Podtlakové houkačky - montáž na stroj ....

 

     
     Zatímco ještě před několika lety byly podtlakovky výsadou kamionu v posledních letech se začali objevovat i u terénních automobilů a každým rokem častěji také na strojích našeho stylu. Každý z vás se s nimi jistě setkal a nejeden poté začal přemýšlet o jejich instalaci na stroj. Pohnutky pro osazení na stroj mohou být velice různé a docela určitě se najde i mnoho takových, kteří by si je na svůj stroj neosadili ani kdyby byli zadarmo natož za ně zaplatit několik tisíc s velkou námahou vypocených. Ne že by snad samotné podtlakovyky byli tak drahé, ale odborně provedená montáž vyjde v mnoha případech podstatně dráž nežli vlastní "trumpety". 
     Pomineme - li otázku vkusu (to je již na každém jednom) pak i ten nejzarytější odpůrce musí uznat, že z hlediska odvrácení hrozícího nebezpečí - případně na upozornění o svém "výskytu" mají své opodstatnění a v mnoha případech
mohou skutečně výrazně napomoct odvrátit nebo předejít velkému maléru (z vlastní zkušenosti mám ověřeno, že při
včasném použití - dokáží "rozmluvit" srně přeběhnutí silnice, atd.....).
provedení A/B (shora)
   Jaké vybrat :
   Nabídka v tomto sortimentu je poměrně pestrá. Podtlakovky můžeme zakoupit nejen v rozlišném designu, ale též jejich konstrukce bývá rozdílná. Dá se však říci, že co do dělení jsou k dostání dvě základní provedení a to A) elektrické (membrána je rozvibrována elektrickým impulsem)  B) pneumatické (membrána je rozvibrována tlakem vzduchu z
kompresoru). Další dělení dle počtu "trumpet", plynulého / střídavého tónu, znělek, atd .......... je již nepodstatné. Avšak z důvodu kompletní informace uvádím tento odkaz - klikni zde -
   Každé z dvou jmenovaných řešení A) případně B) má svá pro a proti. Tyto rozdílnosti by pro vás měli být jedním z vodítek při nákupu.
   A) elektrické - jejich montáž obzvláště pak uchycení je díky absenci kompresoru vcelku jednoduchá a tím pádem i méně nákladná. Ovšem jejich výkon za pneumatickými dost pokulhává obzvláště pak s odstupem času.
   B) pneumatické - u těchto je vše naopak. Tedy velice náročná montáž a to nejen co se
vlastní montáže týká, ale též finanční náklady jsou nesrovnatelně vyšší, avšak tyto podtlakovky dokáží "vyloudit" zvuk
(lze - ti to tak říci) podstatně "líbivější".

   Dříve nežli některé podtlakovky zakoupíte měli by jste mí jasno nejen o typu, ale také v tom směrů, zda vámi zakoupené půjdou z hlediska prostoru bezproblémově uchytit na stroj neboť obzvláště pneumatické mají vcelku objemné příslušenství (kompresor, hadice, relátko .....)
   Bohužel společně s podtlakovkami dodávané standardní upevňovací díly nebývají takového charakteru, aby jsme je mohli použít pro uchycení na stroj a tak nezbývá nežli popustit uzdu lidové tvořivosti. U pneumatických podtlakovek na vás pravděpodobně nemine vypořádat se

s výrobou obal kompresoru neboť jeho vlastní tělo připomíná motůrek ke stěračům (tedy nic co by mělo být vystaveno na obdiv) a navíc není zkonstruováno pro venkovní montáž. Na to jak tuto záležitost vyřešit (obal a upevnění kompresoru) je poměrně dost variant. Jedno z takových poměrně nenáročných řešení je vyrobit na kompresor kožený obal obdobný tomu který se používá jako chlasťák. Osobně tomuto řešení nejsem příliš nakloněn neboť  kompresor není zrovna lehký a znám případ kdy se takto upevněný kompresor utrhl, dostal se mezi ráfek zadního kola a kyvnou vidlici no a bylo vymalováno (odnesl to i ráfek který je z lehké slitiny). Proto se spíše kloním k variantě - udělat kvalitní antikorový obal (viz. foto. č.1),

ilustrační foto

který zároveň vyplní jinak prázdné místo za zadním válcem. Navíc se velmi zkrátí vedení od

kompresoru k vlastním trumpetám čímž nedochází k zbytečným prodlevám a ztrátám tlaku. Samozřejmostí by mělo být jeho řádné a kvalitní připevnit ke stroji.
   Pokud tedy již máme jasno jaký typ podtlakovek zakoupíte, jak a kam je upevníte měli by jste si ještě před vlastním nákupem ověřit zda tyto podtlakovky již někdo na motocykl  montoval a zda tyto podtlakovky vydrží vibrace, které jsou u našich strojů dosti značné.
   Před montáží :
   Jestliže jste se rozhodli zrealizovat vlastní montáže doma musím upozornit, že pokud má být

foto č.1

provedena opravdu kvalitně měli by jste být poměrně dobře vybaveni a to nejen co se elekto materiálu týká. Již pouhý pohled na přibalenou propojovací hadičku (která je prakticky totožná s benzínovou hadičkou jež se používala na Jawách) sloužící k napojení kompresoru s "trumpetami" vás přesvědčí, že to nebude to pravé ořechové. Kvalitní antikorová tlaková hadice nestojí zase tolik aby jí nebylo možné pro tuto montáž zakoupit a proto by jste měli mít i takovéto věci předem připravené. Je přirozené, že další montážní díly (krom zmíněné hadice a obalu kompresoru s průchodkou) zachycené na fotu č.1 se budou velmi lišit nejen dle vlastních podtlakovek, ale rovněž podle stroje na který jsou upevňovány avšak elekto materiál

foto č.2

bude ve všech případech prakticky totožný. Relátko by mělo být součástí podtlakovek, ovšem pojistkové pouzdro jako i další propojovací elekto materiál (smršťovací bužírku, konektory...) již budete muset dokoupit.

   Co bychom měli vědět :
   Upozorňuji, že nejsem specializací elektrikář a tak prosím profíky o shovívavost a zkušení mohou následující řádky klidně přeskočit. A) existují již hotová pojistková pouzdra a tak to které je vyobrazeno na fotu č.2 je jen jednou z možných variant. B) existuje několik rozměrů
konektorů a proto je lepší vzít si sebou do obchodu relátko.  C) lze zakoupit jednak klasické

foto č.3

konektory nebo konektory které mají cínové lože. Tyto se při montáži na kablík pouze vmačkují. Je sice pravda, že by smáčknutí speciálními kleštěmi fotu č.3 mělo být dostatečné i u klasického konektoru avšak já u těchto klasických dávám přednost dodatečnému zaletování. Pokud u konektoru, kabelového očka ....... provádíte dodatečné zaletování

mějte na paměti, že koule cínu na spoji nic neřeší. Spoj nejprve řádně prohřejte a poté přidejte cín, který by měl do spoje zatéct (viz. foto č.4) Je vhodné každý vámi zhotovený spoj případně celý konektor chránit smršťovací bužírkou (foto č.5) - tato se dá koupit v metráži a v nejrůznějších průměrech ovšem rozhodně není nejlevnější. Smršťovačka by se správně měla nahřívat horkovzdušnou pistolí, ale při troše zručnosti je možné použít i zapalovač - dejte si však pozor ať si nepopálíte ruce !!!   D) pro spojení dvou kabelů bez letování existuje také
několik variant. Na fotu č.2 je označená méně vhodná (dle mého názoru) nápisem ne  

foto č.4

E) kablík který použijete na vlastní zapojení podtlakovek by měl svým průřezem odpovídat
ampérům (raději s větší rezervou) které ním "potečou" a věřte mi že toto je velmi důležité  neboť v některých případech mají podtlakovy i 300W příkon. F) Obal kompresoru by měl být o něco delší (cca 20 - 25mm) nežli vlastní kompresor (místo pro el. konektory). G) vstup kablíku do obalu kompresoru (vrtaný otvor - k vrtání otvoru do tenkých plechů se později vrátím v jedné z poznámek) by měl být řešen kvalitní průchodkou (viz. fotu č.1). H) pokud máte kablíky bez barevného rozlišení označte si vhodným způsobem alespoň plusový (viz. foto č.5) .

CH) obal kompresoru nesmí zakrývat jeho sání (při pozdějším mytí stroje dbejte aby jste do
tohoto otvoru zbytečně nestříkali vodu). I) v obalu kompresoru vyvrtejte na jeho nejspodnější

foto č.5

části malý otvor (průměr 3-5mm) pro odtok vysrážené vlhkosti. J) pro upevnění všech dílů podtlakovek používejte antikorový spojový materiál - klikni zde -  K) kurňa - snad jsem na nic nezapomněl a tak pokud máte již upevněno
můžeme se vrhnout na vlastní elektrické zapojení,
   El. zapojení :
   opět připomínám - nejsem elektrikář a auto elektrikář již vůbec ne. Má specializace je nástrojař a tak znovu prosím profíky o shovívavost. Na druhou stranu bude možná pro ostatní laiky povzbuzením, že jsem se s tímto zapojením vcelku úspěšně vypořádal již několikrát a pokud se v el. instalaci před vámi již někdo nevrtal a je tedy v původním
 (originálním) stavu nemělo by být vlastní zapojení podtlakovek problémem prakticky pro nikoho kdo si přečte následující řádky a pozorně prohlédne přiložený nákres (schéma).

   Skutečně není nutné hledat v zapojení jakékoli složitosti. Při tomto popisu el. instalace podtlakovek vycházím z toho, že máte na stroji funkční klakson který je ovládán tlačítkem a přes tlačítko je veden mínus pól.
1) odpojte stávající klakson a jeho kablíky přiveďte (v případě potřeby prodlužte) k relátku. Tento kablík zapojte na na kontakty označen 85 a 86 (viz. foto č.6)
2) najděte si stálé připojení 12V. Těch míst je na každém stroji několik a budou se lišit dle

foto č.6

modelu motocyklu. Volte takové místo, aby vedení nebylo zbytečně dlouhé. Jedno z takových míst na stroji VS 1400 je pod sedlem jezdce na levé straně. Toto stálé připojení je kryto  pryžovým chráničem (označeno červeným X) a zachycuje jej foto č.7.
3) připojení stálých 12V (viz. foto č.8 - očko se žlutou izolací - označeno červeným X) k relátku proveďte kablíkem předepsaného průřezu do něhož je vřazeno pojistkové pouzdro s odpovídající pojistkou. Tento plusový pól připojte na kontakt relátka označený číslem 30
4) kontakt relátka označený číslem 87 propojte na plusový kompresoru podtlakovek (měl by

foto č.7

být označen). Opět platí, že propojení provedete kablíkem předepsaného průřezu !!!
5) mínusový kontakt kompresoru propojte kdekoli s kostrou stroje.

   Popsané zapojení bude platné pro drtivou většinu strojů. Je však možné že se setkáte se strojem jehož el. instalace je řešená tak, že je přes tlačítko veden plusový pól. V takovém případě tento plusový pól který je veden od tlačítka ke stávajícímu klaksonu napojte na kontakt relátka označený čísle 85 a kontakt relátka označený 86 propojte s kostrou. Ostatní postup je totožný tak jak je z vrchu popsáno.
   Pojistkové pouzdro umístněte tak, aby k němu byl snadný přístup pro případnou výměnu
pojistky. V textu o el. zapojení je často použito slovo : kablík odpovídajícího průřezu. Pokud

foto č.8

jste v začátku četli tento článek pozorně pak jistě víte proč neuvádím konkrétní průřez pro "silový" proud podtlakovek neboť ten se bude lišit dle jejich příkonu. Vždy jak však lepší použít kablík o větším průřezu nežli toto propojení poddimenzovat. Rovněž není dobré vést "silový" proud přes některou ze stávajících pojistek neboť s nefunkční
houkačkou se dá velice snadno dojet - ovšem bez ..............

   Jak to bude na STK ?
   docela určitě je tento dotaz na místě neboť v mnohých z nás je ještě od bolševika zažitá jakási vyplašenost ze všeho co na stroj neupevnili ve výrobním závodě a proto si celá řada z nás (ve většině případu zcela zbytečně) přidělává práci tím, že dělá nejrůznější dvojité montáže včetně nejrafinovanějších přepínačů. V případě podtlakových houkaček není nutné být vyplašený jak poštolka :-) neboť věc se má následovně : klakson musí vydávat souvislý
nepřerušovaný tón o předepsané minimální hlasitosti dB. Co to tedy pro nás obnáší v praxi?

ilustrační foto

Že by podtlakovky obzvláště pak ty s kompresorem nesplnili předepsané dB nehrozí ani náhodou (rovněž ani omylem vám na STK dB nikdo měřit nebude) tak se tedy bude jednat pouze o to aby se z podtlakovek na místo souvislého nepřerušovaného tónu nelinula melodie, fanfára ...... Ovšem o tomto - tedy jaký zvuk podtlakovky vydávají

bychom měli mít jasno již při jejich pořizování neboť řešení kdy na stroji osadíte fanfáry a doplníte je standardním klaksonem (s přepínačem pro policii) řešením není, protože dle platné vyhlášky to co máte na stroji připevněné musí být zapojeno - tedy funkční.
   Možná se to bude
   zdát někomu jako přehnané, ale po čtyřech sezonách ježdění s podtlakovkama můžu zcela zodpovědně říci že mají hodně do sebe a navíc vykonávají zcela neomylně funkci "policajta" akumulátoru. Jak to myslím? Pokaždé když mi v sezóně přestali houkat nebo houkali jen

ilustrační foto

neochotně byl nějaký problém s akumulátorem - potažmo pak s el. instalací.
   Podtlakovky mají totiž takový příkon, že pokud není akumulátor v plné kondici nebo pokud je na "silovém" vedení (nejčastěji na kontaktech akumulátoru) někde problém - pak to okamžitě poznáte na funkci podtlakovek. 
   V závěru
   dnešního článku snad nemusím připomínat, že upevnění podtlakovek na stroj musí být voleno tak, aby v žádném případě nebránilo ani neztěžovalo ovládání stroje (řízení), ale také tak abychom si zcela zbytečně neztěžovali běžnou
údržbu (kontrola a dolévání oleje, výměna svíček .....) Rovněž při upevňování na stroj dbejte aby byli "trumpety" podtlakovek na rovně stojícím stroji alespoň mírně "z kopce" (umožníte tak odtok vodě).

Výpis souvisejících článků

1) Houkačka houká .........
2) Upevnění na VN 1500
   V příštím článku si povíme 3) Nabíjení - AKU
o přídavných světlech
 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

volání naleznete zde - klikni -

 

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       
Frenky (iol.cz) 27.03.2006 11:18
Zdar.Sháním jednoduché tlačítko tlexonu 12V.Musí být vodotěsné na čtyřkolku.Za kontakt na výrobce děkuji. frenkyx@seznam.cz
Rasty (freepoint.cz) 22.04.2012 12:54
Ahoj GENERÁLE, pročetl jsem si Tvůj článek o montáži podtlakové houkačky a musím říci, že to máš vymakané perfektně - hlavně el. schéma je tak polopatické, že lépe už to nejde. Chci jen upozornit na malou chybku v pravopisu: Rovněž při upevňování na stroj dbejte aby byli "trumpety" podtlakovek...... Trumpety jsou neživotné a proto se na konci slovesa píše "y". Já vím, že to je nepodstatná maličkost, promiň, ale když už máš celý článek tak solidně udělaný, je to škoda. Zdraví Rasty
YamiraVirago (din.cz) 24.04.2013 21:39
Ahoj borče, prosím tě kde koupím takové kvalitní trumpety? Zatím hledám , ale marně pouze 24V YamiraVirago@seznam.cz
Generál (cservis.cz) 24.04.2013 23:50
Bohužel - Italská fy. která ve článku popsané podtlakovky vyráběla údajně zkrachovala.
YamiraVirago (din.cz) 29.04.2013 20:05
Aho, děkuji za rychlou odpověď. Můžeš mi poradit které mám koupit, zatím na internetu vidím jen bez kompresoru. Nějaké mi vyber a já je koupím. Cena nevadí. Ty tomu více rozumíš. Dík Míra
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser