|
Tachometr na VS 1400
- zbytečné problémy - část II. |
06.12.2024 |
 |
|
|
|
|
Předně bych měl předeslat, že na spodní
převodník tachometru neexistuje žádný náhradní díl a lze jej koupit pouze
jako celek. Na Partsdepotu je k dostání za 3.700 Kč. Je tedy otázkou
zda tuto investici podstoupit nebo se pustit do opravy. Odpověď na tuto
otázku si však musí udělat každý sám. Koukněme se tedy nejen na to co by nás
při případné opravě čekalo, ale hlavně na to, proč problém s převodníkem
tachometru nastal. |
Podstatnou část problémů se spodním
převodníkem tachometru VS 1400 Intruder lze přičíst na vrub
neznalosti, nepozornosti a také lajdáctví. Pokud se přední kolo montuje
zpětně do vidlice musí se bezpodmínečně napolohovat jeho dva vnější unášeče
do výřezů v nábě - viz úvodní foto. |
|
Jedná se o velice jednoduchá záležitost, ale
přesto to poměrně dost lidí (ze svrchu uvedených důvodů) nedává. |
|
|
K čemu dojde když se spodní převodník
tachometru nesprávně osadí zachycuje foto č.23 Jednak se prohne
unášecí plech viz foto č.24 + č.25 (modrá šipka)
který vlivem této deformace začne nejen "brousit" tělo převodníku viz foto
č.25 (červená šipka), ale také výrazně poničí těsnící manžetu
viz foto č.26 |
Pokud nedošlo k dalším škodám pak oprava
nebude složitá a měl by jí zvládnout každý svépomocně. Postačí nad unášecím
plechem demontovat zajišťovací pojistný kroužek a tento unášecí plech
srovnat - viz foto č.27. To že je radiálně axiální těsnící
manžeta poškozená již musíte rozdýchat - neboť jak již bylo řečeno - jako
díl se koupit nedá. Mezi těsnící manžetu a plech aplikujte přiměřené
množství vodě odolné vazelíny (například A4) a vše složte. Docela
určitě bude vše nějaký čas fungovat i s poškozenou manžetou (o této
radiálně axiální manžetě si v další části článku řekneme více). |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.23 |
foto č.24 |
foto č.25 |
foto č.26 |
foto č.27 |
|
Zatímco důvod problému popsaný svrchu je
vcelku jasný - neznalost, případně nepozornost, pak u níže
popsaného problému se bude jednat o lajdáctví, případně lenost. |
Další poruchy :
poměrně častá porucha spodního převodníku tachometru je to, že se na
unášecím plechu "ustřihnou" jeho dva vnitřní výstupky - viz foto č.28
(červená šipka). Zde je několik možných variant nápravy. Záleží na
možnostech každého jednoho z nás. |
A) sehnat si tento unašecí plech - viz foto
č.28 (zelená šipka) z jiné příčiny poškozeného spodního převodníku
tachometru. Sice dobrá varianta - ovšem obtížně jej budete shánět. |
B) výstupky nechat navařit a poté velmi
pracně dopasovat tak, aby šli poměrně přesně zasunout do protikusu - viz
foto č.29
(modrá šipka) To ale
bude chtít docela dost zručnosti, času a trpělivosti. |
C) nechat tento plech vypálit laserem a poté v
horní části udělat 90° ohyby. Ideální řešení opravy. Pokud
máte možnost udělat (nebo si nechat udělat) tento "výpalek" určitě
jich nechte udělat několik - bude o ně určitě zájem a naprogramovanému
laseru je naprosto jedno zda pálí 1 nebo 10 kusů. |
Důvod této poruchy :
viz foto č.28
(červená šipka) je vcelku jasný. Vnitřní výstupky unášecího plechu
zapadají do protikusu šnekového kola viz foto č.29
(modrá šipka) Toto šnekové kolo je nasazeno na hřídel těla spodního
převodníku tachometru viz foto č.29
(červená šipka). No a pokud se toto šnekové kolo na
hřídeli zadře (přestane se otáčet z důvodu zareznutí - tedy špatná
nebo žádná údržba případně z důvodu tlakového mytí stroje) nevyhnutelně
dojde k "ustřižení" těchto dvou vnitřních výstupků - viz foto
č.28 (zelená šipka) |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.28 |
foto č.29 |
foto č.30 |
foto č.31 |
foto č.32 |
|
Oprava :
rozebrání celého kompletu - viz foto
č.30 je poměrně náročné a to hlavně z důvodu vyjmutí radiálně
axiální prachovky, která je v těle spodního převodníku pevně
nalisována (tato manžeta má totiž ocelové tělo které drží v kompletu
velice pevně) a tak při demontáž této manžety - viz foto
č.30
(červená šipka) většinou dojde k její (menšímu - někdy k většímu)
poškození. Proto doporučuji když to není nezbytné nepokoušet se tuto manžetu
demontovat, ale kolo šnekového převodu rozhýbat na hřídeli bez jeho
vyjmutí z obalu spodního převodníku. |
!!! POZOR !!!
před tím nežli se budete snažit kolo šnekového
převodu rozhýbat je bezpodmínečně nutné
vytočit matku - viz foto
č.31 + č.32 která zajišťuje šnekovou hřídel - viz foto
č.33
(zelená šipka). Není to nic složitého, ale pokud tuto matku nevytočíte
tak šnekový převod spíše poškodíte - nežli nerozchodíte. |
Poznámka k vyjmutí
matky : matka je zhotovená ze
silonu a má v sobě pryžovou těsnící manžetu viz foto
č.32. Tuto manžetu můžete (nemusíte - záleží jaké máte ségrovky)
před povolováním opatrně vyjmout a poté matku ségrovkama z obalu vytočte. Do
vnitřní části šnekového převodu nastříkejte sprej na povolování zarezlých
kovových částí a nechte do druhého dne.Poté se pokuste uchopením sikovek
kolo šnekového převodu rozhýbat. Při této akci by se vám měl hřídel
šnekového převodu - viz foto
č.33
(zelená šipka) rovněž začít pootáčet a pokud budete točit správným
směrem tak by měl začít vylízat z obalu ven. Jakmile hřídel šnekového
převodu vyleze ven z ozubení šnekového kola - vymněte jí a máte z poloviny
vyhráno. Vnitřek opět vystříkejte odrezovačem a pokrařujte točením ozubeného
kola převodníku až do doby nežli se začne volně otáčet. Pak vnitřek
vyfoukejte stlačeným vzduchem a aplikujte mazivo. Nejprve olej - ten se
dostane až na hřídel ozubeného kola a potom vazelínu na soukolí. Hřídel
šnekového převodu očistěte (ta bývá také hodně zaneřáděná - viz foto
č.34)
a vše obráceným způsobem rozborky složte zpětně. |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.33 |
foto č.34 |
foto č.35 |
foto č.36 |
foto č.37 |
|
Oprava matky
šnekového hřídele :
po vyjmutí matky která zajišťuje šnekovou hřídel v obalu
převodníku zcela jistě zjistíte, že se do této matky "prohryzává" šnekový
hřídel a to dost podstatně - viz foto
č.34 +
č.35 kde je vidět detail poškození.
Pokud je matka pouze takto poškození není to nic neřešitelného.
Vyrábět celu novou matku je pracné - viz foto
č.36. Stačí poškozenou část na soustruhu odpíchnout - viz foto
č.37. a to oč je nyní matka zkrácená nahradit ve stejné dimenzi
podložkou (nejlépe zhotovenou z mědi). Tedy tak aby byla délka matky
zachována taková, jaká byla před tím nežli jste její poškozenou část
odpíchli. Pokud tuto opravu neuděláte bude se hřídel šnekového převodu do matky zahryzávat
stále hlouběji (tím pádem vylézat ze šnekového převodu směrem
nahoru) a dojde k tomu, že začne vertikálně tlačit do lanka tachometru.
Toto lanko tachometru se ve svém bovdenu "nahrbí" a začne drhnout o stěny
bovdenu což bude mít za důsledek, že se začne ručička tachometru chovat
neklidně. |
O něco složitější oprava nastane (což je
také poměrně často) když má matka poškozenou nejen svoji délku, ale také
opotřebovaný otvor (nejen na průměru, ale vzhledem k tlaku převodu také
do "šišata") - viz foto
č.38.
Tímto otvorem prochází šneková hřídel a tak je nutné aby
neměl možnost nejen ze svého převodu vylézat směrem nahoru, ale také aby měl
správně vedení pro záběr do šnekového soukolí což mu zaručí přesný a
nevytahaný otvor v
matce. Z řešeného je tedy jasné, že podložka o které jsem se svrchu zmínil v
tomto případě - viz foto
č.38 nebude dostatečná. Naštěstí je kolem otvoru matky poměrně dost
materiálu takže rovněž nebude potřeba vyrábět nový díl. Bohatě stačí v matce
udělat větší otvor a kompenzační podložku udělat s osazením do tohoto
většího otvoru (nejlépe opět z mědi). Fotku také někde mám, ale
nemohu jí dohledat. V každém případě si s tím běžný soustružník lehce
poradí. |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.38 |
foto č.39 |
foto č.40 |
foto č.41 |
foto č.42 |
|
Sborka:
pokud se vám povedlo spodní převodník tachometru rozebrat
kompletně - viz
foto
č.39 budete pro jeho kompletaci s
radiálně axiální manžetou - viz foto
č.30
(červená šipka) zcela
určitě potřebovat narážecí přípravek - viz foto
č.40 Bez něj tuto manžetu do převodníku
raději ani nezkoušejte osazovat. Nemusím snad ani připomínat, že před
kompletací je nutné vše naplnit kvalitním mazacím tukem (vazelínou)
nejlépe vodě odolným. Pokud jste si již dali tu práci s opravou převodníku, tak není od věci (pro detailisty to bude samozřejmostí) obal spodního
převodníku tachometru - viz foto
č.41 vyleštit do bezvědomí - viz foto
č.42 až
44 |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.43 |
foto č.44 |
foto č.45 |
foto č.46 |
foto č.47 |
|
Konstatování :
pokud by se vám ale do této akce nechtělo, pak máte možnost si na internetu
objednat tento díl v originálu.
Objednávkové
číslo originálu pro VS 1400 Intruder - viz foto
č.45. Na druhou stranu zima bude |
dlouhá a tak proč se do toho nepustit. Výsledek našeho snažení (pominu li finanční úsporu) jistě potěší.
Pro úplnost informace ještě zařazuji dvě fotky
č.46 +
č.47 na kterých je zachyceno jak vypadá kompletace převodníku tachometru s
náhonem v pancíři. |
|
S přáním krátké zimy
a pozdravem |
AHOJ v sedlech |
|