má nejen různý tvar a
výšku (viz. snímek č.1 až 5), ale je též různě
připevněn. Nejběžnější způsoby uchycení na brýle, jsou tyto tři
varianty : připevnění k brýlím (v brýlích je závit) šroubem, skrz
riser (viz. snímek č.1), připevnění svorníky |
|
|
(v brýlích je pouze otvor nebo silentblok -
viz. snímek č.2) nebo dutými svorníky (viz. snímek č.3).
Asi nejlepší a zároveň nejčistější řešení je použití risersetu s
dutými svorníky. Riserset s dutými svorníky nám totiž umožní,
abychom kabely k panelům s ovládacími tlačítky vedli uvnitř
řidítek. Pokud máte nízká řidítka není vedení kabelů po řidítkách až
takovým do očí bijícím "prohřeškem". Jestliže však sedláte chopper a
jsou osazené vysoké "vlaštovky" potom změť kabeláže táhnoucí se po
řidítkách působí velice nepěkně a právě tomu můžete "vytrucovat"
|
foto č.2 |
foto č.3 |
osazením takovéto
sady. Je však nutné uvědomit si jednu důležitou věc!!! Pokud
máte elektriku vedenou skrze rieser do řidítek je jejich pozdější
změna polohy (pootočením) velice omezená, neboť by mohlo dojít ke
skřípnutí, |
případně k "přestřižení" kabeláže. U originálních
dutých riserů je možnost poškození kabeláže eliminována tím, že
spodní díl riseru má nálitek, který fixuje polohu řidítek (nálitek
"zapadá" do stejném otvoru |
|
|
|
kterým je vedena do řidítek kabeláž) a nedovolí
jejich nežádoucí pootočení. Toto řešení je sice montážně složitější,
avšak výsledek je více nežli oku lahodící a to již |
nehovořím o možném poškození kabelů |
foto č.4 |
foto č.5 |
vedených na řidítkách a jejich neustálému
"oblepení" od much. Pro porovnání uvádím fotografii (viz. snímek
č.6) a můžete posoudit sami jak takovýto detail dokáže
pozvednout nebo na |
foto č.6 |
druhou stranu "potopit" design stroje. Že tomuto
detailu nevěnují konstruktéři motocyklových |
firem náležitou péči můžu konkrétně doložit
(viz. snímek - 3x originální řešení). Možná nebude od věci když si
zde uvedeme (alespoň pro představu) cenu některých risersets. Sada
na snímeku č.3 - F má v katalogu uváděnou cenu : |
|
|
2.482,- Kč a risersets na snímku č.4
: 2.953,- Kč. Pokud však budete pořizovat originální sadu musíte
počítat s cenou od šesti tisíc výýýýýše. Jestliže měníme risersets a
řidítka zůstanou v originálním provedení je více nežli
pravděpodobné, že hadičky, lanka a elektrická instalaci budete moci
zachovat v původním provedení neboť bývá pravidlem, že výrobce
ponechává cca 5 - 10 cm rezervu na každém ze jmenovaných dílů.
Jestliže jste však výrazným způsobem změnili již rozměr řidítek pak
je možné, že budete s některým ovládacím prvkem krátcí. |
3x
originální řešení |
foto č.7 |
|
Většinou s nejmenší rezervou bývá výrobci osazená
brzdová hadička. Není to z toho důvodu, že by ve fabrice zase až tak
šetřili. Na rozdíl od spojkové hadičky (lanka), kabeláže atd......
není totiž "rezervu" brzdové hadičky kam ukrýt. Plandající brzdová
hadička by tak byla nejen |
neefektní, ale i (při případném zachycení za
jízdy) velmi nebezpečná. |
|
Shrnuto a podtrženo -
výměna risersetu není nikterak levná záležitost a pokud se nám jedná
pouze o polohu řidítek pak je rozhodně levnější zakoupit jiná vhodná
řidítka, která vyjdou finančně |
|
na polovinu
. Jestliže však
chcete vylepšit design - potom použitím dutých riserů a vedením
elektrické instalace v řidítkách dáte svému stroji zcela jiné
dimenze. |
Při osazování nového risersetu či
řidítek bývá nepsaným pravidlem, |
foto - F |
že se tento "uzel" řeší i s výměnou originálních
gumových hadiček za pancéřové (viz. snímek č.7).
O tom, že tyto hadičky rovněž výrazným způsobem zlepší nejen vlastní
design stroje, ale hlavně účinek brzd, dnes již nikdo
pochybovat nebude a tak pouze dodám, že "pancéřky" jsou |
|
již zcela běžně v metráži, takže se nechá přímo
na míru "ušít" jakýkoli rozměr. |
V poslední
době se též objevuje transparentní, flexibilní PVC ochrana
těchto pancéřových hadiček. Toto složité souvětí neobnáší nic jiného
nežli : průhlednou, velice ohebnou a otěru vzdornou smršťovací
hadičku (váhám použít označení bužírka - určitě to není správně, ale
pod tímto slovem si již každý určitě vybaví o čem je řeč) Pokusil
jsem se tuto úpravu zachytit (viz. snímek F)
fotoaparátem, ale myslím si že již víte o čem mluvím. Jedná se tedy o jakýsi "smršťovací návlek" na pancéřové hadičky,
který zabrání styku "kov na kov" například |
foto č.8 |
pancéřky a řidítek (brýlí, kluzáků
šavlí............). Abych řekl pravdu tato |
foto č.9 |
"povrchová ochrana" je sice plně funkční co do
eliminace druhotného poškození dílu, avšak po roce - dvou, vlivem
klimatických podmínek a "stárnutím" PVC tato "bužírka" zažloutne a
není to již to pravé ořechové. Takže je určitě vhodnější věnovat
daleko více pozornosti tomu, kudy pancéčku povedete a pokud je
možnost "klepání" pancéřky o jiný díl reálná pak je daleko vhodnější
použít speciální objímku (viz. snímek č.8 a 9) a tento
"návlek" aplikovat pouze do míst - kde není na očích. Není
rovněž bez zajímavosti, že banja (průtokové koncovky hadiček) se
vyrábějí nejen v nejrůznějších tvarech, ale též v několika barevných
odstínech, |
|
avšak pro náš styl bude zřejmě tou nejzajímavější barvou -
barva "přírodního" anticora. Cena pancéřové hadičky se v závislosti
na výrobci pohybuje většinou v rozmezí od 35 do 50,- Kč za 10cm,
flexibilní smršťovačka (bužírka) cca 10,- Kč za 10cm a banja
dle tvaru a provedení 250 - 350,- Kč/kus |
Hefty : |
|
řečeno česky - rukojetě, ale dlužno dodat řidítek
motocyklu - neboť rukojeti mohou být i na kolečku v němž se vozí
beton, kdežto pokud řeknete hefty je vesměs jasné která bije. Ačkoli
se na první pohled může zdát téma rukojetí řidítek jako zcela
podružná záležitost - pak mi věřte, že tento díl je velice důležitý
a při jeho volbě máme až neuvěřitelné možnosti. Ale znáte to - čím
více možností tím větší "guláš" v informacích. Proto začneme pěkně
od začátku. |
Vnější průměr : |
foto č.10 |
|
zmiňovat se o tom, že při výběru rukojetí řidítek
musíte znát : průměr řidítek (7/8" nebo 1") je snad zbytečné, proto
přejdu rovnou k podstatnému. Při výběru heftů byste se měli v
první řadě zajímat nejen o jejich vnitřní průměr který je daný
řidítky a tím pádem bez možnosti volby, ale musí vás zajímat jejich
vnější průměr. Je to opravdu důležité asi stejně tak jako
velikost bot nebo rukavic. Pokud si totiž zvolíte rukojeti s malým
nebo naopak s velkým průměrem pak se vaše ruka bude za jízdy velice
rychle unavovat a u velkého průměru rukojetí (oproti vaší ruce)
navíc hrozí vysmeknutí řidítek z unavených rukou. Venkovní průměry
heftů nejvíce ovlivňuje použitý materiál a jeho povrchové "členění".
Co do průměru jsou nejmenší vždy |
foto č.11 |
rukojeti s hladkým povrchem bez
členění (nemají různé kroužky atd.) Z hlediska pohodlí jsou
semišové jedny z "nej" (viz. snímek č.10). Bohužel z
hlediska životnosti tyto patří naopak k těm nejméně vhodným.
Rukojeti s "gumovým" povrchem mají rovněž malý venkovní průměr a
jsou na tom se životností o dost lépe avšak z hlediska designu
působí tak "levným" dojmem, že jsou pro náš styl prakticky
nepoužitelné. Nejčastěji používané rukojeti jsou v kombinaci : guma
/ chrom (viz. snímek č.11), ale i zde se bude venkovní průměr
velice lišit je proto nutné vyzkoušet - které nám do ruky lépe
"padnou". Co do životnosti pak jsou na tom (viz. snímek č.11)
nejhůře rukojeti typu "comfort". Zde totiž dojde již po
krátkém používání k uvolnění "Ó" |
|
foto č.12 |
kroužků, které se začnou na
vlastní rukojeti protáčet což má za vinu nepříjemně nejistý pocit
úchopu řidítek. Existují též rukojeti s vyhříváním a s
regulovatelným vyhříváním (viz. snímek č.12). Je to velice
příjemná a praktická záležitost která se zdá až překvapivě levná.
Nenechte se však mýlit, neboť kvalitně provedená montáž (kompletní
odborné osazení) může přijít na stejnou sumu jakou zaplatíte za
vlastní komplet. |
|
Při nákupu heftů
by jste měli mít též ujasněno to, zda se vám podaří "zachránit"
původní kladku plynové rukojeti. Jinými slovy - může se vám
stát, že chcete zaměnit hefty a zakoupíte si tedy pouze hefty (viz. snímek č.11
označeno "A") . Při
demontáži stávajících však zjistíte, že je kladka ovládající
plynové lanko je k rukojeti připevněna tak, že jí bez poškození
nedokážete sundat (rukojeť je většinou na kladku montovaná s
velkým přesahem a navíc bývá dost kvalitně zalepená). V takovém
případě je nutné, abyste koupili sadu jejíž součástí je kladka
plynu (viz. snímek č.11 označeno "B").
Takováto sada je však o dražší a co horší - ne vždy musí
průměr klady odpovídat vaší potřebě. |
|
Závaží : |
kdo si "na vlastní ruce" nevyzkoušel rozdíl mezi
řidítky v nichž jsou osazená závaží asi těžko uvěří jaký je to rozdíl
oproti řidítkům, kterým tento "detail" chybí. Dá se říct, že závaží
v řidítkách výrazným způsobem eliminují jejich chvění |
|
a
dodávají vám pocit, že řídítka (tím že se nechvějí) jsou o mnoho
pevnější. Rovněž pro závaží platí, že jejich výběr je velmi bohatý.
|
|
Existují závaží nejen různých průměrů (viz. snímek č.13) a
tvarů. Rovněž jejich povrchová úprava a vlastní systém uchycení mívá
spoustu variant. Vlastní hmotnost závaží má rovněž velkou
variabilitu, takže nezbývá jen vybrat to nejvhodnější. Při volbě
závaží by jste však měli ještě vědět o možnosti osadit závaží s
nadmíru praktickým (viz. |
foto č.13 |
snímek č.14) blinkrem. Toto řešení je sice finančně dost
náročné, ale |
foto č.14 |
výsledek
opravdu stojí za to. Jenže to se již dostáváme k tématu blinkrů a
proto, že je toto téma velice obsáhlé budeme mu věnovat některý z
příštích článků. Pro úplnost dnešního povídání tedy pouze dodám
orientační cenu některých zde jmenovaných dílů a kompletů. |
Příchytka pancéřových hadiček (viz. snímek č.8) stojí 325,-
Kč příchytky na snímku (viz. snímek č.9) se
bohužel prodávají po balení 10ks která stojí 1.721,- Kč ale je
možné, že vám v některém obchodě tuto příchytku prodají i
jednotlivě. Sada heftu (viz. snímek č.11 označeno "A")
stojí v rozpětí cca 750 až 900,- a sada heftu včetně plynové kladky (rovněž snímek č.11,
ale označeno "B") stojí
okolo 1250,- Kč. Závažíčka pořídíte v cenové relaci od 850 do
1.000,- Kč. Zde uvedené ceny prosím berte pouze a jen jako
orientační. Tato cena se může velmi lišit a bude
ovlivněná nejen v závislosti na provedené povrchové úpravě, ale též
na výrobci a dodavateli. |
|
|
|
Spojení na autora článku : |
|
|