200.000 mil v sedle Intrudra - závěrečný díl

31.12.2024

 

 

  Jak šel čas :

   Moje babička (velice moudrá žena) mi předala hodně životních moudrostí. Jednu z mnoha si dovolím citovat : "každému oči jinak malují Mirku..." o čemž se zcela jistě nedá pochybovat. Konec konců, byla by to hrozná nuda, kdyby se každému líbila blondýna. Vždyť i zrzka bývá mnohdy krásná holka - jen po ní pálí péro
     Dost možná se někdo může zeptat co jsem vlastně tímto úvodem závěrečné části článku chtěl naznačit. Pak vězte, že jen a pouze to, že mé úpravy legendárního stroje VS 1400, které jsem v průběhu let realizoval se někomu mohou líbit a jinému přijdou jako kurvení stylu chopper.
   Prvním tedy děkuji a druhým to vyvracet nebudu a ani
    nemohu, protože budou mít částečně pravdu.
    Některé mé úpravy VS 1400 skutečně do stylu chopper nepatří (například přídavný světla, přídavné budíky atd.) Ovšem veškeré moje úpravy Intrudra vždy vyvolala snaha : A) udělat maximum pro to, aby jízda byla bezpečná, pohodlná a přinášela radost nikoli únavu. B) je již v zmíněném duchu : každému oči jinak malují
   Vzhledem k tomu, že hlavní části úprav které umožní bezpečnější jízdu se strojem, zlepší jeho jízdní vlastnosti a ovládání, prodlouží životnost motoru atd...  jsem již představil v  předchozí III. části článku tak se nyní koukněme na design doplňky, jimiž byla moje Velitelka v průběhu let obvybavena.
foto č.170 foto č.171 foto č.172 foto č.173 foto č.174 foto č.175
   Na první pohled nevýraznější úprava designu byla provedena na podsedadlové částí mého stroje - foto č.170. Výsledem je na fotu č.171 + 172. V souběhu s touto úpravou jsem si rovněž navrhl nové koncovky výfuku - foto č.173. Přestože stran designu je tato úprava skutečně asi nejviditelnější, podrobně jí zde rozebírat nebudu neb jsem o této úpravě zpracoval obsáhlý článek a tak kdo by chtěl vědět podrobností  - KLIKNE ZDE -
   O zadním kole jsem již také psal - foto č.174. Když jsme již u zadní části stroje tak zde jsem si udělal mřížku koncového světla - foto č.175, kryt zadního brzdového třmenu - foto č.176 (tento po osazení čtyřpístkového třmenu ji nebyl potřeba) a na stejném fotu jsou vidět také stupačky tandemisty Classic, které jsem později vyměnil za stupačky Tech-glide - foto č.177. Na stejném fotu č.177 jsou vidět na zadních tlumičích horní a spodní krytky z leštěného duralu. Po předělání podsedadlové části jsem musel také vyrobit nové nosiče brašen. V té době jsem ale neměl k dispozici skvělý uzamykatelný systém  Klik FIX  proto jsem to vyřešil tak, že se brašna na nosiče - foto č.171 nasouvá (na zadní straně má brašna "obrácenou kapsu"). Prvně osazené brašny - foto č.178 jsem po této úpravě vyměnil - foto č.179.
foto č.176 foto č.177 foto č.178 foto č.179 foto č.180 foto č.181
   Na stejném fotu č.179 jsou na nových brašnách také vidět na zakázku dělané spony K1400. Na zadní části jsem osadil "křidýlka" pod boční podsedadlové kryty - foto č.180 182. a kryt kardanu - foto č.183. 
   Tuším, že to bylo kolem roku 2005, jsem přes zimní svátky "sestřihal" na PC tomuto legendárnímu stroji cosi jako "ódu". V té době byl ale problém s objemy dat a tak buďte prosím tolerantní k jeho kvalitě - video č.11 Pouštět ale toto video bez zvuku nemá význam. Takže ohulte repráky a jdeme do toho  
   Někdy kolem roku 2007 - foto č.184 + 185 bylo na mém Introši již docela dost úprav a doplňků. Z nichž jsem v zadní části nejmenoval rolku. Pravý bok opěrky tandemisty byl doplněn pouzdrem na mobil - foto č.186.
   U rolky bych se s dovolením zastavil. Mnoho kluků věší rolku pod spodní brýle což je z mého pohledu, zdůrazňuji z mého pohledu nesmysl. Naše stroje v něčem tak trochu "napodobují" divoký západ. Určitá podobnost zde je. Pominu li pocit svobody a volnosti a zaměřím se pouze na stroj, pak stačí kouknout na úvodní fotku této části článku (kterou mi ze svého motobaru zaslal dlouholetý člen K1400 a kamarád Džejár).
foto č.182 foto č.183 video - č.11 foto č.184 foto č.185 foto č.186
   Podsedadlové brašny  jsou bezesporu "opsané" z tohoto stylu a co rolka? Ta má přeci imitovat stočenou deku kterou kovbojové vozili vždy za sedlem. Ještě jsem neviděl kovboje, aby srolovanou deku (viz úvodní foto) pověsil svému koni na krk  Navíc rolka pod spodními brýlemi VS 1400 zabraňuje přístupu vzduchu k olejovému chladiči, no a také je velmi reálné, že vám poničí lak na předním blatníku. Ale vraťme se k tématu.
   Na druhý, levý bok opěrky tandemisty jsem si upevnil pouzdro a do něj zasunul kolt - foto č.187. Proč na levou ruku? Protože pravou rukou musím držet plyn. Na a proč vlastně kolt? To je přeci jasné - protože správný muž nevyjíždí bez ochrany - video č.12
foto č.187 video - č.12 foto č.188 foto č.189 foto č.190 foto č.191
   Ve spodní části stroje přibyl emblém do přepákování, přechodky výfukových svodů na jejich koncovky - foto č.188 a také jedna libůstka v podobě nového táhla řazení - foto č.189. Tak jsme se zvolna přesunuli ke středu mašiny. O sedle jsem již psal, takže na řadě byla nádrž. Na levou stranu mi kamarád Karel realizoval airbrus (stylového orla) - foto č.190. Na pravé přední straně nádrže je kolonu mašin sjíždějící se západem slunka ze Skalistý hor - foto č.191. Na matky horních brýlích jsem osadil krytky ve stylu "Live To Ride" - foto č.192. Hlava řízení dostala antikorové dekorační plechy - foto č.193. No a to jsme se pozvolna dostali k přední části stroje, kde bylo rovněž uděláno¨poměrně dost úprav - foto č.194.
foto č.192 foto č.193 foto č.194 foto č.195 foto č196 foto č.197
   Vezmeme to zase od spodu. Flašky předních tlumičů jsem již zmiňoval - foto č.195. Antikorový kryt startéru nevypadá špatně a hlavně je docela praktický - foto č.196. Zakončení předního blatníku je na fotu č.197.
   Na sklonku roku 2010 - foto č.198 jsem pořádal, kdysi velmi oblíbenou akci Bukvice. Jako jednu ze zastávek této akce jsem domluvil vjezd do lomu Mořina, známého spíše pod názvem Velká Ameika. Dřív nežli se dostaneme k dalším doplňkům, shlédněte níže umístěný soubor PPS. Docela určitě se v něm mnozí najdete (doporučuji zesílit zvuk). Dost dobrá nostalgie - že Ale pojďme dál - vlastně výš. Dostáváme se k olejovému chladiči. Zdej jsem měl původně obyčejnou mřížku, kterou jsem později nahradil mřížkou se samurajským "S" - foto č.199 na kterém je rovněž vidět kryt startéru. Rampa byla původně také jiná - foto č.200, ale ta se rozpadla na Ukrajinských "silnicích", takže jsem osadil jinou společně s kostkou, aby přídavná světla nebyla v jedné rovině s hlavním - foto č.201. Na tomto fotu jsou rovněž vidět kšilty světel "Live To Ride" a také mřížky blinkrů. V zadní části jsem opomněl zmínit osazení antikorových krycích plechů na jinak nepěkné boky kastlíku AKU - foto č.202
   

PPS 31,8 MB

foto č.198 klikni na ikonu foto č.199 foto č.200 foto č.201 foto č.202
   Nyní se dostáváme k přídavným budíkům u kterých se na moment zastavím. Vždy když něco vyrobím, tak tento produkt nejprve otestuji na svém stroji. Nejinak to bylo s přídavnými budíky. Otáčkoměr a palivoměr - foto č.203 +204. Když jsem je uvedl do provozu a testoval, tak jsem musel uznat, že otáčkoměr nemá chybu, ale
foto č.203 foto č.204 foto č.205 foto č.206 foto č.207 foto č.208
palivoměr takřka nic nepřináší. Navíc zabudování jeho plováku do nádrže bylo velmi pracné a tak jsem od palivoměru při další výrobě na Ósace upustil a začaly jsme dělat kombinaci : otáčkoměr a teploměr oleje - foto č.205 207. O této vychytávce je na našem WEBu rovněž článek - KLIK -  
   Od přístrojů pokračujeme k řidítkům, ale o těch jsem již mluvil vícekrát a tak je přeskočím a koukneme se co na nich vlastně mám. Velice důležitým prvkem jsou rukojeti. Originální "gumové" nejsou sice špatné stran úchopu, ale stejně dlouho nevydrží. Takže jsem hned při první výměně řidítek na ně osadil rukojeti Comford (ježek v kleci). Tyto mi ale nevyhovovaly neboť na mou ruku měly velký průměr a tak jsem šel do Classic - foto č.208. Byly dobré a jel jsem je řadu let. K rukojetím jsem ve stejném designu osadil také stupačky řidiče i tandemisty.
přídavné budíky
   Ovšem jak člověk stárne, začaly pro mne být tvrdé, takže nastal čas na jejich výměnu za Kuryakyn s podpěrou pod dlaň - foto č.209 (zelená šipka), což je skvělá věc - můžete za jízdy pohovět pravé ruce. Přidal jsem ještě aretaci plynu která je vidět rovněž na - fotu č.209 (modrá šipka). Po pravě ale musím říct, že pro můj styl jízdy - brzda / plyn - tuto aretaci plynu takřka nevyužívám.    
foto č.209 foto č.210 foto č.211 foto č.212 foto č.213 foto č.214
   Spojková a brzdová pumpa musela projít po nějakém čase repasí při níž se tyto díly vyleštily - foto č.210 a dostaly nová víčka "Live To Ride" - foto č.211. Široké ovládaví páčky nemají chybu - foto č.212. Skvěle vypadají, nemažou prsty a hlavně neunavují ruku. Potom jsem osadil závitové "cecky" z leštěného duralu na matky risrsetrů  - foto č.213 (modrá šipka) a náhon v pancíři - foto č.213 (červená šipka). Zrcátka které mám na svém Introši skoro od počátku nestojí za nic. Je v nich prdlajs vidět a "díky" chvění se v design otvorech lámou - foto č.214 (zajímavé je, že levé již 3x zatímco pravé pouze jednou. Samozřejmě se ulomí vždy za jízdy a levé jsem pokaždé "čapnul". Byl to reflex, ale nic platný, protože po ulomení jsou na zahození). Dost možná se zeptáte,
proč je nevyměním za jiné? Odpovím bez zaváhání : protože mému oku lahodí

   Asi tomu nebudete věřit, ještě to není zdaleka vše. Mohl bych pokračovat třeba tím že jsem si udělal automatické rozsvěcení světel (mám US model který nemá vypínač světel). Světla se mi tedy rozsvítí až poté co zhasne kontrola mazání. Mohl bych ukázat vyleštěný obal hrušky kardan, leštěný duralový futrálek na DIN 12V nabíjecí zásuvku, stříšky podtlakovek,
gravírovaný stojánek atd... Mohl bych tedy v představování dalších vychytávek mojí Velitelky

moje zrcátka

pokračovat ještě docela dlouho, ale nebudu vám dále pudřit mozek, neboť každý z vás jistě velice dobře ví, jak si svůj stroj ošperkovat k obrazu svému
   Upřímně míněná rada : pokud máš legendární VS 1400 Intruder teprve krátce a budeš si jej chtít upravit, vynechej osazování orlíků, kšiltíků a dalších kravinek. Soustřeď se na to, aby tvé úpravy udělaly mašinu bezpečnější, pro jízdu pohodlnější a přinášela ti z jízdy požitek - nikoli únavu nebo průšvih. Pokud jsi tento stroj teprve koupil, tak  nevěř řečem předchozího majitele, případně bazaru a udělej si sám (případně si nech udělat) takzvaný stav "0". To znamená kompletní servis (filtry, oleje brzdovky....) Rovněž kompletní inspekci podvozku (stav hlavy řízení, zadní kyvné vidlice, brzd, elektroinstalace atd....) Pokud si stav "0" uděláš, budeš vědět jak na tom koupený stroj v reálu skutečně je, nač se máš soustředit a také od tohoto stavu "0" již s jistotou víš, že další servis bude po ujetí 6.000 km - nejpozději po roce i když není nájezd uskutečněn.   
karburace - KLIK - elektroinstalace - KLIK - rám - KLIK - kardan - klik -
   Co tě čeká a nemine : hlavně proto, že mi mašin chopper & cruiser (nejrůznějších výrobců a modelů) prošlo dílnou xxx mohu zodpovědně říct, že každý má svá úskalí, které se dříve nebo později provozem projeví. Nejinak tomu je také u legendy VS 1400. Ponechme stranou spotřební materiál (do kterého samozřejmě patří mimo jiné i ložiska hlavy řízení, pouzdra tlumičů atd...) a koukněme se nač si dát pozor (opět ale zdůrazňuji, že se to netýká pouze VS 1400). Předně karburaci a elektroinstalaci je potřeba věnovat maximální pozornost. Vždy při výměně pneu kontrolovat stav ložisek v kolech a pokud již máte zadní kolo venku tak je dobré konkrétně u VS1400 Intruder zkontrolovat stav kardanu. Cestu jak je možným problémům předejít nebo opotřebení některých dílů oddálit nalezneš v článkách, které jsou umístěny na našem WEBu. V odstavci výše jsem nechal odkaz jenom na několik z nich.

 Pouze několik řádek o mých zkušenostech s legendárním  strojem VS 1400 Intruder :

skutečně jen několik málo řádek, přestože by si tento stroj zasloužil vydat knihu.

   Berte prosím na zřetel, že tento stroj hodnotím v kontextu k mé postavě, proporcím a také k mému stylu jízdy. Dílnou mi prošlo xxx různých strojů nejen v našem stylu - foto č.215 a měl jsem možnost - foto č.216, mnohdy i povinnost - foto č.217 se na nich svézt při zkušební jízdě po opravě a přestože jsem si mohl dovolit koupit jakoukoli jinou mašinu, nikdy k tomu nedošlo (byla těžká, měla vysoké sedlo, měla nízký podvozek, takže se s ní škrtalo na každém kruháči, byla špatně ovladatelná, neposkytovala dostatečný výkon a tím pádem pro mne nebyla zábavná atd, atd....stačí se kouknout na foto č.217 kde výraz mého ksichtu hovoří za vše). S Introšem se nechá po sladění ergonometrického trojúhelníku (řidítka, sedlo a stupačky) a doladění tuhosti podvozku užít opravdu hodně zábavy Na druhou stranu zapomeňte na dlouhé cesty například do Chorvatska a podobně. Také není dobrý nápad jezdit s ním delší cesty po dálnicích, například pravidelně z Prahy do Brna. Trvalé zatížení v oblasti okolo 4.000 ot./min (což zhruba odpovídá jízdě po dálnici) motoru nebude dělat dobře (jeho opotřebování) . Motor VS 1400 je nadčtvercový a tak je dobré jeho otáčky střídat nejlépe okolo 3.000 ot./min což je oblast největšího kroutícího momentu tohoto stroje. Pro ty kdož nemají otáčkoměr : pokud jedete na čtyřku 100 km/hoď je tam 3.500 ot./min a po přeřazení na pětku otáčky motoru klesnou na 3.000 ot./min. Takže toliko z mého hodnocení neboť konkrétnosti : brzdy, podvozek, kola a v podstatě vše ostatní, je již řečeno v předchozích kapitolách tohoto článku a tak stačí v něm zalistovat.
foto č.215 foto č.216 foto č.217 foto č.218 video č.13 foto č.219
   Krátká poznámka : nikdy nekončící, věčné spory majitelů strojů VS1400 Intruder o tom, která varianta je lepší, zda - čtyřkvalt nebo pětikvalt - jsou naprosto zbytečné, neboť obě tyto varianty jsou prakticky totožné.
   Převodový stupeň (zařazená rychlost) 1 + 2 + 3 má u obou modelů !!! naprosto stejný převodový poměr !!!
U čtyřkvaltové převodovky má finální čtyřka převodový poměr 1:1,041. Zatímco pětikvalt má při zařazené čtyřce převodový poměr 1:1,086 a pětka je rychloběžná 1:0,960 což šetří motor a při příznivých klimatických podmínkách, dovolí větší maximální rychlost. Ovšem o tu zde nejde.
   Vyznání - přestože můžeš před koupí svého stroje znát všechna pro a proti, vždy to má nějaké ALE. Proto nakonec zvítězí to : jak ti oči malují (nejiné to bylo také u mne). Nové modely strojů, které se na trhu objeví, většinou mizí jako spadané listí, ale já mohu s hrdostí říci sedlám legendu, která oko pohladí - foto č.218220 a jízda na VS1400 Intruder (video č.13) mně nepřestala bavit ani po ujetí 200.000mil

foto č.220 Maxkalibr® - s motorem El brute 140"
   Neboj se to neskončí :
   pro poslední odstavec článku jsem si vypůjčil slova z písně Michala Davida. Když jsem svého Introše dotáhl do stádia mé spokojenosti, bylo jasné, že mi vymýšlení úpravy a vylepšování budou chybět. Takže jsem začal "snášet na hnízdo" nejrůznější komponenty po jejichž složení by se mohlo pokračovat - nikoli však na Velitelce, ale na dospělém bráškovi, kterého jsem si postavil a pojmenoval Maxkalibr®. Ale to by byl již úplně jiný příběh a tak se s vámi v tomto článku rozloučím slovy : neboj se to neskončí...
a přáním krátké zimy

ve výslužbě

spojení na autora článku

Foto : archiv K1400

Zpět na III. díl článku....

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

   

 

 Zpět do článků : Moje "MÁŠA" :

       
 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser