|
I. Přepákování - není jen
otázkou designu. |
I. - předkopy |
|
|
|
Jistě mi dáte za pravdu, že v našem stylu
chopper & cruiser hraje
design velmi podstatnou roli. Mnohdy jsme ochotni slevit i z jízdních
vlastností jen aby náš stroj upoutal. Samozřejmě to samé platí o posedu na
stroji. Neznám nikoho, kdo by chtěl vypadat na chopperu jako "vosa na bobóně"
a proto, že drtivá většina strojů má při opuštění výrobní linky stupačky
umístěné spíše ke středové ose rozvoru - nežli předsunuté, začne většina
majitelů takovýchto strojů dříve nebo později přemýšlet jak nejlépe upravit
polohu stupaček a tím pádem výrazně vylepšit nejen celkový design stroje,
ale hlavně pohled (nejen boční) - na jezdcem osedlaný stroj. |
Pokud jste se tedy dostali k řešení tohoto
dilema, jistě vám neuniklo, že se nabízejí dvě možná řešení. Tím prvním je
osadit předkopnuté stupačky. Toto řešení je sice finančně nenáročné avšak z
hlediska funkčnosti a designu více nežli diskutabilní. |
|
|
|
ilustrační foto |
pokud umístníme ke
stávajícím stupačkám z nichž ovládáme řazení a zadní brzdu ještě jedny které
upevníme na padací rám (viz. foto č. 1), nebo takové které mají
samostatnou konstrukci (viz. foto č. 2) hovoříme o předkopech.
Předkopy, mají svůj původ za velkou louží a vznikli díky tomu, že se zde
cestuje převážně po silnicích dálničního typu což umožní řidiči po zařazení
nejvyššího rychlostního stupně zaujmout velice pohodlnou a uvolněnou polohu.
V našich krajích je tento význam podružný a proto je většina
lidí osazuje hlavně z estetického důvodu, neboť pohled na jedoucí chopper
jehož jezdec má skrčená kolena je do značné míry "proti srsti". |
|
foto
č. 1 |
Předkopy v našich podmínkách mají v
drtivé většině jen a pouze tento význam, zatímco nohy - díky častému
přemisťování spíše unavíme, nežli abychom jim pohověli. Avšak ne každý si
může dovolit svůj vysněný stroj po vynaložení značných finančních
prostředků zároveň dovybavit o dosti drahé přepákování. Proto si finančně
dostupné předkopy vždy najdou svého zákazníka. Při jejich nákupu (konečně
jako u všeho) je však nutné znát některá úskalí provázející nabídku
obchodní sítě. Ještě před tím nežli si předkopy pořídíme musíme mít |
foto
č.
2 |
|
|
ujasněno jak a kam je upevníme. Jak již bylo
řečeno - jednou z možností, která se přímo nabízí je uchycení na padací
rám, Jenže může nastat situace, že stroj nemá ani tento. Pak máme dvě
možnosti. A) padací rám koupit, nebo vyrobit B) pořídit předkopy s
vlastní konzolí (viz. foto č. 2). |
Padací rám : |
|
|
|
nabídka padacích rámů je velmi pestrá, ale při
výběru by jste se měli řídit nejen designem (který je na fotu č. 3
přímo otřesný), ale měli by jste znát některé zásady. Padací rám jako
takový je věc velmi užitečná avšak musí bít zkonstruován funkčně - nikoli
tak, aby při pádu stroj poškodil. Pokud se kouknete na foto č. 3
pak vedle hrůzného designu uvidíte, že je tento "padák" uchycen v místě
kotvení olejového chladiče. Co by při případném pádu nastalo se dovtípí
každý. Rovněž musím varovat před "padáky" které jsou uchyceny pouze za
přední část rámu |
|
foto
č.
3 |
foto
č.
4 |
a navíc pomocí závitové "U" úchytky zhotovené z kulatiny
(viz. foto č. 4). Takovéto příchytky jsou vhodné snad jen pro uchycení
vlnitého plechu na kůlnu. Pokud je použijete na uchycení "padáků" k rámu
motocyklu (obzvláště v jeho přední části) může při pádu dojít k jeho velmi vážnému
poškození. Jestliže tedy již kupujete "padáky", které jsou upevněny k |
foto
č. 5 |
rámu motocyklu - dbejte, aby jeho uchycení bylo provedeno pomocí velkoplošných objímek
(viz. foto č. 5), které jsou běžně k dostání v rozměrech 25, 28 a
32mm. Ideální ovšem je, pokud má "padák" větší množství upevňovacích
bodů a je uchycen i v podélné ose (viz. foto č. 6 + 7). Je zde však
ještě možnost, že si padací rám vyrobíte sami. V takovémto případě mějte
mimo již zmíněného na paměti, že padací rám musí fungovat jako
deformační zóna. Nemůžete tedy vyrobit padací rám, který bude tužší
nežli jeho upevňovací body. V případě kolize se tedy musí začít "bortit"
padací rám a proto nesmí být předimenzovaný a umístněný v bezprostřední
blízkosti výfukových svodů (viz. foto č. 8), karterů, vzduchových
filtrů, chladiče
........... Velice pěkné a plně funkční provedení padacího rámu
můžete spatřit na snímku č.9. Pokud se
kouknete pozorně uvidíte, že jsou zde dodrženy všechny zásadní věci o
kterých jsme si řekli : dostatečný počet upevnění, příčná i podélná
stabilizace a
deformační zóna. |
foto
č.
6 |
|
|
foto
č.
7 |
foto
č. 8 |
|
|
Líbivému designu by se dalo vytknout
snad je zbytečné zviditelnění uchycení předkopů. Je ale možné, že v době
vzniku tohoto padáku neměl majitel možnost sehnat velkoplošné objímky
avšak i toto řešení je o mnoho profesionálnější nežli použití "U" úchytek.
Pokud jsem se již zastavil u snímku č.9
rád bych upozornil na velmi pečlivě sladěný design vlastních stupaček.
Možná si někdo řekne, že by to měla být samozřejmost a ve stejném designu
musí být i rukojeti na řidítkách, ale zkuste se na některém srazu
poohlédnout po "depu" a nebudete se stačit divit. Nejsou vzácné případy
kdy je na stroji použit systém "každý pes jiná ves" (viz. foto č. 10).
Ale to jsme již tak trochu odbočili - vraťme se tedy k tématu. |
foto
č. 9 |
|
Vlastní předkopy
:
|
foto
č.
10 |
Stejně jako u padacích rámů i zde je
nabídka velice pestrá avšak předkopy, které jsou určeny k montáži na
padací rám mívají vlastní uchycení vesměs dobře vyřešené a tak zde při
výběru dbáme hlavně na to, aby velkoplošná objímka měla správný průměr a
design nám zapadl k již použitým dílům. Cena takovýchto předkopů se bude v
návaznosti na provedení velmi lišit. Standardní koupíte v rozpětí 707 až
1376,- za sadu. Za luxusní zaplatíme 1599,- ale i o mnoho více. Dlužno
dodat, že velkoplošná objímka, která u těch nejlevnějších předkopů jaksi
mimoděk chybí, stojí dle jejiho průměru 239 až 267Kč / ks. |
|
Předkopy
s vlastní konzolí
:
|
|
foto
č.
11 |
odpusťte mi prosím ten výraz, ale předkopy -
viz. foto č. 11, ze sebe musel vypotit bezmozek. Pokud jste pozorně
četli předcházející řádky a zadíváte-li se na zmíněné foto
bude vám jasné, jak by při případném pádu dopadl rám na němž je v jeho
nechoulostivějším místě uchycena pomocí "U" úchytek konzole s předkopy. Myslím si, že další komentář je skoro zbytečný a tak nechť nám tento
snímek poslouží jako zářivý příklad toho - čemu je nutné se
vyvarovat. Jako další "úlet" je pod označením "de luxe" nabízena zvrhlost
(viz. foto č. 13), kterou si na choppru lez jen těžko představit a
pokud dodám, že tato kreatura, která vám z choppra udělá naježého
dikobraza stojí 6.345,- Kč pak zvažte zda není rozumné přišetřit a pořídit
si plně funkční |
|
foto
č.
12 |
přepákování. No ale jak se říká : proti gustu žádny
.......... Přirozeně že existují i konzole s předkopy, které jsou vhodněji
zkonstruované avšak pokud by měli splnit veškeré požadavky a druhotně
neohrozit stroj pak by konstrukce vlastní konzole byla již hodně podobná
padacímu rámu. Z toho co tedy lze koupit jsou jednoznačně nejlépe řešeny předkopy, jejichž konzole je uchycena k motoru nebo ke konstrukci
stávajících stupaček
(viz. foto č. 12). Cena běžných předkopů s vlastní konzolí se ve
standardu pohybuje okolo 3.700 - 3.900,- Kč za komplet. Aniž bych |
foto
č.
13 |
|
|
chtěl komukoli nutit myšlenku, že je lepší s
nákupem chvilku počkat, došetřit si a potom koupit kvalitní přepákování vezměte
tužku a počítejte se mnou. Za padací rám zaplatíte 5.000,- k tomu předkopy
cca 1.400,- nějakou tu objímku cca 1.000,- a již jste skoro na poloviční
ceně přepákování a proč to neříct - kvalitní přepákování zcela zásadně
změní nejen vlastní požitek z jízdy, ale podstatnou měrou dokreslí celkový
design stroje.
|
|
|
|
Pro II. pokračování článku |
|
klikni na knihu : |
|
|