|
Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké
hodně špatné zkušenosti..... |
|
Ptejte se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Začínám - I.
aneb
jakou vybrat.... |
list č.01 |
|
|
|
|
Důvodů proč začít v jedné stopě nebo se po
mnohaleté odmlce do sedla vrátit je snad více nežli modelů v našem stylu,
avšak nechme vlastní podnět pro rozhodnutí stranou neboť pokud tyto řádky
čtete rozhodnutí osedlat (a osedlat právě v našem stylu chopper &
cruiser) máte již zjevně za sebou. |
|
Docela dost dlouho jsem váhal jak tuto
sérii článků věnovanou úplným začátkům v našem stylu začít a ačkoli bylo
několik variant stále se v jednom (v tom podstatném) "potkávali" a
tak možná pro vás skutečně začínající začnu překvapivě - varováním
nikoli však ministra zdravotnictví :-) ani varování před nástrahami, které
na vás v jedné stopě číhají doslova na každém rohu (tomuto se budeme
věnovat v dalším volném pokračování tohoto článku). Je možné, že slovo
varování není to nejlepší které se dalo zvolit avšak v každém případě by
jste měli být připraveni na to, že kategorie |
|
|
motocyklů chopper & cruiser není jen o
motocyklech samotných, ale také o stylu života. Pokud si tedy pořídíte stroj v našem stylu a nebudete jej mít jen proto, aby jste "omračovali" své
okolí a sousedy, musíte být připraveni na to, že se zcela nevyhnutelně rozloučíte s
některými dosavadními návyky. |
Docela určitě se vymění váš šatník,
naprosto nezbytné pracovní a jiné schůzky vám začnou připadat druhořadé při
myšlence na zaparkovaný stroj, který jen čeká, aby mohl zaburácet svým
"véčkem". Najednou vám přestane vadit, že sedací souprava ve vašem obýváku
je již trochu "ošumělá" neboť koupě laďáků, které jste minulý víkend
slyšel je přeci o moc důležitější
Proto, že jste již poznali jak svobodný a volný se člověk cítí za řidítky
tohoto stylu (aniž by jste si to uvědomovali), začnete veškeré své
aktivity uzpůsobovat tak, aby vám zbylo co nejvíce času na stroj a ....... |
Mohl bych pokračovat ještě dlouho avšak
bylo by to naprosto zbytečné neboť si drtivá většina z vás stejně řekne -
to je pěkná blbost já si koupím stroj proto, abych se na něm občas projel,
vypustil páru, odreagoval se - nic víc natož abych měnil své návyky a
zvyklosti. Nevěřte tomu - pokud vás tento styl okouzlí pak mu ve velice
krátkém čase zcela propadnete a nebudete se stačit divit co všechno
pro vás začne být (z dříve "nepostradatelného") zcela zbytečným.
|
Není však smyslem abych vás o tomto
přesvědčoval neboť to již velice brzo zjistíte sami ....... Pojďme se tedy
věnovat hlavní náplni článku a tou je - jak již název napovídá - jakou
vybrat. Abychom dali našemu povídání nějaký řád řekněme si nejprve několik
věcí všeobecných a poté to - jaká kritéria by pro nás (při volbě
stroje) měla být zásadní. |
Všeobecně : |
předně je nutné se zcela zodpovědně
zamyslet na tím, jaký styl jízdy vám bude nejlépe vyhovovat neboť i v
kategorii chopper & cruiser jsou mezi jednotlivými stroji (byť
jsou si dosti podobné) co do stylu jízdy až propastné rozdíly. |
Přestože náš styl co do modelů skýtá velmi
mnoho variant - styly jízdy na nich jsou ve svém principu pouze tři. A)
klasický pohodový B) sportovní C) agresivní - adrenalinový
|
Pro každý z těchto tří jízdních
stylů je možné zvolit celou řadu modelů a tak si pro základní orientaci
vyjmenujme alespoň některé jejich představitele |
A) klasický - pohodový
pro tento styl jízdy budou nejvíce vyhovovat stroje kategorie cruiser
|
B) sportovního
stylu jízdy si užijete se stroji custom a chopper |
C) agresivní - adrenalinový
zážitek z jízdy poskytnou v hojné míře stroje stylu powercruiser |
|
|
|
|
|
|
VL 800 |
VN 1600 |
VT 600 |
VS 1400 |
Warrior |
V-ROD |
A) klasický - pohodový |
B)
sportovní |
C) agresivní - adrenalinový |
|
|
Je dost možné, že si mnozí z vás řeknou :
a proč bych si nemohl dopřát s cruisrem adrenalinovou jízdu nebo s
powercruiser pohodovku. Přirozeně že můžete - ale VŽDYCKY tomu bude
něco chybět a proto je tak nesmírně
|
důležité hned na samotné počátku
(vlastně ještě před výběrem konkrétního stroje) se skutečně velice
zodpovědně zamyslet nad svou náturou ze které bude styl jízdy pramenit.
|
|
classic |
|
classic - tourer |
|
Kritéria : |
pokud máte tedy v budoucím stylu vaší
jízdy již jasno můžete přistoupit k výběru vlastního stroje. Zde je třeba
vzít v úvahu určitá konkrétní kritéria - která by měl stroj splnit. Nebude
jich mnoho a přestože se tyto kritéria budou v závislosti na stylu lišit
to hlavní budou mít společné neboť náš styl je srdeční záležitost a ta
vždy zvítězí nad účelností. |
Proto zcela nepodstatné věci jako je například spotřeba, servisní intervaly, výše zákonného pojištění..... nechte stranou a
zajímejte se především o to který stroj bude splňovat nejlépe vámi
předpokládaný charakter jízd. Aby byla tato část článku srozumitelnější
použiji jeden konkrétní příklad : po zralé úvaze jste dospěli k názoru že
váš styl jízdy bude pohodový a proto volíte stroj z kategorie cruiser.
Jestliže s tímto strojem budete podnikat kratší jízdy je klasický cruiser
tou správnou volbou, avšak pokud plánujete podnikat dlouhé (i
několikadenní) a zahraniční jízdy pak bude lepší zvolit stroj ve stylu
classic tourer, který má již v základní výbavě vše co jinak budete k
"holému" cruisru za "těžké" peníze dokupovat. |
|
Dalším dost důležitým kritériem jsou vaše
tělesné proporce. Na stroji by jste se měli nejen dobře cítit, ale též
vypadat a tak pro hromotluky bude volba stroje dost zúžená neboť ať si
to již připustíte nebo ne - harmonie stroje a jezdce co do optického
vjemu hraje v našem stylu velmi výraznou roli. Rovněž neopomeňte
zohlednit fakt zda budete na stroji jezdit převážně sám - nebo se
spolujezdcem. Je sice pravda že sólo jízdě se nic nevyrovná ovšem ne
zřídka potkávám kolonu v níž je poměr sólo jezdců s těmi kteří si
vezou svůj batůžek vcelku vyvážený |
ilustrační foto |
a tak by jste měli vzít i toto kritérium v potaz neboť
některé stroje mají sedadlo tandemisty |
|
spíše symbolické. Objem, hmotnost, výška sedla,
ovladatelnost.............. tyto specifika (přestože jsou dost důležité)
|
necháme na pozdější dobu neboť by vás při základním výběru stroje zbytečně
rozptylovali. |
|
Jako základní informace pro získání
přehledu o současné nabídce strojů v našem stylu vám dobře
poslouží některý z tištěných motokatalogů (např. Motohouse).
Při jeho listování necháte vybírat oči a jestliže jej prolistujete
opakovaně přestanete pro vás nezajímavé stroje vnímat a volba bude snazší.
Tyto katalogy bývají poměrně solidně ilustrované a tak by v něm tu svojí mášu měl najít takřka každý. Předpokládám, že ne jednoho z vás napadne
následující : no jo, ale co když mi v katalogu učaruje stroj o kterém se
při podrobnějším prostudování jeho |
parametrů dozvím, že neodpovídá pro mnou předpokládaný
stylu jízdy? Věřte mi, že pokud |
ilustrační foto |
|
jste skutečně poctivě zhodnotili svou povahu - pak k
tomu nemůže dojít neboť již vlastní design současných strojů je dělán na
takové úrovni, že z něho jízdní styl pro který je určen přímo čiší a pokud se vám
něco podobného přesto stane (nepředpokládám to) pak ve vás dříme
zcela jiná povaha nežli jste si byli ochotni přiznat. |
Když se při listování katalogem dostanete
do stádia že se budete stále vracet k určitému modelu pokuste se najít
další stroje jemu podobné a poté si udělejte již konkrétní srovnání
technických parametrů. Jaké jsou v našem stylu nejsledovanější?
Bezesporu objem a
|
ilustrační foto |
sekundární převod. Z těch dalších velice sledovaných
budu jmenovat : kroutící moment, výkon |
|
ventilové rozvody, způsob plnění válců,
chlazení, brzdy, výška a tvar sedla, tlumiče, rozměry pneumatik a
suchá hmotnost stroje. Méně významný je objem nádrže, osvětlení, ovládací panely a přístrojovka. Vzhledem k tomu, že je tento článek určen především pro
absolutní "nováčky" (předpokládám, že staří mazáci jeho čtení vzdali
již u druhého odstavce
)
nebudete jistě proti pokud se u těmto sledovaným parametrům na chvilku
pozastavím. Zatím však nebudeme zacházet do podrobností neboť tyto budou
námětem dalších volných pokračování dnešního článku. Proto prosím
berte následující řádky pouze a jenom jako - jakousi základní
(neúplnou) abecedu používaných pojmů a výrazů. Pro začátek si jich
neřekneme mnoho a objasním pouze ty výrazy (nikoli technické
specifikum), které budete nezbytně potřebovat při orientaci a
porovnání technických dat jenž naleznete ve zmíněném katalogu. |
Objem : |
řečeno slovy klasika : objem ničím
nenahradíš.... můžete o tom polemizovat, můžete se o tom přít, ale to
je tak asi jediné co s tím můžete dělat.... V našem stylu skutečně není
důvod se většího objemu obávat a pokud plánujete |
podnikat jízdy ve dvou pak mate další důvod sáhnout po
větším kladivu. Avšak nejen vlastní objem stroje je velmi sledovaným
parametrem, neboť velkou roli hraje to - jakým způsobem bylo objemu
dosaženo. Pominu li čtyř a tříválcové motory pak u klasického V-twin
motoru je velmi důležitý poměr mezi vrtáním a zdvihem. Zde platí velice
jednoduché pravidlo, že čím je zdvih pístu oproti vrtání válce větší - tím
lepší. Motorům které mají větší zdvih jak vrtání se obecně říká
nadčtvercové a jsou tou opravdovou velmi ceněnou klasikou v našem stylu -
ale to bych opět předbíhal neboť jsou i výjimky a to hlavně u stylu
powercruiser. |
|
|
Sekundární převod
: |
ilustrační foto |
toto slovní spojení neznamená nic jiného,
ale ani nic menšího nežli pohon zadního kola. V zásadě jsou pouze tři
běžně používané varianty. Řemen, kardan a řetěz. Prvně jmenovaný je z
hlediska klasiky nejvíce ceněn. Kardan si zase získává velkou oblibu
převážně díky takřka bezúdržbovému a finančně nenáročnému provozu.
Posledně jmenovaný řetěz, je ekonomický slepou uličkou, která sice stroj v
pořizovací hodnotě výrazně sleví, avšak při vlastním dlouhodobém provozu
přijdeme o podstatně větší částku nežli byla původní úspora nehovoříc |
ilustrační foto |
o jeho vlastní údržbě, hlučnosti ...... Je sice pravda,
že dnešní "Ó" kroužkové řetězy mají již |
|
poměrně solidní životnost a existuje celá řada vychytávek
(automatické mazání řetězu ......) avšak málo naplat - řetěz na sekundárním převodu
skutečně není to pravé ořechové. |
|
Krouticí moment a
výkon : |
je opět jedním z velmi sledovaných
parametrů a pokud mluvíme zatím všeobecně pak čím jsou tyto hodnoty větší a
počet otáček motoru kdy je dosáhne menší - tím lepší. |
Ventilové rozvody : |
zatím opět pouze všeobecně - pokud volíte
klasický jízdní styl pak si zapamatujte že zde je upřednostňován rozvod
OHV. Jestliže chcete jezdit sportovně až adrenalinově pak |
upřednostněte stroj jehož motor má rozvody OHC
respektive DOHC |
ilustrační foto |
Způsob plnění válců : |
|
v našem stylu zůstává karburátor stále v kurzu přestože
se vstřikové jednotky na jeho místě objevují nejen u
prestižních modelů, ale také ve střední třídě avšak karburátor je a zřejmě
na věky již zůstane srdeční záležitostí. Pokud je stroj karburátorem
osazen pak se jeho kvalita většinou soudí dle výrobce. Jinak řečeno -
karburátory z produkce specializovaných firem jako je například Mikuni
skýtají o mnoho větší záruku kvality a více se cení nežli ty - které si vyrobí producent
motocyklů (případně které sestaví z komponentů subdodavatelů). |
Bohužel u nových strojů tento fakt
nemůžete v drtivé většině případů nikterak ovlivnit a tak |
ilustrační foto |
se musíte smířit se stavem v jakém je stroj sériově
dodáván. Pozdější úprava - tedy záměna vstřikové jednotky za karburátor je možná (existují
dokonce oficiální přestavbové sady) ovšem - bude vás to stát nemalé
peníze a naladit motor zpětně na karburátor není rovněž nikterak jednoduchá ani
levná záležitost. |
|
Způsob chlazení : |
stále využívané a velmi oblíbené (pro
bezporuchovost, nenáročnost na údržbu......) je chlazení vzduchem
(tedy náporem vzduchu do mohutného žebrování válců motoru).
Chlazení kapalinou (které má své nesporné výhody) se však stále
častěji prosazuje a díky novým technologiím a materiálům z nichž jsou
chladiče vyrobeny nevypadá na dnešních strojích chladič tak hrůzně
jako tomu bylo před několika lety. Mnozí výrobci dnes dokáží
"napasovat" chladič do rámu tak, že jej z bočního pohledu prakticky
nevnímáte viz. ilustrační |
ilustrační foto |
foto nalevo. Posledním - rovněž hojně využívaným způsob
chlazení je kombinace kapaliny a |
|
náporu vzduchu. Píši záměrně kapaliny neboť tou
skutečně nemusí být voda ani nemrznoucí smě. V některých případech je totiž jako chladící kapalina
využíván olej - ovšem ten nekoluje mezi stěnou válce ale je rozstřikován
do dna pístu. Hrome již jsem se zase nechal unést a zabíhám do podrobností
- takže více později
|
|
Brzdy : |
jejich kvalita je dnes
na takové úrovni, že tento parametr nemá snad ani cenu sledovat
OVŠEM v případě, pokud jste zvolili kategorii powercruiser a
budete jezdit skutečnou kudlu, pak by jste se o technické parametry
brzd měli zajímat hodně detailně. U brzd platí to samé co jsme si
řekli u karburátorů - tedy že skutečně kvalitní brzdy pocházejí ze
specializujících se dílen - jako je například Brembo, Spiegler .......
K brzdovému systému platí jakési nepsané všeobecně vžité pravidlo že
čím více pístků (mm2) působí na brzdové destičky - tím lépe.
|
ilustrační foto |
Tohoto navýšení účinné
plochy se nechá ovlivnit počtem brzdových kotoučů (u těžkých
|
|
nebo velice rychlých strojů bývají na předním kole
zpravidla dva), jejich vnějším průměrem a také - jak již bylo řečeno
počtem pístků. U brzdičů špičkových parametrů to může být šest (viz.
ilustrační foto vlevo), ale i osm kusů!!! |
Výška a tvar sedla : |
|
výška sedla by měla umožnit řidiči
postavit se nad sedačku - v krajním případě při posedu za řidítky (když
jste již stroj zatížili) musíte dosáhnout oběma plnými chodidly na
silnici (viz. ilustrační foto vpravo). Pokud tomu tak není - tedy v
případě kdy ani po dosednutí za řidítka stroje nedosáhnete oběma nohama
současně na zem - budete mít nemalé problémy a jejich řešení nemusí
odstranit ani snížené polstrování sedla. Je mi úplně jasné, že tuto věc si
podle katalogu nevyzkoušíte avšak zcela jistě tento údaj (výška sedla)
v katalogu naleznete a tak |
vám prozradím, že pokud měříte alespoň 170 cm pak výška
sedla do700mm by pro vás |
ilustrační foto |
měla být ještě přijatelná. Samozřejmě je to pouze
teorie - praktické odzkoušení alespoň posedu za řidítka by mělo předcházet
každé koupě stroj, ale k tomuto se ještě dostaneme. Co se tvaru sedla týká
pak i tyto mají svá specifika ke kterým se rovněž dostaneme a tak zatím
jen ve zkratce - pro pohodový styl měkké bohatě polstrované sedlo a pro
rasantnější jízdu bude zapotřebí sedačka tvrdší s výraznou zadní "hranou"
(viz. foto V-RODa v úvodu článku). |
Tlumiče : |
jsou v našem stylu Popelkou - tedy snad až
na výjimku několika málo powercruiserů. V drtivé většině případů se
nechají seřídit pouze zadní zatímco chronická většina předních nejen že se
seřídit nenechá, ale navíc jsou povětšinou |
|
měkké. Opět se k tomuto vrátíme. Na daný moment bude
dostatečné, pokud budete vědět, že zadní kyvné rameno (takzvaná kyvka
- až na výjimku hardtailového rámu který je tuhý -
nemá tedy odpružené zadní kolo)
bývá odpružena za A) dvěma v několika polohách
seřiditelnými jednotkami (pružící + tlumící) které bývají vystaveny
na obdiv kolemjdoucích (foto - A vlevo). B)
centrální pružící a tlumící jednotkou (v některých případech mohou být
i dvě zpřažené). Tato není při zběžném pohledu na stroj vidět (bývá
umístěna ve spodní části rámu před zadním kolem) a zadní část rámu se
tak tváří jako by byla neodpružená - tedy imitace hardtailového rámu
(viz. foto - B vpravo) Přední tlumiče (obecně lze použít
výraz šavle) současných strojů využívají teleskopický systém. Základní
klasické provedení je uspořádáno tak že kluzáky jsou napevno
uchyceny v brýlích a zasouvají se do spodních "flašek" které slouží
zároveň k zavěšení předního kola (foto - C vlevo).
Modernější řešení které zároveň |
|
foto - A |
foto - B |
|
|
foto - C |
foto - D |
|
dodává přední vidlici podstatně větší tuhost je
uspořádáno naprosto obráceně. V kluzácích je zavěšeno kolo a
"flašky" jsou napevno uchyceny v brýlích (viz. foto - D vpravo).
Toto "obrácené" uspořádání systému teleskopů bývá |
nazýváno anglickým výrazem : Upside (respektive
- Upside-down). Avšak pozor - nenechte se zmást předními tlumiči
které mají chráněné kluzáky mohutným krytem a vypadá to jako by spodek
tlumičů zajížděl do vrchní části (viz. foto - E vpravo). Co se
týká zdvihů tlumičů pak přední mívají zpravidla větší zdvih nežli zadní.
Kvalita tlumičů je opět určována dodavatelem a znovu platí již
několikráte řešené tedy - že ty které jsou osazovány výrobcem zpravidla
předčí specializované dílny. Mezi nejvěhlasnější patří například : Öhlins,
Marzocchi ......... Jakýmsi orientačním měřítkem kvality předních tlumičů
může být i průměr jejich kluzáků - čím větší tím by měli být teoreticky
odolnější vůči veškerým provozním krutům, vibracím ... tedy kvalitnější.
|
|
foto - E |
Samozřejmě bude též záležet na použitém materiálu a tak
raději nežli o jejich průměr se zajímejte o to kdo je vyrobil. |
Rozměr pneumatik : |
je velmi vděčné téma pro nejrůznější
diskuze. Pro začátek si ale řekněme pouze to že rozměry ráfků kol a potažmo
pneumatik jsou dány stylem stroje. U strojů stylu cruiser se
většinou průměr ráfků kol neliší a stejné tomu bývá i se šířkou pneumatik -
přední kolo mívá tedy stejnou nebo hodně podobnou šířku jako zadní. Profil
pneumatik (výška jejich boku) bývá poměrně značná takže kola na
strojích tohoto stylu rozhodně nepřehlédnete. Naprosto odlišně jsou řešeny
kola u stylu custom a chopper kde přední kolo mívá zpravidla znatelně
větší průměr nežli zadní. V opačném poměru je pak šířka pneumatik - kdy u
předního kola, můžeme v porovnáním se zadní gumou hovořit o "galusce".
Naprosto specifická jsou pak kola, která se montuji na stroje stylu
powercruiser jejichž konstrukce je přímo podřízena stylu jízdy. Jedná se
tedy o nízkoprofilové pneumatiky, které do značné míry potlačují bantamový
efekt. Jestliže již hovoříme o kolech nemohu opomenout jejich vlastní
konstrukci. Zatímco na powercruisech naleznete výhradně litá kola a u stylu
custom a chopper naopak vypletená (drátová) ve stylu
cruiser můžete natrefit na obě |
varianty a je tedy na každém jednom čemu dá přednost.
Osazení strojů jednotlivých kategorií zmíněnými koly a pneumatikami je
velmi dobře patrné na šestici úvodních fotografií. |
|
Rozměry stroje : |
zde je myslím všechno jasné - jediné co by
vás mohl tak trochu "vykolejit" je pojem : rozvor. Pod tímto
označením není nutné hledat žádné složitosti neboť se jedná o středovou vzdálenost kol (od osy předního
kola - k ose zadního kola). |
Suchá hmotnost : |
ilustrační foto |
= váha stroje bez náplní (tedy bez benzínu, a
provozních kapalin). Tento údaj se vám u mnohých strojů bude zdát
neskutečně velký a jen stěží si představíte, že by jste měli "krotit"
čtvrtunové monstrum. Není to však až takový problém a stejně jako z objemu
tak i vůči hmotnosti máme z dřívějších let zafixovánu určitou obavu která
opětovně |
vyplývá z nepoznaného. |
|
Objem nádrže,
přístroje, osvětlení atd : |
objem nádrže je údaj který nemá (díky
velmi husté čerpací sítě v Evropě) při volbě stroje prakticky žádnou
vážnost a tak nás spíše nežli objem bude zajímat její tvar. Přístroje mají
pro každý styl svá specifika. Zatímco u cruisru bývá poměrně veliký
tachometr umístěn v kapličce na nádrži chopper mívá pouze malý - předsunutý
před přední brýle. Powercruisry bývají navíc |
vybaveny otáčkoměrem. Další
nezbytné kontrolky jsou již u všech stylů hodně podobné a |
ilustrační foto |
budou se lišit hlavně co do designu. Osvětlení stroje
miskách vah při volbě stroje valný nikterak výrazně nevychýlí a tak si jen
řekněme že některé fy. začínají na místo žárovek (např. u zadního světla, blinkrů... ..) využívat LED
diody které by měli zaručovat větší svítivost a delší životnost - měli .... |
Tak to je k údajům - které naleznete v
katalogu zhruba vše. Nyní je na vás aby jste nechali vybírat především oči a
pokud vám i srdce volbu odsouhlasí - máte první dilema vyřešené...... |
|
|
|