|
|
Když
kupkuji motocykl z "druhé ruky"... |
II. pokračování |
|
|
|
|
|
Jak bylo v úvodu tohoto článku řečeno - získat
skutečně seriózní informace o motocyklu, který zvažujeme koupit bývá
mnohdy (z nejrůznějších příčin) velmi problematické. Nechci
však aby si někdo po přečtení tohoto článku myslel, že každý
prodávající je lump, který chce za každou cenu dostat za jím
prodávaný stroj nereálnou sumu. Rovněž chci zdůraznit, že se
skutečně najdou a osobně znám stroje, které mají po pěti létech
najeto okolo šesti tisíc. Jak tedy určit kolik má stroj skutečně
najeto a je li uváděný rok uvedení do provozu skutečně rokem výroby
? |
|
|
Předně bych chtěl upozornit, že při koupi motocyklu stylu chopper
& cruiser, by vás měl stav tachometru
zajímat až v takřka poslední řadě. Stroje středního objemu 600 - 800 cm3 najedou bez jakékoli závažnější investice
okolo 60.000 km a v případě, že se jedná o objemy nad litr - pak
můžeme hovořit o nějaké větší investici teprve při najetí 100.000 km
a více. Přestože mi možná dáte za pravdu stejně ve vás bude hlodat
určitá pochybnost a protože jsem si
vědom toho, že stav tachometru společně s rokem výroby, bývají velmi často považovány
za etalon ceny motocyklu, řekněme si jak
určit (přibližně) skutečný stav km -
pokud máme pochybnosti o deklarovaném? |
Například : opotřebení těsnění u víčka nádrže, vůle na zadním kyvném
rameni.... Naprosto nejspolehlivěji a s dost velkou přesností určíme
přibližný stavu ujetých km podle opotřebování brzdových kotoučů. Originál
brzdový kotouč stojí okolo 7.000 Kč, takže se
dá předpokládat, že jej nikdo neměnil (pokud nebyl mechanicky
poškozen) a podle jeho opotřebení můžeme vcelku spolehlivě odhadnout
skutečný stav ujetých km (nikoli udávaných). Uvedu
příklad : VS1400 Intruder má sílu (tloušťku) nového
předního kotouče 5,00 mm zadního 6,00 mm Provozem z něho zmizí 0,1mm
po ujetí cca 18 až 20.000 km. |
|
Jestliže tedy vámi kupovaný Intruder má sílu předního kotouče 4,35mm
bude mít stroj najeto cca 120.000 km nikoli však 20.000km jak vám
bude prodávající tvrdit. Ovšem musíte
počítat s tím, že i tento údaj může být velice různý a to nejen s ohledem
na používané brzdové destičky a brzdovou hadičku (originál nebo
„pancéřová“), ale rovněž s ohledem na styl jízdy majitele. Stav
pneumatik o mnohém také napoví. Pokud mi prodávající řekne, že stroj má najeto
9.400 km a zadní pneu je 70% pak vím, že mi říká blábol. Jen málo kdo najel na originální
zadní pneumatice podstatně více jak 18.000 km. Znamená to tedy
jediné a to, že pneumatika je již minimálně druhá, třetí... Musím
však znova opakovat, že ve stylu chopper &
cruiser
jsou ujeté
kilometry ve vztahu ke kupní ceně naprosto druhořadé. |
Při koupi proto svou pozornost soustřeďte především na
celkový technický stav, který |
zažloutlé koleno |
by se dal
rozdělit - zhruba na tří sféry našeho zájmu : motor, podvozek včetně
laku a chrom.
|
|
Motor : |
Prověřte stav opotřebení spojkových lamel. Jak? Velice jednoduše.
Při zkušební jízdě v rychlosti okolo 70km/hoď a zařazeném posledním
rychlostním stupni prudce přidejte plyn. Pokud motor "ochotně" zvýší
obrátky, ale rychlost zůstane stejná - spojka klouže. Pokud se motor
touto akci jakoby "přidusí", ale stroj začne rychlost zvětšovat pak je vše
OK.
|
Nutno však říci, že
opotřebení spojkových lamel není technickou závadou, neboť se jedná, stejně jako
u brzdových destiček o spotřební materiál. Opotřebení spojkových lamel
by však prodávající měl zohlednit v prodejní ceně (7.500Kč).
Rychlosti musejí jít řadit lehce a bez zbytečného počítání ozubených
kol. Pokud "vyskakuje" jakákoli rychlost - jděte od toho!!!
Avšak
nepleťte si vyskakování rychlosti se zařazením "falešného neutrálu". Motor
nesmí v žádném případě vykazovat sebemenší únik oleje!! Zažloutlá
kolena výfukového potrubí svědčí o špatném seřízení palivového
systému, které v extrémech může zavinit nevratné poškození nejen
ventilů, ale i celého spalovacího prostoru, včetně stěn válce a pístů.
Zažloutlé kolena však můžou „vzniknout“ i nesprávným zahříváním
motoru. Pokud nastartujete a necháváte stojící stroj ohřívat
na sytič - kolena se nechladí a mohou žloutnout. Avšak i na takto
zbarvené výfukové svody (viz. obrázek) existují velice
spolehlivé přípravky po jejichž aplikaci bude koleno opět 100%
lesklé. |
Z motoru se nesmí ozývat žádný kovový zvuk. Pokud tam je
slyšet "kovaříček" a prodávající vám bude tvrdit, že jsou to jenom
ventily, které stačí seřídit
- nevěřte mu a jděte od toho!!! |
Podvozek -
lze rozčlenit do několika navazujících kapitol :
|
foto č.7 |
rám -
pokud bylo s rámem jakkoli „manipulováno“ je to
vždy na pováženou. Rám jako takový v našem stylu motocyklů neoplývá
přílišnou tuhostí, přesto je natolik dimenzován, že jsem se
nesetkal a ani neslyšel, že by na rámu vznikaly praskliny „stářím“. Proto
doslova každé svařování rámu bude mít svou konkrétní příčinu.
Nejčastější se můžeme setkat s nově navařován
doraz spodních brýlí. Tato partie je od výrobce koncipována jako
deformační zóna. V praxi to znamená, že
pokud došlo k pádu motocyklu tento doraz |
|
(viz foto č.7)
se „nastřihne“
případně při silnějším nárazu úplně |
|
upadne. Vesměs se nejedná
o vážné poškození a tento doraz se „nastřihne“ již při pádu motocyklu
na parkovišti (vzhledem k celkové hmotnosti stroje). Důležité
však je, aby byl tento doraz zpětně zavařen ve stejné dimenzi.
Setkal jsem se již s navařeným dorazem, který byl silně
předimenzován čímž se zcela eliminuje jeho deformační funkce a již
při pádu stroje na parkovišti může |
|
dojít k podstatně závažnějším škodám na krku řízení, brýlích, |
též foto č.7 |
případně kluzácích tlumičů |
|
foto č.8 |
zadní
kyvná vidlice -
může již po ujetí 25.000 km vykazovat dosti znatelnou vůli, která se
projeví rozkmitáním stroje při ostrém projíždění zatáček. Vůli
neprodleně vymezte. To samé
platí i o krku řízení, kde se tato vůle může projevit již okolo
15.000 km. Rovněž jako v případě „kyvky“ to
není závada. Jedná se o prvek, který je třeba seřizovat v přímé úměře
s opotřebením. Ložiska těchto dvou uzlů jsou velmi namáhána a to nejen
mechanicky, ale i povětrnostními vlivy - proto péče o jejich těsnost a
konzervaci kvalitní „vazelínou“ má své opodstatnění.
|
tlumiče
- u předních tlumičů si prohlédněte kluzáky
(chromované trubky - u některých cruiserů jsou zakryté). Tyto by měly být bez viditelného poškození.
Malé neostré „ďobky“ od kamínků nejsou závadou avšak podélná
hluboká rýha může již způsobit netěsnost. Pokud po zapružení
zůstanou u déle stojícího stroje na
kluzácích |
lehké
kroužky oleje
nepovažujte to rovněž za závadu. Závadou však je, pokud se po setření hadrem znovu a znovu
objevují. V takovémto případě je nutná výměna simerinků, která
obnáší finanční náklady cca 1.000 – 1.400,- Kč. Pokud již tuto
výměnu provádíte nechte zkontrolovat rovnost kluzáku a tyto nechte
přeleštit (ostré „ďobky“ od kamínků).
Zadní tlumiče nepředstavují problémové
místo. Přesto se v některých případech může stát, že dojde k
uvolnění a následnému poškození pístnice (i u zánovních strojů),
proto je lepší prověřit i tuto partii.
|
|
kola a výplety kol
- tak tato partie nám naprosto neostyšně odhalí
skutečnou péči
|
majitele a rovněž mnohé vypoví o podmínkách v jakých byl
motocykl provozován. |
foto č.9 |
Pokud naleznete na
kupovaném stroji uvolněné dráty výpletu nebo částečně měněné, byl
stroj s největší pravděpodobností vystaven velmi těžkému
provozu. Pokud shledáte dráty nelesklé (matný chrom) a v
překřížení orezlé jednalo se o provoz „za každého počasí“ se
zanedbanou údržbou této partie. Pokud naleznete na ráfkách puchýře,
byl tento stroj s největší pravděpodobností provozován v
přímořské oblasti, kde patří k oblíbeným |
"sportům“
jízda po pláži v nasoleném písku případně po okraji přílivu. V těchto případech
zvažte koupi,
neboť se ve velké většině nejedná pouze o nekvalitní kola, ale
bude nekvalitní
i celá podvozková část
(viz. foto č.8 + 9), což vizuální
pohled ne vždy odhalí.
|
|
lak
- uvědomte si, že kupujete starší motocykl a
přestože byl bývalý majitel velice opatrný, nějaký ten šrámek od
větévky nebo od zipu najdete vždycky. K lehkému odření laku dochází
například vlivem tření prachu mezi lakovaným povrchem
a oděvem nebo příslušenstvím (brašny, rolky.............).
Pokud nejsou až na „plech“, dají se vesměs |
velice
úspěšně zaleštit.
Ale i v případě, že je lak poškozený hloubkově nebo na nádrži
|
foto č.10 |
naleznete například hloubkové „bouchance“,
které mohli způsobit řidítka nevhodně parkujícího kamaráda, nebuďte
rozladění ! Tyto opravy jsou finančně opravdu velice nenáročné.
Naopak za tyto „kosmetické vady“ můžete od prodávajícího získat
značnou slevu, kterou pak můžete využít třeba na airbrush - foto č.10.
Důležité je, aby lak nebyl celkově vyžitý což se děje převážně vinou
dlouhodobého parkování v nekrytých prostorách. Rovněž je dobré si
zkontrolovat stav laku pod víčkem nádrže odkud je nejčastěji lak
„načínán“. I tento problém je vcelku četný a pokud se řeší včas pak
se jedná o banalitu. |
Chrom : |
jestliže jsem psal o snadném, levném
a bezproblémovém opravení laku pak s chromovanými součástkami je
tomu naprosto
obráceně. Pokud
je chrom jakkoli poškozen - jeho oprava je nemožná!! V praxi
to znamená, že poškozenou součástku si buď pořídíme novou - což v
drtivé většině případů znamená šáhnout hodně, ale opravdu hodně
hluboko do kapsy, nebo si celý
díl musíte nechat nově chromovat. Ve druhém případě však
|
|
můžou nastat
až neskutečně
velké
problémy neboť mnoho dílů je vyrobených z lehkých slitin
(ráfky obou kol, brýle tlumičů,
víka hlav válců, víka karterů motoru, objímky blinkrů atd, atd) a
chromování dílů z lehkých slitin
(viz foto č.14 + 15)
v ČR až na malé výjimky prakticky nikdo neprovádí. Díly které jsou ocelové (výfukové svody –
kolena, koncovky výfuků) nesou značný stupeň znečištění, takže jen
málo kde se této práce ujmou a pokud ano většinou jí provedou s tím,
že nepřebírají záruku za kvalitu. Dejte proto při výběru jetého stroje chromovaným částím prioritu, protože například : nabízená rolka a plexištít v ceně - nic neřeší! Musím ještě upozornit, že
ačkoli jsem říkal : pokud si sami dovezete stroj z venku skýtá to
skoro největší záruku v informacích o stroji - pak musím dodat, aby
jste se vyhnuli dovozu stroje, který byl provozován v přímořské
oblasti. To co dokáže udělat slaný vzduch s hliníkem a chromovanými
částmi nejlépe dokládají fota č. 8 + 9 a 11 - 13. |
Co říci v
závěru? |
kdybych měl vše shrnout, pak bych případnému zájemci poradil, aby se
při koupi zajímal především o technický stav a kvalitu chromu. Ideální
pak je kupovat stroj v původním stavu,
neboť osazené díly a doplňky, které prodávající určitou částkou vždy
zahrne do prodejní ceny, ne vždy zapadnou do našeho vkusu. Pokud
kupujete mějte rovněž na paměti, že jste sice kupující, ale vstřícné
jednání obou stran může vždy přinést rozumné řešení. Platí totiž, že
nejlepší obchod je
|
pouze tehdy, pokud z něho mají
obě strany dobrý pocit.
|
|
|
Přeji šťastnou ruku při výběru a snad někdy
|
|
AHOJ v sedlech |
|
|
|
|
Spojení na autora článku : |
|
Foto : archiv K 1400 |
|
|
|
|
|
Zpět na úvod článku : |
|
|
|
|
Zpět do sekce -
Co dělat... |
|
|
|
|
|
|
|