|
Zapojení přídavných budíků
.... |
25.03.2008 |
|
|
|
|
|
Nemá smysl rozebírat zda
přídavné budíky do našeho stylu patří či nikoli ani se v našem článku
nebudeme zabývat tím, zda je osazení otáčkoměru a dalších přídavných budíků
přínosem neboť většinou se pro jejich osazení rozhodneme pouze proto
- že se nám zkrátka líbí. |
|
Jak jste již z úvodních slov vytušili
vlastní funkce přídavných budíků má spíš druhořadý význam neboli nikterak
nezkvalitní jízdní vlastnosti stroje, ale přeci jenom abychom si nákup
nikterak levných doplňků sami před sebou zdůvodnili budeme hledat a také
nacházet - celou řadu kladných podnětů - abychom do toho šli. |
|
Co bychom měli mít ujasněno dříve nežli se
vydáme utratit podstatnou část měsíčního rodinného rozpočtu? Je velmi
důležité (což zdůrazňuji vždy) zjistit si co nejvíce informací o
zvažovaném produktu - jinými slovy : pokud se rozhodnu, že |
|
|
si na stroj koupím otáčkoměr - nesáhnu po tom prvním
který uvidím (byť za výhodnou cenu). Zjistěte si tedy nejprve 1)
jaká je nabídka vámi zvažovaného sortimentu 2) vhodnost (stran
funkčnosti) pro váš konkrétní stroj 3) dostupnost |
řešení případné záruční reklamace 4) možnosti
kvalitního upevnění na váš konkrétní stroj |
|
Jaká je nabídka? |
Zřejmě nejfrekventovanějším přídavným
budíkem je otáčkoměr viz. foto č 1 který se do páru doplňuje
budíkem s kontrolkami (který může být sdružený s hodinkami atd.) viz. foto č
2 + 3, teploměrem - případně
tlakoměrem olejové náplně viz. foto č. 4. Palivoměr coby
přídavný budík je v katalozích doplňků nejrůznějších fy. nabízen velice
zřídka neboť jeho funkce bývá navázána na plovák a pokud již někdo plovák v
nádrži má - pak mu ani palivoměr nechybí. |
Otáčkoměr : |
foto č.1 |
Při jeho koupi by jste měli vědět jaké
spektrum otáček má váš motor a dle tohoto také volit otáčkoměr. U našich
strojů v drtivé většině případů stačí otáčkoměr se škálou 8.000 ot./min
Podstatné při výběru otáčkoměru pro vás musí být v jakém režimu vámi
kupovaný otáčkoměr funguje. Pominu li otáčkoměry universální (mívají ve
spodní části přepínač režimu) pak se můžete setkat s otáčkoměry které
jsou určeny pro jednoválcové motory, pro dvouválce |
které jsou značeny
1 : 1
(povětšinou náš případ) a pro motory čtyřválcové. |
|
|
|
Další
podstatnou věcí při výběru otáčkoměru kterou bychom měli vědět je
skutečnost, že tyto se dělají v různém venkovním průměru - většinou
60 a 48mm. Je tedy nutné vědět zda se ve vámi voleném průměru
otáčkoměru také vyrábí případně osazovaný druhý budík. To že přídavné
budíky mívají různě barevný podklad (většinou bílý nebo černý) je
již zbytečné |
|
|
|
foto
č.2 |
foto
č.3 |
foto
č.4 |
|
|
|
|
zmiňovat. Ovšem již zbytečné není zmínit, že přídavné
budíky přestože mají shodný venkovní průměr a barvu ciferníku nemusí být
souhlasné ve venkovním tvaru obalu. Proto při výběru otáčkoměru věnujte
pozornost nejen již řečenému ale také možnosti dokoupit druhý budík shodných
venkovních tvarů. Aby k otáčkoměrům řečené bylo kompletní musím dodat, že
krom elektronických otáčkoměrů s analogickou stupnicí (s klasickou
ručičkou) lze také koupit otáčkoměry s digitální stupnicí - viz.
foto č. 5. |
|
Budík s kontrolkami
: |
rovněž zde je nabídka poměrně pestrá a tak si při
výběru ohlídejte vše co bylo řečeno pro |
foto č.5 |
otáčkoměry - tady : průměr, barvu displeje, možnost
zapojení do stávající palubní sítě vašeho stroje jakož i shodnost venkovního
designu s otáčkoměrem. |
|
|
Olejový teploměr -
tlakoměr : |
Tyto existují
elektronické viz. foto č. 4 ke kterým je nutné
dokoupit a hlavně do olejového okruhu zabudovat čidlo. Pozor
při koupi čidla viz. foto č. 6. je nutné mít na
paměti, že musíte koupit čidlo nejen s odpovídajícím průměr ale také
stoupáním závitu. Druhou variantou pro teploměry olejové náplně je
budík s kapilárou, která se většinou montuje na místo stávající
olejové měrky nebo na místo šroubu kterým do motoru plníme olej a
tak je rovněž nutné znát |
|
|
|
foto
č.6 |
foto
č.7 |
|
|
|
průměry a stoupání závitů. U tlakoměrů oleje je nabídka
obdobná - tedy elektronické s čidlem případně přímé |
napojení pomocí speciální tlakové olejové hadice do
okruhu mazání viz. foto č. 7. |
|
Upevnění na stroji
: |
každý prodávaný přídavný budík je řešen tak
aby se dal upevnit na stroj - ovšem toto řešení bývá povětšinou pro náš styl
nepoužitelné - tedy lépe řečeno asi jen málo kdo by "překousl"
uchycení přídavných budíků pomocí jakési "platle" pod klemu risersetu
viz. foto č.8 Také z tohoto důvodu jsem již v úvodu našeho článku (v
bodě 4) psal, že by při výběru vhodných přídavných budíku měl být
brát zřetel (kromě dalšího) na možnost kvalitního upevnění na |
stroj a tím slůvkem : kvalitní upevnění je samo sebou
myšleno také zpracování designu |
foto č.8 |
nosičů (držáků) přídavných budíků
kterých je na trhu rovněž celá řada. Tyto nosiče (držáky) přídavných
budíků bývají |
|
|
většinou kotveny na
řidítka viz. foto č. 9 nebo na risrset viz foto č.10
V některých případech bývá nosič otáčkoměru součástí klemy
|
risrsetu. Toto řešení je sice
vcelku efektní ovšem pro mnoho strojů nepoužitelné neboť připevněním
přídavných budíků do středové polohy řidítek dojde k zakrytí pohledu
na hlavní budík - tedy tachometr. V takovém případě je nutné volit
upevnění jiné - např. |
|
na "trubky" předních tlumičů
objímkou viz. foto č.11 |
foto č.11 |
|
|
|
foto
č.9 |
foto
č.10 |
|
|
|
kterou nasunete mezi brýle a k této objímce přídavné
budíky upevníte. Ovšem toto řešení sebou nese další designový problém a tím
je že vlastní přídavné budíky bez venkovního obalu většinou nejsou to pravé
ořechové
viz. foto č.12
|
Pokud však máte kreativního ducha a výrobní zázemí můžete si nosiče
přídavných budíků vyrobit přesně dle vaší potřeby. Není to zase nic tak
složitého aby to nezvládla běžně vybavená kovoobrobna. Jak na to? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto
č.12 |
foto
č.13 |
foto
č.14 |
foto
č.15 |
foto
č.16 |
foto
č.17 |
foto
č.18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
K výrobě budete potřebovat "špalek" kvalitního duralu
viz. foto č. 13 z kterého postupně vyrobíte ještě větší hromadu
špon
viz. foto č. 14 a to co
vám zbude viz. foto č. 15 je již brnkačka dotáhnout do finále
viz. foto č. 16 až 18 |
Zapojení do
stávající palubní sítě : |
Každý vámi koupený přídavný budík by měl v
balení obsahovat zcela jasné schéma připojení do stávající palubní sítě
vašeho stroje. Všeobecně se však dá říct, že elektronický otáčkoměr bude mít
pět kablíků viz. foto č. 19 . Dva souží |
|
pro osvětlení přístroje. Další dva
kablíky na které je nutné (stejně tak jako u osvětlení budíku)
opět připojit plus a mínus napájejí vlastní budík a pátý kablík je
veden na cívku. |
Vzhledem k tomu, že je
do otáčkoměru taženo 2x plus a 2x mínus (osvětlení a napájení) viz. foto č. 19
bude vás to svádět udělat plus i mínus jedním napojením k stávající
palubní síti - ale nedělejte to. |
Vlastní napojení otáčkoměru
(jeho el. napájení) má být provedeno tak, aby bylo funkční
již při otočení |
|
|
|
klíčku zatímco okruh pro osvětlení otáčkoměru se má
správně sepnout teprve při zapnutí světel. Udělat dva okruhy není o
tolik složitější nežli propojit vše pod jednou pojistkou. Z hlediska
údržby stroje a jeho případných dalších úprav je vhodné udělat veškerá
napojení pomocí konektorů. Pokud si pro tento účel vyrobíte odbočky (na každý okruh jednu) viz.
foto č. 21 nebude to mít chybu. Pouze
upozorňuji že na obrázku znázorněná odbočka je již plánována pro dva
budíky - tedy otáčkoměr a teploměr olejové |
|
|
foto
č.19 |
foto
č.20 |
|
|
|
náplně. Znamená to tedy, že na této jedné odbočce bude
napájení otáčkoměru + teploměru. Na další takovéto odbočce (která bude
odlišena jinou barvou izolaci - například hnědou) provedete napojení osvětlení
těchto dvou budíků. Další odbočka - opět s barevně odlišnou izolací je
určena k napojení kostry. |
|
Pokud již budete dělat el. instalaci
doporučuji vyměnit žárovku osvětlení viz. foto č. 20 (modrá šipka) za diodu která vám zcela jistě
vydrží svítit déle a navíc si můžete zvolit a také sjednotit barvu
podsvícení přístrojů viz. foto č. 26. |
Nyní když již máme přístroje napojené a
podsvětlené zbývá jediné - oživit jejich funkci. |
foto
č.21 |
Pro otáčkoměr je nutné připojit kablík na cívku - viz. foto č.
22 až 25
Znázorněné napojení se týká VS 1400 a pokud budete zapojovat otáčkoměr
na jiný stroj - je dost možné, že budete mít dilema na který kontakt cívky
udělat připojení. |
|
|
|
|
|
Není však potřeba
dělat z této volby velkou vědu, dalekosáhle pátrat v manuálech a |
schématech. Pokud máte vše ostatní správně připojené (tedy
napájení a osvětlení otáčkoměru je funkční) nastartujte stroj a
přiložte kablík určený k napojení na kontakt cívky. Jestliže se
otáčkoměr |
|
|
|
|
|
foto
č.22 |
foto
č.23 |
foto
č.24 |
foto
č.25 |
|
|
|
|
|
rozběhne - zvolili jste správně. V opačném případě
přiložte kablík na druhý kontakt který (pokud je vše ostatní správně
napojené) otáčkoměr již musí oživit. Máte to tedy 50 na 50 s_tím, že
případný omyl se netrestá
Teprve po identifikaci správného kontaktu udělejte napojení avšak mějte na
paměti že toto napojení musí být na úrovni viz. foto č. 22 až
25
|
|
Napojení (oživení) teploměru olejové náplně
je daleko prostší neboť zde je pouze jediná možnost - tedy na čidlo pomocí
plochého konektoru. Jak si vyrobit kvalitní konektor popisovat nebudu neboť
této akci byl již na našich stránkách věnován dostateční prostor
- klikni zde -
|
K teploměru pro úplnost dodám ještě jednu
informaci - ze života. Volal mi známý, že čidlo |
foto
č.26 |
|
které jsem mu zaslal zjevně nefunguje
neboť chtěl teploměr společně s čidlem před montáží odzkoušet a přestože
ponořil čidlo do vařící vody ručička teploměru se ani nepohnula.......
Takže pokud budete také dělat takovéto hokus - pokus ještě před montáží
na stroj mějte na paměti, že čidlo které není osazené ve stroji
(budete jej doma potápět do kastrolu s vařící vodu) nemá kostru.
Takže na čidlo nebude stačit přivést pouze ten správný kontakt, ale na
jeho tělo musíte také dát kostru - jinak se vám ručička teploměru
ani nehne.......... ani kdyby jste čidlo uvařili naměko
|
umístění čidla |
Co
říci v závěru? Přídavných budíků a dalších doplňků
které vyžadují el. zapojení do |
|
stávající palubní sítě je takřka nepřeberné množství
(to co jsme si dnes poodhalili je pouhým zlomkem nabídky). Pokud si
takovýto doplněk pořídíte mějte vždy na paměti to (což byl hlavní důvod k
napsání dnešního článku), aby |
video wmv |
napojení bylo
provedeno na profesionální úrovni a nezatížilo stávající palubní síť
obzvláště pak přechodovými odpory které velice snadno vzniknou
neodborným spojením kablíků. Rovněž se vám velice snadno může stát, že
přechodový odpor (studený spoj) vyřadí funkci celého kabelového
svazku do kterého byl neodborně vřazen další spotřebič což v mnoha
případech může způsobit znepojízdnění případně problémový chod stroje.
Jestliže tedy již dokoupený el. doplněk zapojujete do stávající palubní
sítě udělejte to formou "odboček" ze stávající kabeláže viz.
foto č. 21 při zachování (pokud možno) |
|
7,34MB |
|
barevného
rozlišení kablíků. To tedy znamená že stávající palubní síť zůstane v
původním stavu a pouze pomocí těchto odboček si vytvoříte další velice
přehledné a snadno identifikovatelné profi napojení přístrojů.
|
|
|
|
|
Výpis
souvisejících článků |
|
1)
Nabíjení - AKU |
|