|
Pancéřové
hadičky, průtoková očka
....... |
II. část |
|
|
|
|
|
Při osazování pencéřových hadiček přistoupí
většina z nás k výměně kompletnu, tedy nejen brzdových hadiček, ale též
spojkové a v mnoha případech dojde nejen na bovden plynového lanka, ale do
antikorového pancíře se nechá dát i viditelná elektroinstalace. Při výrobě
hadiček je z mnoha důvodů nejnáročnější zhotovení pancéřky k přední brzdě. |
|
Zatímco u zadního brzdiče a spojkové hadičky
se nechá délka poměrně jednoduše proměřit u přední brzdy mohou nastat
poměrně velké délkové nuance, které určuje nejen délka zdvihu tlumičů, ale
též dráha krku řízení. |
|
Upozornění :
|
|
Ideální je pokud máte možnost hadičku přední brzdy kompletovat přímo na
stroji. Při této kompletaci mějte na paměti, že přední kolo nesmí stát na
zemi. Postavte tedy |
|
|
stroj tak aby bylo přední kolo ve vzduchu a otočené do
nejzazší polohy od brzdové pumpy. Pokud toto neuděláte je pravděpodobné, že
si uděláte tuto hadičku krátkou a v některých případech by při odlehčení
předního kola v |
kombinaci s plným rejdem mohlo dojít k jejímu vytržení z benja.
|
|
foto č.13 |
|
|
Z vrchu popsaného je tedy zřejmé, že pokud
stroj později postavíte na pohotovostní stojánek bude na brzdové hadičce již
viditelný "pytel". A to je právě moment o kterém jsem psal jako o nevýhodě
pancéřek s nalisovaným závitem neboť tento neefektní, nežádoucí a mnohdy
nebezpečný "pytel" může být (v některých případech až 5cm) o prodejní
dimenzi větší. |
Avšak ani při zhotovení pancéřky z metráže (pokud
nepostupujeme s rozmyslem) nemusí vše dopadnout (viz foto č.13)
tak jak by správně mělo (viz foto č.14) |
Montáž : |
|
Přesvědčte se zda je
konec pancéřky ustřižen rovně a není roztřepený. Pokud tomu tak není -
pak jej
hodně dobrými
"štipkami" zastřihněte! (neřezat). " Tento konec se
střižením zdeformuje a tak jej vyrovnej do kruhového průřezu. Na hadičku
si nasaďte převlečnou matici. Uvolněte antikorové opletení od
teflonového středu (částečně se vám již uvolnilo při rovnání teflonu)
a zasuňte pod opletení formovatelný nátrubek.
(viz foto č.15)
Teflon musí
dosednout do dna
nátrubku !!! Zastrčte průtokové očko
|
|
do hadičky a vše pevně
utáhněte. V jaké poloze toto první očko utáhnete
je úplně jedno. Jen |
foto č.14 |
dbejte na zásady utahování o kterých si
povíme později. Jako první si zhotovte vždy to očko, které by se vám na
stroji |
|
dělalo obtížněji. Tuto hadičku s jedním zhotoveným koncem
našroubujte na stroj a hadičku protáhněte k druhému spoji. Zastřihněte
patřičnou délku. Přesvědčte se zda pancéřka na některých místech nebude při
vibraci stroje, pružení, zatáčení atd ..... "klepat" o jiné díly. Pokud by
toto bylo reálné je více než vhodné, ještě před zhotovením druhého očka na
pancéřku navléct vhodný "chránič" (například kousek benzínové hadičky)
a přes něj později hadičku přichytit (například elektrikářskou
zdrhovací páskou). Jestliže je tedy již vše OK postupujeme stejně jako v
případě prvního očka, ale zde POZOR na jeho správnou polohu. Vlastní
dotahování dělejte tak, že si do očka strčíte dřík odpovídajícího průměru a
otáčejte očkem. |
foto č.15 |
|
Pokud by jste ke konci viděli, že již celou otáčku volně
nedotočíte, můžete dotahování kombinovat s pootočením převlečné matky, ale
pouze v jednom směru - matkou se nesmíte vracet. Finálové utažení proveďte
matkou s tím, že očko přidržíte ve správné poloze. |
|
Co se děje při utahování : |
Jak jsme si již řekli, jednou z nejdůležitější částí banja je z bronze
zhotovený nátrubek. Tento pokud je kvalitní, má ve své vnitřní části
(kudy prochází teflonová hadička) rádiusové osazení. Pokusil jsem
se jej zachytit fotoaparátem (viz. foto č.17).
a ukazuje na něj modrá šipka.
Jaký |
je význam tohoto osazení pochopíte pokud se podíváte na
stejném snímku co utahování |
foto č.16 |
|
udělá s teflonovou hadičkou
(ukazuje červená šipka) pokud
holendr zmíněné osazení má. Upozorňuji, že tento spoj (viz. foto č.16)
jsem utáhl (u počítače pro účel nafocení) pouze rukou !
Kdybych banjo s takto kvalitním nátrubkem utáhl klíčem již bych nátrubek
z hadičky bez poškození docela určitě nesundal.
Žlutá šipka ukazuje na již zmíněnou, záhadnou sérii
čísel (někdy v kombinaci s písmem). |
Utažení průtokového šroubu :
|
Při utahování
průtokového šroubu, který prochází skrz očko banja - nezapomeňte -
že z
každé strany "benža" musí být tvárná podložka (těsnění).
Pokud je tato podložka měděná |
|
foto č.17 |
|
pak je nezbytně nutné aby jste jí krátce před vlastním
použitím vyžíhali. Není to nic složitého. Podložky si položte na plotýnku
el. vařiče a po jejím ohřátí (začne "hrát" všemi barvami) jí vhoďte
do chladné vody. Upozornění - je zbytečné tyto podložky "rosfajrovat doběla",
prostě je ohřejte a jakmile začnou měnit barvu vhoďte je do vody. Tyto
podložky si ale nelze připravit do zásoby neboť s odstupem času se materiál
(měď) vrátí do původního (hůře tvárného) stavu. Hliníkové
podložky lze použít bez jakékoli úpravy avšak v některých případech spoj
nemusí vykazovat takovou těsnost jako spoj utěsněný měděnou podložkou. Při
utahování průtokového šroubu mějte rovněž na paměti, že šroub je z antikora
a tělo pumpy případně válečku bývá zpravidla z lehké slitiny - který závit
se poddá nepřiměřenému utahování je tedy jasné jako to, že pokud si strhnete
závit v některém z jmenovaných dílů - je to sakra průšvih. |
Nesmrtelná teta : |
|
Zatím se mi nikde nepodařilo zjistit seriózní informaci jakou mají tyto
vysokotlaké hadičky životnost avšak jisté je to, že i když se těmto hadičkám
říká "pancéřové" jejich životnost není nekonečná a můžeme jí výrazným
způsobem zkrátit. Největším úskalím pro jejich životnost jsou ostré ohyby a
vibrace o další díl. Ne nadarmo vzniklo přísloví které říká : "častá krůpěj skálu
prorazí" a mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že se pancéřka ve velice
krátké době (pokud tomu nezamezíte) skutečně proklepe. O tom jak
pancéřku chránit proti tomuto |
mechanickému poškození v místech která nejsou na očích
jsme si již řekli, ale jak zamezit |
foto č.18 |
|
ostrým ohybům a jak uchytit pancéřku
pokud je toto nutné udělat na místech která jsou vysloveně na očích? I
na tuto záležitost je pamatováno a nechá se to vyřešit designově vcelku
přijatelnými příchytkami, kterých je na trhu rovněž velice pestrá
nabídka. Tyto příchytky můžete zakoupit v nej ........ ale to bych se
již po několikáté opakoval a tak si prohlédněte přiložené foto č.18
+ 19
a bude vám již vše naprosto jasné
. |
Odpad kosmického průmyslu :
|
kdysi jsem četl, že
takto někdo nazval digitální hodinky. V našem případě by se toto
přirovnání s trochou nadsázky dalo použít k dalšímu využití pancéřek,
kterými můžeme
|
|
foto č.19 |
|
například plnohodnotně
nahradit bovden plynového lanka a nebo si z opletu těchto hadiček udělat
"antikorovou bužírku" O lankách jako takových jsem již psal v článku :
"Když to praskne" -
klikni zde - a tak si nyní povězme jak "vyrobit" z pancéřky
"bužírku".
Popsat tento
postup je dost zdlouhavé a možná (složitě popsané) též
špatně pochopitelné - proto zařadím sérii snímků a v bodovém popisu (který
někomu může připomínat stahování hada s kůže
)
se vždy k jednotlivému snímku odvolám. |
|
1) hodně dobrými "štipkami"
si s rezervou ustřihněte! (neřezat) potřebnou délku pozdější
bužírky. 2) jeden "splácnutý"
konce ideálně vyrovnejte (pomocí kleští a dříku) a omotejte |
|
|
foto : B-1 |
jej pevnou! izolací. 3)
druhý konec rovněž vyrovnejte a jeho opletení omačkejte kleštěmi po obvodu v
délce cca 2 - 3 cm. 4) do
teflonové vložky strčte dřík a šroubovákem uvolňujte opletení od
teflonové hadičky. Pokud jste dostatečně |
|
omačkali (antikorový oplet se tím již částečně uvolnil) tak jde
vše vcelku dobře :
(viz. foto B-1)
Na fotu B-2 je dobře patrné (modrá
šipka) kam až jsem oplet omačkal. Na tomto snímku B-2
(šedá šipka) ukazuje jak
se omačkání projeví na teflonu.
5) nejdůležitější - když máte takto uvolněnou
část opletu a obnažený kousek teflonu : přiložte kleště ke svěráku (napříč)
a skrz kleště protlačte teflonovou hadičku do svěráku. Svěrák utáhněte. Bude
to vypadat jako na obrázku B-3
(můžete z
vrchu opletu, ale nemusíte - já to dělám bez - stříknout
|
foto : B-2 |
|
|
foto : B-3 |
silikonový olej).
6) důležité - nyní použijte kleště jako
"páčidlo". Přes hranu svěráku na delší páku. To děláte jednou rukou a druhou
lehce táhnete za konec opletu.
7) tlačíte do
kleští a současně lehce !!! táhnete za konec opletu
|
|
(viz. foto B-4).
Jestliže nebudete tlačit kleštěmi do opletu - tak to nepůjde !!!
8) Stažený oplet na straně do které jste tlačili v
místech kde již tento oplet není deformován
(viz. foto B-5)
omotejte pevnou izolepou.
9) tento otřepený okraj velmi ostrými
"štipkami" odstřihněte (pře izolepu). 10)
vyrovnejte okraj a zbavte jej ostrých otřepů (jde to kvalitním kulatým
pilníkem - viz. foto B-6)
získáte tak velmi kvalitní (sice ne zrovna levnou) antikorovou
"bužírku" (viz. foto B-7).
|
foto : B-4 |
11)
pokud pak tímto opletem protahujete el. instalaci je dobré v místě |
|
|
foto : B-5 |
vchodu a výstupu z opletení tyto dráty ještě dodatečně
omotat izolepou (proti mechanickému poškození vibrací).
|
Na co jsem
ještě zapomněl - to jsou rukavice. Vemněte si pro tuto činnost opravdu dobré
kožené rukavice neboť oplet je z tak ostrých drátků že poranění rukou je
dosti reálné.
|
|
Jak jsem řekl, není to nejlevnější a rovněž
práce s klasickou bužírkou je o mnoho příjemnější - ovšem náš styl je o
detailu a určitě stojí za to obětovat nějaký ten čas a korunu nejen do
pancéřových hadiček,
ale také do takovéhoto detailu (viz. foto
B-8).
Vypadá totiž dost divně pokud majitel dá za nejrůznější doplňky mnohdy
více jak sto tisíc a takovýto detail zůstane bez povšimnutí. Pro příklad
nemusíme chodit daleko. Koukněte se na úvodní foto této stránky a jistě sami
uznáte, že dovybavení tohoto Drag Stara 650 muselo stát balík. Ovšem jaksi
se |
foto : B-6 |
|
|
foto : B-7 + B8 |
zapomnělo vyměnit gumovou brzdovou hadičku za pancíř. Že by již
došli finanční zdroje? Tomu bych moc nevěřil spíš to bude tím, že stroj kdosi dovybavil pouze pro reklamní
účel. |
|
Co říci v závěru
? |
snad jen radu ze života. Pokud se rozhodnete
jít do těchto hadiček udělejte to až v moment kdy si budete jisti řidítky
případně vše řešte souběžně s dalšími věcmi které přímo s řidítky souvisí.
Na toto téma naleznete na našich stránkách poměrně obsáhlý článek -
klikni zde - na který přímo navazuje další : Risersets, hefty, závaží...
- klikni zde -
a tak nebude určitě |
od věci pokud si i tyto články pozorně přečtete.
Hlavně nedělejte to, že osadíte pancéřky "s rezervou" pro budoucí výměnu
řidítek. Onen "pytel" který vám u předního kola vznikne je skutečně
nebezpečný. Představte si scénu, kdy stojíte na červené, vedle vás
kamarád, který má na stroji padací rám a na něm samozřejmě předkopy. Jak
bude vypadat váš odjezd z křižovatky pokud jeho stupačka trčící z padacího
rámu hluboce do míst kde se nacházíte zachytí váš "pytel" na pancéřce si již
můžete domyslet. |
Volné pokračování tohoto článku bude
věnováno brzdovým kotoučům |
a brzdovým destičkám. |