|
|
II. Přepákování - není jen otázkou designu. |
II. - přepákování |
|
|
|
|
|
Zkuste se zamyslet, co uděláte jako první, pokud sednete do nového auta. Jednou z prvních věcí kterou uděláte - bude, že si
seřídíte sedačku tak, aby jste měly nohy v optimální poloze vůči pedálům.
Tedy tak, aby nohy nebyly příliš skrčené nebo naopak křečovitě natažené.Prostým
posunutím sedačky si najdete tu správnou polohu, poté nastavíte její výšku,
sklon opěradla a seřídíme polohu volantu - tak, aby jízda byla pohodová -
nikoli únavná. Pokud by
šlo vše takto jednoduše udělat u motocyklu, byly by další řádky již
zbytečné. Protože tomu tak není pojďme si říci jak sladit ergonomický
trojúhelník (řidítka, sedlo a stupačky) stroje pro dokonalý pocit z
jízdy. |
|
|
Sedlo a řidítka : |
ilustrační foto |
si zaslouží daleko více naší pozornosti
nežli by bylo možné říci v souvislostech - vztahujících se k přepákování a tak
sedlu společně s řidítky bude věnován samostatný článek.
|
|
Proč osadit přepákování : |
Přepákování je bezesporu jeden z
nejvýraznějších prvků, kterým zásadně zvýšíme nádherný, uvolněný a
bezstarostný pocit z jízdy. Jeho osazením stroj získá nejen zcela nový a
mnohdy jedinečný design, ale jak je již v úvodu řečeno : přepákování -
není jen otázkou designu. Stejně tak jako u předkopů musíme i zde znát
některé zákonitosti, abychom se mohli vyhnout
|
úskalím, které může nezasvěceným nachystat nabídka
obchodní sítě. V úvodu bychom si však měli říct, co nám vedle
nekonfekčního designu přepákování konkrétně přinese. Přínos by se
dal popisovat dost složitě, avšak nám pro lepší pochopení postačí
jeden konkrétní příklad. Sedněte si - fyzicky, ve svém obývacím pokoji na taburetku
("bonbon" od
|
|
sedací soupravy). Skrčte kolena a nohy mějte od sebe
vzdálené na šířku taburetky. Natáhněte ruce k pomyslným řidítkům. V této
poloze imitujte náklony do zatáčky. Poté (s mírným pokrčením v kolenou) nohy natáhněte, mějte je od sebe vzdálené na cca 1,5 šířky taburetky a
opět imitujte náklony do zatáčky. S údivem zjistíte, že je tato poloha o moc
stabilnější a vy se cítíte daleko více sebejistí. Navíc jste si předsunutím
nohou vytvořili další bod pro "uchopení" stroje. Tímto bodem je nádrž, kterou
v této poloze - ve velké ploše a velmi pevně můžete sevřít |
|
foto č. 14 |
foto č. 15 |
nohama a následným zvyšováním tlaku na
jedné a současným uvolňováním sevření na druhé straně nádrže naprosto
sebejistě a plynule regulovat a kontrolovat náklony v zatáčkách. Je až k
neuvěření jak velký význam má toto další "uchopení" stroje. Konečně -
vyzkoušejte a pocítíte sami o kolik více sebejisté budou vaše průjezdy
zatáčkou. |
Přepákování : |
|
|
|
které nabízí běžná obchodní síť by se dalo - dle jeho
montáže, začlenit do dvou základních skupin. První o mnoho vyvedenější (např.foto č. 14+15)
řešení využívá existující
upevňovací body stávajících stupaček, zatímco druhé řešení (např. foto č. 16+17) má
vlastní konstrukci. Tyto dvě základní skupiny pak nabízejí celou řadu
modifikací (viz. fota č.14 až 19). Musím však upozornit, že takřka
žádné z běžně nabízených přepákování není chráněno proti mechanickému poškození a mnohdy již při pouhém pádu
stroje na parkovišti dojede k jeho velmi vážnému, |
|
foto č. 16 |
foto č. 17 |
mnohdy neopravitelnému poškození. V některých případech je přepákování
zkonstruováno tak nešťastně (viz. úvodní foto tohoto listu Shadow),
že při pádu dojde nejen k jeho poškození, ale druhotně může dojít k
dalším škodám. Proč dojde k poškození již při pouhém pádu je více nežli
jasné. Drtivá většina součástek přepákování je vyrobena ze slitin |
|
lehkých kovů (hliník - v lepším případě dural). Tento
materiál je sice jednou tak drahý oproti antikoru - ovšem opracovat
antikoro vyjde desetinásobně dráž. Levné opracování není však jediný důvod
k použití (pro tyto díly) naprosto nevhodného materiálu. No řekněte - nač by si
výrobce uzavíral vrátka, tím, že vám jednou prodá přepákování, když
můžete pravidelně nakupovat velmi rychle opotřebené nebo poškozené díly.
Výrobci se sice jakoby snaží - eliminovat poškození tím, že vlastní
stupačky jsou řešeny : jako sklopné. Řešení je to však |
|
foto č. 18 |
foto č. 19 |
více nežli alibistické a přináší sebou další velké nebezpečí.
Pokud se totiž vlivem chvění stupačka uvolní, je více nežli pravděpodobné, že se pootočí a může
tak dojít k jejímu sklopení opačným směrem. Jaký to může být malér,
obzvláště pokud se toto stane za jízdy, jistě nemusím dopodrobna
popisovat. Možná se vám bude zdát můj popis možných těžkostí až příliš
pesimistický. Pravdou však je, že skutečnost bývá mnohdy ještě daleko
horší a právě proto jsem vás chtěl - zcela otevřeně, na některé z možných
rizik upozornit dříve, nežli budete tuto nemalou finanční investici |
|
realizovat - jedním dechem však musím dodat, že pokud
zakoupíte kvalitní a pevností stálé přepákování - vhodnější investici do
stroje budete jen těžko hledat. Po výčtu některých problémových řešení by
bylo dobré říci si jak postupovat při volbě přepákování. V každém případě
dejte přednost přepákování, které využívá existující upevňovací body
nejtužšího místa rámu - nebo motoru (viz. foto č.14, 15 ,19 až
23). Přepákování s vlastní konzolí (nehovořím li o designu) je totiž
daleko více "zranitelné". Nabízí se však ještě možnost - přepákování
si |
|
foto č.
20 |
foto č.
21 + 22 |
vyrobit a nebo, nechat vyrobit. V takovémto případě je
přínosem, pokud máte možnost některé funkční přepákování
okopírovat a při výrobě odstranit nedostatky na které jsem
upozornil. Ideální přepákování je tedy takové, které zároveň 100%
supluje funkci padacího rám. Jak toho docílit? Není to složité. Stávající
duralové "bočnice" a díly (foto č.20) nahradíte antikorem stejného
tvaru i rozměru (viz. foto č. 21) a vlastní stupačky do těchto
"bočnic" upevníte prostřednictvím čepu "natvrdo" (čep stupačky supluje
nezbytnou deformační zónu). Pokud nemáte možnost některé z existujících přepákování
okopírovat a zdokonalit, nebo
|
|
|
pokud chcete mít něco zcela originálního, je
dobré si nejprve, alespoň v počítači, nasimulovat do fotografie vašeho stroje jak vámi zvažované
přepákování bude vypadat na stroji. Některé "výplody" totiž opravdu
připomínají ......... No, ale jak již bylo řečeno : proti gustu žádny .......... |
|
Může se stát, že při výrobě přepákování
pod motorem "objevíte" do vašich plánů nepotřebný segment na kterém byly
dříve uchyceny originální stupačky. V žádném případě nesmíte tento segment
plně |
ilustrační foto |
demontovat, neboť se jedná o velmi významný pevnostní
prvkem rámu. |
foto č.
23 |
Pokud jej již budete chtít nějakým způsobem udělat
"neviditelným" pak je nezbytné tento
segment nahradit ocelovou "plotnou", která rám stejným způsobem propojí,
avšak z bočního pohledu nebude vidět (viz. foto č.23) .
|
Co dodat závěrem? |
|
Nic - protože přepákováním vše teprve
začíná. Osadit pouze přepákování bez návazného "doladění" ergonomického
trojúhelníku stroje (řidítka - sedlo - stupačky), by bylo méně nežli
polovičaté řešení.
|
Ve volném pokračování
tohoto článku si proto, již brzo - budete moct přečíst o problematice
zabývající se nejen sedlem a řidítky, ale i nezbytnými navazujícími prvky. |
Poznámka pod čarou
aneb úplně otevřená
reklama
|
pokud má někdo zájem o přepákování viz.
foto č. 21 a 22 pak dodávám, že se jedná o můj výrobek - kterým jsem k
naprosté spokojenosti osadil již mnoho strojů. Rovněž jsem
oficiálním prodejcem Highway Hawk. Ale vzhledem k tomu, že toto je čistě
zájmový WEB tak komerční informace naleznete jinde :
|
|
|
|
|
Text : Generál |
Spojení na autora článku : |
|
Foto : katalog Highway Hawk |
a archiv K 1400 |
|
|
Zpět na úvod tohoto článku : |
|
|
|
Volném pokračování tohoto
článku : |
|
|
|
Zpět do sekce :
Radíme si : |
|
|
|
|
|
|