|
Přídavná
světla - část všeobecná .... |
I.část
článku |
|
|
|
|
|
Přídavná světla jsou výrazným bezpečnostním
prvkem motocyklu s jejichž použitím se i cestování v hluboké noci stává tak
přirozené jako za denního světla ??? ...... zřejmě takto nebo hodně podobně
by začínal článek na dané téma pokud by se jednalo o úvod katalogu výrobce.
Ale vzhledem k tomu, že ve svých článcích nemám potřebu skutečnosti jakkoli
příkreslovat a snažím se je napsat dle svých vlastních zkušeností nevidím
důvod proč bych dnešní článek měl psát v jiném duchu a proto začnu ještě
jednou a to - tak - jak vše za mnoho sezon strávených v sedle skutečně vidím
a cítím. |
|
Přídavná světla nemají pro 95% z nás
valnější význam nežli ten, že si jimi dotvoříme design stroje a staneme se
viditelnějšími. Že se vám zdá můj odhad příliš pesimistický? Ani bych neřekl
- zkuste se zamyslet kolikrát jste za celou sezónu jeli ve skutečně hluboké
noci a pokud jste již jeli pak |
|
|
zapřemýšlejte kolik km jste ujeli při svých nočních
střelbách na dálkové? Pokud budete skutečně seriózně zvažovat |
vyjde vám - stejně jako mně - že přídavná světla mají
význam pouze pro zviditelnění se v provozu a dokreslení designu stroje. Na druhou
stranu netvrdím - ba naopak - že by tato investice nestála za trochu námahy
a peněz. Pojďme si tedy o přídavných světlech povědět
něco více - nežli jen to, že se komplet i s rampou dá pořídit od 4 do 45
tisíc. |
|
Jaké vybrat? |
Protože je výběr v přídavných světlech a
jejich rampách opravdu obrovský odpověď na tuto otázku bude dost nesnadná.
Váš výběr by měl být řízen tím jakým směrem svůj stroj dotváříte. |
Jinak řečeno - výběr rampy a přídavných světel by měl být
podřízen již dříve zakoupeným |
foto - č.1 |
doplňkům na stroji a to především s ohledem na řidítka,
plexištít a další prvky kterými již máte svůj stroj dovybaven. Jistě mi dáte
za pravdu, že pokud již máte na stroji rovná řidítka viz. foto č.1
asi by vypadalo dost divně pokud by |
rampa přídavných světel nebyla také rovná. Rovněž tak by
bylo asi velmi nepraktické neřkuli hříšné upravovat plexištít jen proto, že
jsme koupili nevhodné přídavné světla - případně špatně tvarovanou rampu.
Při výběru přídavných světel a rampy musíte brát v úvahu nejen jejich
příčnou, ale též podélnou polohu!!! vůči hlavnímu světlometu. Možno říci, že
jedním z hlavních řídících prvků tvaru rampy a potažmo polohy přídavných
světel by měli být řidítka avšak i v případě že máte rovný tvar řidítek a
rampu nemusí být světla v jedné rovině. Jejich polohu velmi ovlivní výška
vlastního uchycení a pokud si pozorně prohlédnete foto č.1
+ 2 zjistíte, že vhodnou kombinací rampy a přídavných světel je
možné rovnou rampu použít i k |
|
foto - č.2 |
|
řidítkům typu "vlaštovka". Na druhou stranu se vám méně
vhodnou kombinací světel a rampy může stát, že i při použití tvarované rampy
budou světla v jedné rovině viz. foto č.3 což je v
případě použití řidítek typu "vlaštovka" méně vhodné. Ovšem toto je pouze a
jen můj osobní názor a je samozřejmé, že nejdůležitější bude vždy to - jak
to vidí sám majitel stroje. |
Také rozličným podélným uchycením rampy a
potažmo přídavných světel lze docílit několika různých efektů. Většinou se nechají
přídavná světla (z bočního pohledu) umístnit A) v
zákrytu (viz. foto č.3) B) jako předsunutá
(ale ve stejné výšce) C) kaskádovitě (viz. foto č.4) |
foto - č.3 |
Rovněž pokud máte v přední části stroje
další prvky jako například |
foto - č.4 |
|
přídavné budíky nebo plexištít měli by jste přídavná
světla koncipovat tak, aby zapadla od již naznačené linie. Je to opět můj
osobní názor, ale možná mi dáte za pravdu, že pokud by byly přídavné světla
viz. foto č.5 v jedné rovině již by se to s budíky
"fackovalo". |
|
Již z uvedeného je zřejmé, že výběr nebude
snadný a to jsme teprve na samotném začátku. Nebylo by prakticky možné
představit v tomto článku všechny konkrétní typy přídavných světel a jejich
ramp a proto bude více nežli vhodné aby jste před vlastní realizací nákupu
prolistovali katalogy alespoň těch nejznámějších výrobců a prodejců, jako
jsou naříklad : Highway Hawk, |
|
Louis, Hein Gericke ......... |
Jestliže těmito katalogy začnete listovat
zjistíte, že se zdánlivě dvě naprosto totožná světla mohou velice lišit v
ceně. Nejpravděpodobnější příčinou bude to, že ty levnější nemají homologaci
a přestože se nad tím u nás zatím moc lidí nezamýšlí mohli by jste se v
brzkém budoucnu dostat do problémů - na druhou stranu takováto přídavná světla
nestojí mnoho a nemívají valnou životnost a tak se dá předpokládat, že vás
opustí dříve nežli začne být i u nás toto striktně postihováno. Tyto nehomologavané světla mívají většinou dvouvláknové žárovky |
foto - č.5 |
zatímco u homologovaných bývá osazena žárovka H3.
Nejfrekventovanější průměr přídavných |
|
světel je 4 1/2" (115mm) a jejich hloubka bývá
většinou ve dvou základních provedení -
klikni. A) hlubší - classic B) mělčí - "USA"
style. Ale jak je již řečeno - toto je pouze jakési základní a velice
všeobecné dělení a bude skutečně nejlepší pokus si podrobně prostudujete
nabídku. |
|
To samé ovšem v daleko větší míře bude
platit i o rampách -
klikni neboť zde můžete volit nejen co se vlastního tvaru
(designu) týká, ale také konstrukce může být naprosto odlišná. Jedny z
nejkrásnějších ramp pro přídavná světla strojů cruisser jakou jsem kdy viděl
byla na Valkyrii. Je sice pravda, že si pro svůj tvar vysloužili ne příliš
lichotivé pojmenování : "kravský |
roh" nic to však nemění na faktu že je tato rampa
skutečně nádherná viz. foto č.6. Tyto luxusní |
foto - č.6 |
|
rampy mívají pro přídavná světla integrovaný vypínač o
jehož smyslu si dovolím pochybovat neboť jak již bylo řečeno z 95% jediným
významem (z praktického hlediska) je zviditelnění stroje - tedy být
viděn. Pokud tedy pojedu s vypnutými přídavnými světli padá i tento smysl. |
Pokud mluvíme o dražším provedení přídavných
světel pak je třeba rovněž zmínit, že jsou již k dispozici i u přídavných
světel provedení které má "čirou optiku". Tímto výrazem - čirá optika
rozuměj sklo které je průhledné a bez jakéhokoli vnitřního tvarování - to
znamená, že je vidět žárovka (viz. fotu č.7 . Dle
dostupných zdrojů mají takováto světla vykazovat větší svítivost. |
foto - č.7 |
Při koupi přídavných světel by tedy bylo
vhodné mít jasno i v této záležitosti neboť koupit |
|
přídavná světla s čitou optikou a poté dokupovat do
hlavního světlometu celou parabolu z důvodu stejného designu, nemusí být
zrovna levná záležitost. A jezdit v kombinaci těchto skel není sice nic
proti předpisům ovšem pro mnohé |
z nás to bude věc se kterou se nebudeme moci smířit. |
|
Ve vlastním úvodu článku jsem se zmínil, že
cena takovéhoto kompletu může být velice různá a tak pro úplnost dodám, že
běžné nehomologované přídavné světla pořídíte v cenové relaci 2.500,- Kč a
rampu za cca 1.600,- Kč Za pár homologovaných E-mark světel
zaplatíte již okolo 4.500,- Kč a komplet na fotu č.6
údajně stojí 45.000,- Kč |
Další využití
rampy |
V mnohých případech se rampa přídavných
světel nepoužívá pouze k uchycení přídavných |
světel ale může velmi vhodně posloužit také jako držák
předních blinkrů (viz. fotu č.7 + 7a). Již |
foto - č.7a |
|
méně vhodné (přesto velmi používané!) je na tuto
rampu pověsit rolku. Proč to není vhodné? Hned z několika důvodů. A)
Pokud má stroj chladič zabraňuje tato rolka přístupu chladného vzduchu k
chladiči (u těch strojů které nemají chladič k žebrování hlav a válců)
B) Pokud rolku zavěsíte na rampu přídavných světel (viz. fotu
č.8) s největší pravděpodobností si dříve nebo později odřete lak
na blatníku což je opravdu věčná škoda. C) Ne každá rampa musí
být svou konstrukcí dimenzována na dodatečné (poměrně značné)
zatížení a věřte mi že jsem již viděl ne jednu prasklou rampu. D) do
značné míry vám toto umístění rolky rozhodí celkovou koncepci přední partie
(dovedete si představit rolku na některém ze strojů na fotu č. 9 - já
|
foto - č.8 |
|
tedy ne). Ovšem jak jsem již několikrát řekl bude
záležet na každém jednom jak celou věc vnímá ovšem rizika spojená s
umístěním rolky na rampě jsou neoddiskutovatelná. Je mi jasné, že toto
umístění rolky je poměrně velmi vžité - ale najdou se pro ní i vhodnější
místa. Zkuste prohlédnout pár fotografií a určitě několik takových míst
objevíte sami. |
|
Kšilty
přídavných světel |
Velmi často se nejen hlavní světlomet, ale i
přídavná světla osazují kšiltíky. Tyto mohou mít |
nejrůznější tvar, uchycení ale i design. Výběr je opět
poměrně velký -
klikni a mělo by platit |
foto - č.9 |
|
pravidlo, že kšiltíky na stroji použité budou jednoho
typu (i v tom případě pokud jsou osazeny také na blinkrech viz.
foto č.10). Tyto kšiltíky nejsou až tak bezúčelné jak by se mohlo zdát.
V některých případech - obzvláště pak při osazení stroje plexištítem
zabraňují "rozlití" světla po tomto "větrolamu". Opět je ovšem pravdou, že v
již zmíněných 95% procentech je osazujeme ze zcela jiných důvodů :-) a do
značné míry je též pravdou to, že v mnohých případech mohou být příčinou
praskání skla paraboly. |
Pokud již hovořím o praskání - pak musím
upozornit že poměrně velice časté dochází |
foto - č.10 |
v přídavných světlech k přepálení vlákna. Co je toho
příčinou? Do značné míry je na vině |
|
kombinace levného provedení a chvění stroje. Na to jak si
s tímto neduhem přídavných světel (tedy s praskáním žárovek poradit)
je celá řada "zaručených receptů" - ale o tom si povíme později
|
v části věnované vlastní montáži a el. zapojení.
|
|
klikni pro pokračování
článku : |
|
|