|
Začínám - III.
aneb
kde jí koupit.... |
list č.03 |
|
|
|
|
|
|
Jestliže jste se tedy již dozvěděli potřebné je na čase zajímat se o to
jaká investice bude pro vás nejvhodnější : Koupit novou nebo jetou? Na
leasing nebo za hotové? Kde jí koupit? V bazaru nebo přes inzerát? Na co
si mám dát pozor abych nenalítl...... Vezmeme to postupně a velice
konkrétně. |
|
Koupit novou nebo jetou ? |
|
Pokud se takto ptáte pak se dá předpokládat, že nejste limitováni finanční
částkou a tak i odpovědět nebude složité. Jestliže jste v minulosti již
jezdili (je jedno že máte xx let pauzu) na nějakém stroji - jedno
na jakém - a získali jste základní návyky pak jděte do nového
stroje. Pokud si teprve budete dělat řidičák a vaše návyky z jedné stopy
jsou nulové (teprve je budete získávat), pak si novou nekupujte.
Rozvádět to dále - myslím nemá smysl proto pouze upozorním |
|
|
na to - aby jste si nepletli pojem : základní návyky a
zkušenosti. Základní návyky jsou nejen to, že se při manipulaci se strojem
nebudete "prát" neboť se k němu umíte správně postavit, ale také to, že
stroj před jízdou odemknete, pustíte si benzín a při sesedání sundáte
stojánek. Uvědomujete si, že mašina nemá zpátečku a proto si zaparkujete stroj tak, aby jste při odjezdu
neměli problém v podobě obrubníku před předním kolem...... a toto vše
děláte vlastně podvědomě aniž by jste o tom přemýšleli neboť to jsou
návyky, které jste si osvojili v praxi stejně jako rovnováhu pro jízdu v
jedné stopě a pokud tyto základní návyky nemáte pak je docela škoda (do
slova a do písmene) získávat je na novém stroji. Pokud je však máte z
dřívějška - zcela jistě je ve velice krátké době "osvěžíte". |
Na leasing nebo za hotové? |
Koupit si nový stroj v kombinaci s minimem zkušeností znamená jedinou radu
- nechat jej pojistit. Aniž bych vás chtěl od koupi nového stroje za
hotové jakkoli odrazovat nebo naopak protěžovat koupi na leasing - řekněme
si holá
fakta. Jestliže si koupíte motocykl za hotové a poté jej půjdete pojistit
uděláte si černou díra do vašeho finančního rozpočtu. Proč? Nenajdete ani
jednu pojišťovnu, která by vám motocykl pojistila nějak výrazněji pod 14% (cena nového stroje / rok). Co to pro vás obnáší?
Uveďme si to na konkrétním příkladu. Za stroj jste zaplatil 300.000,- Kč
Havarijní pojistné bude tedy dělat cca 42.000 !!! za rok.Vynásobte si to x3
a budou se o vás pokoušet mdloby neboť |
za
tři
roky včetně pořizovací
hodnoty stroje zaplatíte 426.000,- Kč a to jsme ještě nezapočítali zákonné
pojištění - které se hradí odděleně. Pokud složíte pouze 50ti% akontaci, vaše
měsíční splátka bude činit cca 6.514,- Kč No a nyní počítejte se
mnou : 150.000 akontace + 36x splátka (234.504) = 384.504 i když k této
částce ještě připočtete poplatek za uzavření leasingu cca 1% t.j 3.570,-
Kč a zůstatkovou hodnotu stroje 1.190,- Kč
ušetřili jste leasingem hodně přes 35.000,- Kč oproti nákupu za
hotové. Ovšem to byl pouze jeden příklad. Máte i |
27kB |
36kB |
92kB |
|
|
|
|
ukázka leasingu |
|
jiné možnosti jako například : leasing se zvýšenou
zůstatkovou hodnotou kde ušetříte ještě více atd..... Nebudeme však zabíhat do takovýchto
podrobností neboť ty nejsou náplní našeho článku. Chtěl jsem pouze tímto
jedním konkrétní příklade ukázat na skutečnost jak nesmírně důležité je - dobře zvážit formu nákupu. |
Nechci vás unavovat spoustou nezáživných čísel, ale vydržte to ještě chvilku
neboť při pozorném čtení této části článku můžete ušetři až neuvěřitelné
peníze. Mimo již řečeného a toho co bude později ještě řečeno, je zde možnost odpočtu DPH
což pro vás může znamenat úsporu v řádech desetitisíců!!! Pokud máte možnost koupit motocykl do vaší
vlastní fy. která je plátcem DPH ani na okamžik neváhejte a jděte do nové
stroje na leasing. Proč píši do vaší fy. nikoli : do fy. kamaráda
(příbuzného, známého ....) Radím vám nedělejte to - pouze a jen do
své. Tři roky je dlouhá doba a dříve nežli leasing skončí velice
snadno se vám může stát, že si pro stroj přijede exekutor. Proto jsem psal
: do vaší vlastní firmy. A proč jít do nového - je to z důvodu možnosti odpočtu již
zmíněných 19ti% DPH neboť z jetého stroje jej na 90% již neodečtete. Proč? Ne
- že by jste nemohli ze staršího motocyklu odečíst DPH, přirozeně že lze,
ovšem prodávající by musel být rovněž plátcem a toto DPH by byl povinen vyčíslit
v prodejní faktuře - jinými slovy přiznat vyčíslenou částku DPH k odvodům
a to se většinou nikomu nechce. |
Navíc pokud stroj koupíte do fy. přináší
vám to celou řadu dalších velkých výhod. Jenom namátkou : budete tankovat
o 19% levněji, ty samé procenta si odečtete ze servisu (oprav)
stroje z nákupu pneumatik. Oblečení a helmy coby ochranné pomůcky zdraví a
bezpečnosti při práci jsou ze zákona povinné - tak proč se žinýrovat s
odpočtem DPH
|
Kde jí koupit? |
Základní volba bude ovlivněná tím, zda
kupujete stroj nový nebo jetý. Vzhledem k tomu, že na téma : máša z
druhé ruky máme na našich stránkách poměrně obsáhlý a dle mého
mínění i vyčerpávající článek
- klikni zde -
budeme se věnovat otázce, kde koupit nový stroj AVŠAK následující
řádky dle mého mínění nebudou nezajímavé ani pro ty z vás kteří zatím o "funglovce"
neuvažujete neboť se za nedlouho dozvíte, že je možné koupit nový stroj se zárukou za
|
stejné nebo hodně podobné peníze jenž jste připravení
utratit za 2 - 3 roky jetý motocykl.
|
|
Ty tam jsou doby kdy se pro nový stroj chodilo do Mototechy a v drtivé
většině případů jste museli vystát nemalou frontu a nikoli ojediněle
strčit do váčku soudruha vedoucího pjéťo, aby na vás požadovaný stroj
vůbec vyšel. Na některé stroje jako ty od východoněmeckých soudruhů
se v určitých regionech dělali dokonce záznamy !!! (něco podobného jako
pořadníky na auta). Tento stav je snad již navždy v propadlišti dějin
(ač atheista musím říci : díky bohu) a dnes jste to vy - nikoli
soudruh vedoucí prodejny - kdo je na forhontu. Pokud se |
k vám tedy v navštívené prodejně nebudou chovat dle
vašich představ a vy vycítíte, že jste zde |
ilustrační foto |
skoro na obtíž (bohužel ani dnes to není zcela
nemožné) jděte bez jakýkoli okolků do druhé, neboť pokud nejsou
ochotni se vám plně věnovat v momentě kdy k nim jdete utratit velký balík
peněz - jak se asi zachovají když od nich budete později něco potřebovat?
Ale abychom si v celém systému udělali jasněji řekněme si - jak to
funguje. |
Každá solidní značka má svého oficiálního
dovozce pro příslušnou zem - tedy i pro ČR. Tento oficiální dovozce má po
celé ČR vybudovanou síť prodejců (dealerů). Tato síť prodejen je
ovlivněna velikosti a koupě schopnosti příslušného regionu a proto
například v Praze mohou být tři prodejci a na celé jižní Čechy bude bohatě
stačit jediný. Těmto svým prodejcům poskytuje oficiální dovozce rabaty
(dosti mizerné) z jim stanovené konečné ceny (pro
spotřebitele) a sám ve většině případů rovněž prodává (čímž má
vlastně dvojnásobný rabat). S těmito svými prodejci podpisuje smlouvu
jejichž součástí bývá klauzule - že prodejce musí prodávat za ceníkovou
cenu - která je platná pro celou jeho síť v příslušném státu
(proto vám v málo kterém obchodě sleví z ceny - ale - přidají například
bezplatně helmu ... což jim již smlouva nezakazuje). Ovšem ceny se
však mohou dosti
výrazně lišit dle státu v němž budete nakupovat. Přes tyto rozdíly v
jednotlivých státech se většinou nevyplatí nakupovat v jiném státu nežli
žijete neboť vzdálenosti za "lepší cenou" vlastní úsporu rozmělní tak, že
se to prakticky nevyplatí - nehledě na pozdější složitou komunikaci s
prodejcem.
Vedle těchto oficiálních dovozců a jejich dealerů funguje takzvaný šedý
dovoz |
kterým se v posledních létech začíná zabývat již poměrně dost
lidí a firem. Tito šedí dovozci jsou povětšinou A) z řad veřejných dopravců,
kteří si díky znalosti "terénu" tímto vlastně vytěžují přepravu a mají šedý
dovoz jako "přidruženou výrobu". B) z řad bývalých dealerů
oficiálních dovozců, kteří poté co si vybudovali servis, prodejnu ..... z
nejrůznějších důvodů již nespolupracují s oficiálním dovozcem, ale vydali
se vlastní cestou. Cena zakoupeného motocyklu od šedého dovozce se může
oproti té oficiální velice výrazně lišit neboť tento šedý dovozce vlastně
vypouští jednu část (konkrétně oficiálního dovozce) cesty stroje od výrobce ke spotřebiteli.
Jaká jsou pro vás rizika při zakoupení stroje od šedého dovozce a co tímto |
|
ilustrační foto |
získáte? Pokud se budete řídit zhruba stejnými
pravidly jaká jsou popsána v článku máša z druhé ruky potom jste
prakticky všechny rizika eliminovali a můžete pouze získat. Důrazně
však upozorňuji, že se v poslední době poměrně často objevují
podvodníci, kteří vám slíbí dodání nového nebo mírně jetého motocykl za
super cenu s tím, že vám jej přivezou ze zahraničí. Vezmou si od vás zálohu a tím
vaše komunikace skončila !!! V nejlepším případě jej pak potkáte u soudu
kde však budete jako XXXtý poškozený stát zcela zbytečně v řadě na náhradu
škody. Z tohoto důvodu vám radím : při využití neoficiálních zdrojů
(šedého dovozu) pro nákupu stroje, obrátit se na zaběhlou firmu která
toto dělá již řadu let, má svůj "kamenný" obchod a poskytne vám veškeré
požitky, které k novému stroji nedílně patří (předprodejní servis,
standardní záruku, první servisní práce zdarma.....) Pokud se totiž
obrátíte na šedého dovozce popsaného v bodu A) tedy toho který má
tento dovoz pouze coby vytížení cesty může se vám velice snadno |
stát, že po roce zabouchne svá garážová vrata neboť zrovna bude výhodné vozit květák. |
|
Jak tedy poznat solidnost šedého
dovozce. Předně osobní návštěvou v jeho provozovně a pokud vidíte, že
má vybudované zázemí - obchod, servis ..... a ke stroji je připraven vám
poskytnout veškeré požitky (předprodejní servis v ceně motocyklu,
standardní záruku, první servisní práce zdarma, atd......) pak je to první
dobrý krok. Jestliže tento šedý dovozce spolupracuje s leasingovou
společností a je schopen vám na stroj vyřídit leasing, půjčku, splátkový
prodej... pak je jistota v úspěšnou transakci o to větší. Je jasné že |
vás bude zajímat - jak se o takovýchto šedých dovozcích
dozvíte. Předně musíte projít |
ilustrační foto |
Internetové obchody - myslím takové které soustřeďují
nabídky firem. Tyto WEBové stránky bývají na velice solidní úrovni a pro
inzerujícího tedy i šedého dovozce jsou poplatné což znamená další byť již
menší jistotu neboť podvodníci většinou do inzerce peníze neinvestují.
Jedním z velmi solidních WEBů (kde vedle nabídky nejrůznějších
strojů naleznete také nabídky těchto dovozců) je TipMoto
- klikni zde - Pokud zde "proklikáte" pár odkazů jistě
narazíte hned na několik velice zajímavých prodejců, kteří vám hned na
"startovní čáře" tedy při nákupu stroje mohou ušetřit řádově až
desetitisíce např.
-
klikni zde - |
Opravdu obrovská výhoda
nákupu nového stroje u solidního šedého dovozce spočívá v tom, že tento
vám může nabídnou podstatnou část nejprodávanějších značek. Co to pro vás
obnáší? Zjednodušeně řečeno - pokud přijdete k oficiálnímu prodejci
(dealeru) například Hondy a budete chtít stroj v našem stylu je
naprosto jasné, že vám do nebe |
vychválí řadu VT; VTX ........
Stejně tak dopadnete u dealerů od "A" až po "Y". Šedý dovozce však nemá
potřebu protěžovat jakýkoli značku neboť je mu v principu jedno který stroj
si od něho koupíte a tak vám může po pravdě říci v čem je například XV
1600 Wild Star lepší nežli VTX 1300 či obráceně. |
|
Je zcela logické, že si položíte
následující otázku : no dobrá tak jsem koupil stroj od solidního šedého
dovozce, který mi poskytl nejen super cenu, standardní záruku, servisní
knížku.... ale tento prodejce je na běžný servis pro mě příliš daleko a
jak se na to budou |
tvářit v oficiálním servisu když u nich budu chtít servisovat
a přitom jsem stroj koupil mimo |
ilustrační foto |
oficiální síť dealerů? Zaručeně vám nikdo nic
neřekne neboť by byl sám proti sobě. Jak to myslím? Pokud se totiž naučíte
jezdit do určitého servisu pravidelně pak pro tuto fy. (servis)
budete daleko, ale opravdu o mnoho lepším zákazníkem nežli ten, který si u
nich jednou za 5 let koupí nový stroj a poté jej opět dalších pět let v
servisu
nevidí. |
|
Kouzelná hra čísel |
je mi jasné, že dnešní část článku nebude tou která se čte "sama", ale
tyto informace jsou důležité a tak to ještě chvilku vydržte (další
pokračování této série článků bude již poutavější). Vezměte si do ruky
tužku a počítejte se mnou jeden konkrétní příklad. Hodláte koupit Suzuki
VL 1500 Intruder. Projedete xxx inzerátů a zjistíte že za ročník 2002 - 03
zaplatíte v průměru okolo 200.000,- Kč Pokud se však kouknete do nabídek
zmíněných šedých dovozců pak tito jej budou mít v nabídce
okolo 280 - 290.000 Kč OVŠEM - rok 2006 - tedy zcela nový a o novém jsme
si řekli, že je zde možnost odpočtu DPH což znamená, že v reálu za toto
kladivo zaplatíte 235.000,- Kč a další úspory rovněž desetitísícové můžete
získat již zmíněnou formou nákupu a pozdějším provozem z něhož rovněž DPH
odečítáte. |
Mnozí z vás kteří nemáte možnost
odpočtu DPH jistě při shlédnutí těchto čísel - hlavně položek : má dáti /
dal, uroní slzu, ale jak jsem již psal - je zde možnost nákupu na velice
výhodný leasing a částka kterou jste byli ochotni dát do jetého stroje
bohatě převýší akontaci při níž již dochází k úspoře oproti platbě
v hotovosti s následným pojištěním (rovněž jsme si již příkladu uvedli).
Je mi zcela jasné že nyní namítnete - a co - tak si koupím starší a
pojistím jej pouze na rok než se to pořádně naučím, získám návyky a nějaké
ty zkušenosti. Věřte mi že v prvním roce stroj položí opravdu málo kdo. Ke
kolizím a větším malérům dochází většinou právě v té době, kdy si začnete myslíte,
že to máte již v "klepeti" a tou dobou bývá nejčastěji 2 - 3 rok po vyjetí
do jedné stopy (podrobněji se této tématice budeme věnovat v některém z
dalších pokračování). Rovněž mi můžete věřit - že stroj položí doslova
každý (neříkám nabourá) a jedno takovéto položení vás bude v
průměru stát 30.000 - 80.000 ale i více. A tak pro skutečně začínající |
je forma nákupu bez pojištění velmi, ale opravdu velmi riziková. |
V závěru |
dnešního povídání bych chtěl
apelovat na vaší bdělost při nákupu - můžete zde skutečně hodně ušetřit
ale také velmi mnoho ztratit a tak neželte času (investice kterou
hodláte udělat není malá) a prověřte si - konkrétně - možnosti nákupu.
Nemělo by smysl zde podrobněji popisovat veškeré varianty nákupu stroje
neboť každý prodejce má své |
možnosti "jinak nastavené" a tak nespěchejte - nechte
si udělat konkrétní nabídku nezávisle na sobě od několika prodejců a také
si nechejte sdělit veškeré jejich možnosti prodeje : na leasing, leasing se
zvýšenou zůstatkovou hodnotou, leasing bez pojištění, nákup na splátky,
úvěr .... Rovněž neželte čas na osobní návštěvu u
prodejce a prověřte si - zda je pravda vše co avizuje. Pokud vycítíte
jakékoli pochybnosti - jděte od toho, neboť ztráta jednoho dne který jste
věnovali této návštěvě je zanedbatelná oproti problémům do kterých se
můžete později dostat. Na druhou stranu (přestože jste to vy kdož drží
kasu), je potřeba si uvědomit, že jen takový obchod je dobrý
- pokud z něho mají dobrý pocit obě strany. |
|
ilustrační foto |
V úplném závěru si dovolím popřát vám
nejen šťastnou ruku při výběru vhodného stroje a volbě svého prodejce, ale
také mnoho krásných a nevšedních zážitků v jedné stopě.
|
Následující díl bude věnován cestě z
obchodu do "domovské stáje" která nemusí být se strojem naloženým na
přívěsném vozíku...... |