Tachometr na VS 1400 - zbytečné problémy - část II.

06.12.2024

     
     Předně bych měl předeslat, že na spodní převodník tachometru neexistuje žádný náhradní díl a lze jej koupit pouze jako celek. Na Partsdepotu je k dostání za 3.700 Kč. Je tedy otázkou zda tuto investici podstoupit nebo se pustit do opravy. Odpověď na tuto otázku si však musí udělat každý sám. Koukněme se tedy nejen na to co by nás při případné opravě čekalo, ale hlavně na to, proč problém s převodníkem tachometru nastal. 
   Podstatnou část problémů se spodním převodníkem tachometru VS 1400 Intruder lze přičíst na vrub neznalosti, nepozornosti a také lajdáctví. Pokud se přední kolo montuje zpětně do vidlice musí se bezpodmínečně napolohovat jeho dva vnější unášeče do výřezů v nábě - viz úvodní foto.
    Jedná se o velice jednoduchá záležitost, ale přesto to poměrně dost lidí (ze svrchu uvedených důvodů) nedává.
   K čemu dojde když se spodní převodník tachometru nesprávně osadí zachycuje foto č.23 Jednak se prohne unášecí plech viz foto č.24 + č.25 (modrá šipka) který vlivem této deformace začne nejen "brousit" tělo převodníku viz foto č.25 (červená šipka), ale také výrazně poničí těsnící manžetu viz foto č.26
   Pokud nedošlo k dalším škodám pak oprava nebude složitá a měl by jí zvládnout každý svépomocně. Postačí nad unášecím plechem demontovat zajišťovací pojistný kroužek a tento unášecí plech srovnat - viz foto č.27. To že je radiálně axiální  těsnící manžeta poškozená již musíte rozdýchat - neboť jak již bylo řečeno - jako díl se koupit nedá. Mezi těsnící manžetu a plech aplikujte přiměřené množství vodě odolné vazelíny (například A4) a vše složte. Docela určitě bude vše nějaký čas fungovat i s poškozenou manžetou (o této radiálně axiální manžetě si v další části článku řekneme více).
foto č.23 foto č.24 foto č.25 foto č.26 foto č.27
   Zatímco důvod problému popsaný svrchu je vcelku jasný - neznalost, případně nepozornost, pak u níže popsaného problému se bude jednat o lajdáctví, případně lenost.
   Další poruchy : poměrně častá porucha spodního převodníku tachometru je to, že se na unášecím plechu "ustřihnou" jeho dva vnitřní výstupky - viz foto č.28 (červená šipka). Zde je několik možných variant nápravy. Záleží na možnostech každého jednoho z nás.
A) sehnat si tento unašecí plech - viz foto č.28 (zelená šipka) z jiné příčiny poškozeného spodního převodníku tachometru. Sice dobrá varianta - ovšem obtížně jej budete shánět.
B) výstupky nechat navařit a poté velmi  pracně dopasovat tak, aby šli poměrně přesně zasunout do protikusu - viz foto č.29 (modrá šipka)  To ale bude chtít docela dost zručnosti, času a trpělivosti. 
C) nechat tento plech vypálit laserem a poté v horní části udělat 90° ohyby. Ideální řešení opravy. Pokud máte možnost udělat (nebo si nechat udělat) tento "výpalek" určitě jich nechte udělat několik - bude o ně určitě zájem a naprogramovanému laseru je naprosto jedno zda pálí 1 nebo 10 kusů. 
   Důvod této poruchy : viz foto č.28 (červená šipka) je vcelku jasný. Vnitřní výstupky unášecího plechu zapadají do protikusu šnekového kola viz foto č.29 (modrá šipka) Toto šnekové kolo je nasazeno na hřídel těla spodního převodníku tachometru viz foto č.29 (červená šipka). No a pokud se toto šnekové kolo na hřídeli zadře (přestane se otáčet z důvodu zareznutí - tedy špatná nebo žádná údržba případně z důvodu tlakového mytí stroje) nevyhnutelně dojde k "ustřižení" těchto dvou vnitřních výstupků - viz foto č.28 (zelená šipka)   
foto č.28 foto č.29 foto č.30 foto č.31 foto č.32
   Oprava : rozebrání celého kompletu - viz foto č.30 je poměrně náročné a to hlavně z důvodu vyjmutí radiálně axiální prachovky, která je v těle spodního převodníku pevně nalisována (tato manžeta má totiž ocelové tělo které drží v kompletu velice pevně) a tak při demontáž této manžety - viz foto č.30 (červená šipka) většinou dojde k její (menšímu - někdy k většímu) poškození. Proto doporučuji když to není nezbytné nepokoušet se tuto manžetu demontovat, ale kolo šnekového převodu rozhýbat na hřídeli bez jeho vyjmutí z obalu spodního převodníku.
   !!! POZOR !!! před tím nežli se budete snažit kolo šnekového převodu rozhýbat je bezpodmínečně nutné vytočit matku  - viz foto č.31 + č.32 která zajišťuje šnekovou hřídel - viz foto č.33 (zelená šipka). Není to nic složitého, ale pokud tuto matku nevytočíte tak šnekový převod spíše poškodíte - nežli nerozchodíte.
   Poznámka k vyjmutí matky : matka je zhotovená ze silonu a má v sobě pryžovou těsnící manžetu viz foto č.32. Tuto manžetu můžete (nemusíte - záleží jaké máte ségrovky) před povolováním opatrně vyjmout a poté matku ségrovkama z obalu vytočte. Do vnitřní části šnekového převodu nastříkejte sprej na povolování zarezlých kovových částí a nechte do druhého dne.Poté se pokuste uchopením sikovek kolo šnekového převodu rozhýbat. Při této akci by se vám měl hřídel šnekového převodu  - viz foto č.33 (zelená šipka) rovněž začít pootáčet a pokud budete točit správným směrem tak by měl začít vylízat z obalu ven. Jakmile hřídel šnekového převodu vyleze ven z ozubení šnekového kola - vymněte jí a máte z poloviny vyhráno. Vnitřek opět vystříkejte odrezovačem a pokrařujte točením ozubeného kola převodníku až do doby nežli se začne volně otáčet. Pak vnitřek vyfoukejte stlačeným vzduchem a aplikujte mazivo. Nejprve olej - ten se dostane až na hřídel ozubeného kola a potom vazelínu na soukolí. Hřídel šnekového převodu očistěte (ta bývá také hodně zaneřáděná - viz foto č.34)  a vše obráceným způsobem rozborky složte zpětně.
foto č.33 foto č.34 foto č.35 foto č.36 foto č.37
   Oprava matky šnekového hřídele : po vyjmutí matky která zajišťuje šnekovou hřídel v obalu převodníku zcela jistě zjistíte, že se do této matky "prohryzává" šnekový hřídel a to dost podstatně - viz foto č.34 + č.35 kde je vidět detail poškození. Pokud je matka pouze takto poškození není to nic neřešitelného. Vyrábět celu novou matku je pracné - viz foto č.36. Stačí poškozenou část na soustruhu odpíchnout  - viz foto č.37. a to oč je nyní matka zkrácená nahradit ve stejné dimenzi podložkou (nejlépe zhotovenou z mědi). Tedy tak aby byla délka matky zachována taková, jaká byla před tím nežli jste její poškozenou část odpíchli. Pokud tuto opravu neuděláte bude se hřídel šnekového převodu do matky zahryzávat stále hlouběji (tím pádem vylézat ze šnekového převodu směrem nahoru) a dojde k tomu, že začne vertikálně tlačit do lanka tachometru. Toto lanko tachometru se ve svém bovdenu "nahrbí" a začne drhnout o stěny bovdenu což bude mít za důsledek, že se začne ručička tachometru chovat neklidně.
   O něco složitější oprava nastane (což je také poměrně často) když má matka poškozenou nejen svoji délku, ale také opotřebovaný otvor (nejen na průměru, ale vzhledem k tlaku převodu také do "šišata") - viz foto č.38. Tímto otvorem prochází šneková hřídel a tak je nutné aby neměl možnost nejen ze svého převodu vylézat směrem nahoru, ale také aby měl správně vedení pro záběr do šnekového soukolí což mu zaručí přesný a nevytahaný otvor v matce. Z řešeného je tedy jasné, že podložka o které jsem se svrchu zmínil v tomto případě - viz foto č.38 nebude dostatečná. Naštěstí je kolem otvoru matky poměrně dost materiálu takže rovněž nebude potřeba vyrábět nový díl. Bohatě stačí v matce udělat větší otvor a kompenzační podložku udělat s osazením do tohoto většího otvoru (nejlépe opět z mědi). Fotku také někde mám, ale nemohu jí dohledat. V každém případě si s tím běžný soustružník lehce poradí.
foto č.38 foto č.39 foto č.40 foto č.41 foto č.42
   Sborka: pokud se vám povedlo spodní převodník tachometru rozebrat kompletně - viz foto č.39 budete pro jeho kompletaci s radiálně axiální manžetou - viz foto č.30 (červená šipka) zcela určitě potřebovat narážecí přípravek - viz foto č.40  Bez něj tuto manžetu do převodníku raději ani nezkoušejte osazovat. Nemusím snad ani připomínat, že před kompletací je nutné vše naplnit kvalitním mazacím tukem (vazelínou) nejlépe vodě odolným. Pokud jste si již dali tu práci s opravou převodníku, tak není od věci (pro detailisty to bude samozřejmostí) obal spodního převodníku tachometru - viz foto č.41 vyleštit do bezvědomí   - viz foto č.42 44
foto č.43 foto č.44 foto č.45 foto č.46 foto č.47
   Konstatování : pokud by se vám ale do této akce nechtělo, pak máte možnost si na internetu objednat tento díl v originálu. Objednávkové číslo originálu pro VS 1400 Intruder - viz foto č.45. Na druhou stranu zima bude
dlouhá a tak proč se do toho nepustit. Výsledek našeho snažení (pominu li finanční úsporu) jistě potěší. Pro úplnost informace ještě zařazuji dvě fotky č.46 + č.47 na kterých je zachyceno jak vypadá kompletace převodníku tachometru s náhonem v pancíři. 

Výpis souvisejících článků

1) Zakončení tlumičů VS 1400
  2) Stabilizátor na VS 1400
  3) Čtyřpístek na VS1400
4) Výměna řidítek .........
   S přáním krátké zimy a pozdravem
AHOJ v sedlech

ve výslužbě

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400

Zpět na I. díl článku....

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

   

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser