|
Světla |
I. část |
|
|
|
|
|
Světla , neboli světelná zařízení, jsou po řízení a
brzdách asi na třetím místě, z hlediska aktivní bezpečnosti provozu vozidel.
Právě proto, se na ně vztahuje hromada předpisů, ať už z hlediska počtu,
umístění, zapojení, seřízení nebo svítivosti. Někdy jsou logické a
pochopitelné, někdy už méně . A v některých případech se dokonce na něco i
zapomnělo, nebo se neví, jak z toho ven. Například : svítilny pro denní
svícení. To pak kompetentní orgány s úspěchem nahodí pozici mrtvého brouka a
problém neexistuje. |
|
Ale ať už jsou zákony a vyhlášky jakékoli,
musíme je ctít. Za sebe dodávám : "když je to nutné...." |
|
|
Začněme tím, jaká světla jsou pro vozidla
předepsána. Je jich mnohem víc, než každého z nás při prvním pomyšlení
napadne : |
01 |
Přední obrysová světla |
02 |
Zadní obrysová světla |
|
03 |
Potkávací světla |
04 |
Dálková světla |
05 |
Směrová světla |
06 |
Brzdová světla |
07 |
Osvětlení TRZ ( dříve SPZ ) |
08 |
Zadní mlhovky |
09 |
Boční světla |
10 |
Doplňková světla |
11 |
Odrazky |
|
|
|
Dále je povoleno, ne
předepsáno, ale povoleno, několik dalších světelných zařízení.
Vynechejme různá výstražná ( majáky ), hledací nebo pracovní
světla a věnujme se těm běžným. Jsou to . 12)
Přední
mlhová 13) Couvací
světlomety |
|
Pro všechna světelná zařízení namontovaná na
vozidle , i nepovinná , platí , že musí být v činnosti a jejich umístění a
zapojení musí odpovídat předpisům . Takže přijedeme li na STK s předníma
mlhovkama a třeba na starším autě s dodatečně namontovaným couvákem ,
nesmíme se divit , že neprojdeme , když nám něco z toho nesvítí , je špatně
umístěné nebo zapojené . |
Podíváme li se na krycí sklo kteréhokoliv
světla blíže , zjistíme tam , podobně jako na pneumatikách , několik nápisů
a značek . Zase tam bude E v kolečku , jako důkaz o homologaci a jiné . Nás
však zajímají značky velkými písmeny . C, R , B , F nebo třeba AR , S3 .
Tyto značky ukazují , jako co , bylo dané světlo schváleno . Konkrétně si to
uvedeme v jednotlivých případech . Nebude li to nutné , vynecháme přesné
umístění v milimetrech a barvu světla . Ta , až na výjimky u starších
vozidel , couváku a směrovek , které vždy a všude musí blikat oranžově je
jasná . Dopředu BÍLÁ , dozadu ČERVENÁ a z boku něco mezi tím . Čili ,
ORANŽOVÁ . Budu li někde ty milimetry uvádět , bude se jednat o nejbližší
bod činné svítící plochy , ne o střed světlometu . |
01) A . Tady zbývá snad jen dodat , že
nesmí být dále , než 400 mm od okraje vozidla. Vozidla širší jak 2,1 m ještě
to stejný umístěné co nejvýše . Mimochodem , jak máte široká řídítka ? |
02) B .
Úplně to stejný. |
03) C .
O tomto si povíme příště
ve druhé části článku. |
04) R .
Totéž |
05)
1 . přední
2a nebo 2b zadní. Jedná se o to, zda ten blinkr
má jednu, nebo dvě hladiny svítivosti. Takže až Vám bude policajt ty blinkry na silnici kontrolovat, zkuste se ho zeptat, zda to vyhovuje i
z hlediska těch hladin svítivosti. A jestli jo, tak jak to poznal.
Opravdu by mě moc zajímala odpověď. Do roku 1972 můžou být vpředu bílé a
vzadu červené. Jinak co nejblíže k okraji vozidla, je to logické.
S debilitou některých automobilek (Peugeot, Ford, VW aj.) které umísťují
blinkry vpředu mezi světla asi nic nenaděláme. Taky si některé automobilky
myslí, že všichni padnou na zadek, když dají před oranžovou žárovku bílé
krycí sklíčko. Žárovku samozřejmě „ natřou štětkou „ , barva se pak teplem
oloupe a bliká to bíle dopředu i dozadu. Felicie , Ducata , Citroeny apod .
A z STK si pak řidiči jedou rovnou koupit nové, stejně nekvalitní žárovky. |
06) S1 ;
S2
Motorky jedno, auta dvě . Problémy ale bývají okolo tzv. třetího
brzdového světla. Budeme li si ho sami montovat na nějaké starší vozidlo, tak platí.
Bude jedno (třetí), ne dvě (ještě čtvrté) a žádné
neidentifikovatelné diody z Polska za 50,- Kč , ale řádně označené S3.
Bude uprostřed , ne níže než 800 mm od země , ne níže než 150 mm pod
hranou zadního okna a spodní hrana toho třetího nesmí být níže jak horní
hrany těch dvou normálních . |
07) L .
Celkem jasné,
snad jen to, že u tohoto osvětlení není ani tak důležité aby svítilo, ale
aby osvětlovalo. Informace pro ty tuningáře, kteří
nás všechny ohromí tím že na Felicii dají číslo na nárazník a k tomu nějakou bludičku která svítí dozadu, místo na TRZ |
08) B . nebo F . Předepsané pro
kategorie M , N a jejich přípojná vozidla. Mohou být na vozidle dvě,
nebo jedno. Je li jedno, musí být od středu doleva. A je tady ještě
jeden důležitý předpis. Minimálně 100 mm od brzdového světla. S tím
mají dost často problémy malé nákladní přívěsy. |
09) SM1 ;
SM2 Pro hodně lidí
pojem neznámý. Ale od 1998 musí mít vozidla delší jak 6 metrů do boku
oranžové svítilny. Kolik jich má být a jak mají být umístěny ? Platí pro
to tři podmínky. Minimálně 3 metry od předku, jeden metr od zadku a
současně v prostřední třetině. Od toho se odvíjí jejich počet. Vše
minimálně. Takže budou li po celém boku po deseti cm, je to taky
v pořádku. |
10) Od 1985 musí mít vozidla širší jak 2,1m vzadu
doplňková obrysová světla umístěná co nejvýše . Pro nás , obyčejný lidi asi
zase ty obytný přívěsy . |
11) IA , IIIA. Možná to bude někomu
připadat divné , ale i odrazky patří mezi světelná zařízení . Vzadu jsou
předepsána pro všechna vozidla . IA jsou odrazky NETROJÚHELNÍKOVÉHO tvaru .
Dříve to byly kolečka nebo obdélníčky , dnes různé šišoidy . Tady lze dodat
snad jen to , že když nalezneme na zadní obrysovce symbol IA , tak plní i
funkci odrazky . Nemusíme potom motorku hyzdit další červenou plackou .
Přívěsy pak ještě musí mít odrazky dopředu a do boku . Do boku samozřejmě
oranžové a zase . Max tři metry od předu , metr od zadu a v prostřední
třetině . Taky je tam za stejných podmínek musí mít ti , co musí mít boční
světla . Třída IIIA ( trojúhelník položený na základnu ) je určena výhradně
jako zadní odrazky pro přívěsy . Všechny . Takže , dojedeme li náklaďák nebo
obytňák a má vzadu trojúhelníkové odrazky , musíme počítat s tím , že je to
souprava , že to bude dlouhý a že to budeme předjíždět podstatně déle, než
samotný auto. |
12) B .
Tady se hodí dodat snad jen to , že nesmí být dále jak 400 mm od okraje
vozidla a svítit musí současně s obrysovými nebo tlumenými světly . Dost
řidičů si mlhovky zapojí na dálková světla a tvrdí , že jsou to přídavná
dálková . Ne , nelze . Je na nich B , a tak to jsou mlhovky a basta . |
13) AR .
To je to jediné, co smí svítit dozadu bíle. Couvák může být jeden nebo dva a
smí svítit pouze při zapnutém zapalování a zařazené zpátečce. |
A protože se na vozidlech smí používat jenom
ta světelná zařízení která jsou pro ně předepsána, nebo povolena, tak
si myslím, že zmiňovat se o různých blikátkách v masce, zářivkách pod autem,
svítících rámečcích okolo TRZ, na čoprech osvětlených motorech a jiných
prkotinách je určitě zbytečné. Příště si zkusíme rozpitvat v sólo článku to
nejdůležitější, ale taky nejsložitější. Tlumená a dálková světla. A mnozí z
Vás se asi budou divit, co že to na motorce vlastně mají. |
|
Text : Petr |
|
|
I.
část článku : |
|
II.
část článku : |
|
|
|
|
Foto : archiv K1400 |
|
spojení na autora článku |
Zpět do článků :
Konkrétmě :
|
|
|
|
|
|
|