebnou a otěru vzdornou smršťovací
hadičku (váhám použít označení bužírka - určitě to není správně) Pokusil
jsem se tuto úpravu zachytit
fotoaparátem (viz. foto č.12). Po shlédnutí tohoto
snímku již většina z vás určitě bude vědět "která bije". Jedná se tedy o
jakýsi "smršťovací návlek" na pancéřové hadičky, který zabrání styku
"kov na kov" například pancéřky a řidítek (brýlí, kluzáků šavlí,
rámu, kyvné vidlice..........). Abych řekl pravdu tato
"povrchová ochrana" je sice plně funkční co do eliminace druhotného
poškození dílu, avšak |
foto č.11 |
|
po roce - dvou, vlivem klimatických podmínek a
"stárnutím" PVC "bužírka" zažloutne a není to již to pravé ořechové. Takže
je určitě vhodnější věnovat daleko více pozornosti tomu, kudy pancéřku
povedete, ale k tomuto se dostaneme později.
|
|
Jestliže jsme se již vypravili za nákupem
nezapomeneme si též koupit brzdovou kapalinu kterou při osazování námi
zhotovených hadiček budeme později potřebovat. Jakou? O tom je myslím
dostatečně řečeno v předchozím článku
- klikni zde -
|
Vlastní zhotovení pancéřové
hadičky není nikterak složité a jak bylo řečeno : měl by to
|
zvládnout každý průměrně zdatný motorkář bez jakéhokoli
speciálního nářadí.
|
foto č.12 |
Zatímco u hadiček s nalisovaným závitem není
prakticky co zkazit a je třeba pouze dodržovat montážní pokyny výrobce u
hadiček, které zakoupíme v metráži s největší pravděpodobností žádný návod
pro kompletaci neobdržíte a
|
tak nebude od věci, když si v další kapitole našeho
článku tuto montáž přiblížíme.
|
|
klikni pro pokračování článku
:
|
|