Přídavná světla - montáž a zapojení ....

II.část článku

     Již v úvodu jsme si řekli že z praktického hlediska je jediným důvodem proč přídavná světla osadit - zviditelnění se v provozu. Toto zviditelnění však nemusíme  bezpodmínečně udělat tím, že na stroj namontujeme  přídavná světla na rampě. Další variantou je náhrada původního hlavního světla za jiné s větší svítivostí - např. viz. foto č.11 Toto řešení je však finančně o mnoho náročnější a pokud není tato úprava provedena v návaznosti na celkovou úpravu stroje málo kdy se povede vše sladit tak aby nově osazené světla zapadla do stávajícího designu.
     Zůstaňme tedy u přídavných světel jako takových a povězme si nejprve něco k vlastnímu uchycení na stroj které se nejčastěji provádí pomocí rampy, kterou je nutné zakoupit přímo pro konkrétní model stroje. Pokud je rampa určená skutečně pro daný typ pak při jejím upevnění není většinou
nutné nic na stroji vrtat ani nijak zvláště upravovat neboť tyto rampy jsou navrženy tak, že využívají stávajících upevňovacích bodů (například pod hlavním světlem viz. foto č.12).  Pokud si však pořídíte universál případně atip (např. viz. úvodní foto) musíte již počítat s tím, že montáž bude o něco náročnější. K vlastnímu tvaru rampy jsme si již řekli, že její tvar do značné míry určuje polohu světel, ale měli bychom také vědět, že vhodně tvarovanou rampou (viz. foto č.12) můžeme zakrýt - klikni - některé fabrické nedodělky (například kabelový svazek atd. viz. foto č.13). Při montáži rampy byť přímo pro váš stroj určené se však můžete dostat do problému o kterém jsem již hovořil. Tedy za prvé máte sice tvarovanou rampu

foto - č.11

přesto jsou přídavná světla nežádoucně v jedné rovině, za druhé namontovaná rampa na stroji vypadá velmi rušivě a za třetí již zmíněný kabelový svazek se touto montáží ještě zvýrazní (viz. foto č.14). I tento problém se nechá vhodnou montáží poměrně zdárně vyřešit. Postačí pokud si vyrobíte mezikus  (viz. foto č.15) a všechny tři zmíněné nedostatky jsou takovouto montáží zcela odstraněny (viz. foto č.16) Je skutečně dobré před vlastním nákupem rampy mít tyto věci ujasněné.  Bohužel vám k tomu příliš nenapomůže projít katalogy výrobců (tyto

foto - č.12

foto - č.13

katalogy bývají totiž velmi často řešeny tak, že je rampa nafocena samostatně). Bude proto lepší navštívit např. stránky věnované přímo vašemu modelu a "prolistovat" fotogalerii, zajet na některý větší sraz a udělat "špionáž" atd. Vlastní upevnění rampy na stroj jakož i přídavných světel proveďte podle instruktáže výrobce avšak pokud máte k dispozici nahraďte dodané šrouby (většinou jsou pouze kadmiované) šrouby nerezovými - klikni -

   Elektrické zapojení

   Pokud máte již rampu a přídavná světla řádně upevněné na stroji - pustíme se do vlastního zapojení. Není třeba v tom hledat žádnou vědu a tak se do toho pusťme.
   Opět připomínám - nejsem elektrikář a auto elektrikář již vůbec ne. Budu se však snažit vše

foto - č.14

popsat tak aby zapojení bylo pochopitelné

foto - č.15

foto - č.16

a rovněž z tohoto důvodu se budu snažit vyhnout některým termínům jako : napětí, proud, příkon, průřez ... .neboť tyto si většina stejně navzájem plete, ale pokud napíši V; A;W; mm2  .... bude to již každému jasné. Pokud budete mít i po tomto vysvětlení nějaké nejasnosti tak do příkladu který si zde uvedeme dosaďte své hodnoty a udělejte výpočet.
   Jako první co bychom si měli zjistit je - zda má náš stroj hlavní světlomet ovládaný přes relátko. V drtivé většině
případ tomu tak bude.
Ilustrační foto
   Poté si spočítejte kolik vám "poteče" po zapojení přídavných světel kablíkem ampér A.
Jak to udělat? Uvedu to na konkrétním příkladu. Pokud víte, že máte v hlavním světle žárovku H4 - 55W a každé přídavné světlo je osazené žárovkou H3 - 50W pak tyto hodnoty sečtěte : 55 + (2 x 50) = 155W Tento součet vydělte 12V a vyjde vám, že kablíkem "poteče" 12,92A Jestliže se všeobecně uvádí, že na 6A potřebujeme mít měděný vodič o průřezu 1mm2 pak si již snadno spočítáte (12,92 : 6), že na takovouto "watáž" je nutné mít od relátka k hlavnímu
světlu měděný kablík jehož průřez musí být minimálně 2,15mm2  Pokud tomu tak není musíte od relátka natáhnout ještě jeden samostatný vodič pro přídavná světla (v drtivé většině případů to však nebude potřeba).
   Zastavím se ještě u použitých pojmu : měděný vodič a průřez. Nepleťte pojem : průřez mm2 a průměr mm
Průřez - nezměříte, ale musíte si jej spočítat vzorcem : x r2
Měděný vodič se rozumí plný průměr - takže pokud máte na stroji měděné lanko (a vy ho jistě máte) pak je nutné počítat s tím, že toto lanko má při stejném průměru mm menší průřez mm2 nežli plný "drát" pro který je uváděno zmíněných 6A na 1mm2 Proto provádějte po výpočtu zaokrouhlení nahoru.
   Nyní se ale dostáváte do situace, kdy jste si propočtem zjistili, že potřebujete měděný vodič o průřezu 2,15mm2
a bude nutné vědět jaký průměr kablíku v mm tomuto průřezu odpovídá. To provedete výpočtem : mm2 : Pí výsledek odmocníte a vynásobíte dvěma (2,15 : 3,14 = 0,6847... odmocníte = 0,8274.... x 2 = 1,655) a takto jste tedy zjistili, že od relátka k hlavnímu světlům jejichž celkový příkon je 155W potřebujeme měděný vodič jehož průměr je cca 1,7mm
   Je mi jasné že pro většinu z vás budou tyto propočty alespoň ze začátku vypadat složitě, ale pokud si alespoň zapamatujete, že pro běžně používané hlavní světlo a dvě přídavná světla vám stačí měděný kablík cca 2,2mm2 respektive 1,8mm nemusíte si s tímto dále lámat hlavu. Stejně jako jsme počítali hlavní kablík si spočítáte kablíky k přídavným světlům. Pro daný příklad nám tedy stačí cca 0,8mm2 respektive 1mm ke každému vláknu žárovky.
   Důležité!
   Dříve nežli začnete fyzicky realizovat elektrické zapojení přídavných světel odpojte mínusový pól na akumulátoru. Pokud budete odpojovat, stříhat nebo jinak manipulovat se stávající el. instalací vezměte si papír a napište si stav před započetím prací. To znamená - zcela konkrétně si napište např. : žlutý / žludobílý; zelený / černý ... Nepodceňujte tuto "maličkost" neboť stávající zapojení kablíků, které se vám jeví jako naprosto jasné a snadno zapamatovatelné budete již za několik desítek minut ve své paměti jen obtížně lovit.

   Vlastní napojení kablíku přídavných světel proveďte tak, aby vedení nebylo zbytečně dlouhé, nejlépe přímo v parabole hlavního světla před paticí žárovky. Jak udělat kvalitní spoj je dostatečně popsáno - zde -

   Kablíky které potáhnete k přídavným světlům veďte tak, aby byli pokud možno co nejméně vidět například tažením uvnitř rampy. Přestože se nechají kablíky poměrně dobře skrýt neubráníte se většinou tomu aby jejich část nebyla vidět. Není to však neřešitelné

ilustrační foto

a pro "zkulturnění" takovéhoto místa (viz. foto č.17) můžete použít

foto - č.17

například oplet pancéřových hadiček které se používají na brzdách. Jak oplet z hadičky "svléknout" jsme si již řekli v jiném článku - klikni - a tak se v souvislosti se zapojením přídavných světel zmíním již jen o fixaci kablíku.
   Uchycení kabeláže

   Přestože je při běžném pohledu kabeláž většinou našemu oku skryta jedná se o prvek který je velmi vypovídající o tom jaký má jeho majitel (nebo měl předešlý) přístup k nejrůznějším úpravám. "Kultura" kabeláže, provedených spojů a její fixace není však jen věcí pohledovou, ale v podstatné míře může ovlivnit spolehlivost stroje a v extrémech i životnost některých dílů. Nepřistupujte tedy k tomuto s lehkou myslí a věnujte zaslouženo pozornost i této záležitosti.  Na trhu je k dostání poměrně dost nejrůznějších fixačních prvků kabeláže které můžete vhodně
použít nejen pro vlastní uchycení kablíku.

foto - č.18

   Fixace kabeláže se většinou provádí k rámu nebo k jeho pevným částím nejrůznějšími zdrhovacími příchytkami které mohou mít nejen různou délku a šířku ale též barvu a provedení  (viz. foto č. 19 pozice A). Tyto zdrhovací příchytky se velice snadno upevňují ovšem po zatažení (zdrhnutí) se většinou dost obtížně rozebírají (v případě potřeby). S montáží a demontáží je tomu u takřka historické klasické pásky (viz. foto č. 19 pozice B) naprosto obráceně. Zdrhovací příchytky A najdou i jiné uplatnění - například to které je zachyceno na fotu č.18 - tedy fixování kablíku v parabole proti nechtěnému vytažení (viz. zelená šipka - pro lepší viditelnost jsem foto pořídil ještě před stažením "zdrhovačky").  Na pohledových

foto - č.19

místech, kde nelze z hlediska designu použít tyto příchytky - A+B - (například ploché rampy - viz. foto č. 12) je možné použít  příchytku se samolepící páskou (viz. foto č. 19 pozice C).  
   Životnost žárovek  
   v přídavných světlech není velká a nejrůznější "zaručen" fígle jak jejich životnost prodloužit se mi v praxi nepotvrdily ani jednou a proto musíte počítat u levnějších typů přídavných světel (většinou těch nehomologavaných) s tím, že se jednou - dvakrát za sezonu některé vlákno žárovky přepálí. Není to nic tragického neboť tyto dvouvláknovky do přídavných světel stojí něco okolo 110,- Kč za kus. Horší je ta věc že nezřídka praskne skol v přídavném světle.
Příčin může být hned několik a jednou z těch podstatných bude stav našich vozovek. I s touto věcí jsem poměrně obsáhle experimentoval, ale seriozní řešení jsem zatím nenašel. Pro letošní sezonu chci zkusit dát do rampy přídavných světel závažíčka - obdobná těm která se používají do řidítek pro potlačení chvění. Teoreticky by to mohlo pomoci i v prodloužení životnosti žárovek - ale to se uvidí až po sezóně. Jisté je, že sklům těchto přídavných světel montáž kšiltíků na životnosti rozhodně nepřidá a pokud mechovka mezi parabolou a obalem přídavného světla není v
dobrém stavu a na místě na kterém má být pak toto skol může prasknout velice brzo.

   A jak pojistky?
   Tak tato otázka je zcela na místě neboť je více nežli pravděpodobné, že stávající pojistka navýšený příkon neudrží. Může tak paradoxně dojít k tomu, že máte vše naprosto správně zapojené a přesto vám světla nebudou svítit neboť se vám vypálila pojistka která nebyla na tento příkon určená. Vy pak marně hledáte chybu ve vadném napojení kablíku a přitom stačilo osadit správnou - odpovídající - pojistku.
   Na závěr :

ilustrační foto

   Jistě vás napadne ještě celá řada otázek jako například - a co alternátor? Nebude zvýšenou spotřebou přetížen? Docela určitě ne - neboť tento bývá konstruován s dostatečnou rezervou a pokud je vše ostatní v pořádku pak nemusí
být obava. Je však možné, že při častých - opakujících se jízdách na krátké vzdálenosti budete muset (obzvláště pak u strojů které nemají vypínač světel např. US modely) občas dobít akumulátor což je (v případě že máte na stroji osazenou DIN zásuvku)

Výpis souvisejících článků

1) Nabíjení - AKU
2) Zásuvka DIN 12V
doslova brnkačka 3) Podtlakové houkačky
 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

Zpět na úvod článků :

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       
Radim (trz.cz) 29.04.2005 07:45
Mirku, udělal jsi mi radost fotem č. 6, ale za informaci o ceně (byť jen pravděpodobné) Tě nemohu pochválit :-D
Medved (logica.com) 29.04.2005 09:30
Radim > copak? Zena dostala jinou informaci o cene? Nebo financni urad? ;-).
zid@n (iol.cz) 03.05.2005 10:53
pjeknyy.. uz se tesim na pokracovani..
Standa (paskov.cz) 09.05.2005 17:36
Dá se koupit H4 žárovka s výkonem 100/95W.Je sice na ní napsáno, "not for use in europe" (angličtináři promiňte jestli je tam chyba), Co ty na to Generále, namontoval bys takovou žárovku do hl. světla? (teplota skla, jestli nemůžeš přehřát parabolu atd.) Dík Standa
Generál (cservis.cz) 09.05.2005 21:36
Já jí již nějaký ten rok jezdím. Zkušenost : svítivost super, ale musíš počítat s tím že ti během cca dvou sezon vyhoří patka (totálně) a budeš muset koupit novou. Taky mi jednou bouchla (explodovala). Asi toho měla již dost :-) Ale jedu jí zase protože přeci jenom občas nějaké ty noční střelby udělám a ta patka zase není tak drahá.
Standa (paskov.cz) 10.05.2005 19:43
Dík, hnedka zítra ji tam namontuji. :-)
oton (eurotel.cz) 13.05.2005 09:09
no mě by zajímalo, což v článku chybí, jak je vyřešena funkce přídavných světel, svítí tedy normálně jako hlavní světlo, to jest i při tlumených tak při dálkovkách?
Generál (cservis.cz) 14.05.2005 01:08
TO : Oton - věc se má tak, že článek jsem psal jen a pouze v technickém duchu!!! Pokud by se článek zaobíral i legislativou - nemohl by být napsán vůbec neboť vyhláška 103 z r 1995 ( která stále platí ) praví : Dvoukolová motorová vozidla a vozidla s třemi koly uspořádanými souměrně k podélné střední rovině vozidla, jejichž šířka je nejvýše 1,3 metru, musí být vybavena jedním světlometem s potkávacím světlem a jedním světlometem s dálkovým světlem. Oba musí být umístěny tak, aby jejich vztažné osy byly v podélné střední rovině vozidla. To znamená nad sebou. Světlomety mohou být sloučeny do jednoho. Dále jednostopé vozidlo může být vybaveno jedním světlometem do mlhy. I ten musí být umístěn v podélné střední rovině vozidla (tuto informaci poskytl Petr Brno - šéf STK)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser