|
Motto
: "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně
špatné zkušenosti. Ptejte |
|
se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Když to praskne ... část
I. - lanko |
|
|
|
|
|
|
|
|
Každý z
nás to zažil a kdo má tu kliku, že ještě ne pak si může být skoro jistý,
že to na něho teprve čeká. Prasknout, rupnout, křupnou, zlomit,
přetrhnout, urvat, nebo ulomit se může na mašině prakticky cokoli.
|
|
|
Dá se říct, že průšvih z tohoto vyplívající je v přímé
úměře od toho co, kde a hlavně kdy praskne. Jednou z
takových velmi častých věcí - bývá prasknutí nebo chcete li přetržení lanka.
Příčin prasknutí lanka a to jak plynového a spojkového nebo lanka
dekompresorů či synchronizace karburátorů a dalších nebývá mnoho a tyto
příčiny se dají shrnout asi do čtyř skupin. A) lanko prasklo
vlivem únavy materiálu neboli pamatuje ještě Šemíka jako hříbě. Nesmíme
tedy zapomínat, že i tento díl má svou životnost a je tedy třeba - alespoň
čas od času udělat vizuální kontrolu (k tomuto se později vrátím). |
|
|
B) o lanko jsme se špatně starali, čímž jsme
výrazně zkrátily jeho životnost (k životnosti lanka se později vrátím).
C) lanko bylo nekvalitní. Existuje celá řada výrobců a určitě není
výhra ušetřit na lanku 200,- a potom zůstat stát uprostřed naplánované
trasy. Tím ovšem nechci říct, že zmetek nemůže vyprodukovat i renomovaná
fy. Ovšem díky použitým kvalitním materiálům je toto riziko rozhodně
menší. D) lanko bylo vedeno v příliš ostrém rádiusu. |
|
Je jasné, že zabývat se lankem až poté co
prasklo bývá většinou dost pozdě a pokud jsme si řekli nejčastější příčiny
prasknutí lanka pak jistě nebude od věci říci si rovněž něco bližšího |
o údržbě a kontrole tohoto dílu. |
ilustrační foto |
Kvalita lanka : Pro lepší pochopení si vezmu na pomoc lano jeřábu. Jak známo tyto lana
jsou stočená z několika pramenů a každý pramen zase tvoří až
několik desítek velice jemných drátů navzájem stočených. Prameny lana jsou
navzájem stočené s tím, že v jejich středu bývá textilní "jádro",
která je napuštěné olejem. Existuje velice přísná norma pro revizi
těchto lan, kdy se na délce jednoho metru lana počítají přetržené drátky.
Pokud je počet přetržených drátků vyšší nežli uvádí norma pak je lano
vyřazeno přestože se jeví jakoby ještě mohlo sloužit. |
Dá se říct, že u motocyklů se
používají dva základní druhy lanek : zaplétané a stáčené. Rozdíl v
těchto dvou typech je ohromný a to jak kvalitou tak i cenou.
Stáčené lanko
(standardně osazované) bývá vyrobeno z poměrně dost silných drátků, které jsou navzájem stočené a
každý drát takovéhoto lanka tvoří vlastně jeden pramen. Tyto lanka
se nechají poměrně snadno a úspěšně letovat (válečky v jejich koncích)
a jsou levná. Bohužel - toto je celý výčet jejich předností. Ostatní vlastnosti již můžeme zahrnout jen a
pouze mezi zápory. Stáčená lanka jsou velice neohebná (vlivem toho, že
jsou ze silných drátů) a proto i velmi
náchylná k poškození (obzvláště v místě letovaných válečků). Pokud jsou vedeny v příliš "ostrých" ohybech
velice často "vydřou" nejen svůj povrch ale i vlastní bovden. Stáčená lanka se rovněž velice "neochotně" navíjejí na kladku (např.
plynové rukojeti) a k jejich ovládání je zapotřebí poměrně velká síla.
Zaplétané lanko (viz. foto č.1)
je svou konstrukcí hodně podobné jeřábovému. To znamená, že |
každý jeho pramen je stočen z několika velice
jemných drátků. Tyto lanka se vyznačují enormní ohebností (lanko
lehce stočíte okolo palce) a pevností. Velice snadno, "ochotně" a za
použití minimální síly se navíjejí na kladku. Jsou velmi přizpůsobivá
bovdenu čímž výrazně prodlužují jeho životnost. Za mínus těchto lanek
nelze považovat ani jejich větší cenu neboť tato investice se bohatě vrátí
nejen v jejich životnosti. Jediné co lze těmto lankům vyčítat je to, že se
válečky v jejich koncích nedají letovat běžně dostupnými pájkami. Většinou
však lze tyto lanka zakoupit s jedním (větší průměr) koncem již
osazeným z výroby. Druhý váleček (menší průměr) můžeme zalisovat a
není od věci do lanka v místě lisování vložit klínek. |
foto č.1 |
|
Vizuální
kontrola a životnost lanka :
jak již bylo řečeno, jeřábová lana mají svou přísnou normu
ovšem u lanka motocyklového - přestože ty nejkvalitnější mají hodně
podobnou konstrukci jako lana jeřábů, neexistuje žádná norma, podle které
by bylo možné říci "toto lanko to má za sebou". Pokud tedy zjistíte, že
vaše (obzvláště stáčené) lanko má prasknutý byť jenom jeden drát
(což v tomto případě znamená pramen) - vyměňte jej. Pokud zjistíte, že
průměr |
drátů pramenu je výrazně zmenšen ( třením v bovdenu
- kov o kov) - vyměňte jej. |
|
|
Jak na to : velice kvalitní a stylové
lanko si můžete vyrobit sami. Zaplétaná lanka (viz. foto č.1) jsou
dnes již běžně k
dostání a pokud na místo originálního bovdenu použijete pancéřovou
hadičku (viz. foto č.2 - stejná jako se používá na brzdu.
Psal jsem o ní ve článku
), pak
získáte i velmi kvalitní bovden, neboť vnitřní část pancéřové
hadičky je vyrobena z velice kvalitní umělé hmoty, takže nedochází
ke tření kovu o kov - což je u levnějších lanek běžné. |
|
Oprava na cestě :
je sice příjemné vědět jaké jsou možnosti při volbě
lanka, avšak |
foto č.2 |
lanko se
většinou "odporoučí" v ten nejméně vhodný okamžik. Pokud si tedy nejste
svým lankem jisti a z nejrůznějších příčin jej zatím nechcete nebo
nemůžete vyměnit je dobré vědět, že existuje sada na opravu lanka a tuto
sadu ("pro |
|
strejčka příhodu") vozit sebou. Sada na opravu lanka (viz. foto č.3) je
běžně nabízena v prodejní síti hned v několika variantách a mělo by se s
ní dát opravit nejen každé, na motocyklu běžně používané lanko, ale i bovden. Jen mějte na paměti, že takovouto opravou nezískáte plnohodnotné
lanko na které by jste se mohli na několik dalších let spolehnout. Je
nutné takovouto opravu brát jako : opravu pro dojetí. Vyobrazenou sadu na
fotu č.3 by jste měli pořídit do 200,- Kč. Vzhledem k tomu, že rozměry a
hmotnost sady jsou opravdu malé a rozsah možného použití (nejen pro
opravu lanka) je velice universální myslím si, že by jste neměli
opomenout - obzvláště pak na delší cesty do |
foto č.3 |
zahraničí, si
tuto sadu pořídit. Přestože výhody této sady jsou nesporné je více nežli
jisté, že bude hodně takových, kteří si na tento článek - případně na
sadu, vzpomenou až ve chvíli kdy se z jejich stroje ozve zlověstné
rupnutí. |
SOS :
pokud vám prasklo lanko plynové a sadu na opravu nemáte
z nejrůznějších příčin k dispozici není problém až tak velký. Nouzově se
totiž nechá dojet na volnoběh. Jak? Není to nic složitého pouze musíte
najít šroubek, kterým se seřizuje volnoběh (jeho hlava bývá upravena
tak, aby se s ním dalo točit pouze prsty - bez nářadí,
viz. foto č.4 červená šipka. Poznáte jej též
podle toho, že na jeho závitu je pružinka). Šroubek volnoběhu vytočíme
do krajní polohy a vyzkoušíme jízdu. Nebude to sice žádná "střelba", ale
na dojetí do nebližšího servisu případně do míst kde již seženete pomoc je
toto nouzové řešení plně dostačující. |
|
Upozornění :
nenechávejte stroj na místě příliš dlouho běžet ve vysokých
otáčkách. Při |
foto č.4 |
případném dojetí na volnoběh
(neboli zvýšení volnoběhu na
maximum) je vhodné rozjíždět |
ilustrační foto |
se
bezprostředně po nastartování. Rovněž při řazení
vyššího případně nižšího rychlostního stupně zkraťte prodlevu mezi
přeřazením a puštěním spojky na minimum. Může se ale stát, že jste šroubek
volnoběhu již úplně utáhly a stroj se při rozjezdu "neutáhne". V takovém
případě šroubek volnoběhu něčím podložte viz. foto č.4
žlutá šipka - například matičkou. |
|
O
dost horší je stav pokud praskne lanko spojky (majitelé strojů s
hydraulicky ovládanou spojkou se nemusí škodolibě usmívat neboť je může
při "ztrátě" kapaliny či zavzdušnění systému potkat něco obdobného).
Pokud tedy zjistíte že vám prasklo spojkové lanko nebo z |
jiných zatím
nezjištěných příčin přestala spojka vystavovat a vy ještě jedete
(nestojíte na místě) nezastavujte pokud nebudete vysloveně
muset, neboť bez spojky se nechá úplně normálně nejen jet, ale i řadit.
Zatímco rozjet se bez funkční spojky bývá opravdu velký problém. Pokud
tedy spojka není funkční a vy sebou nemáte zmíněnou sadu v klidu
pokračujte až do míst kde tento problém můžete opravit. Pokud budete
poslouchat svůj stroj a řadit v optimálních otáčkách nemusíte se
absolutně bát, že by jste své převodovce jakkoli ublížili. Samozřejmě
musíte přizpůsobit rychlost jízdy tomuto stavu a počítat s tím, že pokud
budete donuceni zastavit nemáte k dispozici spojku - což znamená zařadit
neutrál ještě před vlastním zastavením. Řazení rychlostí a
zařazení neutrálu za jízdy - bez spojky není opravdu nic složitého a jak
jsem řekl své převodovce neublížíte. Při přeřazování případně při řazení
neutrálu musíte pouze přizpůsobit rychlost jízdy a otáčky motoru právě
řazenému. To znamená, že v moment řazení nesmí být motor v tahu a nesmí
brzdit kompresí. V praxi to vypadá asi tak, že přidáte plyn a ten pak na
chvilku podržíte v určité poloze. Motor vykoná odpovídající "zátah" a když
stroj již nezrychluje a ustálili se jeho otáčky můžeme zařadit nahoru.
Pokud řadíme dolu pak udereme plyn a vyčkáme až do té doby pokud motor
brzdí kompresí. Jakmile ucítíte, že motor jízdní rychlost již nezpomaluje
můžete přeřadit dolu. |
Pokud s vámi
jede ještě alespoň jeden stroj pak je vhodné, aby tento váš parťák jel
dost daleko vepředu a na místech kde by jste předpokládali zastavení
(například z důvodu dání přednosti v jízdě) vám již dopředu
signalizoval zda je křižovatka volná či nikoli. Vy tak můžete dojezd do
křižovatky zpomalit případně zrychlit tak, aby jste nemuseli stroj
zastavit. Jestliže vás okolnosti přinutily zastavit stroj s nefunkční
spojkou a budete se znova rozjíždět pak vám nezbývá nic jiného nežli
: při zařazeném neutrálu nechat stroj "klapat" na volnoběh a tlačením - raději však klusem jej
uvést do pohybu. Jednoduše řečeno - roztlačit jej na maximální rychlost
vašeho běhu,
naskočit a (ideální je pokud máte možnost roztlačení z
kopce) ve volnoběžných otáčkách zařadit jedničku. V ten moment již
poznáte jak jste stroj roztlačily (pokud málo tak při zařazení jakoby
poskočí, pokud hodně tak naopak po zařazení zpomalí). Při dalším
řazení pak již postupujeme podle svrchu popsaného. |
Samozřejmě, že vedle lanka na plyn a
spojku je jich na motocyklu ještě celá řada. Jen tak namátkou to mohou být
: lanka dekompresorů, synchronizace, sytiče a další. Přestože se nám zdají
být tyto lanka méně důležitá, můžete si být jisti, že například bez lanek
dekompresorů nenastartujete. Proto je nutné i těmto "méně frekventovaným"
lankům věnovat alespoň minimální pozornost a údržbu. Uvidíte sami jak
snadno se vám bude ovládat například sytič - pokud jeho lanko alespoň vždy
před sezónou prostříkáte silikónovým olejem. |
Co dodat závěrem
? Je opravdu mnoho věcí které mohou prasknout.
Ve velké většině tomu však včasnou výměnou můžeme předejít a správnou
údržbou velice výrazně prodloužit termín této výměny (životnosti dílu).
Neboli : "kdo je připraven není napaden". Ve volném pokračování tohoto
článku si budeme povídat o kolech a pneumatikách. |
Mějte se fajn |
|
|
|