Pancéřové hadičky, průtoková očka .......

I. část

     S výrazem pancéřová hadička se již každý z vás jistě setkal a dnes již nemůže být pochyb, že výměnou originálních "gumových" hadiček získá váš stroj nejen na designu, ale též účinnost prvku ovládaného pancéřovou hadičkou stoupne.
   Design
     Je s podivem, kolik let ve výrobních závodech vydržely a možno říci stále se osazují neefektní a pochybně funkční "gumové" hadičky. Stačí aby jste se podívali na ilustrační foto (2x viz. níže) a musí se vám otvírat kudla v kapse. Z jakého  důvodu jsou tyto hadičky dodnes na nové stroje osazovány možno jen polemizovat avšak fakt - že již pouhý pohled na ně dokáže zkazit celkový dojem z celé přední partie stroje je naprosto nepopiratelný.
     A právě design nutí nové majitele zamyslet se nad tím, jak tuto partii "zkulturnit" neboť brzdový účinek je zpočátku
i u těchto hadiček v normě. Jistě je to též ovlivněno tím, že majitel svůj nový stroj nežene hned na ostří, ovšem s odstupem času dojde takřka každý k tom, že by přece jenom zlepšení brzdícího účinku nebylo na škodu a začne pátrat po možnostech jak spojit příjemné s užitečným. Existuje celá řada nejrůznějších variant, které jsou samozřejmě též různě náročné jak na provedení tak na portmonku. Jedno, dalo by se říci - totální řešení - zachycuje úvodní foto článku. Ale zůstaňme na zemi neboť i za vcelku přijatelný peníz se nechá tento fabrický nedodělek doladit do oku lahodícímu stavu a navíc, jak bylo naznačeno, zlepší se účinek brzd.

   Funkčnost

   Proč jsem nazval tyto originální gumové hadičky "pochybně funkční"? Vysvětlení není nikterak složité a vychází z fyzikálních zákonů. Jak jsme si v článku o brzdovém systému řekli  - klikni zde -  přenos tlaku z brzdové pumpy do brzdiče obstarává brzdová kapalina. Z hodin fyziky si pamatujeme, že kapalina je nestlačitelná a tak by měl být tento přenos bezztrátový ovšem pokud je kapalina v gumové hadičce pak dojde k tomu, že se určitá část tlaku "vytratí" neboť gumová hadička se tomuto vysokému tlaku podá "nafoukne se" (čím starší hadička
tím je tato ztráta větší a proto by se měli tyto gumové hadičky měnit každé max. čtyři roky)

2x ilustrační foto

   S vrchu uvedeného je nám tedy jasné, že záměnou gumové hadičky za nepoddajnou teflonovou hadičku opatřenou navíc antikorovým opletem (všeobecně vžité pojmenování - pancéřová hadice neboli "pancéřovka") tyto nežádoucí
ztráty tlaku takřka zcela eliminujeme.

   Jakou vybrat
   Při výměně originálních "gumových" hadiček za pancéřové se nabízí hned několik variant.
A) můžete si z katalogu objednat přímo pro váš konkrétní stroj jednotlivou hadičku, případně celou sadu. Toto řešení má ovšem hned několik úskalí. Jednak musíte mít vše v originálu, tedy hlavně řidítka (která nechá v originálu jen málo kdo) a druhak za tuto sadu zaplatíte poměrně dost velkou částku (například za brzdovou hadičku na VT 600 Shadow - zaplatíte  60,- )
B) druhé řešení které se nabízí je : zakoupení pancéřové hadičky s nalisovaným závitovým

foto č.1

zakončením (viz foto č.1) + odpovídající průtokové očka (možná pro jejich tvar se všeobecně vžilo pojmenování : banjo). Tyto "benža"  lze zakoupit nejen s vyústěním pod různým úhlem (zpravidla 0°, 20°, 45° a 90°) ale též v nejrůznější povrchové úpravě. Tyto barevné jsou však zhotoveny z duralu a povrchovány eloxem, zatímco klasické bývají vyrobeny vesměs z velmi vděčného antikora. Toto druhé řešení má nespornou výhodu v tom, že není náročné na "výrobu" a je zde velmi malá pravděpodobnost případné netěsnosti. Nevýhoda tohoto řešení je opět v relativně
vysoké ceně (metrová hadička se závitovým zakončením stojí 60,- a každé duralové očko 7,65 eloxované 9,15 antikorové 10,95) Další a podstatně větší nevýhoda tohoto řešení je v tom, že tyto hadičky jsou vyráběny v předem stanovených rozměrech a dimenze mezi jednotlivými rozměry se s délkou hadičky zvětšuje. Jestliže je u hadiček do 80cm možnost volby po 2cm pak u délek nad 80cm je tento krok již 5cm. Mohlo by se zdát, že v 80ti cm je tato délková tolerance zanedbatelná - avšak není tomu tak a později si vysvětlíme proč. Při zakupování těchto hadiček je rovněž nutné počítat s tím, že zatímco zakoupíme například 60cm hadičku celkový rozměr po natočení dvou "benž" bude 65cm  (viz foto č.2)

foto č.2

C) další a dalo by se říci designově a finančně nejpřijatelnější možností je zhotovit si pancéřky přímo na míru. Hadičky jako takové jsou dnes již zcela běžně k zakoupení v metráži a co se týká benja pak zde je výběr opravdu obrovský.
Toto řešení má snad jedinou "vadu" a tou je, že zhotovení vyžaduje určitou zručnost avšak není to nic co by průměrně zručný motorkář neměl zvládnout - proto si zde přiblížíme pouze některé zákonitosti. Nejprve si ale ke koncovkám a hadičkám prodávaným v metráži řekněme něco

málo všeobecně, aneb co je třeba vědět -

než půjdete nakupovat

   První co bychom měli vědět, dříve nežli se vypravíme zakoupit hadičky a "benža"  je to, že existuje celá řada výrobců a ne vše co je nabízeno musí být dobré, byť je to cenově zajímavé. Neboli v případě brzdových hadiček lze zcela bez ostychu říci okřídlené : nejsem tak bohatý
abych kupoval levné věci. Tyto pancéřové hadičky a věci související se poslední dobou

foto č.3

(díky jejich spolehlivosti, funkčnosti a oblíbenosti mezi motorkáři) stali pro nejrůznější výrobce velice lukrativní záležitostí a tak se na trhu objevuje jejich poměrně pestrá nabídka. Stejně jako u všeho zde platí, že antikoro, teflon,mosaz ..... má hned několik jakostních tříd a též vlastní opracování a celkové zpracování prvků mívá dost rozdílnou kvalitu. Zjistit výrobce u tohoto sortimentu je v mnoha případech takřka nemožné a tak bych (co se pancéřky týká) poradil : A) pancéřové hadičky kupovat pouze z ověřeného zdroje nejlépe na dílně, kde  ze stejného kluba z kterého vám požadovaný rozměr odstřihnou sami pracují. V koncovkách (benja) je situace o mnoho lepší neboť zde o kvalitě již mnohé napoví vlastní zpracování.

foto č.4

Následující řádky a informace v nich obsažená možná přijde někomu jako malicherná, ale věc se má tak, že pokud o těchto detailech víte tak je při zakoupení vnímáte a dáváte si na ně pozor, pokud tuto informaci nemáte pak u přepážky prodejního pultu budete v některých případech zbytečně nejistí. B) Průtokové očka (banja) jak již bylo řečeno těchto koncovek je celá řada a liší se nejen použitým materiále, povrchovou úpravou ale též vyústěním která bývá pod různým úhlem (viz foto č.3). Jedno však mají společné - každá koncovka se skládají z několika dílů (viz foto č.4). Měli by jste se tedy alespoň ujistit, že je kupované banjo kompletní. 

   Nejdůležitější částí průtokového zakončení ("benža" ) je z bronze vyrobený, formovatelný

foto č.5

nátrubek. Tento titěrný díl (viz. foto č.4 zelená šipka) do značné míry určuje kvalitu a těsnost spoje (později při popisu montáže vysvětlím). To co vás na tomto dílu upoutá je, že na jeho obvodu mohou být v některých případech vyražená čísla (viz. foto č.4 modrá šipka) jejichž význam (je li nějaký) se mi nepodařilo zjistit (detail viz foto č.5). Je dobré pokud má očko na dosedacích plochách drážku (viz. foto č.4 červená šipka) Tato drážka do značné míry napomáhá formování těsnících podložek (při utahování) průtokového šroubu (viz foto č.6). Zjistěte, zda převlečná matice jde na těle benja volně (rukou) otáčet v celém rozsahu závitu a vizuálně zkontrolujte zda závit není "potrhaný".  C) Průtokový šroub - je velmi dobré, zbavit

foto č.6

se při výměně hadiček nejrůznějších redukcí, přechodek atd....které výrobce osadil (z důvodu univerzálního použití konkrétního dílu), neboť čím více spojů tím je větší pravděpodobnost možného problému. Tyto složité redukce může ve většině případů více jak plnohodnotně nahradit průtokový šroub. V poslední době se na trhu nově objevují průtokové šrouby s čidlem (viz foto č.7). Tato libůstka nám poskytuje další možnosti a to například : zbavit se mnohdy problematického, mechanického mikrospínače. Princip této novinky je naprosto stejný jako u běžného tlakového čidla s tím, že zde je vše integrováno do průtokového šroubu. Cena takovéhoto šroubu se pohybuje okolo 1.400,- Kč což se zdá být oproti cca 60,- Kč za klasiku nehorázné. Ovšem uvědomte si, že za kvalitní mikrospínač zaplatíte 900 - 1.500,- Kč, takže vlastně - není co řešit. Navíc - tento průtokový šroub s čidlem můžete osadit prakticky kdekoli(například pod dekl na spojkový váleček) a zbavit se tak ne příliš vzhledného avšak potřebného spínače na řidítkách (viz foto č.8). Možností je skutečně mnoho - ale to by bylo již zase jiné téma. Vzhledem k tomu, že vše co bude dále řečeno o klasickému průtokovému šroubu platí bezezbytku též pro průtokový šroub s tlakovým čidlem (berte tuto informaci jako jedno z možných řečení) budeme v další části článku hovořit o průtokovém šroubu již jen ve

foto č.7

foto č.8

všeobecné rovině. Při jeho zakoupení tedy musíme znát nejen jeho délku a průměr, ale hlavně též druh a stoupání závitu. V dnešní době se s Whitworthovým závitem potkáte většinou a v omezené míře již jen na H-D, přesto je nezbytné prověřit zda se skutečně jedná o Metrický závit a zjistit si stoupání. Tyto dva závity v žádném případe nezatočíte do sebe. Nepokoušejte se o to ani v případě, že vám šli tyto dva rozdílné závity zkraje volně zatočit, neboť při dalším utahování vám závit zcela jistě z důvodu rozdílného stoupání "zamrzne" (pro detailisti : Whitworth má vrcholový úhel 55° a jeho stoupání je v palcích. Metrický závit má vrcholový úhel 60° a jeho stoupání je v mm - ostatní viz. norma ČSN - 014030 - "výtah"
foto č.9
viz. foto č.10). Jestliže nemáte možnost toto proměření udělat (ideální jsou závitové měrky), vezměte si sebou do obchodu díl, který jste z místa (kde hodláte průtokový šroub použít) vytočili. V obchodu pak závity přiložte na sebe (viz. foto č.9) a proti světlu zkontrolujte zda se shoduje stoupání a vrcholový úhel. D) Podložky - pod každou stranu banja musí být použita tvárná podložka (foto č.11). Zpravidla se používají podložky zhotovené z lehkých slitin nebo z mědi. Každý mechanik upřednostňuje jiné řešení, ale o tom až v popisu vlastní montáže.

foto č.10

F) Smršťovací bužírka - může se stát, že vám prodávající nabídne : transparentní, flexibilní PVC krytí pancéřových hadiček. Toto složité souvětí neobnáší nic jiného nežli : průhlednou, velice ohebnou a otěru vzdornou smršťovací hadičku (váhám použít označení bužírka - určitě to není správně) Pokusil jsem se tuto úpravu zachytit fotoaparátem (viz. foto č.12). Po shlédnutí tohoto snímku již většina z vás určitě bude vědět "která bije". Jedná se tedy o jakýsi "smršťovací návlek" na pancéřové hadičky, který zabrání styku "kov na kov" například pancéřky a řidítek (brýlí, kluzáků šavlí, rámu, kyvné vidlice..........).  Abych řekl pravdu tato "povrchová ochrana" je sice plně funkční co do eliminace druhotného poškození dílu, avšak
foto č.11
po roce - dvou, vlivem klimatických podmínek a "stárnutím" PVC "bužírka" zažloutne a není to již to pravé ořechové. Takže je určitě vhodnější věnovat daleko více pozornosti tomu, kudy pancéřku povedete, ale k tomuto se dostaneme později.

   Jestliže jsme se již vypravili za nákupem nezapomeneme si též koupit brzdovou kapalinu kterou při osazování námi zhotovených hadiček budeme později potřebovat. Jakou? O tom je myslím dostatečně řečeno v předchozím článku - klikni zde -
   Vlastní zhotovení pancéřové hadičky není nikterak složité a jak bylo řečeno : měl by to
zvládnout každý průměrně zdatný motorkář bez jakéhokoli speciálního nářadí.

foto č.12

   Zatímco u hadiček s nalisovaným závitem není prakticky co zkazit a je třeba pouze dodržovat montážní pokyny výrobce u hadiček, které zakoupíme v metráži s největší pravděpodobností žádný návod pro kompletaci neobdržíte a
tak nebude od věci, když si v další kapitole našeho článku tuto montáž přiblížíme.

klikni pro pokračování článku :

 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser