Chopper Cruiser
   Je dost pravděpodobné, že tyto řádky v někom vyvolají úsměv, ale dnes a denně se setkávám s naprostým nepochopením významu těchto dvou slov. Lépe řečeno s přiřazování toho či onoho stroje do nesprávné kategorie. Zařadit choppra do kategorie cruiser - nebo obráceně, je stejný nesmysl jako dát auto : cabrio do kategorie pick-up.  Možná se vám může zdát, že takovéto věci se mohou dopustit pouze začínající motorkáři (kterým jsou tyto řádky především určeny), ale opak je pravdou. Vcelku často se setkávám s špatným zařazením i v odborném tisku. Není
se proto čemu divit, když některý ze čtenářů (různých - byť odborných periodik) po přečtení takovýchto zavádějících informací praví na adresu Wild Stara : "To je krásný chopper". Jako absolutně zavádějící informaci a odstrašující případ uvádím pouze jeden z mnoha takovýchto blábolů běžně se vyskytujících v odborné - rádoby prestižní literatuře (otištěno v SUPERMOTO č.9 - 2002) - klikni na knihu vpravo :

   I když jsem přesvědčen, že po shlédnutí horních dvou obrázků by bylo i bábě Kelišové jasné co je chopper a kdy  již musíme mluvit o cruiseru, nebude od věci říci si několik základních charakteristik těchto dvou skupin.
Chopper -
   hlavním rysem tohoto stylu je na první pohled znatelně "podkopnutá" přední vidlice v jejímž konci umístěné přední kolo mívá zpravidla znatelně větší průměr nežli zadní. V opačném poměru je pak šířka pneumatik - kdy u předního kola, můžeme v porovnáním se zadní gumou  hovořit o galusce, kterou z vrchní části pouze symbolicky zakrývá velice lehký blatníček. V porovnání s vlastním strojem velmi malá nádrž, nevelké přední světlo, sparťansky řešená přístrojovka nad níž až do nebe ční řidítka "vlaštovky". Stupňovité - pohodlné sedlo s opěrkou jen podtrhuje pohodu za každé situace, pro kterou je tento styl předurčen.

 
Cruiser -
   v překladu slovo cruiser znamená křižník a je to asi nejvýstižnější charakteristika pro tento styl. Dlouhá a nízká stavba rámu je posazena na mohutných kolech z velké části ukrytých v hlubokých blatnících. Šíře ani průměr kol se u předního a zadního příliš neliší. Přes horní část rámu zavěšená mohutná nádrž zpravidla obsahuje "kapličku" s přístrojovkou. Nad kryty kluzáků přední vidlice vévodí mohutná přední "lampa" kterou většina majitelů ještě doplní přídavnými světly. Řidítka bývají spíše rovná s lehkým přihnutím k jezdci a jen málo kdy se potkáte s cruiserem který by na nich neměl namontovaný větrný plexi štít. Sedlo jezdce bývá umístěno "proklatě nízko" nad asfaltem. Většina cruiserů má na místo stupaček velmi pohodlné pedály.

 

   V žádném případě bych vám nechtěl pudřit mozek dalším možným členěním těchto dvou základních stylů. Ale pravda je taková, že již od devadesátých let byl problém některé modely zařadit do těchto dvou kategorií a s přelomem století se toto stalo prakticky nemožné. Proto alespoň ve zkratce připomenu další členění základního stylu chopper & cruiser.

 
Custom -

   docela jistě se setkáváte se stroji, které by jste podle některých z vrchu popsaných rysů zařadili do kategorie chopper, avšak další detaily vám budou spíše sedět do kategorie cruiser. V tomto případě můžeme hovořit o stylu custom, který si vyváženě "přivlastníl" (jak jsem již naznačil) z každé ze dvou z vrchu popsaných kategorií určitou část. Typickým představitelem tohoto stylu je Honda - Shadov VT 600 a Yamaha - Drag Star 1100.
 
Powercruiser -  
   svou koncepcí vychází ze stylu custom s tím, že stavba rámu  je  volená tak, aby maximálně vyhověla sportovnímu stylu jízdy. Typickým znakem tohoto stylu jsou kola obutá do sportovních nízko - profilových pneumatik a motor, u něhož je kladen hlavní důraz na výkon (kW).   Učebnicovým příkladem tohoto stylu jsou například - Yamaha Warrioa a H-D : V-Rod

 
Megacruiser -  
   zde nalezneme typické rysy stylu cruiser,  podvozek však dovoluje větší náklony a i ostatní detaily jsou vybroušeny pro sportovnější jízdu avšak Nm mají přednost před kW. Nejmarkantnější rozdíl mezi powercruiserm a megacruisrem nalezneme v motoru, použitých pneumatikách a v suché hmotnosti!!! Opět se můžete podívat na dva představitele této rodící se skupiny : Kawasaki Vulcan 2000 a Triumph Rocket III i když posledně jmenovaný je již opět "křížen".

Co říci v závěru ?
   Docela určitě se najde ještě celá řada dalších nuancí mezi těmito styly motocyklů a to hlavně co se týče jízdních vlastností. Účelem této stránky však bylo poukázat na základní rysy jednotlivých skupin a viditelné rozdíly mezi nimi (v sériovém provedení). Jsem přesvědčen, že pokud si - byť začínající motorkář, přečetl pozorně alespoň první tři odstavce, již nikdy navzájem nezamění pojem : chopper / cruiser.

Více fotografií k tomuto tématu naleznete v sekci : Foto galerie / Motogalerie / Suzuki   

Fofrem do této nabídky :

Autor článku : Generál

Foto : archiv autora

Zpět do sekce : Nové stroje :

     
     

Chopper a cruiser

     

 

   

zpět na úplný začátek WEBu