I. Přepákování - není jen otázkou designu.

I. - předkopy
   
   Jistě mi dáte za pravdu, že v našem stylu chopper & cruiser hraje design velmi podstatnou roli. Mnohdy jsme ochotni slevit i z jízdních vlastností jen aby náš stroj upoutal. Samozřejmě to samé platí o posedu na stroji. Neznám nikoho, kdo by chtěl vypadat na chopperu jako "vosa na bobóně" a proto, že drtivá většina strojů má při opuštění výrobní linky stupačky umístěné spíše ke středové ose rozvoru - nežli předsunuté, začne většina majitelů takovýchto strojů dříve nebo později přemýšlet jak nejlépe upravit polohu stupaček a tím pádem výrazně vylepšit nejen celkový design stroje, ale hlavně pohled (nejen boční) - na jezdcem osedlaný stroj.
   Pokud jste se tedy dostali k řešení tohoto dilema, jistě vám neuniklo, že se nabízejí dvě možná řešení. Tím prvním je osadit předkopnuté stupačky. Toto řešení je sice finančně nenáročné avšak z hlediska funkčnosti a designu více nežli diskutabilní.
Předkopy :
    ilustrační foto

   pokud umístníme ke stávajícím stupačkám z nichž ovládáme řazení a zadní brzdu ještě jedny které upevníme na padací rám (viz. foto č. 1), nebo takové které mají samostatnou konstrukci (viz. foto č. 2) hovoříme o předkopech. Předkopy, mají svůj původ za velkou louží a vznikli díky tomu, že se zde cestuje převážně po silnicích dálničního typu což umožní řidiči po zařazení nejvyššího rychlostního stupně zaujmout velice pohodlnou a uvolněnou polohu. V našich krajích je tento význam podružný a proto je většina lidí osazuje hlavně z estetického důvodu, neboť pohled na jedoucí chopper jehož jezdec má skrčená kolena je do značné míry "proti srsti".

foto č. 1

Předkopy v našich podmínkách mají v drtivé většině jen a pouze tento význam, zatímco nohy - díky častému přemisťování spíše unavíme, nežli abychom jim pohověli. Avšak ne každý si může dovolit svůj vysněný stroj po vynaložení značných finančních prostředků zároveň dovybavit o dosti drahé přepákování. Proto si finančně dostupné předkopy vždy najdou svého zákazníka. Při jejich nákupu (konečně jako u všeho) je však nutné znát některá úskalí provázející nabídku obchodní sítě. Ještě před tím nežli si předkopy pořídíme musíme mít

foto č. 2

ujasněno jak a kam je upevníme. Jak již bylo řečeno - jednou z možností, která se přímo nabízí je uchycení na padací rám, Jenže může nastat situace, že stroj nemá ani tento. Pak máme dvě možnosti. A) padací rám koupit, nebo vyrobit B) pořídit předkopy s vlastní konzolí (viz. foto č. 2).
Padací rám :

   nabídka padacích rámů je velmi pestrá, ale při výběru by jste se měli řídit nejen designem (který je na fotu č. 3 přímo otřesný), ale měli by jste znát některé zásady. Padací rám jako takový je věc velmi užitečná avšak musí bít zkonstruován funkčně - nikoli tak, aby při pádu stroj poškodil. Pokud se kouknete na foto č. 3 pak vedle hrůzného designu uvidíte, že je tento "padák" uchycen v místě kotvení olejového chladiče. Co by při případném pádu nastalo se dovtípí každý. Rovněž musím varovat před "padáky" které jsou uchyceny pouze za přední část rámu

foto č. 3

foto č. 4

a navíc pomocí závitové "U" úchytky zhotovené z kulatiny (viz. foto č. 4). Takovéto příchytky jsou vhodné snad jen pro uchycení vlnitého plechu na kůlnu. Pokud je použijete na uchycení "padáků" k rámu motocyklu (obzvláště v jeho přední části) může při pádu dojít k jeho velmi vážnému poškození. Jestliže tedy již kupujete "padáky", které jsou upevněny k

foto č. 5

rámu motocyklu - dbejte, aby jeho uchycení bylo provedeno pomocí velkoplošných objímek (viz. foto č. 5), které jsou běžně k dostání v rozměrech 25, 28 a 32mm.  Ideální ovšem je, pokud má "padák" větší množství upevňovacích bodů a je uchycen i v podélné ose (viz. foto č. 6 + 7). Je zde však ještě možnost, že si padací rám vyrobíte sami. V takovémto případě mějte mimo již zmíněného na paměti, že padací rám musí fungovat jako deformační zóna. Nemůžete tedy vyrobit padací rám, který bude tužší nežli jeho upevňovací body. V případě kolize se tedy musí začít "bortit" padací rám a proto nesmí být předimenzovaný a umístněný v bezprostřední blízkosti výfukových svodů (viz. foto č. 8), karterů, vzduchových filtrů, chladiče ...........  Velice pěkné a plně funkční provedení padacího rámu můžete spatřit na snímku č.9. Pokud se kouknete pozorně uvidíte, že jsou zde dodrženy všechny zásadní věci o kterých jsme si řekli : dostatečný počet upevnění, příčná i podélná stabilizace a deformační zóna.

foto č. 6

foto č. 7

foto č. 8

Líbivému designu by se dalo vytknout snad je zbytečné zviditelnění uchycení předkopů. Je ale možné, že v době vzniku tohoto padáku neměl majitel možnost sehnat velkoplošné objímky avšak i toto řešení je o mnoho profesionálnější nežli použití "U" úchytek. Pokud jsem se již zastavil u snímku č.9 rád bych upozornil na velmi pečlivě sladěný design vlastních stupaček. Možná si někdo řekne, že by to měla být samozřejmost a ve stejném designu musí být i rukojeti na řidítkách, ale zkuste se na některém srazu poohlédnout po "depu" a nebudete se stačit divit. Nejsou vzácné případy kdy je na stroji použit systém "každý pes jiná ves" (viz. foto č. 10). Ale to jsme již tak trochu odbočili - vraťme se tedy k tématu.

foto č. 9

Vlastní předkopy :

foto č. 10

   Stejně jako u padacích rámů i zde je nabídka velice pestrá avšak předkopy, které jsou určeny k montáži na padací rám mívají vlastní uchycení vesměs dobře vyřešené a tak zde při výběru dbáme hlavně na to, aby velkoplošná objímka měla správný průměr a design nám zapadl k již použitým dílům. Cena takovýchto předkopů se bude v návaznosti na provedení velmi lišit. Standardní koupíte v rozpětí 707 až 1376,- za sadu. Za luxusní zaplatíme 1599,- ale i o mnoho více. Dlužno dodat, že velkoplošná objímka, která u těch nejlevnějších předkopů jaksi mimoděk chybí, stojí dle jejiho průměru 239 až 267Kč / ks.

Předkopy s vlastní konzolí :

foto č. 11

odpusťte mi prosím ten výraz, ale předkopy - viz. foto č. 11, ze sebe musel vypotit bezmozek. Pokud jste pozorně četli předcházející řádky a zadíváte-li se na zmíněné foto bude vám jasné, jak by při případném pádu dopadl rám na němž je v jeho nechoulostivějším místě uchycena pomocí  "U" úchytek konzole s předkopy. Myslím si, že další komentář je skoro zbytečný a tak nechť nám tento snímek poslouží jako zářivý příklad toho - čemu je nutné se vyvarovat. Jako další "úlet" je pod označením "de luxe" nabízena zvrhlost (viz. foto č. 13), kterou si na choppru lez jen těžko představit a pokud dodám, že tato kreatura, která vám z choppra udělá naježého dikobraza stojí 6.345,- Kč pak zvažte zda není rozumné přišetřit a pořídit si plně funkční

foto č. 12

přepákování. No ale jak se říká : proti gustu žádny .......... Přirozeně že existují i konzole s předkopy, které jsou vhodněji zkonstruované avšak pokud by měli splnit veškeré požadavky a druhotně neohrozit stroj pak by konstrukce vlastní konzole byla již hodně podobná padacímu rámu. Z toho co tedy lze koupit jsou jednoznačně nejlépe řešeny předkopy, jejichž konzole je uchycena k motoru nebo ke konstrukci stávajících stupaček (viz. foto č. 12). Cena běžných předkopů s vlastní konzolí se ve standardu pohybuje okolo 3.700 - 3.900,- Kč za komplet. Aniž bych

foto č. 13

chtěl komukoli nutit myšlenku, že je lepší s nákupem chvilku počkat, došetřit si a potom koupit kvalitní přepákování vezměte tužku a počítejte se mnou. Za padací rám zaplatíte 5.000,- k tomu předkopy cca 1.400,- nějakou tu objímku cca 1.000,- a již jste skoro na poloviční ceně přepákování a proč to neříct - kvalitní přepákování zcela zásadně změní nejen vlastní požitek z jízdy, ale podstatnou měrou dokreslí celkový design stroje.

 

   

Pro II. pokračování článku 

 klikni na knihu :

 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser