Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti.....
  Ptejte se raději : "co dělat aby ....."
   Když to nejede... část IV. - opět dobíjení

     Pokud očekáváte od dnešního článku odborné pojednání o systému dobíjení, budete zřejmě zklamáni neboť dnešní téma je úzce zaměřené pouze na napěťový regulátor dobíjení. V úvodu si ale řekněme alespoň několik všeobecných informací.

Napěťový regulátor dobíjení :

     Jeho úloha v našich strojích je usměrnit proud, který vyrábí alternátor ze střídavého na stejnosměrný a regulovat výkon dodávaný z alternátoru do palubní sítě motocyklu (světla, zapalování adt......).  Zároveň a to je podstatné, plnohodnotné dobíjení akumulátoru (v článku později AKU).
     Prakticky na všech motocyklech je tento díl příčinou častých poruch a to z mnoha
    příčin. Velice často je to tím, že kabeláž palubní sítě není dimenzována na
spotřebiče které si majitel stroje dodatečně na stroj osadí (přídavná světla, vyhřívané rukojeti atd....), stárnutím kabeláže palubní sítě - potažmo přechodovými odpory, neodborným zásahem kutila do palubní sítě a tak dále.... Nezřídka také vinou konstrukční chyby kdy je napěťový regulátor umístěn na nevhodné místo, kde místo toho aby se chladil tak je zahříván teplotou od motoru nebo od výfukového systému. Jako odstrašující případ konstrukční chyby nám v tomto článku poslouží umístění napěťového regulátoru - foto č.1
na legendárním stroji SUZUKI - VS 1400 Intruder.
   Z přiloženého foto č.1 bude asi každému jasné, že se zde napěťový regulátor chladit nebude. Navíc je vystaven přímému ataku nečistot, takže již po krátkém provozu jsou chladící žebra zanesená - foto č.2 + 3. Souborem těchto konstrukčních chyb je jeho porucha - "upečení" - regulátoru naprosto nevyhnutelná.
foto č.1 foto č.2 foto č.3 foto č.4 foto č.5 foto č.6
   Pokud poruchu napěťového regulátoru nebudete neprodleně řešit, tak sebou regulátor na cestu do věčných lovišť vezme rovněž část palubní sítě - foto č.4 7.a velmi reálně také stator alternátoru - foto č.8.
    Udělat výměnu vadného napěťového regulátoru za originální a osadit jej na stejné, problémové místo je skutečně nesmysl neboť bude opět fungovat z prdu do vysrání. Popíšeme si tedy jak tento problém vyřešit.
foto č.7 foto č.8 foto č.9 foto č.10 foto č.11 foto č.12
   Předně - pokud došlo při poruše regulátoru také k poškození palubní sítě, pak je nutné proměřit vedení od alternátoru k regulátoru. Není to nic složitého a stačí vám na to úplně obyčejný avomet. Z alternátoru vedou pod sedlo tři vodiče mezi nimiž uděláte vzájemné měření. Při těchto třech vzájemných měření by jste měli naměřit odpor 0,5Ω - 2Ω. Poté - jednotlivě - každý z těchto tří vodičů "prozvoňte" proti kostře. Pokud avomet ani v jednom případě "nezapíská" tak to alternátor přežil a můžete začít s repasí poškozené palubní sítě. Tuto repasi je potřeba udělat kvalitně - znovu zdůrazňuji - opravdu velmi kvalitně - foto č.9 11 neboť některé opravy kutilů nejsou až tak pro pobavení jako spíše na přesdršku - foto č.12. Udělat repasi palubní sítě vezme nejen docela dost peněz a pracovního času, ale chce to také mít ty správné komponenty a patřičnou dávku zkušeností. Pravdou, ale je, až se na to dá sedlo, tak vaší pečlivou práci - foto č.13 nikdo neocení.
   Vlastní napěťový regulátor - na trhu je jich nabízena celá řada v nejrůznějším tvarovém provedení - což je dost důležité kvůli jeho umístění a také v různé kvalitě což je velmi podstatné. Jak jsme si již řekli - originál, potažmo čínská replika originálu nestojí za nic. Českých výrobců najdete také několik. Já v poslední době upřednostňuji - foto č.14 který se nechá ideálně umístit a má velice dobré parametry - 14,4V/500W
foto č.13 foto č.14 foto č.15 foto č.16 foto č.17 foto č.18
   Demontáž - jestliže máte již palubní síť opravenou rozpojte zásuvku regulátoru - tato je na pravé straně a bude přístupná po demontáži pravého podsedadlového krytu. Vyjměte AKU z kastlíku. Ve vnitřku kastlíku jsou dva šrouby M6 které drží regulátor a když je vytočíte půjde vám již poškozený regulátor z přední části kastlíku sundat - foto č.2 + 3 Takřka jistě bude lak v místě kde byl regulátor přišroubován poškozen. Toto místo očistěte, opravte lak a nezapomeňte zaslepit dva otvory po šroubech M6 - foto č.16 červená šipka, aby se vám nedostávaly nečistoty do kastlíku AKU. 
   íprava - regulátor vám v některých případech přijde neosazen zástrčkou - foto č.14 Takže tuto musíte zvládnout svépomocí. Nemusím snad ani připomínat, že by jste měly stejně jako v případě opravy palubní sítě postupovat profesionálně a velmi pečlivě - foto č.17 19. Ideálním místem pro umístění regulátoru u stroje VS 1400 je spodní část zadního airboxu - foto č.20. Zde ničemu nepřekáží a jeho chlazení bude luxusní. Díky směru chladících žeber - foto č.21 zde nebude docházet k jejich zanesení.
foto č.19 foto č.20 foto č.21 foto č.22 foto č.23 foto č.24
   Montáž - pokud se rozhodnete umístit regulátor pod spodní airbox je žádoucí do jeho těla udělat vybrání - foto č.22 červená šipka. Toto vybrání je nutné z toho důvodu, aby se dal regulátor zasunout kolem odvětrávacího holendru airboxu. Vlastní montáž se vám bude dělat podstatně lépe pokud si vyndáte zadní kolo. Rovněž je vhodné si před finální montáží "nasucho" vyzkoušet, zda vám regulátor na zvolené místo skutečně půjde osadit. Protože když zjistíte při "ostré" montáži, že jste udělali malé vybrání a znovu jej budete vytahovat zcela jistě vše upatláte Mamutem, který je potřeba aplikovat na jeho styčnou plochu s airboxem.
   Montážní doporučení - jak bylo s vrchu řečeno, regulátor se na spodek zadního airboxu lepí. Nepoužívejte dvoustranku. Ta na zvoleném místě regulátor dlouho neudrží. Lepené plochy řádně očistěte, odmastěte a zvolte černý Mamut Glue  - foto č.23, který udrží 50kg na 1cm2. Je žádoucí po umístění regulátoru tento ke spodku airboxu řádně dotlačit například pomocí klínků - foto č.20 a nechte vše uschnout minimálně do druhého dne.
foto č.25 foto č.26 video č.1 video č.2 foto č.27 foto č.28
   Zapojení do palubní sítě a zkouška - po zpětném osazení AKU správné konstrukce a hodnot - foto č.24 + 25 zapojte zástrčku do palubní sítě - foto č.26 Nemusím snad ani připomínat, že je potřeba řádně očistit kontakty AKU, ještě před jejím vrácením do kastlíku. Jestliže máte tuto kompletaci hotovu tak můžete kopnout do vrtule a udělat prověrku funkce nově osazeného kompletu. Opět to není nic složitého a stačí vám na to již zmíněný avomet. Jaké hodnoty dobíjení napěťový regulátor vykazuje když je KO - zachycuje video č.1 No a na dalším videu č.2 již vidíte jak by mělo dobíjení vypadat po repasi palubní sítě a osazení funkčních komponentů.  
   V závěru dnešního článku snad ještě pár poznámek.
I.) el. soustava je jedním z velmi častých zdrojů znepojízdnění stroje a pokud nenastartujete skutečně začněte hledat poruchu u zdroje - tedy u akumulátoru - nejčastěji u jeho povolených kontaktů.
II.) to že vám startér točí motorem neznamená, že je AKU v pořádku. Pokud nebude mít správný startovací proud, tak Introše nenastartuje, ani kdyby jste si prst v prdeli zlámali.
III.) pokud el. instalaci nerozumíte - svěřte jí odborné dílně. Vyhněte se opravám ve stylu : pokus / omyl. Na fotu č.27 je zachyceno co vše jsem musel z jediného stroje "očesat" nežli se povedlo dát jej do funkčního stavu.
IV.) měření dobíjení by se mělo zásadně provádět při plně nabitém AKU.
V.) přestože máte nabíjení a též AKU v pořádku zcela jistě nic nezkazíte pokud VŽDY při odstavení stroje "napíchnete" AKU pomocí nabíjecí DIN 12V zásuvky na kvalitní, zcela automatickou nabíječku - foto č.28
   Jo a nezapomeňte :

elektřina je přítel nejvěrnější,

Výpis souvisejících článků

ta potřese ruku každému

1) Nabíjecí zásuvka DIN 12V
2) Kvalitní nabíječky

ve výslužbě

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

 

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 Zpět do článků : Co dělat ...

 

 
       
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser