Světla

I. část

   Světla , neboli světelná zařízení, jsou po řízení a brzdách asi na třetím místě, z hlediska aktivní bezpečnosti provozu vozidel. Právě proto, se na ně vztahuje hromada předpisů, ať už z hlediska počtu, umístění, zapojení, seřízení nebo svítivosti. Někdy jsou logické a pochopitelné, někdy už méně . A v některých případech se dokonce na něco i zapomnělo, nebo se neví, jak z toho ven. Například : svítilny pro denní svícení. To pak kompetentní orgány s úspěchem nahodí pozici mrtvého brouka a problém neexistuje.
     Ale ať už jsou zákony a vyhlášky jakékoli, musíme je ctít. Za sebe dodávám : "když je to nutné...."
   Začněme tím, jaká světla jsou pro vozidla předepsána. Je jich mnohem víc, než každého z nás při prvním pomyšlení napadne :
01

Přední obrysová světla

02

Zadní obrysová světla

03

Potkávací světla

04

Dálková světla

05

Směrová světla

06

Brzdová světla

07 Osvětlení TRZ ( dříve SPZ ) 08

Zadní mlhovky

09

Boční světla

10

Doplňková světla

11

Odrazky

   

   Dále je povoleno, ne předepsáno, ale povoleno, několik dalších světelných zařízení. Vynechejme různá výstražná ( majáky ), hledací nebo pracovní světla a věnujme se těm běžným. Jsou to . 12)  Přední mlhová 13) Couvací světlomety

   Pro všechna světelná zařízení namontovaná na vozidle , i nepovinná , platí , že musí být v činnosti a jejich umístění a zapojení musí odpovídat předpisům . Takže přijedeme li na STK s předníma mlhovkama a třeba na starším autě s dodatečně namontovaným couvákem , nesmíme se divit , že neprojdeme , když nám něco z toho nesvítí , je špatně umístěné nebo zapojené .

   Podíváme li se na krycí sklo kteréhokoliv světla blíže , zjistíme tam , podobně jako na pneumatikách , několik nápisů a značek . Zase tam bude E v kolečku , jako důkaz o homologaci a jiné . Nás však zajímají značky velkými písmeny . C, R , B , F nebo třeba AR , S3 . Tyto značky ukazují , jako co , bylo dané světlo schváleno . Konkrétně si to uvedeme v jednotlivých případech . Nebude li to nutné , vynecháme přesné umístění v milimetrech a barvu světla . Ta , až na výjimky u starších vozidel , couváku a směrovek , které vždy a všude musí blikat oranžově je jasná . Dopředu BÍLÁ , dozadu ČERVENÁ a z boku něco mezi tím . Čili , ORANŽOVÁ . Budu li někde ty milimetry uvádět , bude se jednat o nejbližší bod činné svítící plochy , ne o střed světlometu .
01) A .  Tady zbývá snad jen dodat , že nesmí být dále , než 400 mm od okraje vozidla. Vozidla širší jak 2,1 m ještě to stejný umístěné co nejvýše . Mimochodem , jak máte široká řídítka ?
02) B .  Úplně to stejný.
03) C .  O tomto si povíme příště ve druhé části článku.
04) R .  Totéž
05) 1 .   přední 2a nebo 2b zadní. Jedná se o to, zda ten blinkr má jednu, nebo dvě hladiny svítivosti. Takže až Vám bude policajt ty blinkry na silnici kontrolovat, zkuste se ho zeptat, zda to vyhovuje i z hlediska těch hladin svítivosti. A jestli jo, tak jak to poznal. Opravdu by mě moc zajímala odpověď. Do roku 1972 můžou být vpředu bílé a vzadu červené. Jinak co nejblíže k okraji vozidla, je to logické. S debilitou některých automobilek (Peugeot, Ford, VW aj.) které umísťují blinkry vpředu mezi světla asi nic nenaděláme. Taky si některé automobilky myslí, že všichni padnou  na zadek, když dají před oranžovou žárovku bílé krycí sklíčko. Žárovku samozřejmě „ natřou štětkou „ , barva se pak teplem oloupe a bliká to bíle dopředu i dozadu. Felicie , Ducata , Citroeny apod . A z STK si pak řidiči jedou rovnou koupit nové, stejně nekvalitní žárovky.
06) S1 ; S2  Motorky jedno, auta dvě . Problémy ale bývají okolo tzv. třetího brzdového světla. Budeme li si ho sami montovat na nějaké starší vozidlo, tak platí. Bude jedno (třetí), ne dvě (ještě čtvrté) a žádné neidentifikovatelné diody z Polska za 50,- Kč , ale řádně označené S3. Bude uprostřed , ne níže než 800 mm od země , ne níže než 150 mm pod hranou zadního okna a spodní hrana toho třetího nesmí být níže jak horní hrany těch dvou normálních .
07) L .  Celkem jasné, snad jen to, že u tohoto osvětlení není ani tak důležité aby svítilo, ale aby osvětlovalo. Informace pro ty tuningáře, kteří nás všechny ohromí tím že na Felicii dají číslo na nárazník a k tomu nějakou bludičku která svítí dozadu, místo na TRZ
08) B . nebo F .  Předepsané pro kategorie M , N a jejich přípojná vozidla. Mohou být na vozidle dvě, nebo jedno. Je li jedno, musí být od středu doleva. A je tady ještě jeden důležitý předpis. Minimálně 100 mm od brzdového světla. S tím mají dost často problémy malé nákladní přívěsy.
09) SM1 ; SM2  Pro hodně lidí pojem neznámý. Ale od 1998 musí mít vozidla delší jak 6 metrů do boku oranžové svítilny. Kolik jich má být a jak mají být umístěny ? Platí pro to tři podmínky. Minimálně 3 metry od předku, jeden metr od zadku a současně v prostřední třetině. Od toho se odvíjí jejich počet. Vše minimálně. Takže budou li po celém boku po deseti cm, je to taky v pořádku.
10) Od 1985 musí mít vozidla širší jak 2,1m vzadu doplňková obrysová světla umístěná co nejvýše . Pro nás , obyčejný lidi asi zase ty obytný přívěsy .
11) IA , IIIA. Možná to bude někomu připadat divné , ale i odrazky patří mezi světelná zařízení . Vzadu jsou předepsána pro všechna vozidla . IA jsou odrazky NETROJÚHELNÍKOVÉHO tvaru . Dříve to byly kolečka nebo obdélníčky , dnes různé šišoidy . Tady lze dodat snad jen to , že když nalezneme na zadní obrysovce symbol IA , tak plní i funkci odrazky . Nemusíme potom motorku hyzdit další červenou plackou . Přívěsy pak ještě musí mít odrazky dopředu a do boku . Do boku samozřejmě oranžové a zase . Max tři metry od předu , metr od zadu a v prostřední třetině . Taky je tam za stejných podmínek musí mít ti , co musí mít boční světla . Třída IIIA ( trojúhelník položený na základnu ) je určena výhradně jako zadní odrazky pro přívěsy . Všechny . Takže , dojedeme li náklaďák nebo obytňák a má vzadu trojúhelníkové odrazky , musíme počítat s tím , že je to souprava , že to bude dlouhý a že to budeme předjíždět podstatně déle, než samotný auto.
12) B . Tady se hodí dodat snad jen to , že nesmí být dále jak 400 mm od okraje vozidla a svítit musí současně s obrysovými nebo tlumenými světly . Dost řidičů si mlhovky zapojí na dálková světla a tvrdí , že jsou to přídavná dálková . Ne , nelze . Je na nich B , a tak to jsou mlhovky a basta .
13) AR . To je to jediné, co smí svítit dozadu bíle. Couvák může být jeden nebo dva a smí svítit pouze při zapnutém zapalování a zařazené zpátečce.
   A protože se na vozidlech smí používat jenom ta světelná zařízení která jsou pro ně předepsána, nebo povolena,  tak si myslím, že zmiňovat se o různých blikátkách v masce, zářivkách pod autem, svítících rámečcích okolo TRZ, na čoprech osvětlených motorech a jiných prkotinách je určitě zbytečné. Příště si zkusíme rozpitvat v sólo článku to nejdůležitější, ale taky nejsložitější. Tlumená a dálková světla. A mnozí z Vás se asi budou divit, co že to na motorce vlastně mají.
  Petr Brno
Text : Petr    
I. část článku :
II. část článku :

   
Foto : archiv K1400   spojení na autora článku

Zpět do článků : Konkrétmě :   

 

 
Fáfa (upc.cz) 24.10.2006 09:58
si prostě dobrej jenom tě musim dostat z vlivu Kallova,článek je super dík
Petr Brno (karneval.cz) 24.10.2006 21:03
Ď za pochvalu , ale s tím Kallou tos přehnal . Mezi nás klín nevrazíš a navíc na Haničce ses s ním tak bratříčkoval , že jsem na Tebe žárlil .
Fáfa (upc.cz) 25.10.2006 08:58
Dyk já vás mám voba rád!Jo Peťo v druhý části bude něco vo diodách?
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser