|
Čtyřpístkový
třmen pro VS 1400 ....... |
05.02.2007 |
|
|
|
|
|
Docela dost dlouho jsem váhal nejen nad tím
jak dnešní článek uvést ale ještě více o tom jak jej pojmout. |
|
Možností se nabízelo hned několik - od
strohé informace, přes kompletnější s "infem" o náročnosti osazení + cenové
relace až po zcela vyčerpávající (pro mnohé doslova
)
článek v němž bych také tak trochu poodkryl mýty spojené s brzdami VS
1400. |
|
Nakonec jsem se rozhodl pro tu třetí
variantu. No - jo, no již takřka živě vidím pragmatiky jak si rvou vlasy z
hlavy a ti co je již nemají tak alespoň svou bleskovicí tlučou o hranu
klávesnice a mezi výkřiky bolesti mumlají cosi ve smyslu : "nech si plky
do domova důchodců a nám řekni co to stojí, jestli to za to vůbec stojí a
kde to koupíme - víc nás nezajímá...." |
|
|
Proč ne - že, tak tedy ti co nemají rádi
plky mohou v poklidu několik následujících odstavců přeskočí a myší
(pokud jí již nerozdupaly) sjet na konec článku kde strohou informaci
naleznou. |
Mýty, pověry a
dezinformace okolo legendy VS 1400 |
vzhledem k tomu, že se v případě čtrnáctky
Introše jedná o skutečnou legendu navíc v poslední době cenově dostupnou za
velice rozumné peníze nemůže tomu být jinak nežli jak tomu bývá okolo každé
velmi rozšířené a oblíbené věci - tedy že se vynoří nejrůznější informace,
které se další interpretací postupně mění (z důvodů nekompletního podání
základní informace) v zavádějící informaci a nezřídka se z původně
seriozní informace stává dezinformace které se "díky" Internetu šíří tak
rychle až se stává "pravdivější" nežli ta původní - seriozní. |
Již na mnoha místech našeho WEBu jsem se
pokusil některé tyto dezinformace (mnohdy prezentované jako
nejserioznější informace od člověka který ....... bla ... bla.... bal .....)
uvést na pravou míru. Jen namátkou - Introš se neskutečně vlní a tak s
ním jde jezdit snad jen rovně ...... přitom stačí dělat základní úkony
údržby, které pokud se neudělají na jakémkoli jiném stroji
(pravidelné seřízení vůle v krku, zadní kyvné vidlici, optimální stav a
nahuštění pneu...) bude se při každé výrazné akci (průjezd zatáčkou,
brzdění, prudká akcelerace....) vlnit jak barová tanečnice. |
No a to se již pomalu dostáváme k tématu
našeho článku neboť jednou z mnoha takovýchto "zaručených zpráv" je totiž že
: Introš čtrnáctka nebrzdí.... Pokud by si někdo dal práci s tím že
by prohledal naše fórum zcela jistě by narazil hned na několik konferencí v
nichž se brzdy VS 1400 poměrně dopodrobna rozpitvávají. Některých těchto
debat jsem se rovněž zúčastnil a potažmo k tomuto tématu jsem také uvedl na
našich stránkách hned několik článků (v konci našeho dnešního povídání na
ně nechám odkaz). Pokud bych měl shrnout to co se na fóru probíralo a
vzal bych coby bernou minci názory těch kteří mají s tímto strojem již
nějakou tu sezonu za zády pak se mi asi nejvíce líbila jedna velice výstižná
věta kterou pokud si dobře vzpomínám napsal Ket a zněla asi takto : "že
Introš nebrzdí? No nevím - mně osobně při brzdění nechyběl nikdy ani
centimetr...." Toto prohlášení může pro někoho znít dost zvláštně ale pokud
se ohlédnu já za 7mi sezonama (více jak 100.000km) které mi zůstali
za zadní pneumatikou VS 1400 pak mi nezbývá nežli se k této větě přihlásit.
Ono totiž není vše v brzdách ........ ale to bychom již opravdu hodně
opustili dnešní téma a zmiňuji se zde o této kdysi proběhlé diskuzi hlavně
proto aby bylo zřejmé, že mně osobně nic z ryze praktického důvodu k výměně
originálního brzdicího třmenu za zcela jistě kvalitnější čtyřpístkový
nenutilo. |
Prvně v reálu... |
je samozřejmé, že výměna originálních
gumotextilních hadiček za pancéřové u mého stroje do značné míry velmi
kladně ovlivnila účinnost brzd a snad i z tohoto důvodu jsem o další
investici do brzd neuvažoval a dá se říci, že jsem čtyřpístek pustil z hlavy
......... tedy až do té doby nežli jsem jej v reálu viděl na výstavě
Motocykl a později - na jaře |
téhož roku namontovaný na Martinově stroji, který si jej
na výstavě objednal. |
|
Ovšem byla to spíše zvědavost nežli úvaha o
osazení na můj stroj proč jsem Martina vyzpovídal. No - vyzpovídal.....
nebylo to až tak žhavé neboť Martin nepatří k těm kteří pějí ódy na určitou
věc - jen z toho důvodu, že do ní vrazil 21 - 22.000. Přestože jeho
zhodnocení bylo pro čtyřpístek vcelku solidní (tedy hlavně co se týká
nástupu brzdění - nikoli vlastního účinku který je ve finále takřka stejný)
čtyřpístek jsem opět (také kvůli ceně - ale o tom později) na |
dost dlouhou dobu pustil z hlavy. |
Ale znáte ono okřídlené : nikdy
neříkej nikdy.... jasně že znáte
A tak - zatímco dělící |
Martinovo řešení |
čára zvolna plynula pod koly mého Introše dotvářel jsem
jej tak říkajíc k obrazu svému a to včetně výměny originálních
|
|
(designově opravdu nepovedených)
kotoučů. Jenže - nic netrvá věčně a tak i mne potkalo nejhorší co může
motorkáře potkat. Co je to? Když zjistí že již nemá na svém stroji co
vylepšovat
Tuto větu bude asi většina začínajících v našem stylu dost obtížně
chápat, ale ti - kdož mají svůj stroj již "dopilován" jistě vědí o čem
je řeč........ |
Když se totiž dostanete
konečně a velmi dlouho očekávaně svůj stroj do podoby o které
jste snili - radost vám dlouho nevydrží. Sezonu ........ možná - dvě již
těžko a vlastně již při té první v níž je již stroj naladěn dle představ
se stejně neubráníte tomu aby jste po něčem |
v zadu
originální |
nepátrali ........ po něčem
..... řekne se to lehko ale když nevíte po čem, tak je to daleko
|
|
horší a tak začnete "luxovat" nejrůznější katalogy s
doplňky v našem stylu a když najdete kupříkladu chromovanou čepičku na
odvzdušňovací šroubek brzd - máte z toho takovou radost že vám to přijde až
neskutečné. |
|
Vzhledem k
tomu, že jsem se v roce 2005 právě nacházel v tomto z vrchu popsaném
stádiu (pozor - chronické a velmi nakažlivé
)
není divu, že se mi v hlavě opětovně vynořuje to co jsem dříve z
praktických ale i finančních důvodů odložil. A tak se zakrátko stalo
neaktuální - velmi žádoucím a začalo mé "luxování" nejrůznějších WEBů
které nabízejí vše co se týká brzd. Nabídka je oproti minulým létům již
velmi pestrá a můžete si objednat čtyř, šesti ale dokonce i osmi
pístek. Jenže co si budeme nalhávat. V našem stylu přeci jenom hraje
podstatnou roli design který v drtivé většině případů zvítězí nad
praktičností a tak u mně zvítězily čtyřpístky protože šesti a osmi
pístky dělají již příliš velké "opásání" kotouče čímž je |
rok 2005 |
|
do značné míry potlačeno "vzletné (vzdušné)"
pojetí předního kola které je u stylu chopper velmi důležité. V tomto mém
názoru mě do značné míry utvrdilo setkání s Mirkem na II. Intruder sraz ve
Vidnavě který měl designově velice zajímavý čtyřpístek na svém stroji
osazen.
|
Po krátké a zatím zcela zběžné "špionáži" mi
bylo naprosto jasné že TO musím mít a absolutně jsem nechápal jak mi
ten můj Introš vlastně vůbec mohl bez takovéto vychytávky fungovat
Ze zmíněného II. Intruder srazu
- klikni
zde - jsem domu již odjížděl se zcela jasnou vizí čtyřpístku,
ale pouze s mlhavou představou jak budu vše realizovat.
|
Za krátko po srazu jsem se tedy opětovně s
Mirkem spojil a ten mi prozradil, že osazení na jeho stroj dělali v profi.
Liberecké dílně Suzuki, ale žádné další podrobnosti jako je například z čeho
je brzdič použit (bylo zjevné že se nejedná o třmen přímo určený na VS
1400) co vše a jak náročně bude potřeba upravit atd.... mi říci nemůže
ani kdyby 100x chtěl neboť stroj do dílny pouze přistavil a po zaplacení
úpravy odvezl. Toť vše. Ale nebylo to vše neboť mi poslal vcelku detailní
foto. Ze zdánlivé maličkosti jakou je jedno foto se toho nechá opravdu hodně
vyčíst a tak mi zanedlouho bylo jasné z čeho je brzdič použit a také to jak
byl na VS uchycen |
|
První co se dalo z fotky poznat - tedy z
čeho je třmen použit - mně docela nadchlo neboť se |
třmen z Bandita |
jedná o brzdič používaný mimo jiné na Suzuki 1200 Bandit
- tedy velmi oblíbený a rozšířený stroj což mně vedlo k přesvědčení, že
sehnat jej nebude zase až tolik finančně náročné. Druhá věc která se nechala
z fotky vyčíst mě však nenadchla ani za mák - spíše naopak - po pravdě
řečeno bylo to (vzhledem k tomu že brzdič osazovala profesionální Suzuki
dílna) na
. Znovu a znovu koukám na fotku a nechce se mi věřit, že by takovýmto
způsobem mohla vyřešit profi dílna uchycení brzdiče. Nevěří .... nevěřím
.... nevěřím a tak zvedám telefon a žádám Mirka aby došel ke svému stroji a
změřil mi jak má široké horní oko na flašce tlumiče ke kterému je brzdič
uchycen. Když mi |
řekne rozměr tak to - čemu jsem nemohl uvěřit - bylo pravdou.
|
|
V oné dílně na to šli metodou žhavých želez
a z toho, že tento brzdič má jiné rozteče nežli úchyty na flašce tlumičů si
hlavu příliš nelámali a tak z důvodů získání nutného místa pro mezikus
odfrézovali část horního oka na flašce a bylo to. Možná si někdo řekne -
"no a co však se tolik neděje, hlavně že je to plně funkční". Do značné
míry je to pravda ovšem náš styl je přeci o detailu a také ta skutečnost že
se takováto úprava řadí do nevratných má svou velmi negativní váhu. |
Jak jsem to vyřešil? |
Liberecký
detail |
|
Nebudu zde dále rozebírat co je a co není
řemeslo - že touto cestou nepůjdu - mi však bylo jasné od prvního detailnějšího shlédnutí
Librereckého řešení a vzhledem k tomu, že se mi mnohokrát osvědčilo
|
|
nepostupovat metodou "hop na krávu .- už je tele" nechal jsem si
vše projí hlavou. Netrvalo to však zase až tak dlouho a myslím vcelku velice
solidní nápad přišel (vlastně ještě dříve nežli jsem měl čtyřpístek v
ruce). |
Jsem přesvědčen, že by nebylo příliš
srozumitelné ani přínosné zde celou úpravu detailně popisovat, ale když zde
na místo výrobních postupů zařadím sérii fotografií a pokud si jí proklikáte
v pořadí v němž je zařazená myslím si, že i úplnému laikovy bude jasné v
čemže ten můj nápad vlastně spočíval. |
|
Je možné že si po shlédnutí snímku č.2 někdo
řekne : no tak ty jsi mi ale kabrňák. Pohoršuješ se zde nad tím, že v
Liberci odfrézovali kus horního oka flašky tlumiče a ty odfrézuješ kus
třmenu. Byl by však omyl něco podobného si myslet neboť horní oko zadní
strany třmenu jsme pouze přerovnaly neboť v originálu je tato strana
neopracovaná (odlitek) zatímco flaška je v inkriminovaném místě velmi
přesně opracovaná a zajišťuje vlastně rovinnost třmene s brzdovým kotoučem.
Přiznávám že vlastní upnutí třmene pro získání (přerovnání)
rovné a hlavně souběžné plochy horního oka třmene s brzdičem nebyla vůbec
žádná sranda a dopadlo to tak, že jsme si raději udělali pro tuto operaci
úplně speciální upínací přípravek, který nám tuto rovinu zajisti s přesností
0,02mm !!! Ostatní (výroba mezikusu) pak již bylo zcela běžné
obrábění kvalitního duralu. Zvídavé možná zaujme závitový "klobouček" dobře
patrný na snímku |
č.3 (pravý spodní díl nebo foto č.4 vlevo nahoře).
Nač tam vlastně je a jakou má funkci. Odpověď je jednoduchá. Funkci
nemá žádnou a je tam pouze proto, aby byl doladěn detail neb se mi nelíbilo,
že by byl z čelního pohledu vidět otvor se speciálním šroubem a tak jsme
raději vyrobili tento speciální šroub delší (tak aby při dotažení
ze zadní části byl závit v přední části z třmenu o cca 3mm vystouplý) a
zakryli jej touto speciální závitovou krytkou. Když bylo vše připraveno k
montáži - tedy na třmenu byl také osazen mezikus nechal jsem vše v komletu
opískovat (aby byla struktura materiálu stejná) Všechny šrouby jakož
i další kovové prvky byli také nově povrchově upraveny foto č.5 a takto
připravený třmen bylo již jen dílem okamžiku |
|
made in Generál
|
osadit na stroj (flašku tlumiče - která se
nemusel ani v nejmenším upravovat - foto č.6) Zbývá již jen odvzdušnit a
osadit záslepky do imbusů - no a můžu vyrazit pln očekávání na první
zkušební jízdu.... |
Příjemné překvapení nebo
zklamání ? |
kdo by očekával že se čtyřpístkem zabrzdí z
osmdesátky na pětníku - byl by zklamán a po pravdě musím říct, že jsem
nikterak neměl otestováno na jakou vzdálenost se při určité ustálené
rychlosti nechá zastavit s originálním třmenem abych toto mohl později porvovnat se čtyřpístkem. To co můžu zcela zodpovědně říci je vlastně
opakování nebo chcete li potvrzení slov Martina - tedy : nástupu brzdění
je velice příjemný a brzdný účinek se nechá dávkovat s nepoměrně větším
citem nežli je tou u originálního dvoupístu. Co se týká vlastního
maximálního účinku přední |
|
brzdy pak k jeho dosažení je
zapotřebí daleko menší dráhy na brzdové páčce což je svým způsobem
velice příjemná věc ovšem vzhledem k nemožnosti nastavit si polohu
páčky může těm kteří mají kratší prsty způsobit určitý problém
(brzdění na natažené prsty) který však není neřešitelný. |
Měl li bych tedy
zodpovědět uvodní otázku této části článku :
příjemné překvapení nebo zklamání
pak můžu zcela jednoznačně říci : příjemné
překvapení avšak jedním dechem musím dodat ovlivněné do značné
míry pořizovací cenou neboť pokud bych investoval do |
ilustrační
foto |
originálního čtyř, šesti případně
osmi pístku nebyl by již poměr cena / přínos natolik příznivý.
|
|
A jaká že to tedy
vypadá s cenou? |
Originální čtyřpístek který zachycuje fotka
na Martinově stroji stojí 459 éček. Za šestipístek hodně podobného designu
zaplatíte 549 éček a osmipístek ke kterému je již nutné dokoupit adapter
(mezikus) vás již přijde na |
629 + 59 éček. K tomu je přirozeně nutné dopočítat
poštovné a poplatky za bankovní převod do zahraničí.... |
No a na kolik vyjde dnes představené "samodomo"
které si dle mého názoru s originály nikterak nezadá neboť jak již bylo
řečeno pochází z velmi uznávaného naháče GSF 1200 Bandit kde jsou na brzdy
kladeny velké požadavky. |
Říci nějakou závaznou sumu by však bylo dost
nevděčné neboť tuto přirozeně do značné míry ovlivní to za kolik se podaří
čtyřpístek koupit a tak tedy pouze orientačně. Komplet který je v krabici na
fotu č.5 vyšel na cca 6.500 / ks. Navíc což je vcelku příjemné je vždy k
dispozici jeden kompletní brzdič neboť jak známo Bandit má brzdy na
obou stranách a pokud je již někdo prodává tak většinou v kompletu. Tento druhý si
pak můžete ponechat pro použití jako |
případný zdroj náhradních dílů a nebo jej
osadit na zadní kolo. |
|
|
V závěru |
zde nechám
již slíbené odkazy na články které se zaobírají problematikou brzd
všeobecně a tak jistě neuškodí i majitelům jiných strojů nežli je
legendární VS 1400 do těchto článků nahlédnout. |
|
|
|
Pozornému čtenáři jistě neušlo, že jsem
popisovanou úpravu realizoval již v zimním období 05 a tak je přirozené
zeptá li se - proč s tímto článkem přicházím až s takřka dvouletým
zpožděním. Odpověď je prostá a vedli mně k tomu dva důvody. Jednak, že jsem
nechtěl podávat tuto informaci dřív - nežli si sám ověřím zda vše funguje
dle představ a naprosto spolehlivě a ten druhý byl, že po připravených dalších
kusech (foto č.5) se zaprášilo dříve nežli jsem stačil k těmto
třmenům cokoli napsat a tak by případní zájemci byli zklamáni. Nyní |
Standa si
třmen vyleštil |
je opět další mini série
5 ks těsně před dokončením a tak pokud bude mít někdo zájem - může se
ozvat............ |
Každému je myslím
zcela jasné, že řečení zde popsané je jen jednou z možností. Rovněž v
povrchové úpravě třmene se nabízí celá řada variant. To jak si s třmenem
"pohrál" Standa zachycují přiložená fota vlevo. |
|
A v úplném závěru
|
|
zcela jistě se dříve
nebo později dostanete do mnou popisovaného stavu kdy začnete
hledat v nejrůznějších katalogách drobnůstky kterými by jste svůj stroj
ještě vylepšili. Jestliže jej však již máte ve stavu který odpovídá
vašim představám - bude to hledání takřka marné a tak jediná rada kterou
vám mohu dát je - zapojit do akce to co vám sedí mezi rameny a pokud ve
vás dřímá alespoň trocha kreativity zcela jistě vymyslíte vychytávku
kterou v žádném katalogu nenajdete. No a pokud si s realizací nebudete
|
|
vědět rady pak nevěste hlavu. Udělat se dá skoro vše -
vždy je nejdůležitější správný nápad. |
z realizace jednoho |
Případné dotazy vám rád zodpovím - ale
dotazy prosím volejte výhradně na SKYPE - díkes |
nápadu |
A co že chystá k nastávající sezoně?
Realizuji pár nápadu pro kamarády a známé z nich jen malou ukázku uvádím
vpravo. No a pro tu svou hloku? Asi je vám jasné že jí nenechám jít ve
"starém kabátě" do nové sezony a tak i moje máša nějakou tu novou vychytávku
určitě mít bude, ale jakou konkrétně zatím neprozradím - to by pak nebylo
|
žádné překvápko
|