Toto je volné pokračování článku : Přepákování. Nejprve tedy čtěte zde :

 
  III. Přepákování - není jen otázkou designu.

III. - sedlo

     Sladká nevědomost .........    Dá se říct, že dnes je díky nejrůznějším médiím informace o našem stylu chopper & cruiser  již na vcelku uspokojivé úrovni. Proto již tak často nedochází k situacím, že si dvoumetrový "hromotluk" koupí například Virago 535. Ovšem více jak 70% lidí, kteří si pořídí stoj je takřka skálopevně přesvědčeno, že jím zvolený model má sedlo, řidítka a stupačky v místech jako by byli "ušité" přímo pro něho. Můžu vám zcela zodpovědně říct, že ve skutečnosti to nebude ani z 20ti% pravda. Pokud se smíříte se skutečností jaká je - věřte mi, že se o mnohé zcela zbytečně ochuzujete. Neboť  jak píši na těchto stránkách v článku : Přepákování ()  : ... zkuste se zamyslet, co uděláte jako první, pokud sednete do nového auta. Jednou z prvních věcí kterou uděláte - bude, že si seřídíte sedačku tak, abyste měli nohy v optimální poloze vůči pedálům. Tedy tak, aby nohy nebyly příliš skrčené nebo naopak křečovitě natažené. Prostým posunutím sedačky si najdete tu správnou polohu, poté nastavíte její výšku,
sklon opěradla a seřídíme polohu volantu - tak, aby jízda byla pohodová - nikoli únavná. Pokud by šlo vše takto jednoduše udělat u motocyklu, byly by další řádky již zbytečné. Protože tomu tak není pojďme si říci jak sladit ergonomický trojúhelník (stupačky sedlo a řidítka) stroje pro dokonalý pocit z jízdy.
Sedlo :

   jistě mi dáte za pravdu, že jeden typ sedačky nemůže stačit pro celou plejádu modelových řad byť podobného stylu chopper & cruiser. Stejně tak jako je odlišná sedačka u sportovního a cestovního automobilu budou se lišit sedačky i u motocyklů. Dříve však nežli si řekneme konkrétní specifika jednotlivých stylů, měli bychom si říci základní informaci, která je společná pro úplně všechny modely našeho stylu.
   Nejdůležitější věcí sedačky není materiál jejího potahu, tvar, pohodlí jaké skýtá ani vlastní design - nejdůležitější a první co nám musí sedačka zaručit je, abychom při nasednutí dosáhli plnými chodidly na terén. Musíte si uvědomit, že naše stroje svou hmotností mnohdy velmi úspěšně atakují třísetkilogramovou hranici a tak není možné - bylo by to dokonce velmi nebezpečné, pokud bychom ze sedačky nedošlápli plným chodidlem. Musíte si však uvědomit, že mnohdy zastavíte na místě, které nemá tak ideálně rovný podklad jako je podlaha v prodejně motocyklů a pokud si tedy zkoušíte výšku sedla - mělo by být maximálně tak vysoko, aby vám ještě dovolilo se nad něj volně postavit (foto č.1). Již slyším Medvěda : "já se postavím i nad sedlo spolujezdce............." Ovšem ne ke každému byla příroda takto rozmařilá a tak my, kteří jsme jen o hlavu větší než kropicí konev, musíme výšce sedla věnovat maximální pozornost, neboť u sedla hraje opravdu velkou roli nejen každý centimetr, ale i jeho vlastní tvarování. Je tedy více nežli jisté, že bude mnoho takových, kteří se nad svůj vysněný stroj postaví a zjistí, že sedlo této základní podmínce nevyhovuje. Buď je příliš vysoko a nebo je příliš široké. Bylo by zcela nesmyslné kvůli tomuto volit jiný model a vzdát se vysněného stroje, neboť sedla standardně dodávané výrobcem na novém stroji mívají dostatečný prostor pro jejich další úpravu. Pokud jste tedy zjistili, že sedlo nevyhovuje vaší postavě, vašemu vkusu nebo nezapadá do stylu v který chcete stroj přestavět máte tři možnosti. 1) koupit jiné sedlo z nabídky originálních dílů nebo od nejrůznějších výrobců doplňků, zde je nabídka až nepřeberná. 2) stávající sedlo si nechat upravit k obrazu svému (foto č.2 + 3) nebo 3) nechat si sedlo kompletně vyrobit (foto č.4 až 6) na zakázku. Musíte si však uvědomit, že sedlem a potažmo řidítky zcela zásadním způsobem vyhraníte styl motocyklu. Byl by holý nesmysl pokud byste si (například) pořídili bohatě polstrované sedlo a pak na stroj osadili rovná nízká

2x ilustrační foto

Sedla z katalog

foto č.1

řidítka. Dá se tedy říct, že již při této volbě musíte mít ujasněnou finální podobu vašeho stroje  a podle toho též volit tvar sedla. Jste - li tedy rozhodnuti nebo ze zmíněných důvodů "přinuceni", jít do jiného sedla nebude na škodu pokud si povíme několik základních informací jaké sedlo je pro ten či onen styl vhodné. Abychom se však do problematiky nezamotali, nejprve si řekneme jak má vypadat sedlo v daném stylu pokud tento styl chceme zachovat. (O možných nuancích stylu si povíme až později. Základní informaci je však již v článku : Názvosloví  )

foto č.2 foto č.3 foto č.4 foto č.5 foto č.6
foto č.7

Cruiser :

  Pokud vlastníme klasický cruiser, kterým je například XV 1600 Wild Star (foto č.7), jen velmi těžko a nebo pouze s velkými finančními náklady jej budeme přestavovat do jiného stylu. Tento křižník má totiž již z fabriky veškeré prvky stylové : hluboké blatníky, místo stupaček pedály, ohromnou nádrž ........  a v neposlední řadě "bohatě" rozložité sedlo. Zde - tedy u cruiseru, nemůžeme zvolit "lízátko" jako je tomu například na fotu č.3 až 6, ale musíme zachovat dojem "masívnosti". Přesto se najdou vhodně tvarovaná sedla například (foto č.8) která mají sice nízké polstrování, avšak zachovávají dojem mohutnosti. Mnohdy k navození iluze mohutnosti stačí pokud není hlavní sedadlová plocha zcela rovná.

foto č.8

Chopper :

  U nás je tento styl již neodmyslitelně spojován s legendární řadou Intruder a Virago. Pravdou však je, že obzvláště v poslední dobou - pod nátlakem módní vlny powercuiserů mnoho lidí tyto stroje přestavuje právě do tohoto sportovního stylu (o tom ale až později). Pokud však chcete zůstat věrni stylu chopper, musíte bezpodmínečně zachovat stupňovité sedlo s opěrkou pro spolujezdce (viz. foto č.9)  a řidítka ve stylu "vlaštovka". Mějte však na paměti jednu velmi důležitou věc. Pod pojmem stupňovité sedlo si lze zakoupit nebo nechat zhotovit celou řadu

modelů. V momentě kdy budete volit sedlo musíte mít ujasněno nejen to, že chcete zachovat styl chopper - tedy stupňovité sedlo s opěrkou pro spolujezdce, ale musíte již mít i představu o tom, jaký bude váš vlastní styl ježdění. Pokud budete chtít jezdit na větší vzdálenosti a vaše rychlost bude nutit policii zvedat plácačku, pak nemůžete mít sedlo s pozvolným přechodem, (např. viz. foto č.6), ale musíte zvolit stupňovité sedlo s co nejkolmější přechodovou hranou (např. viz. foto č.3). Pro lepší pochopení si toto vysvětlíme na konkrétním příkladu VS 1400. Co se stane pokud osadíte sedlo s pozvolným přechodem (viz. foto č.10) ? Při jízdě vás bude nápor větru neustále stlačovat na sedlo tandemisty. Přirozeně čím větší rychlost tím silněji se

foto č.9
foto č.10

budete muset držet řidítek, protože v daný moment jiný záchytný bod není. Přirozeně že vás neustálé "přitahování se" k řidítkům unaví a proto je jízda s takovýmto sedlem ve větší rychlosti, ale i na větší vzdálenosti velmi únavná. Pokud však zvolíte sedlo s velkou a strmou přechodovou hranou (viz. foto č.11) získáte tak naprosto pevný bod a z vlastní zkušenosti vám můžu říci, že pokud se nohama zapřete do přepákování a zády do zadní strmé stěny sedla pak se řidítek i ve sto padesáti držíte spíše jen symbolicky. Rovněž tak získáte ohromný

foto č.11

pocit sebejistoty, neboť takovýto posed je tak stabilní, že se cítíte jakoby "přikovaní" ke stroji. Jedním z velmi vyvedených sedel tohoto typu pro VS 1400 bylo donedávna nabízené sedlo Desperado (viz. foto č.12), avšak v současné době zmizelo z nabídky v EU (není však třeba zoufat , neboť konkrétně na Desperado jsem nechal udělat formu , takže již v současnosti jej naleznete v mé nabídce a navíc si případný zájemce může zvolit potahový materiál ).

foto č.13

Custom a powercruiser :

foto č.12

  Powercruisery (viz. foto č.14) , které vznikly  vybroušením stylu

foto č.14

custom (viz. foto č.13) a (viz článek : Názvosloví  ) mají rovněž své specifické sedla. Pravdou však je, že pokud jste si zvolili styl custom nebo powercruiser, je již dopředu řečeno, že bude i váš styl jízdy hodně sportovní. Proto použití sedla s velkou a strmou stěnou je nezbytností, neboť pokud byste osadili sedlo s pozvolným přechodem společně s rovnými, nízkými a širokými řidítky pak by jste při vyšších rychlostech za strojem vláli jako prapor na 1.Máje.

U sedel vyráběných pro tento styl "jde" však jeho zadní část - určená pro tandemistu, do "ztracena"  (viz. foto č.14 až 16) a použití opěrky je přímo proti stylu nebo chcete li proti srsti.

 

Rovněž i zde je nabídka velmi bohatá a proto se při výběru soustřeďte na věci o kterých jsme si zde řekli. Bylo by

totiž dost nesmyslné koupit - sice velmi líbivé sedlo (foto č.3 až 6), ze kterého došlápnete plnými chodidly na zem, avšak při větších rychlostech vás začal nápor větru "odtrhovat" od řidítek.

Powercruiser

foto č.15 foto č.16 foto č.17

jak již bylo řečeno - módní vlna, která zasáhla

i náš velice konzervativní styl chopper & cruiser dala vzniknout nové "odnoži" našeho stylu a protože zakoupení továrního stroje není nejlevnější záležitost - tak začala celá řada motorkářů své stroje do tohoto stylu přestavovat. Asi s nejmenšími náklady a vcelku líbivě se do tohoto stylu nechá přestavit celá řada customů. Velice propracovaný "přerod" XVS 1100  Drag Star v tento styl uvidíte - pokud si prohlédnete foto č. 13 a 17.

   

Pro IV. pokračování článku 

 klikni na knihu :

 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser