Risersets, hefty, závaží......

 

    Risersets - je dost možné, že někomu pojem risersets bude cizí a nebo se sním v tomto článku setkává poprvé. Není však nutné pod tímto označením hledat nějaké složitosti neboť - řečeno česky, se jedná o komplet pro uchycení řidítek na horní brýle předních teleskopických tlumičů. Abych řekl pravdu (přestože je čeština velice bohatý jazyk) nenajdete v ní adekvátní, jednoduchý a výstižný výraz pro tento komplet a proto zůstaneme v  našem článku u tohoto pojmenování.

     Jestliže jste zjistili, že posed za řidítky vašeho stroje není to pravé ořechové a to - ať již z hlediska pohodlí či vizáže jedoucího jezdce pak vedle již zmíněné výměny řidítek máte ještě další možnost a tou je právě záměna risersetu.
     Risersetů je v prodejní síti nabízena celá řada a tak by neměl být problém (v dost velké dimenzi), doladit polohu řidítek na optimum. Jako u všeho je však i zde třeba znát některé věci se kterými se můžete při této investici setkat. První a velmi důležité je znát průměr vašich řidítek. Jak jsem si již ve článku o řidítkách řekli, tyto mají v běžném (sériovém)
provedení dva základní rozměry :  sedm osmin palce 7/8" cca 22,2mm (převážně stroje menších objemů) a jeden palec 1" 25,4mm. Je sice pravda, že některé sady jsou dělány jako univerzální (viz. snímek č.1) avšak z mnoha důvodů bych toto (pro řidítka 7/8") viděl jako krajní řešení. Nejen vlastní průměr řidítek je však při nákupu důležitý. Risersets musí mít nejen požadovanou délku a sklon nad brýlemi, ale i jeho část která buď prochází nebo je připevněná k horním brýlím musí mít předem dané parametry, které většinou zjistíte až po demontování originálů, neboť horní brýle bývají navíc velice často osazeny silentbloky. A aby to nebylo tak jednoduché i vlastní princip uchycení bývá různý. Můžeme se tedy setkat s risersetem, který

foto č.1

má nejen různý tvar a výšku  (viz. snímek č.1 až 5), ale je též různě připevněn. Nejběžnější způsoby uchycení na brýle, jsou tyto tři varianty : připevnění k brýlím (v brýlích je závit) šroubem, skrz riser (viz. snímek č.1), připevnění svorníky
(v brýlích je pouze otvor nebo silentblok - viz. snímek č.2) nebo dutými svorníky (viz. snímek č.3). Asi nejlepší a zároveň nejčistější řešení je použití risersetu s dutými svorníky. Riserset s dutými svorníky nám totiž umožní, abychom kabely k panelům s ovládacími tlačítky vedli uvnitř řidítek. Pokud máte nízká řidítka není vedení kabelů po řidítkách až takovým do očí bijícím "prohřeškem". Jestliže však sedláte chopper a jsou osazené vysoké "vlaštovky" potom změť kabeláže táhnoucí se po řidítkách působí velice nepěkně a právě tomu můžete "vytrucovat"

foto č.2

foto č.3

osazením takovéto sady. Je však nutné uvědomit si jednu důležitou věc!!! Pokud máte elektriku vedenou skrze rieser do řidítek je jejich pozdější změna polohy (pootočením) velice omezená, neboť by mohlo dojít ke skřípnutí,
případně k "přestřižení" kabeláže. U originálních dutých riserů je možnost poškození kabeláže eliminována tím, že spodní díl riseru má nálitek, který fixuje polohu řidítek (nálitek "zapadá" do stejném otvoru

kterým je vedena do řidítek kabeláž) a nedovolí jejich nežádoucí pootočení. Toto řešení je sice montážně složitější, avšak výsledek je více nežli oku lahodící a to již
nehovořím o možném poškození kabelů

foto č.4

foto č.5

vedených na řidítkách a jejich neustálému "oblepení" od much. Pro porovnání uvádím fotografii (viz. snímek č.6) a můžete posoudit sami jak takovýto detail dokáže pozvednout nebo na

foto č.6

druhou stranu "potopit" design stroje. Že tomuto detailu nevěnují konstruktéři motocyklových 
firem náležitou péči můžu konkrétně doložit (viz. snímek - 3x originální řešení).  Možná nebude od věci když si zde uvedeme (alespoň pro představu) cenu některých risersets. Sada na snímeku č.3 - F má v katalogu uváděnou cenu :

2.482,- Kč a risersets na snímku č.4  : 2.953,- Kč. Pokud však budete pořizovat originální sadu musíte počítat s cenou od šesti tisíc výýýýýše. Jestliže měníme risersets a řidítka zůstanou v originálním provedení je více nežli pravděpodobné, že hadičky, lanka a elektrická instalaci budete moci zachovat v původním provedení neboť bývá pravidlem, že výrobce ponechává cca 5 - 10 cm rezervu na každém ze jmenovaných dílů. Jestliže jste však výrazným způsobem změnili již rozměr řidítek pak je možné, že budete s některým ovládacím prvkem krátcí.

3x originální řešení

foto č.7

Většinou s nejmenší rezervou bývá výrobci osazená brzdová hadička. Není to z toho důvodu, že by ve fabrice zase až tak šetřili. Na rozdíl od spojkové hadičky (lanka), kabeláže atd...... není totiž "rezervu" brzdové hadičky kam ukrýt. Plandající brzdová hadička by tak byla nejen
neefektní, ale i (při případném zachycení za jízdy) velmi nebezpečná. 

   Shrnuto a podtrženo - výměna risersetu není nikterak levná záležitost a pokud se nám jedná pouze o polohu řidítek pak je rozhodně levnější zakoupit jiná vhodná řidítka, která vyjdou finančně 

na polovinu . Jestliže však chcete vylepšit design - potom použitím dutých riserů a vedením elektrické instalace v řidítkách dáte svému stroji zcela jiné dimenze.
   Při osazování nového risersetu či řidítek bývá nepsaným pravidlem,

foto - F

že se tento "uzel" řeší i s výměnou originálních gumových hadiček za pancéřové (viz. snímek č.7). O tom, že tyto hadičky rovněž výrazným způsobem zlepší nejen vlastní design stroje, ale hlavně účinek brzd, dnes již nikdo pochybovat nebude a tak pouze dodám, že "pancéřky" jsou

již zcela běžně v metráži, takže se nechá přímo na míru "ušít" jakýkoli rozměr.
   V poslední době se též objevuje transparentní, flexibilní PVC ochrana těchto pancéřových hadiček. Toto složité souvětí neobnáší nic jiného nežli : průhlednou, velice ohebnou a otěru vzdornou smršťovací hadičku (váhám použít označení bužírka - určitě to není správně, ale pod tímto slovem si již každý určitě vybaví o čem je řeč) Pokusil jsem se tuto úpravu zachytit (viz. snímek F) fotoaparátem, ale myslím si že již víte o čem mluvím. Jedná se tedy o jakýsi "smršťovací návlek" na pancéřové hadičky, který zabrání styku "kov na kov" například

foto č.8

pancéřky a řidítek (brýlí, kluzáků šavlí............).  Abych řekl pravdu tato

foto č.9

"povrchová ochrana" je sice plně funkční co do eliminace druhotného poškození dílu, avšak po roce - dvou, vlivem klimatických podmínek a "stárnutím" PVC tato "bužírka" zažloutne a není to již to pravé ořechové. Takže je určitě vhodnější věnovat daleko více pozornosti tomu, kudy pancéčku povedete a pokud je možnost "klepání" pancéřky o jiný díl reálná pak je daleko vhodnější použít speciální objímku (viz. snímek č.8 a 9) a tento "návlek" aplikovat pouze do míst - kde není na očích. Není rovněž bez zajímavosti, že banja (průtokové koncovky hadiček) se vyrábějí nejen v nejrůznějších tvarech, ale též v několika barevných odstínech,

avšak pro náš styl bude zřejmě tou nejzajímavější barvou - barva "přírodního" anticora. Cena pancéřové hadičky se v závislosti na výrobci pohybuje většinou v rozmezí od 35 do 50,- Kč za 10cm, flexibilní smršťovačka (bužírka) cca 10,- Kč za 10cm  a banja dle tvaru a provedení 250 - 350,- Kč/kus
Hefty :

   řečeno česky - rukojetě, ale dlužno dodat řidítek motocyklu - neboť rukojeti mohou být i na kolečku v němž se vozí beton, kdežto pokud řeknete hefty je vesměs jasné která bije. Ačkoli se na první pohled může zdát téma rukojetí  řidítek jako zcela podružná záležitost - pak mi věřte, že tento díl je velice důležitý a při jeho volbě máme až neuvěřitelné možnosti. Ale znáte to - čím více možností tím větší "guláš" v informacích. Proto začneme pěkně od začátku.
Vnější průměr :

foto č.10

zmiňovat se o tom, že při výběru rukojetí řidítek musíte znát : průměr řidítek (7/8" nebo 1")    je snad zbytečné, proto přejdu rovnou k podstatnému. Při výběru heftů byste se měli v první řadě zajímat nejen o jejich vnitřní průměr který je daný řidítky a tím pádem bez možnosti volby, ale musí vás zajímat jejich vnější průměr. Je to opravdu důležité asi stejně tak jako velikost bot nebo rukavic. Pokud si totiž zvolíte rukojeti s malým nebo naopak s velkým průměrem pak se vaše ruka bude za jízdy velice rychle unavovat a u velkého průměru rukojetí (oproti vaší ruce) navíc hrozí vysmeknutí řidítek z unavených rukou. Venkovní průměry heftů nejvíce ovlivňuje použitý materiál a jeho povrchové "členění". Co do průměru jsou nejmenší vždy

foto č.11

rukojeti s hladkým povrchem bez členění (nemají různé kroužky atd.) Z hlediska pohodlí jsou semišové jedny z "nej" (viz. snímek č.10). Bohužel z hlediska životnosti tyto patří naopak k těm nejméně vhodným. Rukojeti s "gumovým" povrchem mají rovněž malý venkovní průměr a jsou na tom se životností o dost lépe avšak z hlediska designu působí tak "levným" dojmem, že jsou pro náš styl prakticky nepoužitelné. Nejčastěji používané rukojeti jsou v kombinaci : guma / chrom (viz. snímek č.11), ale i zde se bude venkovní průměr velice lišit je proto nutné vyzkoušet - které nám do ruky lépe "padnou". Co do životnosti pak jsou na tom (viz. snímek č.11) nejhůře rukojeti typu "comfort". Zde totiž dojde již po krátkém používání k uvolnění "Ó"

foto č.12

kroužků, které se začnou na vlastní rukojeti protáčet což má za vinu nepříjemně nejistý pocit úchopu řidítek. Existují též rukojeti s vyhříváním a s regulovatelným vyhříváním (viz. snímek č.12). Je to velice příjemná a praktická záležitost která se zdá až překvapivě levná. Nenechte se však mýlit, neboť kvalitně provedená montáž (kompletní odborné osazení) může přijít na stejnou sumu jakou zaplatíte za vlastní komplet.

   Při nákupu heftů by jste měli mít též ujasněno to, zda se vám podaří "zachránit" původní kladku plynové rukojeti. Jinými slovy - může se vám stát, že chcete zaměnit hefty a zakoupíte si tedy pouze hefty  (viz. snímek č.11 označeno "A") . Při demontáži stávajících však zjistíte, že je kladka ovládající plynové lanko je k rukojeti připevněna tak, že jí bez poškození nedokážete sundat (rukojeť je většinou na kladku montovaná s velkým přesahem a navíc bývá dost kvalitně zalepená). V takovém případě je nutné, abyste koupili sadu jejíž součástí je kladka plynu (viz. snímek č.11 označeno "B"). Takováto sada je však o dražší a co horší - ne vždy musí průměr klady odpovídat vaší potřebě.
Závaží :
   kdo si "na vlastní ruce" nevyzkoušel rozdíl mezi řidítky v nichž jsou osazená závaží asi těžko uvěří jaký je to rozdíl oproti řidítkům, kterým tento "detail" chybí. Dá se říct, že závaží v řidítkách výrazným způsobem eliminují jejich chvění

a dodávají vám pocit, že řídítka (tím že se nechvějí) jsou o mnoho pevnější. Rovněž pro závaží platí, že jejich výběr je velmi bohatý.

   Existují závaží nejen různých průměrů (viz. snímek č.13) a tvarů. Rovněž jejich povrchová úprava a vlastní systém uchycení mívá spoustu variant. Vlastní hmotnost závaží má rovněž velkou variabilitu, takže nezbývá jen vybrat to nejvhodnější. Při volbě závaží by jste však měli ještě vědět o možnosti osadit závaží s nadmíru praktickým (viz.

foto č.13

snímek č.14) blinkrem. Toto řešení je sice finančně dost náročné, ale

foto č.14

výsledek opravdu stojí za to. Jenže to se již dostáváme k tématu blinkrů a proto, že je toto téma velice obsáhlé budeme mu věnovat některý z příštích článků. Pro úplnost dnešního povídání tedy pouze dodám orientační cenu některých zde jmenovaných dílů a kompletů.
   Příchytka pancéřových hadiček (viz. snímek č.8) stojí 325,- Kč  příchytky na snímku (viz. snímek č.9) se bohužel prodávají po balení 10ks která stojí 1.721,- Kč ale je možné, že vám v některém obchodě tuto příchytku prodají i jednotlivě. Sada heftu (viz. snímek č.11 označeno "A") stojí v rozpětí cca 750 až 900,- a sada heftu včetně plynové kladky (rovněž snímek č.11, ale označeno "B") stojí okolo 1250,- Kč. Závažíčka pořídíte v cenové relaci od 850 do 1.000,- Kč. Zde uvedené ceny prosím berte pouze a jen jako orientační. Tato cena se může velmi lišit a bude ovlivněná nejen v závislosti na provedené povrchové úpravě, ale též na výrobci a dodavateli.

 

   

Spojení na autora článku :

Text : Generál

 

 

Foto : katalog Highway Hawk, Hein Gericke
         a archiv K 1400

Zpět do sekce : Radíme si :

 
     
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser