Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti.....
  Ptejte se raději : "co dělat aby ....."
   Začínám - I. aneb jakou vybrat....

list č.01

     Důvodů proč začít v jedné stopě nebo se po mnohaleté odmlce do sedla vrátit je snad více nežli modelů v našem stylu, avšak nechme vlastní podnět pro rozhodnutí stranou neboť pokud tyto řádky čtete rozhodnutí osedlat (a osedlat právě v našem stylu chopper & cruiser) máte již zjevně za sebou.
     Docela dost dlouho jsem váhal jak tuto sérii článků věnovanou úplným začátkům v našem stylu začít a ačkoli bylo několik variant stále se v jednom (v tom podstatném) "potkávali" a tak možná pro vás skutečně začínající začnu překvapivě - varováním nikoli však ministra zdravotnictví :-) ani varování před nástrahami, které na vás v jedné stopě číhají doslova na každém rohu (tomuto se budeme věnovat v dalším volném pokračování tohoto článku). Je možné, že slovo varování není to nejlepší které se dalo zvolit avšak v každém případě by jste měli být připraveni na to, že kategorie
motocyklů chopper & cruiser není jen o motocyklech samotných, ale také o stylu života. Pokud si tedy pořídíte stroj  v našem stylu a nebudete jej mít jen proto, aby jste "omračovali" své okolí a sousedy, musíte být připraveni na to, že se zcela nevyhnutelně rozloučíte s některými dosavadními návyky.
   Docela určitě se vymění váš šatník, naprosto nezbytné pracovní a jiné schůzky vám začnou připadat druhořadé při myšlence na zaparkovaný stroj, který jen čeká, aby mohl zaburácet svým "véčkem". Najednou vám přestane vadit, že sedací souprava ve vašem obýváku je již trochu "ošumělá" neboť koupě laďáků, které jste minulý víkend slyšel je přeci o moc důležitější Proto, že jste již poznali jak svobodný a volný se člověk cítí za řidítky tohoto stylu (aniž by jste si to uvědomovali), začnete veškeré své aktivity uzpůsobovat tak, aby vám zbylo co nejvíce času na stroj a .......
   Mohl bych pokračovat ještě dlouho avšak bylo by to naprosto zbytečné neboť si drtivá většina z vás stejně řekne - to je pěkná blbost já si koupím stroj proto, abych se na něm občas projel, vypustil páru, odreagoval se - nic víc natož abych měnil své návyky a zvyklosti. Nevěřte tomu - pokud vás tento styl okouzlí pak mu ve velice krátkém čase zcela propadnete a nebudete se stačit divit co všechno pro vás začne být (z dříve "nepostradatelného") zcela zbytečným. 
   Není však smyslem abych vás o tomto přesvědčoval neboť to již velice brzo zjistíte sami ....... Pojďme se tedy věnovat hlavní náplni článku a tou je - jak již název napovídá - jakou vybrat. Abychom dali našemu povídání nějaký řád řekněme si nejprve několik věcí všeobecných a poté to - jaká kritéria by pro nás (při volbě stroje) měla být zásadní.
   Všeobecně :
   předně je nutné se zcela zodpovědně zamyslet na tím, jaký styl jízdy vám bude nejlépe vyhovovat neboť i v kategorii chopper & cruiser jsou mezi jednotlivými stroji (byť jsou si dosti podobné) co do stylu jízdy až propastné rozdíly.
   Přestože náš styl co do modelů skýtá velmi mnoho variant - styly jízdy na nich jsou ve svém principu pouze tři.
A) klasický pohodový B) sportovní C) agresivní - adrenalinový
   Pro každý z těchto tří jízdních stylů je možné zvolit celou řadu modelů a tak si pro základní orientaci vyjmenujme alespoň některé jejich představitele
A) klasický - pohodový pro tento styl jízdy budou nejvíce vyhovovat stroje kategorie cruiser
B) sportovního stylu jízdy si užijete se stroji custom a chopper
C) agresivní - adrenalinový zážitek z jízdy poskytnou v hojné míře stroje stylu powercruiser
VL 800 VN 1600 VT 600 VS 1400 Warrior V-ROD

A) klasický - pohodový

B) sportovní

C) agresivní - adrenalinový

   Je dost možné, že si mnozí z vás řeknou : a proč bych si nemohl dopřát s cruisrem adrenalinovou jízdu nebo s powercruiser pohodovku. Přirozeně že můžete - ale VŽDYCKY tomu bude něco chybět a proto je tak nesmírně
důležité hned na samotné počátku (vlastně ještě před výběrem konkrétního stroje) se skutečně velice zodpovědně zamyslet nad svou náturou ze které bude styl jízdy pramenit.
classic
classic - tourer
   Kritéria :
   pokud máte tedy v budoucím stylu vaší jízdy již jasno můžete přistoupit k výběru vlastního stroje. Zde je třeba vzít v úvahu určitá konkrétní kritéria - která by měl stroj splnit. Nebude jich mnoho a přestože se tyto kritéria budou v závislosti na stylu lišit to hlavní budou mít společné neboť náš styl je srdeční záležitost a ta vždy zvítězí nad účelností.
   Proto zcela nepodstatné věci jako je například spotřeba, servisní intervaly, výše zákonného pojištění..... nechte stranou a zajímejte se především o to který stroj bude splňovat nejlépe vámi předpokládaný charakter jízd. Aby byla tato část článku srozumitelnější použiji jeden konkrétní příklad : po zralé úvaze jste dospěli k názoru že váš styl jízdy bude pohodový a proto volíte stroj z kategorie cruiser. Jestliže s tímto strojem budete podnikat kratší jízdy je klasický cruiser tou správnou volbou, avšak pokud plánujete podnikat dlouhé (i několikadenní) a zahraniční jízdy pak bude lepší zvolit stroj ve stylu classic tourer, který má již v základní výbavě vše co jinak budete k "holému" cruisru za "těžké" peníze dokupovat.
   Dalším dost důležitým kritériem jsou vaše tělesné proporce. Na stroji by jste se měli nejen dobře cítit, ale též vypadat a tak pro hromotluky bude volba stroje dost zúžená neboť ať si to již připustíte nebo ne - harmonie stroje a jezdce co do optického vjemu hraje v našem stylu velmi výraznou roli. Rovněž neopomeňte zohlednit fakt zda budete na stroji jezdit převážně sám - nebo se spolujezdcem. Je sice pravda že sólo jízdě se nic nevyrovná ovšem ne zřídka potkávám kolonu v níž je poměr sólo jezdců s těmi kteří si vezou svůj batůžek vcelku vyvážený
ilustrační foto a tak by jste měli vzít i toto kritérium v potaz neboť některé stroje mají sedadlo tandemisty
spíše symbolické. Objem, hmotnost, výška sedla, ovladatelnost.............. tyto specifika (přestože jsou dost důležité)
necháme na pozdější dobu neboť by vás při základním výběru stroje zbytečně rozptylovali.

   Jako základní informace pro získání přehledu o současné nabídce strojů v našem stylu vám dobře poslouží některý z tištěných motokatalogů (např. Motohouse). Při jeho listování necháte vybírat oči a jestliže jej prolistujete opakovaně přestanete pro vás nezajímavé stroje vnímat a volba bude snazší. Tyto katalogy bývají poměrně solidně ilustrované a tak by v něm  tu svojí mášu měl najít takřka každý. Předpokládám, že ne jednoho z vás napadne následující : no jo, ale co když mi v katalogu učaruje stroj o kterém se při podrobnějším prostudování jeho
parametrů dozvím, že neodpovídá pro mnou předpokládaný stylu jízdy? Věřte mi, že pokud

ilustrační foto

jste skutečně poctivě zhodnotili svou povahu - pak k tomu nemůže dojít neboť již vlastní design současných strojů je dělán na takové úrovni, že z něho jízdní styl pro který je určen přímo čiší a pokud se vám něco podobného přesto stane (nepředpokládám to) pak ve vás dříme zcela jiná povaha nežli jste si byli ochotni přiznat.
   Když se při listování katalogem dostanete do stádia že se budete stále vracet k určitému modelu pokuste se najít další stroje jemu podobné a poté si udělejte již konkrétní srovnání technických parametrů. Jaké jsou v našem stylu nejsledovanější? Bezesporu objem a
ilustrační foto sekundární převod. Z těch dalších velice sledovaných budu jmenovat : kroutící moment, výkon
ventilové rozvody, způsob plnění válců, chlazení, brzdy, výška a tvar sedla, tlumiče, rozměry pneumatik a suchá hmotnost stroje. Méně významný je objem nádrže, osvětlení, ovládací panely a přístrojovka. Vzhledem k tomu, že je tento článek určen především pro absolutní "nováčky" (předpokládám, že staří mazáci jeho čtení vzdali již u  druhého odstavce ) nebudete jistě proti pokud se u těmto sledovaným parametrům na chvilku pozastavím. Zatím však nebudeme zacházet do podrobností neboť tyto budou námětem dalších volných pokračování dnešního článku. Proto prosím berte následující řádky pouze a jenom jako - jakousi základní (neúplnou) abecedu používaných pojmů a výrazů. Pro začátek si jich neřekneme mnoho a objasním pouze ty výrazy (nikoli technické specifikum), které budete nezbytně potřebovat při orientaci a porovnání technických dat jenž naleznete ve zmíněném katalogu.
   Objem :
   řečeno slovy klasika : objem ničím nenahradíš.... můžete o tom polemizovat, můžete se o tom přít, ale to je tak asi jediné co s tím můžete dělat.... V našem stylu skutečně není důvod se většího objemu obávat a pokud plánujete
podnikat jízdy ve dvou pak mate další důvod sáhnout po větším kladivu. Avšak nejen vlastní objem stroje je velmi sledovaným parametrem, neboť velkou roli hraje to - jakým způsobem bylo objemu dosaženo. Pominu li čtyř a tříválcové motory pak u klasického V-twin motoru je velmi důležitý poměr mezi vrtáním a zdvihem. Zde platí velice jednoduché pravidlo, že čím je zdvih pístu oproti vrtání válce větší - tím lepší. Motorům které mají větší zdvih jak vrtání  se obecně říká nadčtvercové a jsou tou opravdovou velmi ceněnou klasikou v našem stylu - ale to bych opět předbíhal neboť jsou i výjimky a to hlavně u stylu powercruiser.

   Sekundární převod :

ilustrační foto

   toto slovní spojení neznamená nic jiného, ale ani nic menšího nežli pohon zadního kola. V zásadě jsou pouze tři běžně používané varianty. Řemen, kardan a řetěz. Prvně jmenovaný je z hlediska klasiky nejvíce ceněn. Kardan si zase získává velkou oblibu převážně díky takřka bezúdržbovému a finančně nenáročnému provozu. Posledně jmenovaný řetěz, je ekonomický slepou uličkou, která sice stroj v pořizovací hodnotě výrazně sleví, avšak při vlastním dlouhodobém provozu přijdeme o podstatně větší částku nežli byla původní úspora nehovoříc
ilustrační foto o jeho vlastní údržbě, hlučnosti ...... Je sice pravda, že dnešní "Ó" kroužkové řetězy mají již
poměrně solidní životnost a existuje celá řada vychytávek (automatické mazání řetězu ......) avšak málo naplat - řetěz na sekundárním převodu skutečně není to pravé ořechové.

   Krouticí moment a výkon :
   je opět jedním z velmi sledovaných parametrů a pokud mluvíme zatím všeobecně pak čím jsou tyto hodnoty větší a počet otáček motoru kdy je dosáhne menší - tím lepší.
   Ventilové rozvody :
   zatím opět pouze všeobecně - pokud volíte klasický jízdní styl pak si zapamatujte že zde je upřednostňován rozvod OHV. Jestliže chcete jezdit sportovně až adrenalinově pak
upřednostněte stroj jehož motor má rozvody OHC respektive DOHC ilustrační foto
   Způsob plnění válců :

v našem stylu zůstává karburátor stále v kurzu přestože se vstřikové jednotky na jeho místě objevují nejen u prestižních modelů, ale také ve střední třídě avšak karburátor je a zřejmě na věky již zůstane srdeční záležitostí. Pokud je stroj karburátorem osazen pak se jeho kvalita většinou soudí dle výrobce. Jinak řečeno - karburátory z produkce specializovaných firem jako je například Mikuni skýtají o mnoho větší záruku kvality a více se cení nežli ty - které si vyrobí producent motocyklů (případně které sestaví z komponentů subdodavatelů).
   Bohužel u nových strojů tento fakt nemůžete v drtivé většině případů nikterak ovlivnit a tak 

ilustrační foto

se musíte smířit se stavem v jakém je stroj sériově dodáván. Pozdější úprava - tedy záměna vstřikové jednotky za karburátor je možná (existují dokonce oficiální přestavbové sady) ovšem - bude vás to stát nemalé peníze a naladit motor zpětně na karburátor není rovněž nikterak jednoduchá ani levná záležitost.
   Způsob chlazení :
   stále využívané a velmi oblíbené (pro bezporuchovost, nenáročnost na údržbu......) je chlazení vzduchem (tedy náporem vzduchu do mohutného žebrování válců motoru). Chlazení kapalinou (které má své nesporné výhody) se však stále častěji prosazuje a díky novým technologiím a materiálům z nichž jsou chladiče vyrobeny nevypadá na dnešních strojích chladič tak hrůzně jako tomu bylo před několika lety. Mnozí výrobci dnes dokáží "napasovat" chladič do rámu tak, že jej z bočního pohledu prakticky nevnímáte viz. ilustrační
ilustrační foto foto nalevo. Posledním - rovněž hojně využívaným způsob chlazení je kombinace kapaliny a
náporu vzduchu. Píši záměrně kapaliny neboť tou skutečně nemusí být voda ani nemrznoucí smě. V některých případech je totiž jako chladící kapalina využíván olej - ovšem ten nekoluje mezi stěnou válce ale je rozstřikován do dna pístu. Hrome již jsem se zase nechal unést a zabíhám do podrobností - takže více později
   Brzdy :
   jejich kvalita je dnes na takové úrovni, že tento parametr nemá snad ani cenu sledovat OVŠEM v případě, pokud jste zvolili kategorii powercruiser a budete jezdit skutečnou kudlu, pak by jste se o technické parametry brzd měli zajímat hodně detailně. U brzd platí to samé co jsme si řekli u karburátorů - tedy že skutečně kvalitní brzdy pocházejí ze specializujících se dílen - jako je například Brembo, Spiegler .......  K brzdovému systému platí jakési nepsané všeobecně vžité pravidlo že čím více pístků (mm2) působí na brzdové destičky - tím lépe.
ilustrační foto    Tohoto navýšení účinné plochy se nechá ovlivnit počtem brzdových kotoučů (u těžkých
nebo velice rychlých strojů bývají na předním kole zpravidla dva), jejich vnějším průměrem a také - jak již bylo řečeno počtem pístků. U brzdičů špičkových parametrů to může být šest (viz. ilustrační foto vlevo), ale i osm kusů!!!
   Výška a tvar sedla :
   výška sedla by měla umožnit řidiči postavit se nad sedačku - v krajním případě při posedu za řidítky (když jste již stroj zatížili) musíte dosáhnout oběma plnými chodidly na silnici (viz. ilustrační foto vpravo). Pokud tomu tak není - tedy v případě kdy ani po dosednutí za řidítka stroje nedosáhnete oběma nohama současně na zem - budete mít nemalé problémy a jejich řešení nemusí odstranit ani snížené polstrování sedla. Je mi úplně jasné, že tuto věc si podle katalogu nevyzkoušíte avšak zcela jistě tento údaj (výška sedla) v katalogu naleznete a tak
vám prozradím, že pokud měříte alespoň 170 cm pak výška sedla do700mm by pro vás 

ilustrační foto

měla být ještě přijatelná. Samozřejmě je to pouze teorie - praktické odzkoušení alespoň posedu za řidítka by mělo předcházet každé koupě stroj, ale k tomuto se ještě dostaneme. Co se tvaru sedla týká pak i tyto mají svá specifika ke kterým se rovněž dostaneme a tak zatím jen ve zkratce - pro pohodový styl měkké bohatě polstrované sedlo a pro rasantnější jízdu bude zapotřebí sedačka tvrdší s výraznou zadní "hranou" (viz. foto V-RODa v úvodu článku).
   Tlumiče :
   jsou v našem stylu Popelkou - tedy snad až na výjimku několika málo powercruiserů. V drtivé většině případů se nechají seřídit pouze zadní zatímco chronická většina předních nejen že se seřídit nenechá, ale navíc jsou povětšinou
měkké. Opět se k tomuto vrátíme. Na daný moment bude dostatečné, pokud budete vědět, že zadní kyvné rameno (takzvaná kyvka - až na výjimku hardtailového rámu který je tuhý - nemá tedy odpružené zadní kolo) bývá odpružena za A) dvěma v několika polohách seřiditelnými jednotkami (pružící + tlumící) které bývají vystaveny na obdiv kolemjdoucích (foto - A  vlevo). B) centrální pružící a tlumící jednotkou (v některých případech mohou být i dvě zpřažené). Tato není při zběžném pohledu na stroj vidět (bývá umístěna ve spodní části rámu před zadním kolem) a zadní část rámu se tak tváří jako by byla neodpružená - tedy imitace hardtailového rámu (viz. foto - B vpravo) Přední tlumiče (obecně lze použít výraz šavle) současných strojů využívají teleskopický systém. Základní klasické provedení je uspořádáno tak že kluzáky  jsou napevno uchyceny v brýlích a zasouvají se do spodních "flašek" které slouží zároveň k zavěšení předního kola (foto - C  vlevo). Modernější řešení které zároveň

foto - A

foto - B

foto - C

foto - D

dodává přední vidlici podstatně větší tuhost je uspořádáno naprosto obráceně. V kluzácích je zavěšeno  kolo a "flašky" jsou napevno uchyceny v brýlích (viz. foto - D vpravo). Toto "obrácené" uspořádání systému teleskopů bývá
nazýváno anglickým výrazem  : Upside (respektive -  Upside-down). Avšak pozor - nenechte se zmást předními tlumiči které mají chráněné kluzáky mohutným krytem a vypadá to jako by spodek tlumičů zajížděl do vrchní části (viz. foto - E vpravo). Co se týká zdvihů tlumičů pak přední mívají zpravidla větší zdvih nežli zadní. Kvalita tlumičů je opět určována dodavatelem a  znovu platí již několikráte řešené tedy - že ty které jsou osazovány výrobcem zpravidla předčí specializované dílny. Mezi nejvěhlasnější patří například : Öhlins, Marzocchi ......... Jakýmsi orientačním měřítkem kvality předních tlumičů může být i průměr jejich kluzáků - čím větší tím by měli být teoreticky odolnější vůči veškerým provozním krutům, vibracím ... tedy kvalitnější.

foto - E

Samozřejmě bude též záležet na použitém materiálu a tak raději nežli o jejich průměr se zajímejte o to kdo je vyrobil.
   Rozměr pneumatik :
   je velmi vděčné téma pro nejrůznější diskuze. Pro začátek si ale řekněme pouze to že rozměry ráfků kol a potažmo pneumatik jsou dány stylem stroje. U strojů stylu cruiser se většinou průměr ráfků kol neliší a stejné tomu bývá i se šířkou pneumatik - přední kolo mívá tedy stejnou nebo hodně podobnou šířku jako zadní. Profil pneumatik (výška jejich boku) bývá poměrně značná takže kola na strojích tohoto stylu rozhodně nepřehlédnete. Naprosto odlišně jsou řešeny kola u stylu custom a chopper kde přední kolo mívá zpravidla znatelně větší průměr nežli zadní. V opačném poměru je pak šířka pneumatik - kdy u předního kola, můžeme v porovnáním se zadní gumou hovořit o "galusce". Naprosto specifická jsou pak kola, která se montuji na stroje stylu powercruiser jejichž konstrukce je přímo podřízena stylu jízdy. Jedná se tedy o nízkoprofilové pneumatiky, které do značné míry potlačují bantamový efekt. Jestliže již hovoříme o kolech nemohu opomenout jejich vlastní konstrukci. Zatímco na powercruisech naleznete výhradně litá kola a u stylu custom a chopper naopak vypletená (drátová) ve stylu cruiser můžete natrefit na obě
varianty a je tedy na každém jednom čemu dá přednost. Osazení strojů jednotlivých kategorií zmíněnými koly a  pneumatikami je velmi dobře patrné na šestici úvodních fotografií.
   Rozměry stroje :
   zde je myslím všechno jasné - jediné co by vás mohl tak trochu "vykolejit" je pojem : rozvor. Pod tímto označením není nutné hledat žádné složitosti neboť se jedná o středovou vzdálenost kol (od osy předního kola - k ose zadního kola).
   Suchá hmotnost : ilustrační foto
   = váha stroje bez náplní (tedy bez benzínu, a provozních kapalin). Tento údaj se vám u mnohých strojů bude zdát neskutečně velký a jen stěží si představíte, že by jste měli "krotit" čtvrtunové monstrum. Není to však až takový problém a stejně jako z objemu tak i vůči hmotnosti máme z dřívějších let zafixovánu určitou obavu která opětovně
vyplývá z nepoznaného.

   Objem nádrže, přístroje, osvětlení atd :
   objem nádrže je údaj který nemá (díky velmi husté čerpací sítě v Evropě) při volbě stroje prakticky žádnou vážnost a tak nás spíše nežli objem bude zajímat její tvar. Přístroje mají pro každý styl svá specifika. Zatímco u cruisru bývá poměrně veliký tachometr umístěn v kapličce na nádrži chopper mívá pouze malý - předsunutý před přední brýle. Powercruisry bývají navíc
vybaveny otáčkoměrem. Další nezbytné kontrolky jsou již u všech stylů hodně podobné a

ilustrační foto

budou se lišit hlavně co do designu. Osvětlení stroje miskách vah při volbě stroje valný nikterak výrazně nevychýlí a tak si jen řekněme že některé fy. začínají na místo žárovek (např. u zadního světla, blinkrů... ..) využívat LED diody které by měli zaručovat větší svítivost a delší životnost - měli ....
   Tak to je k údajům - které naleznete v katalogu zhruba vše. Nyní je na vás aby jste nechali vybírat především oči a pokud vám i srdce volbu odsouhlasí - máte první dilema vyřešené......

     

klikni pro pokračování článku :

přejít přímo na list číslo :

 
01. 02. 03. 04. 05. 06. 07. 08. 09. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.
 
Petr Brno (contactel.net) 16.01.2006 09:02
Mirku ani nevíš , jak je to Tvoje Varování pravdivé . Akorát to , co Ty píšeš na 20ti řádkách , říká moje žena jednou větou : Tys z té motorky úplně zblbl .
Vladimír (154.58) 19.01.2006 11:30
Výhodou zblbnutí je to, že o tom nevíš a myslíš si, že je to normální.
Karel (eri.cz) 19.01.2006 21:07
Moc pěkně napsáno. Zrovna uvažuju, že se se na jaře vratím po 20 letech do sedla a takový článek jsem s chutí přečetl. Díky.
Lachtan (contactel.net) 22.01.2006 20:55
Objemu se člověk opravdu bát nemusí před koupí XVS 1100A jsem řídil pincka a zmáknul jsem to.Tak hurá do toho nebojte se jsou to klidní oře.
Kamil (iol.cz) 28.01.2006 12:12
V srpnu 2005 jsem koupil novou VT750 Shadow (předtím jsem jezdil akorát na Babetě) a šíííleně jsem se zamiloval!!! ;-) Teď je venku -15°C a já se nemůžu dočkat jara...
mirin (pecomp.cz) 10.10.2006 02:30
Děkuji za podněty na jaře se pokusím o řidičák ale s n d se s Vámi také projedu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mám pouze "D"
Hanka (eurotel.cz) 27.03.2009 19:40
Mno...ani nevíš, jak mi to připomnělo loňský "start" do sezóny - my ale roztláčeli motorky obě (2 x 300 kg) :-)))
pesastor (chello.sk) 30.03.2013 07:05
Dobryyyyy! Je ni petasedasat, mam 15-ti letyho synka a uz mu to jdu preposilat! Spousta veci perfektne popsana pro "blbce"....
Dicky (tmcz.cz) 31.07.2013 12:50
Je to opravdu dobře napsaný,tak že i laik to snadno pochopí.Asi jsi v tom odborník a kdybych nevěděl,tak se obrátím na tebe.
Tonny (dobris.net) 06.01.2015 13:58
Moc, dobry...
Tonny (dobris.net) 06.01.2015 14:00
Moc dobrý. ?.
Rado (telekom.at) 01.05.2016 02:48
Už ho čítam niekoľko krát a stále ma niečo upúta.Suchá hmotnosť,najlepšie je keď si človek vyskúša stroj na vlastnej ,,koži,, a uvidí ako mu sadne.A podľa toho sa rozhodne.Napr:Honda Goldwing už nieje pre každého. :-)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser