|
Jak
na kardan VS 1400 Intruder
|
14.11.2019 |
|
|
|
|
|
Jeden čas se o kardanu VS 1400 Intruder na
našem fóru diskutovalo velice často. Jen namátkou
- KLIKNI ZDE - Tyto diskuze byly vždy vyvolány až po
nějaké (něčí) hodně mizerné příhodě a dá se říci, že tyto neblahé
zkušenosti vedli mnoho majitelů této legendy k preventivní kontrole
spojovací hřídele mezi motorem a koncový převodem. Takřka vždy, poté co tato
diskuze proběhla se problém na nějaký čas vytratil, ale byla to vždy jen
otázka času kdy a koho to opět potká. |
|
Dle mého názoru si šikmoočko při konstrukci tohoto
celku
vybral slabší chvilku a to konkrétně v absenci aretace simerinku jenž těsní
ozubený převod. Jinými slovy - simerink který má za úkol "držet" náplň
vazelíny v |
|
|
ozubeném převodu není nikterak zajištěn proti vypadnutí. |
Pokud tomu tak tedy není - je jen otázkou času kdy simerink vyklouzne z
domečku viz foto č.1 (červená šipka). Je pak již jen otázkou krátkého času kdy vazelína
opustí své místo a přestane plnit svou funkci - tedy mazání ozubeného
soukolí - na fotu č.2 jsou zbytky "vyteklé" vazelíny dobře vidět (viz
modré šipky) a poté již běhá ozubený převod "nasuch" viz foto
č.3. Je již
opět jen otázkou velice času kdy se nenamazaná ozubená kola navzájem
"sešrotují" viz úvodní foto + foto č.4 a také viz video :
-
KLIKNI ZDE - |
|
Oprava není nikterak složitá i když má svá specifika.
Předně je potřeba povolit povolit matici viz foto č 5 (modrá šipka)
domečku spojovací hřídele (která je proti svévolnému povolení
zajištěná deformací do závitu) viz foto č 5 (červená šipka).
Po odjištění matice nebude snadné tuto povolit. Pomůže vám nasadit si do
kardanu zadní kolo a použít vzduchovou pistoli. No a nyní je potřeba
objednat náhradní díly viz foto č.6. |
|
foto č.1 |
Největší finanční položka je spojovací hřídel a
její "domeček". |
foto č.2 |
|
Rozhodně však doporučuji koupit i ostatní komponenty zachycené na fotu č.6
(které již nejsou tak drahé) neboť mohlo u těchto dílů dojít k vyhřátí a
tím pádem ke ztrátě pružnosti. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.3 |
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
|
|
|
|
|
Vlastní montáž pak není již nikterak složitá
a postupuje se obráceně nežli při rozborce viz následující fota č7 až 14..
Věnujte velkou pozornost plnění domečku vazelínou viz foto č8 Pokud
jí tam dáte příliš mnoho pak hrozí, že dojde při stlačení spojovací hřídele
k "vystřelení" simerinku. Je tedy potřeba tento domeček naplnit správně. Po
osazení domečku, spojovací hřídele a zajištění segrovkou proto preventivně
spojovací hřídel několikrát stlačte, aby jste se přesvědčili, že zpětný chod
této hřídele nevymáčkne simerink. Vazelínu použijte tu, která je určená pro
mazání namáhaných částí například A00 a podobně. Vlastní montáži simerinku
(která se může zdát jako velmi jednoduchá) věnujte velkou pozornost.
Je potřeba místo v němž simerink drží dokonale odmastit. Pokud to neuděláte
(a na plochách zbude mastnota od promazání soukolí) pak vám sice
simerink půjde do domečku dobře namontovat (osadit) ovšem nebude tam
příliš držet. Zkraje vám i po odmaštění půjde simerink namáčknout |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.7 |
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
|
|
|
|
|
cca 2/3 do domečku prsty viz foto č.9. Na finální montáž simerinku
(doklepnutí až k sérovce) nepoužívejte probůh kladívko. S ním by jste
stejně simerink až k segrovce nedorazili neboť simerink je v domečku cca 0,5
mm "utopen" viz foto č.10 červená šipka. Správně by měla být
finální montáž simerinku provedena trubkou odpovídajících rozměrů viz foto
č.11. |
No a mohlo by se říci, že je oprava hotova a
stačí tento komplet osadit zpět na stroj přičemž není od věci zatěsnit spoj
sekundárního převodu s kyvnou vidlicí těsnícím tmelem viz foto č.12 -
červená šipka. Samozřejmě je nutné také dodržet předepsané utahovací momenty
viz foto č. 13. Při této akci také není od věci vyměnit olej viz foto č. 14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.11 |
foto č.12 |
foto č.13 |
foto č.14 |
|
|
|
|
|
Oprava vám zabere cca 1/2 dne práce a vaše
peněženka bude o nějakých šest tisíc lehčí. No a je to........ Ale je to
opravdu vše, co chtěl tento článek sdělit
Většina z vás (hlavně ti co mne znají) jistě nepochybuje o tom, že
impulzem pro napsání tohoto článku nebylo popsání opravy, ale to, jak se
popasovat s konstrukční chybou tohoto celku o níž jsem se zmínil hned v
úvodu článku. Jinými slovy - jak zaaretova simerink v domečku, aby nedošlo
opětovně k jeho vypadnutí a potažmo "sešrotování" ozubení na spojovací
hřídeli sekundárního převodu. |
To se takhle sešlo pár chytrých hlav a není to náhoda, že to byli soudruzi z
NDR
No dobrá - tak jinak. ... |
Způsobů jak aretovat simerink v domečku není
mnoho a neříkám, že mnou realizovaný a níže popsaný je ten jediný a
nejsprávnější. Dost možná někoho napadne simerink v domečku zalepit - nejsem
chemik, ale v tomto celku dochází k dost výraznému ohřívání a tak opravdu
nevím, zda by bylo lepení účinné i delším časovém horizontu provozu stroje.
Nejsem chemik, ale nástrojař a z této mé profese vychází i řešení, které
jsem realizoval viz foto č15. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.15 |
foto č.16 |
foto č.17 |
foto č.18 |
|
|
|
|
|
Jak je z obrázku patrné jedná se vlastně o
"domeček" simerinku viz foto č.16 nalisovaný na "domeček" spojovací hřídele
viz foto č15 který zabrání vypadnutí simerinku. Z napsaného je myslím vše
jasné ale pro úplnost informace ještě dodám pár věcí doplněných o fota.
Předně - příruba (na kterou se utahuje sekundární převod - kardan)
je ke kyvné vidlici přivařená viz foto č.17 modrá šipka a ve vnitřní straně
kyvky jsou po tomto svařování drobné nerovnosti viz foto č.17 červená šipka,
které je třeba odstranit viz foto č.18 a 19 a poté ošetřit nátěrem - nejlépe
zinkovou barvou.viz foto č.20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.19 |
foto č.20 |
foto č.21 |
foto č.22 |
|
|
|
|
|
Nyní se tedy již může přistoupit k vlastní montáži aretačního
domečku simerinku. Pro tuto montáž je možné opětovně použít montážní
přípravek simerinku
viz foto č.21 (modrá šipka) ovšem je nutné
vložit mezikus viz foto č.21 (červen šipka) No a nyní máme již
vše připraveno viz foto č15 k vlastní montáži, která je popsána výše.
|
Takže tak ...... zcela jistě to není jediné řešení. Chemika by
možná napadlo již zmíněné zalepení simerinku, zámečník by zase dost možná v
"domečku" spojovací hřídele v oblasti simerinku udělal po 120° tři závitové
otvory a simerink by zajistil červíky, ale jak jsem psal - já jsem nástrojař
a proto popsané řešení.
|
Je možné si již nyní říci : a je to.....
No..... ono záleží hlavně na tom, jak jste se o podvozek svého stroje
starali. Pokud jste údržbě nevěnovali patřičnou pozornost je dost možné, že
při této akci zjistíte další zádrhel a tím je vůle v uložení kyvné vidlice
viz video - KLIKNI ZDE -
Jak vše také může vypadat zachycuje foto č. 22 ovšem to by byl zcela jiný
příběh, který si povyprávíme někdy příště
|
Co dodat v závěru? Snad jen to, že pokus se rozhodnete
zkontrolovat si stav ozubeného převodu mezi spojovací hřídelí a sekundárním
převodem mějte dopředu připravený simerink protože pokud je na vašem stroji
osazen správně (tedy není těsně před vypadnutím) zcela jistě se vám
jej nepodaří vyjmout bez poškození. |
Přeji krátkou zimu a úspěšný start do nové sezony. |
AHOJ v sedlech |