|
Je dost pravděpodobné, že tyto řádky v někom vyvolají
úsměv, ale dnes a denně se setkávám s naprostým nepochopením významu těchto
dvou slov. Lépe řečeno s přiřazování toho či onoho stroje do
nesprávné kategorie. Zařadit choppra do kategorie cruiser - nebo obráceně, je
stejný nesmysl jako dát auto : cabrio do kategorie pick-up. Možná se vám může zdát, že takovéto věci se mohou
dopustit pouze začínající motorkáři (kterým jsou tyto řádky především
určeny), ale opak je pravdou. Vcelku často se setkávám s špatným zařazením i
v odborném tisku. Není |
se proto čemu divit, když některý ze čtenářů (různých -
byť odborných periodik) po přečtení takovýchto zavádějících informací praví
na adresu Wild Stara : "To je krásný chopper". Jako absolutně zavádějící
informaci a odstrašující případ uvádím pouze jeden z mnoha
takovýchto blábolů běžně se vyskytujících v odborné - rádoby prestižní literatuře (otištěno v SUPERMOTO
č.9 - 2002) - klikni na knihu vpravo : |
|
|
I když jsem přesvědčen, že po shlédnutí
horních dvou obrázků by bylo i bábě Kelišové jasné co je chopper a kdy
již musíme mluvit o cruiseru, nebude od věci říci si několik základních charakteristik těchto
dvou skupin. |
|
Chopper -
|
hlavním rysem tohoto stylu je na první
pohled znatelně "podkopnutá" přední vidlice v jejímž konci umístěné přední
kolo mívá zpravidla znatelně větší průměr nežli zadní. V opačném
poměru je pak šířka pneumatik - kdy u předního kola, můžeme v porovnáním se
zadní gumou hovořit o galusce, kterou z vrchní části pouze symbolicky
zakrývá velice lehký blatníček. V porovnání s vlastním strojem velmi malá
nádrž, nevelké přední světlo,
sparťansky řešená přístrojovka nad níž až do nebe ční řidítka "vlaštovky".
Stupňovité - pohodlné sedlo s opěrkou jen podtrhuje pohodu za každé situace,
pro kterou je tento styl předurčen. |
|
|
Cruiser -
|
v překladu slovo cruiser znamená křižník
a je to asi nejvýstižnější charakteristika pro tento styl. Dlouhá a nízká
stavba rámu je posazena na mohutných kolech z velké části ukrytých v
hlubokých blatnících. Šíře ani průměr kol se u předního a zadního příliš
neliší. Přes horní část rámu zavěšená mohutná nádrž zpravidla obsahuje
"kapličku" s přístrojovkou. Nad kryty kluzáků přední vidlice vévodí mohutná
přední "lampa" kterou většina majitelů ještě doplní přídavnými světly.
Řidítka bývají spíše rovná s lehkým přihnutím k jezdci a jen málo kdy se
potkáte s cruiserem který by na nich neměl namontovaný větrný plexi štít.
Sedlo jezdce bývá umístěno "proklatě nízko" nad asfaltem. Většina cruiserů
má na místo stupaček velmi pohodlné pedály. |
|
|
V žádném případě bych
vám nechtěl pudřit mozek dalším možným členěním těchto dvou základních
stylů. Ale pravda je taková, že již od devadesátých let byl problém
některé modely zařadit do těchto dvou kategorií a s přelomem století
se toto stalo prakticky nemožné. Proto alespoň ve zkratce připomenu
další členění základního stylu chopper &
cruiser. |
|
|
Custom - |
|
|
docela jistě se setkáváte se stroji, které by jste podle některých z vrchu
popsaných rysů zařadili do kategorie chopper, avšak další detaily vám
budou spíše sedět do kategorie cruiser. V tomto případě můžeme
hovořit o stylu custom, který si vyváženě "přivlastníl" (jak jsem již naznačil)
z každé ze dvou z vrchu popsaných kategorií určitou část. Typickým
představitelem tohoto stylu je Honda - Shadov VT 600 a Yamaha - Drag Star
1100. |
|
Powercruiser - |
|
svou koncepcí vychází ze stylu custom s tím, že
stavba rámu je volená tak, aby maximálně vyhověla sportovnímu
stylu jízdy. Typickým znakem
tohoto stylu jsou kola obutá do sportovních nízko - profilových pneumatik a motor,
u něhož je kladen hlavní důraz na výkon (kW). Učebnicovým příkladem tohoto stylu jsou
například - Yamaha Warrioa a H-D : V-Rod |
|
|
|
Megacruiser
- |
|
zde nalezneme typické rysy stylu cruiser, podvozek
však dovoluje větší náklony a i ostatní detaily jsou vybroušeny pro
sportovnější jízdu avšak Nm mají přednost před kW. Nejmarkantnější rozdíl mezi powercruiserm a
megacruisrem nalezneme v motoru, použitých pneumatikách a v suché
hmotnosti!!! Opět se můžete podívat na dva představitele této rodící se
skupiny : Kawasaki Vulcan 2000 a Triumph Rocket III i když posledně
jmenovaný je již opět "křížen". |
|
|
|
Co říci v závěru ? |
Docela určitě se najde ještě celá řada dalších nuancí
mezi těmito styly motocyklů a to hlavně co se týče jízdních vlastností.
Účelem této stránky však bylo poukázat na základní rysy
jednotlivých skupin a viditelné rozdíly mezi nimi (v sériovém provedení). Jsem přesvědčen, že pokud si - byť
začínající motorkář, přečetl pozorně alespoň první tři odstavce, již nikdy
navzájem nezamění pojem : chopper / cruiser. |
|
Více fotografií k tomuto tématu
naleznete v sekci : Foto galerie / Motogalerie /
Suzuki |
|
|
Fofrem
do této nabídky : |
|
Autor článku : Generál |
|
|
Foto : archiv autora |
|
|
|
|
Zpět do sekce : Nové stroje : |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chopper a cruiser |
|
|
|
|
|
|
|
zpět na úplný začátek WEBu |
|