|
Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké
hodně špatné zkušenosti..... |
|
Ptejte se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Když to nejede... část IV. -
opět dobíjení |
 |
|
|
|
Pokud očekáváte od dnešního článku odborné pojednání o
systému dobíjení, budete zřejmě zklamáni neboť dnešní téma je úzce zaměřené
pouze na napěťový regulátor dobíjení. V úvodu si ale řekněme alespoň několik všeobecných informací.
|
|
Napěťový regulátor dobíjení
: |
|
Jeho úloha v našich strojích je usměrnit proud, který vyrábí
alternátor ze střídavého na stejnosměrný a regulovat výkon dodávaný z alternátoru do
palubní sítě motocyklu (světla, zapalování adt......). Zároveň
a to je podstatné, plnohodnotné dobíjení
akumulátoru (v článku později AKU).
|
|
Prakticky na
všech motocyklech je tento díl příčinou častých poruch a to z mnoha
|
|
|
příčin. Velice často je to
tím, že kabeláž palubní sítě není dimenzována na |
spotřebiče které si majitel stroje dodatečně na stroj
osadí (přídavná světla, vyhřívané rukojeti atd....), stárnutím
kabeláže palubní sítě - potažmo přechodovými odpory, neodborným zásahem
kutila do palubní sítě a tak dále.... Nezřídka také vinou konstrukční
chyby kdy je napěťový regulátor umístěn na nevhodné místo, kde místo toho
aby se chladil tak je zahříván teplotou od motoru nebo od výfukového
systému. Jako odstrašující případ konstrukční chyby nám v tomto
článku poslouží umístění napěťového regulátoru - foto č.1 |
na legendárním stroji SUZUKI - VS 1400 Intruder. |
Z přiloženého foto č.1 bude asi
každému jasné, že se zde napěťový regulátor chladit nebude. Navíc je
vystaven přímému ataku nečistot, takže již po krátkém provozu jsou
chladící žebra zanesená - foto č.2 + 3. Souborem těchto
konstrukčních chyb je jeho porucha - "upečení" - regulátoru
naprosto nevyhnutelná. |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.1 |
foto č.2 |
foto č.3 |
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
|
|
|
|
|
|
|
Pokud poruchu napěťového regulátoru
nebudete
neprodleně řešit, tak sebou regulátor na cestu do věčných lovišť
vezme rovněž část palubní sítě - foto č.4 až 7.a velmi
reálně také stator alternátoru - foto č.8. |
Udělat výměnu vadného napěťového
regulátoru za originální a osadit jej na stejné, problémové místo je
skutečně nesmysl neboť bude opět fungovat z prdu do vysrání.
Popíšeme si tedy jak tento problém vyřešit. |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.7 |
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
foto č.11 |
foto č.12 |
|
|
|
|
|
|
|
Předně
- pokud došlo při poruše regulátoru také k poškození palubní sítě,
pak je nutné proměřit vedení od alternátoru k regulátoru. Není to nic
složitého a stačí vám na to úplně obyčejný avomet. Z alternátoru vedou
pod sedlo tři vodiče mezi nimiž uděláte vzájemné měření. Při těchto
třech vzájemných měření by jste měli naměřit odpor 0,5Ω -
2Ω. Poté -
jednotlivě - každý z těchto tří vodičů "prozvoňte" proti kostře. Pokud avomet ani v jednom případě "nezapíská" tak to alternátor přežil a
můžete začít s repasí poškozené palubní sítě. Tuto repasi je potřeba
udělat kvalitně - znovu
zdůrazňuji - opravdu velmi kvalitně - foto č.9 až
11 neboť některé opravy kutilů nejsou až tak pro pobavení jako spíše na přesdršku - foto č.12. Udělat repasi palubní sítě
vezme nejen docela dost peněz a pracovního času, ale chce to také mít ty správné komponenty
a patřičnou dávku zkušeností. Pravdou, ale je, až se na to dá sedlo,
tak vaší pečlivou práci - foto č.13 nikdo neocení. |
Vlastní napěťový
regulátor - na trhu je jich nabízena celá řada v
nejrůznějším tvarovém provedení - což je dost důležité kvůli jeho
umístění a také v různé kvalitě což je velmi podstatné. Jak jsme si již
řekli - originál, potažmo čínská replika originálu nestojí za nic.
Českých výrobců najdete také několik. Já v poslední době upřednostňuji -
foto č.14 který se nechá ideálně umístit a má velice dobré
parametry - 14,4V/500W |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.13 |
foto č.14 |
foto č.15 |
foto č.16 |
foto č.17 |
foto č.18 |
|
|
|
|
|
|
|
Demontáž
- jestliže máte již palubní síť opravenou rozpojte zásuvku regulátoru -
tato je na pravé straně a bude přístupná po demontáži pravého
podsedadlového krytu. Vyjměte AKU z kastlíku. Ve vnitřku kastlíku jsou
dva šrouby M6 které drží regulátor a když je vytočíte půjde vám již
poškozený regulátor z přední části kastlíku sundat - foto č.2 + 3
Takřka jistě bude lak v místě kde byl regulátor přišroubován poškozen.
Toto místo očistěte, opravte lak a nezapomeňte zaslepit dva otvory po
šroubech M6 - foto č.16 červená šipka, aby se vám nedostávaly
nečistoty do kastlíku AKU. |
Příprava
- regulátor vám v některých případech přijde neosazen zástrčkou - foto
č.14 Takže tuto musíte zvládnout svépomocí. Nemusím snad ani
připomínat, že by jste měly stejně jako v případě opravy palubní sítě postupovat
profesionálně a velmi pečlivě - foto č.17 až 19.
Ideálním místem pro umístění regulátoru u stroje VS 1400 je
spodní část zadního airboxu - foto č.20. Zde ničemu nepřekáží a jeho chlazení bude luxusní. Díky směru chladících žeber -
foto č.21 zde nebude docházet k jejich zanesení. |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.19 |
foto č.20 |
foto č.21 |
foto č.22 |
foto č.23 |
foto č.24 |
|
|
|
|
|
|
|
Montáž
- pokud se rozhodnete umístit regulátor pod spodní airbox je žádoucí do
jeho těla udělat vybrání - foto č.22 červená šipka. Toto
vybrání je nutné z toho důvodu, aby se dal regulátor zasunout kolem
odvětrávacího holendru airboxu. Vlastní montáž se vám bude dělat
podstatně lépe pokud si vyndáte zadní kolo. Rovněž je vhodné si před
finální montáží "nasucho" vyzkoušet, zda vám regulátor na zvolené
místo skutečně půjde osadit. Protože když zjistíte při "ostré" montáži,
že jste udělali malé vybrání a znovu jej budete vytahovat zcela jistě
vše upatláte Mamutem, který je potřeba aplikovat na jeho styčnou plochu
s airboxem. |
Montážní
doporučení
- jak bylo s vrchu řečeno, regulátor se na spodek zadního airboxu lepí.
Nepoužívejte dvoustranku. Ta na zvoleném místě regulátor dlouho
neudrží. Lepené plochy řádně očistěte, odmastěte a zvolte černý Mamut
Glue - foto č.23, který udrží 50kg na 1cm2.
Je žádoucí po umístění regulátoru tento ke spodku airboxu řádně dotlačit
například pomocí klínků - foto č.20 a nechte vše uschnout
minimálně do druhého dne. |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.25 |
foto č.26 |
video č.1 |
video č.2 |
foto č.27 |
foto č.28 |
|
|
|
|
|
|
|
Zapojení do palubní
sítě a zkouška
- po zpětném osazení AKU správné konstrukce a hodnot - foto č.24
+ 25
zapojte zástrčku do palubní sítě - foto č.26 Nemusím snad ani
připomínat, že je potřeba řádně očistit kontakty AKU, ještě před jejím
vrácením do kastlíku. Jestliže máte tuto kompletaci hotovu tak můžete
kopnout do vrtule a udělat prověrku funkce nově osazeného
kompletu. Opět to není nic složitého a stačí vám na to již zmíněný avomet.
Jaké hodnoty dobíjení napěťový regulátor vykazuje když je KO -
zachycuje video č.1 No a na dalším videu č.2 již vidíte
jak by mělo dobíjení vypadat po repasi palubní sítě a osazení funkčních
komponentů. |
V závěru
dnešního článku snad ještě pár
poznámek. |
I.) el. soustava je jedním z velmi častých
zdrojů znepojízdnění stroje a pokud nenastartujete skutečně začněte hledat
poruchu u zdroje - tedy u akumulátoru - nejčastěji u jeho povolených
kontaktů. |
II.) to že vám startér točí motorem neznamená,
že je AKU v pořádku. Pokud nebude mít správný startovací proud, tak
Introše nenastartuje, ani kdyby jste si prst v prdeli zlámali. |
III.) pokud el. instalaci nerozumíte - svěřte jí
odborné dílně. Vyhněte se opravám ve stylu : pokus / omyl. Na
fotu č.27 je zachyceno co vše jsem musel z jediného stroje
"očesat" nežli se povedlo dát jej do funkčního stavu. |
IV.) měření dobíjení by se mělo zásadně provádět
při plně nabitém AKU. |
V.) přestože máte nabíjení a též AKU v pořádku
zcela jistě nic nezkazíte pokud VŽDY při odstavení stroje
"napíchnete" AKU pomocí nabíjecí DIN 12V zásuvky na kvalitní, zcela automatickou nabíječku - foto č.28 |
|
|
|
|