Pár tahů pilou....

 

 

   Článek vypráví o mích prvních větších úpravách VS 1400. Přestože jsem jej psal již v roce 2001 pro zcela jiný WEB neboť o vlastních stránkách nově vznikající K1400 se ještě ani nepřemýšlelo myslím si, že i dnes může mnohým posloužit coby inspirace a tak jej zařazuji v prakticky nezměněné podobě (pouze v závěru je doplněno aktuální foto a video) ...... jakže to tedy tenkrát bylo?

19.11.2001

     V úvodu tohoto článku mi dovolte krátké vysvětlení důvodu, které mě vedl k úpravám mého choppra. Použil jsem záměrně slovo – úpravám, neboť se v žádném případě nejedná o přestavbu.
     Vždy jsem si přál mít velkou, ale opravdu velkou motorku. Říká se sice, že tímto komplexem trpí hlavně lidé o hlavu větší jak kropicí konev a přestože má postava je spíše
střední, touha po velké motorce byla obrovská. Možná někoho napadne proč jsem si tedy nepořídil na místo choppra – cruiser. Odpověď je jednoduší nežli se může zdát. Zatímco na choppru se zatáčka nechá projet ve velmi solidním náklonu - většina klasických cruisru takovýto náklon neumožňuje ("díky" nízké a dlouhé stavbě). Stálo přede mnou tedy dilema : prodloužit másu a vzdát se nádherného pocitu ve velkých náklonech projíždět zatáčky, anebo se vzdát touhy po velké mašině. Protože jsem se nechtěl vzdát ani jednoho, přistoupil jsem k úpravě,

kterou bych vám chtěl tímto článkem přiblížit.

   Jak jsem již podotkl za žádnou cenu jsem nechtěl slevit z jízdních vlastností Vetřelce a proto se má snaha o prodloužení stroje soustředila na optický vjem. Zvažovaným úpravám napomohlo i jedno staré české přísloví které říká: „Sousedova kráva je vždycky větší“. Můžete mi věřit a potvrdí to všichni co mě znají - nejsem člověk nikterak závistivý, ale pokaždé, když jsem byl někde na srazu zdálo se mi na mém Introši tak nějak málo chromu a jako hlavní důvod jsem spatřoval v té skutečnosti, že velmi kvalitní a pěkné brašny z dílny Petra Svobody
(Prostějov) zakrývají líbivé a chromem oplývající zadní tlumiče.

před úpravou

   Po ukončení sezóny 2000 jsem tedy strávil nějaký čas u počítače prohlížením fotek a za pomoci programu jsem si nasimuloval různé varianty. Jako nejoptimálnější mi vyšla varianta prodloužení podsedadlových chromových trubek a posunutí brašen k zadnímu okraji blatníku. Se ví, že se mi dvakrát nechtělo na svého miláčka vyrukovat s rozbruskou  v ruce, ale jak si jednou něco umanu...... S trochou obavy a pilkou skrytou za zády (abych Vetřelce nevyděsil) jsem v dílně na svého Introše kývl povzbudivě hlavou a šlo se na věc. Vždyť na počítači to nevypadá až tak složitě......

   Dříve narození si možná vzpomenou na písničku ve které se zpívá : Pár tahů pilou jemně né silou …… Můžete mi věřit, že těch tahů pilou bylo opravdu jenom pár a nad tím co zbylo by uronil slzu i otrlý frontový voják. Zato tahy pilníkem o kterém se mi ke konci i zdálo, by nikdo nespočítal. Naštěstí s konečnou úpravou pod chrom (leštění) vypomohl kamarád Roman a svou práci odvedl tak dokonale, že v galvanizovně, kam jsem díly přinesl pochromovat považovali součástky za již nachromované. Ale to jsem trochu dost přeskočil sled událostí. Vrátím se proto k vlastní výrobě dalších součástek.

rozřezané je to hned

   Vzhledem k tomu, že prodlouženým podsedadlovým trubkám „stály v cestě“ stávající
bilnkry, bylo třeba vymyslet uchycení nových tak, aby toto uchycení nenarušilo nově pojatý design. Ačkoli se to nezdá byl tento díl velmi náročný na přesnost výroby a to vzhledem k tomu, že bylo nutné udržet nejen poměrně přesnou rozteč čepů, které zapadají do protiotvorů v podsedadlových trubkách a dále pak ještě v opěrce, ale bylo nevyhnutelné udržet i středovou kolmost vůči vnitřnímu rádiusu. Díky tomu, že se o nutnosti dodržení těchto rozměrů vědělo předem (nasimulováno v počítači) povedly se tyto náročné díly vyrobit napoprvé a bezchybně.
prodloužené podsedadlovy držáky blinkrů madlo madlo - již na stroji
   Mazácky je pak vyřešeno fixování tohoto mezikusu na kterém jsou zevnitř přišroubované blinkry. Jak jsem již řekl, delší dutý čep (vede v něm kablík k blinkrům) je kolmo veden podsedadlovou trubkou (tato má v sobě kvůli pevnosti zavařenu přesnou vodicí trubičku) až do rámu opěrky. Ze spodní části opěrky je pak celý díl fixován proti vysunutí závitovým čepem. Náhodný pozorovatel tak nemá šanci spatřit žádný upevňovací šroub ani kablíky nezbytné pro oživení blinkrů a diod brzdového světla které jsem umístnil do zadního madla. Pokud jsem již zmínil zadní madlo pak vzniklo vlastně až díky počítačové simulaci, neboť v mých původních plánech nebylo. Když jsem však na PC provedl prodloužení podsedadlových trubek a přesunul jsem brašny, zdála se mi celá tato partie neukončená. Proto vzniklo madlo designově zachovávající daný tvar rámu opěrky. Vzhledem k tomu, že přivedení elektřiny do vnitřku podsedadlových trubek bylo již díky blinkrům vyřešeno nebylo nikterak od věci zasadit do madla 2x sedm červených diod, které kryté bílím sklíčkem duplují funkci brzdového světla.
z dílny Petra Svobody podsedadlová část obrácená kapsa osazení na stroji
Středové červené sklíčko plní funkci odrazky, které je jinak na tomto US modelu přichyceno na zadní část opěrky, kam jsem umístnil rolku. Rolka sice zakryla originální odrazku, ale rozhodně je to lepší než aby vpředu zakrývala přístup vzduchu k olejovému chladiči. Nosiče brašen jsem sice musel vyrobit rovněž nové, neboť bylo nutné změnit nejen jejich rozteč, ale i boční tvarování. Podsedadlové trubky jsou totiž nyní v zadní části blíže k sobě a to z důvodu, aby nevznikla velká mezera mezi nimi a blatníkem. Samotné držáky však zachovávají koncepci uchycení vlastních brašen na kterých je našitá obrácená kapsa - kterou se prostě na vlastní držáky pouze nasunou.
   Zdálo by se, že s takto opticky prodlouženou zadní částí by měla být má touha po opravdu velké motorce uspokojena. Jenomže je tu jenomže. Pokud poměrně podstatně opticky zvětšíte pouze část určitého celku ostatní pak působí nicotně. Ale jak se říká - kdo je připraven není napaden. Bylo mi proto již před začátkem úprav jasné, že se
bude muset rovněž provést i úpravy stávajících koncovek výfuků. Originální, byť mají průměr 100mm by ve spojení s touto úpravou vypadali jako Hořické trubičky. Vzhledem k tomu, že úprava stávajících nepadala v úvahu spočítal, nakreslil a navrhl jsem si koncovky vlastní konstrukce které jsem pracovně nazval: „Maxcalibry“. Koncovky jsou konstruovány jako kompletní dvouplášť. V praxi to znamená, že mezi vnitřním a vnějším pláštěm je vždy tolik prostoru, že se venkovní plášť nemá šanci ohřát na teplotu přesahující 60°C.
   Ke zhotovení těchto 140mm koncovek bylo použito výhradně antikoro !!! Vzhledem k tomu,
že bych rád tento článek pojal pouze jako popis designových úprav nebudu se pouštět do po úpravě
bližšího technického popisu detailů. Za zmínku ale v každém případě stojí, že i tyto koncovky jsem si navrhoval na PC. Byl bych však neseriózní, kdybych nepřiznal, že jsem po celou dobu výroby – až do první jízdy dost špatně spal z obav, zda koncovky nebudou při průjezdu zatáček dřít o asfalt. Je sice pravda, že jejich spodní okraj je o 8cm výše nežli originální, na druhou stranu jsou však podstatně dále od středové osy motocyklu a mají podstatně větší průměr.
   První jízda...
   Netrpělivě očekávaná první jízda se konečně přiblížila a je jasné, že v okruhu mého bydliště nemůže být lepší testovací úsek nežli je cesta z Týna směrem na Písek přes Tálín. Vteřina od položení palce na startér po zaznění nádherně hlubokého hlasu nadčtvercového véčka se mi zdála tak neskutečně dlouhá jako čekání prvňáčka na stromeček a zrovna tak jako když zmíněný prvňáček uvidí dárky se mi zajiskřilo v očích, když jsem zaslechl tento jedinečný zvuk který předčil mé sny. Netrpělivě usedám za řidítka a řadím za jedna. Mírné vrknutí plynem a řadím 2,3,4,5….. Můžu říct, že mi ten pocit není cizí a každý mi jistě potvrdí, že po zimě se mu zdá jakoby v mašině byl nějaký ten koník navíc. To - co se děje - již vlastně od volnoběhu se dá přirovnat k raketovému startu.
   Tohle nemůže být pouze zimní absťák. Za těch třicet sezón již bezpečně vím jak rychle absťák vyprchá a mašina, která se na chvilku zdála, že bude trhat dlažební kostky po krátkém čase připadá tak trochu omačkaná jakoby se ty jarní koně nějak rychle unavily. Ne ne - za ty roky v sedle Introše vím, že 1až4 je okamžitě ve výkonu, ale pětka se rozjíždí – pokud vám ovšem neklouže spojka. V takovém případě jde i pětka mrknutím oka do plných a hledáte šestku která není. Jenže i tento pocit - klouzající spojky znám. To co se děje pod taktovkou brutálních „Maxcalibrů“ se nedá popsat. Opravdu takřka od volnoběhu každým bouchnutím pístu v horní úvrati je cítit obrovský nárůst výkonu, který mě přinutí přeřadit o stupeň výš. Ale pomohl jsem si opravdu sotva na půl vteřiny a motor mě plným zátahem opět nutí řadit. Na vteřinu mi oko padlo na ručičku rychloměru a nevěřím vlastním očím. Ručička tachometru se pohybuje po své dráze tak neuvěřitelně rychle jako by se jednalo o ručičku otáčkoměru jenom s tím rozdílem, že při dalším přeřazení v půlsekundovém intervalu opět doslova poposkočí. Řekl-li jsem, že zvuk „Maxcalibrů“ předčil veškerá má očekávání, pak to jak dokázaly upravit křivku průběh kroutícího momentu doslova bere dech.
   Ten pocit je tak nádherně opojný, že mi na krátkou chvíli dává zapomenout na fakt, že jsem účastníkem silničního provozu. Tento pocit ještě umocní rychle se blížící velmi přehledné a chronicky známé stoosmdesáti stupňové „esko“
s nádherně rovným asfaltem. Za intenzivního brždění sesypu o dva převodové stupně dolu a při podřazování si neodpustím efektní meziplyn. Pravou zatáčku se nesnažím nikterak říznout. Naopak přesně ve velkém náklonu pod mírným plynem který zvolna přidávám kopíruji její rádius. Při výjezdu z pravé dotahuji plyn a úmyslně se nechávám vynést ke středu silnice do bodu začínajícího rádiusu levé. Levá je ostřejší a tak s meziplynem sesypu ještě jednou dolu. Ostrý náklon a nastražené všechny smysly – tak a teď se ukáže. Orel nebo pana? Výfuk nebo pohotovostní  stojánek? V takovémto stokrát ověřeném náklonu se již musí – zákonitě, za

mnou objevit gejzír jisker. Přestože mám – již stabilně, zadní tlumiče na nejtvrdším nastavení, již dvakrát se mi podařilo ubrousit háček pružiny na pohotovostním stojánku. Toto vše mi v nekonečných setinách vteřiny letí hlavou.
   Výfuk nebo pohotovostní stojánek? Okamžik pravdy se neodvratně blíží a já si znovu vybavuji nablýskanou krásu
„Maxcalibrů“. Orel nebo pana? Třetí možnost není. V náklonu dotahuji plynovou rukojeť

ilustrační foto-video

a společně s obrovským zátahem cítím jak se Vetřelec neodvratně přitahuje k asfaltu.

   Přestože zadní stoosmdesátka Pirella je již dostatečně zahřátá a drží skvěle cítím lehoučké sunutí zadního kola v elegantním smyku pod plynem. Efekt je umocněn gejzírem jisker a do majestátného zvuku „Maxcalibrů“ se vtírá ne příliš lahodný, ale dobře známí zvuk pohotovostního stojánku, který za sebou v černém asfaltu zanechává bílou čáru. K prasknutí nastražené smysly se s raketovým výjezdem ze zatáčky uvolňují až k euforii podobné vítěznému projetí cíle závodu. Zvolna ubírám a ohlížím se za svá záda za kterými zůstal
úspěšně složený závěrečný test „Maxcalibrů“.............

wmv : 66,7 MB

   S krásným pocitem a vědomím, že sezóna teprve začíná se pohodovou jízdou vydávám k blíže neurčenému cíly.

   V závěru mi dovolte, abych poděkoval všem i v článku nejmenovaným, kteří mi pomáhali v uskutečnění této úpravy a Vám všem bych chtěl popřát, nejen v moto-sezóně 2002,

mnoho šťastných  a nevšedních zážitků.

podzim 2000 jaro 2001 léto 2006

   Takže asi takto se to v roce 2001 odehrálo. Od té doby jsem udělal ještě celou řadu úprav (které jsou poměrně podrobně zachyceny na fotografiích v mé os. prezentaci), ale ta zde popsané  patří dodnes (co se designu týká)

k těm nejvýraznějším

 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

video : Čistič + Vlaďka

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : moje "MÁŠA"

 
Standa (paskov.cz) 24.12.2006 17:47
supr videjko !!
Roy (iol.cz) 25.12.2006 18:49
Mirku to je požitek, při přehrávání mi příjemné mrazí, Čau
Vena (255.2) 25.12.2006 21:26
Čoveče, nedělej mi to, já mám hned absťák ...
Fáfa (upc.cz) 26.12.2006 21:56
hezky se to čte hezky se na to kouká. Skoro bych až litoval že nemám vetřelce
Cobra (121.12) 27.12.2006 08:52
Sákryš chlape, to je jako ukazovat na videu hladovýmu zabíjačku!!! Móóć pěkný, normálně jsem zamáčk slzu. Ať už je zase jaro...
Ruda (iol.cz) 04.01.2007 22:28
Jó, zkouknul jsem to a teď mě svrběj dlaně. Fakt pěkný a inspirující ...
Bady (96.241) 24.07.2007 15:04
pěkný čtení jen to zatracený video nějak nemůžu spustit...dloooouho se to načítá a pak stejně nic :-(
Generál (cservis.cz) 24.07.2007 20:52
To : Bady - tak jej nespouštěj ze stránek. Je to totiž poměrně objemné (66,7 MB). Video si stáhni (ulož) do svého PC a potom by to mělo jít pustit v pohodě. Chce to ale pouštět se zvukovkou - jinak to není ono ;-)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser