Denní (ne)svícení.......

05.11.2007

     Není tomu tak dlouho kdy se v nejrůznějšími médii objevila zpráva, která zpochybňuje přínos povinného celodenního svícení na zvýšení bezpečnosti silničního provozu - potažmo snížení dopravních nehod. Některé státy jako například Rakousko vážně uvažují o zrušení povinného denního svícení a jiné zase zvažují zavést dvojí osvětlení vozidel - pro denní a noční provoz.
     Nechci zde vyvracet nejrůznější teorie ani se ztotožňovat s jinými a již vůbec se nebudu zabývat ekonomickou ani ekologickou stránkou věci, které obě teorie - svítit / nesvítit věnují také velkou pozornost......
     Můj osobní názor je, že povinnost (pro řidiče plechovek) svítit po celý den výrazným způsobem "zneviditelnila" zranitelnější skupinu v silničním provozu a mezi tu zranitelnější skupinu (vedle chodců a cyklistů) bezesporu patří i řidiči jednostopých vozidel.
   Ať je tomu tedy jakkoli musíme přijmout fakt, že svítit se u nás ze zákona musí po celý den a ten kdo byť náhodou zapomene rozsvítit se vystavuje nejen represím ve formě peněžitého trestu a ztráty bodů, ale také daleko většímu průšvihu - tedy že jej ostatní účastníci silničního provozu přehlídnou.

   Nově vyráběné motocykly mají již tuto povinnost vyřešenou přímo od výrobce a to většinou tak, že se po nastartování světla automaticky rozsvítí. No jo - již slyším majitele hóóódně
starých US strojů kteří říkají : "jak nové stroje -  jak nové stroje ..... však ten můj rozsvítí světla
sotva otočím klíčkem zapalování a je to mašina z minulého století....". Ano - to je pravda, ale

foto č.1

nebojte se probereme všechno a na toto téma - tedy US modelů, se také dostane řeč.
   Starší Evropské modely mají na pravém straně řidítek většinou dvoupolohové ovládání rozsvěcení světel. První poloha rozsvítí parkovačky a druhá hlavní světla. Potud je tedy vše OK ovšem nesmí se zapomenout posunout ovládání do druhé polohy jinak je váš stroj "slepí" a pokud na vás protijedoucí řidiči nezablikají - jen těžko si uvědomíte, že již jedete xxx km bez  zapnutých světel. Co může následovat jsme si již řekli......
   Jak tomu předejít? Jednou z možných variant je pořídit si automatické denní svícení.

foto č.2

Nejedná se o nic co by neměl zvládnout průměrně zdatný motorkář. Stačí zajít do prodejny
s autodoplňky, některého servisu případně "proluksovat" internetové e-shopy a zakoupit si "kouzelnou" krabičku (automatický rozsvěcovač světel)  příslušných parametrů.
   Vlastní funkce - po nastartování je s časovou prodlevou automaticky (přes spínací relátko které je v některých případech součástí zakoupeného kompletu) propojen elektrický okruh světel (musíte dodělat) jenž je vřazen mimo panelu mechanického vypínače. Tato má definice bude někomu připadat příliš strohá a jinému dost možná i nesrozumitelná. Věřte mi však, že zabývat se zde konkrétním popisem funkce by bylo mrhání vašeho času neboť vlastní zapojení i mechanizmus automatického spouštění se může velice lišit v návaznosti jaký produkt koupíte.
   Konkrétně - aby náš článek měl konkrétní náplň popíši zde alespoň jedno z mnoha řešení kterých (jak jsem se již zmínil) je opravdu mnoho. Jedna z mnohých variant je zakoupit automatiku které dává impulz čidlo tlaku oleje - lépe řečeno kontrolka tlaku oleje. Znamená to tedy, že jakmile zhasne kontrolka mazání tak s prodlevou cca 2 vteřin dostane relátko impuls a sepne samostatný okruhu hlavních světel. Tento okruh je propojen až do doby pokud nevypnete klíček. Pokles tlaku oleje nemá tedy nadále na vypnutí automatického okruhu žádný vliv. Tento automatikou sepnutí samostatný okruh hlavních světel se skutečně rozpojí (světla zhasnou) až po vypnutí klíčku. Má to tu nevýhodu, že pokud startujete déle tak se stroj "natlakuje" a tím pádem dojde k zhasnutí kontrolky mazání a sepnutí světel. To znamená, že vlastní startování pak může být již do zapnutých světel což je samo sebou zcela zbytečné zatěžování akumulátoru. Ovšem v praxi je takto dlouhé startování spíše nežádoucí výjimkou a pokud se to i stane nic vám nebrání před opakovaným startem vypnout / zapnout klíček a start zopakovat.
   Zapojení - u každého zakoupeného kompletu by měl být přiložen velice srozumitelný návod zapojení (schéma zapojení bývá i na samotném produktu - viz foto č.2 ) a tak zde připojené foto č.3 (zapojení do palubní sítě VS 1400 - model pro Evropu) berte pouze jako informativní tedy možné řešení, které s vámi zakoupeným kompletem nemusí odpovídat.

   Popis k fotu č.3 :
   1) vlastní "kouzelná" krabička (je dobré jí vhodným způsobem dodatečně utěsnit proti vlhku)
   2) tenký červený kabel - plusové napájení automatiky. Funguje pod klíčkem. Možné napojení

foto č.3

je například do okruhu zadního brzdového světla atd. Tedy do okruhu který je propojen pouhým zapnutím klíčku.
   3) tenký černý kabel - mínusový pól (kostra) automatiky. Zapojíte kdekoli na kostru stroje.
   4) silný červený kabel - plusový přívod "silnového" obvodu na relátko.
   5) silný červený kabel - tento kabel se napojí na samostatný okruh denního svícení včetně pojistkového pouzdra
   6) tenký žlutý kabel - ovládání automatiky. Napojení na kontrolku tlaku oleje. Pozor :  do kabelu který vede na čidlo tlaku oleje nesmíte pustit plus. Pokud to uděláte tak vám čidlo tlaku oleje odkráči do "věčných lovišť".

   Samostatný okruh - tento si vytvoříte velice snadno a to natažením pouze jediného kabelu. Jeho vlastní zapojení do stávající palubní sítě skýtá další možnosti. Jestliže máte přídavná světla můžete tento okruh natáhnout mimo těchto přídavných světel a po nastartování se vám rozsvítí pouze hlavní světlomet. Poté co zapnete mechanicky světla spojíte i přídavná světla a tím pádem pro mnohé kteří chtějí zapínat přídavná světla samostatně odpadá montáž dalšího přídavného vypínače. Možností a nejrůznějších kombinací je skutečně mnoho je však vždy bezpodmínečně nutné dbát :

video WMV 3,34MB

A) aby zapojení odpovídalo stávajícím předpisům.
B) propojení musíte udělat kabely odpovídajícího průřezu (k tomuto tématu si přečti samostatný článek - klikni- ) a do nového okruh je bezpodmínečně nutné vřadit pojistkové pouzdro s odpovídající pojistku.
   US modely - mohlo by se zdát, že tyto mají věc vyřešenou již v minulém století neboť stroje z této destinace rozsvítí světla již pouhým otočením klíčku do první polohy. Toto řešení sebou však přináší nežádoucí startování do zapnutých hlavních světel což může obzvláště u starších akumulátorů zapříčinit znepojízdnění stroje (nenastartujete). Proto také v US modelech najde "kouzelná" krabička své uplatnění. Montáž je zde jednodužší o to, že nenatahujete samostatný okruh ale automatiku zapojíte přímo na kablík který vede k přepínači dálkových a tlumených světel. Rovněž nemusíte osazovat samostatnou pojistku neboť jste se připojili do zabezpečeného okruhu světel. Až potud  by tedy bylo vše OK ovšem je zde ovšem. Zatímco u EU modelů v případě selhání automatiky (která by se mimochodem měla používat skutečně pouze pro denní svícení) můžete okruh zapnout ručním spínačem u US modelů z důvodů absence vypínače světel tuto možnost nemáte a tak se může stát, že vám uprostřed jízdy při selhání automatiky stroj "oslepne". Této možnosti lze předejít vřazením "překlemovací" smyčky automatiky, kterou napojíte na snadno dostupný vypínač.
   V závěru - pokud jste materialisté pak vězte tomu, že investice do automatického denního svícení se vám bohatě navrátí již s první nejpozději u druhé neudělené pokuty a co je důležitější - může odvrátit daleko větší průšvih nežli je pokuta a ztráta bodů. Těm kteří si tuto vychytávku pořídí i z jiných nežli materiálních pohnutek mohu z vlastních zkušeností potvrdit, že je to libůstka která nemá chybu a obzvláště u modelů US se výrazným způsobem zlepší studené starty

Výpis souvisejících článků

1) Světla

2) Přídavná světla
3) Nabíjení - AKU
4) Zásuvka DIN 12V
5) Podtlakové houkačky
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/denni/sviceni.php:87) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/denni/sviceni.php:87) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Fáfa (upc.cz) 05.11.2007 11:47
Ba ba bejt vidět a slyšet. Dobrá práce generále
Standa (paskov.cz) 05.11.2007 22:36
Mám to namontované v obou autech. Nad motorkou jsem neuvažoval.
Patty (metronet.cz) 20.01.2010 21:49
Bezva písání,díkes.Jináč kámoš mi dal na Volusku rozpínací relé,takže při startování světla zhasnou a ještě jsem si pro sichr udělal samostatnej spínač příd.světel.Nemá to chybu.
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser