Jak na kardan VS 1400 Intruder

14.11.2019

     Jeden čas se o kardanu VS 1400 Intruder na našem fóru diskutovalo velice často. Jen namátkou - KLIKNI ZDE - Tyto diskuze byly vždy vyvolány až po nějaké (něčí) hodně mizerné příhodě a dá se říci, že tyto neblahé zkušenosti vedli mnoho majitelů této legendy k preventivní kontrole spojovací hřídele mezi motorem a koncový převodem. Takřka vždy, poté co tato diskuze proběhla se problém na nějaký čas vytratil, ale byla to vždy jen otázka času kdy a koho to opět potká.
     Dle mého názoru si šikmoočko při konstrukci tohoto celku vybral slabší chvilku a to konkrétně v absenci aretace simerinku jenž těsní ozubený převod. Jinými slovy - simerink který má za úkol "držet" náplň vazelíny v
ozubeném převodu není nikterak zajištěn proti vypadnutí.
   Pokud tomu tak tedy není - je jen otázkou času kdy simerink vyklouzne z domečku viz foto č.1 (červená šipka). Je pak již jen otázkou krátkého času kdy vazelína opustí své místo a přestane plnit svou funkci - tedy mazání ozubeného soukolí - na fotu č.2 jsou zbytky "vyteklé" vazelíny dobře vidět (viz modré šipky) a poté již běhá ozubený převod "nasuch" viz foto č.3. Je již opět jen otázkou velice času kdy se nenamazaná ozubená kola navzájem "sešrotují"  viz úvodní foto + foto č.4 a také viz video : - KLIKNI ZDE -
   Oprava není nikterak složitá i když má svá specifika. Předně je potřeba povolit povolit matici viz foto č 5 (modrá šipka) domečku spojovací hřídele (která je proti svévolnému povolení zajištěná deformací do závitu) viz foto č 5 (červená šipka). Po odjištění matice nebude snadné tuto povolit. Pomůže vám nasadit si do kardanu zadní kolo a použít vzduchovou pistoli. No a nyní je potřeba objednat náhradní díly viz foto č.6.
foto č.1     Největší finanční položka je spojovací hřídel a její "domeček". foto č.2
Rozhodně však doporučuji koupit i ostatní komponenty zachycené na fotu č.6 (které již nejsou tak drahé) neboť mohlo u těchto dílů dojít k vyhřátí a tím pádem ke ztrátě pružnosti.
foto č.3 foto č.4 foto č.5 foto č.6
   Vlastní montáž pak není již nikterak složitá a postupuje se obráceně nežli při rozborce viz následující fota č7 až 14.. Věnujte velkou pozornost plnění domečku vazelínou viz foto č8 Pokud jí tam dáte příliš mnoho pak hrozí, že dojde při stlačení spojovací hřídele k "vystřelení" simerinku. Je tedy potřeba tento domeček naplnit správně. Po osazení domečku, spojovací hřídele a zajištění segrovkou proto preventivně spojovací hřídel několikrát stlačte, aby jste se přesvědčili, že zpětný chod této hřídele nevymáčkne simerink. Vazelínu použijte tu, která je určená pro mazání namáhaných částí například A00 a podobně. Vlastní montáži simerinku (která se může zdát jako velmi jednoduchá) věnujte velkou pozornost. Je potřeba místo v němž simerink drží dokonale odmastit. Pokud to neuděláte (a na plochách zbude mastnota od promazání soukolí) pak vám sice simerink půjde do domečku dobře namontovat (osadit) ovšem nebude tam příliš držet. Zkraje vám i po odmaštění půjde simerink namáčknout
foto č.7 foto č.8 foto č.9 foto č.10
cca 2/3 do domečku prsty viz foto č.9. Na finální montáž simerinku (doklepnutí až k sérovce) nepoužívejte probůh kladívko. S ním by jste stejně simerink až k segrovce nedorazili neboť simerink je v domečku cca 0,5 mm "utopen" viz foto č.10 červená šipka. Správně by měla být finální montáž simerinku provedena trubkou odpovídajících rozměrů viz foto č.11.
   No a mohlo by se říci, že je oprava hotova a stačí tento komplet osadit zpět na stroj přičemž není od věci zatěsnit spoj sekundárního převodu s kyvnou vidlicí těsnícím tmelem viz foto č.12 - červená šipka. Samozřejmě je nutné také dodržet předepsané utahovací momenty viz foto č. 13. Při této akci také není od věci vyměnit olej viz foto č. 14
foto č.11 foto č.12 foto č.13 foto č.14
   Oprava vám zabere cca 1/2 dne práce a vaše peněženka bude o nějakých šest tisíc lehčí. No a je to........ Ale je to opravdu vše, co chtěl tento článek sdělit   Většina z vás (hlavně ti co mne znají) jistě nepochybuje o tom, že impulzem pro napsání tohoto článku nebylo popsání opravy, ale to, jak se popasovat s konstrukční chybou tohoto celku o níž jsem se zmínil hned v úvodu článku. Jinými slovy - jak zaaretova simerink v domečku, aby nedošlo opětovně k jeho vypadnutí a potažmo "sešrotování" ozubení na spojovací hřídeli sekundárního převodu.
To se takhle sešlo pár chytrých hlav a není to náhoda, že to byli soudruzi z NDR No dobrá - tak jinak. ...
   Způsobů jak aretovat simerink v domečku není mnoho a neříkám, že mnou realizovaný a níže popsaný je ten jediný a nejsprávnější. Dost možná někoho napadne simerink v domečku zalepit - nejsem chemik, ale v tomto celku dochází k dost výraznému ohřívání a tak opravdu nevím, zda by bylo lepení účinné i delším časovém horizontu provozu stroje. Nejsem chemik, ale nástrojař a z této mé profese vychází i řešení, které jsem realizoval viz foto č15.
foto č.15 foto č.16 foto č.17 foto č.18
   Jak je z obrázku patrné jedná se vlastně o "domeček" simerinku viz foto č.16 nalisovaný na "domeček" spojovací hřídele viz foto č15 který zabrání vypadnutí simerinku. Z napsaného je myslím vše jasné ale pro úplnost informace ještě dodám pár věcí doplněných o fota. Předně - příruba (na kterou se utahuje sekundární převod - kardan)  je ke kyvné vidlici přivařená viz foto č.17 modrá šipka a ve vnitřní straně kyvky jsou po tomto svařování drobné nerovnosti viz foto č.17 červená šipka, které je třeba odstranit viz foto č.18 a 19 a poté ošetřit nátěrem - nejlépe zinkovou barvou.viz foto č.20
foto č.19 foto č.20 foto č.21 foto č.22
   Nyní se tedy již může přistoupit k vlastní montáži aretačního domečku simerinku. Pro tuto montáž je možné opětovně použít montážní přípravek simerinku viz foto č.21 (modrá šipka) ovšem je nutné vložit mezikus viz foto č.21 (červen šipka) No a nyní máme již vše připraveno viz foto č15 k vlastní montáži, která je popsána výše.
   Takže tak ...... zcela jistě to není jediné řešení. Chemika by možná napadlo již zmíněné zalepení simerinku, zámečník by zase dost možná v "domečku" spojovací hřídele v oblasti simerinku udělal po 120° tři závitové otvory a simerink by zajistil červíky, ale jak jsem psal - já jsem nástrojař a proto popsané řešení.
   Je možné si již nyní říci : a je to.....   No..... ono záleží hlavně na tom, jak jste se o podvozek svého stroje starali. Pokud jste údržbě nevěnovali patřičnou pozornost je dost možné, že při této akci zjistíte další zádrhel a tím je vůle v uložení kyvné vidlice viz video - KLIKNI ZDE -  Jak vše také může vypadat zachycuje foto č. 22 ovšem to by byl zcela jiný příběh, který si povyprávíme někdy příště
   Co dodat v závěru? Snad jen to, že pokus se rozhodnete zkontrolovat si stav ozubeného převodu mezi spojovací hřídelí a sekundárním převodem mějte dopředu připravený simerink protože pokud je na vašem stroji osazen správně (tedy není těsně před vypadnutím) zcela jistě se vám jej nepodaří vyjmout bez poškození.
   Přeji krátkou zimu a úspěšný start do nové sezony.
AHOJ v sedlech
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       
Veverčák (upcbroadband.cz) 16.11.2019 17:32
Pěkně popsáno Míro, ale pokud bych při povytažení a kontrole zjistil, že gufero je na svém místě, tak proč bych ho vyndaval. Znamenalo by to, že mazání je tam, kde má být a zase bych to jen sešrouboval, nebo ne? Jo a dotaz. Při letošní výměně kardanu už jsi mi tam taky ten kroužek dal?
Generál (cservis.cz) 18.11.2019 18:40
Jde o to, zda se člověk spokojí s tím, že je simerink na svém místě nebo zda chce také zkontrolovat stav vazelíny, která zcela jistě také není nesmrtelná. Stačí se kouknout na foto č.22 (je to sice z kyvky) kde byla také kdysi vazelína funkční. Bohužel kroužek tam nemáš. Nemám jej tam ani Forest ani já, přestože jsem si dělal zadek až po vás. Snad tedy při příští výměně zadní pneu dodáme ;-)
Veverčák (upcbroadband.cz) 18.11.2019 19:45
Ok, díky. Jo a foto č 9 je i pod náhledem č 17.
Generál (cservis.cz) 18.11.2019 20:40
Díky za info. Upraveno a náhled č.17 se již otvírá správně.
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser