Čtyřpístkový třmen pro zadní kolo.......

09.01.2010

     Ten kdo má již nějakou tu sezonu v jedné stopě za zády by na sčot zadní brzdy nejspíš utrousil holou větu : zadní brzdou neubrzdíš nic ovšem ten který nejen jezdí - ale s mašinou je již řádně sžitý by s touto holou větou ne zcela souhlasil neboť jsou okamžiky kdy právě zadní brzda dokáže vyřešit neřešitelné. Ovšem to by jsme se již pouštěli do zcela jiných vod a tak se vraťme k původnímu tématu tohoto článku.
     Před nějakým časem jsem zde psal - klikni zde - o záměně originálního předního třmenu za kvalitnější čtyřpístlový, který se nechá koupit v různých aukcích. Jedním z nejpoužívanějších (opravdu kvalitních) je čtyřpístek od fy. Nisin jenž je osazován (mimo jiné) na Suzuki Bandit 1200. Pokud se vám povede tento sehnat (vydražit) je pravděpodobné, že jej vydražíte v páru viz.
foto č.1 - takž po osazení pravého brzdiče na přední kolo viz. foto č.2 vás při pohledu na zbývající levý brzdič zákonitě a zcela logicky napadne Nerudovská otázka : kam s ním. Pro odpověď není potřeba chodit nikterak daleko neboť zadní kolo se přímo nabízí.
   Dříve nežli přistoupíme k vlastní montáži nebude od věci říci si pár slov - proč vlastně tuto záměnu udělat když je účinek zadní brzdy tolik polemický. Těch důvodů bude hned několik. Pominu li to - že levý brzdič vám zbyl a vlastní design zbývá zde funkčnost o které si nyní povíme trochu podrobněji - tedy podrobněji o originálním zadním brzdiči na stroji VS 1400 Intruder.
   Nejprve tedy upozorním na jeho vlastní "funkci". Pokud
foto č.1 sešlápnete v případě potřeby zadní brzdu - nebude se dít foto č.2
prakticky nic což vás v případě potřeby použít zadní brzdu podvědomě donutí sešlápnout pedál intenzivněji a v ten moment nastává velký problém neboť si zablokujete zadní kolo (do smyku). Po zlomku vteřiny se zablokovaným zadním kolem stroj již nemůže neudržet požadovaný smě jízdy a začne vás "předjíždět" zadní kolo. Pokud na tuto skutečnost okamžitě nereagujete uvolněním tlaku na pedál zadní brzdy - pád je nevyhnutelný. Co z řečeného plyne? Dávkování brzdného účinku na zadní kolo je s originálním brzdičem velmi problematické a málo kdo jej zvládne i z tohoto důvodu zadní brzdu na VS 1400 využívá málo kdo, přestože jsou situace, kdy je využití zadní brzdy nenahraditelné. Toliko tedy ve zkratce upozornění, k vlastní "funkci" zadního originálního brzdiče, které prosím berte jako zdvižený prst před možným fatálním problémem.
   Co se týká vlastní konstrukce, pak tento zadní brzdič v sobě skrývá konstrukční chybu a je skutečně neuvěřitelné, že po celých více jak dvacet let je tento vyráběn beze změny - tedy s již zmíněnou konstrukční chybou. V čem tato konstrukční chyba spočívá? Dalo by se odpovědět jednou větou : jde o špatně navrženou drážku pro těsnící manžetu která má vedle těsnění za úkol vrátit pístek o pár desetin milimetru zpět - tedy tak aby se destičky po odbrzdění netřeli o kotouče (nepřibrzďovali).
   Pro správné pochopení svrchu napsaného je nezbytné celou věc vysvětlit podrobněji. Uvnitř těla brzdiče, 

v místech kde se pohybuje pístek je drážka (viz. foto č.3 červená šipka) pro těsnící kroužek (manžetu). Tato drážka je širší (o naprosto přesně stanovený rozměr) nežli samotná těsnící manžeta, ale hlavně její dono není rovné. Podíváte li se na foto č.4 (narychlo jsem pro lepší pochopení udělal náčrt) bude vám zešikmení zřejmé. Pístek, který je tlačen manžetou, unáší tuto manžetu (na fotu č.4 červeně zvýrazněná) drážkou směrem proti zešikmení, tedy do

foto č.3

foto č.4

 prostoru (rozměru) nežli jaký má vlastní manžeta. Tímto tlakem do
menšího prostoru se manžeta "předpruží" a jakmile je tlak na pístek uvolněn manžetka se samovolně vrací po zešikmení zpět a s ní i pístek (manžeta jej "táhne" zpět). Vše se děje zcela automaticky v dimenzích desetin  milimetru.
   V našem případě - tedy u zadního brzdového třmenu VS 1400 byla tato drážka (pro těsnící manžetu) nesprávně navržena a z tohoto důvodu nedochází u čtrnáctky Introše k žádoucímu zpětnému pohybu pístku ("odbrždění") což potažmo vede k enormnímu opotřebení brzdových destiček - přestože zadní brzdu nikterak nevytěžujete.
   Samo sebou že o této chybě šikmoočko ví avšak ke smůle majitelů velkého Véeska nepřistoupil k radikálnímu řešení - tedy k opravě této chyby a jediné co udělal je, že postupem času (vědom si této chyby) začal dávat mezi pístek a brzdové destičky plechy na které dosedá pístek brzdiče. Abychom lépe pochopili tento "tah" vezmeme si
opět na pomoc několik snímků.
   Tyto dva plechy - na snímku č.3 + 5 pozice A + B jsou na v brzdiči umístěny následovně : A - k pístku B - k destičce. Spolu A+B vidíte na snímku č. 6. Pokud si pozorně prohlédnete zmíněný snímek č.6 bude vám možná již jasné co tím chtěl básník říci. Ano je to skutečně tak, šikmoočko ze sebe vypotil "úžasný" nápad. Když pístek dosedne na šikmou plochu - vychýlí se ze své přímé dráhy
foto č.5 tělem brzdiče a tlak na těsnící (vratnou) manžetu bude větší a tím foto č.6
pádem také při odbrzdění  dojde k většímu zpětnému chodu pístku a destičky se nebudu po odbrzdění třít o kotouč (nebudou přibrzďovat). Na snímku č.6 je velice dobře patrné (viz. modrá a žlutá šipka), že se pístek po dosednutí skutečně dost výrazně "zvrtne" a docílí se tak zvýšení tlaku na manžetu - ovšem toto řešení je nefalšovaným harakiri pro manžetu, která je tak jednostranně namáhána a po krátkém čase (bohužel dostatečně dlouhém pro uplynutí záruky) dojde k únavě materiálu manžety - takže jste opět tam kde jste nechtěli být - mizejí vám destičky, zeslabuje se vám kotouče a to vše bez vašeho přičinění - ale co máte již po záruce takže stěžovat si je možné pouze na lampárně.
   Pokud se váš zadní brzdič dostal do tohoto stavu - není jiná volba nežli výměna těsnících manžet. Tedy pokud nechcete přistoupit k radikálnějšímu a trvalému řešení - vyměnit celý brzdič. Takže asi toliko na vysvětlenou - proč (mimo jiné) do toho jít.
   Vlastní výměna třmene by nebyla ničím světoborným ovšem je zde ovšem. Bude totiž nutné vypořádat se s jeho uchycením. Variant bude asi celá řada a já jsem šel cestou zhotovení zcela nového záchytu reakce na kterém je třmen přichycen. Zařazuji tedy sérii snímků - viz níže, ze kterých je patrno jak nový záchyt reakce vypadá.

   Myslím, že ze snímků je jasné jaký byl na výrobu nového záchytu reakce použit materiál a tak pouze dodám, že pro povrchovou úpravu duralu lakováním je nutné použít pro tento materiál určenou základovou barvu. Když použijete standardní základovku - je

Výpis souvisejících článků

1) přední čtyřpístek
2) brzdy a brzdový systém
3) pancéřové hadičky
4) brzdové kotouče
velice pravděpodobné, že se vám lak po krátkém čase bude "loupat". Pokud ale neseženete základovku na lehké slitiny - lze použít barvu na stříkání hliníkových disků. Po nanesení této základní vrstvy na finální povrchovou úpravu již lze použít běžné laky.
   Co říci v závěru? Již jsem tyto čtyřpístky osadil (tedy na zadní kolo) mnohým majitelům VS 1400 a jsou v plném provozu již několik let a dle odezvy je funkce bezchybná a hlavně - dávkování zadní brzdy je naprosto přesné.
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/ctyrpistkovy/zadni_trmen.php:87) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/ctyrpistkovy/zadni_trmen.php:87) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Candy (sloane.cz) 09.01.2010 17:22
Ahoj Generále, pokud bys měl během (raději koncem)tohoto roku čas,materiál a vše jinak potřebné, tak s jedním Vetřelcem na tuto operaci počítej. Rád ti ho přivezu.Díky moc. C.
Generál (cservis.cz) 10.01.2010 18:20
To - Candy : som z toho volakýsi zmetěný. Tedy nikoli z těch termínů, ale z toho požadavku. Dle mého názoru by pro tebe měl větší přínos přední čtyřpístek ovšem pokud jsi tedy nemyslel osadit rovnou obě kola.....
Candy (sloane.cz) 11.01.2010 16:55
To - Generál: omlouvám neúplný (nejasný) požadavek. Samo sebou že obě.Původně jsem myslel že napřed přední ale pokud ti vyjde materiál tak bych nechal osadit obě kola najednou. Takže závazně 2x.Sezonu dojedu tak jak jsou a koncem roku s Vetřelcem počítej. Díky moc. C.
Generál (cservis.cz) 13.01.2010 13:24
TO - Candy : OK vedu v "evidenci"
Milan Závěta (iol.cz) 17.01.2010 11:48
Je mi líto že jsem zakoupil nové desky na zadek dřív než ji napsal tyto řádky šel bych do toho ted si počkám az je sjedu.To neva .Rád bych oba brzdiče vyměnil předek i zadek.Kdybych se s tebou někdy domluvil nakolik by mě to i s prací vyšlo.Jo panceřku ve předu mám tak jen na zadek.Dík za odpověd.Milan
Generál (cservis.cz) 18.01.2010 14:42
To - Milan Závěta : co se týká cen pak tyto nejsou pevné neboť vždy záleží nejen na tom, za kolik se povede vydražit, ale také na ceně (nákupu) duralu atd atd..... až to bude aktuální tak se ozvy na mobil a můžeme o tom plknout.
Václav Růžička (inet4.cz) 05.04.2012 17:28
Dobrý den,měl bych zájem jen o nový záchyt jestli by byl na prodej děkuji.Vašek
Generál (cservis.cz) 06.04.2012 10:49
TO - Václav Růžička : bohužel nepomohu neboť záchyty reakce děláme vždy přímo na určitý kus neb tělo brzdiče je odlitek který se musí do námi vyráběného záchytu velmi přesně "dopasovat" a dá se říct, že nelze garantovat použití záchytu reakce z jiného kusu nežli pro který byl vyroben (naprosto přesně na daný rozměr).
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser