|
Upevnění
brašen ....... |
25.03.2009 |
|
|
|
|
|
Pokud se v našem stylu říká : co mašina to originál
pak o upevnění brašen toto platí bezezbytku. V minulosti nebylo tomuto
detailu věnováno tolik pozornosti kolik by si zasloužil a snad proto,
že na trhu byli k dostání pouze podpěry brašen viz. foto č.1
které sloužili spíše k zabránění nežádoucího styku s kolem nežli k
vlastnímu upevnění brašen byl dán velký prostor lidové tvořivosti
|
|
To - co ze sebe někteří dovedové dokázali
vypotit
(například viz. foto č.2) nemá cenu komentovat -
pravdou však je že většina těchto upevnění neposkytovala mobilitu a mnohdy
nevhodným upevněním docházelo k následnému poškození nejen laku (např. viz. foto č.3), ale
nezřídka také chromových částí a to již vůbec nehovořím o designu který
povětšinou dostal také řádně na frak.
|
|
|
Přestože nabídka podpěr brašen byla (a
stále je) poměrně pestrá tyto běžně nabízené podpěry neskýtají možnost
brašnu na nosiče zavěsit a je tím pádem nutné brašny navzájem propojit (například viz. foto č.3a)
a zavěsit (mnohdy |
|
velice pochybně) přes zadní část stroje (například viz. foto č.3)
což sebou nese již zmíněný problém - tedy velmi reálnou možnost poškození
povrchové úpravy stroje. |
|
Ještě před pár lety se tímto detailem nikdo
nezabýval - nebyli tedy na trhu vhodné upevňovací prvky které by
eliminovali zmíněný . |
foto č.1 |
problém s poškozením stroje a zároveň by |
foto č.2 |
|
|
foto č.3 |
umožnili snadné odnímání brašen. Při troše zručnosti se
však absence těchto (dnes běžně dostupných) upevňovacích prvků
nechala řešit |
|
Jedním z možných řešení jak nahradit tyto
upevňovací prvky je vhodným způsobem vytvarovat podpěry brašen (viz. foto
č.4 a č.5) a na zadní část brašny umístit "obrácenou |
kapsu" (například viz. foto č.6) kterou
brašnu na podpěry nasunete viz. foto č.7. Zmíněné |
foto č.3a |
|
řešení má několik nesporných výhody : A) mobilita
brašen B) nedochází k zakrytí a potažmo poškozený částí stroje
C) takto zavěšené brašny "neodcházejí" od stroje takže celková šířka
stroje viz. foto č.8 bude prakticky stejná jako při použití
klasických podpěr D) celková investice není velká. Nevýhoda
tohoto řešení je, že tento systém není na trhu běžně nabízen a tak si vše
musíte vyrobit svépomocí. |
Obdobu tohoto systému však v síti moto shopů
nalezneme viz. foto č.9 + 10 + 11.
Toto uchycení má oproti mnohým jiným nespornou výhodu v to, že po odejmutí
brašen (při jízdách bez brašen) není stroj hyzděn mnohdy až hrůzným |
|
upevňovacím "lešením" například viz. foto č.12
Vzhledem k tomu, že je tento systém EasyBrackets na našem |
fóru
- KLIKNI ZDE -
poměrně podrobně rozebírán
nechám jej bez dalšího komentáře. Pouze připomenu, že tyto |
systémy vyžadují pro správnou funkci
zpevněné zadní čelo brašny. Pokud bude zadní část brašny obdobná jako je
tomu v přední části brašen na fotu č.13 je fungování veškerých závěsů
více nežli polemické. |
|
Pokud již hovořím o závěsech - nedá mi
nezmínit se o univerzálních plastových klipech, které nabízí Highway Hawk
viz. foto č.14 Tyto skýtají také celou řadu možností od uchycení
spodní "odchlipující" se části brašen až po celkové mobilní "vyvěšení"
brašen. Předností bude bezesporu jejich cena neboť komplet 4 ks stojí méně
jak
500,- Kč |
Klik FIX |
foto č.14 |
viz. foto č.15 je další velmi
elegantní a naprosto funkční systém pro zavěšení brašen který však vyžaduje
: |
A) zakoupení speciálních nosičů viz. foto č.16 + 17
nebo B) musíte na stávající nosiče (které jsou běžně v prodeji)
v patřičné dimenzi navařit příčku odpovídajícího průměru (8 mm)
viz. foto č.18. Pokud bude tato 8mm příčka z antikora a
naváříte jí Céóčkem při použití antikorového drátu nechá se říct, že nedojde
prakticky k žádnému podstatnějšímu |
|
znehodnocení stávajícího chromu (v případě snímku č.18
tomu tak bohužel nebylo). Další variantou - tedy : |
C) je, že si
tyto speciální nosiče (které jsou nutností pro použití systému Klik Fix)
vyrobíte samy
viz. foto č.19. Není na tom opravdu nic světoborného jediný problém kde
se vám dost možná dílo zadrhne bude povrchová úprava v galvanizovně - neboli
při úpravě povrchu chromem neboť jak obecně známo tyto provozy povětšinou
žijí v hlubokém socialismu a tomu také odpovídá přístup k zákazníku jakož i
dodržení slíbených termínů. |
|
|
|
|
|
foto č.20 |
foto č.21 |
foto č.22 |
foto č.23 |
foto č.24 |
|
|
|
Popisovat případnou
výrobu myslím nemá smysl neb se bude lišit stroj od stroje a tak
případným tvůrcům těchto nosičů zde coby inspiraci zanechám sérii
fotografií : foto č.20 až 27 která by měla
být dostatečným "průvodcem" při vlastní výrobě. Na snímcích je zachycená
výroba pro stroj VS 1400. |
foto č.25 |
foto č.26 |
foto č.27 |
Pro další jiné stroje
bude systém hodně |
|
podobný s tím, že asi největší rozdíl bude vždy u ok
nosičů, které musí odpovídat roztečí a průměrem "kotvícímu" místu |
daného typu stroje. Takže toliko k speciálním nosičům
brašen pro systém Klik Fix. |
|
Vlastní Klik Fix viz. foto č.15
je opravdu detailně propracovaný systém s možností uzamykání (proti
odcizení) z vnitřního prostoru brašny. Komplet je dodáván nejen s již
zmíněnými zámky, ale rovněž s veškerými upevňovacími (k brašně) prvky
a osazení na brašnu by měl zvládnout každý zdatný motorkář s průměrně
vybavenou dílnou. |
Jak jsem uvedl v úvodu dnešního článku - v
dřívější době nebylo upevňování brašen věnováno tolik pozornosti kolik by si
tento detail zasloužil a je opravdu dobré, že dnes jsou již dostupné
vychytávky typu Klik Fix a jak jsme si ukázali na několika snímcích i pro
toho kdo má hluboko do kapsy se při troše zručnosti kulturní řešení uchycení
|
brašen najde. |