|
Začínám - VII.
aneb
v rytmu valčíku... |
list č.07 |
|
|
|
|
|
|
Pokud jste tedy již první fázi osedlání
stroje zvládli je nyní nutné do tohoto úkonu přidat další prvky
které jste v předešlé části článku při pozorném shlédnutí videa č. 3
(potažmo také videa č.4) mohli zpozorovat. |
|
2 fáze - levou rukou (současně s již dříve
popsaným nasedáním na stroj) sáhněte po páčce spojky (viz. úvodní
foto). Při dosedání do sedla je spojka již zcela vymáčknutá a při
tomto dosedání do sedla již zcela rovně stojícího stroje využijte
setrvačné hmoty svého těla a "utrhněte" stroj z místa. Je to velice
nepatrný pohyb celého stroje směrem dozadu a má to ten význam, že se
uvolní ("odlepí") lamely a dostane se mezi ně olej což má velice
dobrý vliv na snadné roztočení motoru (nestane se vám, že při
startu se zařazenou rychlostí stroj vlivem navzájem "slepených" |
|
|
spojkových lamel "škubne"). Po dosednutí kdy je
již i pravá noha na zemi přeneste váhu těla (lehce !) na tuto pravou
nohu a tím pádem uvolněnou levou nohou sklopte "policajta"
(pohotovostní stojánek). Takřka současně se sklopením |
zpomaleně |
"policajta" zmáčkněte startér a neprodleně po
nastartování se již rozjíždíte
|
reálně |
|
Je dost možné, že mnou popsaný postup
osedlání stroje se vám při čtení bude zdát těžko srozumitelný ovšem jenom
do té chvíle nežli si pustíte video č. 5
(potažmo také video č.6). |
|
Důležité pro sledování
ilustračního videa. Při sledování zařazeného videa se soustřeďte pouze
na zde popsané úkony - tedy souběžné : 1) vymáčknutí spojky 2) využití
setrvačné hmoty těla ke srovnání stroje do mrtvého bodu |
video_5 WMV 2,82MB |
3) a "utržení" stroje ...... tedy raz,
dva,
tři...... 1) přenesení váhy stroje na pravou nohu 2) sklopení
"policajta při současném |
video_6 WMV 2,70MB |
|
zmačknutí startéru 3) rozjezd ........ raz,
dva,
tři........ |
(u všech zde zařazených vidí si zesilte
zvuk
) |
|
Proč píši aby jste se při pouštění
ilustračního videa soustředili skutečně pouze na zde popsané úkony?
Pokud se totiž při sledování videa nebudete soustředit pouze na tyto úkony
a vaší pozornost odpoutá zapínání klíčku, zašvihnutí nohy .... pak vám
zde popsané bude unikat neboť kompletní úkon osedlání stroje vaše oči
nebudou stíhat. |
Oči nebudou stíhat - ono je to ve
skutečnosti jinak. Vše co oči vidí musí mozek "zpracovat" a vzhledem
k tomu, že je v zorném poli informací tolik, že je jejich zpracování do
obrazového vjemu pro mozek nereálné zobrazit, "zpracuje" pouze prioritní
věci tedy ty na které jste se soustředili a ostatní i když je oči vidí
mozek "vypustí". Nevěříte? vyzkoušejte si to na zařazeném videu a dáte mi
za pravdu. |
|
Možná ale nebude od věci
si po prvním přečtení zde popsaného a shlédnutí zmíněná videa znovu
přečíst text a poté opět již soustředěně shlédnout video - uvidíte, že
na praktickém |
a vcelku efektním osedlání stroje skutečně není nic
složitého a pokud vám takovéto (případně |
ilustrační foto - I |
pro vaše
osobní potřeby uzpůsobené) osedlání stroje již od počátku vašich jízd
"vejde do krve" (budete jej dělat zcela podvědomě) pak váš odjezd
bude nejen pro vás, ale i pro náhodné přihlížející velice sebejistý. |
K řečenému (v předešlém odstavci)
musím ještě uvést na pravou míru jedno slovní spojení : "vejde do krve".
Není to správně řečeno - samo vám do krve nevejde nic
(snad kromě alkoholu
).
Vše co jsme si doposavad řekli musíte poctivě natrénovat. Je mi
zcela jasné, že opakovat xxx_krát osedlání stroje a další úkony není nic
záživného ovšem věřte mi, že pouhým přečtením teorie si správné návyky
nevybudujete. |
Návyky, zlozvyky a plky :
|
již při tomto úkonu - osedlání / odstavení
stroje a následný rozjezd - si můžete "vypěstovat" některé zlozvyky kterých
se budete později velice obtížně zbavovat. Tyto zlozvyky
budou do značné míry ovlivněny celou řadou vesměs ničím nepodložených plků, desinformací
a přežitých návyků z dob minulých, kdy se jezdilo na zcela jiné technice
(strojích) nežli jaké nám k dispozici nyní. Na ty podstatné zlozvyky a
nepodložené plky se koukneme v následujících řádkách. |
|
Odstavení stroje - řekli jsme si,
že stroj je v drtivé většině případů vhodné odstavit se zařazenou
jedničkou. Jak to udělat je popsáno v předešlé šesté části našeho
povídání. Řekněme si tedy proč. Důvodů je hned několik. Jednak je třeba si
uvědomit, že motocykl nemá parkovací brzdu a tak je jeho samovolné
popojetí a potažmo pád z pohotovostního stojánku více nežli reálný a
to nejen na svažitém profilu viz video č. 7 |
Důležitá informace
k zařazenému videu č.7. Vlastní zaparkování stroje bylo provedeno
naprosto špatně. Toto ilustrační video zde tedy zařazuji pouze ve
vztahu : odstavením stroje se zařazeným rychlostním stupněm!!!!
Správnému zaparkování |
video_7 WMV 5,16MB |
se bude věnovat
v samostatném odstavci neboť se jedná o velmi důležitý úkon. |
|
Dalším důvodem proč stroj odstavit se zařazenou
jedničkou je snazší a pohotovější rozjezd. Pokud máte
zařazený první rychlostní stupeň pak se při rozjezdu vyhnete mnohdy
"komickému" balancování na jedné noze při "hledání" jedničky. Máte neustále
k dispozici obě nohy což oceníte nejen pokud sedí na sedle
spolujezdce "nemotorný" tandemista, ale například také při
rozjezdu do kopce nebo v členitém a svažitém "terénu". Startem se
zařazeným prvním rychlostním stupněm zcela eliminujete kovový velmi
neefektní zvuk, který mnohdy připomíná úder kladiva o kovadlinu přičemž
nezřídka dojde k "poskočení" celého stroje z důvodu "slepených" lamel. |
Okolo startům se zařazenou jedničkou
vznikla celá řada ničím nepodložených plků jako je mapříklad : zbytečně se
namáhá spojka, startér... je to hloupost. V drtivé většině případů
spojku při startování tak jako tak stejně zmáčknout musíte (jinak
nenastartujete) a pokud je spojka plně vystavená (správně funkční)
pak dojde k úplnému vyřazení celé převodovky - tedy i kulisy (která by
se jinak při startu otáčela v olejové náplni) a tím pádem hovořit o
nějakém namáhání startéru a dalších fantazií vydedukovaných komplikací je
naprosto scestné neboť opak je pravdou.
|
Zhasnutí motoru pohotovostním stojánkem
přikládají nejrůznější plky rovněž velmi škodlivý vliv - nad čímž nezbývá
nežli se pousmát a opět si říci jaký přínos pro nás má v reálné praxi
vypnutí motoru "policajtem". Předně a to je velice důležité - pokud po
zastavení sklopíme policajta a motor nám zhasne - pak máme jistotu, že je
zařazený rychlostní stupeň a stroj se nám po zaparkování samovolně
nerozjede. Další již méně podstatná výhoda je ta, že při startu děláte
méně úkonů a tím pádem nezapomenete přepnout červené tlačítko do správné
polohy což není zase až tak neobvyklé. Jak perná chvilka nad "hluchým"
strojem potom nastane by vám mohli mnozí povyprávět.
|
Velice rozšířeným nešvarem (hlavně u
začínajících motorkářů) je jízda s "vytaženým podvozkem" neboli
mnohdy ještě desítky metrů po rozjetí se vlečení nohou po zemi, těsně nad
zemí a nebo dokonce "za strojem". Velice snadno se vám totiž stane, že již
velice krátce po rozjetí se - budete z nejrůznějších důvodů přinuceni se
strojem "manévrovat". Je tedy nesmírně důležité uvědomit si, že nohy složí
k ovládání stroje a jak chcete svůj motocykl ovládat když táhnete nohy za
sebou (tedy mimo ovládacích pedál)? Nejen z tohoto důvodu (ale z
mnoha dalších) tedy patří nohy neprodleně po rozjetí se na
stupačky (pedály) - viz video č. 6.
|
Přežitkem z dob minulých je "protůrování"
stroje před vypnutím motoru. Oč se jedná - jde o to, že se velice často
setkávám s tím, že po ukončení jízdy nebo i při zastavení (na pumpě, u
restaurace ...... ) udělá motorkář tu věc, že před vlastním vypnutím
motor - tento "protůruje". Drtivá většina jistě ví o čem mluvím. Aniž bych
chtěl komukoli sahat do svědomí myslím si, že však již daleko méně lidí ví
jak tento zvyk vznikl a jen zanedbatelná část bude vědět proč je toto u
čtyřtaktních motorů nejen zbytečné, ale že tím dochází k jeho zcela
zbytečnému opotřebování. |
Vysvětlím : pokud před vypnutím
motor "protůrujete" - do
jeho pracovní části se dostane pohonná směs, která není zapálena a to
navíc v poměrně velkém množství a na dost dlouhou dobu. Z tohoto důvodu
dojed ke "smytí" olejového filmu ze stěn válce a píst (při
tomto doběhu) "chodí" ve válci do značné míry "nasucho".
Co to pro
opotřebení a potažmo životnost pracovní plochy pístů a válců znamená jistě
nemusím dalekosáhle vysvětlovat. Pokud budou někoho zajímat další
podrobnosti pak si může přečíst celý článek který se zabývá touto
tématikou
-
klikni zde - |
a mi ostatní uzavřeme tento odstavec konstatováním :
netůruj
|
|
Odstavení
(parkování) stroje
:
|
v šesté části série našich článků jsem
slíbil, že se k tomuto nesmírně důležitému úkonu vrátím v samostatné stati
neboť právě tento manévr bývá zdrojem velice častých problémů
nejrůznějšího charakteru. Vzhledem k tomu, že hovoříme o začátcích v jedné
stopě pominu parkování strojů při nejrůznějších akcí, které má své zcela
jiná specifika.
|
Zdánlivě velice jednoduchý úkon -
zastavení stroje a jeho zaparkování nám může přivodit nejednu nepříjemnou
mnohdy hodně horkou chvilku a tak si nyní povězme něco málo o zásadních
věcech. |
Předpokládám že většina z vás řídí auto a
tak si hned v úvodu řekněme co vám bude při parkování (které je pro vás
s autem úplnou banalitou) zcela chybět a co budete postrádat.
|
|
Předně - motocykl nemá zpátečku,
zcela postrádá parkovací brzdu, jeho odstavení vyžaduje zpevněný
podklad alespoň v místě pohotovostního stojánku, jeho hmotnost se
většinou pohybuje v oblasti 300 kg a více, jeho zabezpečení proti
nejrůznějším nenechavcům je prachbídné a váš stroj na parkovišti velice
snadno ostatní parkující plechovkáři přehlédnou. Veškeré tyto aspekty je
tedy bezpodmínečně nutné brát v úvahu pokud chceme |
bezproblémově nejen zaparkovat, ale poté také se
strojem odjet. |
Ilustrační foto : CI 5
přehlédla stojící
VT 750 |
Velice častá chyba při parkování je ta, že
si motorkář usnadní parkování tím, že absolutně |
nepřemýšlí o tom jak odjede. Jeden z mnoha příkladů :
motorkář zajíždí na parkoviště před obchodním domem. Toto parkoviště se
svažuje směrem k obchodu a je od něho odděleno chodníkem. Mezi parkovištěm
a chodníkem je |
|
obrubník.
Co se stane. Motorkář zajede z kopce předním kolem k obrubníku a jde
si nakoupit. Poté co se vrátí zjistí, že má po obou svých stranách
zaparkované plechovky, před sebou 15cm vysoký obrubník a za sebou
kopec do kterého stroj nevytlačí.... a je o zábavu postaráno. Jak tedy
parkovat? například jako nám ukazuje ilustrační video č. 8
|
Další
velkou chybou je zaparkovat mezi řadu stojících vozidel (plechovek)
tak, že náš motocykl přijíždějící (parkování chtiví)
plechovkáři nevidí. Když již není zbytí a musíte stroj zaparkovat mezi
dvě plechovky zaparkujte jej na úrovni se zadní částí plechovek (ve
stejné rovině) tedy tak aby bylo na první pohled zřejmé, že je
místo obsazené. |
video_8 WMV 4,19MB |
Dřív nežli
stroj zplna postavíte na pohotovostní stojánek přesvědčte se zda je
jeho podklad dostatečně pevný. V letních měsících může být i jinak
pevná asfaltová plocha |
|
silně nestabilní a proto je dobré
vozit sebou v brašně kousek překližky (prkýnka). Povětšinou
bohatě stačí 10 x 10 cm. |
|
Při
parkování dbejte aby jste měli svůj odstavený stroj alespoň pod
vizuální kontrolou a nespoléhejte se na nejrůznější zabezpečení. Pokud
máte možnost tak v letních parnech při delším parkování vyhledejte pro
svůj stroj místo bez přímého slunečního svitu (ve stínu).
|
Směr a
místo parkování volte také s ohledem na předpokládaný odjezd viz.
video č. 9 |
V
závěru dnešního povídání si neodpustím několik dobře míněných
všeobecných rad. Informace které jste se zde dočetli nemusí zcela 100%
odpovídat všem okolnostem před |
něž vás život na dvou kolech
postaví, ale čím více si z řečeného osvojíte tak, aby jste tyto
úkony dělali zcela podvědomě tím více budete moci věnovat své
pozornosti na dění a |
video_9 WMV 5,68MB |
|
prostředí okolo vás. Zpočátku se se strojem budete
spíše "prát" nežli si jej užívat, ale času který věnujete přípravě na již
skutečný život v jedné stopě a tím pádem osvojení si nejen zde řečených
návyků skutečně neželte neb se vám vše |
|
|
stonásobně vrátí a to
nejen v podobě větší sebejistoty. |
Na druhou
stranu mi nedá neupozornit na fakt že v dnešní době skutečně není
těžké získat informaci - bohužel solidní informace se velice často
prolínají s plky které jsou mnohdy podávány tak, že je těžké rozpoznat
čemu se vlastně má věřit. |
Je mi
vcelku jasné, že i zde jste se dočetli celou řadu informací které
budete muset po určitou dobu "vstřebávat", |
ilustrační foto II : kolik času dělí tyto dva snímky? |
ale věřte mi, že pokud
budete s touto informací cílevědomě |
|
"pracovat" hned od
svých prvních "krůčků" v jedné stopě a vyvarujete se zlozvykům pak se
za velice krátkou dobu nechá ujít opravdu hodně velký kus cesty
viz. ilustrační foto II. |
|
V
úplném závěru dnešního povídání bych vám měl prozradit nač se
můžete těšit v dalším pokračování. Bude toho opět poměrně dost a dá se
říci, že mimo jiné (brzdění, brzdění v krizových situacích,
ovládání brzdové páčky pouze několika prsty, úhybné manévry.....)
si povíme mnohé o tom nač se asi těšíte nejvíce - tedy o vlastní
jízdě. Zatím (abych vám ukrátil čekání na zařazení pokračování)
zde nechávám ilustrační video č10 které - jak doufám pozorně shlédnete
- neboť v dalším pokračování tento videoklip |
rozfázujeme do několika
ilustračních záběrů se kterými budeme dále "pracovat". |
video_10 WMV 66,7MB |
Videa zde zařazené natočil Čistič a to které je vloženo v posledním
klipu (záběry z Alp) pochází od |
|
Martinovy
polovičky - DÍKES kamarádi |
|
|
zpět o jeden list : |
|
|
|
klikni pro pokračování
článku : |
přejít přímo na list číslo : |
|
|
|
|