Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti. Ptejte
  se raději : "co dělat aby ....."
   Když kupkuji motocykl z "druhé ruky"...

   

 

   Motto sekce : co dělat .... platí pro tento článek snad víc než na 100%. Ptát se co dělat když jsem "nalít" při koupení stroje z druhé ruky na to je již opravdu pozdě a jen vzácně se najde uspokojivé řešení. Proto věrni mottu této sekce budeme si dnes povídat o tom, co dělat ... abychom se do této velmi svízelné a takřka neřešitelné situace nedostali.
Kde stroj sehnat :    
     vzhledem k tomu, že hovoříme o koupi : máši z druhé ruky, vynechám nákupu u oficiálních dealerů i když je pravda, že v některých případech i oficiální dealer značky má vedle prodeje nových zaveden též prodej jetých strojů. Při koupi jetého stroje máme vcelku dost možností a bude záležet na každém jednom - jakou zvolí.
   Pokud nahlédnete do některého inzertního časopisu nebo vyhledáte vysněný stroj na Internetu pak je skoro jisté že v inzerátu (podle toho o jaký styl se jedná) bude uvedeno :

supersport - nebyl nikdy jetý na okruhu.
enduro a cross : závodně nejetý - pouze hobby.
chopper & cruiser : jedinečný vzhled, mnoho doplňků v ceně.
   Dalo by se tedy říci, že co skupina strojů to jiná taktika prodeje.
Ovšem opak je pravdou. U ostatního co nás při koupi zajímá budou inzeráty vesměs totožné.

2x ilustrační foto

Devět z deseti strojů nebylo nikdy havarováno. Motocykly, které byli uvedeny do provozu před deseti léty mají málo kdy najeto více jak 8.000 km. Jak je to možné? Předchozí majitel byl starý pán, kterému stál motocykl nevyužitý v garáži a nynější majitel jej prodává vlastně jenom proto, že se dostal do finanční tísně .... ovšem nezapomene dodat, že s ním nemněl nikdy nejmenší problém - neboť je to zcela ojediněle vyvedený model. Když potom dojde na lámání chleba tak majitel (přestože vás vidí poprvé v životě) velkoryse řekne : že jste to vy, no - tak vám tedy tři, pět - sedm tisíc slevím.......  a již vás má tam - kde potřeboval mít.
   Nechci nikomu sahat do svědomí, avšak pravda je taková, že ve skutečnosti takovýchto strojů bude méně nežli jeden z deseti. Ovšem ani v bazarech nebude situace o mnoho lepší, neboť bazar má k dispozici pouze ty informace, které mu byl prodávající ochoten sdělit. Pravdou však je, že pokud bude bazar solidní sám si udělá analýzu stavu stroje a nespoléhá se pouze na informace získané od prodávajícího.
   Je zde ještě možnost - pořídit si stroj z venku. S politováním musím říci, že pokud budete znát řeč pak se v drtivé většině případů o stroji dozvíte zcela po pravdě a otevřeně takřka vše. Proč tomu tak je, z jakého důvodu jsou naši prodejci v bazarech či přímo inzerenti nuceni lhát - zde rozebírat nebudeme. Situace je - jaká je a proto při případné koupi buďme raději připraveni ........... neboť kdo je připraven není napaden.
Nač si tedy dát při koupi pozor :  
   Předně si musíme uvědomit několik základních věcí. Tou první a zcela zásadní je to, že při koupení stroje můžete nalítnout nejen po technické stránce B) (kdy uvěříte, že vámi kupovaný stroj má vlastnosti prodávajícím deklarované a již po první velké vyjížďce se přesvědčíte, že to není pravda), ale můžete mít též hodně problémů  (možná ještě daleko horších) v případě A) : zásadních nedostatků v dokladech.
   To co bychom měli vědět a důkladně zkontrolovat u kupovaného stroje nám do značné míry

foto č.1

prozradí zde uvedený příklad kupní smlouvy : proto pouze připomenu, že je skutečně velice důležité, aby veškeré údaje uvedené v Technickém průkaze skutečně odpovídali fyzickému stavu. To znamená především veškerá výrobní a identifikační čísla.

A) doklady :
   Pokud je Technický průkaz ve stavu nečitelném nevěřte majiteli, který vám bude tvrdit, že zmokl a "techničák" se vlivem deště rozmočil. Rovněž nevěřte (pokud je v něm cokoli přepisováno nebo nesouhlasí s realitou stroje), že úředník udělal chybu (ale je to možné).
V každém případě pokud budete mít jakoukoli pochybnost o "velkém" Technickém průkaze

foto č.2

raději od takovéto koupi upusťte nebo požádejte majitele ať si nechá vystavit nový. Velmi důležité je též to, aby jste si v Technickém průkaze zkontrolovali údaje nejen o stroji ale též o majiteli (držitel). Může se totiž velice snadno stát, že prodávající není z nejrůznějších důvodů oprávněn motocykl prodat.

V technickém průkazu :
   jak již bylo řečeno je nutné si zkontrolovat nejen údaje o motocyklu, ale též o jeho majiteli. Tyto jsou uvedeny na lícní straně Technického průkazu. Na této lícní straně rovněž naleznete,
v pravé horní části - jeho číslo (viz foto č.1 psáno červeně). Ve spodní polovině (viz foto č.2) Technického průkazu je uvedeno číslo : Osvědčení o technickém průkazu (číslo malého "techničáku") a v konci této lícní strany jsou uvedeny údaje o technické kontrole (platnost STK). Na rubové straně Technického průkazu (viz foto č.3) jsou údaje o stroji.
Osvědčení o technickém průkazu :
   malý "techničák"   (viz foto č.4 + 5)  poskytuje údaje vedené v Technickém průkaze ve "zkrácené verzi". Nalezneme zde tedy jen zcela nezbytné, zato však zásadní informace o majiteli i stroji. Stejně tak jako je uvedeno číslo :
foto č.3 foto č.4 foto č.5 foto č.6
Osvědčení o technickém průkazu (malého "techničáku") v Technickém průkaze je tomu i naopak  (viz foto č.5).
Motocykl v leasingu :
   pokud je motocykl majetkem leasingové společnosti pak by to mělo být uvedeno v Technickém průkaze. Jestliže leasing skončí řádným ukončením leasingové smlouvy pak leasingová společnost vyhotoví doklad (viz foto č.6) na jehož základě je udělána příslušná změna majitele. Proč se o tomto zmiňuji. Pokud totiž kupujete motocykl a v kolonce : Držitel je napsán kdokoli jiný nežli váš prodávající (tedy i leasingová společnost) má právo tento stroj prodat pouze subjekt v této kolonce uvedený. Proto nevěřte prodávajícímu, že leasing je již dávno ukončený a že tuto změnu ještě nestačil udělat. Minimum co musí mít (pokud bude pravda co říká) je originální doklad  (viz foto č.6).
Motocykl je ve vlastnictví firmy :
  v takovémto případě bude v kolonce  : Držitel zapsán název firmy se všemi iniciály (tety : s.r.o. nebo a.s. .....)  kolonka : Datum narození - bude prázdná. Pokud kupujete motocykl jehož vlastníkem je fy. pak si bezpodmínečně zapamatujte, že kupní smlouvu může podepsat pouze jednatel fy.!!! V hlavičce smlouvy je tedy nutné uvádět : Prodávající - Xxxx spol s r.o. zastoupená jednatelem společnosti panem Yyyyy.......  Vedle podpisu jednatele fy. by měl být otisk razítka fy. Správnost všech údajů si ověřte z výpisu, který požadujte jako nedílnou součást smlouvy.
   Jakákoli jiná osoba by k prodeji musela mít od jednatele fy. notářsky ověřenou plnou moc. Takto pověřený člověk by smlouvu podepisoval jako : pověřený zástupce fy. a tato plná moc by se musela dokládat ke kupní smlouvě.
   Jestliže motocykl prodala firma pak je povinna vedle podpisu smlouvy vystavit fakturu, ve které budou opětovně uvedeny veškeré údaje - totožně s kupní smlouvou. Faktura je nedílnou součástí kupní smlouvy.
Motocykl kupujete v bazaru :  
   zde je nutné nespoléhat se na ten fakt, že bazar za mne všechno jistě správně zařídí. Nezávisle si opět zkontrolujte veškeré údaje. Pro pozdější reklamaci, ale nejen proto je důležité vědět o koho vlastně motocykl kupujete. Prodávající totiž může být nejen bazar, ale též majitel a bazar za něho pouze tuto službu (za úplatu) zprostředkovává. Nic to však nemění na podmínce - že veškeré doklady musejí být 100% v pořádku. Z této podmínky neslevte ani kdyby vám kdokoli sliboval, že chybějící doklady, změnu čísel, změnu majitele z leasingové spol. atd......... neprodleně provede. Jediná páka kterou na prodávajícího máte jsou peníze a pokud je již dáte z ruky bude záležet pouze na serióznosti prodávajícího zda dostojí tomu co slíbil.
B) technická stránka :
   pokud jste si zkontrolovali veškeré údaje je na čase si stroj fyzicky a zcela detailně prohlédnout. Tato vámi dlouho očekávaná chvíle však nemusí dopadnout nejlépe, obzvláště pak -  pokud budete jednáte zbrkle a neuváženě. Chápu, že čekání bylo dlouhé a vy již chcete právě spatřeného krasavce "osedlat" a s větrem ve vlasech vyrazit za slunkem, ale uvědomte si jak dlouho jste na daný stroj šetřili (není to rohlík který kupujete každý den) a proto by jste ještě před vlastní návštěvou prodávajícího měli vědět některé velmi podstatné věci. Budu li předpokládat, že vámi volený stroj již znáte přinejmenším z katalogu pak by jste si ještě před vlastní návštěvou prodávajícího měli fyzicky zjistit některé velmi vypovídající údaje.
 

Pro pokračování článku  

 

klikni na knihu : 

 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser