Čtyřpístkový třmen pro VS 1400 .......

05.02.2007

   Docela dost dlouho jsem váhal nejen nad tím jak dnešní článek uvést ale ještě více o tom jak jej pojmout.
     Možností se nabízelo hned několik - od strohé informace, přes kompletnější s "infem" o náročnosti osazení + cenové relace až po zcela vyčerpávající (pro mnohé doslova ) článek v němž bych také tak trochu poodkryl mýty spojené s brzdami VS 1400.
     Nakonec jsem se rozhodl pro tu třetí variantu. No - jo, no již takřka živě vidím pragmatiky jak si rvou vlasy z hlavy a ti co je již nemají tak alespoň svou bleskovicí tlučou o hranu klávesnice a mezi výkřiky bolesti mumlají cosi ve smyslu : "nech si plky do domova důchodců a nám řekni co to stojí, jestli to za to vůbec stojí a kde to koupíme - víc nás nezajímá...."
   Proč ne - že, tak tedy ti co nemají rádi plky mohou v poklidu několik následujících odstavců přeskočí a myší (pokud jí již nerozdupaly) sjet na konec článku kde strohou informaci naleznou.
   Mýty, pověry a dezinformace okolo legendy VS 1400
   vzhledem k tomu, že se v případě čtrnáctky Introše jedná o skutečnou legendu navíc v poslední době cenově dostupnou za velice rozumné peníze nemůže tomu být jinak nežli jak tomu bývá okolo každé velmi rozšířené a oblíbené věci - tedy že se vynoří nejrůznější informace, které se další interpretací postupně mění (z důvodů nekompletního podání základní informace) v zavádějící informaci a nezřídka se z původně seriozní informace stává dezinformace které se "díky" Internetu šíří tak rychle až se stává "pravdivější" nežli ta původní - seriozní.
   Již na mnoha místech našeho WEBu jsem se pokusil některé tyto dezinformace (mnohdy prezentované jako nejserioznější informace od člověka který ....... bla ... bla.... bal .....) uvést na pravou míru. Jen namátkou - Introš se neskutečně vlní a tak s ním jde jezdit snad jen rovně ...... přitom stačí dělat základní úkony údržby, které pokud se neudělají na jakémkoli jiném stroji (pravidelné seřízení vůle v krku, zadní kyvné vidlici, optimální stav a nahuštění pneu...) bude se při každé výrazné akci (průjezd zatáčkou, brzdění, prudká akcelerace....) vlnit jak barová tanečnice.
   No a to se již pomalu dostáváme k tématu našeho článku neboť jednou z mnoha takovýchto "zaručených zpráv" je totiž že : Introš čtrnáctka nebrzdí.... Pokud by si někdo dal práci s tím že by prohledal naše fórum zcela jistě by narazil hned na několik konferencí v nichž se brzdy VS 1400 poměrně dopodrobna rozpitvávají. Některých těchto debat jsem se rovněž zúčastnil a potažmo k tomuto tématu jsem také uvedl na našich stránkách hned několik článků (v konci našeho dnešního povídání na ně nechám odkaz). Pokud bych měl shrnout to co se na fóru probíralo a vzal bych coby bernou minci názory těch kteří mají s tímto strojem již nějakou tu sezonu za zády pak se mi asi nejvíce líbila jedna velice výstižná věta kterou pokud si dobře vzpomínám napsal Ket a zněla asi takto : "že Introš nebrzdí? No nevím - mně osobně při brzdění nechyběl nikdy ani centimetr...." Toto prohlášení může pro někoho znít dost zvláštně ale pokud se ohlédnu já za 7mi sezonama (více jak 100.000km) které mi zůstali za zadní pneumatikou VS 1400 pak mi nezbývá nežli se k této větě přihlásit. Ono totiž není vše v brzdách ........ ale to bychom již opravdu hodně opustili dnešní téma a zmiňuji se zde o této kdysi proběhlé diskuzi hlavně proto aby bylo zřejmé, že mně osobně nic z ryze praktického důvodu k výměně originálního brzdicího třmenu za zcela jistě kvalitnější čtyřpístkový nenutilo.
   Prvně v reálu...
   je samozřejmé, že výměna originálních gumotextilních hadiček za pancéřové u mého stroje do značné míry velmi kladně ovlivnila účinnost brzd a snad i z tohoto důvodu jsem o další investici do brzd neuvažoval a dá se říci, že jsem čtyřpístek pustil z hlavy .........  tedy až do té doby nežli jsem jej v reálu viděl na výstavě Motocykl a později - na jaře
téhož roku namontovaný na Martinově stroji, který si jej na výstavě objednal.

   Ovšem byla to spíše zvědavost nežli úvaha o osazení na můj stroj proč jsem Martina vyzpovídal. No - vyzpovídal..... nebylo to až tak žhavé neboť Martin nepatří k těm kteří pějí ódy na určitou věc - jen z toho důvodu, že do ní vrazil 21 - 22.000. Přestože jeho zhodnocení bylo pro čtyřpístek vcelku solidní (tedy hlavně co se týká nástupu brzdění - nikoli vlastního účinku který je ve finále takřka stejný) čtyřpístek jsem opět (také kvůli ceně - ale o tom později) na
dost dlouhou dobu pustil z hlavy.
   Ale znáte ono okřídlené : nikdy neříkej nikdy.... jasně že znáte A tak - zatímco dělící

Martinovo řešení

čára zvolna plynula pod koly mého Introše dotvářel jsem jej tak říkajíc k obrazu svému a to včetně výměny originálních

(designově opravdu nepovedených) kotoučů. Jenže - nic netrvá věčně a tak i mne potkalo nejhorší co může motorkáře potkat. Co je to? Když zjistí že již nemá na svém stroji co vylepšovat   Tuto větu bude asi většina začínajících v našem stylu dost obtížně chápat, ale ti - kdož mají svůj stroj již "dopilován" jistě vědí o čem je řeč........
   Když se totiž dostanete konečně a velmi dlouho očekávaně svůj stroj do podoby o které jste snili - radost vám dlouho nevydrží. Sezonu ........ možná - dvě již těžko a vlastně již při té první v níž je již stroj naladěn dle představ se stejně neubráníte tomu aby jste po něčem

v zadu originální

nepátrali ........ po něčem ..... řekne se to lehko ale když nevíte po čem, tak je to daleko
horší a tak začnete "luxovat" nejrůznější katalogy s doplňky v našem stylu a když najdete kupříkladu chromovanou čepičku na odvzdušňovací šroubek brzd - máte z toho takovou radost že vám to přijde až neskutečné.

   Vzhledem k tomu, že jsem se v roce 2005 právě nacházel v tomto z vrchu popsaném stádiu (pozor - chronické a velmi nakažlivé ) není divu, že se mi v hlavě opětovně vynořuje to co jsem dříve z praktických ale i finančních důvodů odložil. A tak se zakrátko stalo neaktuální - velmi žádoucím a začalo mé "luxování" nejrůznějších WEBů které nabízejí vše co se týká brzd. Nabídka je oproti minulým létům již velmi pestrá a můžete si objednat čtyř, šesti ale  dokonce i osmi pístek. Jenže co si budeme nalhávat. V našem stylu přeci jenom hraje podstatnou roli design který v drtivé většině případů zvítězí nad praktičností a tak u mně zvítězily čtyřpístky protože šesti a osmi pístky dělají již příliš velké "opásání" kotouče čímž je

rok 2005

do značné míry potlačeno "vzletné (vzdušné)" pojetí předního kola které je u stylu chopper velmi důležité. V tomto mém názoru mě do značné míry utvrdilo setkání s Mirkem na II. Intruder sraz ve Vidnavě který měl designově velice zajímavý čtyřpístek na svém stroji osazen.
   Po krátké a zatím zcela zběžné "špionáži" mi bylo naprosto jasné že TO musím mít a absolutně jsem nechápal jak mi ten můj Introš vlastně vůbec mohl bez takovéto vychytávky fungovat Ze zmíněného II. Intruder srazu - klikni zde - jsem domu již odjížděl se zcela jasnou vizí čtyřpístku, ale pouze s mlhavou představou jak budu vše realizovat.
   Za krátko po srazu jsem se tedy opětovně s Mirkem spojil a ten mi prozradil, že osazení na jeho stroj dělali v profi. Liberecké dílně Suzuki, ale žádné další podrobnosti jako je například z čeho je brzdič použit (bylo zjevné že se nejedná o třmen přímo určený na VS 1400) co vše  a jak náročně bude potřeba upravit atd.... mi říci nemůže ani kdyby 100x chtěl neboť stroj do dílny pouze přistavil a po zaplacení úpravy odvezl. Toť vše. Ale nebylo to vše neboť mi poslal vcelku detailní foto. Ze zdánlivé maličkosti jakou je jedno foto se toho nechá opravdu hodně vyčíst a tak mi zanedlouho bylo jasné z čeho je brzdič použit a také to jak byl na VS uchycen

   První co se dalo z fotky poznat - tedy z čeho je třmen použit - mně docela nadchlo neboť se

třmen z Bandita

jedná o brzdič používaný mimo jiné na Suzuki 1200 Bandit - tedy velmi oblíbený a rozšířený stroj což mně vedlo k přesvědčení, že sehnat jej nebude zase až tolik finančně náročné. Druhá věc která se nechala z fotky vyčíst mě však nenadchla ani za mák - spíše naopak - po pravdě řečeno bylo to (vzhledem k tomu že brzdič osazovala profesionální Suzuki dílna) na . Znovu a znovu koukám na fotku a nechce se mi věřit, že by takovýmto způsobem mohla vyřešit profi dílna uchycení brzdiče. Nevěří .... nevěřím .... nevěřím a tak zvedám telefon a žádám Mirka aby došel ke svému stroji a změřil mi jak má široké horní oko na flašce tlumiče ke kterému je brzdič uchycen. Když mi
řekne rozměr tak to - čemu jsem nemohl uvěřit - bylo pravdou.

   V oné dílně na to šli metodou žhavých želez a z toho, že tento brzdič má jiné rozteče nežli úchyty na flašce tlumičů si hlavu příliš nelámali a tak z důvodů získání nutného místa pro mezikus odfrézovali část horního oka na flašce a bylo to. Možná si někdo řekne - "no a co však se tolik neděje, hlavně že je to plně funkční". Do značné míry je to pravda ovšem náš styl je přeci o detailu a také ta skutečnost že se takováto úprava řadí do nevratných má svou velmi negativní váhu.
   Jak jsem to vyřešil?

Liberecký detail

   Nebudu zde dále rozebírat co je a co není řemeslo - že touto cestou nepůjdu - mi však bylo jasné od prvního detailnějšího shlédnutí Librereckého řešení a vzhledem k tomu, že se mi mnohokrát osvědčilo
nepostupovat metodou "hop na krávu .- už je tele" nechal jsem si vše projí hlavou. Netrvalo to však zase až tak dlouho a myslím vcelku velice solidní nápad přišel (vlastně ještě dříve nežli jsem měl čtyřpístek v ruce).
   Jsem přesvědčen, že by nebylo příliš srozumitelné ani přínosné zde celou úpravu detailně popisovat, ale když zde na místo výrobních postupů zařadím sérii fotografií a pokud si jí proklikáte v pořadí v němž je zařazená myslím si, že i úplnému laikovy bude jasné v čemže ten můj nápad vlastně spočíval.
č.1 č.2 č.3 č.4 č.5 č.6
   Je možné že si po shlédnutí snímku č.2 někdo řekne : no tak ty jsi mi ale kabrňák. Pohoršuješ se zde nad tím, že v Liberci odfrézovali kus horního oka flašky tlumiče a ty odfrézuješ kus třmenu. Byl by však omyl něco podobného si myslet neboť horní oko zadní strany třmenu jsme pouze přerovnaly neboť v originálu je tato strana neopracovaná (odlitek) zatímco flaška je v inkriminovaném místě velmi přesně opracovaná a zajišťuje vlastně rovinnost třmene s brzdovým kotoučem. Přiznávám že vlastní upnutí třmene pro získání (přerovnání) rovné a hlavně souběžné plochy horního oka třmene s brzdičem nebyla vůbec žádná sranda a dopadlo to tak, že jsme si raději udělali pro tuto operaci úplně speciální upínací přípravek, který nám tuto rovinu zajisti s přesností 0,02mm !!! Ostatní (výroba mezikusu) pak již bylo zcela běžné obrábění kvalitního duralu. Zvídavé možná zaujme závitový "klobouček" dobře patrný na snímku
č.3 (pravý spodní díl nebo foto č.4 vlevo nahoře). Nač tam vlastně je a jakou má funkci. Odpověď je jednoduchá.  Funkci nemá žádnou a je tam pouze proto, aby byl doladěn detail neb se mi nelíbilo, že by byl z čelního pohledu vidět otvor se speciálním šroubem a tak jsme raději vyrobili tento speciální šroub delší (tak aby při dotažení ze zadní části byl závit v přední části z třmenu o cca 3mm vystouplý) a zakryli jej touto speciální závitovou krytkou. Když bylo vše připraveno k montáži - tedy na třmenu byl také osazen mezikus nechal jsem vše v komletu opískovat (aby byla struktura materiálu stejná) Všechny šrouby jakož i další kovové prvky byli také nově povrchově upraveny foto č.5 a takto připravený třmen bylo již jen dílem okamžiku

made in Generál

osadit na stroj (flašku tlumiče - která se nemusel ani v nejmenším upravovat - foto č.6) Zbývá již jen odvzdušnit a osadit záslepky do imbusů - no a můžu  vyrazit pln očekávání na první zkušební jízdu....
   Příjemné překvapení nebo zklamání ?
   kdo by očekával že se čtyřpístkem zabrzdí z osmdesátky na pětníku - byl by zklamán a po pravdě musím říct, že jsem nikterak neměl otestováno na jakou vzdálenost se při určité ustálené rychlosti nechá zastavit s originálním třmenem abych toto mohl později porvovnat se čtyřpístkem. To co můžu zcela zodpovědně říci je vlastně opakování nebo chcete li potvrzení slov Martina - tedy : nástupu brzdění je velice příjemný a brzdný účinek se nechá dávkovat s nepoměrně větším citem nežli je tou u originálního dvoupístu. Co se týká vlastního maximálního účinku přední

brzdy pak k jeho dosažení je zapotřebí daleko menší dráhy na brzdové páčce což je svým způsobem velice příjemná věc ovšem vzhledem k nemožnosti nastavit si polohu páčky může těm kteří mají kratší prsty způsobit určitý problém (brzdění na natažené prsty) který však není neřešitelný.
   Měl li bych tedy zodpovědět uvodní otázku této části článku : příjemné překvapení nebo zklamání pak můžu zcela jednoznačně říci : příjemné překvapení avšak jedním dechem musím dodat ovlivněné do značné míry pořizovací cenou neboť pokud bych investoval do

ilustrační foto

originálního čtyř, šesti případně osmi pístku nebyl by již poměr cena / přínos natolik příznivý.
   A jaká že to tedy vypadá s cenou?
   Originální čtyřpístek který zachycuje fotka na Martinově stroji stojí 459 éček. Za šestipístek hodně podobného designu zaplatíte 549 éček a osmipístek ke kterému je již nutné dokoupit adapter (mezikus) vás již přijde na 
629 + 59 éček. K tomu je přirozeně nutné dopočítat poštovné a poplatky za bankovní převod do zahraničí....
   No a na kolik vyjde dnes představené "samodomo" které si dle mého názoru s originály nikterak nezadá neboť jak již bylo řečeno pochází z velmi uznávaného naháče GSF 1200 Bandit kde jsou na brzdy kladeny velké požadavky.
   Říci nějakou závaznou sumu by však bylo dost nevděčné neboť tuto přirozeně do značné míry ovlivní to za kolik se podaří čtyřpístek koupit a tak tedy pouze orientačně. Komplet který je v krabici na fotu č.5 vyšel na cca 6.500 / ks. Navíc což je vcelku příjemné je vždy k dispozici jeden kompletní brzdič neboť jak známo Bandit má brzdy na obou stranách a pokud je již někdo prodává tak většinou v kompletu. Tento druhý si pak můžete ponechat pro použití jako
případný zdroj náhradních dílů a nebo jej osadit na zadní kolo.

Výpis souvisejících článků

1) brzdy a brzdový systém
2) pancéřové hadičky
3) brzdové kotouče
   V závěru
   zde nechám již slíbené odkazy na články které se zaobírají problematikou brzd všeobecně a tak jistě neuškodí i majitelům jiných strojů nežli je legendární VS 1400 do těchto článků nahlédnout.

   Pozornému čtenáři jistě neušlo, že jsem popisovanou úpravu realizoval již v zimním období 05 a tak je přirozené zeptá li se - proč s tímto článkem přicházím až s takřka dvouletým zpožděním. Odpověď je prostá a vedli mně k tomu dva důvody. Jednak, že jsem nechtěl podávat tuto informaci dřív - nežli si sám ověřím zda vše funguje dle představ a naprosto spolehlivě a ten druhý byl, že po připravených dalších kusech (foto č.5) se zaprášilo dříve nežli jsem stačil k těmto třmenům cokoli napsat a tak by případní zájemci byli zklamáni. Nyní

Standa si třmen vyleštil 

je opět další mini série 5 ks těsně před dokončením a tak pokud bude mít někdo zájem - může se ozvat............
  Každému je myslím zcela jasné, že řečení zde popsané je jen jednou z možností. Rovněž v povrchové úpravě třmene se nabízí celá řada variant. To jak si s třmenem "pohrál" Standa zachycují přiložená fota vlevo.
   A v úplném závěru

   zcela jistě se dříve nebo později dostanete do mnou popisovaného stavu kdy začnete  hledat v nejrůznějších katalogách drobnůstky kterými by jste svůj stroj ještě vylepšili. Jestliže jej však již máte ve stavu který odpovídá vašim představám - bude to hledání takřka marné a tak jediná rada kterou vám mohu dát je - zapojit do akce to co vám sedí mezi rameny a pokud ve vás dřímá alespoň trocha kreativity zcela jistě vymyslíte vychytávku kterou v žádném katalogu nenajdete. No a pokud si s realizací nebudete
vědět rady pak nevěste hlavu. Udělat se dá skoro vše - vždy je nejdůležitější správný nápad.

z realizace jednoho

   Případné dotazy vám rád zodpovím - ale dotazy prosím volejte výhradně na SKYPE - díkes

nápadu

   A co že chystá k nastávající sezoně? Realizuji pár nápadu pro kamarády a známé z nich jen malou ukázku uvádím vpravo. No a pro tu svou hloku? Asi je vám jasné že jí nenechám jít ve "starém kabátě" do nové sezony a tak i moje máša nějakou tu novou vychytávku určitě mít bude, ale jakou konkrétně zatím neprozradím - to by pak nebylo
žádné překvápko
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       
Fáfa (upc.cz) 05.02.2007 08:31
Jo jsou chvilky kdy mě trochu mrzí že se nevejdu na vetřelce. články , rady a realizace u jinejch mašin jsou na tom podstatně hůř (né jenom tady na webu)málo kdo je ochotnej (nebo schopnej) se vo to svoje podělit.Generále prostě gut
Bob (casablanca.cz) 06.02.2007 07:49
No, co dodat, Generále dobrý, ale už mi zas něco vrtá hlavou ... Nevím jetos to asi nebude, nebo jó? :-)
Generál (cservis.cz) 12.02.2007 02:22
To - Bob : z vlastní zkušenosti vím (a ty zcela jistě již také), že pokud se myšlenka usadí v hlavě tak jí odtud jinak nežli realizací nevyženeš :-))) Jinak pokud jo - tak přichvátni neb jsou volné již jen tři kousky a další budu realizovat asi zase až na podzim.
kocour (twistnet.eu) 29.04.2007 23:01
Je ještě nějaký čtyřpístek na prodej? Měl bych zájem.
Generál (cservis.cz) 01.05.2007 09:32
TO : Kocour - k dnešnímu dni jsou dva volné
kocour (.kocour) 04.05.2007 13:49
a cena je teda 6500 za kus?
Michal (fryzl.cz) 05.02.2009 20:31
Dobry napad,pokud se mi zadari zakoupit tento stroj. Tak se jiste ozvu pro zakoupeni. Ahoj
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser