Pancéřové hadičky, průtoková očka .......

II. část

     Při osazování pencéřových hadiček přistoupí většina z nás k výměně kompletnu, tedy nejen brzdových hadiček, ale též spojkové a v mnoha případech dojde nejen na bovden plynového lanka, ale do antikorového pancíře se nechá dát i viditelná elektroinstalace. Při výrobě hadiček je z mnoha důvodů nejnáročnější zhotovení pancéřky k přední brzdě.
     Zatímco u zadního brzdiče a spojkové hadičky se nechá délka poměrně jednoduše proměřit u přední brzdy mohou nastat poměrně velké délkové nuance, které určuje nejen délka zdvihu tlumičů, ale též dráha krku řízení. 
     Upozornění :
     Ideální je pokud máte možnost hadičku přední brzdy kompletovat přímo na stroji. Při této kompletaci mějte na paměti, že přední kolo nesmí stát na zemi. Postavte tedy
stroj tak aby bylo přední kolo ve vzduchu a otočené do nejzazší polohy od brzdové pumpy. Pokud toto neuděláte je pravděpodobné, že si uděláte tuto hadičku krátkou a v některých případech by při odlehčení předního kola v
kombinaci s plným rejdem mohlo dojít k jejímu vytržení z benja.

foto č.13

   Z vrchu popsaného je tedy zřejmé, že pokud stroj později postavíte na pohotovostní stojánek bude na brzdové hadičce již viditelný "pytel". A to je právě moment o kterém jsem psal jako o nevýhodě pancéřek s nalisovaným závitem neboť tento neefektní, nežádoucí a mnohdy nebezpečný "pytel" může být (v některých případech až 5cm) o prodejní dimenzi větší.
   Avšak ani při zhotovení pancéřky z metráže (pokud nepostupujeme s rozmyslem) nemusí vše dopadnout  (viz foto č.13) tak jak by správně mělo (viz foto č.14)
   Montáž :

   Přesvědčte se zda je konec pancéřky ustřižen rovně a není roztřepený. Pokud tomu tak není - pak jej hodně dobrými "štipkami" zastřihněte! (neřezat). " Tento konec se střižením zdeformuje a tak jej vyrovnej do kruhového průřezu. Na hadičku si nasaďte převlečnou matici. Uvolněte antikorové opletení od teflonového středu (částečně se vám již uvolnilo při rovnání teflonu) a zasuňte pod opletení formovatelný nátrubek. (viz foto č.15) Teflon musí dosednout do dna nátrubku !!! Zastrčte průtokové očko 
do hadičky a vše pevně utáhněte. V jaké poloze toto první očko utáhnete je úplně jedno. Jen

foto č.14

dbejte na zásady utahování o kterých si povíme později. Jako první si zhotovte vždy to očko, které by se vám na stroji

dělalo obtížněji. Tuto hadičku s jedním zhotoveným koncem našroubujte na stroj a hadičku protáhněte k druhému spoji. Zastřihněte patřičnou délku. Přesvědčte se zda pancéřka na některých místech nebude při vibraci stroje, pružení, zatáčení atd ..... "klepat" o jiné díly. Pokud by toto bylo reálné je více než vhodné, ještě před zhotovením druhého očka na pancéřku navléct vhodný "chránič" (například kousek benzínové hadičky) a přes něj později hadičku přichytit (například elektrikářskou zdrhovací páskou). Jestliže je tedy již vše OK postupujeme stejně jako v případě prvního očka, ale zde POZOR na jeho správnou polohu. Vlastní dotahování dělejte tak, že si do očka strčíte dřík odpovídajícího průměru a otáčejte očkem.

foto č.15

Pokud by jste ke konci viděli, že již celou otáčku volně nedotočíte, můžete dotahování kombinovat s pootočením převlečné matky, ale pouze v jednom směru - matkou se nesmíte vracet. Finálové utažení proveďte matkou s tím, že očko přidržíte ve správné poloze.

   Co se děje při utahování :
   Jak jsme si již řekli, jednou z nejdůležitější částí banja je z bronze zhotovený nátrubek. Tento pokud je kvalitní, má ve své vnitřní části (kudy prochází teflonová hadička) rádiusové osazení. Pokusil jsem se jej zachytit fotoaparátem (viz. foto č.17). a ukazuje na něj modrá šipka. Jaký
je význam tohoto osazení pochopíte pokud se podíváte na stejném snímku co utahování

foto č.16

udělá s teflonovou hadičkou (ukazuje červená šipka) pokud holendr zmíněné osazení má. Upozorňuji, že tento spoj (viz. foto č.16) jsem utáhl (u počítače pro účel nafocení) pouze rukou ! Kdybych banjo s takto kvalitním nátrubkem utáhl klíčem již bych nátrubek z hadičky bez poškození docela určitě nesundal. Žlutá šipka ukazuje na již zmíněnou, záhadnou sérii čísel (někdy v kombinaci s písmem).
   Utažení průtokového šroubu :
   Při utahování průtokového šroubu, který prochází skrz očko banja - nezapomeňte - že z každé strany "benža" musí být tvárná podložka (těsnění). Pokud je tato podložka měděná

foto č.17

pak je nezbytně nutné aby jste jí krátce před vlastním použitím vyžíhali. Není to nic složitého. Podložky si položte na plotýnku el. vařiče a po jejím ohřátí (začne "hrát" všemi barvami) jí vhoďte do chladné vody. Upozornění - je zbytečné tyto podložky "rosfajrovat doběla", prostě je ohřejte a jakmile začnou měnit barvu vhoďte je do vody. Tyto podložky si ale nelze připravit do zásoby neboť s odstupem času se materiál (měď) vrátí do původního (hůře tvárného) stavu. Hliníkové podložky lze použít bez jakékoli úpravy avšak v některých případech spoj nemusí vykazovat takovou těsnost jako spoj utěsněný měděnou podložkou. Při utahování průtokového šroubu mějte rovněž na paměti, že šroub je z antikora a tělo pumpy případně válečku bývá zpravidla z lehké slitiny - který závit se poddá nepřiměřenému utahování je tedy jasné jako to, že pokud si strhnete závit v některém z jmenovaných dílů - je to sakra průšvih.
   Nesmrtelná teta :

   Zatím se mi nikde nepodařilo zjistit seriózní informaci jakou mají tyto vysokotlaké hadičky životnost avšak jisté je to, že i když se těmto hadičkám říká "pancéřové" jejich životnost není nekonečná a můžeme jí výrazným způsobem zkrátit. Největším úskalím pro jejich životnost jsou ostré ohyby a vibrace o další díl. Ne nadarmo vzniklo přísloví které říká  : "častá krůpěj skálu prorazí" a mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že se pancéřka ve velice krátké době (pokud tomu nezamezíte) skutečně proklepe. O tom jak pancéřku chránit proti tomuto
mechanickému poškození v místech která nejsou na očích jsme si již řekli, ale jak zamezit

foto č.18

ostrým ohybům a jak uchytit pancéřku pokud je toto nutné udělat na místech která jsou vysloveně na očích? I na tuto záležitost je pamatováno a nechá se to vyřešit designově vcelku přijatelnými příchytkami, kterých je na trhu rovněž velice pestrá nabídka. Tyto příchytky můžete zakoupit v nej ........ ale to bych se již po několikáté opakoval a tak si prohlédněte přiložené foto č.18 + 19 a bude vám již vše naprosto jasné .
   Odpad kosmického průmyslu :
   kdysi jsem četl, že takto někdo nazval digitální hodinky. V našem případě by se toto přirovnání s trochou nadsázky dalo použít k dalšímu využití pancéřek, kterými můžeme

foto č.19

například plnohodnotně nahradit bovden plynového lanka a nebo si z opletu těchto hadiček udělat "antikorovou bužírku" O lankách jako takových jsem již psal v článku : "Když to praskne"  - klikni zde - a tak si nyní povězme jak "vyrobit" z pancéřky "bužírku". Popsat tento postup je dost zdlouhavé a možná (složitě popsané)  též špatně pochopitelné - proto zařadím sérii snímků a v bodovém popisu (který někomu může připomínat stahování hada s kůže ) se vždy k jednotlivému snímku odvolám.

1) hodně dobrými "štipkami" si s rezervou ustřihněte! (neřezat) potřebnou délku pozdější bužírky. 2) jeden "splácnutý" konce ideálně vyrovnejte (pomocí kleští a dříku) a omotejte

foto : B-1

jej pevnou! izolací. 3) druhý konec rovněž vyrovnejte a jeho opletení omačkejte kleštěmi po obvodu v délce cca 2 - 3 cm. 4) do teflonové vložky strčte dřík a šroubovákem uvolňujte opletení od teflonové hadičky. Pokud jste dostatečně
omačkali (antikorový oplet se tím již částečně uvolnil) tak jde vše vcelku dobře : (viz. foto B-1) Na fotu B-2 je dobře patrné (modrá šipka) kam až jsem oplet omačkal. Na tomto snímku B-2 (šedá šipka) ukazuje jak se omačkání projeví na teflonu. 5) nejdůležitější - když máte takto uvolněnou část opletu a obnažený kousek teflonu : přiložte kleště ke svěráku (napříč) a skrz kleště protlačte teflonovou hadičku do svěráku. Svěrák utáhněte. Bude to vypadat jako na obrázku B-3 (můžete z vrchu opletu, ale nemusíte - já to dělám bez - stříknout

foto : B-2

foto : B-3

silikonový olej). 6) důležité - nyní použijte kleště jako "páčidlo". Přes hranu svěráku na delší páku. To děláte jednou rukou a druhou lehce táhnete za konec opletu. 7) tlačíte do kleští a současně lehce !!! táhnete za konec opletu
(viz. foto B-4). Jestliže nebudete tlačit kleštěmi do opletu - tak to nepůjde !!! 8) Stažený oplet na straně do které jste tlačili v místech kde již tento oplet není deformován (viz. foto B-5) omotejte pevnou izolepou. 9) tento otřepený okraj velmi ostrými "štipkami" odstřihněte (pře izolepu). 10) vyrovnejte okraj a zbavte jej ostrých otřepů (jde to kvalitním kulatým pilníkem - viz. foto B-6) získáte tak velmi kvalitní (sice ne zrovna levnou) antikorovou "bužírku" (viz. foto B-7).

foto : B-4

11) pokud pak tímto opletem protahujete el. instalaci je dobré v místě

foto : B-5

vchodu a výstupu z opletení tyto dráty ještě dodatečně omotat izolepou (proti mechanickému poškození vibrací).
   Na co jsem ještě zapomněl - to jsou rukavice. Vemněte si pro tuto činnost opravdu dobré kožené rukavice neboť oplet je z tak ostrých drátků že poranění rukou je dosti reálné.
   Jak jsem řekl, není to nejlevnější a rovněž práce s klasickou bužírkou je o mnoho příjemnější - ovšem náš styl je o detailu a určitě stojí za to obětovat nějaký ten čas a korunu nejen do pancéřových hadiček, ale také do takovéhoto detailu (viz. foto B-8). Vypadá totiž dost divně pokud majitel dá za nejrůznější doplňky mnohdy více jak sto tisíc a takovýto detail zůstane bez povšimnutí. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Koukněte se na úvodní foto této stránky a jistě sami uznáte, že dovybavení tohoto Drag Stara 650 muselo stát balík. Ovšem jaksi se

foto : B-6

foto : B-7 + B8

zapomnělo vyměnit gumovou brzdovou hadičku za pancíř. Že by již došli finanční zdroje? Tomu bych moc nevěřil spíš to bude tím, že stroj kdosi dovybavil pouze pro reklamní účel.

   Co říci v závěru ?
   snad jen radu ze života. Pokud se rozhodnete jít do těchto hadiček udělejte to až v moment kdy si budete jisti řidítky případně vše řešte souběžně s dalšími věcmi které přímo s řidítky souvisí. Na toto téma naleznete na našich stránkách poměrně obsáhlý článek  - klikni zde -   na který přímo navazuje další : Risersets, hefty, závaží...   - klikni zde -  a tak nebude určitě
od věci pokud si i tyto články  pozorně přečtete. Hlavně nedělejte to, že osadíte pancéřky "s rezervou" pro budoucí výměnu řidítek. Onen "pytel" který vám u předního kola vznikne je skutečně nebezpečný. Představte si scénu, kdy stojíte na červené, vedle vás kamarád, který má na stroji padací rám a na něm samozřejmě předkopy. Jak bude vypadat váš odjezd z křižovatky pokud jeho stupačka trčící z padacího rámu hluboce do míst kde se nacházíte zachytí váš "pytel" na pancéřce si již můžete domyslet.
   Volné pokračování tohoto článku bude věnováno brzdovým kotoučům
a brzdovým destičkám.
 

 

   spojení na autora článku

Foto : archiv K1400    

Zpět na úvod článků :

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 

 

 Zpět do článků : radíme si :

           
Generál (cservis.cz) 07.03.2005 15:10
Pouze poznámka pro ty kteří již četli první část tohoto článku : v části "než půjdete nakupovat" jsem poměrně rozsáhle doplnil informaci v bodě C) průtokový šroub
Standa (paskov.cz) 09.03.2005 16:50
Generále, nepochopil jsem tu čás článku kde píšeš "Postavte tedy stroj tak aby bylo přední kolo ve vzduchu a otočené do nejzazší polohy od brzdové pumpy. Pokud toto neuděláte je pravděpodobné, že si uděláte tuto hadičku krátkou a v některých případech by při odlehčení předního kola v kombinaci s plným rejdem mohlo dojít k jejímu vytržení z benja " :která je nejzazší poloha pumpy k řidítku. Přece jestli točim řidítky doprava nebo doleva tak mi přední pístek kopiruje dráhu řidítek a nedochází ke zkracování a natahovíní brzdové hadičky. Když prohuštám přední tlumiče tak se hadička bude natahovat a zkracovat ale při otáčení se to děje taky?
Generál (cservis.cz) 09.03.2005 23:03
Zdá se to nelogické, ale je to tak. Hadička ti vede skrz brýle, které se pohybují po jiné dráze !!! nežli osa krku řízení. Vyzkoušej a uvidíš. Na přední brzdě to není tak markantní jako na spojce a plynovém lanku ale počítat by se s tím mělo.
Standa (paskov.cz) 09.03.2005 23:17
"Vyzkoušej a uvidíš" to se ti snadno řekne když víš že nemám řidítka. U spojky a plynového lanka to beru tam je to jinak ale u přední brzdy? Neber to tak že sedím a hledám nečí chybu nebo něco takového, tvoje články se mi naopak velmi líbí.
Generál (cservis.cz) 11.03.2005 02:36
TO : Standa - po neděli by mi měla přijít větší zásilka zboží a tak tam snad již ty řidítka budou.
Martin (contactel.cz) 20.03.2005 19:24
Jak je to s vlastní výrobou pancéřek. Prý pro samostatnou montáž tento sistém není schválen pro provoz na pozemních komunikacích a je jen pro sportovní účely. Nehrozí při případné havárii spoluvina (při cizím zavinění)?
Generál (cservis.cz) 20.03.2005 21:45
Zkus tento dotaz nasměrovat na Petra v článku o STK, já odpověď neznám :-(
(skynet.cz) 25.04.2005 11:22
Ahoj, chtěl bych si vyrobit pancéřovky a potřeboval bych poradit, kde koupit potřebné komponenty za rozumnou cenu, zjistil jsem, že ceny se dost markantně liší podle prodávajících. Dík
Generál (cservis.cz) 25.04.2005 14:02
TO :(skynet.cz) Nejvíc záleží na tom - odkud jsi!!!! Samozřejmě ale neznám všechny levné prodejny po celé ČR a tak je určitě lepší (pokud upřesníš alespoň region) dát tento dotaz do fóra (sekce : Hledám - kde najdu?) určitě ti někdo konkrétní prodejnu v okolí tvého bydliště poradí.
Ota (sbdporuba.cz) 05.12.2005 13:43
Zaujala mě část na antikor. bužírku. Jelikož cena panceř. hadičky je poměrně vysoká a kazovost malá. Vyrobil jsem tyto antikor. bužírky z obyčejných panceřových hadiček na vodu. Cena těchto hadiček je kolem 40Kč za 1metrovou a 60Kč za 1,5m. Pozor zjistil jsem , že je více druhů opletu ( jemný, hrubší), ja jsem použil jemný protože se dá natáhnout. Postup stahování je stejný jak už jsi popsal . Rozdíl je pouze , že se oplet pouze kousek shrne a stahuju postupně od začátku ( od svěráku ).
jirka (ipex.cz) 19.12.2005 17:51
kde se daji ty hadicky sehnat a kolik asi tak stoji ??
Kalla (mfcr.cz) 10.01.2006 09:20
Firma "TUBUS" v Ostravě je prodává za 1,70 Kč za 1cm délky, tedy hodně levně. Prodají ti jakou délku chceš. Zdar Kalla
Generál (cservis.net) 11.01.2006 22:42
TO : Kalla - je to jako se vším. Například novou zadní pneu také koupíš za 2.500 a jak to může dopadnout víš nejlépe sám ..... ;-)
(3.140) 05.01.2007 10:14
dobrý den.poradil by mi někdo kde koupím pan.hadičky v Praze???stále scháním a nedaří se.předem děkuji za radu..s pozdravem Kawač
Richard (intelek.cz) 23.04.2007 09:17
Vynikající článek pro ty, co to ještě nikdy nedělali, aby věděli, co je čeká, a co budou potřebovat. Jediná věc tam chybí - brzdová kapalina je tak agresivní, že ačkoliv si občas meju ruce ředidlem nebo benzínem bez následků, tak brzdovka mi požrala ruce tak, že ještě po dvou dnech léčení/mazání vypadají jako omrzlé. Takže doporučuju gumové nebo igelitové rukavice.
klein (tfnet.cz) 22.10.2011 19:51
dobrá diskuse, mám to za sebou....tk jen několik poznámek: 1) kapalina není agresivní jen na ruce, leptá lak a stačí kapička na okamžik a nechá mapu na laku nebo zrovn puchýř 2) pozor na nasazení olivy na hadičku pod nerez oplet, ten se povolí a prodlouží více než je hadička a utažením převlečné matice stáhne olivu z hadičky a pak netěsní - oplet mmusí být o cca 2 mm kratší než hadička, aby to fungovalo 3) žádná samostatně montovaná hadička s banjem není homologovaná, výrobci dávají na lisované koncovky atest - montované jsou jen pro sportovní účely a dobré weby na to upozorňují 4)vybíral jsem dlouho a protože jsem chtěl barevná duralová banja a šrouby, jediným dobrým partnerem h3moto (hadička na metráž levná)a nakominuješ si barveně jak chceš. Volají druhý den na upřesnění
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser