Začínám - III. aneb kde jí koupit....

list č.03

   Jestliže jste se tedy již dozvěděli potřebné je na čase zajímat se o to jaká investice bude pro vás nejvhodnější : Koupit novou nebo jetou? Na leasing nebo za hotové? Kde jí koupit? V bazaru nebo přes inzerát? Na co si mám dát pozor abych nenalítl...... Vezmeme to postupně a velice konkrétně.
   Koupit novou nebo jetou ?

   Pokud se takto ptáte pak se dá předpokládat, že nejste limitováni finanční částkou a tak i odpovědět nebude složité. Jestliže jste v minulosti již jezdili (je jedno že máte xx let pauzu) na nějakém stroji - jedno na jakém - a získali jste základní návyky pak jděte do nového stroje. Pokud si teprve budete dělat řidičák a vaše návyky z jedné stopy jsou nulové (teprve je budete získávat), pak si novou nekupujte. Rozvádět to dále - myslím nemá smysl proto pouze upozorním
na to - aby jste si nepletli pojem : základní návyky a zkušenosti. Základní návyky jsou nejen to, že se při manipulaci se strojem nebudete "prát" neboť se k němu umíte správně postavit, ale také to, že stroj před jízdou odemknete, pustíte si benzín a při sesedání sundáte stojánek. Uvědomujete si, že mašina nemá zpátečku a proto si zaparkujete stroj tak, aby jste při odjezdu neměli problém v podobě obrubníku před předním kolem...... a toto vše děláte vlastně podvědomě aniž by jste o tom přemýšleli neboť to jsou návyky, které jste si osvojili v praxi stejně jako rovnováhu pro jízdu v jedné stopě a pokud tyto základní návyky nemáte pak je docela škoda (do slova a do písmene) získávat je na novém stroji. Pokud je však máte z dřívějška - zcela jistě je ve velice krátké době "osvěžíte".
   Na leasing nebo za hotové?
   Koupit si nový stroj v kombinaci s minimem zkušeností znamená jedinou radu - nechat jej pojistit. Aniž bych vás chtěl od koupi nového stroje za hotové jakkoli odrazovat nebo naopak protěžovat koupi na leasing - řekněme si holá fakta. Jestliže si koupíte motocykl za hotové a poté jej půjdete pojistit uděláte si černou díra do vašeho finančního rozpočtu. Proč? Nenajdete ani jednu pojišťovnu, která by vám motocykl pojistila nějak výrazněji pod 14% (cena nového stroje / rok). Co to pro vás obnáší? Uveďme si to na konkrétním příkladu. Za stroj jste zaplatil 300.000,- Kč Havarijní pojistné bude tedy dělat cca 42.000 !!! za rok.Vynásobte si to x3 a budou se o vás pokoušet mdloby neboť
za tři roky včetně pořizovací hodnoty stroje zaplatíte 426.000,- Kč a to jsme ještě nezapočítali zákonné pojištění - které se hradí odděleně. Pokud složíte pouze 50ti%  akontaci, vaše měsíční splátka bude činit cca 6.514,- Kč No a nyní  počítejte se mnou : 150.000 akontace + 36x splátka (234.504) = 384.504 i když k této částce ještě připočtete poplatek za uzavření leasingu cca 1% t.j 3.570,- Kč a zůstatkovou hodnotu stroje 1.190,- Kč ušetřili jste leasingem hodně přes 35.000,- Kč oproti nákupu za hotové. Ovšem to byl pouze jeden příklad. Máte i
27kB 36kB 92kB
Ceník Ceník Nářadí
ukázka leasingu
jiné možnosti jako například : leasing se zvýšenou zůstatkovou hodnotou kde ušetříte ještě více atd..... Nebudeme však zabíhat do takovýchto podrobností neboť ty nejsou náplní našeho článku. Chtěl jsem pouze tímto jedním konkrétní příklade ukázat na skutečnost jak nesmírně důležité je - dobře zvážit formu nákupu.
   Nechci vás unavovat spoustou nezáživných čísel, ale vydržte to ještě chvilku neboť při pozorném čtení této části článku můžete ušetři až neuvěřitelné peníze. Mimo již řečeného a toho co bude později ještě řečeno, je zde možnost odpočtu DPH což pro vás může znamenat úsporu v řádech desetitisíců!!! Pokud máte možnost koupit motocykl do vaší vlastní fy. která je plátcem DPH ani na okamžik neváhejte a jděte do nové stroje na leasing. Proč píši do vaší fy. nikoli : do fy. kamaráda (příbuzného, známého ....) Radím vám nedělejte to - pouze a jen do své. Tři roky je dlouhá doba a dříve nežli leasing skončí velice snadno se vám může stát, že si pro stroj přijede exekutor. Proto jsem psal : do vaší vlastní  firmy. A proč jít do nového - je to z důvodu možnosti odpočtu již zmíněných 19ti% DPH neboť z jetého stroje jej na 90% již neodečtete. Proč? Ne - že by jste nemohli ze staršího motocyklu odečíst DPH, přirozeně že lze, ovšem prodávající by musel být rovněž plátcem a toto DPH by byl povinen vyčíslit v prodejní faktuře - jinými slovy přiznat vyčíslenou částku DPH k odvodům a to se většinou nikomu nechce.
   Navíc pokud stroj koupíte do fy. přináší vám to celou řadu dalších velkých výhod. Jenom namátkou : budete tankovat o 19% levněji, ty samé procenta si odečtete ze servisu (oprav) stroje z nákupu pneumatik. Oblečení a helmy coby ochranné pomůcky zdraví a bezpečnosti při práci jsou ze zákona povinné - tak proč se žinýrovat s odpočtem DPH
   Kde jí koupit?
   Základní volba bude ovlivněná tím, zda kupujete stroj nový nebo jetý. Vzhledem k tomu, že na téma : máša z druhé ruky máme na našich stránkách poměrně obsáhlý a dle mého mínění i vyčerpávající článek - klikni zde - budeme se věnovat otázce, kde koupit nový stroj AVŠAK následující řádky dle mého mínění nebudou nezajímavé ani pro ty z vás kteří zatím o "funglovce" neuvažujete neboť se za nedlouho dozvíte, že je možné koupit nový stroj se zárukou za
stejné nebo hodně podobné peníze jenž jste připravení utratit za 2 - 3 roky jetý motocykl.

   Ty tam jsou doby kdy se pro nový stroj chodilo do Mototechy a v drtivé většině případů jste museli vystát nemalou frontu a nikoli ojediněle strčit do váčku soudruha vedoucího pjéťo, aby na vás požadovaný stroj vůbec vyšel. Na některé stroje jako ty od východoněmeckých soudruhů se v určitých regionech dělali dokonce záznamy !!! (něco podobného jako pořadníky na auta). Tento stav je snad již navždy v propadlišti dějin (ač atheista musím říci : díky bohu) a dnes jste to vy - nikoli soudruh vedoucí prodejny - kdo je na forhontu. Pokud se
k vám tedy v navštívené prodejně nebudou chovat dle vašich představ a vy vycítíte, že jste zde

ilustrační foto

skoro na obtíž (bohužel ani dnes to není zcela nemožné) jděte bez jakýkoli okolků do druhé, neboť pokud nejsou ochotni se vám plně věnovat v momentě kdy k nim jdete utratit velký balík peněz - jak se asi zachovají když od nich budete později něco potřebovat? Ale abychom si v celém systému udělali jasněji řekněme si - jak to funguje.
   Každá solidní značka má svého oficiálního dovozce pro příslušnou zem - tedy i pro ČR. Tento oficiální dovozce má po celé ČR vybudovanou síť prodejců (dealerů). Tato síť prodejen je ovlivněna velikosti a koupě schopnosti příslušného regionu a proto například v Praze mohou být tři prodejci a na celé jižní Čechy bude bohatě stačit jediný. Těmto svým prodejcům poskytuje oficiální dovozce rabaty (dosti mizerné) z jim stanovené konečné ceny (pro spotřebitele) a sám ve většině případů rovněž prodává (čímž má vlastně dvojnásobný rabat). S těmito svými prodejci podpisuje smlouvu jejichž součástí bývá klauzule - že prodejce musí prodávat za ceníkovou cenu - která je platná pro celou jeho síť v příslušném státu (proto vám v málo kterém obchodě sleví z ceny - ale - přidají například bezplatně helmu ... což jim již smlouva nezakazuje). Ovšem ceny se však mohou dosti výrazně lišit dle státu v němž budete nakupovat. Přes tyto rozdíly v jednotlivých státech se většinou nevyplatí nakupovat v jiném státu nežli žijete neboť vzdálenosti za "lepší cenou" vlastní úsporu rozmělní tak, že se to prakticky nevyplatí - nehledě na pozdější složitou komunikaci s prodejcem. Vedle těchto oficiálních dovozců a jejich dealerů funguje takzvaný šedý dovoz
kterým se v posledních létech začíná zabývat již poměrně dost lidí a firem. Tito šedí dovozci jsou povětšinou A) z řad veřejných dopravců, kteří si díky znalosti "terénu" tímto vlastně vytěžují přepravu a mají šedý dovoz jako "přidruženou výrobu". B) z řad bývalých dealerů oficiálních dovozců, kteří poté co si vybudovali servis, prodejnu ..... z nejrůznějších důvodů již nespolupracují s oficiálním dovozcem, ale vydali se vlastní cestou. Cena zakoupeného motocyklu od šedého dovozce se může oproti té oficiální velice výrazně lišit neboť tento šedý dovozce vlastně vypouští jednu část (konkrétně oficiálního dovozce) cesty stroje od výrobce ke spotřebiteli. Jaká jsou pro vás rizika při zakoupení stroje od šedého dovozce a co tímto
ilustrační foto
získáte? Pokud se budete řídit zhruba stejnými pravidly jaká jsou popsána v článku máša z druhé ruky potom jste prakticky všechny rizika eliminovali a můžete pouze získat. Důrazně však upozorňuji, že se v poslední době poměrně často objevují podvodníci, kteří vám slíbí dodání nového nebo mírně jetého motocykl za super cenu s tím, že vám jej přivezou ze zahraničí. Vezmou si od vás zálohu a tím vaše komunikace skončila !!! V nejlepším případě jej pak potkáte u soudu kde však budete jako XXXtý poškozený stát zcela zbytečně v řadě na náhradu škody. Z tohoto důvodu vám radím : při využití neoficiálních zdrojů (šedého dovozu) pro nákupu stroje, obrátit se na zaběhlou firmu která toto dělá již řadu let, má svůj "kamenný" obchod a poskytne vám veškeré požitky, které k novému stroji nedílně patří (předprodejní servis, standardní záruku, první servisní práce zdarma.....) Pokud se totiž obrátíte na šedého dovozce popsaného v bodu A) tedy toho který má tento dovoz pouze coby vytížení cesty může se vám velice snadno
stát, že po roce zabouchne svá garážová vrata neboť zrovna bude výhodné vozit květák.

   Jak tedy poznat solidnost šedého dovozce. Předně osobní návštěvou v jeho provozovně a pokud vidíte, že má vybudované zázemí - obchod, servis ..... a ke stroji je připraven vám poskytnout veškeré požitky (předprodejní servis v ceně motocyklu, standardní záruku, první servisní práce zdarma, atd......) pak je to první dobrý krok. Jestliže tento šedý dovozce spolupracuje s leasingovou společností a je schopen vám na stroj vyřídit leasing, půjčku, splátkový prodej... pak je jistota v úspěšnou transakci o to větší. Je jasné že
vás bude zajímat - jak se o takovýchto šedých dovozcích dozvíte. Předně musíte projít

ilustrační foto

Internetové obchody - myslím takové které soustřeďují nabídky firem. Tyto WEBové stránky bývají na velice solidní úrovni a pro inzerujícího tedy i šedého dovozce jsou poplatné což znamená další byť již menší jistotu neboť podvodníci většinou do inzerce peníze neinvestují. Jedním z velmi solidních WEBů (kde vedle nabídky nejrůznějších strojů naleznete také nabídky těchto dovozců) je TipMoto - klikni zde - Pokud zde "proklikáte" pár odkazů jistě narazíte hned na několik velice zajímavých prodejců, kteří vám hned na "startovní čáře" tedy při nákupu stroje mohou ušetřit řádově až desetitisíce např. - klikni zde -
   Opravdu obrovská výhoda nákupu nového stroje u solidního šedého dovozce spočívá v tom, že tento vám může nabídnou podstatnou část nejprodávanějších značek. Co to pro vás obnáší? Zjednodušeně řečeno - pokud přijdete k oficiálnímu prodejci (dealeru) například Hondy a budete chtít stroj v našem stylu je naprosto jasné, že vám do nebe
vychválí řadu VT; VTX ........ Stejně tak dopadnete u dealerů od "A" až po "Y". Šedý dovozce však nemá potřebu protěžovat jakýkoli značku neboť je mu v principu jedno který stroj si od něho koupíte a tak vám může po pravdě říci v čem je například XV 1600 Wild Star lepší nežli VTX 1300 či obráceně.

   Je zcela logické, že si položíte následující otázku : no dobrá tak jsem koupil stroj od solidního šedého dovozce, který mi poskytl nejen super cenu, standardní záruku, servisní knížku.... ale tento prodejce je na běžný servis pro mě příliš daleko a jak se na to budou
tvářit v oficiálním servisu když u nich budu chtít servisovat a přitom jsem stroj koupil mimo

ilustrační foto

oficiální síť dealerů? Zaručeně vám nikdo nic neřekne neboť by byl sám proti sobě. Jak to myslím? Pokud se totiž naučíte jezdit do určitého servisu pravidelně pak pro tuto fy. (servis) budete daleko, ale opravdu o mnoho lepším zákazníkem nežli ten, který si u nich jednou za 5 let koupí nový stroj a poté jej opět dalších pět let v servisu nevidí.
   Kouzelná hra čísel
   je mi jasné, že dnešní část článku nebude tou která se čte "sama", ale tyto informace jsou důležité a tak to ještě chvilku vydržte (další pokračování této série článků bude již poutavější). Vezměte si do ruky tužku a počítejte se mnou jeden konkrétní příklad. Hodláte koupit Suzuki VL 1500 Intruder. Projedete xxx inzerátů a zjistíte že za ročník 2002 - 03 zaplatíte v průměru okolo 200.000,- Kč Pokud se však kouknete do nabídek zmíněných šedých dovozců pak tito jej budou mít v nabídce okolo 280 - 290.000 Kč OVŠEM - rok 2006 - tedy zcela nový a o novém jsme si řekli, že je zde možnost odpočtu DPH což znamená, že v reálu za toto kladivo zaplatíte 235.000,- Kč a další úspory rovněž desetitísícové můžete získat již zmíněnou formou nákupu a pozdějším provozem z něhož rovněž DPH odečítáte.
   Mnozí z vás kteří nemáte možnost odpočtu DPH jistě při shlédnutí těchto čísel - hlavně položek : má dáti / dal, uroní slzu, ale jak jsem již psal - je zde možnost nákupu na velice výhodný leasing a částka kterou jste byli ochotni dát do jetého stroje bohatě převýší akontaci při níž již dochází k úspoře oproti platbě v hotovosti s následným pojištěním (rovněž jsme si již příkladu uvedli). Je mi zcela jasné že nyní namítnete - a co - tak si koupím starší a pojistím jej pouze na rok než se to pořádně naučím, získám návyky a nějaké ty zkušenosti. Věřte mi že v prvním roce stroj položí opravdu málo kdo. Ke kolizím a větším malérům dochází většinou právě v té době, kdy si začnete myslíte, že to máte již v "klepeti" a tou dobou bývá nejčastěji 2 - 3 rok po vyjetí do jedné stopy (podrobněji se této tématice budeme věnovat v některém z dalších pokračování). Rovněž mi můžete věřit - že stroj položí doslova každý (neříkám nabourá) a jedno takovéto položení vás bude v průměru stát 30.000 - 80.000 ale i více. A tak pro skutečně začínající
je forma nákupu bez pojištění velmi, ale opravdu velmi riziková.
   V závěru
   dnešního povídání bych chtěl apelovat na vaší bdělost při nákupu - můžete zde skutečně hodně ušetřit ale také velmi mnoho ztratit a tak neželte času (investice kterou hodláte udělat není malá) a prověřte si - konkrétně - možnosti nákupu. Nemělo by smysl zde podrobněji popisovat veškeré varianty nákupu stroje neboť každý prodejce má své
možnosti "jinak nastavené" a tak nespěchejte - nechte si udělat konkrétní nabídku nezávisle na sobě od několika prodejců a také si nechejte sdělit veškeré jejich možnosti prodeje : na leasing, leasing se zvýšenou zůstatkovou hodnotou, leasing bez pojištění, nákup na splátky, úvěr .... Rovněž neželte čas na osobní návštěvu u prodejce a prověřte si - zda je pravda vše co avizuje. Pokud vycítíte jakékoli pochybnosti - jděte od toho, neboť ztráta jednoho dne který jste věnovali této návštěvě je zanedbatelná oproti problémům do kterých se můžete později dostat. Na druhou stranu (přestože jste to vy kdož drží kasu), je potřeba si uvědomit, že  jen takový obchod je dobrý - pokud z něho mají dobrý pocit obě strany.
ilustrační foto
   V úplném závěru si dovolím popřát vám nejen šťastnou ruku při výběru vhodného stroje a volbě svého prodejce, ale také mnoho krásných a nevšedních zážitků v jedné stopě.
   Následující díl bude věnován cestě z obchodu do "domovské stáje" která nemusí být se strojem naloženým na přívěsném vozíku......

zpět o jeden list :

 

klikni pro pokračování článku :

přejít přímo na list číslo :

 
01. 02. 03. 04. 05. 06. 07. 08. 09. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.
 
Pupi (zdikov.cz) 06.02.2006 09:30
Míro, asi si to nevybavíš, ale byl jsem rozhodnutej u tebe (jako u šediváka) koupit novou mašinu (cca. loni v tuhle dobu). Ale protože daný model nebyl u vás k mání, uchýlil sem se k ofic. dealer, což mě jistojistě stálo pěkných pár tisíc. Škoda. Ale protože sem chtěl novou, jiná cesta pro mě nebyla schůdná. (jinej šedej by byl pro mě asi moc z ruky)
Generál (cservis.net) 06.02.2006 14:01
Jasně – vzpomínám, já nejsem jako naší poslanci kteří si za boha nevzpomenou jak prodali chemopetrol :-(
S tím sortimentem je někdy docela problém. Oficiální síť má tu velkou výhodu, že pokud není model v Brně pak se dovalí z Olomouce atd. Navíc mají jen JEDNU značku což obnáší necelou čtvrtinu sortimentu šedého dovozce. Takže se někdy skutečně stane to, že žádaný model momentálně u šediváků není. Také se může stát a není to zase tak zřídka že šedivák není schopen udělat zajímavou cenu. Toto je ovlivněno kurzem a hlavně počtem kusů které jsou momentálně k dispozici. On totiž když vidí oficiální dovozce že to přepískl (v tomto mají velkou nevýhodu neboť smlouvy o dodávce dělají v listopadu na celou následující sezonu) a navíc vyjde v příštím roce nový model pak aby se zbavil toho co má skladem jde raději až na hranu nákupu (zisku) - což samozřejmě šedivák dělat nemusí. Takže znova platí co jsem psal : prověřit skutečně zodpovědně všechny možnosti nákupu a dopředu nezatracovat žádnou variantu.
Pavelpu (pilsner-urquell.cz) 09.02.2006 17:50
Čau, sice jsem to jenom prolít očima, ale nenarazil jsem tady na zajímavou variantu - dovoz z USA. Jestli někdo máte konkrétní zkušenosti, sem s nima! Já jsem si zjišťoval, co je třeba a nevychází to vůbec špatně. Samozřejmě, že čím dražší motorka, tím větší úspora. Z ceníkové ceny se totiž dá něco ukecat za platbu v hotovosti (až 10%), doprava se dá sehnat do 20 tisíc, clo je 6% a pak z toho všeho 19% DPH. Dá se tak sehnat i nějaká specialitka typu Victory Hammer!
Pavelpu (pilsner-urquell.cz) 09.02.2006 17:52
Jo, jen jsem zapomněl dodat, že u specialitek asi bude potřeba ještě homologace za cca 6-10tis. U ostatních záleží na oficálním dovozci, jestli vystaví prohlášení o shodě.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser