|
200.000 mil v sedle Intrudra - závěrečný díl |
31.12.2024 |
|
 |
|
|
|
|
Jak šel čas : |
Moje babička (velice moudrá žena) mi
předala hodně životních moudrostí. Jednu z mnoha si dovolím citovat :
"každému oči jinak malují Mirku..." o čemž se zcela jistě nedá
pochybovat. Konec konců, byla by to hrozná nuda, kdyby se každému líbila
blondýna. Vždyť i zrzka bývá mnohdy krásná holka - jen po ní pálí péro
|
|
Dost možná se někdo může zeptat co jsem vlastně
tímto úvodem závěrečné části článku chtěl naznačit. Pak vězte, že jen a pouze
to, že mé úpravy legendárního stroje VS 1400, které jsem v průběhu let
realizoval se někomu mohou líbit a jinému přijdou jako kurvení stylu chopper. |
Prvním tedy děkuji a druhým to vyvracet nebudu a
ani |
|
|
nemohu, protože budou mít částečně pravdu. |
Některé mé úpravy VS 1400 skutečně
do stylu chopper nepatří (například přídavný světla, přídavné budíky atd.) Ovšem
veškeré moje úpravy Intrudra vždy vyvolala snaha : A) udělat maximum
pro to, aby jízda byla bezpečná, pohodlná a přinášela radost nikoli únavu. B)
je již v zmíněném duchu : každému oči jinak malují
 |
Vzhledem k tomu, že hlavní části úprav které
umožní bezpečnější jízdu se strojem, zlepší jeho jízdní vlastnosti a ovládání,
prodlouží životnost motoru atd... jsem již představil
v předchozí III. části článku tak se nyní koukněme na design doplňky, jimiž byla
moje Velitelka v průběhu let obvybavena. |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.170 |
foto č.171 |
foto č.172 |
foto č.173 |
foto č.174 |
foto č.175 |
|
|
|
|
|
|
|
Na první pohled nevýraznější úprava designu byla
provedena na podsedadlové částí mého stroje - foto č.170. Výsledem je na fotu č.171 + 172. V souběhu s touto úpravou jsem si
rovněž navrhl nové koncovky výfuku - foto č.173. Přestože stran designu
je tato úprava skutečně asi nejviditelnější, podrobně jí zde rozebírat nebudu
neb jsem o této úpravě zpracoval obsáhlý článek a tak kdo by chtěl vědět
podrobností
- KLIKNE ZDE - |
O zadním kole jsem již také psal - foto č.174.
Když jsme již u zadní části stroje tak zde jsem si udělal mřížku koncového
světla - foto č.175, kryt zadního brzdového třmenu - foto č.176
(tento po osazení čtyřpístkového třmenu ji nebyl potřeba) a na stejném
fotu jsou vidět také stupačky tandemisty Classic, které jsem později vyměnil za
stupačky Tech-glide - foto č.177. Na stejném fotu č.177 jsou vidět
na zadních tlumičích horní a spodní krytky z leštěného duralu. Po předělání
podsedadlové části jsem musel také vyrobit nové nosiče brašen. V té době jsem
ale neměl k dispozici skvělý uzamykatelný systém
Klik FIX proto
jsem to vyřešil tak, že se brašna na nosiče - foto č.171 nasouvá (na
zadní straně má brašna "obrácenou kapsu"). Prvně osazené
brašny - foto č.178 jsem po této úpravě vyměnil - foto č.179.
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.176 |
foto č.177 |
foto č.178 |
foto č.179 |
foto č.180 |
foto č.181 |
|
|
|
|
|
|
|
Na stejném fotu č.179 jsou na nových
brašnách také vidět na zakázku
dělané spony K1400. Na zadní části jsem osadil "křidýlka" pod
boční podsedadlové kryty - foto č.180 až 182. a kryt kardanu - foto č.183. |
Tuším, že to bylo kolem roku 2005, jsem přes
zimní svátky "sestřihal" na PC tomuto legendárnímu stroji cosi jako "ódu". V té době
byl ale problém s objemy dat a tak buďte prosím tolerantní k jeho kvalitě -
video č.11 Pouštět ale toto video bez zvuku nemá význam. Takže ohulte
repráky a jdeme do toho
|
Někdy kolem roku 2007 - foto č.184
+ 185
bylo na mém Introši již docela dost úprav a doplňků. Z nichž jsem v zadní části
nejmenoval rolku. Pravý bok opěrky tandemisty byl doplněn pouzdrem na mobil - foto č.186. |
U rolky bych se s dovolením zastavil. Mnoho kluků věší rolku
pod spodní brýle což je z mého pohledu, zdůrazňuji z mého pohledu nesmysl.
Naše
stroje v něčem tak trochu "napodobují" divoký západ. Určitá podobnost zde je.
Pominu
li pocit svobody a volnosti a zaměřím se pouze na stroj, pak stačí kouknout na
úvodní fotku této části článku (kterou mi ze svého motobaru zaslal dlouholetý člen K1400
a kamarád Džejár). |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.182 |
foto č.183 |
video - č.11 |
foto č.184 |
foto č.185 |
foto č.186 |
|
|
|
|
|
|
|
Podsedadlové brašny jsou bezesporu "opsané" z tohoto stylu a co rolka? Ta má přeci imitovat stočenou deku
kterou kovbojové vozili vždy za sedlem. Ještě jsem neviděl kovboje, aby srolovanou deku
(viz úvodní foto) pověsil svému koni na krk
Navíc rolka pod spodními brýlemi VS 1400
zabraňuje přístupu vzduchu k olejovému chladiči, no a také je velmi reálné, že
vám poničí lak na předním blatníku. Ale vraťme se k tématu. |
Na druhý, levý bok opěrky tandemisty jsem si
upevnil pouzdro a do něj zasunul kolt - foto č.187. Proč na levou ruku?
Protože pravou rukou musím držet plyn. Na a proč vlastně kolt?
To je přeci jasné - protože správný muž nevyjíždí bez ochrany - video č.12 |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.187 |
video - č.12 |
foto č.188 |
foto č.189 |
foto č.190 |
foto č.191 |
|
|
|
|
|
|
|
Ve spodní části stroje přibyl emblém do přepákování,
přechodky výfukových svodů na jejich koncovky - foto č.188 a také jedna
libůstka v podobě nového táhla řazení - foto č.189. Tak jsme se zvolna
přesunuli ke středu mašiny. O sedle jsem již psal, takže na řadě byla nádrž. Na
levou stranu mi kamarád Karel realizoval airbrus (stylového orla) - foto č.190.
Na pravé přední straně nádrže je kolonu mašin sjíždějící se západem slunka ze Skalistý hor - foto č.191.
Na matky horních brýlích jsem osadil krytky ve
stylu "Live To Ride" - foto č.192.
Hlava řízení dostala antikorové dekorační plechy - foto č.193. No a to
jsme se pozvolna dostali k přední části stroje, kde bylo rovněž uděláno¨poměrně dost úprav - foto č.194. |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.192 |
foto č.193 |
foto č.194 |
foto č.195 |
foto č196 |
foto č.197 |
|
|
|
|
|
|
|
Vezmeme to zase od spodu. Flašky předních tlumičů jsem
již zmiňoval - foto č.195.
Antikorový kryt startéru nevypadá
špatně a hlavně je docela praktický - foto č.196.
Zakončení předního blatníku je na fotu č.197.
|
Na sklonku roku 2010 - foto č.198 jsem
pořádal, kdysi velmi oblíbenou akci Bukvice. Jako jednu ze zastávek této
akce jsem domluvil vjezd do lomu Mořina, známého spíše pod názvem Velká Ameika.
Dřív nežli se dostaneme k dalším doplňkům, shlédněte níže umístěný soubor PPS.
Docela určitě se v něm mnozí najdete (doporučuji zesílit zvuk). Dost dobrá
nostalgie - že
Ale pojďme dál - vlastně výš. Dostáváme se k olejovému chladiči. Zdej jsem měl
původně obyčejnou mřížku, kterou jsem později nahradil mřížkou se samurajským
"S" - foto č.199 na kterém je rovněž
vidět kryt startéru. Rampa byla původně také jiná
- foto č.200, ale ta se rozpadla na Ukrajinských "silnicích", takže jsem
osadil jinou společně s kostkou, aby přídavná světla nebyla v jedné rovině s
hlavním - foto č.201. Na tomto fotu jsou rovněž vidět kšilty světel "Live
To Ride" a také mřížky blinkrů. V zadní části jsem opomněl zmínit osazení
antikorových krycích plechů na jinak nepěkné boky kastlíku AKU - foto č.202 |
|
Nyní se dostáváme k přídavným budíkům u kterých
se na moment zastavím. Vždy když něco vyrobím, tak tento produkt nejprve
otestuji na svém stroji. Nejinak to bylo s přídavnými budíky. Otáčkoměr a
palivoměr - foto č.203 +204. Když jsem je uvedl do provozu a testoval, tak jsem musel
uznat, že otáčkoměr nemá chybu, ale |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.203 |
foto č.204 |
foto č.205 |
foto č.206 |
foto č.207 |
foto č.208 |
|
|
|
|
|
|
|
palivoměr takřka nic nepřináší. Navíc zabudování jeho plováku
do nádrže bylo velmi pracné a tak jsem od palivoměru při další výrobě na Ósace
upustil a začaly jsme dělat kombinaci : otáčkoměr a teploměr oleje - foto č.205 až
207. O této vychytávce je na našem WEBu rovněž článek
- KLIK - |
Od přístrojů pokračujeme k řidítkům, ale o těch
jsem již mluvil vícekrát a tak je přeskočím a koukneme se co na nich vlastně
mám. Velice důležitým prvkem jsou rukojeti. Originální "gumové" nejsou sice
špatné stran úchopu, ale stejně dlouho nevydrží. Takže jsem hned při první
výměně řidítek na ně osadil rukojeti Comford (ježek v kleci). Tyto mi ale
nevyhovovaly neboť na mou ruku měly velký průměr a tak jsem šel do Classic -
foto č.208. Byly dobré a jel jsem je řadu let. K rukojetím jsem ve
stejném designu osadil také stupačky řidiče i tandemisty. |
 |
přídavné
budíky |
|
Ovšem jak člověk stárne, začaly pro mne být
tvrdé, takže nastal čas na jejich výměnu za Kuryakyn
s podpěrou pod dlaň - foto č.209 (zelená šipka), což je skvělá
věc - můžete za jízdy pohovět pravé ruce. Přidal jsem ještě aretaci plynu
která je vidět rovněž na - fotu č.209 (modrá šipka). Po pravě ale
musím říct, že pro můj styl jízdy - brzda / plyn - tuto aretaci plynu
takřka nevyužívám. |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.209 |
foto č.210 |
foto č.211 |
foto č.212 |
foto č.213 |
foto č.214 |
|
|
|
|
|
|
|
Spojková a brzdová pumpa musela projít po
nějakém čase repasí při níž se tyto díly vyleštily - foto č.210 a dostaly
nová víčka "Live
To Ride" - foto č.211. Široké ovládaví páčky nemají
chybu - foto č.212. Skvěle vypadají, nemažou prsty a hlavně neunavují
ruku. Potom jsem osadil závitové "cecky" z leštěného duralu na matky risrsetrů - foto č.213
(modrá šipka) a náhon v pancíři - foto č.213 (červená šipka).
Zrcátka které mám na svém Introši skoro od počátku nestojí za nic. Je v nich prdlajs vidět a "díky"
chvění se v design otvorech lámou - foto č.214 (zajímavé je, že levé již 3x zatímco pravé
pouze jednou. Samozřejmě se ulomí vždy za jízdy a levé jsem pokaždé "čapnul".
Byl to reflex, ale nic platný, protože po ulomení jsou na zahození). Dost
možná se zeptáte, |
proč je nevyměním za jiné? Odpovím bez zaváhání :
protože mému oku lahodí
|
 |
Asi tomu nebudete věřit, ještě to není zdaleka
vše. Mohl bych pokračovat třeba tím že jsem si udělal automatické rozsvěcení
světel (mám US model který nemá vypínač světel). Světla se mi tedy
rozsvítí až poté co zhasne kontrola mazání. Mohl bych ukázat vyleštěný
obal hrušky kardan, leštěný duralový futrálek na DIN 12V nabíjecí zásuvku,
stříšky podtlakovek, |
gravírovaný stojánek atd... Mohl bych tedy v představování
dalších vychytávek mojí Velitelky |
moje zrcátka |
pokračovat ještě docela dlouho, ale
nebudu vám dále pudřit mozek, neboť každý z vás jistě velice dobře ví, jak si svůj stroj ošperkovat k
obrazu svému
|
Upřímně míněná rada
:
pokud máš legendární VS 1400 Intruder teprve krátce a budeš si jej chtít
upravit, vynechej osazování orlíků, kšiltíků a dalších kravinek. Soustřeď
se na to, aby tvé úpravy udělaly mašinu bezpečnější, pro jízdu pohodlnější a
přinášela ti z jízdy požitek - nikoli únavu nebo průšvih. Pokud jsi tento stroj
teprve koupil, tak nevěř řečem předchozího majitele, případně bazaru a udělej
si sám (případně si nech udělat) takzvaný stav "0". To
znamená kompletní servis (filtry, oleje brzdovky....) Rovněž kompletní
inspekci podvozku (stav hlavy řízení, zadní kyvné vidlice, brzd,
elektroinstalace atd....) Pokud si stav "0" uděláš, budeš vědět jak na
tom koupený stroj v reálu skutečně je, nač se máš soustředit a také od tohoto
stavu "0" již s jistotou víš, že další servis bude po ujetí 6.000 km -
nejpozději po roce i když není nájezd uskutečněn. |
|
Co tě čeká a nemine :
hlavně proto, že mi mašin chopper & cruiser
(nejrůznějších výrobců a modelů) prošlo dílnou xxx mohu zodpovědně říct, že každý
má svá úskalí, které se dříve nebo později provozem projeví. Nejinak tomu je
také u legendy VS 1400. Ponechme stranou spotřební materiál (do kterého
samozřejmě patří mimo jiné i ložiska hlavy řízení, pouzdra tlumičů atd...) a
koukněme se nač si dát pozor (opět ale zdůrazňuji, že se to netýká pouze VS
1400). Předně karburaci a elektroinstalaci je potřeba věnovat maximální
pozornost. Vždy při výměně pneu kontrolovat stav ložisek v kolech a pokud již
máte zadní kolo venku tak je dobré konkrétně u VS1400 Intruder zkontrolovat stav kardanu. Cestu jak je možným problémům předejít nebo opotřebení
některých dílů
oddálit nalezneš v článkách, které jsou umístěny na našem WEBu. V odstavci výše
jsem nechal odkaz jenom na několik z nich. |
Pouze několik řádek o mých zkušenostech
s legendárním strojem VS 1400 Intruder : |
skutečně jen několik málo
řádek, přestože by si tento stroj zasloužil vydat knihu. |
Berte prosím na zřetel, že tento stroj hodnotím
v kontextu k mé postavě, proporcím a také
k mému stylu jízdy. Dílnou mi prošlo xxx různých strojů nejen v našem stylu - foto
č.215 a měl jsem možnost - foto č.216, mnohdy i povinnost - foto
č.217 se na nich svézt při zkušební jízdě po opravě a přestože jsem si mohl dovolit koupit
jakoukoli jinou mašinu,
nikdy k tomu nedošlo (byla těžká, měla vysoké sedlo, měla
nízký podvozek, takže se s ní škrtalo na každém kruháči, byla špatně
ovladatelná, neposkytovala
dostatečný výkon a tím pádem pro mne nebyla zábavná atd, atd....stačí se
kouknout na foto č.217 kde výraz mého ksichtu hovoří za vše). S Introšem
se nechá po sladění ergonometrického trojúhelníku (řidítka, sedlo a
stupačky) a doladění tuhosti podvozku užít opravdu hodně zábavy
Na druhou stranu zapomeňte na dlouhé cesty například do Chorvatska a
podobně. Také není dobrý nápad jezdit s ním delší cesty po dálnicích, například
pravidelně z
Prahy do Brna. Trvalé zatížení v oblasti okolo 4.000 ot./min (což zhruba
odpovídá jízdě po dálnici) motoru nebude dělat
dobře (jeho opotřebování) . Motor VS 1400 je nadčtvercový a tak je dobré jeho otáčky střídat nejlépe
okolo 3.000 ot./min což je oblast největšího kroutícího momentu tohoto stroje.
Pro ty kdož nemají otáčkoměr : pokud jedete na čtyřku 100 km/hoď je tam
3.500 ot./min a po přeřazení na pětku otáčky motoru klesnou na 3.000 ot./min.
Takže
toliko z mého hodnocení neboť konkrétnosti : brzdy, podvozek, kola a v podstatě
vše ostatní, je již řečeno v předchozích kapitolách tohoto článku a tak stačí v
něm zalistovat. |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.215 |
foto č.216 |
foto č.217 |
foto č.218 |
video č.13 |
foto č.219 |
|
|
|
|
|
|
|
Krátká poznámka :
nikdy nekončící,
věčné spory majitelů strojů VS1400 Intruder o tom, která varianta
je lepší, zda - čtyřkvalt nebo pětikvalt - jsou naprosto zbytečné,
neboť obě tyto varianty jsou prakticky totožné. |
Převodový stupeň (zařazená rychlost) 1 +
2 + 3 má u obou modelů !!!
naprosto stejný převodový poměr !!! |
U čtyřkvaltové převodovky má finální čtyřka
převodový poměr 1:1,041. Zatímco pětikvalt má při zařazené čtyřce
převodový poměr
1:1,086 a pětka je rychloběžná 1:0,960 což šetří motor a při
příznivých klimatických podmínkách, dovolí větší maximální rychlost. Ovšem o tu
zde nejde. |
Vyznání
- přestože můžeš před koupí svého stroje znát
všechna pro a proti, vždy to má nějaké
ALE. Proto nakonec zvítězí to : jak ti oči malují
(nejiné to bylo také u mne). Nové modely strojů, které se na trhu objeví,
většinou mizí jako spadané listí, ale já mohu s hrdostí říci sedlám legendu, která oko pohladí - foto č.218 až 220
a jízda na VS1400 Intruder (video č.13)
mně nepřestala bavit
ani po ujetí 200.000mil
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.220 |
Maxkalibr® - s motorem El
brute 140" |
|
|
|
|
|
|
|
Neboj se to neskončí
:
|
pro poslední odstavec článku jsem si vypůjčil
slova z písně Michala Davida. Když jsem svého Introše dotáhl do stádia mé
spokojenosti, bylo jasné, že mi vymýšlení úpravy a vylepšování budou chybět.
Takže jsem začal "snášet na hnízdo" nejrůznější komponenty po jejichž složení by
se mohlo pokračovat - nikoli však na Velitelce, ale na dospělém bráškovi,
kterého jsem si postavil a pojmenoval Maxkalibr®. Ale to by byl již úplně jiný příběh a tak se
s vámi v tomto článku rozloučím slovy :
neboj se to neskončí... |
a přáním krátké zimy |
|
ve výslužbě |
 |
spojení na autora článku |
Foto : archiv K1400 |
 |
|
 |
|
Zpět na III. díl článku....
|
volací SKYPE znak : |
k1400cz |
+420 777
812288 |
|
|
 |
|
 |
Zpět do článků :
Moje "MÁŠA" : |
 |
|
|
|
|
|
|