Potkávací a dálková světla

II. část

     Přestože čtení a citování zákonů a vyhlášek považuji za to nejodpornější čtení jaké může být , musím tím bohužel pojednání o potkávacích a dálkových světlech začít . Zkusím to ale co nejvíce zkrátit a používat srozumitelnější výrazy než použili zákonodárci ............. Takže :
     Automobily musí být vybaveny dvěma potkávacími ( tlumenými ) světly a dvěma nebo čtyřmi dálkovými světly . Tady asi není co řešit . Motocykly musí být vybaveny jedním nebo dvěma světlomety s potkávacím světlem a jedním nebo dvěma světlomety s dálkovým světlem .
     Pro automobily i motocykly platí . Potkávací a dálková světla mohou být sloučena do jednoho světlometu , musí být symetricky k podélné střední
rovině vozidla , potkávací nesmí být dále než 400 mm od bočního obrysu vozidla , jejich minimální vzdálenost nesmí být menší než 600 mm a dálková světla nesmí být blíže k bočnímu obrysu vozidla než potkávací .
   Po přečtení této citace by minimálně 50 % čopráků mělo začít tušit problém . K tomu se ale vrátíme později .
   Potkávací světla mají na skle označení C a dálková R . Nalezneme li tedy na krycím skle světlometu CR nebo C/R jedná se o ten sloučený světlomet . Je li před tím H , jedná se o světlomet s halogenovou žárovkou . PL bývá označen
světlomet s čirou optikou . Polykarbonát . Samozřejmě světla musí být označena Éčkem v kolečku , že jsou homologovaná pro evropský provoz . Proč to zdůrazňuji ? Protože vozidla dovezená z Ameriky to nemají . Mají tam buď SR a SC ( Sealed Beam ) která pro svou podobnou kresbu na regloskopu jsou u nás přípustná , ale ve většině případů tam budou mít DOT . A DOTky jsou prostě nevyhovující . Svítí zkrátka úplně jinak , než na co jsme my Evropané zvyklí . Na regloskopu se to projeví tak , že místo ostrého rozhraní světla a stínu u potkávacích světel je tam rozmázlý šišoid . Je však možné zažádat Ministerstvo dopravy o výjimku a nechat si ji zapsat do TP .

ilustrační foto

   C - Potkávací světla . U nich je důležité správné seřízení . U motorky jsem se s tím ještě nesetkal , ale otevřeme li kapotu u novějšího auta , nalezneme někde na tělese světlometu , nálepku nebo nálitek s nápisem – 1,2% , 1,5% , nebo něco podobného . Je to údaj pro správné seřízení , sklon pod kterým musí potkávací světlo svítit . Přepočteme li to na metry , znamená to , že na každých 10 metrů se musí paprsek snižovat o 12 ( atd ) centimetrů . Pro STK je tolerance nahoru 5 a dolů 10 . Je li to víc , tak asi neprojdeme .
   R - Dálková světla . Pro ně je z hlediska seřízení zákon benevolentnější , nahoru dolů , doleva doprava , vždy 20 cm na 10 metrů . Je pro ně ale jiný ošemetný předpis . Svítivost . Maximální souhrnná svítivost pro automobily je 225 000 candel , pro motocykly 125 000 cd . A jak poznáme , jestli to naše přibližovalo z hlediska svítivosti vyhovuje ? Na
každém krycím skle je někde u toho R číslo . 15 , 17,5 nebo třeba 20 . Je to index . Vynásobíme li ho třemi tisíci , získáme svítivost v candelech . Takže se dá lehce spočítat , že součet všech indexů u aut nesmí být větší než 75 a u motocyklů 41,5 . Snad na všech osobních autech najdeme na světlech 17,5 , protože drtivá většina přídavných dálkových má 20 . Dohromady 75 . Decentně řečeno , trochu nelogicky působí skutečnost , že na svítivost světlometu nemá vliv to , jakou žárovku do světlometu dáme . 60 Watů , 80 nebo 100 . Nevadí pak že hodně svítíme , hlavně když to tam není napsaný .

ilustrační foto

   K hlavním světlometům je třeba dodat ještě tři věci . Rozmontujeme li z jakéhokoliv důvodu světlomet ( asi nějaký kruhový u kterého není dána přesná poloha ) , musíme při montáži dát pozor na to , aby značky TOP nebo OBEN byly vždy nahoře . Za druhé , automobily mají na skle šipku . Ta ukazuje směrem k bližšímu obrysu vozidla . Je asi zbytečná , protože těžko by dnes někdo namontoval světla na autě obráceně . Jsou li na skle šipky oběma směry ,
může být světlomet vlevo i vpravo . Ale pozor ! Jsou li šipky stejným směrem dvě , nebo jedna jakýmkoliv uměleckým ztvárněním zdvojená , jedná se o světlomet pro levostranný provoz ( Anglie , Kypr ) a je logické , že s tím se u nás jezdit prostě nesmí . Tlumené světlo pak místo na chodce na krajnici svítí přímo protijedoucím do očí . Třetí zajímavou věcí je až neuvěřitelná benevolence zákona , z hlediska koroze zrcadla paraboly . Je na nás tak hodný , že povoluje korozi až 25 % celkové plochy , ale musí být ve spodní polovině .
ilustrační foto bi_xenon
   A teď se vraťme k těm čoprům . Nenadávejte mě , nebijte mě . Píšu to jen proto , aby každý z Vás věděl , na čem by byl , kdyby jste narazili někde , třeba na silnici na blba který stoprocentně ctí zákony . A stoprocentně je zná , což u nás asi zase tak moc nehrozí . 50% našich motorek má uprostřed původní světlomet a na rampě dvě přídavná dálková světla . Ani nemusíme sčítat indexy svítivosti , ale tak to Vážení nejde . Máte tři dálková a můžete mít maximálně dvě . Řešení ? Odpojit to původní aby zůstaly jen dvě . Tak to taky nejde . Na tom původním , prostředním máte R , je to namontované světelné zařízení a to musí být v činnosti . Takže zbývá řešení , původní světlomet nahradit , něčím kde je pouze C , potkávací . V životě jsem něco takovýho neviděl , asi to nikdo nevyrábí . Ale i kdyby to někdo vyráběl , tak dálková světla budou stále blíže k obrysu motorky , než potkávací . Takže tudy cesta taky nevede . A jak z toho ven ? Nechat původní světlomet a dát na rampu na místo přídavných světel dvě mlhovky ? To taky zrovna nefunguje . Jednostopá vozidla mohou mít mlhovku pouze jednu . Takže jediné správné řešení by bylo nahradit .
původní světlomet pouze dálkovým a na rampu přidat dvě světla pouze tlumená . Samozřejmě minimálně 60 cm od sebe. Dovede si to někdo představit jak by to vypadalo ? Nezkoušejte to , protože samostatná potkávací světla opravdu nikdo nevyrábí . Sečteno , podtrženo , tři světla na motorce tak , jak jsme zvyklí prostě nelze .........
   A na závěr , ty dvě poslední fotky jsou přímo odstrašující příklad toho , jak světla na motorce nemají být . Ať už zepředu , nebo zezadu . Už si
ani nepamatuju , kde jsem to vyfotil ilustrační foto
Na jaře na silnici ahoj 
  Petr Brno
Text : Petr    
I. část článku :
II. část článku :

   
Foto : archiv K1400   spojení na autora článku

Zpět do článků : Konkrétmě :   

 

 
Indián/Horachlap (emco.cz) 23.01.2007 04:20
Mám takový dojem, že ten obstrašující motocykl vídám na výletech s K1400. Ale kurňa kdo ho vlastní ? Vím, že je odkudsy od Brna.
Dixie (vol.cz) 23.01.2007 08:43
Je vidět, že autor ví o čem píše. Musíme doufat, že takto informovaného strážce zákona nepotkáme na silnici a když už jo, tak to nebude hňup, který se nás pokusí vykoupat v problému. Vždyt ty přídavný světla mašinám tak slušej :-))
Véna (egap.cz) 23.01.2007 09:08
No, ještě zbývá možnost je mít nezapojený ...
Fáfa (upc.cz) 23.01.2007 11:30
Véno nečteš pokud jsou namontovaný musej bejt zapojený,ale to je je dno kdyžnemůžou bejt namontovaný,tady je aspoň vidět jak moc jsme zranitelný a jak moc je třeba dodržovat rychlost a nedávat příčinu jankovitym chováním k e kontrolám.zatim ,ale fakt jenom zatim to nikdo moc neřeší,ale když pojedu na červenou a budu mít ještě keci,tak si umim představit že si na ty předpisy vzpomene byť jen mlhavě.ještě tak znát možný postihy. Jinak Peťo zase super
Vena (255.2) 23.01.2007 23:52
Já myslet přímo, že namontovaná nezapojená když , tak být jenom taková ozdob, zcela náhodou světlu podobná , něco jak samolep
Peťka (15.184) 24.01.2007 18:29
No já to vidím tak, že se autor vrtá ve věcech které nikdo neřeší. Sami policajti nevědí zda A nebo B je správně. :-))) Už jste se někdy potkali s někým kdo řešil světla na Vaší mašině? Nehledě že by chtěl řešit svítivost?!
To: Petr Brno (iol.cz) 26.01.2007 11:11
Čus Petře,většinu z nás jsi určitě nepotěšil,ale článek je to krásnej a fundovanej. Malíňák.
Mirek (kr-vysocina.cz) 26.01.2007 13:52
Taky to tak mám a hlavu si nedělám, protože zákon č. 200/1990 Sb. v § 22 říká: 1) Přestupku se dopustí ten, kdo v provozu na pozemních komunikacích řídí vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Takže mě musí nejdříve někdo prokázat, že jsem ZÁVAŽNÝM způsobem ohrozil ostatní účastníky. Při tom dokazování chci sedět v první řadě! Takže to užívejte rozumně, v noci neoslňujte a hlavně si to chlapi UŽÍVEJTE!!! Mirek
Peťka (15.184) 26.01.2007 19:48
Nikoho jsem se nechtěl dotknout, jen jsem napsal co mě první napadlo po přečtení tohohle příspěvku. Jinak na Vašich stránkách brouzdám hodně často a jsou pro mě jedny z nejoblíbenějších. Po aktualizacích koukám takřka denně a čtu si je opravdu rád. Jen mi tohle přišlo trochu o ničem. Ještě jednou se omlouvám jestli jsem se někoho dotkl.
Fáfa (upc.cz) 27.01.2007 22:59
To Mirek no nechtěl bych sedět na tvém místě zvlášť v případě nehomologovanejch světel bo pokud budu tvrdit že si mě oslnil a já kvůli tomu zavinil nehodu tak je po nějaky velkym dokazování stačí že tam fakt jsou,ale je to zbytečná polemika dokud se nic nestane .
Beech (ogrea.cz) 23.04.2007 16:20
asi jdu s křížkem po funuse ,jak se říká, ale co tam namontovat 1 tlumené a jednu mlhovku, v tom případě svítí 1 tlumené+ mlhovka, nebo 2 tlumaná, a nebo 1 dálkové, už jsem to dokonce někde viděl v nabídce-1 mlhové + 1 tlumené-obě světla na pohled stejná
Petr (ampr.cz) 08.09.2007 22:19
ty co sou dole, ty domodra, tak ty mám taky a jakobych tu motorku někde viděl ve zpětným zrcátku, když jsem ji míjel
Renda (4ginternet.cz) 03.11.2007 09:05
já to mám udělaný tak, že když přepnu na dálkový, hlavní světlomet zhasne,svítí jen světla na rampě, byl jsem na technický, všecko v pohodě.....
cinaskyzdenek@seznam (iol.cz) 20.11.2009 07:29
Mám dotaz,je tomu již několik let co byli zrušeny žluté paraboly,v práci jsme se dohadovali,že na motorky tato žlutá světlanapř.mlhovky mohou být použity.Tím to se obracím,kdo má pravdu,já říkám ne.
Petr Brno (ycnega.cz) 23.11.2009 12:34
Zdeňku , mlhovky musí svítit bílý nebo žlutým světlem . Motocykly mohou být vybaveny jedním mlhovým světlem umístěným v podélné střední rovině . Dálková a tlumená světla musí svítit bílým světlem , ale u vozidel vyrobených do r 1972 se připouští barva žlutá . I dnes .
Petr Brno (karneval.cz) 03.12.2009 22:43
Původně jsem chtěl napsat svoje klasický BÚÚÚ , ale asi se už na to psaní vyprdnu . Úplně . Takže čus . Já
fafa (upc.cz) 04.12.2009 01:14
pb nebuď cíta de vo hovno. já ti děkuju ,že si, zdravim tě kudy chodim a docela dobře tě snášim,tak neser čus :-))
Duše (justice.cz) 04.12.2009 08:24
Tos trefil PB, protoze to BUUU k tobe naramne jde! :oD
prying@seznam.cz (scnet.cz) 22.05.2010 22:47
Na tenhle problém existuje poměrně elegantní řešení. Na přídavná světla si dát kryt a sundávat ho pouze, když je potřeba. Samozřejmě při jízdě v noci riziko potkání aktivního příslušníka zůstává.
Stín (ufon.cz) 27.04.2011 18:26
O této problematice toho zrovna moc nevím,tak nechci radit ale například nová Jawa 660 Sportard má už od výrobce světla tři,tak nevím co je správně nebo je někde háček ?
dery (eurotel.cz) 29.06.2014 08:56
Setkal jsem se s tým na STK a dokonce mě vyhodil. Musel jsem vše odmontovat a dát do původního stavu. Tam to znají, když narazíte na blbce je problém, ale policie je v pohodě :-)
Ivo (tmcz.cz) 13.05.2015 09:35
Taky mám chopera a mam tam rampu s dvěma světly nikdy nebyl problém, až doteď aktivní blbec na stk nařídil vše sundat napsal to do vážných závad a mám 30dní na odstranění. Takže doporučuji když už přídavná světla tak nějaké lehce rozebiratelné které si před stk sundáte a po stk zase nahodíte prostě blbákov.
Karel (eurotel.cz) 30.12.2015 10:36
Super článek, velmi poučný ;) a díky němu jsem zjistil že mám přehozený paraboly na Africe :D Jinak skutečně, dokud se nic nestane, může jeden machrovat jak má všechno někde...v momentě kdy se do toho z nějakého důvodu vloží pojišťovna - je to v pérdeli pane Hrábě. A samozřejmě další případné problémy na STK. Na Africe mně chtěli vyhodit za údajně motokrosové pneu (MITAS E-09 - homologovaná) pán si špatně vyložil nápis M+S na boku a tvrdil že je to MotorSport :D a s Blackbirdem mne chtěli vyhodit že mám blinkry integrovaný do zrcátek - ovšem z výroby :D Ale toho přesvědčování....Je to na každém jakou cestou půjde.
Andy (tmcz.cz) 22.09.2018 18:17
Na motorce jenom jedno mlhové světlo?...Mlhový světlomet může být jeden nebo 2. Může být namontován nad, pod nebo vedle jiného předního světlometu, ohledně umístění v tomto případě platí analogie vztažných středů mlhového světla shodně jako u dálkových či potkávacích světlometů. Jsou-li tyto světlomety 2, pak jejich vztažné středy musí ležet symetricky ke střední podélné rovině vozidla. Umístění je min. 250 mm nad vozovkou a žádný svítící bod mlhového světlometu nesmí být nad nejvyšším svítícím bodem potkávacího světlometu.
Filip (vodafone.cz) 04.02.2020 00:59
I. Označení "PL" na jakémkoli světlometu neznamená polykarbonát, ale to, že je kryt nikoli sklem, ale plastem (to označení je tam proto, protože příslušné předpisy, např. č. 1, 8, 112, 113..., vyžadují jiné zkoušky pro skleněný a jiný pro plastový světlomet). Pro uživatele naprosto irrelevatní údaj, na (ne)schválení světlometu to nemá žádný vliv. II. "DOT" na skle světlometu znamená prohlášení výrobce, že světlomet odpovídá požadavkům FMVSS 108 (CMVSS 108), a je tedy street legal, tj. je přípustné jej namontovat na vozidlo a provozovat ve všech státech, teritoriích a reservacích původních obyvatel Ameriky, bez ohledu na právo států. Zní to kostrbatě, ale jednoduše řečené to pro provozovatele vozidla znamená to samé, co "éčko v kolečku" u nás. Ale nic jako schvalovací proces ("homologace") v USA a CDN neznají, tam výrobce odpovídá za splnění podmínek, NHTSA si to ověří = koncový zákazník neplatí tisícieurové náklady na schválení v každém prodaném kusu. Vždy musí být u "DOT" "SAE" něco, a u toho podobné kódy, jako u EHK/OSN světlometů. To je naprosto stejně podstatné, protože světlomet pro motocykl s rychlostí do 30 MPH nelze dát na truck, stejně jako světlomet podle předpisu č. 113 nelze dát na nic jiného, než na vozidlo kategorie L a T a světlomet třídy A podle předpisu č. 113 na nic jiného, než moped. V zásadě jsou tři druhy "DOT" světlometů: unmarked, VOR a VOL. https://www.google.com/search?q=us+vol+headlight+pattern&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjY496IvrbnAhUPLVAKHUohBsIQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1366&bih=655 (první obrázek vlevo nahoře je kresba rozhraní). K seřízení klasického US Low Beam se nepoužívá regloskop, ale Mechanical Aiming Device, prostě heblo, které se nasadí na světlomet a ten se seřídí. Pokud chcete seřídit US Low Beam na regloskopu, pak se seřizuje na dálkovém paprsku. Hodím odkaz na MOT pokyny pro British American Headlamp: https://mattersoftesting.blog.gov.uk/wp-content/uploads/sites/19/2016/03/Headlamp-aim-changes-for-24-March-2016-Classes-3-4-5-and-7.pdf Je to na str. 4, jenom je to stranově obrácené. Main Beam = High-beam v britské angličtině. Pokud budete mít VOR a VOL světlomet, technici STK vám jej budou mít tendenci seřídit jako jednotné evropské asymetrické potkávací světlo, tj. methodou DIN a pod nějakým procentem dolů, jak autor článku pertinentně poznamenal. To je špatně. Seřizuje se methodou SAE, tj. 25 feet před vozidlem musí být asymetr přesně pod referenční osou, žádné procento dolů. Při seřízení methodou DIN bude oslňovat, zejména VOL bude oslňovat. III. Pokud není sklon, pro seřízení methodou DIN, udán výrobcem vozidla, pak STK technik je povinen příslušný světlomet seřídit na obecnou hodnotu. Jde to najít na německých stránkách, nepamatuju si to, protože je to odvislé od výšky dolní osvětlené plochy světlometu nad vozovkou. Ale jsou ty hodnoty pro potkávací světlo i mlhový světlomet. IV. Celková referenční hodnota všech dálkových světlometů je pro vozidla třídy L shodná, jako pro vozidla třídy M a N, tj. 100, přičemž 1 = 4,300 cd @ 25 m, tj. můžete mít na motocyklu dálkové světlomety o svítivosti 430,000 cd na 25 metrech, akorát pouze dva, nikoli čtyři, jako vozidla kategorie M a N. Pokud nevěříte, dejte do google "EHK OSN 53" a přečtěte si to. V. Pro vozidla kategorie L platí omezení, že účinná plocha osvětlení potkávacích světlometů, jsou-li dva vedle sebe, nesmí být od sebe vzdálena více, než 200 mm. Autor se opravdu hrubě mýlí, pakliže se domnívá, že má-li motocykl dva potkávací světlomety, musí je mít od sebe vzdáleny 600 mm. Tohle nikdy neplatilo, dokonce je může mít i nad sebou, a pro vozidla kategorie M a N do šířky 1.0 m (přičemž zrcátka se nikdy nepočítají) platí 400 mm. Je to logické, i když má motocykl dva potkávací světlomety, z dáli musí být zjevné, že jde o jednostopé vozidlo. VI. Evropské předpisy jsou fašistické. Vysvětlím: každé zařízení k osvětlování a světelné signalisaci (a nejen ono) prochází náročným schvalovacím procesem (vy mu říkáte "homologace" a je pěkně drahý). Pokud je zařízení k osvětlování, či světelné signalisaci, osazeno výměnným zdrojem světla (většinou žárovkou, karbidku ani petrolejku nikdo neschválí), pak výrobce a) musí na zařízení vyznačit její druh (něco jako H1 12V 55W) a b) její etalonovou (tj. čirou, úplně základní, bez úprav) podobu dodat ke schválení se zařízením k osvětlování či světelné signalisaci, pro které chce schválení. A, jen a pouze, s tímto světleným zdrojem, tj. s tím, jak jej výrobce uvedl, má schválení i zařízení k osvětlování nebo světlené signalisaci. Lidsky řečeno: Pokud máte na světlometu uvedeno něco jako "12V 55-100W", a pokud seženete schválenou 100W žárovku (světelné zdroje musí být schváleny, jsou-li výměnné), můžete ji tam dát. Pokud tam je uvedeno "55W" a vy tam dáte 100, nebo třeba 35, W, tak máte neschválený světlomet. Bengo na to pravděpodobně (hodně pravděpodobně) nepřijde, ale když se něco stane, máte velký průser. Ono to má svůj sensus: to rozhraní, jak ho vidíte na stěně, nebo na regloskopu, ty hodnoty svítivosti, v předepsaných bodech, jak byly kontrolovány při procesu schvalování, to zařízení bude plnit s předepsaným zdrojem světla. Když tam dáte silnější světlo, bude oslňovat, když slabší, nebude svítit všude, jak má, tj. nebude dostačovat. Jednoduché. VII. Naprosto legálně můžete mít na vozidle 255 dálkových světlometů, pokud z nich 251 (u motocyklu 253) nebude zapojených. A za zapojené se považuje takové zařízení k osvětlování a světelné signalisaci, vyjma zařízení se zpětným odrazem (odrazka), přičemž odraz ze zadní tabulky registrační značky se za zařízení se zpětným odrazem nepovažuje, které lze uvést v činnost vložením světleného zdroje či pojistky, to říká jak předpis č. 48, tak 53. Takže, pokud, například, od dálkového světla ustřihnete kabel, tak ta skutečnost, že tam je, tak po ní je každému nic, anžto v tuto chvíli nejde o zapojený dálkový světlomet, tj. ten dálkový světlomet tam prostě není. Problém je v tom, že 1. bengo to neví, pokud to není echt bengo dopravní kontrola na světla, a to jestli, 2. STK tydýt to taky neví, to by muselo být fakt štěstí, 3. na Ministerium dopravy to ví jedna osoba, a ta může být na dovolené nebo chorá. Ale soud vyhrajete na 100%. VIII. Mlhový světlomet může být jeden nebo dva, na vozidlech kategorie L, zadní mlhové svítilna může být jedna nebo dvě na vozidlech všech kategorií. To není žádné novum. Opět, u motocyklu mohou být i nad sebou. IX. Kde se vzalo "tříoko" na motocyklu: severoamerické předpisy nejsou fašistické. FMVSS 108 vyžaduje pro motocykly potkávací a dálkový světlomet, koncovou a brzdovou svítilnu, zadní odrazku, boční odrazky a pokud má konstrukční rychlost vyšší, než 30 MPH, i směrové svítilny. CMVSS 108 to samé, ovšem směrové svítilny musí mít i motocykl s konstrukční rychlostí pod 30 MPH. Přední obrysové svítilny vyžadovány nejsou, boční značky ("side markers" není úplně to samé, co boční obrysové svítilny třídy SM1 nebo SM2 v rámci ECE, takže proto raději použiju termín "boční značky") rovněž ne. Samozřejmě jsou tam i úlevy co do svítivosti (brzdová svítilna a směrové svítilny 1/2 minimální svítivosti předepsané pro vozidla o šířce nižší, než 80") a osvětlené účinné plochy (ECE vůbec neřeší): koncové a brzdové světlo musí mít, jako u všech jiných vozidel, 50 cm2 (ale ne u motocyklů do 30 MPH, tam stačí 2,228 mm2, tj. 22.28 cm2), směrové svítilny, namísto 50 cm2, 23 cm2. A nic víc neřeší. Takže mlhové světlomety, přídavné dálkové světlomety, přídavné potkávací světlomety (ano, oni znají Auxilliary Low-Beam Headlamps for motor vehicles and Auxilliary Low-Beam Headlamps for motorcycles, které se rovněž zovou Auxilliary Passing lamps, vše řeší normy SAE). Takže někdo tam má 2x driving lamps (tj. přídavné dálkové), někdo 2x passing lamps (tj. přídavné potkávací), někdo vlastně obojí. Nikomu to žíly nerve. Druhá věc je, jestli to může na dálnici rozsvítit, to už je věcí každého státu, ale motorky fakt nikdo nebuzeruje. Když je FMVSS 108 povolený emulátor, tak jim fakt nikdo nebude zakazovat pořádně vidět. Je pár států, které de iure vyžadují, aby všecky pomocné světlomety (tedy i mlhové) byly vypnuty v předepsané vzdálenosti při míjení vozidla (většinou 500 ft) a při přiblížení se ze zádi k vozidlu (většinou 350 ft), ale de facto tohle nikdo nevymáhá. Vím, že to má Illinois, ale pokud si někdo na oslnění nestěžuje, tak policie tam má dost práce s gangy a kriminálníky, než aby řešila tátu s mlhovkama v mlze. Chopper style je jasné, odkud pochází, takže je jasné, proč tam to "tříoko" je. A je jasné, že bengo, a STK guma, s tím budou mít problém. Vlastně STK guma ještě větší, než bengo, ale to je jiná věc. Si vzpomínám, jak na nějakém fóru angláni řešili, jak dostat Viktorku na britské značky. Po hrůzostrašných zkazkách, že bude muset do zadních svítilen řezat a lepit oranžový dekl, a já nevím co, mu tam napsal kolega, na kterém MOTu projde, pokud vymění VOR světlomety za British American Type, že přes to vlak nejede, bo by oslňoval. Že červené blinkry, ani chybějící mlhovku, řešit nebude, ale protože VOR nejde seřídit pro levostranný provoz, musí si objednat světlomety z Japonska. Někde to jde, lidsky, u nás to nepůjde nikdy. What a country.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser