IV. Přepákování - není jen otázkou designu.

 IV. - řidítka

 

   Ovšem ne vždy to dopadne tak čistě jako v příkladu který jsme si uvedli. Pokud tedy již přestavujete svůj stroj na powercruiser musíte celou věc dotáhnout až do konce. Je docela tragické pokud někdo sundá s choppra vysoká řidítka, opěrku, brašny a ponechá veškeré další části v puvodním stavu. Powercruiser to je především absolutně čistá stavba, takže ani různé rampy na přídavná světla, kšiltíky, chlasťáky ba ani rolky zde nemají co dělat. Powercruiser to jsou především kola obutá do nízkoprofilových sportovních
pneumatik a tak bych mohl pokračovat dál jenže to by bylo přinejmenším na další článek. Dokončeme tedy povídání o
tom co nás pro daný moment zajímá nejvíce a to je posed, který nám umožní dokonalí avšak

foto č.18

stylový pocit z jízdy. Vzhledem k tomu, že přepákování a sedlo jsme si již ujasnili zbývají nám

řidítka :
   Dá se říct, že u řidítek nebývá tak často vidět chybné osazení co do stylu, avšak o to více by jsme se měli soustředit na to, aby stroj vypadal nejen stylově - ale zároveň, aby byl dobře a pohodlně ovládatelný. Pokud i v dobrém úmyslu, zvýraznit styl, osadíte řidítka neúměrná vaší postavě bude jízda velice únavná a křečovitá. Jen málo kdo se bude přít, že řidítka ve stylu
"vlaštovka" k choppru prostě patří. Jak to dopadne pokud se osadí jiné, nejlépe dokládá horní dvojsnímek. Řidítka mají vedle ostatního tu výhodu, že nejsou až tak nákladná a proto se při pochybnostech o jejich rozměru vyplatí trochu experimentovat - jinak to opravdu nejde vyřešit. Já osobně jsem na VS 1400 skončil až u třetích řidítek. Pro chopper je tedy důležité aby ruce nebyli výše jak ramena (viz foto č.18). Jinými slovy, aby jste na nich nebyli pověšení jako netopýr v jeskyni. Ale nejen výška je důležitá. Řidítka musejí mít též správnou šířku a "úhel přiblížení". Tento úhel je velmi důležitý a měl by být volen pro každý styl velmi pečlivě. Jelikož nyní mluvíme o choppru pak zde aby měl dovolil uvolněnou jízdu v mírném záklonu. Šířka

foto č.19

řidítek - platí pro všechny styly : čím širší řidítka tím je manipulace se strojem (na místě a v nízkých rychlostech) jednoduší, avšak !!! řidítka, osazujte jenom tak široká, aby jste je nemuseli při plném rejdu následovat tělem. To znamená, že i při plném rejdu musí tělo jezdce zůstat v původní pozici (viz foto č.19). U šířky řidítek nedochází tak často k chybnému osazení i když znám případy, že v plném rejdu na řidítka dosáhnou pouze jednou rukou, ale to je extrém, který se může hodně vymstít. O mnoho častěji však dochází ke zvolení chybného úhlu "přiblížení" řidítek a to převážně u jezdců kteří svůj stroj přestavují do stylu powercruiser, ale nepředbíhejme.

foto č.20

foto č.21 foto č.22 foto č.23 foto č.24

   O řidítkách pro styl chopper (viz foto č.18 + 20) jsem se již zmínil a tak zbývá dodat, že řidítka jako takové mají nejen různý tvar a rozměr, ale jsou rovněž zhotoveny (převážně) z trubky rozlišného průměru. Nejběžněji používaný průměr je sedm osmin palce 7/8" cca 22,2mm (převážně stroje menších objemů) a jeden palec 1" 25,4mm. Řidítka pro styl cruiser (viz foto č.19 + 22 a 23) svým tvarem trochu připomínající styl choppre, avšak jsou podstatně nižší, rovnější a jejich konce jsou daleko více přihnuté k řidiči. Pro styl custom (foto č.26) se používají řidítka, která jsou takřka shodná se stylem cruiser. Můžeme říct, že v těchto třech stylech (viz foto č.25 až 27) je tvar řidítek dosti vyhraněný a obecně známý. U nejmladší "odnože" našeho stylu : powercruiser tomu zatím tak není a proto můžeme na silnici v některých případech potkat jezdce jejichž posed je více méně nedefinovatelný. Často dochází k osazení velmi širokých řidítek (metr a více) která jsou ještě navíc umístěna přímo nad brýle předních tlumičů. K ovládání takovéhoto stroje se musí

Upozornění : fota č. 2529 jsou dělány jako tapeta na pozadí 1024 x 768 objem : 138 - 225kB

jezdec "nahrbit" a zaujmout (nyní se prosím nesmějte ani neurážejte) poloho jako když kocour se..... do plev. Takováto poloha s maximálně roztaženýma rukama a nohama společně s předkloněním až nad nádrž dává za jízdy vzniknout efektu "obráceného deštníku", takže jízda ve velké rychlosti a na větší vzdálenosti je velmi únavná. Avšak jak již bylo mnohokrát řečeno : proti gustu žádny ....... Ten kdo chce dodržet rysy powercruseru již z předchozích řádků ví, že tento styl je vyloženě sportovní a dovoluje výrazně agresivní způsob jízdy. Proto jezdec musí být za řidítky jako přibitý a právě řidítka jsou vedle přepákování a sedla s vysoko zdviženou zadní hranou tím důležitým třetím bodem. Je proto nutné aby ruce byly na řidítkách v takové pozici v níž můžou vyvinout maximální sílu s nejmenším úsilím. Pokud se podíváte na foto č. 24 tak

foto č.25 foto č.26
foto č.27 foto č.28

je to zhruba tato poloha rukou. Řidítka proto nesmějí být příliš široká a musí být v poloze která dovolí vzájemné rozepření rukou, zad a nohou.

   Jak již bylo řečeno cena běžných řidítek není vysoká - pohybuje se od 1.200 do 1.500 Kč. Je docela jisté, že si v pestré nabídce řidítek může doslova každý najít ty nejsprávnější pro svou postavu a styl, aby

si dokonale vychutnal pocit z nádherné jízdy. Těch několik stovek navíc za to určitě stojí.

   Pokud náš styl sledujete pozorně docela určitě vám neuniklo, že se v poslední době i v zeních EU začíná objevovat další styl (viz. foto č.29), který je nazýván : showbike. V mnohých lidech tyto stroje vzbuzují absolutní obdiv a představy těch nefantastičtějších rozměrů. Pravda je však taková, že motocykly ve stylu showbike (jak již název napovídá) jsou stavěny z 99% jenom pro nejrůznější reklamní účely a je spíše pravidlem nežli výjimkou, že tyto stroje jejich majitelé vytlačí z garáže a postaví k bazénu pouze při konání párty v jeho luxusním domě.

   Vzhledem k tomu, že mi daleko raději jezdíme - nežli posloucháme vyprávění o jízdních vlastnostech které v tomto případě nejsou žádné, bude lepší pokud toto téma pustíme k ledu a

vrátíme se k tomu co nás zajímá hmatatelněji.

kótování

   Jestliže přečtení tohoto obsáhlého článku někomu pomohlo vyjasnit  jak svůj stroj "vyladí" jsem tomu věru rád, avšak musím dodat, že by bylo předčasné toto téma uzavírat, protože to co jsme si zde zatím řekli je sice hlavní osnova ergonomického trojúhelníku motocyklu - avšak s touto problematikou jsou spojené další věci, které při případné úpravě nemůžeme rovněž opomenout. Jen namátkou budu jmenovat : riesersety (nástavce na horních brýlích do kterých se upevňují řidítka), hefty (rukojetě řidítek), pancéřové hadičky ..... Mohu vám proto již dnes slíbit, že v dalším článku se budu věnovat právě této tématice.

Poznámka pod čarou :

   Pokud si chcete udělat představu na kolik vás osazení nebo případná záměna některých dílů přijde finančně, tak zde zanechávám odkaz na komerční stránky Highway Hawk (kliknete na banner), kde naleznete některé ve článku uváděné díly i s cenou a objednávkovým číslem. Díly jsou sice nafoceny na VS1400 avšak při finálním klikutí se načte výpis většiny modelů.

   Je však možné, že po přečtení článku a seznámení se s cenovou relací některých dílů použijete úvodní slova předešlého listu : sladká nevědomost ..............

 
   
Text : Generál
Foto : katalog Highway Hawk

Spojení na autora článku :

         a archiv K 1400
 

O list zpět - sedlo :

   

Zpět na začátek článku :

   

Zpět do sekce : Radíme si :

 
     
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser