|
Přídavná
světla - montáž a zapojení .... |
II.část
článku |
|
|
|
|
|
Již v úvodu jsme si řekli že z praktického
hlediska je jediným důvodem proč přídavná světla osadit - zviditelnění se v
provozu. Toto zviditelnění však nemusíme bezpodmínečně udělat tím, že na
stroj namontujeme přídavná světla na rampě. Další variantou je náhrada
původního hlavního světla za jiné s větší svítivostí - např. viz. foto č.11
Toto řešení je však finančně o mnoho náročnější a pokud není tato
úprava provedena v návaznosti na celkovou úpravu stroje málo kdy se povede
vše sladit tak aby nově osazené světla zapadla do stávajícího designu.
|
|
Zůstaňme tedy u přídavných světel jako
takových a povězme si nejprve něco k vlastnímu uchycení na stroj které se
nejčastěji provádí pomocí rampy, kterou je nutné zakoupit přímo pro
konkrétní model stroje. Pokud je rampa určená skutečně pro daný typ pak při
jejím upevnění není většinou |
|
|
nutné nic na stroji vrtat ani nijak zvláště
upravovat neboť tyto rampy jsou navrženy tak, že využívají stávajících
upevňovacích bodů (například pod hlavním světlem viz. foto č.12). Pokud si však pořídíte universál případně atip (např. viz. úvodní foto)
musíte již počítat s tím, že montáž bude o něco náročnější. K vlastnímu
tvaru rampy jsme si již řekli, že její tvar do značné míry určuje
polohu světel, ale měli bychom také vědět, že vhodně tvarovanou rampou (viz. foto č.12) můžeme
zakrýt - klikni - některé fabrické nedodělky (například kabelový svazek atd. viz. foto č.13).
Při montáži rampy byť přímo pro váš stroj určené se však můžete dostat do
problému o kterém jsem již hovořil. Tedy za prvé máte sice tvarovanou rampu
|
|
foto - č.11 |
|
přesto jsou přídavná světla nežádoucně v jedné rovině, za
druhé namontovaná rampa na stroji vypadá velmi rušivě a za třetí již zmíněný
kabelový svazek se touto montáží ještě zvýrazní (viz. foto č.14).
I tento problém se nechá vhodnou montáží poměrně zdárně vyřešit. Postačí
pokud si vyrobíte mezikus (viz. foto č.15)
a všechny tři zmíněné nedostatky jsou takovouto montáží zcela odstraněny
(viz. foto č.16) Je skutečně dobré před vlastním nákupem rampy
mít tyto věci ujasněné. Bohužel vám k tomu příliš nenapomůže projít
katalogy výrobců (tyto
|
|
foto - č.12 |
foto - č.13 |
|
katalogy bývají totiž velmi často řešeny tak, že je rampa
nafocena samostatně). Bude proto lepší navštívit např. stránky
věnované přímo vašemu modelu a "prolistovat" fotogalerii, zajet na některý
větší sraz a udělat "špionáž" atd. Vlastní upevnění rampy na stroj
jakož i přídavných světel proveďte podle instruktáže výrobce avšak pokud
máte k dispozici nahraďte dodané šrouby (většinou jsou pouze kadmiované)
šrouby nerezovými
- klikni - |
|
Elektrické zapojení |
|
|
Pokud máte již rampu a přídavná světla řádně upevněné na stroji - pustíme se
do vlastního zapojení. Není třeba v tom hledat žádnou vědu a tak se do toho
pusťme. |
Opět připomínám - nejsem elektrikář a auto
elektrikář již vůbec ne. Budu se však snažit vše |
foto - č.14 |
popsat tak aby zapojení bylo pochopitelné |
foto - č.15 |
foto - č.16 |
|
a rovněž z tohoto důvodu se budu snažit vyhnout některým
termínům jako : napětí, proud, příkon, průřez ... .neboť tyto si většina stejně
navzájem plete, ale pokud napíši V; A;W; mm2 ....
bude to již každému jasné. Pokud budete mít i po tomto vysvětlení nějaké
nejasnosti tak do příkladu který si zde uvedeme dosaďte své hodnoty a
udělejte výpočet. |
Jako první co bychom si měli zjistit je -
zda má náš stroj hlavní světlomet ovládaný přes relátko. V drtivé většině |
případ tomu tak bude. |
|
Ilustrační
foto |
|
Poté si spočítejte kolik vám "poteče"
po
zapojení přídavných světel kablíkem ampér A. |
Jak to udělat? Uvedu to na konkrétním příkladu. Pokud
víte, že máte v hlavním světle žárovku H4 - 55W a
každé přídavné světlo je osazené žárovkou H3 - 50W pak tyto hodnoty
sečtěte : 55 + (2 x 50) = 155W Tento součet vydělte 12V
a vyjde vám, že kablíkem "poteče" 12,92A Jestliže se
všeobecně uvádí, že na 6A potřebujeme mít měděný vodič o průřezu 1mm2
pak si již snadno spočítáte (12,92 : 6), že na takovouto "watáž"
je nutné mít od relátka k hlavnímu |
světlu měděný kablík jehož průřez musí být minimálně
2,15mm2 Pokud tomu tak není musíte od relátka
natáhnout ještě jeden samostatný vodič pro přídavná světla (v drtivé
většině případů to však nebude potřeba). |
|
Zastavím se ještě u použitých
pojmu : měděný vodič a průřez. Nepleťte pojem : průřez
mm2 a průměr mm |
Průřez - nezměříte, ale musíte si jej spočítat vzorcem :
Pí x r2 |
Měděný vodič se rozumí plný
průměr - takže pokud máte na stroji měděné lanko (a vy ho jistě máte)
pak je nutné počítat s tím, že toto lanko má při stejném průměru mm menší
průřez mm2 nežli plný "drát" pro který je
uváděno zmíněných 6A na 1mm2 Proto provádějte po
výpočtu zaokrouhlení nahoru. |
|
Nyní se ale dostáváte do situace, kdy jste
si propočtem zjistili, že potřebujete měděný vodič o
průřezu 2,15mm2
|
a bude nutné vědět jaký průměr kablíku v mm tomuto
průřezu odpovídá.
To provedete výpočtem : mm2 : Pí výsledek odmocníte a vynásobíte dvěma (2,15 : 3,14 = 0,6847...
odmocníte = 0,8274.... x 2 = 1,655)
a takto jste tedy zjistili, že od relátka k hlavnímu světlům jejichž celkový
příkon je 155W potřebujeme měděný vodič jehož průměr je cca
1,7mm
|
Je mi jasné že pro většinu z vás budou tyto
propočty alespoň ze začátku vypadat složitě, ale pokud si alespoň
zapamatujete, že pro běžně používané hlavní světlo a dvě přídavná světla vám
stačí měděný kablík cca 2,2mm2 respektive 1,8mm
nemusíte si s tímto dále lámat hlavu. Stejně jako jsme počítali hlavní
kablík si spočítáte kablíky k přídavným světlům. Pro daný příklad nám tedy
stačí cca 0,8mm2 respektive 1mm ke každému vláknu
žárovky. |
Důležité! |
Dříve nežli začnete fyzicky realizovat
elektrické zapojení přídavných světel odpojte mínusový pól na
akumulátoru. Pokud budete odpojovat, stříhat nebo jinak manipulovat
se stávající el. instalací vezměte si papír a napište si stav před započetím
prací. To znamená - zcela konkrétně si napište např. : žlutý / žludobílý;
zelený / černý ... Nepodceňujte tuto "maličkost" neboť stávající zapojení
kablíků, které se vám jeví jako naprosto jasné a snadno zapamatovatelné
budete již za několik desítek minut ve své paměti jen obtížně lovit. |
|
Vlastní napojení kablíku přídavných světel
proveďte tak, aby vedení nebylo zbytečně dlouhé, nejlépe přímo v parabole
hlavního světla před paticí žárovky. Jak udělat kvalitní spoj je dostatečně
popsáno - zde -
|
|
Kablíky které potáhnete k přídavným světlům
veďte tak, aby byli pokud možno co nejméně vidět například tažením uvnitř
rampy. Přestože se nechají kablíky poměrně dobře skrýt neubráníte se
většinou tomu aby jejich část nebyla vidět. Není to však neřešitelné |
ilustrační
foto |
a pro "zkulturnění" takovéhoto místa (viz. foto č.17)
můžete použít |
foto - č.17 |
|
například oplet pancéřových hadiček které se používají na
brzdách. Jak oplet z hadičky "svléknout" jsme si již řekli v jiném článku
- klikni -
a tak se v souvislosti se zapojením přídavných světel zmíním již jen o fixaci kablíku. |
Uchycení
kabeláže |
|
Přestože je při běžném pohledu kabeláž
většinou našemu oku skryta jedná se o prvek který je velmi vypovídající
o tom jaký má jeho majitel (nebo měl předešlý) přístup k
nejrůznějším úpravám. "Kultura" kabeláže, provedených spojů a její fixace
není však jen věcí pohledovou, ale v podstatné míře může ovlivnit
spolehlivost stroje a v extrémech i životnost některých dílů. Nepřistupujte
tedy k tomuto s lehkou myslí a věnujte zaslouženo pozornost i této
záležitosti. Na trhu je k dostání poměrně dost nejrůznějších fixačních
prvků kabeláže které můžete vhodně |
použít nejen pro vlastní uchycení kablíku. |
foto - č.18 |
|
Fixace kabeláže se většinou provádí k rámu
nebo k jeho pevným částím nejrůznějšími zdrhovacími příchytkami které mohou
mít nejen různou délku a šířku ale též barvu a provedení (viz. foto
č. 19 pozice A). Tyto zdrhovací příchytky se velice snadno
upevňují ovšem po zatažení (zdrhnutí) se většinou dost obtížně
rozebírají (v případě potřeby). S montáží a demontáží je tomu u
takřka historické klasické pásky (viz. foto č. 19 pozice B)
naprosto obráceně. Zdrhovací příchytky A najdou i jiné uplatnění -
například to které je zachyceno na fotu č.18 - tedy fixování kablíku
v parabole proti nechtěnému vytažení (viz. zelená šipka - pro
lepší viditelnost jsem foto pořídil ještě před stažením "zdrhovačky").
Na pohledových
|
foto - č.19 |
|
místech, kde nelze z hlediska designu použít tyto
příchytky - A+B - (například ploché rampy - viz. foto č. 12)
je možné použít příchytku se samolepící páskou (viz. foto č. 19
pozice C). |
Životnost
žárovek |
|
v přídavných světlech není velká a
nejrůznější "zaručen" fígle jak jejich životnost prodloužit se mi v praxi
nepotvrdily ani jednou a proto musíte počítat u levnějších typů přídavných
světel (většinou těch nehomologavaných) s tím, že se jednou - dvakrát
za sezonu některé vlákno žárovky přepálí. Není to nic tragického neboť tyto
dvouvláknovky do přídavných světel stojí něco okolo 110,- Kč za kus. Horší
je ta věc že nezřídka praskne skol v přídavném světle. |
Příčin může být hned několik a jednou z těch podstatných
bude stav našich vozovek. I s touto věcí jsem poměrně obsáhle
experimentoval, ale seriozní řešení jsem zatím nenašel. Pro letošní sezonu
chci zkusit dát do rampy přídavných světel závažíčka - obdobná těm která se
používají do řidítek pro potlačení chvění. Teoreticky by to mohlo pomoci i v
prodloužení životnosti žárovek - ale to se uvidí až po sezóně. Jisté je, že
sklům těchto přídavných světel montáž kšiltíků na životnosti rozhodně
nepřidá a pokud mechovka mezi parabolou a obalem přídavného světla není v
|
dobrém stavu a na místě na kterém má být pak toto skol
může prasknout velice brzo. |
|
A jak pojistky? |
Tak tato otázka je zcela na místě neboť je
více nežli pravděpodobné, že stávající pojistka navýšený příkon neudrží.
Může tak paradoxně dojít k tomu, že máte vše naprosto správně zapojené a
přesto vám světla nebudou svítit neboť se vám vypálila pojistka která nebyla
na tento příkon určená. Vy pak marně hledáte chybu ve vadném napojení
kablíku a přitom stačilo osadit správnou - odpovídající - pojistku. |
Na závěr : |
ilustrační
foto |
Jistě vás napadne ještě celá řada otázek
jako například - a co alternátor? Nebude zvýšenou spotřebou přetížen? Docela
určitě ne - neboť tento bývá konstruován s dostatečnou rezervou a pokud je
vše ostatní v pořádku pak nemusí |
být obava. Je
však možné, že při častých - opakujících se jízdách na krátké
vzdálenosti budete muset (obzvláště pak u strojů které nemají vypínač
světel např. US modely) občas dobít akumulátor což je (v případě
že máte na stroji osazenou DIN zásuvku) |
|
|
|
|
Výpis
souvisejících článků |
|
1)
Nabíjení - AKU |
|
2)
Zásuvka DIN 12V |
doslova brnkačka |
|
3)
Podtlakové houkačky |
|