|
Denní
(ne)svícení....... |
05.11.2007 |
|
|
|
|
|
Není tomu tak dlouho kdy se v
nejrůznějšími médii objevila zpráva, která zpochybňuje přínos
povinného celodenního svícení na zvýšení bezpečnosti silničního
provozu - potažmo snížení dopravních nehod. Některé státy jako
například Rakousko vážně uvažují o zrušení povinného denního svícení a
jiné zase zvažují zavést dvojí osvětlení vozidel - pro denní a noční
provoz. |
|
Nechci zde vyvracet nejrůznější teorie
ani se ztotožňovat s jinými a již vůbec se nebudu zabývat ekonomickou
ani ekologickou stránkou věci, které obě teorie - svítit / nesvítit
věnují také velkou pozornost...... |
|
Můj osobní názor je, že povinnost
(pro řidiče plechovek) svítit po celý den výrazným způsobem "zneviditelnila"
zranitelnější skupinu v silničním provozu a mezi tu zranitelnější
skupinu (vedle chodců a cyklistů) bezesporu patří i řidiči
jednostopých vozidel. |
|
|
Ať je tomu tedy jakkoli musíme přijmout
fakt, že svítit se u nás ze zákona musí po celý den a ten kdo byť náhodou zapomene
rozsvítit se vystavuje nejen represím ve formě peněžitého trestu a ztráty
bodů, ale také daleko většímu průšvihu - tedy že jej ostatní účastníci
silničního provozu přehlídnou. |
|
Nově vyráběné motocykly mají již tuto
povinnost vyřešenou přímo od výrobce a to většinou tak, že se po
nastartování světla automaticky rozsvítí. No jo - již slyším majitele
hóóódně |
starých US strojů kteří říkají : "jak nové stroje -
jak nové stroje ..... však ten můj rozsvítí světla |
sotva otočím klíčkem zapalování a je to mašina z minulého
století....". Ano - to je pravda, ale |
foto č.1 |
|
nebojte se probereme
všechno a na toto téma - tedy US modelů, se také dostane řeč. |
Starší
Evropské modely mají na pravém straně řidítek většinou dvoupolohové
ovládání rozsvěcení světel. První poloha rozsvítí parkovačky a druhá
hlavní světla. Potud je tedy vše OK ovšem nesmí se zapomenout posunout
ovládání do druhé polohy jinak je váš stroj "slepí" a pokud na vás
protijedoucí řidiči nezablikají - jen těžko si uvědomíte, že již jedete xxx km bez zapnutých světel. Co může následovat jsme si již
řekli...... |
Jak tomu
předejít? Jednou z možných variant je pořídit si automatické denní
svícení. |
foto č.2 |
Nejedná se o nic co by
neměl zvládnout průměrně zdatný motorkář. Stačí zajít do prodejny |
|
s autodoplňky, některého servisu případně "proluksovat"
internetové e-shopy a zakoupit si "kouzelnou" krabičku (automatický
rozsvěcovač světel) příslušných parametrů.
|
Vlastní
funkce - po nastartování je s časovou prodlevou automaticky
(přes spínací relátko které je v některých případech součástí zakoupeného
kompletu) propojen elektrický okruh světel (musíte dodělat) jenž
je vřazen mimo panelu mechanického vypínače. Tato má definice bude někomu
připadat příliš strohá a jinému dost možná i nesrozumitelná. Věřte mi však,
že zabývat se zde konkrétním popisem funkce by bylo mrhání vašeho času neboť
vlastní zapojení i mechanizmus automatického spouštění se může velice lišit
v návaznosti jaký produkt koupíte. |
|
|
Konkrétně
- aby náš článek měl
konkrétní náplň popíši zde alespoň jedno z mnoha řešení kterých (jak jsem
se již zmínil) je opravdu mnoho. Jedna z mnohých variant je zakoupit
automatiku které dává impulz čidlo tlaku oleje - lépe řečeno kontrolka tlaku
oleje. Znamená to tedy, že jakmile zhasne kontrolka mazání tak s
prodlevou cca 2 vteřin dostane relátko impuls a sepne samostatný okruhu
hlavních světel. Tento okruh je propojen až do doby pokud nevypnete
klíček. Pokles tlaku oleje nemá tedy nadále na vypnutí automatického okruhu
žádný vliv. Tento automatikou sepnutí samostatný okruh hlavních světel se
skutečně rozpojí (světla zhasnou) až po vypnutí klíčku. Má to tu
nevýhodu, že pokud startujete déle tak se stroj "natlakuje" a tím
pádem dojde k zhasnutí kontrolky mazání a sepnutí světel. To znamená, že
vlastní startování pak může být již do zapnutých světel což je samo
sebou zcela zbytečné zatěžování akumulátoru. Ovšem v praxi je takto dlouhé
startování spíše nežádoucí výjimkou a pokud se to i stane nic vám
nebrání před opakovaným startem vypnout / zapnout klíček a start zopakovat. |
Zapojení -
u každého zakoupeného kompletu by měl být přiložen velice
srozumitelný návod zapojení (schéma zapojení bývá i na samotném produktu
- viz foto č.2 ) a tak zde připojené foto č.3 (zapojení
do palubní sítě VS 1400 - model pro Evropu) berte pouze jako
informativní tedy možné řešení, které s vámi zakoupeným kompletem nemusí
odpovídat. |
|
Popis k
fotu č.3
: |
1) vlastní "kouzelná" krabička
(je dobré jí vhodným způsobem dodatečně utěsnit proti vlhku) |
2) tenký červený kabel -
plusové napájení automatiky. Funguje pod klíčkem. Možné napojení |
foto č.3 |
je například do okruhu zadního brzdového světla atd. Tedy
do okruhu který je propojen pouhým zapnutím klíčku. |
3) tenký černý kabel -
mínusový pól (kostra) automatiky. Zapojíte kdekoli na kostru stroje. |
4) silný červený kabel -
plusový přívod "silnového" obvodu na relátko. |
5) silný červený kabel -
tento kabel se napojí na samostatný okruh denního svícení včetně
pojistkového pouzdra |
6) tenký žlutý kabel -
ovládání automatiky. Napojení na kontrolku tlaku oleje.
Pozor : do kabelu
který vede na čidlo tlaku oleje nesmíte pustit plus. Pokud to uděláte
tak vám čidlo tlaku oleje odkráči do "věčných lovišť". |
|
Samostatný
okruh - tento si vytvoříte velice snadno a to natažením pouze
jediného kabelu. Jeho vlastní zapojení do stávající palubní sítě skýtá další
možnosti. Jestliže máte přídavná světla můžete tento okruh natáhnout mimo
těchto přídavných světel a po nastartování se vám rozsvítí pouze hlavní
světlomet. Poté co zapnete mechanicky světla spojíte i
přídavná světla a tím pádem pro mnohé kteří chtějí zapínat přídavná světla
samostatně odpadá montáž dalšího přídavného vypínače. Možností a
nejrůznějších kombinací je skutečně mnoho je však vždy bezpodmínečně nutné
dbát : |
video WMV
3,34MB |
|
A) aby zapojení odpovídalo stávajícím předpisům. |
B) propojení musíte udělat kabely
odpovídajícího průřezu (k tomuto tématu si přečti samostatný článek
- klikni-
) a do nového okruh je bezpodmínečně nutné vřadit pojistkové pouzdro s
odpovídající pojistku. |
US modely -
mohlo by se zdát, že tyto mají věc vyřešenou již v minulém století neboť
stroje z této destinace rozsvítí světla již pouhým otočením klíčku do první
polohy. Toto řešení sebou však přináší nežádoucí startování do zapnutých
hlavních světel což může obzvláště u starších akumulátorů zapříčinit
znepojízdnění stroje (nenastartujete). Proto také v US modelech najde
"kouzelná" krabička své uplatnění. Montáž je zde jednodužší o to, že
nenatahujete samostatný okruh ale automatiku zapojíte přímo na kablík který
vede k přepínači dálkových a tlumených světel. Rovněž nemusíte osazovat
samostatnou pojistku neboť jste se připojili do zabezpečeného okruhu světel.
Až potud by tedy bylo vše OK ovšem je zde ovšem. Zatímco u EU modelů v
případě selhání automatiky (která by se mimochodem měla používat skutečně
pouze pro denní svícení) můžete okruh zapnout ručním spínačem u US
modelů z důvodů absence vypínače světel tuto možnost nemáte a tak se může
stát, že vám uprostřed jízdy při selhání automatiky stroj "oslepne".
Této možnosti lze předejít vřazením "překlemovací" smyčky automatiky, kterou
napojíte na snadno dostupný vypínač. |
|
V závěru
- pokud jste materialisté pak vězte tomu, že investice
do
automatického denního svícení se vám bohatě navrátí již s první
nejpozději u druhé neudělené pokuty a co je důležitější - může odvrátit
daleko větší průšvih nežli je pokuta a ztráta bodů. Těm kteří si tuto
vychytávku pořídí i z jiných nežli materiálních pohnutek mohu z
vlastních zkušeností potvrdit, že je to libůstka která nemá chybu
a obzvláště u modelů US se výrazným způsobem zlepší studené starty
|
|
|