|
|
|
Docela určitě každý zná scénku z filmu :
Vrchní prchni, kdy manželka Svěrákovi hlásí :"Houkačka houká, stírače
stírají ......" Josef Abrahám jim dal skvělou radu .... To je teda fakt. No
- jo, ale co když houkačka nehouká - tak to z tohoto skvělého filmu
nedozvíme. Jenže to bych začínal od konce. Nejprve si musíme podtlakové
houkačky koupit a poté osadit na svou "mášu". V současnosti je u nás vcelku
pestrá nabídka různých podtlakových houkaček kdy je membrána rozvibrována
pouze el. impulsem (méně výkonné) nebo stlačeným vzduchem (vlastním
kompresorem). Je pravda, že přinejmenším na 90ti% nabízených "podtlakovek"
najdete na krabici do nich jsou zabalené samolepku na níž se uvádí, že :
Výrobek není schválený pro provoz na komunikacích ČR. |
Instalace
: vzhledem k tomu, že obsah tohoto článku si nekladl za cíl
popisovat vlastní instalaci se kterou si jistě poradí každý průměrně zdatný
motorkář zmíním se o této pouze okrajově. Kompresory dodávané k podtlakovým
houkačkám mívají výkon 300W - někdy i více. Je proto nezbytně nutné dodržet
výrobcem předepsaný průřez kabelu vedeného ke kompresoru!!! Vzhledem
k uvedenému je velice vhodné napájení kompresoru neprovádět z pojistkové
skříně "máši". Bývá totiž pravidlem, že pojistka na kterou jsme
kompresor umístily neudrží odebíraný proud a přepálí se. Pokud jí však
vyměníte za silnější ohrozíte ostatní zařízení, které je na tuto pojistku
napojeno. Proto volte přímé propojení s tím, že pojistku vřadíte přímo na
kablík kompresoru. Vlastní kompresor bývá konstruován pro umístění pod
kapotou vozidla, proto je velmi vhodné opatřit jej důstojným obalem, který
kompresor ochrání před povětrnostními vlivy a dodá tomuto dílu náležitý
design (viz snímek č.1) neboť v originálu se
vesměs jedná o velmi hrubý hliníkový odlitek připomínající motorek stěračů. |
č.1 |
První problém : pokud
jste nalezli to správné místo pro kompresor, vystavily na obdiv blyštící se
trumpety (viz snímek č.2) a poprvé jste
zaslechli zvuk třistawatových podtlaků, které nemají daleko od těch jimiž se
chlubí každý solidní TIR, docela určitě budete na výsost spokojeni a dojdete
(stejně jako já) k přesvědčení, že to byla investice sice ne malá ovšem
stála za to. Jak dlouho budete mít z podtlaků radost nedokáži odhadnout. Mě
vydržela pouhou sezónu. Chromem upravené plastové krytky na zádi vlastního
korpusu membrán se totiž za pouhou sezónu oloupali a připomínali všechno
možné jen ne ozdobné krytky. Vzhledem k tomu, že vlastní tělo korpusu
membrán je pouze pozinkované není možné tuto |
|
část ponechat bez
ozdobného krytu. Proto, že můj bláhový nápad na zakoupení nových krytek (na
prodejně kde jsem podtlaky zakoupil) ztroskotal, (bylo mi řečeno : prodáváme
pouze komplet - pane) nezbylo nic jiného nežli zakoupit kus kvalitního
duralu a navštívit šikovného soustružníka. Vzhledem k tomu, že se krytky
vyráběli z kusu duralu bylo možné si navrhnout vlastní - libovolný tvar (viz
snímek č.3). Po vysoustružení zbývalo krytky
zrcadlově vyleštit, osadit ó kroužkem (do vnitřní drážky v konci krytky) a
namáčknout na korpus membrán. Drážka pro ó kroužek musí být polohována tak,
aby ó kroužek jakoby zaklapl za průměr. Tím pádem je zaručena správná poloha
a nehrozí ztráta krytky. Po vyřešení tohoto problému jsem si myslel, že mám
vystaráno. V pravdě bylo, ale pouze na jednu sezónu.
Druhý problém :
dá se říct, že hned při vjezdu do další sezóny jsem mohl
konstatovat : houkačka nehouká a problém nebyl v kompresoru. Ten se snažil
seč mohl leč libý zvuk z trumpet nevyloudil. Jelikož znám dost kluků kteří
profesionálně řídí kamión konzultoval jsem celou věc s nimi. Vesměs se
shodli na tom, že membrána v podtlakách bude poškozená. Vzhledem k tomu, že
vlastní korpus membrány je nerozebíratelný (spojen pertlováním) o nějaké
výměně nemohla být řeč. Ovšem nevzdal jsem to a začal jsem chladně uvažovat.
Do poslední jízdy podtlaky "fachčily" sice o mnoho méně hlasitě, jak na jaře
- ale přeci. Co se |
č.2 |
|
|
č.3 |
|
tedy mohlo stát ? Jediné co mne napadlo
byla povrchová oxidace a "přireznutí" membrány. Sejmul jsem tedy krytky a
otvorem (je tam cca 2mm otvor pro přisávání vzduchu) v zadní části korpusu
membrán jsem dovnitř nastříkal silikónový olej. Vše jsem nechal do druhého
dne. Kdo si myslí, že ráno podtlaky troubily jako jelen v říji pak je na
omylu. Nevyšel ani hlásek. No - jo, no. Co včíl. Jsem si takřka na sto
procent jistý, že silikónem tomu neublížím takže jsem se rozhodl proces
zopakovat - ale trochu jinou metodou. Sejmul jsem hadici z kompresoru a přímo
do hadice jsem aplikoval silikón. Hadici jsem nenasadil zpět na motokompresor, ale na pistoly stacionárního kompresoru. Velmi opatrně jsem
začal |
zvyšovat tlak a to co se začalo ozývat mi
silně připomnělo návštěvu kina, kdy právě v nejnapínavější scéně - kdosi
snad jen tři řady přede mnou, zadržoval nezadržitelné až do té doby kdy se
jím dušený zprvu nesmělý kvílivý zvuk probral v bohapusté usrá...... A
zrovna nějak takto se probírali mé podtlaky "k životu". Po zprvu nesmělém,
kvílivém zvuku se najednou z trumpet zaprášilo - rozprášený silikón
následovali uschlé mouchy a táhlý kvílivý zvuk se probral v majestátné
zatroubení. Ulevilo se mi - na rozdíl od dotyčného z kina, na duši.
Celou akci jsem zopakoval, ale s tím rozdílem, že jsem střídavě vždy jednu
trumpetu ucpal, aby se tlak "netříštil". Osadil jsem krytky a mohl
konstatovat : houkačka houká !!! |
A ponaučení
na závěr ? |
1) zcela zjevně
nebude na škodu při odstavením "máši" k zimnímu spánku nalít trochu
silikonového oleje do vlastní hadice kompresoru a lehce ťuknout na tlačítko
klaksonu, aby se silikón dostal na
membránách a zakonzervoval je. 2) chystáš - li se do
kina, nekonzumuj k večeři luštěniny. |
|
|
|
Text a foto : |
Generál
|
Spojení na autora článku :
e-mail |
|
|
Zpět do
článků |
|
|
|
|
|
|
|
|