|
|
|
IV. Přepákování - není jen
otázkou designu. |
IV. - řidítka |
|
|
|
|
|
Ovšem ne vždy to dopadne tak čistě jako v příkladu
který jsme si uvedli. Pokud tedy již přestavujete svůj stroj na
powercruiser musíte celou věc dotáhnout až do konce. Je docela tragické
pokud někdo sundá s choppra vysoká řidítka, opěrku, brašny a ponechá
veškeré další části v puvodním stavu. Powercruiser to je především
absolutně čistá stavba, takže ani různé rampy na přídavná světla, kšiltíky,
chlasťáky ba ani rolky zde nemají co dělat. Powercruiser to jsou především
kola obutá do nízkoprofilových sportovních |
|
|
pneumatik a tak
bych mohl pokračovat dál jenže to by bylo přinejmenším na další článek.
Dokončeme tedy povídání o |
tom co nás pro
daný moment zajímá nejvíce a to je posed, který nám umožní dokonalí avšak
|
foto č.18 |
stylový pocit z
jízdy. Vzhledem k tomu, že přepákování a sedlo jsme si již ujasnili
zbývají nám |
|
řidítka : |
Dá se říct, že u řidítek nebývá tak často
vidět chybné osazení co do stylu, avšak o to více by jsme se měli
soustředit na to, aby stroj vypadal nejen stylově - ale zároveň, aby byl
dobře a pohodlně ovládatelný. Pokud i v dobrém úmyslu, zvýraznit styl,
osadíte řidítka neúměrná vaší postavě bude jízda velice únavná a
křečovitá. Jen málo kdo se bude přít, že řidítka ve stylu |
"vlaštovka"
k choppru prostě patří. Jak to dopadne pokud se osadí jiné,
nejlépe dokládá horní dvojsnímek. Řidítka mají vedle ostatního tu výhodu,
že nejsou až tak nákladná a proto se při pochybnostech o jejich rozměru
vyplatí trochu experimentovat - jinak to opravdu nejde vyřešit. Já osobně
jsem na VS 1400 skončil až u třetích řidítek. Pro chopper je tedy důležité
aby ruce nebyli výše jak ramena (viz foto č.18). Jinými slovy, aby jste na nich
nebyli pověšení jako netopýr v jeskyni. Ale nejen výška je důležitá.
Řidítka musejí mít též správnou šířku a "úhel přiblížení". Tento úhel je
velmi důležitý a měl by být volen pro každý styl velmi pečlivě. Jelikož
nyní mluvíme o choppru pak zde aby měl dovolil uvolněnou jízdu v mírném
záklonu. Šířka |
foto č.19 |
|
řidítek -
platí pro všechny styly : čím širší řidítka tím je manipulace se
strojem (na místě a v nízkých rychlostech) jednoduší, avšak !!!
řidítka, osazujte jenom tak široká, aby jste je nemuseli při plném rejdu
následovat tělem. To znamená, že i při plném rejdu musí tělo jezdce zůstat
v původní pozici (viz foto č.19). U šířky řidítek nedochází tak
často k chybnému osazení i když znám případy, že v plném rejdu na řidítka
dosáhnou pouze jednou rukou, ale to je extrém, který se může hodně
vymstít. O mnoho častěji však dochází ke zvolení chybného úhlu
"přiblížení" řidítek a to převážně u jezdců kteří svůj stroj přestavují do
stylu powercruiser, ale nepředbíhejme. |
foto č.20 |
foto č.21 |
foto č.22 |
foto č.23 |
foto č.24 |
|
|
|
|
|
O řidítkách
pro styl chopper (viz foto č.18 + 20) jsem se již zmínil a tak
zbývá dodat, že řidítka jako takové mají nejen různý tvar a rozměr, ale
jsou rovněž zhotoveny (převážně) z trubky rozlišného průměru. Nejběžněji
používaný průměr je sedm osmin palce 7/8" cca 22,2mm (převážně
stroje menších objemů) a jeden palec 1" 25,4mm. Řidítka pro
styl cruiser (viz foto č.19 + 22 a 23) svým tvarem trochu
připomínající styl choppre, avšak jsou podstatně nižší, rovnější a jejich
konce jsou daleko více přihnuté k řidiči. Pro styl custom (foto č.26)
se používají řidítka, která jsou takřka shodná se stylem cruiser. Můžeme
říct, že v těchto třech stylech (viz foto č.25 až 27) je tvar
řidítek dosti vyhraněný a obecně známý. U nejmladší "odnože" našeho stylu
: powercruiser tomu zatím tak není a proto můžeme na silnici v některých
případech potkat jezdce jejichž posed je více méně nedefinovatelný. Často
dochází k osazení velmi širokých řidítek (metr a více) která jsou ještě
navíc umístěna přímo nad brýle předních tlumičů. K ovládání takovéhoto
stroje se musí |
|
Upozornění :
fota č. 25 až 29 jsou dělány jako tapeta na pozadí
1024 x 768 objem : 138 - 225kB |
|
jezdec "nahrbit" a zaujmout (nyní se
prosím nesmějte ani neurážejte) poloho jako když kocour se..... do
plev. Takováto poloha s maximálně roztaženýma rukama a nohama společně s
předkloněním až nad nádrž dává za jízdy vzniknout efektu "obráceného
deštníku", takže jízda ve velké rychlosti a na větší vzdálenosti je velmi
únavná. Avšak jak již bylo mnohokrát řečeno : proti gustu žádny .......
Ten kdo chce dodržet rysy powercruseru již z předchozích řádků ví, že
tento styl je vyloženě sportovní a dovoluje výrazně agresivní způsob
jízdy. Proto jezdec musí být za řidítky jako přibitý a právě řidítka jsou
vedle přepákování a sedla s vysoko zdviženou zadní hranou tím důležitým
třetím bodem. Je proto nutné aby ruce byly na řidítkách v takové pozici v
níž můžou vyvinout maximální sílu s nejmenším úsilím. Pokud se podíváte na
foto č. 24 tak |
foto č.25 |
foto č.26 |
|
|
foto č.27 |
foto č.28 |
|
|
je to zhruba tato poloha rukou. Řidítka
proto nesmějí být příliš široká a musí být v poloze která dovolí vzájemné rozepření rukou, zad a nohou. |
Jak již bylo řečeno cena
běžných řidítek není vysoká - pohybuje se od 1.200 do 1.500 Kč. Je docela
jisté, že si v pestré nabídce řidítek může doslova každý najít ty
nejsprávnější pro svou postavu a styl, aby |
si dokonale vychutnal pocit z nádherné
jízdy. Těch několik stovek navíc za to určitě stojí. |
Pokud náš styl sledujete
pozorně docela určitě vám neuniklo, že se v poslední době i v zeních EU
začíná objevovat další styl (viz. foto č.29), který je nazýván :
showbike. V mnohých lidech tyto stroje vzbuzují absolutní obdiv a
představy těch nefantastičtějších rozměrů. Pravda je však taková, že
motocykly ve stylu showbike (jak již název napovídá) jsou stavěny z
99% jenom pro nejrůznější reklamní účely a je spíše pravidlem nežli
výjimkou, že tyto stroje jejich majitelé vytlačí z garáže a postaví k
bazénu pouze při konání párty v jeho luxusním domě. |
|
Vzhledem k tomu, že mi
daleko raději jezdíme - nežli posloucháme vyprávění o jízdních
vlastnostech které v tomto případě nejsou žádné, bude lepší pokud toto
téma pustíme k ledu a |
vrátíme se k tomu co nás zajímá
hmatatelněji. |
kótování |
Jestliže přečtení tohoto
obsáhlého článku někomu pomohlo vyjasnit jak svůj stroj "vyladí"
jsem tomu věru rád, avšak musím dodat, že by bylo předčasné toto téma
uzavírat, protože to co jsme si zde zatím řekli je sice hlavní osnova
ergonomického trojúhelníku motocyklu - avšak s touto problematikou jsou
spojené další věci, které při případné úpravě nemůžeme rovněž opomenout. Jen
namátkou budu jmenovat : riesersety (nástavce na horních brýlích do
kterých se upevňují řidítka), hefty (rukojetě řidítek),
pancéřové hadičky ..... Mohu vám proto již dnes slíbit, že v dalším
článku se budu věnovat právě této tématice. |
|
|
|
Poznámka pod čarou
: |
|
|
Pokud si chcete udělat
představu na kolik vás osazení nebo případná záměna některých dílů přijde
finančně, tak zde zanechávám odkaz na komerční stránky Highway Hawk
(kliknete na banner), kde naleznete některé ve článku uváděné díly
i s cenou a objednávkovým číslem. Díly jsou sice nafoceny na VS1400 avšak
při finálním klikutí se načte výpis většiny modelů. |
Je však možné, že po
přečtení článku a seznámení se s cenovou relací některých dílů použijete
úvodní slova předešlého listu : sladká nevědomost ..............
|
|
|
|
Text : Generál |
|
|
|
Foto : katalog Highway Hawk |
Spojení na autora článku : |
|
a archiv K 1400 |
|
O list zpět - sedlo : |
|
|
|
Zpět na začátek článku : |
|
|
|
Zpět do sekce :
Radíme si : |
|
|
|
|
|
|