|
Podtlakové
houkačky - montáž na stroj .... |
|
|
|
|
|
|
Zatímco ještě před několika lety byly
podtlakovky výsadou kamionu v posledních letech se začali objevovat i u
terénních automobilů a každým rokem častěji také na strojích našeho stylu.
Každý z vás se s nimi jistě setkal a nejeden poté začal přemýšlet o jejich
instalaci na stroj. Pohnutky pro osazení na stroj mohou být velice různé a
docela určitě se najde i mnoho takových, kteří by si je na svůj stroj
neosadili ani kdyby byli zadarmo natož za ně zaplatit několik tisíc s velkou
námahou vypocených. Ne že by snad samotné podtlakovyky byli tak drahé, ale
odborně provedená montáž vyjde v mnoha případech podstatně dráž nežli vlastní
"trumpety". |
|
Pomineme - li otázku vkusu (to je již na
každém jednom) pak i ten nejzarytější odpůrce musí uznat, že z hlediska
odvrácení hrozícího nebezpečí - případně na upozornění o svém "výskytu" mají
své opodstatnění a v mnoha případech |
|
|
mohou skutečně výrazně napomoct odvrátit nebo předejít
velkému maléru (z vlastní zkušenosti mám ověřeno, že při |
včasném použití - dokáží "rozmluvit" srně přeběhnutí silnice,
atd.....). |
|
|
provedení A/B
(shora) |
|
Jaké vybrat : |
Nabídka
v tomto sortimentu je poměrně pestrá. Podtlakovky můžeme zakoupit nejen v
rozlišném designu, ale též jejich konstrukce bývá rozdílná. Dá se však říci,
že co do dělení jsou k dostání dvě základní provedení a to A)
elektrické (membrána je rozvibrována elektrickým impulsem) B)
pneumatické (membrána je rozvibrována tlakem vzduchu z |
kompresoru).
Další dělení dle počtu "trumpet", plynulého / střídavého tónu, znělek, atd
.......... je již nepodstatné. Avšak z důvodu kompletní informace uvádím
tento odkaz -
klikni zde - |
Každé z dvou jmenovaných řešení A) případně B) má svá pro a proti. Tyto
rozdílnosti by pro vás měli být jedním z vodítek při nákupu. |
A) elektrické - jejich montáž obzvláště pak uchycení je díky
absenci kompresoru vcelku jednoduchá a tím pádem i méně nákladná. Ovšem
jejich výkon za pneumatickými dost pokulhává obzvláště pak s odstupem času.
|
B) pneumatické - u těchto je
vše naopak. Tedy velice náročná montáž a to nejen co se |
vlastní montáže týká, ale též finanční náklady jsou
nesrovnatelně vyšší, avšak tyto podtlakovky dokáží "vyloudit" zvuk |
(lze -
ti to tak říci) podstatně "líbivější". |
|
Dříve nežli některé podtlakovky zakoupíte
měli by jste mí jasno nejen o typu, ale také v tom směrů, zda vámi zakoupené
půjdou z hlediska prostoru bezproblémově uchytit na stroj neboť obzvláště
pneumatické mají vcelku objemné příslušenství (kompresor, hadice, relátko
.....) |
Bohužel společně s podtlakovkami
dodávané standardní upevňovací díly nebývají takového charakteru, aby jsme
je mohli použít pro uchycení na stroj a tak nezbývá nežli popustit uzdu
lidové tvořivosti. U pneumatických podtlakovek na vás pravděpodobně nemine
vypořádat se |
|
s výrobou obal kompresoru neboť jeho vlastní tělo připomíná
motůrek ke stěračům (tedy nic co by mělo být vystaveno na obdiv)
a navíc není zkonstruováno pro venkovní montáž. Na to jak tuto záležitost
vyřešit (obal a upevnění kompresoru) je poměrně dost variant. Jedno z
takových poměrně nenáročných řešení je vyrobit na kompresor kožený obal
obdobný tomu který se používá jako chlasťák. Osobně tomuto řešení nejsem
příliš nakloněn neboť kompresor není zrovna lehký a znám případ kdy se
takto upevněný kompresor utrhl, dostal se mezi ráfek zadního kola a kyvnou
vidlici no a bylo vymalováno (odnesl to i ráfek který je z lehké slitiny).
Proto se spíše kloním k variantě - udělat kvalitní antikorový obal (viz.
foto. č.1), |
ilustrační
foto |
|
který zároveň vyplní jinak prázdné místo za zadním
válcem. Navíc se velmi zkrátí vedení od |
|
kompresoru k vlastním trumpetám čímž nedochází k
zbytečným prodlevám a ztrátám tlaku. Samozřejmostí by mělo být jeho řádné a
kvalitní připevnit ke stroji. |
Pokud tedy již máme jasno jaký typ
podtlakovek zakoupíte, jak a kam je upevníte měli by jste si ještě před
vlastním nákupem ověřit zda tyto podtlakovky již někdo na motocykl
montoval a zda tyto podtlakovky vydrží vibrace, které jsou u našich strojů
dosti značné. |
Před montáží : |
Jestliže jste se rozhodli zrealizovat
vlastní montáže doma musím upozornit, že pokud má být |
foto č.1 |
|
provedena opravdu kvalitně měli by jste být poměrně dobře
vybaveni a to nejen co se elekto materiálu týká. Již pouhý pohled na
přibalenou propojovací hadičku (která je prakticky totožná s benzínovou
hadičkou jež se používala na Jawách) sloužící k napojení kompresoru s
"trumpetami" vás přesvědčí, že to nebude to pravé ořechové. Kvalitní
antikorová tlaková hadice nestojí zase tolik aby jí nebylo možné pro tuto
montáž zakoupit a proto by jste měli mít i takovéto věci předem připravené.
Je přirozené, že další montážní díly (krom zmíněné hadice a obalu
kompresoru s průchodkou) zachycené na fotu č.1 se budou velmi
lišit nejen dle vlastních podtlakovek, ale rovněž podle stroje na který jsou
upevňovány avšak elekto materiál |
foto č.2 |
|
bude ve všech případech prakticky totožný. Relátko by
mělo být součástí podtlakovek, ovšem pojistkové pouzdro jako i další
propojovací elekto materiál (smršťovací bužírku, konektory...) již
budete muset dokoupit. |
|
Co bychom měli
vědět : |
Upozorňuji, že nejsem specializací
elektrikář a tak prosím profíky o shovívavost a zkušení mohou následující
řádky klidně přeskočit. A) existují již hotová pojistková pouzdra a
tak to které je vyobrazeno na fotu č.2 je jen jednou z možných
variant. B) existuje několik rozměrů |
konektorů a proto je lepší vzít si sebou do obchodu
relátko. C) lze zakoupit jednak klasické |
foto č.3 |
konektory nebo konektory které mají cínové lože. Tyto se
při montáži na kablík pouze vmačkují. Je sice pravda, že by smáčknutí
speciálními kleštěmi fotu č.3 mělo být dostatečné i u
klasického konektoru avšak já u těchto klasických dávám přednost dodatečnému
zaletování. Pokud u konektoru, kabelového očka ....... provádíte dodatečné
zaletování |
|
mějte na paměti, že koule cínu na spoji nic neřeší. Spoj
nejprve řádně prohřejte a poté přidejte cín, který by měl do spoje zatéct
(viz.
foto č.4) Je vhodné každý vámi zhotovený spoj případně celý
konektor chránit smršťovací bužírkou (foto č.5) - tato se dá
koupit v metráži a v nejrůznějších průměrech ovšem rozhodně není
nejlevnější. Smršťovačka by se správně měla nahřívat horkovzdušnou pistolí,
ale při troše zručnosti je možné použít i zapalovač - dejte si však pozor ať
si nepopálíte ruce !!! D) pro spojení dvou kabelů bez letování existuje také
|
několik variant. Na fotu č.2 je označená méně vhodná (dle
mého názoru) nápisem ne |
foto č.4 |
E)
kablík který použijete na vlastní zapojení podtlakovek by měl svým průřezem
odpovídat |
|
ampérům (raději s větší rezervou) které ním
"potečou" a věřte mi že toto je velmi důležité neboť v některých případech mají podtlakovy i 300W
příkon. F) Obal kompresoru by měl být o něco delší (cca 20 - 25mm) nežli vlastní kompresor (místo pro
el.
konektory). G) vstup kablíku do obalu kompresoru (vrtaný otvor
- k vrtání otvoru do tenkých plechů se později vrátím v jedné z poznámek)
by měl být řešen kvalitní průchodkou (viz. fotu č.1). H) pokud máte kablíky bez
barevného rozlišení označte si vhodným způsobem alespoň plusový (viz. foto č.5)
. |
|
CH) obal kompresoru nesmí zakrývat jeho sání
(při pozdějším mytí stroje dbejte aby jste do |
tohoto otvoru zbytečně nestříkali vodu). I)
v obalu kompresoru vyvrtejte na jeho nejspodnější |
foto č.5 |
části malý otvor (průměr 3-5mm) pro odtok
vysrážené vlhkosti. J) pro upevnění všech dílů podtlakovek používejte
antikorový spojový materiál
- klikni zde -
K) kurňa - snad jsem na nic nezapomněl
a tak pokud máte již
upevněno |
můžeme se vrhnout na vlastní elektrické zapojení, |
El. zapojení : |
opět připomínám - nejsem elektrikář a auto
elektrikář již vůbec ne. Má specializace je nástrojař a tak znovu prosím
profíky o shovívavost. Na druhou stranu bude možná pro ostatní laiky
povzbuzením, že jsem se s tímto zapojením vcelku úspěšně vypořádal již
několikrát a pokud se v el. instalaci před vámi již někdo nevrtal a je tedy
v původním |
(originálním) stavu nemělo by být vlastní
zapojení podtlakovek problémem prakticky pro nikoho kdo si přečte
následující řádky a pozorně prohlédne přiložený nákres (schéma). |
|
Skutečně není nutné hledat v zapojení
jakékoli složitosti. Při tomto popisu el. instalace podtlakovek vycházím z
toho, že máte na stroji funkční klakson který je ovládán tlačítkem a přes
tlačítko je veden mínus pól. |
1) odpojte stávající klakson a jeho kablíky
přiveďte (v případě potřeby prodlužte) k relátku. Tento kablík
zapojte na na kontakty označen 85 a
86 (viz. foto č.6) |
2) najděte si stálé připojení 12V. Těch
míst je na každém stroji několik a budou se lišit dle |
foto č.6 |
|
modelu motocyklu. Volte takové místo, aby vedení nebylo
zbytečně dlouhé. Jedno z takových míst na stroji VS 1400 je pod sedlem
jezdce na levé straně. Toto stálé připojení je kryto pryžovým
chráničem (označeno červeným X) a
zachycuje jej foto č.7. |
3) připojení stálých 12V (viz. foto č.8
- očko se
žlutou izolací - označeno červeným X)
k relátku proveďte kablíkem předepsaného průřezu do něhož je vřazeno
pojistkové pouzdro s odpovídající pojistkou. Tento plusový pól připojte na
kontakt relátka označený číslem 30
|
4) kontakt relátka označený číslem
87 propojte na
plusový kompresoru podtlakovek (měl by |
foto č.7 |
být označen). Opět platí, že propojení provedete
kablíkem předepsaného průřezu !!! |
|
5) mínusový
kontakt kompresoru propojte kdekoli s kostrou stroje. |
|
Popsané zapojení bude platné pro drtivou
většinu strojů. Je však možné že se setkáte se strojem jehož el. instalace
je řešená tak, že je přes tlačítko veden plusový pól. V takovém případě
tento plusový pól který je veden od tlačítka ke stávajícímu klaksonu napojte
na kontakt relátka označený čísle 85 a
kontakt relátka označený 86 propojte s
kostrou. Ostatní postup je totožný tak jak je z vrchu popsáno. |
Pojistkové pouzdro umístněte tak, aby k němu
byl snadný přístup pro případnou výměnu |
pojistky. V textu o el. zapojení je často použito slovo :
kablík odpovídajícího průřezu. Pokud |
foto č.8 |
jste v začátku četli tento článek pozorně pak jistě víte
proč neuvádím konkrétní průřez pro "silový" proud podtlakovek neboť ten se
bude lišit dle jejich příkonu. Vždy jak však lepší použít kablík o větším
průřezu nežli toto propojení poddimenzovat. Rovněž není dobré vést "silový"
proud přes některou ze stávajících pojistek neboť s nefunkční |
houkačkou se dá velice snadno dojet - ovšem bez
.............. |
|
Jak to bude na STK
? |
docela určitě je tento dotaz na místě neboť
v mnohých z nás je ještě od bolševika zažitá jakási vyplašenost ze všeho co
na stroj neupevnili ve výrobním závodě a proto si celá řada z nás (ve
většině případu zcela zbytečně) přidělává práci tím, že dělá nejrůznější
dvojité montáže včetně nejrafinovanějších přepínačů. V případě podtlakových
houkaček není nutné být vyplašený jak poštolka :-) neboť věc se má
následovně : klakson musí vydávat souvislý |
nepřerušovaný tón o předepsané minimální hlasitosti dB.
Co to tedy pro nás obnáší v praxi? |
ilustrační
foto |
Že by podtlakovky obzvláště pak ty s kompresorem
nesplnili předepsané dB nehrozí ani náhodou (rovněž ani omylem vám
na STK dB nikdo měřit nebude) tak se tedy bude jednat pouze o to aby se
z podtlakovek na místo souvislého nepřerušovaného tónu nelinula melodie,
fanfára ...... Ovšem o tomto - tedy jaký zvuk podtlakovky vydávají |
|
bychom měli mít jasno již při jejich pořizování neboť
řešení kdy na stroji osadíte fanfáry a doplníte je standardním klaksonem
(s přepínačem pro policii) řešením není, protože dle platné vyhlášky to
co máte na stroji připevněné musí být zapojeno - tedy funkční. |
Možná se to bude |
zdát někomu jako přehnané, ale po čtyřech
sezonách ježdění s podtlakovkama můžu zcela zodpovědně říci že mají hodně do
sebe a navíc vykonávají zcela neomylně funkci "policajta" akumulátoru. Jak
to myslím? Pokaždé když mi v sezóně přestali houkat nebo houkali jen |
ilustrační
foto |
neochotně byl nějaký problém s akumulátorem - potažmo pak
s el. instalací. |
|
Podtlakovky mají totiž takový příkon, že
pokud není akumulátor v plné kondici nebo pokud je na "silovém" vedení
(nejčastěji na kontaktech akumulátoru) někde problém - pak to okamžitě
poznáte na funkci podtlakovek. |
V závěru |
dnešního článku snad nemusím připomínat, že
upevnění podtlakovek na stroj musí být voleno tak, aby v žádném případě
nebránilo ani neztěžovalo ovládání stroje (řízení), ale také tak
abychom si zcela zbytečně neztěžovali běžnou |
údržbu
(kontrola a dolévání oleje, výměna svíček .....) Rovněž při
upevňování na stroj dbejte aby byli "trumpety" podtlakovek na rovně
stojícím stroji alespoň mírně "z kopce" (umožníte tak odtok vodě).
|
|
Výpis
souvisejících článků |
|
|
1)
Houkačka houká ......... |
2)
Upevnění na VN 1500 |
V příštím
článku si povíme |
|
3)
Nabíjení - AKU |
|
o přídavných světlech |