II. Přepákování - není jen otázkou designu.

II. - přepákování

     Zkuste se zamyslet, co uděláte jako první, pokud sednete do nového auta. Jednou z prvních věcí kterou uděláte - bude, že si seřídíte sedačku tak, aby jste měly nohy v optimální poloze vůči pedálům. Tedy tak, aby nohy nebyly příliš skrčené nebo naopak křečovitě natažené.Prostým posunutím sedačky si najdete tu správnou polohu, poté nastavíte její výšku, sklon opěradla a seřídíme polohu volantu - tak, aby jízda byla pohodová - nikoli únavná. Pokud by šlo vše takto jednoduše udělat u motocyklu, byly by další řádky již zbytečné. Protože tomu tak není pojďme si říci jak sladit ergonomický trojúhelník (řidítka, sedlo a stupačky) stroje pro dokonalý pocit z jízdy.
Sedlo a řidítka :

ilustrační foto

   si zaslouží daleko více naší pozornosti nežli by bylo možné říci v souvislostech - vztahujících se k přepákování a tak sedlu společně s řidítky bude věnován samostatný článek.

Proč osadit přepákování :
   Přepákování je bezesporu jeden z nejvýraznějších prvků, kterým zásadně zvýšíme nádherný, uvolněný a bezstarostný pocit z jízdy. Jeho osazením stroj získá nejen zcela nový a mnohdy jedinečný design, ale jak je již v úvodu řečeno : přepákování - není jen otázkou designu. Stejně tak jako u předkopů musíme i zde znát některé zákonitosti, abychom se mohli vyhnout
úskalím, které může nezasvěceným nachystat nabídka obchodní sítě. V úvodu bychom si však měli říct, co nám vedle nekonfekčního designu přepákování konkrétně přinese. Přínos by se dal popisovat dost složitě, avšak nám pro lepší pochopení postačí jeden konkrétní příklad. Sedněte si - fyzicky, ve svém obývacím pokoji na taburetku ("bonbon" od
sedací soupravy). Skrčte kolena a nohy mějte od sebe vzdálené na šířku taburetky. Natáhněte ruce k pomyslným řidítkům. V této poloze imitujte náklony do zatáčky. Poté (s mírným pokrčením v kolenou) nohy natáhněte, mějte je od sebe vzdálené na cca 1,5 šířky taburetky a opět imitujte náklony do zatáčky. S údivem zjistíte, že je tato poloha o moc stabilnější a vy se cítíte daleko více sebejistí. Navíc jste si předsunutím nohou vytvořili další bod pro "uchopení" stroje. Tímto bodem je nádrž, kterou v této poloze - ve velké ploše a velmi pevně můžete sevřít
foto č. 14 foto č. 15

nohama a následným zvyšováním tlaku na jedné a současným uvolňováním sevření na druhé straně nádrže naprosto sebejistě a plynule regulovat a kontrolovat náklony v zatáčkách. Je až k neuvěření jak velký význam má toto další "uchopení" stroje. Konečně - vyzkoušejte a pocítíte sami o kolik více sebejisté budou vaše průjezdy zatáčkou.

Přepákování :

které nabízí běžná obchodní síť by se dalo - dle jeho montáže, začlenit do dvou základních skupin. První o mnoho vyvedenější (např.foto č. 14+15) řešení využívá existující upevňovací body stávajících stupaček, zatímco druhé řešení (např. foto č. 16+17) má vlastní konstrukci. Tyto dvě základní skupiny pak nabízejí celou řadu modifikací (viz. fota č.14 až 19). Musím však upozornit, že takřka žádné z běžně nabízených přepákování není chráněno proti mechanickému poškození a mnohdy již při pouhém pádu stroje na parkovišti dojede k jeho velmi vážnému,
foto č. 16 foto č. 17

mnohdy neopravitelnému poškození. V některých případech je přepákování zkonstruováno tak nešťastně (viz. úvodní foto tohoto listu Shadow), že při pádu dojde nejen k jeho poškození, ale druhotně může dojít k dalším škodám. Proč dojde k poškození již při pouhém pádu je více nežli jasné. Drtivá většina součástek přepákování je vyrobena ze slitin

lehkých kovů (hliník - v lepším případě dural). Tento materiál je sice jednou tak drahý oproti antikoru - ovšem opracovat antikoro vyjde desetinásobně dráž. Levné opracování není však jediný důvod k použití (pro tyto díly) naprosto nevhodného materiálu. No řekněte - nač by si výrobce uzavíral vrátka, tím, že vám jednou prodá přepákování, když můžete pravidelně nakupovat velmi rychle opotřebené nebo poškozené díly. Výrobci se sice jakoby snaží - eliminovat poškození tím, že vlastní stupačky jsou řešeny : jako sklopné. Řešení je to však
foto č. 18 foto č. 19

více nežli alibistické a přináší sebou další velké nebezpečí. Pokud se totiž vlivem chvění stupačka uvolní, je více nežli pravděpodobné, že se pootočí a může tak dojít k jejímu sklopení opačným směrem. Jaký to může být malér, obzvláště pokud se toto stane za jízdy, jistě nemusím dopodrobna popisovat. Možná se vám bude zdát můj popis možných těžkostí až příliš pesimistický. Pravdou však je, že skutečnost bývá mnohdy ještě daleko horší a právě proto jsem vás chtěl - zcela otevřeně, na některé z možných rizik upozornit dříve, nežli budete tuto nemalou finanční investici

realizovat - jedním dechem však musím dodat, že pokud zakoupíte kvalitní a pevností stálé přepákování - vhodnější investici do stroje budete jen těžko hledat. Po výčtu některých problémových řešení by bylo dobré říci si jak postupovat při volbě přepákování. V každém případě dejte přednost přepákování, které využívá existující upevňovací body nejtužšího místa rámu - nebo motoru  (viz. foto č.14, 15 ,19 až 23). Přepákování s vlastní konzolí (nehovořím li o designu) je totiž daleko více "zranitelné". Nabízí se však ještě možnost - přepákování si
foto č. 20 foto č. 21 + 22

vyrobit a nebo, nechat vyrobit. V takovémto případě je přínosem, pokud máte možnost některé funkční přepákování okopírovat a při výrobě odstranit nedostatky na které jsem upozornil. Ideální přepákování je tedy takové, které zároveň 100% supluje funkci padacího rám. Jak toho docílit? Není to složité. Stávající duralové "bočnice" a díly (foto č.20) nahradíte antikorem stejného tvaru i rozměru (viz. foto č. 21) a vlastní stupačky do těchto "bočnic" upevníte prostřednictvím čepu "natvrdo" (čep stupačky supluje nezbytnou deformační zónu). Pokud nemáte možnost některé z existujících přepákování okopírovat a zdokonalit, nebo

pokud chcete mít něco zcela originálního,  je dobré si nejprve, alespoň v počítači, nasimulovat do fotografie vašeho stroje jak vámi zvažované přepákování bude vypadat na stroji. Některé "výplody" totiž opravdu připomínají ......... No, ale jak již bylo řečeno : proti gustu žádny ..........
   Může se stát, že při výrobě přepákování pod motorem "objevíte" do vašich plánů nepotřebný segment na kterém byly dříve uchyceny originální stupačky. V žádném případě nesmíte tento segment plně
ilustrační foto demontovat, neboť se jedná o velmi významný pevnostní prvkem rámu. foto č. 23

Pokud jej již budete chtít nějakým způsobem udělat "neviditelným" pak je nezbytné tento segment nahradit ocelovou "plotnou", která rám stejným způsobem propojí, avšak z bočního pohledu nebude vidět (viz. foto č.23) .

Co dodat závěrem?

Nic - protože přepákováním vše teprve začíná. Osadit pouze přepákování bez návazného "doladění" ergonomického trojúhelníku stroje (řidítka - sedlo - stupačky), by bylo méně nežli polovičaté řešení.

   Ve volném pokračování tohoto článku si proto, již brzo - budete moct přečíst o problematice zabývající se nejen sedlem a řidítky, ale i nezbytnými navazujícími prvky.

Poznámka pod čarou aneb úplně otevřená reklama

pokud má někdo zájem o přepákování viz. foto č. 21 a 22 pak dodávám, že se jedná o můj výrobek - kterým jsem k naprosté spokojenosti osadil již mnoho strojů.  Rovněž jsem oficiálním prodejcem Highway Hawk. Ale vzhledem k tomu, že toto je čistě zájmový WEB tak komerční informace naleznete jinde :

Text : Generál

Spojení na autora článku :

Foto : katalog Highway Hawk
         a archiv K 1400

Zpět na úvod tohoto článku :

   

Volném pokračování tohoto článku :

   

Zpět do sekce : Radíme si :

 
     
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser