|
|
|
|
Toto je volné pokračování článku :
Přepákování. Nejprve tedy čtěte zde :
|
|
|
|
III. Přepákování - není jen
otázkou designu. |
III. - sedlo |
|
|
|
|
|
Sladká nevědomost .........
Dá se říct, že dnes je díky nejrůznějším médiím informace o našem stylu
chopper & cruiser již na vcelku
uspokojivé úrovni. Proto již tak často nedochází k situacím, že si
dvoumetrový "hromotluk" koupí například Virago 535. Ovšem více jak 70%
lidí, kteří si pořídí stoj je takřka skálopevně přesvědčeno, že jím
zvolený model má sedlo, řidítka a stupačky v místech jako by byli "ušité"
přímo pro něho. Můžu vám zcela zodpovědně říct, že ve skutečnosti to
nebude ani z 20ti% pravda. Pokud se smíříte se skutečností jaká je - věřte
mi, že se o mnohé zcela zbytečně ochuzujete. Neboť jak píši na těchto
stránkách v článku : Přepákování ()
: ... zkuste se zamyslet, co uděláte jako první, pokud sednete do nového
auta. Jednou z prvních věcí kterou uděláte - bude, že si seřídíte sedačku
tak, abyste měli nohy v optimální poloze vůči pedálům. Tedy tak, aby
nohy nebyly příliš skrčené nebo naopak křečovitě natažené. Prostým
posunutím sedačky si najdete tu správnou polohu, poté nastavíte její
výšku,
|
|
|
sklon opěradla a seřídíme polohu volantu - tak, aby
jízda byla pohodová - nikoli únavná. Pokud by šlo vše takto jednoduše udělat u motocyklu,
byly by další řádky již zbytečné. Protože tomu tak není pojďme si říci jak
sladit ergonomický trojúhelník (stupačky sedlo a řidítka) stroje pro
dokonalý pocit z jízdy.
|
Sedlo : |
|
jistě mi dáte za pravdu, že jeden typ
sedačky nemůže stačit pro celou plejádu modelových řad byť podobného stylu
chopper & cruiser. Stejně tak jako je odlišná
sedačka u sportovního a cestovního automobilu budou se lišit sedačky i u
motocyklů. Dříve však nežli si řekneme konkrétní specifika jednotlivých
stylů, měli bychom si říci základní informaci, která je společná pro úplně
všechny modely našeho stylu. |
Nejdůležitější věcí sedačky není materiál
jejího potahu, tvar, pohodlí jaké skýtá ani vlastní design -
nejdůležitější a první co nám musí sedačka zaručit je, abychom při
nasednutí dosáhli plnými chodidly na terén. Musíte si uvědomit, že
naše stroje svou hmotností mnohdy velmi úspěšně atakují třísetkilogramovou
hranici a tak není možné - bylo by to dokonce velmi nebezpečné, pokud
bychom ze sedačky nedošlápli plným chodidlem. Musíte si však uvědomit, že
mnohdy zastavíte na místě, které nemá tak ideálně rovný podklad jako je
podlaha v prodejně motocyklů a pokud si tedy zkoušíte výšku sedla - mělo
by být maximálně tak vysoko, aby vám ještě dovolilo se nad
něj volně postavit (foto č.1). Již slyším Medvěda : "já se postavím i
nad sedlo spolujezdce............." Ovšem ne ke každému byla
příroda takto rozmařilá a tak my, kteří jsme jen o hlavu větší než kropicí
konev, musíme výšce sedla věnovat maximální pozornost, neboť u sedla hraje
opravdu velkou roli nejen každý centimetr, ale i jeho vlastní tvarování.
Je tedy více nežli jisté, že bude mnoho takových, kteří se nad svůj
vysněný stroj postaví a zjistí, že sedlo této základní podmínce
nevyhovuje. Buď je příliš vysoko a nebo je příliš široké. Bylo by zcela
nesmyslné kvůli tomuto volit jiný model a vzdát se vysněného stroje, neboť
sedla standardně dodávané výrobcem na novém stroji mívají dostatečný
prostor pro jejich další úpravu. Pokud jste tedy zjistili, že sedlo
nevyhovuje vaší postavě, vašemu vkusu nebo nezapadá do stylu v který
chcete stroj přestavět máte tři možnosti. 1) koupit jiné sedlo z
nabídky originálních dílů nebo od nejrůznějších výrobců doplňků, zde je nabídka až nepřeberná. 2) stávající sedlo si
nechat upravit k obrazu svému (foto č.2 + 3) nebo 3) nechat
si sedlo kompletně vyrobit (foto č.4 až 6) na zakázku. Musíte
si však uvědomit, že sedlem a potažmo řidítky zcela zásadním způsobem
vyhraníte styl motocyklu. Byl by holý nesmysl pokud byste si
(například) pořídili bohatě polstrované sedlo a pak na stroj osadili rovná
nízká |
|
2x
ilustrační foto |
|
|
Sedla z
katalog |
foto č.1 |
řidítka. Dá se tedy říct, že již při této volbě musíte
mít ujasněnou finální podobu vašeho stroje a podle toho též volit
tvar sedla. Jste - li tedy rozhodnuti nebo ze zmíněných důvodů "přinuceni",
jít do jiného sedla nebude na škodu pokud si povíme několik základních
informací jaké sedlo je pro ten či onen styl vhodné. Abychom se však do
problematiky nezamotali, nejprve si řekneme jak má vypadat sedlo v daném
stylu pokud tento styl chceme zachovat. (O možných nuancích stylu si
povíme až později. Základní informaci je však již v článku : Názvosloví
) |
|
|
|
|
|
|
foto č.2 |
foto č.3 |
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
foto č.7 |
Cruiser : |
|
Pokud vlastníme klasický cruiser, kterým je například XV 1600 Wild Star (foto č.7), jen
velmi těžko a nebo pouze s velkými finančními náklady jej budeme
přestavovat do jiného stylu. Tento křižník má totiž již z fabriky veškeré prvky
stylové :
hluboké blatníky, místo stupaček pedály, ohromnou nádrž ........ a v
neposlední řadě "bohatě" rozložité sedlo. Zde - tedy u cruiseru, nemůžeme zvolit
"lízátko" jako je tomu například na fotu č.3 až 6, ale musíme zachovat dojem
"masívnosti". Přesto se najdou vhodně tvarovaná sedla například (foto
č.8) která mají sice nízké polstrování, avšak zachovávají dojem
mohutnosti. Mnohdy k navození iluze mohutnosti stačí pokud není hlavní
sedadlová plocha zcela rovná. |
foto č.8 |
|
Chopper : |
U nás je tento styl již
neodmyslitelně spojován s legendární řadou Intruder a Virago.
Pravdou však je, že obzvláště v poslední dobou - pod nátlakem módní vlny
powercuiserů mnoho lidí tyto stroje přestavuje právě do tohoto sportovního
stylu (o tom ale až později). Pokud však chcete zůstat věrni stylu chopper,
musíte bezpodmínečně zachovat stupňovité sedlo s opěrkou pro spolujezdce (viz. foto
č.9) a řidítka ve stylu "vlaštovka". Mějte však na paměti jednu
velmi důležitou věc. Pod pojmem stupňovité sedlo si lze zakoupit nebo
nechat zhotovit celou řadu |
modelů. V momentě kdy budete volit
sedlo musíte mít ujasněno nejen to, že chcete zachovat styl chopper - tedy
stupňovité sedlo s opěrkou pro spolujezdce, ale musíte již mít i představu
o tom, jaký bude váš vlastní styl ježdění. Pokud budete chtít
jezdit na větší vzdálenosti a vaše rychlost bude nutit policii zvedat
plácačku, pak nemůžete mít sedlo s pozvolným přechodem, (např.
viz. foto
č.6), ale musíte zvolit stupňovité sedlo s co nejkolmější
přechodovou hranou (např. viz. foto
č.3). Pro lepší pochopení si toto vysvětlíme na konkrétním příkladu VS
1400. Co se stane pokud osadíte sedlo s pozvolným přechodem (viz. foto
č.10) ? Při jízdě vás bude nápor větru neustále stlačovat na sedlo
tandemisty. Přirozeně čím větší rychlost tím silněji se |
foto č.9 |
|
foto č.10 |
budete muset držet řidítek, protože v
daný moment jiný záchytný bod není. Přirozeně že vás neustálé "přitahování
se" k řidítkům unaví a proto je jízda s takovýmto sedlem ve větší
rychlosti, ale i na větší vzdálenosti velmi únavná. Pokud však zvolíte
sedlo s velkou a strmou přechodovou hranou (viz. foto
č.11) získáte tak naprosto pevný bod a z vlastní zkušenosti vám můžu
říci, že pokud se nohama zapřete do přepákování a zády do zadní strmé
stěny sedla pak se řidítek i ve sto padesáti držíte spíše jen symbolicky.
Rovněž tak získáte ohromný |
foto č.11 |
|
|
pocit sebejistoty, neboť takovýto posed
je tak stabilní, že se cítíte jakoby "přikovaní" ke stroji. Jedním z velmi
vyvedených sedel tohoto typu pro VS 1400 bylo donedávna nabízené sedlo
Desperado (viz. foto
č.12), avšak v současné době zmizelo z nabídky v EU (není však
třeba zoufat
, neboť konkrétně na Desperado jsem nechal udělat
formu
, takže již v
současnosti jej naleznete v mé nabídce
a navíc si případný zájemce může zvolit potahový
materiál ). |
|
foto č.13 |
Custom a powercruiser : |
foto č.12 |
|
Powercruisery (viz. foto
č.14) , které vznikly vybroušením stylu |
foto č.14 |
custom (viz. foto
č.13) a (viz článek : Názvosloví
) mají
rovněž své specifické sedla. Pravdou však je, že pokud jste si zvolili
styl custom nebo powercruiser, je již dopředu řečeno, že bude i váš styl
jízdy hodně sportovní. Proto použití sedla s velkou a strmou stěnou je
nezbytností, neboť pokud byste osadili sedlo s pozvolným přechodem
společně s rovnými, nízkými a širokými řidítky pak by jste při vyšších
rychlostech za strojem vláli jako prapor na 1.Máje. |
|
U sedel vyráběných pro tento styl "jde"
však jeho zadní část - určená pro tandemistu, do "ztracena" (viz.
foto č.14 až 16) a použití opěrky je přímo proti stylu nebo chcete li
proti srsti. |
|
Rovněž i zde je nabídka velmi bohatá a
proto se při výběru soustřeďte na věci o kterých jsme si zde řekli.
Bylo by |
|
|
|
totiž dost nesmyslné koupit - sice
velmi líbivé sedlo (foto č.3 až 6), ze kterého došlápnete plnými
chodidly na zem, avšak při větších rychlostech vás začal nápor větru
"odtrhovat" od řidítek. |
Powercruiser |
foto č.15 |
foto č.16 |
foto č.17 |
jak již bylo řečeno - módní vlna,
která zasáhla |
i náš velice konzervativní styl
chopper & cruiser dala vzniknout nové
"odnoži" našeho stylu a protože zakoupení továrního stroje není
nejlevnější záležitost - tak začala celá řada motorkářů své stroje do
tohoto stylu přestavovat. Asi s nejmenšími náklady a vcelku líbivě se do
tohoto stylu nechá přestavit celá řada customů. Velice propracovaný
"přerod" XVS 1100 Drag Star v tento styl uvidíte - pokud
si prohlédnete foto č. 13 a 17. |
|
|
|
Pro IV. pokračování článku |
|
klikni na knihu : |
|
|